Vissa av artikelns länkar, bilder och klipp kan saknas.

Fransk åklagare: Piloten kraschade planet medvetet

Ett passagerarflygplan kraschade i tisdags i franska alperna. 150 personer fanns ombord, varav 144 passagerare – ingen överlevde. 

Vid en presskonferens på torsdagen sa den franske åklagaren att andrepiloten sannolikt kraschade planet medvetet. 

Enligt en ljudupptagning från den svarta lådan ska andrepiloten ha stängt förste piloten ute från cockpit. 

Det finns inga tecken på att det är en terroristaktion, säger åklagaren. 

Planet flögs av Germanwings, och var på väg från spanska Barcelona till tyska Düsseldorf.


SVT rapporterade · Flygkraschen i Frankrike

Flygkraschen i Frankrike | SVT Play

SVT PlaySe dina favoritprogram när du vill i SVT Play - fri television på nätet.
12.05
Inga uppgifter om svenskar med på planet, uppger Utrikesdepartementet.
12.06
Vrakdelar från planet ska ha hittats i närheten av samhället Barcelonette i regionen Alpes-de-Haute-Provence, uppger tv-kanalen TF1.
12.07
Flygplanet ska ha kraschat i närheten av staden Digne.
12.09
German Wings har ännu inte bekräftat kraschen.
12.09
Kraschen har bekräftats av den franske presidenten, Hollande, som säger att det var många tyskar ombord på planet. - Det är en tragedi, våra tankar går till de anhöriga, säger Hollande.
12.09
Frankrikes president François Hollande säger att det sannolikt inte finns några överlevande, uppger AFP.
12.11
Germanwings är Lufthansas lågprisbolag.
12.14
Planet hade flugits i 24 år, skriver Le Figaro.
12.15
På planet fanns 142 passagerare, två piloter och fyra flygvärdar, skriver AP.
12.17
Vraket ska ha hittats, enligt Le Figaro.
12.19
Två polishelikoptrar har siktat flygplansvraket, skriver Le Monde.
12.20
Detta är den första flygplanskraschen i Frankrike på 15 år.
12.24
Så här twittrar flygbolaget:


12.25


12.29
Planet som kraschade är av den här typen.
12.36
Några uppgifter om att det fanns svenskar ombord?
Svenska utrikesdepartementet har i nuläget ingen information om det var svenskar ombord på planet, uppger Johan Tegel vid UD:s presstjänst, skriver TT.
12.38
Nationaliteter på de omkomna? Haveriorsak?
Enligt president Hollande är många av offren tyska medborgare, men det finns inga bekräftade uppgifter om nationaliteter.
12.47
Lufthansas chef till AFP: "Vi vet ännu inte vad som hände".

12.49

Flygplanet som kraschat i Frankrike är av modellen Airbus A320, byggt 1991. Enligt experterna bör åldern inte ha någon betydelse.


Christer Åström, journalist på Flygrevyn, säger att flygplansmodellen är det mest tillverkade trafikflygplanet i mellanstorlek i dag. Han anser att flygplanet, som byggdes 1991, är att betrakta som "medelgammalt" och att åldern inte borde ha spelat in i kraschen.


Planet flögs av flygbolaget Germanwings, som är Lufthansas lågprisbolag.


- Det är ett expanderande bolag som Lufthansa har stora planer för, säger Christer Åström, vars uppfattning är att Lufthansa generellt sett är "extremt bra på underhåll".

12.51
Ett nödrop från planet kom 10:47.
12.52
Alldeles strax ska Spaniens premiärminister tala.
12.52
"We do not know exactly what happened to Flight 4U 9525. Our thoughts are now with all the relatives and friends of our passengers and crew. We will do everything possible in order to provide further information." , säger Lufthansas styrelseordförande Carsten Spohr i ett uttalande.
12.53
Detta är den först aflygkraschen på fransk mark sedan 2000, då ett Concorde-plan kraschade in i en hotellbyggnad i Parisförortern Gonesse. Planet var på väg från Charles de Gaulle-flygplatsen i Paris till JFK-flygplatsen i New York, USA. Samtliga 109 ombord på planet omkom, liksom fyra personer som befann sig på marken vid tillfället.
12.55
Piloten ska ha hört av sig och larmat om problem. Kort därefter förlorade planet höjd kraftigt.
12.56
Från den franska inrikesministerns Twitterkonto twittras en bild från det pågående krismötet mellan flera franska ministrar. Till höger i bild sitter premiärminister Manuel Valls.

12.56
Vi vet ännu inte vad passagerarna hade för nationaliteter.
12.57
Genomsnittsåldern på Lufthansas flygplanspark är nio år, enligt Francetvinfo. Planet som kraschade i dag sattes i trafik i början av 1990-talet.
12.59
Dagens krasch är det första i Europa att drabba ett så kallat lågprisfylgbolag. Germanwings är lågprisgrenen av tyska Lufthansa.
12.59
Barcelonas flygplats har upprättat ett kriscentrum för anhöriga.
13.01
Tysklands förbundskansler Angela Merkel har ställt in alla sina engagemang under dagen på grund av olyckan, uppger tyska ZDF.  
13.01
Utöver inrikesministern kommer även transportminister Alain Vidailes och miljöminister Ségolène Royal att ta sig platsen för olyckan under eftermiddagen.
13.01
Är detta en normal rutt för plan från Barcelona till Dusseldorf?
Detta ska ha varit denna flyglinjes ordinarie rutt, ja.
http://pejl.svt.se/flygkrasch/
13.04
Den tyska luftfartsmyndigheten uppger att planet störtade klockan 10.37, rapporterar det tyska tv-bolaget ARD.
13.05
Frankrikes president på Twitter: ”Jag vill uttrycka min solidaritet med anhöriga till offren för denna flygolycka. Det är en sorg, en tragedi.

13.05
Nedslagsplatsen i de franska alperna är mycket svårtillgänglig och kan bara nås med helikopter eller till fots, rapporterar flera medier.
13.06
Tre stycken räddningsteam är på väg till fots till området, enligt spanska medier. Man tror att det fanns 45 spanjorer ombord.
13.07
Franska presidenten Hollande ska ha varit i direktkontakt med Tysklands förbundskansler Angela Merkel över telefon, för att uttrycka sina kondoleanser. Flyget var på väg till tyska Düsseldorf, och flygbolaget var tyska Germanwings.
13.08

Flygbolaget Germanwings har utannonserat en presskonferens till klockan 15 i närheten av Köln-Bonns flygplats, uppger AFP.

