Vissa av artikelns länkar, bilder och klipp kan saknas.

Livekollens resultat: Mer kan göras mot toaavfallet i havet

Att fartyg släpper sitt toalettvatten rakt ut i Östersjön skulle kunna motarbetas. Det visar Livekollens granskning av infrastrukturminister Anna Johanssons uttalanden i Agenda i går. Både branschorganisationen Svensk Sjöfart och Miljödepartementet menar att lägre avgifter kan användas som morot för rederierna. Här nedan ser du vårt resultat.

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) sa i gårdagens Agenda att Sverige inte på egen hand kan stoppa dumpningen av toalettavfall i Östersjön. 

När hon pressades om huruvida Sverige kan hindra båtar från att lägga till i svenska hamnar om de inte tömmer toalettavfallet i hamnen, svarade hon:

– Nej, det har vi nog ganska svårt att göra eftersom det inte finns någon lagstiftning som kräver detta. Vi ska naturligtvis göra allt vi kan.

Och:

– Vi har inte rätt att hindra någon att komma till Sverige, utan de regler som gäller är internationella och de ska gälla alla flaggstater.

Efter att Livekollen granskat frågan under ett dygn kan vi slå fast:

- Att det finns en teoretisk möjlighet för Sverige att på egen hand stifta regler som inte finns med i FN:s havsrättskonvention, som vi inordnat oss under, men att det knappast är praktiskt möjligt. Att alla länder skulle sätta egna sjöfartsregler är knappast möjligt när det finns en gemensamt accepterad konvention som alla följer. Så tillvida ger vi infrastrukturminister Anna Johansson rätt - vi har inte rätt att hindra någon att komma till Sverige, och de regler som finns är internationella, precis som hon säger i gårdagens Agenda.

- Men att det finns andra vägar att gå om det finns en politisk vilja. De farledsavgifter och hamnavgifter som alla fartyg måste betala går att använda för att skapa ekonomiska incitament. Sverige kan på egen hand bestämma hur man sätter sina egna avgifter, vilket görs redan idag. Fartyg som använder svenska farleder får miljörabatt på avgiften om de använder sig av koldioxidreducerande metoder. Det är alltså ett etablerat sätt att styra miljövänligheten till havs. Då måste vi anse att infrastrukturminister Anna Johansson hade fel när hon sa att det var svårt att göra något "eftersom det inte finns någon lagstiftning som kräver detta".

SVT rapporterade · Livekollen 17-18 maj

20.54
Ytterligare ett ämne i Agenda är flyktingkatastroferna i Medelhavet. I veckan presenterade EU-kommissionen sin nya asyl- och migrationsstrategi. Förslaget innebar bland annat att alla medlemsländer ska ta emot kvotflyktingar. Men räcker förslaget? Migrationsminister Morgan Johansson (S) intervjuas om detta i Agenda.
21.17
Nu startar Agenda! Hör du något som politikerna säger som du undrar över om det stämmer? Skriv till oss och tipsa om vad vi bör granska.
21.19
Nu om flyktingsituationen på Medelhavet och EU-kommissionens nya förslag som kom i veckan. Förslaget handlar om att 20.000 kvotflyktingar ska fördelas jämnare mellan EU:s medlemsländer. 50 miljoner euro kommer att avsättas till ett kvotsystem under 2015 och 2016.
Men förslaget har redan fått kritik från flera håll. Både från hjälporganisationer som Röda Korset och från de länder som ska ta emot flyktingarna. Här kan du läsa mer om förslaget:

Kan EU-förslaget stoppa döden på Medelhavet?

svt.seFlyktingsituationen på Medelhavet är akut. Bara i år har närmare 1.800 människor dött när de försökt ta sig till Europa. I veckan lade EU-kommissionen ett förslag hur flyktingarna ska fördelas jämnare mellan länderna. Migrationsminister Morgan Johansson (S) är positiv till förslaget. I kväll intervjuas han i Agenda. 
21.24


21.31
Sveriges vapenexport, som nu är ämnet i Agenda, var som nämndes ett av ämnena i partiledardebatten förra veckan. Här kan du läsa mer och se klipp från när flera partiledare duckade på frågan om vilka länder som ska anses vara diktaturer.

