
Vissa av artikelns länkar, bilder och klipp kan saknas.
Målet för attacken: Utlänningar
En man gick i går till attack med knivliknande vapen på en skola i Trollhättan. Tre personer avled, däribland gärningsmannen som sköts av polisen. SVT direktrapporterar och livesänder med anledning av händelserna.
SVT rapporterade · Knivattack på skola i Trollhättan
Senaste nytt från polisens presskonferens:
- Gärningsmannen Anton Lundin Pettersson, 21, agerade troligtvis ensam.
- Han var beväpnad med ett svärd och en stor kniv. Slidan till svärdet har hittats i en bil i närheten av skolan.
- På filmer från kamerorna i skolan kan man se när mannen "marscherar" genom skolan.
- På filmerna kan man se hur mannen går förbi människor med ljus hy och attackerar människor med mörk hy.
- I den "handling", det självmordsbrev som polisen har hittat, framgår det att det är "utlänningar" som är målet för dådet och att "Sverige inte borde ta emot så många invandrare."

Regionpolischefen ser kopplingar till Breivik | SVT Play
SVT PlayKlas Friberg säger att gärningsmannen gått under polisens och Säpos radar.Klas Friberg säger att gärningsmannen gått under polisens och Säpos radar.
Enligt uppgifter till polisen har en maskerad man gått runt på en skola vid Kronogården i Trollhättan.
SVT:s reporterteam är på väg till platsen.
Fem personer ska ha kommit till skada, och polisen tvingades öppna eld mot gärningsmannen.
– Vi försöker få stabilitet i situationen, det är en traumatisk situation människor är i chock. Det är inte fel att använda ordet panik i sammanhanget, säger Stefan Gustafsson, presstalesperson på polisen region Väst

På skolan går drygt 400 elever i årskurs F-9, enligt skolans hemsida.
– Vi tvingades använda vapen, han är skjuten men hans tillstånd är inte känt, säger Stefan Gustafsson vid polisen.
Enligt uppgifter till DN är knivmannen död.
Tillståndet för de knivskadade eleverna är inte känt uppger polisen
Attacken ska ha skett i kaféet i anslutning till Kronans skola.
Trollhättans utbildningschef Ulf Halvarsson kan i nuläget inte uttala sig om läget.
Svenska kyrkan i Trollhättan meddelar att Posomgruppen är aktiverad.
DN tar tillbaka uppgiften om att gärningsmannen är avliden.
– Han är allvarligt skadad och förd till sjukhus, jag beklagar den tidigare uppgiften, säger Nu-sjukvårdens kommunikationschef Niklas Claesson till DN.
– Han är allvarligt skadad och förd till sjukhus, jag beklagar den tidigare uppgiften, säger Nu-sjukvårdens kommunikationschef Niklas Claesson till DN.
Lextorpskyrkan i närheten av Kronogården kommer att öppnas så snart som Svenska kyrkans personal är på plats. Dit kan man vända sig om man behöver stöd.

Spekuleras det / Har det framkommit något om motivet? Har gärningsmannen någon koppling till skolan?
@Anton: Vi har ännu inte fått veta något om motiv eller eventuell koppling.
Ett av den misstänkte gärningsmannens offer har avlidit efter skolattacken i Trollhättan, uppger NÄL-sjukhuset för TT.


Svärdman till attack på skola - sköts av polis
svt.seSex personer har skadats efter att en beväpnad man gått till attack på en skola i Trollhättan. Gärningsmannen fick skjutas av polis och är förd till sjukhus.Har ni ingen kamera och reporter på plats ???
Jesper, de har precis kommit dit.
Har det funnits hot mot skolan?
@Eric: Vi har inte fått några uppgifter om det ännu.
– En person har avlidit på plats, säger kommunikationschefen Niklas Claesson till TT.
Han kan inte berätta om det är en elev eller en vuxen som avlidit,
– Den informationen har jag inte.
Men det rör sig alltså inte om gärningsmannen, som har förts till sjukhus.
Han kan inte berätta om det är en elev eller en vuxen som avlidit,
– Den informationen har jag inte.
Men det rör sig alltså inte om gärningsmannen, som har förts till sjukhus.
men hur har det gått för offren???
En av offren har dött, hur de andra mår vet vi i nuläget inte.
På skolan går drygt 400 elever i årskurs F-9, enligt skolans hemsida. I huset finns även bibliotek, kulturverksamhet, fritidsgård och medborgarservice.
Vet dom någon ålder på gärningsmannen?
@Olof: Vi har inte fått några uppgifter om ålder.
Enligt polisen har det inte funnits några hot sedan tidigare.
Polisen säger till TT att att gärningsmannen inte är identifierad ännu.
Förutom att mannen gick in i skolan maskerad, med ett svärd, så vet polisen inget om gärningsmannen.
När har polisen presskonferens?
@Marie: Polisen har inte utlyst någon presskonferens ännu.

Laith, 14, såg svärdmannen på skolan
svt.seLaith, 14, går på skolan och såg svärdmannen innan attacken. När han insåg allvaret lyckades han fly och gömma sig.– När vi såg honom först trodde vi det var ett skämt, säger han.
Oppositionsrådet i Trollhättan Peter Eriksson (M) säger att Kronan länge har varit en problemtyngd skola. En av de mest debatterade frågorna har varit att ett café på skolan, som varit öppet hela dagarna för allmänheten, ska stängas.
Attacken hände alltså i skolans cafeteria.
Attacken hände alltså i skolans cafeteria.
-Vi jobbar febrilt med att informera om det som hänt, vi har kallat in operativa staben, säger Peter Asp, informationschef i Trollhättans kommun, till TT.
Men vad de säger, och till vilka de säger det, kan han inte berätta.
Men vad de säger, och till vilka de säger det, kan han inte berätta.
På vilka sätt har Kronan varit en problemtyngd skola?
Skolan har fått kritik av Skolinspektionen, som hittat brister när det gäller trygghet och studiero på skolan.
Vad är motivationen bakom attacken ?
Skolverket konstaterar att dådet på skolan i Trollhättan är en ytterst ovanlig händelse.
-Vi på Skolverket tänker naturligtvis på anhöriga och närstående till de drabbade. Men det som hänt i Trollhättan är en ytterst ovanlig händelse. Svenska skolor har varit förskonade från den här typen av dåd, säger undervisningsråd Hugo Wester till TT.
-Vi på Skolverket tänker naturligtvis på anhöriga och närstående till de drabbade. Men det som hänt i Trollhättan är en ytterst ovanlig händelse. Svenska skolor har varit förskonade från den här typen av dåd, säger undervisningsråd Hugo Wester till TT.
På sjukhuset NÄL i Trollhättan vårdas en 11-åring och en 15-åring med allvarliga skador efter skolattacken. Båda opereras just nu för stickskador.
Även en lärare och den misstänkte gärningsmannen vårdas på sjukhuset, uppger kommunikationschef Niklas Claesson för Sveriges Radio.
Även en lärare och den misstänkte gärningsmannen vårdas på sjukhuset, uppger kommunikationschef Niklas Claesson för Sveriges Radio.
Vår reporter Lisa Johansson är på plats på Kronans skola i Trollhättan.
- Det har lugnat sig något. Alla anhöriga har hänvisats till en fritidsgård en bit härifrån.
- Det har lugnat sig något. Alla anhöriga har hänvisats till en fritidsgård en bit härifrån.
Martin Lundin är poliskommissarie på Noa, han säger att man på nationell nivå följer läget noggrant.
- Det är högst ovanlig situation, det är tidigt att dra slutsatser eftersom vi vet så lite om motiv och bakgrund, säger han i SVT:s livesändning.
- Det är högst ovanlig situation, det är tidigt att dra slutsatser eftersom vi vet så lite om motiv och bakgrund, säger han i SVT:s livesändning.
Han säger att skolattacker är väldigt ovanliga i Sverige.
- Det hände någon gång på 60-talet men annars har vi varit förskonade.
- Det hände någon gång på 60-talet men annars har vi varit förskonade.
Vad är motivationen bakom attacken ?Polisen har inte lämnat några uppgifter om detta. Utredningen är i sin inledning nu och det finns inte speciellt mycket uppgifter alls att tillgå.Mimaden 22 oktober 2015 vid 12:06
Noa är alltså polisens nationella operativa avdelning.
är det ett terroristdåd? Kan polisen säkra det?
Fyra svårt skadade patienter. Alla är på operation just nu. En är lärare och två elever. En 11-åring och en 15-åring. Dessa är skadade med stick.
En av de skadade är den misstänkta gärningsmannen, som opereras med skottskador.
En lärare är avliden på plats
En av de skadade är den misstänkta gärningsmannen, som opereras med skottskador.
En lärare är avliden på plats
är det ett terroristdåd? Kan polisen säkra det?Det vet vi inte i nuläget. Men följ våra uppdateringar här.Lolitaden 22 oktober 2015 vid 12:14
- I grunden så är det den regionala polisen som tar ansvaret för en sådan här händelse. Det är först när det behövs en resursförstärkning som den nationella polisen går in, säger Martin Lundin, poliskommissarie på Noa.
Nu tyder det mesta på att gärningsmannen ligger på operationsbordet.
- I så fall är utredningen det primära för att ta reda på vad som faktiskt hänt. Och förstås ta hand om chockade människor.
Nu tyder det mesta på att gärningsmannen ligger på operationsbordet.
- I så fall är utredningen det primära för att ta reda på vad som faktiskt hänt. Och förstås ta hand om chockade människor.
NU-sjukvården befinner sig i förstärkningsläge efter en våldshändelse på Kronogården i Trollhättan torsdag förmiddag.
I nuläget vet vi inte att det här handlar om att man urskiljningslöst går ut för att skada eller döda personer, säger Martin Lundin.
- Det närmaste vi kan komma är attacken i Falun när en officer gick ut och sköt med ett automatvapen, säger Lundin och hänvisar till när Mattias Flink dödade sju personer och skadade tre 1994.
- Det närmaste vi kan komma är attacken i Falun när en officer gick ut och sköt med ett automatvapen, säger Lundin och hänvisar till när Mattias Flink dödade sju personer och skadade tre 1994.
Dagens frågestund med statsminister Stefan Löfven (S) är inställd på grund av att statsministern reser till Trollhättan i eftermiddag.
12:10 - 22 okt 2015
- Reply
- Retweet
- Favorite
Om ungefär tio minuter ska polisen hålla presskonferens, SVT sänder denna.
Laith, 14, går på skolan och såg svärdmannen innan attacken. När han insåg allvaret lyckades han fly och gömma sig. – När vi såg honom först trodde vi det var ett skämt, säger han.
Laith flydde in i ett klassrum när han insåg vad som var på gång att hända. Nu berättar han att det fortfarande, nästan två timmar efter attacken, är rörigt vid skolan.
– Föräldrar vill se att deras barn är okej och så. Det är kaos, säger han.
– När vi såg honom först trodde vi det var ett skämt, säger han.
Laith flydde in i ett klassrum när han insåg vad som var på gång att hända. Nu berättar han att det fortfarande, nästan två timmar efter attacken, är rörigt vid skolan.
– Föräldrar vill se att deras barn är okej och så. Det är kaos, säger han.

