Vissa av artikelns länkar, bilder och klipp kan saknas.

SVT på plats i Sverige, Tyskland och Danmark

Midnatt i natt infördes id-kontrollerna vid svenskdanska gränsen. SVT Nyheter direktrapporterar från Kastrup, tyska Flensburg, Malmö och tåg och bussar däremellan.

SVT rapporterade · Sverige inför id-kontroller

SVT Nyheter finns i dag på plats på båda sidor av gränsen. Följ oss direkt:
  • Ella Berger: Kastrup, Danmark
  • Fredrik SkillemarFröslev, Danmark (vid gränsen mot Tyskland)
  • Johan Wicklén: redaktionen i Stockholm
  • Cecilia Ahle: Köpenhamn
05.58
God morgon och välkommen till denna liverapportering kring Sveriges införande av id-kontroller.
06.04
Vid midnatt till i dag, måndag den 4 januari 2016, införde Sverige id-kontroller vid gränsen mot Danmark.
06.05
Alla som ska korsa gränsen mellan Sverige och Danmark måste uppvisa giltig id-handling med foto, oavsett medborgarskap eller reseskäl.
06.06
Undantag görs bara för barn som reser tillsammans med föräldrar, men inte ensamresande barn eller ensamkommande flyktingbarn.
06.09
Redan vid 23.30-tiden i natt, en halvtimme innan det officiella införandet, genomfördes de första kontrollerna på de som ville på tåg mot Sverige från Kastrup i Danmark.
06.10
Endast ett fåtal befann sig på Kastrup vid första id-kontrollen och ett 20-tal vakter kontrollerade snabbt de som skulle vidare mot Sverige.
06.11
Morgontrafiken från Malmö Centralstation har kommit igång. Öresundståget till Köpenhamn är försenat. Det har aviserats att det kommer att bli förseningar till följd av id-kontrollerna på flygplatsen i Kastrup.
06.19
Runt 150 vakter har anlitats i danska Kastrup för att stoppa de som inte har identitetshandlingar från att ta sig med tåg från Danmark till Sverige, och på den svenska sidan har 500 meter stängsel satts upp för att förstärka gränskontrollen.
06.25
Öresundståget till Köpenhamn är ytterligare försenat. En kvinna som ska resa till Rom börjar bli orolig för om det blir ytterligare förseningar.
- Då får min man köra mig över bron, säger hon.
06.27
Förhoppningen är att de nya kontrollerna ska gå smidigt till, men en sak är alla ense om – det kommer att bli förseningar. Enligt Skånetrafiken kommer kontrollerna att leda till förseningar på mellan 30 och 50 minuter. Det kommer att bli väntetider både på den danska sidan och vid svenska Hyllie där polisen ansvarar för gränskontrollen.
06.29
Jag är på plats på Kastrup, och här är ID-kontrollerna i full gång. Just nu står omkring åtta vakter vid varje kontrollområde och kollar resenärers ID-handlingar. Man har alltså satt upp 34 slussar som delats upp på fem områden.
06.31
Marcin Kozlik bor i Sverige men jobbar i Köpenhamn som kock. Han har precis kommit genom ID-kontrollen. 

- Jag gör den här resan ungefär 20 gånger varje månad. Så jag hoppas bara att det inte ska ta för lång tid.

Blev du försenad idag?

- Nej, det tog bara några minuter.
06.34
Rita, som ska resa till Rom, har kommit ombord på Öresundståget och är glad att tåget strax ska gå. Men konduktören säger att alla som vill åka nu ska byta perrong och ta ett annat tåg så Rita och ett 20-tal andra resenärer småspringer och kliver ombord på det andra tåget,  som nu rullar mot Öresundsbron. 
– Yes, säger Rita.
06.39
En hel del medier på plats här på Kastrup, teamen står uppradade för att sända live från perrong ett - där tågen mot Sverige kommer att avgå.
06.41
Som ni ser är det ganska lugnt här än så länge, men danska tågbolaget DSB räknar med att det kommer att komma allt fler resenärer under dagen.
06.42
Kontrollanterna fotograferar resenärernas ID-kort. Nu går det undan eftersom det står ett tåg på perrongen och är klart för avfärd.
06.44
Det är stenhårt, kontrollanterna kollar mitt körkort varje gång jag ska förbi slussarna. Och en kollega som försökte komma förbi med sitt presskort fick inte gå igenom.
06.46
Det är trångt ombord på tåget till Köpenhamn. Många som börjar arbeta klockan 7 på Kastrup/Copenhagen Air, reser med det här tåget. Vid Hylliestationen uppmanar konduktören de som är ombord att "tränga ihop sig" och göra plats åt de som stått utomhus i kylan vid Hyllie och väntat i minst en kvart på tåget.
06.48


Reporter Fredrik Skillemar befinner sig i tyska Flensburg, någon kilometer från gränsen mot Danmark.
Den annars lugna gränsstaden har blivit något av en transitort för flyktingar på väg mot Skandinavien, med raka tåg- och bussförbindelser till Danmark.
06.50
Tidigare har uppemot 100 flyktingar anlänt till Flensburg varje dag, men inflödet har börjat avta.
06.51


På stationen i Flensburg finns i dag frivilligorganisation Refugees Welcome på plats, och delar ut gratis mat, vatten och kläder till flyktingar som passerar stationen.
06.56



Muhammed och Majid är volontärer för Refugees Welcome. De har arbetat som tolkar och hjälparbetare åt flyktingar i omkring fyra månader, och har bara i natt sett till att ett 20-tal flyktingar har fått tak över huvudet. De har märkt av att flyktingarna i Flensburg har blivit färre sedan både Sverige och Danmark skärpte sina regler. Flyktingarna har blivit försiktigare, berättar de för vår reporter Fredrik Skillemar.
06.58
Jag står nere vid perrongen nu och en familj kommer inte igenom ID-kontrollen. De har inte giltiga ID-kort. Jag frågar mannen och han pratar väldigt lite engelska - men säger att de ska till Malmö, att de är palestinier. Men familjen verkar inte ha några pass utan bara utländska ID-kort.
07.02
Nu har vår livesändning med anledning av gränskontrollerna inletts. Följ den här ovan!
07.04
Ny väntan på stationen i Tårnby. En kvinna som skulle börja arbeta 6:45 står och svär på perrongen. 
- Jag får ringa och säga att jag blir sen.
07.05
När hade Sverige ID-kontroller senast?
Gällande gränsen mot Danmark skulle det mig veterligen vara före instiftandet av den nordiska passunionen 1954, som gjorde det möjligt för medborgare i de fem nordiska länderna att fritt resa över varandras gränser utan att uppvisa pass eller annan giltig id-handling.
07.10
Armonie Carle'n väntar på tåget vid Tårnby och kommer att bli minst 30 minuter försenad till sitt arbete på Kastrup.
- Jag har ringt så de vet att jag blir sen idag. Det blir nog förseningar hem också, säger Armonie.
07.12
Jag frågar kontrollanterna varför familjen inte kunde gå igenom ID-kontrollen, varför deras ID-kort inte var giltiga.