Partiledarna duckade om vapenexporten

svt.seSvensk vapenexport visade sig vara en känslig fråga för alla partiledare utan vänsterledaren Jonas Sjöstedt, som passade på att ge en känga till miljöpartiets Åsa Romson. – Ni slirar på frågan om export till diktaturer.
21.39
Nu om att tonvis av toalettavfall dumpas i Östersjön av kryssningsfartygen. Senare kommer
infrastrukturminister Anna Johansson (S) och svarar på vad regeringen gör åt frågan.
21.45
Världsnaturfonden har undersökt vilka rederier som släpper ut orenat vatten i Östersjön. I undersökningen, som fått namnet ”Skit inte i Östersjön”, visar det sig att det främst är kryssningsrederier som släpper ut toa- och avloppsvatten. Här kan du läsa mer om undersökningen.

Världsnaturfonden WWF - Kryssningsfartygen fortsätter tömma sitt avloppsvatten i Östersjön

Världsnaturfonden WWFBara en av 33 kryssningsoperatörer som trafikerar Östersjön garanterar att de tar hand om sitt avloppsvatten på ett tillfredsställande sätt. Bland färjelinjerna tar cirka hälften ansvar för sitt toalettavfall. Det visar en ny WWF-undersökning, ”Skit inte i Östersjön”.
21.47
Nu svarar infrastrukturminister Anna Johansson (S) på frågor om avloppsvatten i Östersjön. Säger hon något som vi kan granska? Tipsa gärna!
21.52


Bra fråga - som vi just nu diskuterar...
21.54
Anna Johansson (S) sade att Sverige inte kan stoppa kryssningsfartygen från att tömma sitt avloppsvatten i Östersjön. - Vi har inga medel att tvinga eller på annat sätt förmå kryssningsfartygen att göra det som vi önskar, nämligen att inte smutsa ner Östersjön och bidra till övergödning, sade hon.
Är detta något som Livekollen kan granska?
21.54
#livekollens SVT-kollegor är på tårna :)

21.59
Camilla Kvartoft pressade infrastrukturministern i frågan: Skulle ni inte kunna ställa krav på dem och säga att ni får inte lägga till i svenska hamnar om ni inte tömmer toalettavfall i hamnen?
- Det har vi nog ganska svårt att göra eftersom det inte finns någon lagstiftning som kräver detta, svarade Johansson.
Men Sverige kan väl ändå bestämma vilka regler som gäller för att lägga till i Sverige?
- Nej, vi har inte rätt att hindra någon att komma till Sverige.
22.02
Nu har Livekollen bestämt sig för att det blir just frågan om toalettavfall som dumpas i Östersjön och om Sverige inte kan hindra fartygen från att tömma avfallet. Mer exakt formulering kommer snart!
22.14
Det här är alltså frågan som vi bestämt oss för att granska: Hur ser Sveriges möjligheter ut för att ställa villkor för att kryssningsfartygen att få lägga till i svenska hamnar?

På frågan "Men Sverige kan väl ändå bestämma vilka regler som gäller för att lägga till i Sverige?" svarade infrastrukturminister Anna Johansson (S):
- Nej, vi har inte rätt att hindra någon att komma till Sverige.
22.15
Ett ovanligt snabbt beslut i kväll!
22.26
Missade du när Anna Johansson (S) pratade om toalettavfallet och vad Sverige kan göra? Här kan du se det igen:

Ministern pressades om toaavfall till havs

svt.seI kvällens Agenda sade Anna Johansson (S) att Sverige inte har några medel att tvinga kryssningsfartyg att tömma avloppsavfall i hamn istället för till havs. Detta granskar nu SVT:s Livekollen. Hitta oss på svt.se.
22.28

Anja Hildén snabbast med spritpennan! Citatet på plats på vår sköna whiteboard och granskningen kan börja! 