13.09
Tysklands utrikesminister Frank-Walter Steinmeier har uttalat sig om olyckan: ”I denna smärtsamma stund, går våra tankar till alla de som fruktar att deras anhöriga skulle kunna finnas bland passagerarna eller personalen ombord på planet.”
13.11
På flygplatsen i Düsseldorf dit planet var på väg förbereder man sig på att ta emot anhöriga till passagerarna. Enligt flygplatspersonal ska de "skyddas från offentligheten". Krisgrupper står beredda att ta emot, uppger tyska tidningen Bild.  
13.12
Germanwings har bytt färgerna på sin logga till svart.
13.12
Ségolène Royal, miljöminister och ansvarig för transportfrågor, avbryter i dag med anledning av olyckan sin resa till London för att resa till olycksplatsen i södra Frankrike.
13.13
Miljöminister Royal är ansvarig för transportfrågor i Frankrike. Alain Vidailes är statssekreterare med transportansvar, men i Frankrike ingår statssekreterare inte sällan som aktiva medlemmar i regeringen, varför deras titel även kan översättas till minister.
13.14
Enligt en flygexpert på fransk tv kan olyckan ha orsakats av en mängd olika saker, t.ex. eld, explosion eller fåglar.
13.16
Vid Germanwings presskonferens kl 15 väntas bolaget redovisa flygplanets passagerarlista.
13.21
Spaniens premiärminister Mariano Rajoy säger att det var 45 spanjorer ombord på planet.
13.21
Germanwings har nu bytt färg på sin logotype från ordninarie gul-rött till grå-svart.

13.21
Frankrikes premiärminister Manuel Valls på Twitter: ”Flygdramat denna förmiddag sänker ner Frankrike i djup sorg. Medkänsla och solidaritet med alla offrens anhöriga.


13.22
Det spanska kungaparet sitter just nu i möte med Frankrikes president Hollande.
13.23
Även premiärminister Manuel Valls har medverkat vid mötet för att uppdatera båda statscheferna om situationen. Valls har tidigare suttit i krismöte med flera franska regeringsmedlemmar.
13.24
Det finns inga indikationer på att svenskar ska ha varit ombord, säger vår reporter Niklas Svensson som har varit i kontakt med UD.
13.25
Spanska kungaparet Felipe VI och Letizia var i dag i Paris för ett ”vanligt” statsbesök där de skulle besöka flera platser i den franska huvudstaden. Flygkraschen har dock skakat om det schemat.
13.27
Platsen för kraschen är ”oåtkomlig via väg” uppger statssekreteraren med ansvar för transportfrågor Alain Vidalies.
13.27
Lågprisbolaget Germanwings startade 2002 och är helägt av Lufthansa. De är baserade i Köln och är populärt hos tyska turister som reser till destinationer kring Medelhavet. Lufthansa Group meddelade i januari i år att man ämnar ersätta varumärket Germanwings med Eurowings.
13.28
Ägaren till en närbelägen camping säger till tv-kanalen al-Jazeera att han hörde planet krascha. "Det hördes en högljudd smäll och sedan hördes inget mer", säger han. Vittnet ska också ha trott att det handlade om militära plan som brukar träna i området.
13.28
Spanska premiärministern Mariano Rajoy talar nu.
13.30
Mariano Rajoy har varit i kontakt med Angela Merkel. Han beklagade sorgen till offrens anhöriga.
13.31
Alla Germanwings destinationer i Europa. Bild: germanwings.com
13.33
Biljetterna för sträckan Barcelona-Düsseldorf gick förra veckan för så lite som 40 euro. Troligtvis är många av passagerarna turister.
13.33
Denna flygkrasch ska enligt franska medier vara den värsta civila flygkraschen i Frankrike någonsin, sett till antal dödsoffer (förväntat 148). Tidigare stora olyckor inräknar Concorde-olyckan i Paris 2000 (113 döda) och en krasch vid berget Sainte-Odile in östra Frankrike 1992 (87 döda, 9 överlevande bland personerna ombord).
13.34
Platsen för kraschen, i de frnaska alperna, ska ligga på en höjd av 2.700 meter över havet.
13.35
Enligt franska myndigheter var de sista orden från flygplanet "emergency, emergency".
13.36
Spaniens kung Felipe VI talar just nu till pressen och allmänheten i Paris.
13.37
Han uttrycker sina kondoleanser till alla anhöriga till offren, och även till Frankrikes president François Hollande och Tysklands förbundskansler Angela Merkel.
13.38
Det spanska kungaparet ställer nu officiellt in sitt statsbesök i Paris.
13.40
Ny uppgift från bolaget Germanwings: 144 passagerare ombord, inte 142 som tidigare rapporterats.

13.49
Uppgifter om hur vädret i området ser ut, som skulle kunna ha påverkat?
Enligt meteorologer ska väderleken vid tillfället vid olyckan ha varit ”synnerligen lugn”, med torr luft, klar himmel och nästintill obefintlig vind. Inga ”farliga” åskmoln av typen cumulunimbus ska ha funnits i området. Vädret ser alltså inte ut att ha bidragit till olyckan. Orsaken är fortfarande okalr.
14.14
SVT har talat med flygexperten Christer Åström. Han tror att en serie händelser ledde upp till denna katastrof. Här kan du läsa mer: http://www.svt.se/nyheter/utrikes/flygexpert-en-serie-handelser-bakom-katastrofen
14.15
Ankomstskylten för  flight 4U9525på flygplatsen i Düsseldorf. Foto: TT
14.16
Även om vädret vid tiden för själva olyckan var klart och gynnsamt, väntas nu under eftermiddagen och i kväll tungt snöfall och temperaturer på omkring tio minusgrader, vilket kommer att försvåra räddnings- och bärgningsarbetet avsevärt.
14.16
Platsen är inte tillgänglig via landväg och helikoptrar kan inte flyga in i kraftigt snöfall.
14.17
Om det snöar mycket under natten kommer det dessutom att bli mycket svårare att leta rätt på offer såväl som svarta lådor och annan utrustning när sökningen kan återupptas i morgon.
14.19
Man behöver inte vara orolig för att flyga i den här sortens plan, säger Christer Åström.
14.24
Stämmer det att det fanns en liten flygplats inärheten. Piloten kanske ändå försökt landa?..
Det ska ha funnits en mindre flygplats i närheten, men inga uppgifter om att piloten försökt landa där.
14.28
Flygplatsen i Düsseldorf, där flygplanet skulle landa, har medveten stängt ner sin hemsida. Besökare möts av ett meddelande med stödnummer för de som oroas eller berörs av olyckan: http://www.dus.com/index.html
14.29
Germanwings har lagt ner sin hemsida. Det som möter en är den här texten där de bekräftar att A320 har kraschat och hänvisar anhöriga till nedstående telefonnummer.
14.31
Flygplanets vrakdelar ska ha blivit utspridda över ett område på två hektar.
(En hektar är 10.000 kvadratmeter stor)
14.33
Vet man om det fanns några svenskar med på planet
Det finns inga indikationer på det, säger UD.
14.33
- Vi kan inte säga något om orsaken till haveriet, säger Lufthansas styrelseordförande Carsten Spohr vid en presskonferens.
14.34
- Jag kommer att åka till olycksplatsen i morgon, säger Tysklands förbundskansler Angela Merkel.
14.40
Airbus ska göra en teknisk undersökning för att fastställa orsaken till olyckan.
14.45
Germanwings sände inte ut någon nödsignal,  enligt luftfartsministeriet, twittrar AFP.