- Vi kan inte uttala oss om det, säger en av vakterna.
07.13
Tåget kan inte stanna på Kastrup. Det kör till nästa station, Tårnby och där får de som ska till Kastrup kliva av och ta ett tåg tillbaka. Många suckar ombord på tåget.
- Nu börjar jag bli orolig, säger Rita, som ska resa med Ryan Air till Rom.
07.16
Tåget har stannat och får inte köra in på stationen på Kastrup. Det är trångt ombord.
07.20
Tåget är inne på stationen på Kastrup.  För de som startade på Malmö C har resan blivit cirka 40 minuter försenad.
07.24
Det börjar fyllas på med folk här på Kastrup. Enligt DSB, som kör Öresundstågen, så kommer det vara som mest resenären mellan 8-9. Sen kommer en ny rusning mellan 16-17 när folk ska hem. Flera jag pratat med är mest oroliga för hur det blir i eftermiddag, eftersom många just pendlar till Danmark för att jobba - och det är först när de ska hem som de ska genom ID-kontrollerna.
07.25
Vi fick nyss veta att Danmarks statsminister Lars Lökke Rasmussen kommer att hålla en presskonferens kl 12.00 i dag, med anledning av gränskontrollerna. Vi planerar att sända presskonferensen live här online.
07.27
Ganska mycket folk på perrongen här utanför nu, i väntan på nästa tåg. Tågen går var tjugonde minut nu istället för var tionde, så det blir lite mer väntetid även när man kommit genom ID-kontrollen.
07.28
Tack för svar om nordiska passunionen. Antar att det fungerade med migrationen för att övriga länder utanför Norden då fortfarande hade sina kontroller?
Det är upp till var och en att tolka om man anser att migrationen "fungerar". 2001 blev Sverige en del av Schengenområdet, som avskaffade gränskontroll vid resande genom de allra flesta länder i Europa.
07.33
Hej kommer ni att liverappotera hela dagen
Vi kommer att direktrapportera så länge det upplevs relevant.
07.40
Sammanlagt åtta personer hade vid 7.20-tiden fastnat i id-kontrollerna och inte fått passera gränsen in mot Sverige, enligt vår reporter Hugo Lindkvist på plats på Kastrup. Fyra av dessa ska ha varit asylsökande.
07.41
Det är extrapersonal från danska DSB som arbetar på Kastrup idag och svara på frågor från resenärerna. Skyltar i taket informerar om att alla ska ha sina id-handlingar klara när de går ner på perrongen för att ta tåget till Sverige.
07.45
Det går inte att missa att det är id-kontroller på Kastrup idag.
07.47
Infrastrukturminister Anna Johansson (S) intervjuades nyss i SVT:s Gomorron Sverige. Hon svarar bland annat på kritik från upprörda röster i Öresundsregionen:
– Det här är inte en åtgärd som syftar till att försvåra pendlingen eller göra region Skåne speciellt utsatt. Problemet är att de flyktingar som kommer till Sverige för att söka asyl kommer ungefär 80 procent precis den här vägen. När vi snabbt behöver få ner antalet som söker asyl för att få ett rimligt mottagande är det i den här regionen man behöver göra insatser, säger Johansson.
07.57
Den danska regeringen har efter det svenska beslutet bett polisen att förbereda för ett eventuellt utökande av kontroller av personer som vill resa in till Danmark. Som sagt, Danmarks statsminister Lars Lökke Rasmussen kommer att hålla en presskonferens kl 12 i dag. Så här skriver han i dag på sin Facebooksida: "Vi har beredskap att se till så att vi kan hantera de problem med anhopning av illegala utlänningar i Danmark som det svenska beslutet kan skapa."
08.04
Det är bara ett fåtal person som väntar på tåget till Sverige på perrongen på Kastrup. Kontrollanterna har det för tillfället lugnt. Morgonrusningen har lagt sig.
- Det är skönt att det har lugnat ner sig. Det är ju första dagen för oss med det här, säger kontrollanten från DSB, som tittar och fotograferar mitt svenska körkort.

08.11
Varför får man känslan av att SVT har som mål att problematisera detta beslut med gränskontroll?
Drygt hälften av befolkningen anser ju att Sverige bör ta emot färre flyktingar.
Många röster har höjts, särskilt i Öresundsregionen, för hur id-kontrollerna kommer att försvåra pendlingen och resandet i regionen och därmed slå hårt mot ekonomin i såväl Danmark som Sverige. Vardagen riskerar att bli krånligare för tusentals människor, och samtidigt påverkas givetvis asylsökande flyktingar som vill ta sig in i Sverige. Därför rapporterar vi om kontrollernas genomförande oc
...och konsekvenser. Vilka åsikter man har om förändringarna är upp till var och en.
08.12
Nu delas det ut handskar till kontrollanterna på perrong ett. Det är riktigt kyligt nu och de har stått här sen inatt.
08.15
Det är få ombord på tåget, som strax kommer till stationen i Hyllie. Där satte polisen, med hjälp av personal från Malmö stad, i går upp ett cirka 500-meter långt staket längs perrongen.
08.20
De som reser från Köpenhamn blir från och med dig kontrollerade två gånger. Id-handlingar ska visas både på Kastrups flygplats och här vid Hyllie. 
Poliser står vid trapporna på perrongen och går även ombord på tågen och kontrollerar så att alla har giltiga id-handlingar med sig.
08.20
Man kan läsa om alla (små-) problem om att tågen är försenade, id kontoller.... Svt gör Live TV?! Samtidigt ser man ingen som ställer frågor till de drabbade på flykt. Varför? Jag skäms att vara svensk idag.
Vi försöker såklart få in röster även från de asylsökande som eventuellt kommer, och antingen stoppas vid eller släpps över gränsen.
08.21
Det är ännu inga köer här på Kastrup, men ändå en del irritation. En man kom precis nerspringande till perrongen och svor till när han uppräckte att det var ID-kontroller.
08.24
Är det bara resande från Kastrup och Helsingör som kontrolleras?
Hur med resande från Frederikshavn, Travemünde, Sassnitz, Polen och Rönne, kontrolleras de på samma sätt?
Kontrollerna gäller för närvarande alla inresande från Danmark och Tyskland. Enligt nuvarande beslut påverkas inte resenärer från Polen eller Baltikum.
08.29
Har ni någon information om hur införandet av id-kontrollerna fungerar på färjorna mellan Helsingborg och Helsingör? Att ta sig den vägen till Köpenhamn/Kastrup är ett alternativ för oss i de norra delarna av Skåne om tågen över bron blir för krångliga.
Kontroller genomförs även på färjeresenärer, och för sträckan du nämner sker de före påstigning eller -körning i Helsingör.
Tidtabellen kommer att vara densamma, uppger HH-ferries, men kapaciteten kan bli lägre då det kommer att ta tid att släppa på folk medan man genomföra kontrollerna.
08.36