22.37


22.52
Nu avrundar vi för kvällen. I morgon bitti kommer vi bland andra att kontakta Sjöfartsverket (de har konstigt nog ännu inte svarat på vår tweet :) och aktörer inom sjöfartsnäringen. God natt, vi hörs i morgon!
08.21
God morgon! Jag och Per är på plats och läser in oss i ämnet. Själv fördjupar jag mig i svensk lagstiftning. Per förbereder sig för att ringa ett par experter vi tror är lämpliga att tala med. Bland annat Johan Schelin som är docent vid Stockholms Universitet och som rekommenderas av FN:s organ för juridiken till havs
08.25
Men tidigare krävde ju Sverige att militära fartyg från USA skulle vara kärnvapenfria vid besök i Sverige. USA svarade med att sluta besöka Sverige överhuvudtaget för att slippa avslöja sina fartyg. Man kan alltså ställa krav på fartygen?
Det låter ju mycket intressant. Minns du när?
09.22
Men snälla nån... Att främmande örlogsfartyg kräver tillstånd för att lägga till i Sverige (eller att överhuvudtaget vistas i svenskt vatten) är ju tämligen självklart. Jfr främmande trupp på svensk mark :)
Hej Alec! Så må vara, men vi undersöker nu specifikt kryssningsfartyg, dvs passagerarfärjor. Vi hoppas få svar på detta under dagen.
09.24
Ett första samtal med Johan Schelin, docent i sjörätt vid Stockholms universitet, ger infrastrukturministern i huvudsak rätt.
- Det korta svaret är att hon gör en riktig bedömning, säger Johan Schelin.
- Sverige skulle kunna utfärda regler ensidigt med stöd i FN:s havsrättskonvention, men sådana bestämmelser skulle med stor sannolikhet komma i konflikt med EU-rätten. De skulle antagligen anses vara handelshinder, säger Johan Schelin.
09.47
Jonas Ebbesson, professor i miljörätt vid Stockholms universitet, vill inte svara tvärsäkert.
- Jag utesluter inte helt att det skulle vara möjligt för Sverige att ensidigt utfärda regler med krav om hur avloppsvatten från fartyg ska hanteras.
- Sverige har, enligt FN-regelverket, rätt att avgöra vilka fartyg som ska få angöra svenska hamnar så länge man inte diskriminerar någon.
- Jag skulle behöva fundera och läsa lite, återkom vid 13-tiden, säger Jonas Ebbesson.
09.58


Transportstyrelsen sjö- och luftfartsdirektör Ingrid Cherfils svarar: 
11.03
"Så må vara, men vi undersöker nu specifikt kryssningsfartyg, dvs passagerarfärjor. Vi hoppas få svar på detta under dagen."

Jo. Men det handlar alltså om det här du skrev a propòs det kärnvapenbestyckade USA-fartygen:

"Det låter ju mycket intressant. Minns du när?"

Det ar svårt attfölja trådar här..
Efter att ha kikat närmare på regelverket är det uppenbart att det är som du säger. Olika regler gäller olika fartyg. Jag tänkte tidigare att beslut om krav på kärnvapenfria båtar kanske betydde att Sverige ignorerade tidigare internationella överenskommelser. Men vi har efter samtal med experter hittat vilka regler som är relevanta för kryssningsfartygen och fokuserar därför på det istället!
11.07
Här kan du läsa mer om vad infrastrukturministern sa i går om dumpningen av toalettavfall i Östersjön och Sveriges befogenheter:

”Vi kan inte själva stoppa dumpningen”

svt.seInfrastrukturminister Anna Johansson (S) säger att Sverige inte ensidigt kan stoppa dumpningen av toalettavfall i Östersjön.
11.34
Anna Petersson, chef för sektionen för miljö på Transportstyrelsens sjö- och luftfartavdelning, deltar i förhandlingarna i FN:s sjöfartsorganisation IMO om bland annat avloppsutsläppen från kryssningsfartygen i Östersjön. Hon är förhoppningsfull när det gäller att ganska snart få igenom ett regelverk som tvingar fartygen att lämna toalettavfallet i hamnarna runt Östersjön.
- En förbud att släppa ut avloppsvattnet i Östersjön beslutade IMO om redan 2011 men har ännu inte trätt i kraft. Ryssland har varit starka motståndare men röstades ner. Den kompromiss man enades om i mars i år är att införa ett undantag för ryska hamnar och ryskt territorialvatten, och slutligt beslut om detta kommer med 98 procents säkerhet att fattas i april 2016, säger Anna Petersson.
Det innebär att tvånget att tömma toalettavfallet i hamnarna börjar gälla år 2019 för nya fartyg och 2021 för äldre fartyg som får tid på sig att klara kraven.
11.42
"Så här lägger det till" börjar reporter Per, och får genast full uppmärksamhet. Även om det sällan är så enkelt, har vi lärt oss. Men han verkar onekligen fått tag på rätt person! Uppdatering strax.
14.09

Den här frågan kom från "maria":
måste det dröja till 2019...?mariaden 18 maj 2015 vid 14:06

Här långt svar på din korta fråga:
Som så ofta när det handlar om förhandlingar i internationella organisationer tar det tid. Enligt den ursprungliga uppgörelsen från 2011 skulle bestämmelsen införas med början 2016. Ett krav var dock att alla länder som enats också skulle meddela att de hade byggt mottagningsanläggningar för avloppsvatten i hamnarna. Där drog det ut på tiden. T ex Polen invände att man inte visste vad toalettavfallet från fartygen innehöll och att det därför måste tas om hand som "industrivatten" och att det därför måste renas på ett särskilt sätt till högre kostnader. Svenska Transportstyrelsen gick då, enligt Anna Petersson, in och delfinansierade forskning om vad avloppsvattnet innehåller. När Polen fick klart för sig att det inte handlade om något annat än toalettavfall ändrade man sig. Men i kompromissen ingick också att man flyttade fram datum för genomförandet. 

