Fransk åklagare: Piloten kraschade planet medvetet
Ett passagerarflygplan kraschade i tisdags i franska alperna. 150 personer fanns ombord, varav 144 passagerare – ingen överlevde.
Vid en presskonferens på torsdagen sa den franske åklagaren att andrepiloten sannolikt kraschade planet medvetet.
Enligt en ljudupptagning från den svarta lådan ska andrepiloten ha stängt förste piloten ute från cockpit.
Det finns inga tecken på att det är en terroristaktion, säger åklagaren.
Planet flögs av Germanwings, och var på väg från spanska
Barcelona till tyska Düsseldorf.
SVT rapporterade · Flygkraschen i Frankrike
Flygkraschen i Frankrike | SVT Play
SVT PlaySe dina favoritprogram när du vill i SVT Play - fri television på nätet.- Reply
- Retweet
- Favorite
- Reply
- Retweet
- Favorite
Flygplanet som kraschat i Frankrike är av modellen Airbus A320, byggt 1991. Enligt experterna bör åldern inte ha någon betydelse.
Christer Åström, journalist på Flygrevyn, säger att flygplansmodellen är det mest tillverkade trafikflygplanet i mellanstorlek i dag. Han anser att flygplanet, som byggdes 1991, är att betrakta som "medelgammalt" och att åldern inte borde ha spelat in i kraschen.
Planet flögs av flygbolaget Germanwings, som är Lufthansas lågprisbolag.
- Det är ett expanderande bolag som Lufthansa har stora planer för, säger Christer Åström, vars uppfattning är att Lufthansa generellt sett är "extremt bra på underhåll".
- Reply
- Retweet
- Favorite
- Reply
- Retweet
- Favorite
Flygbolaget Germanwings har utannonserat en presskonferens till klockan 15 i närheten av Köln-Bonns flygplats, uppger AFP.
- Reply
- Retweet
- Favorite
- Reply
- Retweet
- Favorite
- Reply
- Retweet
- Favorite
- Reply
- Retweet
- Favorite
- Reply
- Retweet
- Favorite
- Reply
- Retweet
- Favorite
Kontakten mellan flygplanet och den franska radarn bröts 10.53 och kraschade kort därefter. Kaptenen har mer än tio års erfaren hos Lufthansa, säger Germanwings vid en presskonferens.
Germanwings vd Thomas Winkelmann säger att det fanns 67 tyskar ombord, varav två var spädbarn.
Nu skriver flera tyska medier om de 16 eleverna och två lärare från Joseph-König-Gymnasium i staden Haltern am See som ska ha varit med ombord på olycksplanet. Eleverna ska ha deltagit i ett utbytesprogram.
Det är denna tweet, från en chef för gendarmeriet i regionen, som har fått rykten om en överlevande att börja spridas. Uppgiften stärks dock inte från annat håll.
- Reply
- Retweet
- Favorite
– Vi flög över olycksplatsen i 15 minuter. Offrens kroppar är inte synliga.
– Vi söker kropparna och kommer att förflytta dem till ett ”chapelle ardente” [ett kapell vigt till att sörja vid bortgångnas kroppar, reds anm] för att deras anhöriga ska ha möjlighet att samlas.
”En skräck. Flygplanet är helt och hållet förstört. Sorg.”
- Reply
- Retweet
- Favorite
- Reply
- Retweet
- Favorite
- Reply
- Retweet
- Favorite
- Reply
- Retweet
- Favorite
- Reply
- Retweet
- Favorite
- Reply
- Retweet
- Favorite
- Reply
- Retweet
- Favorite
- Reply
- Retweet
- Favorite
Han säger under en pressträff att barnen skulle kommit hem med morgonens flyg. Eleverna hade befunnit sig i Spanien för att studera och hade varit borta i en vecka.
Stämmer detta?
Flera TV team har också parkerat sina sändningsbilar där.
Skolklass ombord på kraschade planet
svt.se16 elever och två lärare från ett gymnasium i Haltern utanför Düsseldorf, var ombord det kraschade planet, enligt tyska medier. På skolgården har många oroliga människor samlats efter nyheten om flygkraschen.En talesperson för Germanwings har gett följande detaljer om det kraschade planet:
- Planet, en Airbus 320, hade sin första flygning den 29 november 1990
- Flygplanet togs i bruk av Lufthansa 1991 och såldes till Germanwings 2014
- Den sista rutinkontrollen gjordes i Düsseldorf i går
- Planet hade flugit 58.313 flygtimmar, och gjorde främst korta flygningar
- Planet var 30 minuter försenat när det lyfte från Düsseldorf i morse, men det finns inga uppgifter om varför
Källa: BBC
netdialoglive.com
Flygbolaget kommer att komma med mer information kring offrens nationaliteter senare under kvällen.
Sju av dem skulle ha lyft från Düsseldorf ikväll.
"Vissa besättningsmedlemmar har meddelat oss att de inte känner sig i skick att flyga."
Hans Kjäll: Det skulle i så fall röra sig om mycket kraftig turbulens. Ett flygplan är mycket överstarkt och klarar stora påfrestningar vad gäller belastninger innan det går sönder. Alltså mycket osannolikt.
Hans Kjäll: Det mest anmärkningsvärda är att besättningingen inte ropade nödmeddelande under den kraftiga höjdminskningen. Det kan tydsa på att besättningen var upptagen med att få kontroll över flygplanet, men ingen hypotes kan styrkas i nuläget med den ännu bristfälliga information som föreligger.