Laith, 14, såg svärdmannen på skolan
svt.seLaith, 14, går på skolan och såg svärdmannen innan attacken. När han insåg allvaret lyckades han fly och gömma sig.– När vi såg honom först trodde vi det var ett skämt, säger han.
Polisen uppdaterar:
När polis anländer till platsen så finner man en vuxen man vid entrén, han är skadad men vid liv. Han avförs till NÄL.
En vuxen man anträffas inne i byggnaden, han är avliden.
Två pojkar åtterfinns inne i byggnaden, båda är skadade och avförs till NÄL.
TOTALT är fyra personer skadade av gärningsmannen. Den tidigare uppgiften om fem skadade stämmer inte.
Utöver detta så vårdas gärningsmannen på NÄL för skador han fått när han blev beskjuten av polis.
En man i 20-åldern har tagit sig in på skolan, berättar Thomas Fuxborg, polisens presstalesperson i Västra Götaland.
- Han går till attack mot elever och polisen avlossar två skott mot gärningsmannen när han går till attack mot polisen.
- Han går till attack mot elever och polisen avlossar två skott mot gärningsmannen när han går till attack mot polisen.
- Vi d entren hittar vi en skadad vuxen man, innan för hittar vi en vuxen avliden man. Inne på skolan hittar vi två skadade ungdomar.
- Vi har upprättat anmälan gällande mord och mordförsök.
- Det är en fruktansvärt tragisk händelse, säger Thomas Fuxborg, polisens presstalesperson i Västra Götaland.
- Vi ska underrätta anhöriga innan vi går ut med fler uppgifter, säger polisen men säger att de skadade ungdomarna är killar och den skadade vuxna är en man. Den dödade personen är också en man.
- Vi ska underrätta anhöriga innan vi går ut med fler uppgifter, säger polisen men säger att de skadade ungdomarna är killar och den skadade vuxna är en man. Den dödade personen är också en man.
– Det här är en av de allvarligaste händelserna i svensk historia, säger Thomas Fuxborg, presstalesman vid polisen
- Folk har låst in sig i klassrum och städgarderober så det tar en stund att skapa sig en bild, säger polisen.
Den misstänkte gärningsmannen är inte i nuläget elev på skolan. men om han har arbetat där vet polisen inte i nuläget.
Polisen känner inte till någon hotbild mot skolan.
Vapnen är "knivliknande" och det rör sig om flera vapen. Gärningsmannen var inne i klassrum innan dådet.
Polisen har en identitet på gärningsmannen även om man inte går ut med en exakt identitet så säger man att han är i 20-årsåldern. Man vill inte kommentera om han bor i Trollhättan. Han träffades av ett polisens skott.
- Det här är en av det allvarligaste händelserna i svensk historia, säger polisen på pressträffen.
- Det här är en av det allvarligaste händelserna i svensk historia, säger polisen på pressträffen.
Stor nyhet världen över: Både BBC och Sky News sänder live med anledning av händelserna i Trollhättan just nu.
- Stämningen på skolan är väldigt tryckt. Folk gråter, både vuxna och barn, det är en fruktansvärd händelse att se detta, säger Thomas Fuxborg, polisens presstalesperson i Västra Götaland.


Polisen kommer nu göra en husrannsakan i den misstänkte gärningsmannens hem.
Polisen kommer att hålla ytterligare en presskonferens klockan 16.
Mina tankar går till drabbade och anhöriga vid skolattacken i Trollhättan.
11:58 - 22 okt 2015
- Reply
- Retweet
- Favorite
Sjukvården håller presskonferens maa händelserna i Trollhättan. Pressinbjudan: https://t.co/RehHfIPbPc #VGR
12:47 - 22 okt 2015
- Reply
- Retweet
- Favorite
Thomas Fuxborg, polisens presstalesperson i Västra Götaland, intervjuas nu av SVT. Han kan inte säga hur de skadade mår i nuläget. Det rör sig alltså om en vuxen man och två unga killar som skadats.
Polisen fick larmet strax efter klockan tio i dag.
- Det är en fruktansvärd upplevelse. De som har upplevt och sett det här mår inte bra, säger Thomas Fuxborg.
Också polisen och annan personal som jobbar med detta mått väldigt dåligt säger han.
- Det var sånt här man aldrig trodde skulle hända.
Också polisen och annan personal som jobbar med detta mått väldigt dåligt säger han.
- Det var sånt här man aldrig trodde skulle hända.
- Det här är fullständigt vidrigt, avslutar Thomas Fuxborg, polisens presstalesperson, intervjun.
- Det är skakande och fruktansvärt, men tyvärr inte särskilt förvånande, säger Jerzy Sarnecki, professor i kriminologi, till TT.
Enligt Sarnecki har det varit en tidsfråga innan Sverige skulle drabbas av den här typen av attack.
- De här skolattackerna har blivit så vanliga, och nu har vi dessutom haft en våg av hot mot skolor, så förr eller senare befarade vi alla att det här skulle inträffa också i Sverige.
Enligt Sarnecki har det varit en tidsfråga innan Sverige skulle drabbas av den här typen av attack.
- De här skolattackerna har blivit så vanliga, och nu har vi dessutom haft en våg av hot mot skolor, så förr eller senare befarade vi alla att det här skulle inträffa också i Sverige.
Vi har fått uppgifter om att sjukhuset håller presskonferens klockan 13.30.
Sorg och bedrövelse över det ofattbara som skett i Trollhättan. Mina tankar till de drabbade och deras anhöriga.
12:50 - 22 okt 2015
- Reply
- Retweet
- Favorite
Det är med sorg och bestörtning jag tagit emot beskedet om attacken mot skolan i Trollhättan. Mina tankar går till offren och deras familjer
12:48 - 22 okt 2015
- Reply
- Retweet
- Favorite
Barn. Lärare. En skola. Trygg vardag. Så fruktansvärt och obegripligt det som hänt i Trollhättan.
12:29 - 22 okt 2015
- Reply
- Retweet
- Favorite
Tahan Kadir blev vittne till händelserna. Hon står utanför skolan och hundratals människor som samlats har svårt att ta in vad som har hänt.
- Jag fattar inte varför man inte ger någon information. Föräldrar står här ute och skriker men de vet inte om deras barn lever eller är dödade men får inga svar. Det är plågeri, säger hon till TT.
- Jag fattar inte varför man inte ger någon information. Föräldrar står här ute och skriker men de vet inte om deras barn lever eller är dödade men får inga svar. Det är plågeri, säger hon till TT.
Den man i 20-årsåldern som misstänks för skolattacken i Trollhättan vårdas på sjukhus för de skador han fick då han sköts av polis. På grund av en eventuell hotbild bevakar polisen sjukhuset.
- Det är ganska uppenbart att det finns en del personer som inte tycker om det han har gjort, så naturligtvis får vi ha det i åtanke, säger Stefan Gustafsson vid polisen i Västra Götaland till TT.
- Det är ganska uppenbart att det finns en del personer som inte tycker om det han har gjort, så naturligtvis får vi ha det i åtanke, säger Stefan Gustafsson vid polisen i Västra Götaland till TT.
Ofattbart med skolattacken i Trollhättan. Stor sorg. Mina tankar går till de drabbade. #trollhättan
12:21 - 22 okt 2015
- Reply
- Retweet
- Favorite
Vår reporter Sofia Nordén talar med en präst från Lextorps kyrka i Trollhättan, den ligger ungefär 300 meter från skolan.
- Jag var här ungefär 40 minuter efter att larmet kommit, det var jättemycket oroliga föräldrar, de fick ingen information eftersom eleverna var kvar inne på skolan.
- Jag var här ungefär 40 minuter efter att larmet kommit, det var jättemycket oroliga föräldrar, de fick ingen information eftersom eleverna var kvar inne på skolan.
Trollhättans POSOM-grupp har aktiverats. Den kan vara stödpersoner till enskilt drabbade personer eller till hela familjer. Gruppen kan även upprätta stödcentrum samt hjälpa drabbade människor vidare till andra resurser i samhället för att få hjälp på lång sikt. Personerna i POSOM-gruppen ska, i den aktuella situationen, främst vara medmänniskor — inte experter. Samtliga i POSOM-gruppen har tystnadsplikt.
Några klasser ska fortfarande vara kvar på skolan.
Hemska nyheter. Håller tummarna för de skadade.
Varför släpper ni inte fram några kommentarer längre?
Vi svara så fort vi kan och har möjlighet.
- När det händer något sånt här blir ju naturligtvis alla oroliga, ledsna och arga, säger Agneta van der Poel, diakon vid Lextorps kyrka.
Fruktansvärd tragedi! Tackar Gud att våra barnbarn, som bor i närheten , går på en annan skola!
Tankar till alla drabbade!
Präst i Svenska kyrkan
Tankar till alla drabbade!
Präst i Svenska kyrkan
En pappa till en flicka som går i årskurs 3 har återförenats efter flera timmar av oro.
Pappan säger till TT att han varit frustrerad och orolig.
- Ingen från skolan har ringt, jag fick reda på vad som hänt av grannen när jag bar ut soporna. Sedan tog jag bilen och åkte hit, gick runt och var orolig.
- Men så såg jag Emilia som vinkade i ett klassrumsfönster och nu fick hon komma ut, säger han.
Barnet berättar att rektorn kom in i klassrummet.
- Han sade att vi skulle låsa dörren och inte gå ut. Sedan gick han vidare till nästa klassrum.
- Vi visste inte vad som hade hänt, säger hon i pappans famn.
Pappan säger till TT att han varit frustrerad och orolig.
- Ingen från skolan har ringt, jag fick reda på vad som hänt av grannen när jag bar ut soporna. Sedan tog jag bilen och åkte hit, gick runt och var orolig.
- Men så såg jag Emilia som vinkade i ett klassrumsfönster och nu fick hon komma ut, säger han.
Barnet berättar att rektorn kom in i klassrummet.
- Han sade att vi skulle låsa dörren och inte gå ut. Sedan gick han vidare till nästa klassrum.
- Vi visste inte vad som hade hänt, säger hon i pappans famn.
Vet dom gärningsmannen är död eller ej?
Enligt de uppgifter vi har så opereras gärningsmannen, som har skottskador.
Vet ni när det blir en presskonferens?
Sjukhuset kommer att ha en presskonferens klockan 13.30
Polisen och kommunen har presskonferens klockan 16.
Är det gärningsmannen som är död?
Gärningsmannen är inte död, enligt de uppgifter som sjukhuset hittills har lämnat.
- Att våga prata om det är viktigt, säger Agneta van der Poel, diakon vid Lextorp kyrka, angående hur händelserna ska kunna bearbetas.
Varför är det inte låsta dörrar och passerkort till skolor?
Det är inte första gången illdåd händer på svenska skolor.
Fruktansvärt att detta händer och att det har hänt dåd tidigare som inte myndigheter lärt sig av.
Snälla, se till att även skolbarn och personal skall kunna känna sig trygga.
Det är inte första gången illdåd händer på svenska skolor.
Fruktansvärt att detta händer och att det har hänt dåd tidigare som inte myndigheter lärt sig av.
Snälla, se till att även skolbarn och personal skall kunna känna sig trygga.
Det är med bestörtning jag tar del av skolattacken i Trollhättan. Det finns inte ord.
1:05 - 22 okt 2015
- Reply
- Retweet
- Favorite
Är gärningsmannen gripen?
Gärningsmannen opereras på sjukhus. Polisen bevakar sjukhuset.
16:00 är det väl presskonferens?
Polisen håller presskonferens klockan 16. Sjukhuset har presskonferens vid 13.30.
Finns mer än en av dem?
Vi har inte fått några uppgifter om att gärningsmannen ska ha haft någon medhjälpare.
Vet dom någon ålder på gärningsmannen?
Gärningsmannen är i 20-årsåldern, enligt polisen.
vet man ålder? Om det är en ungdom eller vuxen person?
Gärningsmannen är i 20-årsåldern, enligt polisen.
Efter knivattacken i Trollhättan behövs blod till Norra Älvsborgs Länssjukhus, NÄL. Blodcentralen i Borås efterlyser nu blodgivare, rapporterar Sveriges Radio Sjuhärad.
– Vi vill uppmana alla våra blodgivare att ringa in och boka en tid för blodgivning. Vi har jättedåligt med blod och den här händelsen i Trollhättan har ställt allt ytterligare på sin spets. Hela regionen skriker efter blod, säger Maria Hermansson, enhetschef på Blodcentralen i Borås.
– Vi vill uppmana alla våra blodgivare att ringa in och boka en tid för blodgivning. Vi har jättedåligt med blod och den här händelsen i Trollhättan har ställt allt ytterligare på sin spets. Hela regionen skriker efter blod, säger Maria Hermansson, enhetschef på Blodcentralen i Borås.
Var det någon som såg gärningsmannen gå in i skolan
Vi har pratat med vittnen som sett mannen gå in i skolan och rört sig mellan klassrummen.
Främst är det de vanligaste blodgrupperna 0+ och A+ men alla blodgrupper behövs, enligt Blodcentralen i Borås.
Gärningsmannen är i 20-årsåldern
Ja, det är de uppgifter vi också har fått.
Gärningsman 20-års åldern
Har ni fått identiteten av gärningsmannen?
Polisen har identifierat mannen, men vi har inte fått veta mannens identitet.
Det finns alltså olika uppgifter om de vapen som använts. Enligt vittnen på skolan ska det ha varit något som liknade ett svärd. Polisen säger dock att det handlar om flera "knivliknande" vapen.
Etnicitet på gärningsmannen?
Uppgifterna från polisen är att han är identifierad och i 20-årsåldern.
Ställ inte samma fråga om och om igen. Scrolla och läs!
Flera barn finns alltså fortfarande kvar inne på skolan. En del av eleverna på skolan är små barn eftersom det handlar om både förskolebarn, låg- och mellan- och högstadiebarn.
- Jag skulle gissa att det handlar om att man måste se till att någon tar hand om dem, att man måste ta kontakt med föräldrar och så, säger Martin Lundin, poliskommissarie på NOA.
- Jag skulle gissa att det handlar om att man måste se till att någon tar hand om dem, att man måste ta kontakt med föräldrar och så, säger Martin Lundin, poliskommissarie på NOA.
Ska det vara en vanlig skoldag imorgon eller ska skolan vara stängd?
Vi vet inte detta ännu, men vi ska försöka ta reda på det.
Polisen vet alltså ingenting om gärningsmannens motiv. En husrannsakan ska göras i bostaden.
Noterar i kommentarerna att det är många ledande politiker som kommentarar. Tänker att var är ni när det gäller ta beslut om att förebygga att sådant här skall kunna inträffa, dags att sätta ner foten tänker jag. Inte bara skriva handlingsplaner, debattera, skriva värdegrunder eller visioner - dags och hög tid att AGERA och ta BESLUT!!!
Kronogården har länge varit en plats som pyrt under många år, det vet vi alla som bor här, och vad resulterade det i? Vad har gjorts för att få det till det bättre?
Inte första gången tragedier i skolor sker eller andra rena attacker.. Något är väldigt fel i Sverige och det ar dags att vända det här. Vad är det för samhälle vi lämnar över till våra barn?
Lider med de drabbade och deras familjer. Detta får inte hända!
Inte första gången tragedier i skolor sker eller andra rena attacker.. Något är väldigt fel i Sverige och det ar dags att vända det här. Vad är det för samhälle vi lämnar över till våra barn?
Lider med de drabbade och deras familjer. Detta får inte hända!
Polisen har påbörjat en katastrofregistrering och tar alltså kontakt med alla som har befunnit sig på skolan. Anhöriga kan nå handläggare för denna registrering via polisens växel 114 14.
Stämmer det att den döda är lärare?
Ja, Oskar. Så här skriver NU-sjukvården: En lärare är avliden på plats.
Stefan Löfven: Det här är en svart dag för Sverige.
Läs hela uttalandet här: https://t.co/iz7lS5oweO
Läs hela uttalandet här: https://t.co/iz7lS5oweO
1:22 - 22 okt 2015
- Reply
- Retweet
- Favorite
ÄR barnen fortfarande inlåsta i skolan? Och varför isåfall?
Enligt uppgift är det för att någon ska kunna ta hand om dem.
Sara på SVT: "Vi svara så fort vi kan och har möjlighet."
Ni behöver inte svara för att släppa fram kommentarer.
Ni behöver inte svara för att släppa fram kommentarer.
Nej, det är klart. Men många av kommentarerna är frågor, och det är ett högt tryck här nu. Vi måste hinna läsa det som kommer in.
– Det här är en svart dag för Sverige. Jag tänker på offren och deras familjer, elever och personal, och hela det drabbade samhället. Inga ord kan beskriva vad de går igenom just nu. Vi känner med dem, och vi ska se till att de får allt stöd de behöver, säger statsminister Stefan Löfven i ett uttalande på regeringens hemsida med anledning av dådet i Trollhättan.
Löfven kommer väl i vanlig ordning uttala att "det här är inte det Sverige vi villa ha...
Förstår inte varför VIP folk som kungafamiljer och ministrar ska få beväpnat skydd men inte våra stackars barn.
Kommer något att intervjua en elev om attacken ?
Vi har pratat med en elev. Läs här: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/laith-14-sag-svardmannen-pa-skolan
Statsminister Stefan Löfven åker till Trollhättan i eftermiddag. Han ska vara på plats tidigast 15:30 enligt Expressens reporter.
Hur ska detta förebyggas?
@Hasse: Vad är det för beslut och agerande du tycker politikerna ska ta?
Tre offer befinner sig på sjukhus. Samtliga ska ha genomgått operationer. Den misstänkte gärningsmannen var allvarligt skadad när han kom in till sjukhuset.
Polisens presstalesperson Thomas Fuxborg ville inte kommentera hur masken som gärningsmannen hade på sig såg ut.
- Det kan handla om att inte berätta för mycket om vad som hänt eftersom man inte vill påverka vittnen, säger Martin Lundin, poliskommissarie vid polisens nationella operativa avdelning.
- Det kan handla om att inte berätta för mycket om vad som hänt eftersom man inte vill påverka vittnen, säger Martin Lundin, poliskommissarie vid polisens nationella operativa avdelning.
Blodcentralen i Västra Götaland efeterlyser blod, kan ni inte ta upp det i sändningen?
Även övriga blodcentraler i landet kan ju hjälpa till med blod, så alla som kan bör boka tid.
Även övriga blodcentraler i landet kan ju hjälpa till med blod, så alla som kan bör boka tid.
@Therese Lidman: För att det finns en helt annan hotbild mot offentliga personer (de du kallar VIP-personer)?
varför meddelas inte anhöriga om skadade och ingen vill informera .... Alla är inte döda men vi vill veta hur de skadade är..... Det är många oroliga föräldrar till de skadade som inte vet ett dugg om sina barn
Här har vi jätte oroliga föräldrar som vill veta om sina barn men inget svar varken från sjukhuset eller berörda personer
Er sammanfattning säger att attacken skedde i cafeterian, men det stämmer väl inte enligt polisen? Den vuxne avled i cafeterian, men gärningsmannen hade väl gått runt i skolan och pojkarna hade väl påträffats någon annanstans?
Vi kontrollerar detta och uppdaterar.
Kommer gärningsmannen att flyttas till Sahlgrenska eftersom han är så allvarligt skadad?
Vi har inte någon information om det här, nu börjar presskonferensen från sjukhuset här.
Nu hålls alltså en pressträff med sjukvården.
- Efter larmet bestämdes omedelbart att försätta i sjukhuset i förstärkningsläge och gå upp i beredskap, säger Anders Kullbratt, stabschef i särskild sjukvårdsledning, på presskonferensen.
- Efter larmet bestämdes omedelbart att försätta i sjukhuset i förstärkningsläge och gå upp i beredskap, säger Anders Kullbratt, stabschef i särskild sjukvårdsledning, på presskonferensen.
- Det är fyra personer som är förda till sjukhus varav en med pågående hjärtåterupplivning, säger Lars Spetz, överläkare.
För tre är läget väldigt kritiskt instabila. Så här beskriver övereläkare Lars Spetz patienterna:
- Vi har en cirka tolvårig pojke med knivstick i bröstkorgen, men även i levern. På honom pågår operationen fortfarande.
- Vi har en cirka 15-årig pojke med knivstick i buken. Men även lungsäcken har träffats. Han är nu på intensiven och bedöms ändå som relativt stabilt.
- Vi har också en vuxen man med stickskador i buken. Han är på väg till intensiven.
- Vi har en cirka tolvårig pojke med knivstick i bröstkorgen, men även i levern. På honom pågår operationen fortfarande.
- Vi har en cirka 15-årig pojke med knivstick i buken. Men även lungsäcken har träffats. Han är nu på intensiven och bedöms ändå som relativt stabilt.
- Vi har också en vuxen man med stickskador i buken. Han är på väg till intensiven.
Hej!
Vilka var numren man kunde ringa? var svårt att se
Vilka var numren man kunde ringa? var svårt att se
Aref......du måste förstå att det råder totalt kaos på en sådan plats efter att något sådant här inträffar. Tänk dig själv att du hade varit ansvarig på plats och skall hämta in information från hundratals chockade människor. Det går inte att lösa på fem minuter.
alla kan ge blod från vilket län som helst!
Hur kan ni i media intervjua en minderårig utan en vuxen (förälder) närvarande?
Föräldrar var närvarande när vi pratade med elever vid skolan.
Vet man varför?
Nej, inget motiv finns ännu. Enligt uppgifter till SVT fanns ingen hotbild mot skolan.
Förstärkningsläge brukar vara att extra personal sätts in och någon slags stabs ledning skapas.
Den fjärde personen har skottskador, alltså gärningsmannen som polisen skjutit.
- Han har skottskador i nedre delen av bröstkorgen, men även en skada på levern av skjutningen, där pågår operation.
- Han har skottskador i nedre delen av bröstkorgen, men även en skada på levern av skjutningen, där pågår operation.
alla mina tankar går till de anhöriga just nu. blir helt förtvivlad över detta hemska dåd
För tre av fyra skadade är läget mycket kritiskt.
Polisen som sköt ska ha hedersmedalj för snabbt och rådigt ingripande som säkert har räddat många liv!
Vi ber för att de skadade ska klara sig.
Jag håller med Mikael. Hoppas nu att polisen får den uppskattning de förtjänar och att det inte ska bli något tjafs om ifall det var rätt att skjuta eller inte.
Världen har blivit en elak plats att bo på. Hur skall man känna sig säker när det blir mer och mer sånt här i Världen. Utrycket "händer aldrig mig" Är ett utryk som inte längre bör finnas. Mitt hjärta går till alla drabbade. Och en uppmaning till ALLA Behandla din nästa som du själv vill bli behandlad. #mobbing är inte oki det födder ilska och hat. #snällhet och ödmjukhet är det vi bör lära varann.
Jag går strax till blodcentralen, trots att jag är i annat län. Nått vill jag göra
Lars Spetz, överläkare på NÄL, säger att tre av fyra patienter är kvar på operationsbordet.
En av patienterna har skottskador, det är alltså den misstänkte gärningsmannen i 20-årsåldern som sköts av polisen.
- För oss är alla patienter lika. Jag konstaterar bara att tre har stickskador och en har skottskador.
En av patienterna har skottskador, det är alltså den misstänkte gärningsmannen i 20-årsåldern som sköts av polisen.
- För oss är alla patienter lika. Jag konstaterar bara att tre har stickskador och en har skottskador.
Den person som är död, är det ett barn eller vuxen?
Den offer som dött är en vuxen man, enligt sjukvården är det en lärare.
- Dagtid kan vi hantera detta väl. Vi har strukit ett antal planerade operationer i dag men i övrigt så har vi inte förändrat verksamheten, säger överläkare Lars Spetz.
Behövs det blodgivare på NÄL ?? Någon som ver besked om detta ??
Ja, enligt Blodcentralen i Borås behövs det blod. Bara att höra av sig om du har möjlighet alltså.
Vilken skola var det?? Orolig...
Kronans skola i Trollhättan.
Paul, ja de söker blodgivare
Håller med Mikael
Ni som tänker, känner och ber för de drabbade: tänk på att det enda som hjälper i en sådan här situation är konkreta handlingar. Lägg gärna energin på att ge blod, engagera er i röda korset eller på att göra något liknande.
Den skjutne mannen som alltså är den misstänkte gärningsmannen är mycket svårt skadad, framkom på sjukhusets presskonferens. Han befinner sig på operationsbordet. Polisen sköt två skott varav ett träffade gärningsmannen i nedre delen av bröstkorgen.
Jag är bestört över det som hänt i Trollhättan. På en plats man vill känna sig trygg på. Ofattbart o tragiskt. Tankar går till de anhöriga.
1:13 - 22 okt 2015
- Reply
- Retweet
- Favorite
Björn, vi gör det vi kan! alla kan inte ge blod, eller engagera sig i röda korset!