Vår reporter i tyska Flensburg, Fredrik Skillemar, har pratat med en grupp unga flyktingar från Irak som planerar att ta sig till Sverige. Ingen av dem har giltiga id-handlingar med sig.
– Vi har tagit oss över så många gränser redan, vi kommer att försöka ändå, säger de.
08.38
Jag tolkar ditt svar som att det finns kontroller i alla färjelägen i Danmark och Tyskland som har trafik till Sverige. Stämmer det eller är det bara Kastrup och Helsingör?
Det stämmer, som du skriver. Ber om ursäkt om det blev lite otydligt.
08.40
Det är få flyktingar som väntar på Malmö C jämfört med får ett par månader sedan.
08.40
Bryter inte Sverige mot Schengen-avtalet? Gränserna skulle ju vara öppna mot de andra länderna som är med i avtalet men nu stänger vi ju dem. Det känns väldigt märkligt.
Ett land får göra undantag från Schengenavtalets regler inom korta perioder av 30 dagar åt gången, om det finns risk för störning av den allmänna ordningen i landet. Vår regering och riksdag har beslutat att det stora inflödet av asylsökande utgör en sådan risk.
08.43
Jag frågade varför ni bara vinklar rapporteringen till att visa det negativa med införda kontroller? Det finns väl en anledning till att de införts?
Vi rapporterar om varför kontrollerna införs (riksdag och regering anser att antalet att asylsökande hotar den allmänna ordningen) och vilka konsekvenser det får (något färre flyktingar, försvårad pendling och resande över Öresund). Långsiktiga effekter vet vi ännu ingenting konkret om.
08.47
Nästa tåg från Malmö C till Köpenhamn är inställt. Skånetrafiken har aviserat att det kan bli tågförseningar och inställda avgångar till följd av de nya id-kontrollerna på den danska sidan.
08.58
Från TT:
Flykting- och människorättsorganisationer har riktat skarp kritik mot att id-kontrollerna kommer att hindra många flyktingar från att söka asyl i Sverige. Vissa grupper drabbas särskilt hårt, menar Sanna Vestin, ordförande för Flyktinggruppernas Riksråd (FARR).
– Många av de mycket unga som är på flykt har inte id-handlingar, och har aldrig haft det. Många ensamkommande från Afghanistan är till exempel uppvuxna i Iran som papperslösa, säger hon till TT.
Hon pekar även på att vissa id-handlingar från länder som Afghanistan och Somalia bland annat inte uppfyller kravet på fotolegitimation som ställs i reglerna för id-kontrollerna.
09.00
För den som är nyfiken på att själv läsa på om de exakta reglerna kring gränskontrollerna finns uttömmande information på regeringens hemsida:

Frågor och svar: Lag och förordning om identitetskontroller vid allvarlig fara för den allmänna ordningen eller den inre säkerheten i landet

RegeringskanslietEtt stort antal asylsökande har under året sökt sig till Sverige. Fram till den 24 november har Sverige under 2015 tagit emot ca 145 000 asylsökand...
09.02
Det är åter "normal" förmiddagstrafik till Köpenhamn. Alla som vill sitta får en plats på tåget. Även om det föregående Öresundståget blev inställt.
09.02
Hej, jag undrar om ni vet huruvida Nationellt ID utfärdat av Polisen hos Skatteverket godkänns? (Exempelbild dst15js82dk7j.cloudfront.net Har sett rapporter om att sådant kort inte godkänts..
Nationella id-kort utfärdade i Sverige ska gå bra genom kontrollerna. Även körkort fungerar.
09.13
Här kommer lite mer från TT, om hur gränskontrollerna uppmärksammas internationellt:
De nya id-kontrollerna toppar inte bara de svenska nyheterna, utan uppmärksammas även av en rad utländska medier och nyhetsbyråer. "Sverige inför gränskontroller", skriver brittiska BBC på sin förstasida, medan tyska Deutsche Welle frågar sig om id-kontrollerna är "ännu en spik i kistan" för Schengensamarbetet.
"Införandet av de nya reglerna innebär en total omsvängning i politiken från ett land som under större delen av 2015 basunerade ut sin princip om öppna dörrar för flyktingströmmarna och för migranter som gav sig av från Turkiet till de grekiska öarna på väg norrut", skriver Deutsche Welle.
09.13
Grips de illegala invandrarna av dansk polis? Eller bryr de sig inte att utföra inre utlänningskontroller?
Ingen grips, utan de som saknar id-handling nekas helt enkelt inresa till Sverige. Det är inte olagligt att försöka korsa gränsen och fastna i en kontroll.
09.15
Är tjänstekort utfärdade av en statlig myndighet utan SIS märkning accepterade av kontrollanterna på Kastrup?
Högst osäkert, och nog inte något man ska chansa på. Som Ella Berger skrev tidigare nekades en journalist korsa gränsen med sitt presskort, en handling som vanligtvis kan användas som giltigt id i Sverige.
09.20
Direktsändningen är som ni säkert har märkt nu slut. Vi kommer att återuppta den igen senast kl 12, då med anledning av att Danmarks statsminister håller presskonferens. Vi fortsätter dock att direktrapportera här i text under hela förmiddagen.
09.23
Vi kommer inom kort att plocka upp en del klipp och texter med de personer som medverkade i morgonens sändning.
09.23
Lugnet har lagt sig vid utgången på Kastrup mot "Sverigeperrongen", som den kallas här i Danmark.
09.32
Har ni någon information om vart alla bilderna på ID-handlingarna sparas och hur dom kan garantera att bilder på mitt Pass inte kommer ut på internet, vad händer om en telefon som ser ser ut att dom använder glöms någonstans?
Det är det danska tågbolaget DSB som har ansvar för att dokumentera id-handlingarna. Tidigare var det sagt att alla uppgifter skulle lagras ”tills vidare”, men bolaget ändrade sig och uppgifterna lagras nu i max en månad.
DSB har ansvaret för att de uppgifter de samlar in inte kan missbrukas av tredje part. Bolaget säger sig ha haft svårt att få ihop regler som går ihop med såväl svensk som dansk lag.
Om DSB inte dokumenterar handlingarna riskerar de böter på 50.000 svenska kronor, då de inte kan bevisa att kontroller har genomförts.
09.37
Enligt DN släpps man inte igenom ID-kontrollerna om man har ett ID-kort utfärdat av Skatteverket som legitimation.