14.47
I inslaget påstod någon talesperson för fartygsföreningen att det var av tidsskäl man inte kunde tömma tankarna i hamn.

Fartygen ligger ju oftast ganska många timmar ibland ett dygn i hamn. En tämligen liten pump pumpar ju mellan 600/800 liter/min , så jag har svårt att se det argumentet som seriöst.

Känns mer som ett principbeslut från deras sida då man är rädd att fler krav/tvång skall följa.
14.59

Anders Meton skrev:
Hur är det i Medelhavet, där finns förbud för fritidsbåtar, men hur är det för kryssningsfartyg? Finns andra hav som är jämförbara med Östersjön? Anders Meitonden 18 maj 2015 vid 14:45

Hej, Anders! Och tack för frågan. Enligt Anna Petersson på Transportstyrelsen är länderna runt Östersjön (exkl. Ryssland) först i världen med ett förbud mot att dumpa toalettavfall på internationellt vatten. I t ex Medelhavet finns inget sådant förbud.
Ang. fritidsbåtarna: Lina Petersson som är sakkunnig när det gäller båtmiljö på Transportstyrelsen säger att, såvitt hon känner till, finns inget förbud för fritidsbåtar i Medelhavet att tömma avloppsvattnet i havet. Det är Östersjöländerna (inkl. Ryssland!) som har infört detta. Finland var först 2005 och Sverige, som infört förbud från 1 april i år, är sist i raden. Liknande förbud finns också i sjöar och på kanaler i Tyskland, Österrike, Nederländerna och Belgien.

14.59
Även om det inte går att med dagens internationella regelverk hindra att fartygen tömmer avloppet i havet så har väl ändå vi konsumenter möjlighet att rösta med fötterna? Gör nåt annat än att ta en kryssning till Tallinn eller Helsinki. Samla in namn och protestera. Bor du så att ditt hus syns från fartygen; sätt upp en stor skylt som upplyser passagerare om att skiten från fartyget släpps ut i vattnet. Ju mer uppmärksamhet - desto snabbare får rederierna lust att ändra sig...
Hej, tack för din synpunkt! Naturligtvis har vi konsumenter stor makt i våra val, det är ju inget som hindrar att vi frågar arrangören hur toalettavfallet hanteras när vi bokar en kryssning. Men notera att Tallink Silja, Viking m fl svarat WWF att de tömmer avfallet i hamn. De som syndar tycks vara kryssningsfartygen.
15.05
Inte en fråga precis men en tanke. Vi i Sverige kan väl stifta en lag om att man inte får komma in på svenskt vatten utan att angöra hamn och tömma massor av avloppsvatten till godkänd avloppsanläggning. Förhoppningsvis kunde fler länder göra samma.
Hej, tack för din "tanke". Politikernas och Transportstyrelsens (som förhandlar inom FN:s ram) uppfattning är att såna här saker måste lösas genom internationella överenskommelser. Om varje land skulle besluta om egna regelverk skulle det försvåra för sjöfarten. Sverige har varit pådrivande för att få igenom det förbud som nu är på gång.
15.28
Reporter Mari Forssblad och researcher Johan Ekman funderar över formuleringarna. Hur hårda kan vi vara?
16.23
Föreningen Svensk Sjöfart, som är en branschorganisation för svensk sjöfartsnäring och innefattar ett 60-tal svenska rederier, reagerar nu (kritiskt) på infrastrukturminister Anna Johanssons uttalande i Agenda. På sin hemsida skriver de bland annat: 

"...att säga att regeringen gjort allt den kan, som Anna Johansson gjorde i gårdagens Agenda, vore att säga för mycket. Både denna och tidigare regeringar har varit helt fokuserade på tvingade regler och inte alls utrönt möjligheten att med hjälp av ekonomiska incitament styra företagens handlande."

Vi kommer att intervjua Svensk Sjöfarts VD Pia Berglund under eftermiddagen.

18.29
Här kan du läsa en längre artikel om vårt resultat!

Regeringen kan göra mer mot toavattnet i havet

svt.seAtt fartyg släpper sitt toalettvatten rakt ut i Östersjön skulle kunna motarbetas. Det visar Livekollens granskning av infrastrukturminister Anna Johanssons uttalanden i Agenda i går. Både branschorganisationen Svensk Sjöfart och Miljödepartementet menar att lägre avgifter kan användas som morot för rederierna.