@Anna: Att man gör vad man kan betyder inte att man gör nytta. Det är därför jag uppmanar till bland annat bloddonation. Det är konkret, behövs och gör otrolig nytta!
Känner mig inte trygg här i trollhättan längre
Jag håller med Anna. Alla kan inte engagera sig på ett sådant sätt. Just nu ger vi som inte kan hjälpa till fysiskt vårt psykiska stöd. Vi tänker på de skadade och deras anhöriga och alla andra drabbade.
- Tre av de här individerna kämpar för sitt liv just nu, säger överläkare Lars Spetz vid presskonferensen.
Nu avslutas strax SVT:s livesändning, men återkommer senare, när polisen håller presskonferens. Presskonferensen startar 16:00 och SVT:s livesändning startar cirka 15:30.
Nu avslutas strax SVT:s livesändning, men återkommer senare, när polisen håller presskonferens. Presskonferensen startar 16:00 och SVT:s livesändning startar cirka 15:30.
Den misstänkte är hemmahörande i Trollhättan.
Detta uppger polisen.
Fruktansvärd händelse för både drabbade och anhöriga! Vad händer i Sverige? Kommer detta att fortsätta? Känner mig inte trygg längre i Sverige tyvärr!
Mikael och ni som säger er hålla med: Vad vet ni om polisen agerade rätt när de sköt? Om ni inte var där själva eller sett en film av händelseförloppet kan ni omöjligt veta. Kanske inte ens då.
Anledningen till att man säger att pojkarna är cirka 12 och 15 år gamla är för att sjukvården har uppskattat deras ålder. De är alltså fortfarande oidentifierade, åtminstone för sjukvården.
Ytterligare en person har dött, säger polisen till P4 Väst.
Enligt Thomas Fuxborg, vid polisen ska det vara en ungdom, men man vill inte säga hur gammal.
Polisen skriver på sin hemsida att den man som misstänks för attacken vid en skola i Trollhättan är en 21-årig man som är hemmahörande i Trollhättan.
Polisen lämnar inte ut fler uppgifter om gärningsmannen i nuläget.
Till blodgivare: Blodcentralerna i NU-sjukvården har just nu inte möjlighet att ta emot extra blodgivare, på grund av händelsen i Trollhättan. Uppgifterna i media att vi har gått ut och efterlyst blodgivare är inte korrekt.
Skolorna behöver ändra sina rutiner. Det är alldeles för lätt att personer som inte tillhör skolan kan ta sig in då är det försent.
NU-sjukvården meddelar: Inget behov av blodgivare
Till blodgivare: Blodcentralerna i NU-sjukvården har just nu inte möjlighet att ta emot extra blodgivare, på grund av händelsen i Trollhättan. Uppgifterna i media att vi har gått ut och efterlyst blodgivare är inte korrekt.
Till blodgivare: Blodcentralerna i NU-sjukvården har just nu inte möjlighet att ta emot extra blodgivare, på grund av händelsen i Trollhättan. Uppgifterna i media att vi har gått ut och efterlyst blodgivare är inte korrekt.
Vet inte vad som händer i Sverige men det är så tragiskt!
En skola som ligger alldeles intill skolan Kronan, Stavreskolan, hotades i går, uppger polisens presstalesman Christer Fuxborg. Elever ska ha uppmanats att inte gå till Stavreskolan i dag. Men polisen kände inte till hotet.
I kväll klockan 21.30 kan du chatta med en barnpsykolog här på svtnyheter.se
Är skolan genomsökt ? Kan det finnas fler offer ?
Vi har snart reportrar på skolan igen och hoppas kunna ha besked snart.
Är illamående och kall. Det här känns så overkligt och vedervärdigt.
Det är i all uppståndelse skönt att se hur fint vår sjukvård fungerar och tar hand om de skadade. Något vi skall vara väldigt stolta över.
Klockan 16:00 håller polisen en presskonferens och vi drar igång vår livesändning inför den klockan 15:30.
Vi bodde tidigare i München, och där fanns redan för sex år sedan ett helt annat säkerhetstänkande kring barnen på skolor och förskolor. Inte ens som förälder fick man bara kliva in i en sådan byggnad. Nej, dörren till förskolan var låst, och man fick ringa på en portkod. Därefter blev man insläppt, efter att ha "avsynats" och efter ev. samtal med personal.
Därför blev vi snopna, när vi kunde konstatera att i Sverige kan vem som helst ta sig in till våra elever och barn.
Därför blev vi snopna, när vi kunde konstatera att i Sverige kan vem som helst ta sig in till våra elever och barn.
Och klockan 16:30 håller statsminister Stefan Löfven presskonferens direkt från Trollhättan.
UPPDATERING: Skolattacken i Trollhättan har krävt två dödsoffer. För två personer är läget mycket kritiskt. Vilken ålder barnet som avlidit av sina skador har är inte kommunicerat.
I Brasilien är skolorna slutna med vakter i entren för att hindra att barnen kidnappas. Varför är svenska skolor öppna för alla?
Det är dags att stänga skolorna och enbart släppa in behöriga.
Det är dags att stänga skolorna och enbart släppa in behöriga.
Kommentar
Journalister frågar: Vad kan vi göra? Hur pratar man med barn när sådant här händer?
Bra svar kan man finna i häftena "Vad gör vi i skolan när det händer - Om krisberedskap", Utgiven av Allmänna barnhuset i samarbete med Riksförbundet Hem och Skola
samt¨häftet "När klassen berörs av dödsfall" av Marie Rehnstam, utgiven av förlaget Argument.
Journalister frågar: Vad kan vi göra? Hur pratar man med barn när sådant här händer?
Bra svar kan man finna i häftena "Vad gör vi i skolan när det händer - Om krisberedskap", Utgiven av Allmänna barnhuset i samarbete med Riksförbundet Hem och Skola
samt¨häftet "När klassen berörs av dödsfall" av Marie Rehnstam, utgiven av förlaget Argument.
Är det inte dags att inhägna skolar i Sverige nu, som det är i de flesta länder i Europa?
När kan man tända ett ljus om man skulle vilja göra det???
Vill du tända ett ljus så kan du göra det när du känner för det.
Det är så otroligt tråkigt och hemskt att människor inte kan hantera sina känslor. Att man bär på ett sådant hat att man väljer att agera utåt. Det är aldrig okej att förstöra någon annans liv. Aldrig!!
Det går inte längre att gömma sin kärlek. Nu måste vi agera och visa att kärleken är störst! Sanningen måste fram.
Det går inte längre att gömma sin kärlek. Nu måste vi agera och visa att kärleken är störst! Sanningen måste fram.
Vid 15-tiden berättar SVT:s reporter på plats att alla elever verkar ha lämnat skolan. Det är väldigt lugnt där det tidigare var kaos.
Polisen är fortfarande kvar inne i skolan.
Polisen är fortfarande kvar inne i skolan.
My condolences to family of victims.
jag var idag kronan och det var så hämsek
Hur många är det som är skadade?
Två personer är knivskadade, två personer har avlidit av sina skador. Dessutom är gärningsmannen skottskadad.
Ser inlägg om att vi nog bör ha skolorna inom stängsel och skyddsvakter. Det är en tillvaro våra judiska skolor fått leva med flera år i Sverige. Jag befarar att det börjar bli dags för andra skolor också i vårt land att ha bevakning från dagis och uppåt. Att också ha ordningsvakter vid ingångarna som inte släpper in obehöriga, ja det ser jag redan som ett "måste". Vet att ex.vis i USA så lämnar man av/tar emot sitt barn av en lärare som vet att det är en behörig som lämnar/hämtar barnet. Skulle jag som farmor hämta så ringde en förälder till klassens lärare eller meddelade dagen innan att jag hade deras tillstånd att lämna/hämta barnen, Nåt att reflektera över ... behöver vi det i Sverige också.
Vad vi fått veta nu så ska alla elever ha fått lämna skolan nu
Fast Anne-britt, även i Sverige släpper fritidspedagoger och lärare inte iväg barn med någon de inte vet har rätt att hämta barnet!
Mina tankar går till de alla som är drabbade
Här kan ni läsa mer om det som hänt: 