14.47
Air Berlin sänder kondoleanser

14.51
Angela Merkel kommer att ta sig till olycksplatsen i Frankrike i morgon.
14.53
Spanjorer, tyskar och turkar finns bland de omkomna, säger Spaniens premiärminister.

14.57
Enligt tyska Bild fanns en skolklass ombord på planet med 16 elever och två lärare.

14.58
"Ett av världens vanligaste flygplan" - läs om flygplansmodellen Airbus A320 här: http://www.svt.se/nyheter/utrikes/ett-av-varldens-vanligaste-flygplan
15.02
I sociala medier omskrivs olyckan främst under hashtagg #germanwings och #A320
15.04
Enligt uppgifter är vrakdelarna spridda över 2 hektar.
15.08

Kontakten mellan flygplanet och den franska radarn bröts 10.53 och kraschade kort därefter. Kaptenen har mer än tio års erfaren hos Lufthansa, säger Germanwings vid en presskonferens.

  

15.09
Flygplanet kontrollerades så sent som igår.
15.10
Germanwings säger på presskonferensen att två bebisar fanns ombord på planet.
15.12
En talespersonen för den tyska staden Haltern am See säger att det finns anledning att tro att det fanns 16 elever och två lärare ombord på flygplanet, skriver Reuters nu.
15.12
Planet tappade höjd i 8 minuter. Kontakten bröts när det var på en höjd av 6.000 meter, säger German Wings på en presskonferens.
15.13

Germanwings vd Thomas Winkelmann säger att det fanns 67 tyskar ombord, varav två var spädbarn.


15.14
Planet hade genomfört en flygning kort innan utan problem.
15.15
Germanwings bekräftar också att planet funnits i Lufthansas ägo sedan 1991 och säger att dess ålder inte borde ha med själva olyckan att göra.
15.16
– Passagerarna måste ha uppfattat att planet var på väg nedåt, däremot är jag inte säker på om piloterna hade möjlighet att orientera passagerarna om vad det är som är på väg att hända. Det är ganska säkert att man inte har skickat ett nödmeddelande, säger flygjournalisten Christer Åström.
15.18
Det är fortfarande oklart vad som har orsakat olyckan. Det kan hänga ihop med kabintryck, säger Christer Åström. Området planet flög över när olyckan inträffade är svårt att landa på.
15.19

Nu skriver flera tyska medier om de 16 eleverna och två lärare från Joseph-König-Gymnasium i staden Haltern am See som ska ha varit med ombord på olycksplanet. Eleverna ska ha deltagit i ett utbytesprogram.

15.20
Dagens krasch är inte den första med ett plan av typen A320. Här har SVT Pejl tagit fram en grafik över tidigare olyckor: http://pejl.svt.se/andra-flygkrascher-med-airbus-a320/
15.21
Är man säker på att det inte blev kapat av terrorister?
Det finns inga som helst uppgifter om detta, men vi kommer såklart rapportera om detta om det skulle förändras.
15.21
Var det några svenskar ombord?
Det finns inga indikationer på att det fanns några svesnkar ombord. Men någon passagerarlista har inte offentliggjorts än.
15.23
Vittne såg planet störta: ”Jag tänkte att det aldrig skulle klara sig över bergen”. Läs mer om vittnesuppgifter och väderförhållanden: http://www.svt.se/nyheter/utrikes/vittnet-jag-forstod-att-det-skulle-krascha
15.25
Premiärminister Manuel Valls har talat inför Frankrikes nationalförsamling, efter att ha först ha tagit initiativ till en tyst minut.
15.25
– Denna har skett i ett mycket svårtillgängligt område. En helikopter på plats har redan kunnat konstatera att ingen har överlevt olyckan, säger Valls.
15.25
Valls: – Allt kommer att göras för att ta reda på orsaken.
15.25
Valls säger också att ingenting just nu kan uteslutas vad det gäller orsak till olyckan.
15.26
Hur var vädret där?
Vädret vid olyckan var ”synnerligen lugnt”. Här kan du läsa mer: http://www.svt.se/nyheter/utrikes/vittnet-jag-forstod-att-det-skulle-krascha
15.26
Passagerarlistan kommer offentliggöras när anhöriga har underrättats.
15.27
Kondoleanser sprids i sociala medier.


15.41
Frankrikes transportminister Alain Vidailes bekräftar president Hollandes uppgifter om att ingen har överlevt dagens olycka. 150 personer, varav 144 passagerare, ska ha varit ombord på planet.
16.01
”Det akuta är att rädda eventuella överlevande. Man ska ha sett en kropp som rör sig”

Det är denna tweet, från en chef för gendarmeriet i regionen, som har fått rykten om en överlevande att börja spridas. Uppgiften stärks dock inte från annat håll.


16.08
David Galtier, gendarmchefen, har även uttalat sig för franska tv-kanalen Itele:
– Vi flög över olycksplatsen i 15 minuter. Offrens kroppar är inte synliga.
– Vi söker kropparna och kommer att förflytta dem till ett ”chapelle ardente” [ett kapell vigt till att sörja vid bortgångnas kroppar, reds anm] för att deras anhöriga ska ha möjlighet att samlas.
16.12
Christophe Castaner är ledamot av Frankrikes nationalförsamling, vald i det aktuella departementet Alpes-de-Haute-Provence, och har flugit över olycksplatsen tillsammans med premiärminister Cazeneuve:

”En skräck. Flygplanet är helt och hållet förstört. Sorg.