www.dn.se
Nej, Skatteverkets id-kort ska inte gälla. Däremot pass, körkort, eller nationellt id-kort utfärdat av svenska polisen.
09.42
Varför gäller inte ID-handlingar från Skatteverket?
Skatteverkets id-kort gäller bara inom Sverige och inte vid resa utom lands, vilket står i villkoren för kortet.
Från Skatteverkets hemsida: ”Du kan inte använda Skatteverkets id-kort i stället för pass när du reser utomlands. Skatteverkets id-kort gäller bara i Sverige. Kontakta polisen om du vill ansöka om ett nationellt id-kort.”
09.48
Vad händer om man av någon anledning blir av med sitt id-kort under sin vistelse i Danmark?
Svenskar som inte kan visa upp giltig id-handling när de ska resa in i Sverige uppmanas söka hjälp hos den svenska ambassaden eller konsulat de befinner sig i.
09.54
Jag är fortfarande nyfiken på om det inte är möjligt för de som saknar ID-handlingar att söka asyl i Danmark? Frågan är ju principiellt viktig då den innebär att asyl fortfarande kan sökas i ett säkert land.
Regeln är att man ska söka asyl i det EU-land man först registreras i. Den svenska regeringens mål med gränskontrollerna är just att fler ska söka asyl i andra EU-länder, exempelvis Danmark.
09.57
Jag pratade precis med DSB:s informatör Tony Bispekov. Det har funnits uppgifter i flera medier om att DSB kan komma att införa extra kostnader för resor mellan Köpenhamn och Malmö på grund av ID-kontrollerna.

- Men det är inget vi bestämt, och vi hoppas att inte behöva göra det, säger Tony Bispekov.
09.58
Hej! Kommer man över med vanligt id-kort? Eller måste man ha pass med sig? Kollas det vid bron också?
Det beror på vad du menar med vanligt. Återigen så är det pass, körkort och nationellt id-kort utfärdat av polisen som gäller. Skatteverkets id-kort gäller ej.
Om du menar biltrafiken över bron genomförs där enbart stickprover av den svenska polisen. Samma krav på identifiering gäller dock.
09.59
Vi försöker också få tala med några asylsökande som ska genom ID-kontrollerna. Men det är ganska svårt då många varken talar svenska eller engelska. Hittills har jag sett en familj som stoppades i kontrollerna och fick vända.
10.00
Men, när polisen i Hyllie accepterar ID-kort från Skatteverket, värför gör inte DSB det då?
Är det polisen som inte gör det korrekt då?
Därför att Hyllie ligger i Sverige, och DSB sköter kontroll på tåg från Danmark. Skatteverkets id-kort fungerar fint inom Sverige, men inte utomlands.
10.06
Vad händer med de flyktingar som saknar giltiga ID-handlingar?
Kan de söka asyl i Danmark eller återvända till Tyskland och söka asyl där?
De kan välja att göra bådadera, såvida de inte redan har registrerats i ett EU-land. Då är det där de ska söka asyl, enligt EU:s regler. Detta skulle gälla även om de lyckades ta sig över gränsen till Sverige.
10.09
Er nogen migranter sendt retur til DK denne morgen fordi de manglede ID?
Ja, våra reportrar har bevittnat flera asylsökande som har tvingats vända i kontrollen. Vi försöker få till en intervju med någon av dem.
10.13
Varför fotograferas id-handlingarna? Tänker man göra en senare kontroll mot folkbokföringen, eller vad handlar det om?
Det görs främst för att DSB, alltså tågbolaget som bär transportöransvaret, ska kunna bevisa att kontroller har genomförts och därmed slippa böter.
10.21
Infrastrukturminister Anna Johansson (S) medverkade i morse i SVT:s Gomorron Sverige. Här kan ni läsa mer om vad hon sa kring gränskontrollerna och varför de införs:

”Måste komma ner i rimliga nivåer”