Svärdman till attack på skola - sköts av polis
svt.seTre personer skadades allvarligt och två personer avled efter en knivattack på Kronans skola i Trollhättan. Gärningsmannen sköts av polis. Statsminister Stefan Löfven (S) åker till Trollhättan i eftermiddag med anledning av attacken.Hemska tanke att införa stängsel och vakter!!! Jag hoppas att Sverige ska göra ALLT för att inte hamna där.
Nu uttalar sig kungen om attacken i Trollhättan. Så här står det i ett pressmeddelande på kungahusets hemsida:
"Sverige är i chock. Det är med stor bestörtning och sorg som jag och min familj har mottagit beskedet om händelserna i Trollhättan. Våra tankar går till de drabbade och anhöriga, till de offer som nu vårdas under kritiska förhållanden, samt till de elever och anställda på skolan som nu behöver allt stöd.”
"Sverige är i chock. Det är med stor bestörtning och sorg som jag och min familj har mottagit beskedet om händelserna i Trollhättan. Våra tankar går till de drabbade och anhöriga, till de offer som nu vårdas under kritiska förhållanden, samt till de elever och anställda på skolan som nu behöver allt stöd.”
Fysiskt i NY men tankarna hos alla drabbade, förtvivlade och upprörda människor i Trollhättan. Ett fasansfullt dåd.
2:35 - 22 okt 2015
- Reply
- Retweet
- Favorite
Två av offren vårdas alltså på sjukhus. Åtminstone en av dem uppges vara i ett kritiskt tillstånd medan det andra offret förts till en intensivvårdsavdelning. Gärningsmannen vårdas också på sjukhus med mycket svåra skador.
Polisen och kommunen ska hålla en ny presskonferens klockan 16, då får vi antagligen lite fler uppgifter.
Polisen och kommunen ska hålla en ny presskonferens klockan 16, då får vi antagligen lite fler uppgifter.
Mina tankar går till de drabbade, inkluderande gärningsmannen
Det är inte på alla förskolor och skolor i Sverige som man kollar att den som hämtar barnet är verkligen den man säger. Tycker att det ska vara regel att man meddelar förskolan vem är det som hämtar barnet.
Cirka kl 21.30 (efter Aktuellt) kommer Anna Norlén, psykolog, Ericastiftelsen och chattar om krishantering och hur man kan prata med barn om händelserna i Trollhättan. Du kan ställa dina frågor redan nu:
Chatta om krishantering och traumabehandling
Alla mina tankar går till dom drabbade!

Experter: Det var bara en tidsfråga
svt.seEn begränsad tillgång till skjutvapen är tur i oturen. Men det var bara en tidsfråga innan en attack mot skola likt dagens skulle ske i Sverige.Polisen i Trollhättan inleder nu presskonferens.
Gärningsmannen är död, uppger åklagare enligt Aftonbladet.
Polisen redogör för sitt agerande: larm inkommer strax efter klockan 10.00 om att en man som attackerar människor finns i skolan. När polisen ankommer till platsen påträffar man gärningsmannen och avlossar då två skott, varav ett träffar. Livräddande insatser påbörjas för de skadade. Polisen söker sedan igenom skolan och säkerställer så att inga fler gärningsmän eller ännu ej upptäcka skadade finns på platsen. Den tekniska undersökningen inleds och kommer att fortsätta under natten, uppger polisen.
Nu bekräftar Thord Haraldsson kriminalkommissarie på polisen att gärningsmannen är död
Polisen uppger att tre personer är döda: en ungdom, en elevassistent och gärningsmannen.
Även åklagare Per-Erik Rinsell bekräftar för SVT att gärningsmannen är död.
Gärningsmannen ska ha gått till två klassrum, knackat på dörren och attackerat den eller de som öppnat.
Polisen har säkerställt att det endast rör sig om en – ej flera – gärningsman. Polisen har också gjort husrannsakan på flera adresser.
Enligt rutin utreds polisens skottlossning mot gärningsmannen separat.
Trollhättans kommunstyrelse tar vid, man säger att det trots det fruktansvärda som hänt hade kunnat gå mycket värre. Flera barngrupper var under dagen på besök i biblioteket.
Kronan stängs både för skolverksamhet och fritidsverksamhet i morgon.
Man tar sej för pannan, varför skjuter polisen alltid ihjäl gärningsmän, kan man inte oskadliggöra med skott i benen i stället?
Det har inletts en förundersökning för att utreda om polisen agerade rätt i den situationen.
– Vi hade en rådig rektor som snabbt kunde agera i situationen och få undan barnen
, säger en representant för kommunstyrelsen.
, säger en representant för kommunstyrelsen.
Skolan ska ersättas med andra lokaler, medan utredningen pågår.
Alla mina tankar går till dom drabbade!
Vad är det för plakat eller liknande som vi kan se i bakgrunden? Är det ett missnöje i form av demonstration som redan börjat formas?
De har skrivit ”Varför?” på skyltarna.
Personal och barn på skolan erbjuds
samtalshjälp.
samtalshjälp.
Skott i benet? Spelar ingen roll om du är tränad om du har 2 sekunder på dig att agera...
Polisen säger att de varit i gärningsmannens bostad och att de hittat saker där som "är intressanta för utredningen", men vill inte uttala sig närmare om saken.
Skojar du? Karin! Om du blir anfallen av en man med svärd, då tror jag du skulle vilja ha honom oskadliggjord! All heder åt polisen i vad som måste ha varit en otroligt tuff situation.
Finns rasism med i motivbilden? undrar en norsk journalist. – vi vill inte kommentera, säger polisen.
Gärningsmannen är inte känd av polisen sedan tidigare.
Otroligt tragisk händelse. Detta får bara inte hända!!
Mina tankar går till alla dom drabbade i Trollhättan.
Mina tankar går till alla dom drabbade i Trollhättan.
Polisen uppger att det tog fem minuter från det att larmet inkom till dess att man hade personal på plats i skolan.
Polisen vill inte gå ut med ålder eller identitet på offren.
40-50 poliser arbetar nu med att förhöra lärare och elever på skolan.
Gärningsmannen använde "kraftiga stickvapen", 1-2 stycken (fler än ett), enligt polisen. Men man vill inte gå in på närmare detaljer.
Polisen känner inte till att gärningsmannen skulle ha haft anknytning till skolan. Därmed är presskonferensen avslutad.
Den brutala skolattacken i Trollhättan kommer att sätta djupa spår för många. Krishanterare på Röda Korset säger att det som anhörig är viktigt att finnas där för samtal och inte ducka för svåra frågor. Här kan du läsa mer:

Experter tipsar: Samlas, lyssna och prata
svt.seDen brutala skolattacken i Trollhättan är för Sverige en unik händelse. För många kommer det inträffade att sätta djupa spår. Krishanterare på Röda Korset säger att det som anhörig är viktigt att finnas där för samtal och inte ducka svåra frågor.Uppdatering: Trollhättans kommun har öppnat stödcentra efter dagens händelse. https://t.co/a3KUpDpznI #krisinfo
4:38 - 22 okt 2015
- Reply
- Retweet
- Favorite
En fruktansvärd tragedi! Själv har jag arbetat 40 år inom skolan och har inte hört om något så allvarligt tidigare, förutom skjutningen i Kungälvs Högre Allmäna Läroverk 1961.
En tragedi för de drabbade och deras familjer, men även alla barn som nu inte kan förstå vad som sker inom dem. Jag hoppas att kyrkan, polisen och kommunen fångar upp deras oro och sorg.
Jag har följt förloppet på SVT nyheter och är mycket imponerad av hur programledarna och kommisarien från NOA skött det hela. Lugnt, sakligt och informativt.
En tragedi för de drabbade och deras familjer, men även alla barn som nu inte kan förstå vad som sker inom dem. Jag hoppas att kyrkan, polisen och kommunen fångar upp deras oro och sorg.
Jag har följt förloppet på SVT nyheter och är mycket imponerad av hur programledarna och kommisarien från NOA skött det hela. Lugnt, sakligt och informativt.
Statsminister Stefan Löfven väntas uttala sig klockan 18.30.
NU-sjukvården i Västra Götalandsregionen skriver att de två personer som fortsatt vårdas på Norra Älvsborgs länssjukhus är allvarligt skadade men att läget bedöms som stabilt.
Snälla SVT, Håll Fokus på det som har hänt och Allas fina insatser. Kritik lyssnar vi till i morgon. mvh
Kriminalkommissarie Thord Haraldsson, på plats vid den presskonferens som polisen i Trollhättan höll tidigare idag, säger att man inom polisen inte varit med om något liknande där gärningsmän går på barn.
Nu är vår livesändning slut, men under kvällen återkommer vi med flera extrasändningar. Klockan 18:30 håller statsminister Stefan Löfven presskonferens med anledning av skolattacken i Trollhättan och klockan 20:00 börjar SVT:s extrasändning. Dessutom kan du cirka 21:30 chatta med psykologen Anna Norlén om krishantering och hur man kan prata med barn om händelserna.
Norra Älvsborgs länssjukhus ändrar tillståndet för en av personerna som vårdas på sjukhuset. "Läget är allvarligt och tillståndet bedöms som kritiskt", uppgav sjukhuset klockan 17.20.
Säpo är inkopplade i fallet. I samtal med SVT Nyheter säger Fredrik Milder, pressansvarig vid Säpo:
– Vi samarbetar med polisen i region väst, för att de ska ta del av kunskap och expertis om de brottsaktiva miljöer och individer vi följer.
Vad handlar det om för brottsaktiva miljöer och individer?
– Jag kan ej gå in på detaljer, säger Fredrik Milder och tillägger att det är polisen som leder utredningen.
– Vi samarbetar med polisen i region väst, för att de ska ta del av kunskap och expertis om de brottsaktiva miljöer och individer vi följer.
Vad handlar det om för brottsaktiva miljöer och individer?
– Jag kan ej gå in på detaljer, säger Fredrik Milder och tillägger att det är polisen som leder utredningen.
Statsminister Stefan Löfven har utlyst en presskonferens i stadshusets foajé klockan 18.30, vi återger hans uttalanden i text här.
– Det som aldrig får se har skett här idag, säger Stefan Löfven inledningsvis vid presskonferensen.
– Regeringen och ansvariga myndigheter ska se till så att alla som behöver ska få vårt stöd i denna sorg, Stefan Löfven.
Stefan Löfven säger att "det är en svart dag för Sverige".
– Det är för tidigt för att veta vad detta kommer att få för konsekvenser, säger han kommenterar att han lämnar till polisen att utreda saken.
Det kommer uppgifter om att den misstänkte gärningsmannen för flera månader sedan glorifierat nazismen, att han uttryckt det på nätet, hur kommenterar du det? undrar en reporter.
Stefan Löfven vill inte kommentera detta, utan lämnar till polisen att utreda saken.
Stefan Löfven vill inte kommentera detta, utan lämnar till polisen att utreda saken.
Det är viktigt, menar Löfven, att påpeka att sådana här dåd är mycket ovanliga i Sverige. Det senaste var för 50 år sedan, där han syftar på skjutningen i Kungälvs Högre Allmänna Läroverk 1961.
Löfven vill inte uttala sig i frågor gällande om dådet kan kopplas till den senaste tidens mordbränder på asylboenden.
Presskonferensen är nu avslutad.
Sammanfattningsvis kan sägas att statsministerns presskonferens var mycket kort. Under loppet av några minuter uttryckte han sin och regeringens sorg över det som inträffat och tillade att tankarna nu går till de drabbade och deras nära och kära.
Han sade att det är förtidigt att säga vad det fruktansvärda dådet kan få för konsekvenser men satte sin tilltro till polisens utredningsarbete Han sade också att han ska göra allt i sin makt för landet skolbarn ska känna sig trygga när de går till skolan.
– Ta hand om varandra, tillsammans tar vi hand om Sverige.
Han ville inte uttala sig om eventuella motiv till dådet.
Han besvarade ett fåtal frågor och förklarade sedan presskonferensen avslutad.
Han sade att det är förtidigt att säga vad det fruktansvärda dådet kan få för konsekvenser men satte sin tilltro till polisens utredningsarbete Han sade också att han ska göra allt i sin makt för landet skolbarn ska känna sig trygga när de går till skolan.
– Ta hand om varandra, tillsammans tar vi hand om Sverige.
Han ville inte uttala sig om eventuella motiv till dådet.
Han besvarade ett fåtal frågor och förklarade sedan presskonferensen avslutad.
På en bild som togs av en elev på skolan syns gärningsmannen. Han är klädd i svarta kläder, bär en lång svart rock, är maskerad och bär hjälm. I handen håller han ett långt svärd och poserar med två elever på skolan. Eleverna ska ha trott att det var ett skämt och därför ställt upp på bilden.
Bilden spreds sedan via nyhetsbyrån AFP, som sägs visa gärningsmannen. Bilden ska ha tagits av en elev på skolan. AFP:s Stockholmskontor säger till SVT Nyheter att de kontrollerade bildens äkthet innan den släpptes.
Bilden spreds sedan via nyhetsbyrån AFP, som sägs visa gärningsmannen. Bilden ska ha tagits av en elev på skolan. AFP:s Stockholmskontor säger till SVT Nyheter att de kontrollerade bildens äkthet innan den släpptes.

Efter att larmet gått, som inkom till polisen vid 10-tiden i förmiddags, tog det fem minuter till de var på plats i skolan.
Gärningsmannen lokaliserades till andra våningen och patrullen valde att öppna eld mot honom i samband med konfrontationen.
Två skott avlossades, varav ett träffade mannen. Var på kroppen skottet tog är oklart, men skottet var dödande. Enligt polisen ska mannen förutom svärdet också varit beväpnad med andra stickvapen.
Polisens arbete hyllades senare av statsminister Stefan Löfven:
– Polisen räddade genom sin insats fler från att drabbas, sade han.
Gärningsmannen lokaliserades till andra våningen och patrullen valde att öppna eld mot honom i samband med konfrontationen.
Två skott avlossades, varav ett träffade mannen. Var på kroppen skottet tog är oklart, men skottet var dödande. Enligt polisen ska mannen förutom svärdet också varit beväpnad med andra stickvapen.
Polisens arbete hyllades senare av statsminister Stefan Löfven:
– Polisen räddade genom sin insats fler från att drabbas, sade han.