16.14
Parlamentsledamoten Castaner: ”Förfärande bilder i detta bergslandskap. Det återstår bara skräp och kroppar.

16.21
Ett tiotal helikoptrar flyger nu över olycksplatsen, rapporterar den lokala tv-kanalen France 3 Côte d'Azur.
16.22
Det nationella gendarmeriet ber allmänheten att hålla sig undan från olycksplatsen, för att lämna vägarna fria för räddningsarbetare.

16.24
Det cirkulerar en rad bilder och videos i sociala medier som påstås föreställa dagens krasch. Men de är fejk. BBC har tittat närmre på fejkbilderna.
16.26
USA har erbjudit sin hjälp till franska myndigheter i räddningsarbetet kring det kraschade planet. USA:s president Barack Obama ska vara informerad om händelserna, meddelar Vita huset.
16.28
Det spanska kungaparet ska nu har lämnat krismötet i Paris, på väg att ta sig hemåt till Madrid.
16.28
Nu håller franske inrikesministern Bernard Cazeneuve presskonferens på plats bland räddningsarbetarna.
16.28
Han börjar med att uttrycka sina kondoleanser till alla berörda.
16.30
Cazeneuve berömmer den snabba mobilisering från landets och särskilt regionens räddningsarbetare. Bland annat 300 räddningsarbetare och 300 gendarmer finns redan i området.
17.02
En kvinna som arbetar i närheten av den plats där planet kraschade säger till BBC att hon hörde ett ljud som liknade "en liten jordbävning".
17.05
Enligt Frankrikes inrikesminister har man skickat 350 brandmän för att hjälpa till i sökinsatserna - tillsammans med 300 soldater, 10 helikoptrar och 1 militärflyg.
17.08
Vet man om piloten skickat något nödanrop ännu?
Uppgifterna om detta är lite oklara. Först rapporterades om ett nödsamtal "emergency, emergy" från planet. Sedan kom uppgifter om att något nödanrop inte skulle ha ägt rum. Men Germanwings sa på en presskonferens vid 15-tiden att klockan 10.53 blev det tyst och planet försvann från den franska radarn.
17.16
Flygbolaget Germanwings skickar sina kondoleanser till offrens anhöriga, och meddelar att man upprättat en telefonlinje dit man kan ringa och få svar om flygkraschen.




17.18
Enligt BBC:s reporter på plats i Toulouse kommer flygbolaget Germanwings vd inom kort att flyga över området där planet kraschade.
17.19
Hur lång tid kommer det att ta att få fram passagerarlistan?
Vi vet ännu inget om när passagerarlistan kommer att offentliggjöras. Det enda Germanwings sa vid sin presskonferens vid 15-tiden var att det var 67 tyskar ombord, varav två var spädbarn.
17.20
Polis och räddningspersonal förbereder sig för att försöka ta sig till området där planet kraschade. Foto: TT
17.25
Frankrikes luftfartsmyndighet bekräftar nu att flygplanet aldrig skickade ut någon nödsignal, uppger AP.
17.25
Finns det några fler bilder från crashen
De bilder som finns kan vi med säkerhet ännu inte säga är från nedslagsplatsen. Många bilder som florerar i socilala medier är fejk. Vi kommer att publicera bilder när vi med säkerhet kan fastställa dess äkthet.
17.27
Räddningspersonal samlas för att ge sig ut och söka. Foto: TT
17.28
Både Aftonbladet och Expressen skriver att en person ska ha ÖVERLEVT men inte ni varför har ni inte fått den informationen?
Vi har rapporterat i detta liveflöde att en person kan ha överlevt kraschen. men uppgifterna är vaga och går isär.
17.31
– Allt på olycksplatsen har pulveriserats, det går inte att urskilja formen på planet eller någon av kropparna, säger Eric Tapet, en av räddningsledarna som flugit över olycksplatsen, till en journalist från tidningen La Marseillaise.


17.33
Fransk polis har twittrat ut den här kartan, som visar var sökinsatserna pågår (röd markering). Ovanför olycksplatsen (markerat i blått) har man upprättat en flygfri zon.


17.37
Borgmästaren i den tyska staden Haltern har uttalat sig om uppgifterna kring de 16 tyska skolbarn som man befarar ska ha funnits ombord det störtade planet.

Han säger under en pressträff att barnen skulle kommit hem med morgonens flyg. 
Eleverna hade befunnit sig i Spanien för att studera och hade varit borta i en vecka. 
17.42
En av de svarta lådorna från planet har hittats, uppger en fransk politiker som befinner sig med den franska inrikesministern i närheten av olycksområdet, enligt Expressen.
17.46
Bilden, tagen av fransk polis, visar olycksplatsen där planet kraschade. Foto: TT
17.47
Nu bekräftar den franske inrikesministern Bernard Cazeneuve att svarta lådan har hittats, uppger Reuters.
17.47
Expressen skriver JUST NU SVARTA LÅDAN HAR HITATS!!!

Stämmer detta?
Tack Erik! Vi har också den uppgiften nu, bekräftat av den franske inrikesministern.
Det stämmer alltså.
17.52
Svenska Einar Lindgren som befinner sig i Seyne–les–Alpes, nära olycksplatsen säger till SVT att det är fullt med räddningspersonal på platsen och flera helikoptrar befinner sig i luften.