svt.seFrån och med i dag införs id-kontroller på tåg, bussar och färjor till Sverige. –Vi måste vidta åtgärder för att komma ner i rimliga nivåer, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S) i Gomorron. –Det är sorgligt det som sker i dag, menar Johan Hedin (C), rättspolitisk talesperson.
10.22
– Sverige är det land som har tagit absolut största ansvar och det ska vi vara stolta över. Men vi klarar inte av att ha ett mottagande på över 160.000 människor asylsökande per år. Vi behöver komma ner på andra nivåer, säger Anna Johansson.
10.23
– Det här är ingen åtgärd som syftar till försvåra pendlingen eller att göra region Skåne speciellt utsatt. Problemet är att 80 procent av flyktingarna kommer den här vägen. Och när vi snabbt behöver få ner antalet asylsökande så är det i den här regionen vi behöver göra insatser, fortsätter Johansson.
10.23
– Vi måste vidta åtgärder. Vi ligger på nivåer på 2.000 personer per vecka. Vi måste se till att vi behöver bostäder och att folk inte vänta behöver vänta orimligt länge på att få läkarkontroll och att vi inte får handläggningstider på migrationsärenden som blir många, många år.
10.26
Anna Johansson slår också undan kritiken om att beslutet om gränskontroller skulle inskränka asylrätten:
– Det finns inget i asylrätten som säger att människor har rätt att söka asyl i Sverige utan den ger rätt att söka i det land man befinner sig i. Kommer man till Sverige från Köpenhamn så befinner man sig i Danmark.
10.27
Är det bara kollaktivtrafiken som kontrolleras eller också bilar som är på väg till sverige?
Bilar på väg över Öresundsbron kontrolleras genom stickprov av den svenska polisen. Stoppas man i en kontroll gäller samma krav på legitimering som vid övrigt inresande.
10.33
Omfattas även taxibolagen av transportörsansvaret eller räknas de inte till kollektivtrafik? Tänker närmast på att det borde finnas risk att asylsökande väljer att ta sig över bron den vägen istället. Om taxibolagen har samma ansvar så borde det vara ytterst knepigt för en vanlig taxichaffis att kunna avgöra om en id-handling är äkta eller inte.
Taxibolag omfattas inte av transportöransvaret, och inte heller flyg från inom Schengenområdet.
Däremot kan den som hjälper någon att olovligt ta sig in i Sverige, genom att till exempel plocka upp en liftare, åtalas för människosmuggling.
10.37
Johan Hedin (C) är rättspolitisk talesperson för Centerpartiet och kritisk till id-kontrollerna. Han sa i en intervju i Gomorron Sverige i morse att beslutet är tagit för snabbt och att regeringen inte har insett konsekvenserna av det.
10.37
– Detta är ett hafsverk och riskerar ge enorma konsekvenser, inte bara för de asylsökande, utan också för dem som pendlar och för Sveriges ekonomi på sikt, säger Hedin.
– För vem behövs andrummet? Det är massa av människor som flyr från kriget som gärna vill ha andrum men inte får det.
10.38
Hedin anser att det finns en massa olika möjligheter för samhället att ta emot de asylsökande.
– Det finns en massa saker man kan göra. Sveriges Kommuner och Landsting säger att det finns 40-50 kommuner som nått sin kapacitet men att det finns 200 kommuner som med rätt stöd från staten och med rätt verktyg kan göra mer.
10.39
Hedin ser också en fara i hur kontrollerna kan ändra flyktingars beteende.
– Man kommer att välja andra potentiellt mer riskfyllda vägar att ta sig till Sverige. Man kan tänka sig rangliga fritidsbåtar över Öresund.
– Än så länge tror jag man inte har täppt till den lucka i lagen som finns. Man kan åka taxi över Öresundsbron. Kan man göra det blir ju lagen verkningslös.
10.41
Jag och fotograf Stefan Jansson är påväg snabbt tillbaka till Malmö innan vi åker till presskonferensen i Köpenhamn. Här görs ID-kontroller på tåget i Hyllie station, och polisen frågar en resenär med vad som verkar vara ett utländskt ID-kort vad han ska göra i Sverige. Jobba, svarar han.
10.52
I Helsingör görs id-kontrollerna innan man stiger ombord på färjan mot Sverige. Henrik Rörbaek, vd på HH-ferries är kritisk: – Det här är ett uppdrag för myndigheterna, inte för oss.
11.09
Id-kontrollerna strular till det även för personer som ska vidare till Norge. DR har talat med etiopiern Eromo Gezahegn Abebe, som har uppehållstillstånd och bor i Norge. Han har nyss varit och besökt familjen i Tyskland, men sitter nu fast i danska Kastrup. Hans norska uppehållstillstånd, ett plastkort med foto, nekades i kontrollen, och han saknar såväl körkort som pass.
– Jag har köpt tågbiljetter, men jag är helt förvirrad nu, säger han till DR.
11.28
Om 30 minuter börjar presskonferen på Christiansborg i Köpenhamn.
11.42
Det här är väl inget nytt i sig självt, flyget har väl haft det här kravet i många år, eller?
Flygbolagen kan ha egna bestämmelser på grund av säkerhetsskäl. De flesta kräver pass.
11.42
Det är ett stort pressuppbåd som väntar på Danmarks statsminister,  Lars Lökke Rasmussen.
11.48
Sänd danske statsministerns tal bara på webben eller sänds i vanlig TV också?
Den sänds enbart här på webben.
Reporter Gunilla Fritze som är på plats kommer att direktrapportera här från presskonferensen.
11.48
11.51
11.58
Presskonferensen med Rasmussen ska börja strax, klockan 12.
12.02
- Den fria rörligheten är definitivt i gungning när länder på egen hand beslutar om sina gränser så som Sverige nu har gjort, säger SVT:s utrikesreporter Christian Catomeris.
12.04
SVT sänder direkt med anledning av id-kontrollerna, i väntan på att Danmarks statsminister ska tala, samtalar programledare Ulf Wallgren och reporter Christian Catomeris.
12.06
Presskonferensen har startat.
- Id-kontrollerna har tillkommit mot bakgrund av flyktingkrisen, säger Lars Lökke Rasmussen.
12.06
Danmark inför tillfälliga gränskontroller mot Tyskland, uppger Danmarks statsminister Lars Lökke Rasmussen.
12.08
- Vårt grannland Sverige har ställt krav på Id-kontrollerna och det hindrar de utan id-handlingar att söka asyl i Sverige.
- Det ger problem för de som bor i Sverige och för de som reser och arbetar i Sverige.
12.09
De danska gränskontrollerna infördes klockan 12 i dag, alltså alldeles nyss.
12.15
Gränskontrollen ska i första hand gälla i tio dagar.
- Många tyskar och danskar är vana att resa fritt över gränsen och det ska vi inte hindra. Vi inför inget transportöransvar för id-kontroller i nuläget.
12.19
Sa han inte 21 000?
Fler än 90.000 flyktingar och migranter har sedan september rest genom Danmark. 13.000 har sökt asyl i Danmark, sa Rasmussen.
12.20
Gäller körkort som en giltigt leg när man är ute och reser?
Ja, körkort från EU/EES-länder räknas som giltig id-handling.
Tillägg efter påpekande: Körkort är dock inte allmängiltig id-handling utomlands, men fungerar bra i fallet med gränskontrollerna Danmark–Sverige.
12.22
- Vi inför tillfällig gränskontroll för att få lugn och ro i Danmark, säger Lars Lökke Rasmussen.
Det blir inget transportöransvar i dagsläget eftersom statsministern säger att Danmark inte har avtal med tyska järnvägsbolag om att de ska utföra kontroller av passagerarna.
- Det blir ingen trafik alls om vi inför ett sådant transportöransvar.
12.22
Gäller bankens id-kort som id
Nej, det gills inte vid internationella gränsövergångar.
12.25
- This is not af happy moment at all, säger Lars Løkke Rasmussen till brittisk press på plats i Köpenhamn.
12.26
Det kommer många frågor kring vilka id-handlingar som gäller och inte vid gränskontrollerna. Vi har sammanställt en artikel som försöker samla svaren på alla dessa frågor:

Detta är de svenska id-kontrollerna

svt.seSverige har infört id-kontoroller för resenärer som kommer med färja, buss eller tåg från Danmark. Kontrollerna har införts för att begränsa antalet asylsökande, som enligt regeringen är så stort att det är ett hot mot allmän ordning och inre säkerhet.
12.30
– Sedan början av september har fler än 91.000 [flyktingar] kommit till Danmark. 13.000 har sökt asyl i Danmark, medan övriga har rest vidare till Sverige och Norge, säger Lökke Rasmussen.
12.30
Det är polisen som ska kontrollera bussar och tåg vid den dansk-tyska-gränsen.
- Det är inget "happy moment " i dag. Vi har investerat mycket pengar i Greater Copenhagen och vill att alla ska känna sig välkomna hit, säger Lars Lökke Rasmussen på en fråga från engelsk media.
Han anser att den danska regeringen har tagit "ett balanserat beslut" när de inför tillfälliga gränskontrollen vid färjelägena i Rödby och Gendser samt vid gränsen mellan Danmark och Tyskland på den jylländska halvön.
12.34
Presskonferensen är slut och reportrar och fotografer skickar hem sitt material till sina respektive redaktioner. Lars Lökke Rasmussens besked idag lär gå uppmärksamhet i många länder.
12.45
Jag står just nu på Strøget i Köpenhamn och pratar med folk om vad man tycker om statsministerns beslut.

En man jag talar med som inte vill vara med på bild säger att han inte tycker att kontrollerna är en bra idé, eftersom han tycker att man stänger människor ute. Men han säger samtidigt att det kanske är nödvändigt för att inte alla flyktingar ska hamna i Danmark om de inte kommer till Sverige.
12.47
Underlig logik att kritisera Sverige med ena handen och samtidigt införa liknande/eller eventuellt, exakt likadana restriktioner med den andra handen. man försöker på ett ganska trist sätt lägga ansvaret på Sverige. Men kanske inte annat att vänta av den regeringen.
12.52
Det Mathias Gerdfeldter säger nedan angående körkort som giltig ID-handling inom EU/EES är direkt felaktigt och det är väldigt viktigt att man inte sprider detta vidare. Saxat från polismyndighetens sida:

"När du åker utomlands behöver du alltid pass, eller inom EU, ett nationellt id-kort. Det nationella id-kortet gäller även för resor till Norge, Schweiz, Island och Lichtenstein.

Inom Sverige kan du legitimera dig med pass, nationellt id-kort eller körkort, som utfärdas av Transportstyrelsen, eller ett vanligt id-kort som utfärdas av Skatteverket.

Trots att passkontroll endast sker i undantagsfall inom EU, måste du kunna legitimera dig under vistelsen utomlands. Passet och det nationella id-kortet är då de enda giltiga dokument som styrker identitet och medborgarskap."

polisen.se
Det du skriver stämmer mycket riktigt. När det gäller gränskontrollerna mot Danmark har dock DSB, som sköter tågtransporterna över sundet, uttryckligen sagt att körkort fungerar som giltig legitimation: http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/xxxxx/
Jag ser att det kan misstolkas i mitt tidigare svar, korrigerade det nu. Tack för påpekandet!
12.54
till Rolf; varför skulle inte Danmark kritisera sverige? Det är ju pga sverige Danmark befinner sig i dess situation...
13.02
Justitie- och migrationsminister Morgan Johansson välkomnar det danska beslutet om gränskontroller.
– Jag ser positivt på det. Men det borde ha kommit tidigare. En stor del av våra problem har ju uppstått därför att Danmark fungerat som ett transitland för flyktingar, vilket strider mot Schengen-reglerna. Man har inte velat ta tag i det, men nu gör man det, säger Morgan Johansson till TT.
13.03
Johansson konstaterar för TT att beslutet om gränskontroller är detsamma som Sverige fattade redan i november. Sedan återstår det att se om även Danmark inför transportöransvar med id-kontroller för resande till landet.
– Man har ju redan folketingsbeslut på det, men en orsak till att man inte infört det tror jag beror på att situationen i Danmark när det gäller antalet asylsökande ser helt annorlunda ut än i Sverige. Vi tog emot cirka 160.000 förra året medan Danmark tog emot 21.000, säger Morgan Johansson.
13.07
TT: Morgan Johansson medger att det finns en risk för dominoeffekt, om även Danmark skulle införa transportöransvar med id-kontroller, vilket försvårar möjligheten att söka asyl.
– Det finns en risk för det. Samtidigt vill jag säga att vi gör det här därför att vi vill förebygga en akut situation, där vi inte längre kan ta emot asylsökande på ett bra sätt. Sedan ska man komma ihåg att situationen inte är densamma i vare sig Danmark eller i de flesta andra EU-länder. Det är trots allt 28 medlemsländer man kan söka asyl i, säger Morgan Johansson.
13.09
Har en undring om ni kommer fortsätta ert rapporterande under dagen och även under sen eftermiddag/tidig kväll. Det är först då som det stora antalet resenärer kommer genom systemet de satt upp vid Kastrup. Tidigare beräkningar har visat att tågkapaciteten då inte räcker till utan att det blir 1-2 timmars kö för jobbpendlare som skall tillbaka till Sverige.
Vi kommer att fortsätta vår direktrapportering även genom rusningstiden nu på eftermiddagen och kvällen, ja.
13.17
Den fria rörligheten inom Europa kan förändras i grunden av dagens besked. Det befarar nu Tyskland, som säger att Sveriges och Danmarks agerande bidrar till att Schengen-samarbetet är i gungning.
– Schengen är väldigt viktigt, men är nu i fara, säger UD-talesmannen Martin Schäfer i Berlin, enligt nyhetsbyrån AFP.
– Den fria rörligheten är en viktig princip, något av det största vi åstadkommit (i EU) under senare år.
13.18
Förekommer samma kontroller av biltrafiken över bron?
Nej, biltrafiken kontrolleras med stickprov och inte lika systematiskt som kollektivtrafiken.
13.27
Henrik Pallesen är ute på sin lunchrast, han tycker inte om att hans statsminister precis beslutat om att stärka gränskontrollerna.

- Det är en dominoeffekt. Jag tycker att alla länder bygger små barriärer runt sig själva. Det är klart att inget land kan ta alla flyktingar i hela världen, det är naivt att tro. Men jag tror att om EU enas om hur man ska arbeta tillsammans istället för att varje land bygger små fort omkring sig själva - så kommer det att bli bättre.
13.28
TT: Joakim Ruist, nationalekonom och migrationsforskare vid Handelshögskolan i Göteborg, menar att Danmarks beslut att införa tillfälliga gränskontroller mot Tyskland var väntat mot bakgrund av Sveriges införande av id-kontroller vid resor från Danmark till Sverige.
– Det här går liksom runt i någon sorts spiral, man kan inte vänta sig något annat. Och spiralen kommer gå vidare, och för varje steg som tas så blir det mer och mer kostsamt, både politiskt och ekonomiskt, säger han till TT.
13.37
Richard Svensson är på besök här i Köpenhamn, på Strøget. Han ska resa hem ikväll och kommer då att gå igenom ID-kontrollerna för första gången. 