SVT Nyheter Västs Lisa Johansson befinner sig just nu utanför skolan. Hon berättar att det är mindre folk vid platsen, men att det fortfarande kommer människor som vill samlas och tända ljus för offren.
– Det man märker är att det fotfarande är polisavspärrningar som hindrar folk från att ta sig in på skolområdet, säger Lisa Johansson.
Hon berättar också om att det tidigare rådde upprörda känslor vid platsen eftersom det var dåligt med information från polisens sida om vad det var som egentligen hade hänt, medan många elever fortfarande befann sig kvar på skolan och polisen hindrade anhöriga från att komma in.
– Jag minns väldigt väl ett och annat ångestskri när ett dåligt besked kom, eller ett besked inte kom alls, säger Lisa Johansson.
SVT Nyheters reporter Ann Wollner intervjuar i kvällens Rapport direkt statsminister Stefan Löfven. – Jag blir väldigt djupt berörd, jag känner en stor sorg, säger han.
–Vi ska inte dra några slutsatser innan utredningen är klar, säger Löfven.
– Det är ytterst, ytterst sällan något sådant här händer i svenska skolor, det ska vi komma ihåg. Det hjälper inte dem som har mist sina nära och kära, men det måste vi komma ihåg i en sådan här svår stund, säger Löfven på frågan om vi i Sverige är naiva kring öppenheten kring svenska skolor.
Vi beklagar att extrasändningen kommer igång några minuter sent här i SVT Play. Detta beror på teknikproblem, men det går att se sändningen direkt i SVT2 eller här:
Inom bara någon minut ska den ordinarie sändningen ovan också åter fungera som vanligt.
Åsa Sjökvist, skolpsykolog i Stockholm, menar att många rektorer i andra skolor hört av sig och undrat hur man förbereder sig inför framtiden.
– I den nu
akuta fasen reagerar vi väldigt olika för hur vi hanterar stress. Det finns inga regler, inledningsvis tar vi alla hand om varandra, säger hon till SVT.
– I den nu
akuta fasen reagerar vi väldigt olika för hur vi hanterar stress. Det finns inga regler, inledningsvis tar vi alla hand om varandra, säger hon till SVT.
Vad har det för betydelse att det här händer på en plats där vi ska vara trygga?
– Det har stor betydelse, alla blir väldigt rädda. Att det just händer i skolan gör det ännu viktigare att behålla sitt lugn. säger Åsa Sjökvist, skolpsykolog.
– Det har stor betydelse, alla blir väldigt rädda. Att det just händer i skolan gör det ännu viktigare att behålla sitt lugn. säger Åsa Sjökvist, skolpsykolog.
– Man kan jämföra detta med skolskjutningar. gärningsmännen rör sig ofta runt 19 års ålder. Ofta föregås handlingen av en kränkning, man kan ha blivit avvisad av vänner till exempel. Ofta föregås brottet av lång planering, ibland flera månader, säger Jenny Yourstone, kriminolog
Jenny Yourstone, kriminolog, säger att det är inte ovanligt att gärningsmännen använder sig av attribut, som i det här fallet maskering. Gärningmannen kan ofta vara social isolerad, men också ha befunnit sig i någon form av socialkontext, kanske på internet.
Hur viktigt är det för barn att förstå varför något har hänt?
– Jag tror att barn funderar kring detta och det är viktigt för det att förstå. Barn ser på tv och läser tidningar, men man måste också skydda dem.
SVT Nyheter Västs Lisa Johansson säger att de barn hon pratat med på plats vid brottsplatsen i Trollhättan också frågat varför: ”Varför vill de göra oss illa”.
– Jag tror att barn funderar kring detta och det är viktigt för det att förstå. Barn ser på tv och läser tidningar, men man måste också skydda dem.
SVT Nyheter Västs Lisa Johansson säger att de barn hon pratat med på plats vid brottsplatsen i Trollhättan också frågat varför: ”Varför vill de göra oss illa”.
– Barn kan ta på sig skuld för att saker händer. Men det viktigaste är att man utgår från att alla barn inte tänker likadant, det handlar mycket om åldern. Där får man vara lyhörd för individen, säger säger Åsa Sjökvist, skolpsykolog.
Hur berättar man om detta för barn?
– Förskolebarn har ingen aning. Lite större barn börjar förstå att världen inte alltid är trygg. Större barn förväntar sig att man ska säga som det är. Men ska man förklara så får man försöka känna in hur man ska formulera sig. Som förälder så får man försöka hålla sig så lugn man kan, säger Åsa Sjökvist, skolpsykolog.
Stefan Åsberg, SVT:s utrikeskorrespondent, har rapporterat från skolskjutningar utomlands.
– Jag har någonstans trott att det här inte skulle kunna hända i Sverige, säger han. Han var på plats då skjutningen i Sandy Hook, USA, där en ung man sköt ihjäl 20 skolbarn.
Han säger att när en sådan hemsk händelse inträffar i ett litet samhälle sluter människor ofta upp i gemenskap.
– Jag har någonstans trott att det här inte skulle kunna hända i Sverige, säger han. Han var på plats då skjutningen i Sandy Hook, USA, där en ung man sköt ihjäl 20 skolbarn.
Han säger att när en sådan hemsk händelse inträffar i ett litet samhälle sluter människor ofta upp i gemenskap.
Jenny Yourstone, kriminolog, menar att det inte var fullt oväntat att dåd som det idag i Trollhättan skulle hända:
– Jag vet inte om det är uttryck för det samhälle vi lever i, men vi ser det i många andra samhällen. varför skulle Sverige vara förskonat?
– Jag vet inte om det är uttryck för det samhälle vi lever i, men vi ser det i många andra samhällen. varför skulle Sverige vara förskonat?
Hittar inget om det, vad var det för skjutning på läroverket i Kungälv -61 som citeras?
Det är en incident där en beväpnad man tog sig in på Kungälvs Allmänna läroverk 1961 under en skoldans och sköt "vilt omkring sig". Sju ungdomar skadades varav en avled.
Inrikesminister Anders Ygeman säger i SVT:s studio:
– Jag tror att det är många som ikväll behöver förklara för sina barn vad som hänt.
Han menar när vi förstår vad som hänt måste förhindra att något liknande händer.
– I motsats till USA har vi striktare vapenlagar, säger han och menar att vi har också välfungerande psykiatri i skolorna och är förhållandevis bra på att fånga upp signaler.
Han menar att det har gjort en del reformer i amerikanska skolor, t ex metaldetektorer och larmbågar, vilket inte har hjälpt.
– Vi kanske behöver helt andra verktyg för att göra skolorna tryggare.
Men han poängterar att det först är viktigt att få känna sorg, och att åtgärder kan komma först i efterhand.
– Jag tror att det är många som ikväll behöver förklara för sina barn vad som hänt.
Han menar när vi förstår vad som hänt måste förhindra att något liknande händer.
– I motsats till USA har vi striktare vapenlagar, säger han och menar att vi har också välfungerande psykiatri i skolorna och är förhållandevis bra på att fånga upp signaler.
Han menar att det har gjort en del reformer i amerikanska skolor, t ex metaldetektorer och larmbågar, vilket inte har hjälpt.
– Vi kanske behöver helt andra verktyg för att göra skolorna tryggare.
Men han poängterar att det först är viktigt att få känna sorg, och att åtgärder kan komma först i efterhand.
Inrikesminister Anders Ygeman säger att polisen har hanterat det här föredömligt, genom att de lyckats oskadliggöra gärningsmannen. Skolan har också hanterat det mycket bra, men krishantering.
Men han oroas också över det hatiska debattklimat som råder i det svenska samhället, men han säger också att det som nu inträffat kan användas för belysa detta och vända dessa strömningar.
– Förhoppningsvis kan det leda till att de som är med och piskar upp de här hatiska stämningar känner ånger.
Men han oroas också över det hatiska debattklimat som råder i det svenska samhället, men han säger också att det som nu inträffat kan användas för belysa detta och vända dessa strömningar.
– Förhoppningsvis kan det leda till att de som är med och piskar upp de här hatiska stämningar känner ånger.
Ulf Adelsohn ordförande för ordförande för Moderaterna 1981–1986 säger sig inte vara förvånad över vad som idag hänt i Trollhättan.
– Vi måste kanske vänja oss vid att det finns galningar. Vi kanske också har triggat det.
Men vad jag saknar idag är någon form av starkt ledarskap. Många är unga. Jag efterlyser en Angela Merkel, en ledare som tar kommandot.
Dilsa Demirbag-Sten, författare och frilansjournalist som arbetat med hedersrelaterat våld, säger att det spelar stor roll att det idag finns så mkt hat i debatten och på nättet, men hon säger också att vi kan välja en väg där vi inte låter hatet styra oss.
Olle Wästberg, publicist och diplomat, säger att våldet och hatet är ett tryck för att Sverige idag är polariserat.
– Det behövs människor som är beredda att stå upp för goda ting. Det har vi, men vi det krävs också att skolan i högre grad ägnar sig åt att punktera konspirationsteorier. Men också att människor upplever att de kan påverka samhället.
– Det behövs människor som är beredda att stå upp för goda ting. Det har vi, men vi det krävs också att skolan i högre grad ägnar sig åt att punktera konspirationsteorier. Men också att människor upplever att de kan påverka samhället.
SVT Nyheters extrasändning är nu slut, men vi går direkt vidare med rapporteringen kring dådet i kvällens Aktuellt. Se programmet här ovan.
Om några minuter kommer psykolog Anna Norlén att svara på frågor om hur man ska prata om såna här händelser med barn.
Här hittar ni länken till chatten med Anna Norlén.
Netdialog Mobilchatt
Vi kommer att avsluta direktrapporteringen nu men fortsätter vår rapportering på svtnyheter.se under hela natten. I morgon bitti sätter vi igång med en direktrapportering igen.
God morgon, nu fortsätter vi vår direktrapportering med anledning av skolattacken i Trollhättan.
Polisen konstaterar nu för SVT Nyheter att knivdådet i Trollhättan rör sig om ett hatbrott.
– Vi har konstaterat att det rör sig om ett hatbrottsmotiv med rasistiska förtecken. Det vi kan konstatera utifrån vittnesmål är att han på platsen väljer ut offer utifrån etnicitet, säger Niklas Hallgren, kommenderingschef på polisen till SVT Nyheter.
Tre faktorer pekar på hatbrottsmotiv. Dels handlar det om hur knivmannen var klädd vid dådet och hur han rörde sig på platsen, och hur han valt ut sina offer. Sen handlar det också om fynd i gärningsmannens lägenhet.

Polisen: Det rör sig om ett hatbrott
svt.sePolisen konstaterar för SVT Nyheter att knivdådet i Trollhättan rör sig om ett hatbrott.Läget för de två skadade efter skolattacken i Trollhättan är nu på morgonen allvarligt men stabilt, uppger Norra Älvsborgs länssjukhus.
Båda vårdas på en intensivvårdsavdelning på Norra Älvsborgs länssjukhus. Det rör sig om en elev och en vuxen man, enligt sjukhuset. De fick allvarliga stickskador då de attackerades av gärningsmannen som var beväpnad med ett svärd eller en kniv.
Klockan 09.00 startar vår extrasändning med anledning av knivdådet. Vi får senaste nytt från Trollhättan och talar mer med polisen om konstaterandet att dådet är ett hatbrott.
Felipe Estrada, professor i Kriminologi, psykolog Sofia Bidö och Skolverkets Hugo Wester gästar extrasändningen. Programledare är Claes Elfsberg.
Senaste nytt om eleven som vårdas på Norra Älvsborgs länssjukhus: Läget har förbättrats. Tillståndet bedöms som stabilt.
För den vuxne man som också vårdas på sjukhuset är läget oförändrat. Hans tillstånd bedöms som fortsatt allvarligt men stabilt.
Polisen har öppnat särskilda telefonlinjer och haft många anhöriga och bekymrade på besök, säger Niclas Hallgren, kommenderingschef på polisen i SVT:s direktsändning.
Polisens yttre personal har, efter skolskjutningar i Finland, fått särskild utbildning inför att något liknande skulle kunna hända i Sverige, säger Niclas Hallgren.
Polisen vill inte kommentera vilka fynd man gjort i gärningsmannens lägenhet.
Polisen följer diskussionen på sociala medier noga för att få bättre förståelse för det som har hänt.

Tjena,vet man om han handlade på egen hand men kan nån ha hjälpt till igår under attentatet hade han medhjälpare alltså?!!
Hej, jag har inte sett några uppgifter om eventuella medhjälpare i alla fall.
Vet ni någonting om dem kommer fortsätta ha skolverksamhet på kronan i Trollhättan eller drar dem därifrån helt eller?!
Skolan är för närvarande stängd. När och hur man tänker jobba igen vet jag inte.
”Det som är hemskt blir ännu mer hemskt när det finns en systematik i händelsen”, säger Felipe Estrada, professor i kriminologi, angående att dådet i Trollhättan var ett hatbrott med rasistiska motiv.
Senaste nytt i utvecklingen är alltså att polisen nu bekräftar att skolattacken var ett rasistiskt hatbrott. 

Polisen: Det rör sig om ett hatbrott
svt.seKnivdådet i Trollhättan rör sig om ett hatbrott. Det konstaterar polisen för SVT Nyheter.

Polisen har alltså konstaterat att knivdådet är ett hatbrott med rasistiska motiv: 

Polisen: Det rör sig om ett hatbrott
svt.seKnivdådet i Trollhättan rör sig om ett hatbrott. Det konstaterar polisen för SVT Nyheter.”Man får vara glad att gärningsmannen inte hade tillgång till skjutvapen - då hade det kunnat gå ännu värre”, säger kriminolog Felipe Estrada i SVT:s extrasändning.
Stämningen i Trollhättan i dag är spänd, och alla är i chocktillstånd, berättar Mukhtar Hirani, ordförande för shia-moskén i Trollhättan.
"För 15-20 år sedan kunde man inte tro att något sådant kunde hända här", säger Mukhtar Hirani.

”Jag tror inte att vi vill ha en framtid med stålbågar och vakter i skolan”, säger Skolverkets Hugo Wester i SVT:s extrasändning om vad man kan göra för att skydda skolor bättre.

”Det måste ha varit skrämmande för många barn och det skedde på en plats som vanligtvis är trygg för barnen. Många kommer nog att reagera starkt på det som har hänt”, säger psykolog Sofia Bidö i SVT:s extrasändning.
Det som pekar på "brist på barnens säkerhet" i Sverige är att varenda skolverksamhet har porten öppet, grinden öppet, inga säkerhetsåtgärder, vilken galning som helst kan ta sig lätt för det finns ju inga spär, inget hinder, inga säkerhetssystem som kan varna lärarna eller direkt kopplad till 112. Undrar om man vågar skicka sitt barn till skolan???
Skolverkets Hugo Wester tror inte på en framtid med stålbågar och vakter i skolan: ”Men jag har en stor respekt för den oro som föräldrar och lärare känner i dag”.
Hur länge liverappoterar ni
Direktsändningen tar slut nu, men vi fortsätter att rapportera löpande i text-form under dagen.

En annan som kommit hit är Adem Sacic. Han har själv haft barn på den drabbade skolan och bor i Trollhättan.
- Jag är inte förvånad, så som världsbilden ser ut idag så var det väntat. Däremot kunde man ju aldrig tro att det skulle hända här, säger han.
- Jag är inte förvånad, så som världsbilden ser ut idag så var det väntat. Däremot kunde man ju aldrig tro att det skulle hända här, säger han.

En person har gripits på en spårvagn i Göteborg under fredagsmorgonen. Han hade militärkläder, gasmask och ett pistolliknande föremål. Polisen skriver på sin hemsida att ”denna situation påverkas även av händelserna igår i Trollhättan och övriga resenärer är mycket oroliga.” 

Maskerad man gripen på spårvagn
svt.seEn person har gripits på en spårvagn i Göteborg under fredagsmorgonen. Han hade militärkläder, gasmask och ett pistolliknande föremål.Mannen förklarar händelsen med att han skulle till skolan och var halloweenklädd. Han har flera vapenlikande föremål på sig, men i efterhand kunde man konstatera att vapnen inte var äkta.
Polisen avråder nu allmänheten från att klä ut sig i Halloween-kläder.

Vad är det som har hänt i Sverige ? Bara för 20 år sedan var sånt här en utopi ?
Även om skolattacker är ovanliga i Sverige har det hänt tidigare. Den mest allvarliga attacken fram till händelsen i Trollhättan inträffade på Kungälvs läroverk 1961. Gärningsmannen tog sig in på en skoldans och sköt "vilt omkring sig". Sju ungdomar skadades varav en avled, skriver nyhetsbyrån TT.

hej,har säpo sagt något än så länge?!!
Man har sagt att man bistår polisen i utredningen "så länge det finns behov" men man är inte på plats i Trollhättan, den delen sköter polisen.
Varför ska man överhuvudtaget ha Halloween. Vem som helst kan klä ut sig och göra sådant. Fira Lucia får man inte i vissa skolor för det kränker andra men detta hemska Halloween går hem. Vi måste få tillbaka våra fina traditioner som handlar on kärlek och ljus. Vi måste vara rädda om våra svenska traditioner och visa mer kärlek till alla och särskilt till dem som kommer nu till Sverige. Alla tanskar till alla i Trollhättan och inte minst till gärningsmannens familj som säkert är i stor sorg just nu...
"Hatet skrämmer mig oerhört", säger Mona Sahlin, samordnare mot våldsbejakande extremism, om skolattentatet. 