Flera TV team har också parkerat sina sändningsbilar där. ​
17.58
Räddningspersonal på plats i Seyne les alpes. Foto: TT
18.01
Den franske presidenten François Hollande kommer, tillsammans med Tysklands förbundskansler Angela Merkel och den spanske kungen Felipe VI, att bege sig till olycksplatsen på onsdag, rapporterar franska BFM TV.
18.25

Skolklass ombord på kraschade planet

svt.se16 elever och två lärare från ett gymnasium i Haltern utanför Düsseldorf, var ombord det kraschade planet, enligt tyska medier. På skolgården har många oroliga människor samlats efter nyheten om flygkraschen.
18.31
Fler bilder kommer nu på olycksplatsen i de franska alperna. Foto: TT
18.36
Spaniens vice premiärminister meddelar enligt tidningen Le Monde att man utlyser tre dagars landssorg för offren i flygkraschen, med start vid midnatt.
18.41
Tom Enders, Airbus koncernchef, anländer vid samlingsområdet för de olika räddningsinsatserna. Foto: Einar Lindgren
18.48
Lufthansas vice vd säger just nu under en presskonferens att man arbetar efter teorin att flygkraschen var en olycka, och att allt annat är spekulationer.
18.55
Nya helikopterbilder visar vrakdelar av det sönderslagna planet som kraschade i franska Alperna ligger utspridda.
18.56
19.03
Flygplanet kontrollerades senast i går

En talesperson för Germanwings har gett följande detaljer om det kraschade planet:

- Planet, en Airbus 320, hade sin första flygning den 29 november 1990

- Flygplanet togs i bruk av Lufthansa 1991 och såldes till Germanwings 2014

- Den sista rutinkontrollen gjordes i Düsseldorf i går

- Planet hade flugit 58.313 flygtimmar, och gjorde främst korta flygningar

- Planet var 30 minuter försenat när det lyfte från Düsseldorf i morse, men det finns inga uppgifter om varför

Källa: BBC
19.11
Elever vid Joseph-Koenig-skolan i tyska Haltern sörjer de 16 elever som ska ha funnits ombord flygplanet. Under dagen har många samlats runt skolan för att lägga blommor och tända ljus. Foto: TT
19.13
Vart är svarta lådan nu?
Svarta lådan har förflyttats till en myndighet i Frankrike som kommer att analysera innehållet. Enligt inrikesministern kommer undersökningarna att påbörjas omedelbart.
19.16
Många av er har frågor kring kraschen, hur det kan ha gått till och så vidare. Från klockan 20.00 kommer ni att kunna chatta med flygsäkerhetsexpert Hans Kjäll! Gå in här och ställ era frågor redan nu:

netdialoglive.com
19.19
Lufthansa håller just nu en presskonferens på flygplatsen i Barcelona. En talesperson berättar att omkring 150 anhöriga till offren befunnit sig på flygplatsen under dagen.

Flygbolaget kommer att komma med mer information kring offrens nationaliteter senare under kvällen.
19.21
Frankrikes inriktesminster Bernard Cazeneuve (i mitten) anländer i närheten av olycksplatsen. Foto: TT
19.31
En nederländsk medborgare och en belgisk medborgare ska ha funnits ombord flygplanet, uppger ländernas utrikesministrar enligt CNN.
19.33
Germanwings VD Thomas Winkelmann bekräftar enligt CNN att de 16 skolbarnen, tillsammans med sina två lärare, fanns ombord.
19.40


19.40


  – Man har egentligen bara konstaterat, genom att fira ner räddningsarbetare från helikoptrar, att ingen kan ha överlevt den här kraschen. Sen har man nöjt sig med att säkra området för att brottsplatsundersökare nu har kommit hit och i morgon ska undersöka vad som kan vara orsaken till olyckan. Men det finns absolut ingen förklaring i dag till det som inträffat.
19.46
Här har SVT Pejl tagit fram en grafik över planets färd. Där kan man se att planet följde sin planerade rutt, när det av ännu oklar anledning kraschade i södra Frankrike.
20.07
Direktrapporterar ni under natten ochså?
Hej Daniel! Vi kommer sannolikt att ta en paus under natten, om inget stort händer såklart. Men du kan följa nyhetsutvecklingen på sajten som vanligt, och i våra nattsändningar :-)
20.17
Ett trettiotal av Germanwings flygningar har ställts in sedan olyckan, uppger en talesperson för Lufthansa enligt franska Le Figaro.

Sju av dem skulle ha lyft från Düsseldorf ikväll.

"Vissa besättningsmedlemmar har meddelat oss att de inte känner sig i skick att flyga."
20.18
Caroline: Kan ett flygplan krascha av en luftgrop?

Hans Kjäll: Det skulle i så fall röra sig om mycket kraftig turbulens. Ett flygplan är mycket överstarkt och klarar stora påfrestningar vad gäller belastninger innan det går sönder. Alltså mycket osannolikt.
20.23
Erik: Vad vet man om kommunikationen med marken? Vilka system måste vara utslagna för denna typ av krasch?

Hans Kjäll: Det mest anmärkningsvärda är att besättningingen inte ropade nödmeddelande under den kraftiga höjdminskningen. Det kan tydsa på att besättningen var upptagen med att få kontroll över flygplanet, men ingen hypotes kan styrkas i nuläget med den ännu bristfälliga information som föreligger.
20.24
En helikopter cirkulerar över området där vrakdelarna från det kraschade flygplanet ligger. Foto: TT
20.26
Har någon överlevt ?
Hej Selmi. Nej, allt tyder dessvärre på att samtliga 150 passagerare dog i flygkraschen.
20.30
– Mot bakgrund av det vi sett så skulle det vara ett mirakel om någon överlevde, säger Pierre-Henry Brandet, talesperson för franska inrikesdepartementet, till Le Figaro.

Han flögs, tillsammans med inrikesminister Bernard Cazeneuve, över olycksplatsen tidigare i dag.
20.30
Vad är svarta lådan?
Hej Carina. Svarta lådan har fraktats till "myndigheten för utredning och analys" i Frankrike där man kommer att undersöka den omgående.
Förlåt, jag läste visst fel i din fråga. Det finns två svarta lådor i ett plan. Den ena är en inspelningsutrustning av data från flygplanets rörelse och system. Den andra svarta lådan spelar in alla ljud i cockpit.
20.33
Vart skulle flyget?
Flyget skulle till Düsseldorf i Tyskland, från Barcelona i Spanien.
20.35
Sökarbetet vid olycksplatsen i franska alperna har avbrutits för dagen och kommer att återupptas "så fort det blir ljust", säger en talesperson för franska inrikesdepartementet enligt BBC.
20.37
Vet man vilken (svart) låda som är hittad, CVR eller FDR?
Nej, det finns inga uppgifter om det.
20.39
Susanne: Hej, jag ska flyga med germanwings om ca 2 veckor. Råder du mig att avboka och byta flygbolag?