När det gäller det danska beslutet säger han såhär:

- Det Sverige gör skapar  en reaktion, och det blir ringar på vattnet, så jag är inte förvånad. Ett land börjar dra åt ett visst håll, och sen följer andra efter. Det är en komplex situation.
13.44
I tyska Flensburg var reaktionen på det danska beslutet uppgivenhet, rapporterar vår utsände Fredrik Skillemar.
– Det är såklart väldigt tråkigt att Europa sluter. Det ställer till det för dem vi försöker hjälpa. De tvingas bli kvar och söka asyl i Tyskland trots att det har familj de vill fram till i Danmark och Sverige, säger Nicolas Jähring, volontär vid organisationen Refugees Welcome.
13.55


SVT:s utsända Fredrik Skillemar och han kamerateam har nyss kört över den tyska gränsen mot Danmark, vid Fröslev, där de stoppades i en stickprovskontroll och tvingades visa pass för att få passera.
– Det är fullt med danska poliser här, berättar han.
13.58


Fredrik Skillemar kommer nu att stanna kvar vid gränsövergången Tyskland–Danmark vid Fröslev och rapportera om stämningen och reaktioner därifrån, sedan Danmark nyss beslutade att införa stickprovskontroller vid sin gräns mot Tyskland.
14.01
TT: De skärpta gränskontrollerna frestar både på relationerna mellan länder och relationerna mellan medborgare och regeringar, förutom de rent ekonomiska kostnaderna, menar Joakim Ruist, nationalekonom och migrationsforskare vid Handelshögskolan i Göteborg. Han tror att den gradvisa skärpningen av kontrollen så småningom kommer att mynna ut i en ny, europeisk flyktingpolitik.
– Till slut så kommer man nå fram till en punkt där det blir så kostsamt och smärtsamt, att det faktiskt gör mindre ont att sätta sig ner och försöka ta tag i att utforma en ny flyktingpolitik än att låta bli. Det är ju det man inte har gjort än. Men vi går nu på den utstakade vägen som leder till den punkt där det kommer att hända, och varje sådant här steg är ett steg på den vägen, säger Ruist och fortsätter:
– Jag känner innerst inne att jag hoppas att det här går så fort som möjligt. Det är bara en utdragen plåga det man håller på med nu, och ju kortare den processen kan bli, desto bättre.
14.14
TT: Under loppet av dagen har ett antal flyktingar nekats att resa till Sverige, på grund av att de har saknat giltig legitimation. Det uppger en person vid det danska tågbolaget DSB:s presstjänst.
– Det är det, men jag kan inte säga hur många. Jag tror inte det är jättemånga, men jag kan inte säga en siffra, säger talespersonen, som inte vill uppge sitt namn.
14.21
TT: DSB:s talesperson kan inte säga vad som händer med de flyktingar som nekas att resa till Sverige.
– Vi genomför en kontroll, och vad folk gör när vi har utfört kontrollen, det har vi inte riktigt något att göra med.
14.25
Jag pratade tidigare med Trine Friis Hagard, en av många Köpenhamnsbor som har hört nyheten om att Danmark stärker sina gränskontroller. Hon är inte överraskad utan säger att detta var väntat, att hon har haft det på känn sedan valet. 
– Man måste kunna ta hand om de människor som kommer, säger hon.
– Jag hörde att man pratar om att sätta sig ner i EU och prata om det här, och det är vad som måste göras. Man måste komma överens.
(Obs: Ber om ursäkt för den dålig kvalitén på bilden. Vi fångade Trine på språng så jag fick fota kameran i efterhand.)
14.43
Nu är jag tillbaka på Kastrup och ID-kontrollerna rullar på. Just nu är det lugnt här, men troligtvis kommer det att fyllas på med folk om ett par timmar.

En stor majoritet, upp emot 80-90 procent, av alla pendlare som reser här är personer som bor i Sverige och jobbar i Danmark. Så när de ska hem i eftermiddag kan det bli lite längre köer, enligt tågbolaget DSB.
14.52
Min kollega Stefan Jansson blev nekad att gå genom ID-kontrollen, då han har ett presskort. Stefan blev lite förvånad eftersom han gått in på perrongen med det kortet flera gånger, men kontrollanten förklarade att det inte gäller. Som tur är hade Stefan med sig sitt körkort.
14.52
Jag är nu på plats på Malmö central påväg till Köpenhamn. Här sitter företagaren Yohannes som idag har väntat tre timmar på sin kund som har kommit från Tyskland. 
- Han fick gå igenom tre kontroller och all hans packning med företagsgrejer genomsöktes. Det tog riktigt lång tid, säger Yohannes Alkhamisi som åker över till Köpenhamn i affärer.
14.57
Nori enayetullah och hans familj är på väg till Malmö, där de bott de senaste fem åren.

- Det var inga problem att gå igenom, jag behövde bara visa upp mitt ID-kort så fick min son också komma med.
15.03
Jag träffar en man som vill vara helt anonym på stationen i Malmö. För ett år sedan flydde till Sverige från det brinnande kriget i Syrien. Då hade han inget pass eller annan legitimation. Idag hade han inte fått komma in i Sverige. "I am very, very lucky", är det enda han vill säga om situationen idag.
15.07
Caroline (till höger) och hennes kollega står och väntar på tåget mot Malmö. Caroline berättar att hon gör den här resan två gånger om dagen, fem dagar i veckan. Idag har hon inte blivit försenad, men hon ser med tillförsikt på framtiden.

- Jag har hand om rekrytering på företaget där jag jobbat. Så jag är orolig både för egen del, men även för företaget om vi kommer få svårt att anställa folk nu på grund av det här.

- Jag tycker att det här är fel väg att gå, det känns tråkigt att vi sätter upp murar mellan varandra.
15.10
Lugnet på perrongen utbyts snabbt när ett tåg står inne och det närmar sig avgångstid. Vakterna ropar "ta det lugnt" till resenärer som rusar ner mot kontrollerna. Flera av dem hinner inte med tåget och får vänta på nästa.
15.28
Magnus Nilsson och Fredrik Cederholm har innan pendlat till Köpenhamn, men är idag glad att de slipper "helvetet" där just nu. 
- Det finns en viss realism i det hela. Nu har vi tagit emot massa flyktingar, nu får resten av EU ta sitt ansvar. Men ID-kontroller känns lite stasi-tyskland. 