”Hatet skrämmer mig oerhört”
svt.seMona Sahlin, samordnare mot våldsbejakande extremism, om skolattentatet i Trollhättan som polisen nu betraktar som ett hatbrott. – Hat och hot är en del av den svenska verkligheten, säger hon.

Extrasändning: Skolattacken i Trollhättan | SVT Play
SVT PlaySe dina favoritprogram när du vill i SVT Play - fri television på nätet.Bodde attentatsmannen i trollhättan?!!
Ja, han bodde i Trollhättan.
Klockan 12 har polisen kallat till presskonferens i Trollhättan.

Den yngre patienten som vårdas på Norra Älvborgs Länssjukhus har vaknat, bekräftar Ulrika Jisland, pressansvarig på Västra Götalandsregionen.
- Han har varit vaken och varit talbar, så det är väldigt goda nyheter.
Patientens tillstånd bedöms som stabilt, för den äldre mannen är läget fortfarande allvarligt men stabilt.
- Han har varit vaken och varit talbar, så det är väldigt goda nyheter.
Patientens tillstånd bedöms som stabilt, för den äldre mannen är läget fortfarande allvarligt men stabilt.
Varför visar man identiteten på gärningsmannen så här tidigt när man i andra fall håller det hemligt?
SVT Nyheter har valt att inte publicera identiteten på gärningsmannen. Jag kan inte uttala mig om de val som övriga medier har gjort.

när ni aldrig visade ansikte på ikea mördaren.
SVT Nyheter har inte publicerat någon bild där man kan identifiera den misstänkte gärningsmannen i Trollhättan. Däremot har vi publicerat en bild på honom i den mask han hade på sig när han kom in i skolan. Så här skriver ansvarig utgivare Eva Landahl om det:
”Vi publicerar bilden på gärningsmannen där han poserar i mask, hjälm och rock. Vi använder bilden i ett sammanhängande text för att beskriva varför barnen trodde att mannen skojade och tog bilder av sig själva tillsammans med honom, när han kom in i skolan.”
Man kan inte sluta tänka på vad det är som får en ung man att göra något sådant här. Det skrämmer en som människa att något sådant här hemskt kan hända i Sverige år 2015. Vart är vi på väg egentligen? Man blir så ledsen över det hela.
11 poliser och fem polisbilar med blåljus ryckte i dag ut till en skola i Östersund. Larm kom om att en person med svärd ska ha gått in in skolan. – Vi har gått igenom skolan och kan konstatera att det handlar om en person som klätt ut sig till en halloween-fest, säger Magnus Hamstig, länsvakthavande befäl vid Jämtlandspolisen. 

Stor polisinsats på skola - Klädde ut sig som Trollhättan-mördaren
svt.se11 poliser och fem polisbilar med blåljus har ryckt ut till Wargentinskolan. Det har kommit larm om att en person med svärd ska ha gått in in skolan.Vi är nu på väg till polishuset i Trollhättan och kommer att rapportera direkt från polisens presskonferens!
12.00: Polisen håller presskonferens om attacken i Trollhättan. SVT Nyheter rapporterar direkt.
Skotten mot den misstänkte mannen, inne i skolan Kronan i Trollhättan, ska utredas.
Hej, jag har en fråga, varför skadesköt inte polisen gärningsmannen?
Var de tvungna att skjuta honom i magen?
Har de inte begått tjänstefel?
Var de tvungna att skjuta honom i magen?
Har de inte begått tjänstefel?
Det är det som polisen ska utreda.
Kan vi läsa avskedsbrevet?
Nej, det är teknisk bevisning i polisens förundersökning.
Sänder ni presskonferensen på SVT-play?
Du kommer att kunna följa den både på SVT Play och direkt här i vår liverapport
Kommunen kommer att hålla en presskonferens, klockan 14, med anledning av gårdagens attack. Vi kommer även att rapportera direkt därifrån.
Om bara några minuter drar sändningen från polisens presskonferens igång.
Nu är vi på plats i polishuset i Trollhättan. De som håller i PK:n är kommenderingschef Niclas Hallgren, förundersökningsledare Thord Haraldson samt polisens presstalesperson Peter Adlersson.
På polisens presskonferens hoppas vi att få veta mer om det avskedsbrev och de knivar som enligt uppgifter till GP har hittats gärningsmannens bil.

Misstänkte mördaren lämnade avskedsbrev
svt.seEnligt uppgifter till GP har gärningsmannens bil hittats med vapen. Han ska även ha lämnat ett avskedsbrev efter sig, skriver tidningen.Polisen har bekräftat för Aftonbladet att man hittat "någon typ av meddelande" från den misstänkte gärningsmannen, men mer än så har man inte gått ut med i nuläget.
Nu sätter presskonferensen igång
Kommenderingschef Niclas Hallgren tar ordet först.
- Det är en oerhört tragisk händelse.
- Jag vill poängtera den stora anspänning som den här händelsen påverkar, det är både offer och anhöriga, lokalsamhället, men även oss inom polisen.
- Det är en oerhört tragisk händelse.
- Jag vill poängtera den stora anspänning som den här händelsen påverkar, det är både offer och anhöriga, lokalsamhället, men även oss inom polisen.
- Vi har försökt vara så öppna och tydliga som möjligt, säger Niclas Hallgren och upprepar det man tidigare sagt om hatbrottsmotivet.

Thord Haraldsson, förundersökningsledare:
Den förste läraren attackerades inomhus, men sprang ut och blev liggande utanför byggnaden
Den förste läraren attackerades inomhus, men sprang ut och blev liggande utanför byggnaden
Man har hittat "en handling", som pekar på att händelsen var planerad, och att det var ett hatbrott.
Polisen har dessutom hittat gärningsmannens bil, och i den hittades slidan till det svärd som användes i attacken.
Ett stort svärd och en stor och mycket kraftig kniv användes under attacken, bekräftar Thord Haraldsson.
- De som haft mörk hy har blivit utsatta för angrepp, han har även mött sådana som har ljus hy och de har inte blivit angripna.
I handlingen som polisen hittat framgår det enligt Thors Haraldsson klart att gärningsmannen var ensam i planeringen av gärningen.
Polisen har sett bilder från skolan där gärningsmannen "marscherar" med sina tillhyggen.
Nu är det dags för frågor.
Det som hittats i gärningsmannens lägenhet är alltså "handlingen" som polisen talar om, där han beskrivit sitt motiv med det han gjort, och det framgår att det var planerat. Mer vill Thord Haraldsson inte gå in på vad som stod.
Jag tror det är handskrivet, säger Thord Haraldsson, om meddelandet från gärningsmannen.
Han rör sig över ganska stora områden i skolan, och den första attacken ska ha skett i anslutning till entrén.
Genom vittnesförhör har man fått veta att gärningsmannen försökte ta sig ut en annan väg, men att det varit låst. Han har besökt två klassrum, säger Thord Haraldsson.
Hej!
Är det så att han Görningsmannen har andra medhjälpare??
Och att de planerar attackera andra skolor?
Är det så att han Görningsmannen har andra medhjälpare??
Och att de planerar attackera andra skolor?
Hej, nej polisen är övertygade om att mannen planerade dådet och agerade ensam.
Gärningsmannen ska inte ha någon anknytning till skolan, enligt polisen.
På frågan om man kan säga något mer om gärningsmannens klädsel svarar Thord Haraldsson: "Det pekar åt nazism", och han säger också att man sett på övervakningsfilm från skolan att han "marscherar genom korridorerna".
Blev han stoppad "in action" av polisen, alltså hade han planerat att fortsätta och göra så många människor illa som möjligt?
Polisen var på plats efter 5-6 minuter. Så här säger justitieminister Morgan Johansson (S) till TT:
"Vi vet ju inte hur han hade tänkt fortsätta. Allt pekar väl på att polisen genom sitt ingripande räddade liv."
Nu är det dags för individuella frågor, och Cecilia Vaccari tar vid i vår livesändning.
Den handling som polisen hittat i gärningsmannens bostad är enligt Thord Haraldsson "någon typ av självmordsbrev".
"Har ni hittat någonting som kopplar den misstänkte gärningsmannen till Breivik", undrar SVT:s reporter. Nej, svarar Thord Haraldsson.
Polisen bekräftade också under presskonferensen att gärningsmannen låtit sig fotas tillsammans med flera elever.
Polisen har alltså hittat en bil som man tror är gärningsmannens. Den ska nu undersökas, säger Thord Haraldsson.
I "handlingen" som den misstänkte gärningsmannen efterlämnat framgår att det är ”utlänningar" som är målet för dådet och att Sverige inte borde ta emot så många invandrare, uppger polisen.
Övervakningsfilmen från skolan visade alltså hur gärningsmannen "selekterat sina offer", och valt ut dem med mörk hy, berättade förundersökningsledare Thord Haraldsson under presskonferensen. Gärningsmannen ska dessutom ha stannat till vid ett par kvinnor i korridoren som han inte skadat, har man kunnat se på övervakningsfilmerna.
Haraldsson fick vid presskonferensen frågan om skolan valts ut för att många barn från andra länder finns där. "Det kan inte jag svara på men man kan ju misstänka", svarade han.
Finns det någon som helst risk för att det här skulle kunna inträffa på andra skolor runt om i landet? Kan det här ha triggat andra galningar i landet att göra samma sak?
Exakt hur stor risken för så kallade "copy-cats" är går inte att säga, men när det gäller tidigare skolskjutningar kan man se hur gärningsmännen refererar till tidigare dåd, så där kan man se en sådan effekt.
Ni är många som undrar om polisens skott mot den misstänkte gärningsmannen, som nu ska utredas. Så här beskriver Stefan Gustavsson, presstalesman för polisen, det som hände för nyhetsbyrån TT:
"De två poliserna mötte knivmannen när han var på väg mot dem nerför en trappa, med vapnen i högsta hugg. Enligt uppgift avlossades två skott, varav ett träffade. De båda poliserna hade då precis passerat en blödande, svårt skadad person, och efter det en som låg död på golvet när de mötte den beväpnade mannen.
– Situationen var hotande, säger Gustavsson."
– Situationen var hotande, säger Gustavsson."
Kommer det att hända igen, på en annan skola?
Det är jättesvårt att säga Andrea.
Nu har jag fått en uppdatering om skadeläget för de två patienterna som vårdats på Norra Älvsborgs Länssjukhus, NÄL:
Den yngre patienten har flyttats från intensivvårdsavdelning till vårdavdelning för fortsatt vård. Hans tillstånd är stabilt och kräver inte längre intensivvård.
Den äldre patienten som vårdats på NÄL förflyttas till Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg för avancerad specialistvård, hans tillstånd är fortfarande allvarligt, men stabilt.
Den yngre patienten har flyttats från intensivvårdsavdelning till vårdavdelning för fortsatt vård. Hans tillstånd är stabilt och kräver inte längre intensivvård.
Den äldre patienten som vårdats på NÄL förflyttas till Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg för avancerad specialistvård, hans tillstånd är fortfarande allvarligt, men stabilt.
För dig som missade polisens presskonferens hittar du en sammanfattning här:

Misstänkte mördaren lämnade avskedsbrev
svt.seEn handling som påminner om ett självmordsbrev har hittats vid en husrannsakan i den misstänkte gärningsmannens bostad efter skolattacken i Trollhättan. Där framgår att det är utlänningar som är målet för attacken, uppger polisen.En skola i Skellefteå har utrymts efter hot. Följ utvecklingen här: 

På sociala medier läser man vardagligen hatiska eller kritiska kommentarer till flyktingar, invandring, muslimer, islam etc. Många politiska inlägg på t.ex. Facebook spårar ofta ur i för/emot-debatter i invandringsfrågan. Kan man anta att den råa stämningen som ofta råder i sådana där kommentarsfält hjälper till att "föda" eller åtminstone göda personer till mer extrema åsikter och handlingar? Kanske iallafall större sannolikhet idag än för 10-15 år sedan. Bara en fundering...
Ja, Felipe Estrada, professor i kriminologi, var också inne på det spåret i vår extrasändning i morse. Det är i dag lättare för människor med "extrema" åsikter att komma i kontakt med varandra.
Men anledning av Trollhättan kommuns krishantering hålls en pressträff i dag klockan 14.00. Vi kommer att rapportera direkt därifrån.
Flera skolor i Göteborg har hotats under dagen. Någon eller några har satt upp affischer med bilden på gärningsmannen från gårdagens attack i skolan i Trollhättan, tillsammans med texten "we are back". 