Hans Kjäll: Det finns ingen anledning till avbokning i nuläget vad gäller ökad risk. man arbetar på alla fronter med att få läget under kontroll.
20.39
Mikaela : Hur kan trycket sjunka i karbinen? Finns det inget att göra då? Ska flyga till Kanarieöarna med Fritidsresor i morgon och är flygrädd (tar tabletter och bokar alltid särskild plats) känns extra jobbigt nu. Tacksam för svar! Vänliga hälsningar

Hans Kjäll: tryckfall i kabinen är sällsynt men fångas lätt om genom sygassytemed med masker till alla passagere och besättning. Dessutom går man ned till under 3000 m och får då tillräckligt tryck för andning utan syrgasmask. ingenting att oroa sig för. besättningen är tränad för att hjälpa till i en sådan situation.
20.41
Börje: Det verkar som många flygolyckor orsakas av mätfel av hastigheten pga felande pivotrör. Finns det någon radikal lösning på detta problem eller kan det vara en tänkbar orsak till dagens olycka ?

Hans Kjäll: Det har ju förekommit tidigare att luftdatasensorerna bl a pitotröret har satts igen av is eller iskristaller och slagit ut fartinformationen. detta var bla en av orskaerna till haveriet med AF Airbus 330 utanför brasilien 2009. Dessutom i kombination med felaktig korrigering av farten på flygplanet som på grund av detta råkade ut för stall dvs låf flyfart på hög höjd.
20.44
En tydlig bild av delar från det kraschade flygplanet. Planet, som lyfte från Barcelona tidigare i dag, var på väg mot Düsseldorf när det plötsligt förlorade höjd och sedan kraschade i franska alperna. Foto: AFP
20.45
Nu är chatten med Hans Kjäll slut, men ni kan se honom om en stund i Aktuellt-studion. Tack till alla er som skickat in intressanta frågor och tips!
20.56

Tidigare flygkrascher med Airbus A320

SVT Nyheter – PejlDagens flygkrasch i Frankrike är inte första gången en Airbus A320 störtar. Klicka i kartan ovan för mer information.
20.59
Sök- och räddningsarbetare vid olycksplatsen i franska alperna. Foto: AFP
21.00
Sökarbetet vid olycksplatsen i franska alperna har avbrutits för natten, och med det pausar vi även vår direktrapportering här på SVT Nyheter.

De senaste nyhetsuppdateringarna får du här på sajten och i våra sändningar under natten.

God natt!
14.24
Det finns inga uppgifter om att den andrepiloten har yttrat sig, säger Tysklands transportminister.
14.25
På frågan från en journalist, på åklagarens presskonferens tidigare i dag, huruvida det var ett självmord svarade åklagaren:
– Människor som begår självmord gör det oftast ensamma... Jag skulle inte kalla det självmord när det är 150 personer som har dödats samtidigt.
14.26
Andrepiloten hade bara några få månaders erfarenhet som pilot och hade bara 630 timmars flygerfarenhet. Han är utbildad av Lufthansa, enligt åklagaren.
14.27
Ny fakta kan tillkomma, påpekar den tyske transportministern. Just nu jobbar man fortfarande utifrån en hypotes. Det är alltså inte helt säkert att andrepiloten kraschade planet medvetet.
14.27
Andrepiloten ska ha haft en "fläckfri bakgrund" och "gott rykte".
Hans vänner beskriver honom som tystlåten och vänlig, skriver The Telegraph.
14.31
Vi väntar på presskonferensen. 

14.31



14.33
Nu börjar presskonferensen med både Lufthansa och Germanwings. 
14.33
Arbetet med att samla ihop vrakdelar och kroppsdelar pågår fortfarande. Den kan ta över ett år. Enligt SVT:s korrespondent Ulrika Bergsten som har besökt olycksplatsen är inga delar man hittar större än 30-40 centimeter.
14.35
"Vi är mycket upprörda över det som sägs ha hänt; att andrepiloten kraschade planet ", inleder de.