- Att Danmark inför gränskontroller känns mer i linje med deras agressiva attityd mot främlingar. Men det är fel att de införde gränskontroller, nu måste de ta sitt ansvar, säger Fredrik Cederholm.
15.34
De allra flesta som står här nere på perrongen har stora resväskor med sig, majoriteten av pendlarna som är påväg hem från jobbet har alltså inte börjat rulla in här ännu för att åka hemåt.
15.44
ID-kontrollerna är det stora samtalsämnet på tåget även till Köpenhamn. Biljettkontrollanterna säger att många har frågor kring kontrollerna på Kastrup, men att allt varit lugnt för deras del hittills. Men värre tror dem att det blir nu när vi närmar oss rusningstid.
15.50
Mer människor på perrongen nu som ska med tågen över bron. Jag pratade snabbt med en familj som gick igenom kontrollen med sina syriska ID-kort. De är nu ombord tåget - och på väg till Sverige.
16.13
Juan från Spanien och Alexis från Frankrike är påväg tillbaka till Kastrup nu efter en dagstur i Malmö. De blev jätteförvånade när de behövde visa ID när de skulle åka och frågar mig om det är för att förhindra terrorister. Juan höll på att inte komma igenom kontrollen.
- De kände inte igen min spanska legitimation när de skulle fotografera den. Jag fick övertyga dem att den var giltig och riktig, de verkade inte riktigt ha koll, säger Juan.
14.35
Den fria rörligheten inom Europa kan förändras i grunden av dagens danska besked, befarar Tyskland.
– Schengen är väldigt viktigt, men är nu i fara, säger UD-talesmannen Martin Schäfer i Berlin.
13.25
12.07
Danmark inför tillfälliga gränskontroller mot Tyskland med omedelbar verkan, uppger Danmarks statsminister Lars Lökke Rasmussen.
16.26
Nu uppger DSB:s presstjänst att alla europeiska id-kort gäller på resor från Danmark till Sverige. Bland annat godkänns internationella presspass och Skatteverkets id-kort. En giltig id-handling ska ha följande uppgifter: foto, personens fullständiga namn, personnummer eller födelsedatum, serienummer, namnteckning, giltighetstid, samt information om vilken myndighet som har utfärdat id-handlingen.
16.33
På plats på Köpenhamn huvudbangård träffar jag Alexandr. Han kom till Danmark för två år sedan när han flydde från ett liv som soldat i Eritrea. Efter dagens besked är han rädd att Danmark precis som Sverige ska införa fler kontroller. 
- Min familj är kvar i Eritrea, om min bror eller någon annan också behöver fly har han inget pass. Det här är inte bra, säger Alexandr.
16.35
Jag pratade precis med en man som inte vill vara med på bild, som är på väg till Sverige från en utlandsresa. Han är själv från Syrien och fick uppehållstillstånd för två år sen, så det var inga problem att gå igenom kontrollen. Däremot får det honom att tänka på vänner han har i Syrien som vill komma till Sverige.

- Det blir svårt nu för dem att komma hit. Men det är iallafall bättre att ta sig till Europa.
16.38
Securitasväktarna som utför ID-kontrollerna har inte velat svara på frågor under dagen utan hänvisar till DSB. Men en vakt jag pratar med säger att hans uppfattning är att man inte stoppat särskilt många.
16.40
De nya id-kontrollerna toppar inte bara de svenska nyheterna, utan uppmärksammas även av en rad utländska medier och nyhetsbyråer. "Sverige inför gränskontroller", skriver brittiska BBC på sin förstasida, medan tyska Deutsche Welle frågar sig om id-kontrollerna är "ännu en spik i kistan" för Schengensamarbetet.
16.41
Amerikanska The New York Times är inne på samma linje och konstaterar att de svenska id-kontrollerna och de danska gränskontrollerna ytterligare urgröper EU:s ideal om öppna gränser.
16.51
Det här är Kate som jobbar i DSBs informationsbås. Hon visar upp hur många som har besökt henne idag, 409 står det nu vilket är långt över de drygt 300 som mätaren vanligen stannar på när dagen är slut.
- Varannan person idag har frågat om ID-kontroller, hur de ska komma till Malmö, varför man måste byta tåg... Och ofta lägger man till hur korkat det är att de nu faktiskt  måste byta tåg, säger Kate.
16.52
Klockan är snart fem och det är fortfarande relativt lugnt här på Kastrup. Det kommer visserligen en del människor men än så länge har det inte bildats några köer vid kontrollerna.

Med det tackar jag för mig för den här dagen, mina kollegor fortsätter såklart rapporteringen. På återseende!
17.34
För bara tio minuter sedan kom Zalgai (röd mössa) till Köpenhamn. Han har flytt från Afghanistan och i sin hand kramar han en köpt biljett till Sverige där han och andra släktingar har familj.
- Jag har flytt från ett helvete, jag vill bara få andas. Jag hoppas få göra det i Sverige, säger Zalgai. 
Jag frågar om han känner till de svenska ID-kontrollerna. 
- Vi har inga pass eller något annat, de brann upp i Afghanistan. Vi är rädda för polisen, att vi inte kommer in. Jag vill bara komma till Sverige, säger Zalgai innan han springer iväg till tåget.
17.57
Påväg med tåget till Malmö nu och har nått Kastrup. Här går allt lugnt till och det är ingen kö till ID-kontrollerna.
18.01
Trafikinformationschef på DSB Tony Bispeskov är nöjd med dagen. 
- Ingen har fått vänta mer än 30 minuter, men annat blir det nog nästa vecka efter helgerna. Men jag har fått många,  många frågor om varför vi har kontrollerna, varför vi scannar legitimationen och så vidare.
18.38
Många pendlare jag möter är upprörda över ID-kontrollerna, men inte alla. Emmi Wahlström pendlar mellan Köpenhamn och Malmö varje dag och tyckte inte det var så farligt idag. 
- Jag tycker mest det är snack, det tar inte så mycket längre tid och gjorde inte idag heller. Eller missar jag värsta rusningen. 
Vad tycker du om att man sätter upp kontrollerna för att minska flyktingströmmen? 
- Det är synd om de som inte kommer in, men nu måste vi ta hand om de flyktingar sol redan har kommit, säger Emmi Wahlström.
18.39
Nu har jag åter nått Malmö central efter en timme och 40 minuters tågresa från Köpenhamn. Tack för mig och på återseende!
18.55
Nu avslutar vi vår liverapportering här, men fortsätter att rapportera under kvällen på svtnyheter.se