Skolor i Göteborg hotade
svt.seHotfullt meddelande med bild har tejpats upp på flera skolor i Göteborg.Vems ansvar är detta?
Hur kommer vi våga skicka våra barn till skolan?
Skolan borde vara ett tryggt plats.
Nu måste göras nånting för att det inte hände igen att inte vem som helst kan komma in till skolan och skrämma våra barn.
Hur kommer vi våga skicka våra barn till skolan?
Skolan borde vara ett tryggt plats.
Nu måste göras nånting för att det inte hände igen att inte vem som helst kan komma in till skolan och skrämma våra barn.
”Man ska inte vara orolig för att gå till skolan", säger utbildningsminister Gustav Fridolin: 

Fridolin: ”Skolan är ingen allmän plats”
svt.seEfter skolattacken i Trollhättan höjs nu röster om att säkerheten runt skolor måste skärpas. – Svenska skolan ska vara en trygg plats för alla, säger utbildningsminister Gustav Fridolin (MP).Jag hittar inte brevet som gärningsmannen ska ha skrivit
Du kan inte läsa brevet. Däremot kan du läsa vad polisen sade om det vid en presskonferens i dag: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/misstankte-mordarens-bil-hittad
Om en halvtimme håller alltså Trollhättan kommun en presskonferens som vi sänder direkt.
Varför går NI ut med bild och namn på brottslingen?
Det var jävligt hemligt när morden skedde på IKEA.
Det var jävligt hemligt när morden skedde på IKEA.
Vi har inte publicerat vare sig namn eller identifierbar bild på gärningsmannen.
Jag är på plats i stadshuset i Trollhättan. Presskonferensen börjar om ca 15 minuter.
Det kommer att vara kommunalrådet Paul Åkerlund, Utbildningschef Birgitta Lindström Sundefors, fritidschef Tommy Svensson samt en representant för kommunens stödgrupp som håller i pressträffen.
Det kommer att vara kommunalrådet Paul Åkerlund, Utbildningschef Birgitta Lindström Sundefors, fritidschef Tommy Svensson samt en representant för kommunens stödgrupp som håller i pressträffen.

Då är pressträffen igång.
Har du problem med att se vår direktsändning från kommunens presskonferens? Den finns också på svtplay.se, under fliken "Live".
Utbildningschef Birgitta Lindström Sundefors berättar att man haft ett möte under morgonen.
- Cheferna gick sen ut på sina arbetsställen och träffade sin personal, budskapen om vad vi förväntas göra gick snabbt ut.
- Cheferna gick sen ut på sina arbetsställen och träffade sin personal, budskapen om vad vi förväntas göra gick snabbt ut.
"Varje barn idag ska få prata om värdegrund, om vad som hänt, om hur man är mot varandra."
Vi hade en förskolegrupp som precis hade lämnat tamburen och som fick gömma sig i biblioteket, berättar Birgitta Lindström Sundefors.
"Det vi vet är att det på fler ställen varit många barn hemma, framförallt barn till invandrade föräldrar har hållits hemma i dag."
Effekterna av dådet är som väntat, men ändå skrämmande stora, säger Birgitta Lindström Sundefors.
Rektorn på skolan har under ett möte berättat om sina upplevelser, och Brigitta Lindström Sundefors berättar att han uttryckt djup stolthet kring hur personalen på skolan agerat under attacken.
Man planerar för skolstart om en vecka, till dess ska fritidsverksamheten hållas öppen i andra lokaler och man letar nu efter ersättningslokaler så att skolverksamheten ska kunna fortsätta efter lovet.
"Mitt i tragiken är jag ändå hoppfull att vi kommer lösa de svårigheter som finns hyfsat bra."
Man har beredskap med elevhälsoteam. "Vi har många barn som har varit med om väldigt svåra saker", säger Birgitta Lindström Sundefors.
Nu dags för Tommy Svensson vid kultur- och fritidsförvaltningen. Han säger att man använder Kronans fritidsgård som en samlingsplats dit personer kan vända sig.
Inför höstlovet ser man nu över vilka aktiviteter som är relevanta att genomföra för att "försöka vända det som går" och även fånga upp oros-känslor hos barn och ungdomar och kunna möta dem.
Det är väldigt oroligt bland ungdomarna i Trollhättan, säger Tommy Svensson.
Urban Rapp från kommunens grupp för psykosocialt omhändertagande, POSOM-gruppen, tar ordet.
POSOM-gruppen var på plats tidigt vid Kronan för att möta föräldrar, ungdomar och personal.
"En del vill ha kamratstöd, vill bara träffas, kramas och finnas till", säger Urban Rapp.
Nu är det dags för frågor.
Det blir oerhört mycket förvirring och ett stort behov av information, säger Urban Rapp på frågan om hur stor funktion POSOM-gruppen haft.
Det har förekommit rykten om att skolor i Trollhättan låst dörrar på grund av en hotbild. Birgitta Lindström Sundefors bekräftar att vissa skolor haft låsta dörrar under dagen, men säger att det handlar om oroliga föräldrar och barn - inte någon hotbild.
Nu är pressträffen avslutad.
men detta är ju solklart terrordåd, varför benämmer ni detta som ett hatbrott,
Så här svarar SVT Nyheters ansvariga utgivare Eva Landahl: "Är attacken i Trollhättan ett terrorbrott? Vi vet för lite ännu om i vilket sammanhang gärningsmannen har befunnit sig när han planerade sitt brott, om han är en del av någon form av nätverk eller inte. Terrorbrott brukar beskrivas som ett systematiskt användande av våld mot civila för att skapa rädsla och påverka politiskt. Tills vi har mer fakta h
...har mer fakta håller oss till att benämna gärningsmannens dåd ”skolattacken”.
Vet man i nuläget något om hurvida droger, psykofarmaka funnits med i gärningsmanens liv? Vilka droger och mediciner är det i så fall fråga om?
Jag har inte sett några sådana uppgifter i alla fall.
Min bästa kompis har dött vila i fre bror saknar jag dig mitt live ????????????????????????????????????
Klockorna ringer i Skara domkyrka.
Hade mannen någon kontakt med psykvården ?
Det är inget vi vet i nuläget.
Den 15-årige pojken som skadades i attacken i går, ska må bättre och ha flyttats från intensivvårdsavdelningen till en vanlig vårdavdelning. Han ska också ha vaknat upp och pratat. Läraren som knivskadades, ska ha flyttats till Sahlgrenska, hans tillstånd uppges vara allvarligt men stabilt.
Livesändningen avslutas nu, men återupptas senare i kväll.
Vi fortsätter att liverapportera i textform.
Flera skolor i Göteborgstrakten har mottagit hot dagen efter attacken i Trollhättan. Bilder på den maskerade gärningsmannen har satts upp med texten "Guess what, I'm back", berättar polisen för Göteborgsposten. De drabbade skolorna är Grevegårdsskolan, Kannebäcksskolan och Vättnedalsskolan. Även i Borås har skolor fått vaga hot via Facebook och har ökat säkerheten.
Vilken värld lever vi egentligen??? Snälla ta hand om dina barn, lära dom medmänskligheten i tid, så att dom inte behöver hamna i sådana obehagliga, omänskliga, beteende.
Säpo säger till Svenska dagbladet att skolattacken inte klassas som ett terrorbrott utan ett hatbrott. – Det har ingen betydelse vilka politiska motiv som ligger bakom gärningarna. När det gäller terrorbrott så krävs det att man kan visa på ett syfte att injaga fruktan. Det har ingen betydelse om bakgrunden, om det är främlingsfientligt eller högerextrema åsikter eller om det är religiös extremism. När det är hatbrott är det polisen som utreder det, säger Fredrik Milder, pressekreterare på Säpo till tidningen.
Polisen bekräftar nu namnet på gärningsmannen. Här kan du läsa mer om Anton Lundin Pettersson som misstänks ligga bakom attacken: 

Polisen bekräftar: Anton Lundin-Pettersson, 21, är gärningsmannen
svt.seEn tillbakadragen ung man som visade intresse för nazismen på sociala medier. Som gillade datorer och hårdrock. En bild av Anton Lundin-Pettersson, som ligger bakom skolattacken i Trollhättan, träder fram.
Kriminalkommissarie Thord Haraldsson berättar om avskedsbrevet | SVT Play
SVT PlayPolisen höll presskonferens i Trollhättan vid lunchtid på fredagen.Polisen höll vid lunchtid en presskonferens om knivdådet vid skolan Kronan.
Regionpolischefen i Västra Götaland ser kopplingar mellan Anton Lundin Pettersson och Anders Behring Breivik. Se mer i klippet här ovan.
Varför publicerar SVT namn och bild på den misstänkte gärnings mannen?
SVT Nyheters ansvariga utgivare Eva Landahl svarar: Vi publicerar namn och bild på gärningsmannen i Trollhättan. Motiveringen är att det är ett unikt brott i svensk historia och att allmänintresset är stort att få veta varför det har hänt. Vi vill kunna publicera så mycket relevant fakta som möjligt om bakgrund och motiv och det underlättar om gärningsmannens identitet är känd. SVT har fått bekräftat av tv&
Just nu: Kvinna gripen efter skolhot i Borås - hotade att göra samma sak som i Trollhättan 

Kvinna gripen efter skolhot i Borås
svt.sePolisen har gripit en kvinna som hotat att göra samma sak i Borås som i går hände i Trollhättan.
Skolor över hela landet har hotats
svt.seI kölvattnet efter torsdagens skolattack i Trollhättan har nu hot riktats mot andra skolor på flera håll i landet. Det rör sig om hot framförda genom sociala medier men också om hot som fysiskt affischerats på plats i skolbyggnader. Samtliga bär undertoner av gårdagens händelse.Dagen efter skolattacken präglas mediedebatten mycket av gårdagens händelser.
– Det finns två parallella vågor i samhället. En kraftfull våg av solidaritet som möter motreaktioner och vice versa, säger historikern Heléne Lööw vid Uppsala universitet, till TT.
Ännu saknas tillräckligt med förhistoria och förklaringar för att sätta den senaste tidens våldsdåd i ett större perspektiv, betonar historikern Heléne Lööw. Men polariseringen i Sverige är påtaglig och det finns vissa likheter med vågen av attentat som riktades mot flyktingförläggningar på 1980- och 90-talen.
Då handlade det om gärningsmän som tyckte att handlingarna rättfärdigades tack vare stämningar i samhället.
– I dag finns också en polarisering och det är egentligen inget överraskande. Efter varje kris som genererat flyktinggrupper kommer polariseringen upp till ytan, eftersom det finns något konkret att diskutera, säger Lööw.
– Det finns två parallella vågor i samhället. En kraftfull våg av solidaritet som möter motreaktioner och vice versa, säger historikern Heléne Lööw vid Uppsala universitet, till TT.
Ännu saknas tillräckligt med förhistoria och förklaringar för att sätta den senaste tidens våldsdåd i ett större perspektiv, betonar historikern Heléne Lööw. Men polariseringen i Sverige är påtaglig och det finns vissa likheter med vågen av attentat som riktades mot flyktingförläggningar på 1980- och 90-talen.
Då handlade det om gärningsmän som tyckte att handlingarna rättfärdigades tack vare stämningar i samhället.
– I dag finns också en polarisering och det är egentligen inget överraskande. Efter varje kris som genererat flyktinggrupper kommer polariseringen upp till ytan, eftersom det finns något konkret att diskutera, säger Lööw.
Skolattacken i Trollhättan kommer inte att följas av någon brottsprocess eftersom gärningsmannen är död. Frågan om skadestånd till skadade och efterlevande till dem som 21-åringen dödade kan däremot drivas som ett civilrättsligt tvistemål.
– Det finns inte särskilt många fall som ser ut på det här sättet eftersom man inte kommer att få en dom i brottmålet. Men det finns möjlighet att rikta skadeståndskrav mot dödsboet efter gärningsmannen eftersom han begått en "rättsstridig handling", säger Stefan Reimer, chefsrådman vid Helsingborgs tingsrätt och specialist i straffrätt.
Det finns också möjlighet att vända sig till Brottsoffermyndigheten även i ett civilrättsligt ärende.
– De har specialregler som bedöms från fall till fall, säger Stefan Reimer.
– Det finns inte särskilt många fall som ser ut på det här sättet eftersom man inte kommer att få en dom i brottmålet. Men det finns möjlighet att rikta skadeståndskrav mot dödsboet efter gärningsmannen eftersom han begått en "rättsstridig handling", säger Stefan Reimer, chefsrådman vid Helsingborgs tingsrätt och specialist i straffrätt.
Det finns också möjlighet att vända sig till Brottsoffermyndigheten även i ett civilrättsligt ärende.
– De har specialregler som bedöms från fall till fall, säger Stefan Reimer.
Vi avlutar nu liverapporteringen. Tack för visat intresse!