14.35
Lufthansa och Germanwings bekräftar även de att kaptenen hade stängts ut från cockpit.
14.36
"Jag är skakad och kan inte förstå att detta har hänt. Vi kontrollerar vår personal noga."
14.36
Vi väljer vår kabinpersonal synnerligen noggrannt, även när det gäller det psykologiska , säger Lufthansa vd Carsten Spohr.  
14.37
Plioten hade genomgått alla tester som erfodras, säger Carsten Spohr. 
14.38
"Han var 100 procent flygduglig och han hade inga anmärkningar". 
14.38
Vi kan bara spekulera nu, vi har ännu ingen aning om varför han gjorde detta, säger Spohr. 
14.39
Vi har fullt förtroende för våra piloter. De är och förblir det bästa i världen och ska så förbli, enligt oss.
14.39
"Det som har hänt är ett enstaka och oerhört tragiskt fall". 
14.40
Det är alltså Lufthansa och germanwings som nu håller presskonferens. 
14.41
- Trots vidlyftiga säkerhetsåtgärder, kan vi bara konstatera att ett sådant här undantag tyvärr kan inträffa, säger en mycket skakad vd.  
14.41
Nu får journalisterna ställa frågor. 
14.42
Tre fordon som tillhör spanska Röda korset har kommit till Le Vernet, där ett kapell har öppnats för de anhöriga. Fransk polis har placerats ut runt kapellet för att hindra medier och allmänheten från att nå det. Enligt uppgifter har ett provisoriskt sjukhus upprättats där anhöriga kan lämna DNA-prover för att underlätta identifikationen av offren, detta är dock inte bekräftat, skriver The Telegraph.
Räddningspersonalen på plats i Frankrike har parats ihop med erfarna vandrare som ska hjälpa dem att nå olycksplatsen.
14.42
Fanns det något sätt att komma in i cockpit utan att ha koden? undrar en reporter. 
14.43
"Det är en säkerhetsdörr och går inte öppna emot den som är inne i cockpits vilja"
14.46
Under sin pilotutbildning för sex år sedan avbröt 28-åringen den i några månader, men Lufthansa kan i nuläget inte säga varför. 
14.46
Lufthansa anser att det har tystnadsplikt i detta läge när utredning pågår. 
14.47
Vänner och bekanta till andrepiloten säger alla att det inte var något speciellt anmärkningsvärt med 28-åringen och att han var glad över att ha nått sin dröm att bli pilot.
14.47
Det finns inga medicinska tester efter att piloterna har genomgått utbildningen, säger Spohr. 
14.49
Det vi känner till så har 28-åringen inga anknytningar till terrorism, säger Spohr och håller med inrikesministerns tidigare uttalande.
14.49
Richard Söderberg, flygöverläkare vid Transportstyrelsen, säger så här om undersökningar piloter går igenom till TT:
– Trafikflygare måste undersökas minst en gång om året av en specialutbildad och myndighetsgodkänd flygläkare som är certifierad av Transportstyrelsen.
– Undersökningen går till så att man dels gör en noggrann utfrågning om hälsotillstånd, både kroppsligt och själsligt.
Den undersökande läkaren jobbar utifrån ett färdigt formulär där man tar upp bland annat psykiatriska problem och drogmissbruk.
– Man frågar även om piloten haft funderingar på att ta livet av sig, säger Söderberg.
Dessutom görs en noggrann fysisk undersökning. Undersökningarna genomförs på samma sätt inom EU och reglerna i resten av världen ser i stort sätt likadana ut eftersom de alla grundar sig på regler från FN:s flygorganisation ICAO.
14.50
Lufthansachefen Carsten Spohr påpekar att alla anställda undersöks psykiskt.
14.51
Flygsäkerhetsanalytikern Hans Kjäll säger till TT att det finns hemliga sätt att övermanna den stängda dörren till cockpit utifrån, vilket alla piloter ska vara utbildade i.
Jan Ohlsson, flygexpert och chefredaktör vid nättidningen Travel Insider:
– Det går alltid att ta sig in genom dörren utifrån, förutsatt att den som sitter i cockpit inte har spärrat den. Till exempel vid terroristhot kan man ändra koden, eller vad som nu behövs, för att låsa alla ute.
Reglerna att ha en låsbar säkerhetsdörr till cockpit utarbetades efter 11 september 2001 och är samma för alla flygbolag i hela världen.
14.51
Lufthansa tillåter att någon lämnar cockpit för att gå på toaletten, enligt Spohr. Utan att ta in någon annan. 
14.55
Lufthansa får ännu en fråga om varför han gjorde en paus i sin utbildningen och Spohr svarar att de bedömer andrepilotens lämplighet som mycket god. 
14.56
Lufthansa kommer nu att göra en utredning om de kan göra något annorlunda i framtiden för att motverka den här formen av händelse. 
14.59
Det finns en plikt hos Lufthansas anställda att de har skyldighet att anmäla om de tycker att en kollega beter sig avvikande, säger Spohr.  
15.01
I USA finns en regel om att en person inte får lämnas ensam i cockpit, men de reglerna finns inte i Europa och Spohr tycker att det är för tidigt att säga om de anser att den borde införas i Europa. 
15.02
Vissa bolag har dock det som regel, att man inte får vara ensam i cockpit, till exempel Malmö Aviation, skriver TT. 
15.02
Poliser har placerats runt andrepilotens hus i Tyskland för att hålla journalister på avstånd.
15.03
Fakta: Tidigare pilotsjälvmord
Det finns fem dokumenterade fall sedan 1980-talet, då piloter medvetet har kraschat sitt flygplan med passagerare ombord. Några av dem är omdiskuterade, där lokala myndigheter har haft invändningar mot haveriutredningarnas slutsatser.
29 november 2013, LAM Mocambique Airlines, 33 personer omkom
19 december 1997, Silk Air Singapore, 103 personer omkom.
31 oktober 1999, EgyptAir, 217 personer omkom.
21 augusti 1994, Royal Air Maroc, 44 personer omkom.
9 februari 1982, Japan Airlines, 24 personer omkom, 150 överlevde.
Källa: TT
15.09
Presskonferensen är slut. 
15.11
Lufthansas chef sa under presskonferensen att han litar på sina piloter. "Det här var en enskild händelse", sa Carsten Spohr. Han säger också att han har fullt förtroende för den träning och undersökningar piloter går igenom.
15.13
Germanwings twittrar att med respekt för de anhöriga inte publicera namn och bilder. 

15.21
Enligt Reuters beskrivs andrepiloten 28-årige Andreas Lubitz av dem som kände honom i hans hemstad som "en vanlig kille" och "en trevlig ung man".
15.21
Vad kan få en förstapilot att i första början gå ut från cock pit? får dom ens göra det?
Ja, de får lämna cockpit för att t.ex. gå på toaletten, sa Lufthansas chef under presskonferensen. Det finns regler för när man får gå ut och dessa följdes.
15.31
Det är fortfarande inte säkert att andrepiloten kraschade planet medvetet. Det är en teori som den franske åklagaren jobbar efter. Lufthansas chef citerade den franske åklagaren.
15.37
Den franske åklagaren Brice Robin har alltså inlett en förundersökning om dråp, "homicide involontaire" på franska. 
15.38
Hur kunde piloten inte komma in? Hade hen ingen nyckel?
Enligt AP, som har talat med en pilot, har besättningen en kod med vilken de kan ta sig in i cockpit om piloten inte svarar, men den kan inte användas om någon i cockpit specifikt hindrar folk utifrån från att komma in.
15.39
Cockpit får lämnas av pilot för att gå ex. På toaletten eller kontrollera cabinen om något speciellt skulle inträffa. Dörren skall stängas och är således låst under denna tid. När piloten skall tillbaka ringer man normalt via interna systemet till cockpit. Dörren öppnas då om allt är okey av den andra piloten. . Vid inkapacitet av piloten/ piloterna kan en kod slås in och dörren öppnas efter en viss fördröjning. Detta kan spärras från cockpit on någon obehörig försöker ta sig in. Denna funktion finns för att cabincrew skall kunna ta sig in om båda piloterna är skadade/inkapaciterade