Han flögs, tillsammans med inrikesminister Bernard Cazeneuve, över olycksplatsen tidigare i dag.
Hans Kjäll: Det finns ingen anledning till avbokning i nuläget vad gäller ökad risk. man arbetar på alla fronter med att få läget under kontroll.
Hans Kjäll: tryckfall i kabinen är sällsynt men fångas lätt om genom sygassytemed med masker till alla passagere och besättning. Dessutom går man ned till under 3000 m och får då tillräckligt tryck för andning utan syrgasmask. ingenting att oroa sig för. besättningen är tränad för att hjälpa till i en sådan situation.
Hans Kjäll: Det har ju förekommit tidigare att luftdatasensorerna bl a pitotröret har satts igen av is eller iskristaller och slagit ut fartinformationen. detta var bla en av orskaerna till haveriet med AF Airbus 330 utanför brasilien 2009. Dessutom i kombination med felaktig korrigering av farten på flygplanet som på grund av detta råkade ut för stall dvs låf flyfart på hög höjd.
Tidigare flygkrascher med Airbus A320
SVT Nyheter â PejlDagens flygkrasch i Frankrike är inte första gÃ¥ngen en Airbus A320 störtar. Klicka i kartan ovan för mer information.De senaste nyhetsuppdateringarna får du här på sajten och i våra sändningar under natten.
God natt!
– Människor som begår självmord gör det oftast ensamma... Jag skulle inte kalla det självmord när det är 150 personer som har dödats samtidigt.
Hans vänner beskriver honom som tystlåten och vänlig, skriver The Telegraph.
- Reply
- Retweet
- Favorite
- Reply
- Retweet
- Favorite
Räddningspersonalen på plats i Frankrike har parats ihop med erfarna vandrare som ska hjälpa dem att nå olycksplatsen.
– Trafikflygare måste undersökas minst en gång om året av en specialutbildad och myndighetsgodkänd flygläkare som är certifierad av Transportstyrelsen.
– Undersökningen går till så att man dels gör en noggrann utfrågning om hälsotillstånd, både kroppsligt och själsligt.
Den undersökande läkaren jobbar utifrån ett färdigt formulär där man tar upp bland annat psykiatriska problem och drogmissbruk.
– Man frågar även om piloten haft funderingar på att ta livet av sig, säger Söderberg.
Dessutom görs en noggrann fysisk undersökning. Undersökningarna genomförs på samma sätt inom EU och reglerna i resten av världen ser i stort sätt likadana ut eftersom de alla grundar sig på regler från FN:s flygorganisation ICAO.
Jan Ohlsson, flygexpert och chefredaktör vid nättidningen Travel Insider:
– Det går alltid att ta sig in genom dörren utifrån, förutsatt att den som sitter i cockpit inte har spärrat den. Till exempel vid terroristhot kan man ändra koden, eller vad som nu behövs, för att låsa alla ute.
Reglerna att ha en låsbar säkerhetsdörr till cockpit utarbetades efter 11 september 2001 och är samma för alla flygbolag i hela världen.
Det finns fem dokumenterade fall sedan 1980-talet, då piloter medvetet har kraschat sitt flygplan med passagerare ombord. Några av dem är omdiskuterade, där lokala myndigheter har haft invändningar mot haveriutredningarnas slutsatser.
29 november 2013, LAM Mocambique Airlines, 33 personer omkom
19 december 1997, Silk Air Singapore, 103 personer omkom.
31 oktober 1999, EgyptAir, 217 personer omkom.
21 augusti 1994, Royal Air Maroc, 44 personer omkom.
9 februari 1982, Japan Airlines, 24 personer omkom, 150 överlevde.
Källa: TT
- Reply
- Retweet
- Favorite
f.d. SAS kapten
Enligt Lufthansachefen kunde inte katastrofen ha förhindrats.
– Det finns inget säkerhetssystem i världen som kunnat förhindra andrepilotens agerande, säger Spohr.
Spohr upprepade flera gånger under presskonferensen att andrepiloten klarat alla tester, psykologiska, kognitiva och tekniska.
– Han var hundra procent flygduglig. Hans insatser som pilot var helt utan anmärkningar.
Andrepiloten var ensam. Det var då han tryckte på knapparna som gör att planet förlorar i höjd. Handlingen kan bara vara avsiktlig. Vi hörde kaptenen tala via intercom, han får inget svar, han knackar på dörren, inget svar, allt vi hör är andningar till kraschen vilket tyder på att andrepiloten levde till olyckan inträffade.
– Under en presskonferens i dag meddelade den franske åklagaren Brice Robin att han anser att det var en medveten handling av andrepiloten, 28-årige Andreas Lubitz, att sänka planets höjd och därmed krascha det. Det är inte fastställt att det är så.
– Andrepiloten verkar ha hindrat kaptenen från att komma in i cockpit efter att denne lämnat sin plats, troligen för att gå på toaletten. Därefter lät han planet förlora höjd så att det kraschade.
– Man vet ingenting om andrepilotens eventuella motiv. Vare sig franska eller tyska myndigheter tror att det handlar om ett terrordåd. Åklagaren har inlett en undersökning om ”ofrivilligt mord”.
– Flera flygbolag meddelade i dag att man ändrar reglerna så att det alltid ska finnas två personer i cockpit.
– Tysk polis gör nu en husrannsakan i andrepilotens hem.
– 150 människor dog i tisdagens olycka.