f.d. SAS kapten
15.42
Varför måste det ens ha varit medvetet? Han kanske svimmade, tagit någon medicin som påverkat honom etc. Finns flera möjliga orsaker än att han ska ha haft ett medvetet motiv. Piloter och andra i flygbranschen har ett hektiskt jobb med dåliga arbetsvillkor. Tröttheten kan ha slagit ut honom.
Det är inte säkert att planet kraschades medvetet. Det är en hypotes den franske åklagaren har.
15.46
Detta kommer från TT:
Enligt Lufthansachefen kunde inte katastrofen ha förhindrats.
– Det finns inget säkerhetssystem i världen som kunnat förhindra andrepilotens agerande, säger Spohr.
Spohr upprepade flera gånger under presskonferensen att andrepiloten klarat alla tester, psykologiska, kognitiva och tekniska.
– Han var hundra procent flygduglig. Hans insatser som pilot var helt utan anmärkningar.
15.51
Vi fortsätter att rapportera live här, men jag lämnar över till min kollegor nu. Hej så länge! /Karin
15.53
Andrepilotens anhöriga skall även vara på plats, har det kommit några reaktioner från andrepilotens anhöriga?
The Telegraph skriver att andrepilotens anhöriga är i chock och ska förhöras av fransk polis.
16.00
SVT Nyheter har valt att publicera namnet på andrepiloten. Så här säger vår ställföreträdande utgivare, Margaretha Eriksson: Allmänintresset kring händelsen är stort och det är relevant för oss att berätta vem andrepiloten var eftersom vi söker förklaringen till denna tragiska händelse.
16.00
enligt Lufthansachefen kunde detta ej förhindras, det kan väl inte stämma! Om det alltid är minst 2 piloter i cockpit bör väl risken minska avsevärt. Alltså bemanningen är alltid 3 piloter som tidigare på denna typ av flygplan.
Det verkar inte ha funnits en sån regel i det här fallet. Andrepiloten var ensam kvar i cockpit.
16.04
Andrepilotens familj är i chock och ska förhöras av fransk polis, skriver The Telegraph.
16.05
Norwegian inför nu en regel om att det alltid ska finnas två personer i cockpit, skriver Le Figaro.
16.05
Det har inte alls varit 3 piloter tidigare "på denna typ av flygplan". Den här typen av flygplan har alltid varit bemannade med 2 piloter. Tredje piloten, navigatören, användes förr på flyplanstyper som B727, DC 10 etc
16.13
40 anhöriga ska ha anlänt i Seyne-les-Alpes där bärgningsarbetet pågår.
16.25
Tror man, att det hade något politiskt/religiöst-motiv?
Nej, inte i nuläget.
16.26
Det här var ett självmord, om piloten hade svimmat eller fått hjärtinfarkt så borde flygplanet fortfarande vara på autopilot och köras som vanligt och inte tappat sin höjd vilken piloten medveten gjorde
16.27
Passagerarna ska inte ha varit medvetna om vad som höll på att hända förrän de sista sekunderna.
16.32
Varför publicerar ni namn på andrepiloten? Jag tycker det är mycket tveksamt med tanke på att det bara är en teori som presenterats. En teori som kommer att medföra en stor risk för pilotens anhöriga med tanke på alla starka känslor som den orsakar. OM det sen visar sig att teorin inte stämmer... Ni kan medverka till tragedier... Jag kan inte förstå det ställningstagandet. Särskilt inte när flygbolaget och franska myndigheter hittills med rätta hanterar det med stor försiktighet.
SVT Nyheter har valt att publicera namnet på andrepiloten. Så här säger vår ställföreträdande utgivare, Margaretha Eriksson: Allmänintresset kring händelsen är stort och det är relevant för oss att berätta vem andrepiloten var eftersom vi söker förklaringen till denna tragiska händelse.
16.34
3 piloter används även idag. Men inte på denna flygplanstyp. På interkontflyg t.ex till Tokyo har man 3 piloter. Men då är det en helt annan typ av flygplan e.x A 340.
16.35
Har dom hittat liken efter kraschen än?@
Det har hittats kroppsdelar, det arbetet pågår. Enligt en räddningsarbetare som vår korrespondent Ulrika Bergsten träffade igår kommer man att fortsätta till man har finkammat området.
17.26
Så här sa den franske åklagaren tidigare i dag: De sista 20 minuterna var konversationen normal, artig, ingenting konstigt. Sedan hörde vi kaptenen tala och andrepilotens svar verkar fåordigt. Vi hörde kaptenen be andrepiloten att ta över, sedan hörde vi ljudet av en stol som skjuts tillbaka och en dörr som öppnas. Vi antar att han gick på toaletten.
Andrepiloten var ensam. Det var då han tryckte på knapparna som gör att planet förlorar i höjd. Handlingen kan bara vara avsiktlig. Vi hörde kaptenen tala via intercom, han får inget svar, han knackar på dörren, inget svar, allt vi hör är andningar till kraschen vilket tyder på att andrepiloten levde till olyckan inträffade.
17.27
Just nu gör tysk polis en husrannsakan i andrepilotens hem, säger åklagaren i Düsseldorf.
17.28
Även det kanadensiska flygbolaget Air Transat meddelade i dag att man från och med nu alltid kommer att ha två personer i cockpit. Tidigare meddelade Norwegian att man ändrar reglerna med anledning av olyckan i Frankrike.
17.35
Enligt den senaste informationen från tyska myndigheter var 75 av de 144 passagerarna tyska medborgare.
17.35
Det verkar ju finnas två skäl till att misstänka att andrepiloten medvetet har störtat planet. För det första ser han till att ingen kommer in i cockpit, för det andra ändrar han medvetet på färdriktningen så att planet sjunker i riktning mot säker krasch i alperna.
17.45
Enligt Lufthansas vd genomgår bolagets piloter vanligtvis inte speciella psykologtester. Det gör inte heller de svenska, skriver TT.
17.57
Varför har man uteslutit sjukdom?
Det har man inte gjort.
18.01
Finns någon inspeling tillgänglig?
Inte för allmänheten.
18.17
kommer lufthansa ändra så att det alltid kommer va 2 personer i cockpit?
De har inte meddelat något sådant.
18.26
En husrannsakan pågår i andrepilotens båda hem i Tyskland, skriver Le Figaro. Polisen söker efter dokument och personliga tillhörigheter som kan bidra till att klargöra vad som hände när en Airbus A320 störtade i tisdags med honom ensam i cockpit.
18.33
Även Easyjet inför nya regler – två personer ska alltid finnas i cockpit.
18.45
Vi pausar nu vår liverapportering. Detta vet vi hittills:
– Under en presskonferens i dag meddelade den franske åklagaren Brice Robin att han anser att det var en medveten handling av andrepiloten, 28-årige Andreas Lubitz, att sänka planets höjd och därmed krascha det. Det är inte fastställt att det är så.
– Andrepiloten verkar ha hindrat kaptenen från att komma in i cockpit efter att denne lämnat sin plats, troligen för att gå på toaletten. Därefter lät han planet förlora höjd så att det kraschade.
– Man vet ingenting om andrepilotens eventuella motiv. Vare sig franska eller tyska myndigheter tror att det handlar om ett terrordåd. Åklagaren har inlett en undersökning om ”ofrivilligt mord”.
– Flera flygbolag meddelade i dag att man ändrar reglerna så att det alltid ska finnas två personer i cockpit.
– Tysk polis gör nu en husrannsakan i andrepilotens hem.
– 150 människor dog i tisdagens olycka.