
Vissa av artikelns länkar, bilder och klipp kan saknas.
Partiledardebatt i Agenda
Klockan 20 i kväll möts partiledarna för de åtta riksdagspartierna i en debatt i Agenda. SVT Nyheter bidrar med fakta, kommentarer och analyser på webben.
SVT rapporterade · Direktrapportering: Partiledardebatt


De fyra debattämnena är baserade på en opinionsundersökning som SVT Nyheter nyligen lät Novus göra. Det är färre ämnen än normalt, men mer tid per ämne. Ambitionen är att partiledarna ska få möjlighet att fördjupa debatten och tydliggöra alternativen i de frågor som just nu engagerar väljarna mest. Läs mer här.


Ni är välkomna att ställa frågor redan nu till statsvetaren Henrik Ekengren Oscarsson samt till politikreportrarna Mari Forssblad och Per Einarsson som är med oss här på webben under hela kvällen.
1991 sökte 27.351 personer asyl i Sverige. Men hur har utvecklingen sett ut över tid? Testa dina kunskaper genom SVT Nyheters Rita själv-verktyg här.

SVT/Novus: Miljöpartiet tappar stöd bland unga väljare
svt.seNästa år är det riksdagsval, och om utvecklingen fortsätter kan det bli det en rysare för Miljöpartiet. I Novus opinionsmätningar har Miljöpartiet fått resultat under fem procent sedan i slutet av förra året. Sedan valet har man tappat stort bland unga väljare.
Förtroendet för Anna Kinberg Batra rasar
svt.seModeratledaren Anna Kinberg Batra går in i söndagens partiledardebatt i SVT med dalande förtroendesiffror. Bara en femtedel av väljarna har stort förtroende för Batra, enligt den senaste mätningen från Novus. Högst förtroende av samtliga partiledare har Annie Lööf (C) som 35 procent av väljarna har mycket eller ganska stort förtroende för.Vad kan du om partiernas valresultat över åren? Testa dina kunskaper genom
SVT Nyheters Rita själv-verktyg här.

Här är ämnena för partiledardebatten
svt.seSjukvård, invandring/integration, skola samt lag och ordning. Det är de fyra debattämnena i Agendas partiledardebatt på söndag, baserat på den opinionsundersökning som SVT Nyheter nyligen lät Novus göra.KD-ledaren förbereder sig inför debatten:
Mindre än fem timmar till #pldebatt i @svtagenda är det nu dags att ladda upp! Bästa låttipsen? Och allt från… https://t.co/Xa23mPzPGO
3:13 - 14 maj 2017
- Reply
- Retweet
- Favorite

Analys: Löfvens balansgång – att slå och samtidigt smeka
svt.seStefan Löfven kommer i kvällens debatt att sträcka ut sin hand. Den ska med väl avvägd balans både slå och smeka Annie Lööf och Jan Björklund. Regeringens långsiktiga strävan är att slita sönder Alliansen i dess beståndsdelar och locka med en ny famn. Men försöken till flirt över blockgränsen skapar spänningar i både lägren.
Därför tas klimatfrågan inte upp i Agendas partiledardebatt
svt.seI söndagens partiledardebatt i SVT kommer man diskutera sjukvård, invandring/integration, skola samt lag och ordning. Men det har riktats kritik mot att klimatet inte tas upp när partiledarna möts i Agenda.Missa inte uppsnacket från tv-husets entré som livesänds på webben med start klockan 18.45. Programledaren Martina Nord tar emot partiledarna. Medverkar i sändningen gör SVT:s politiske reporter Love Benigh och statsvetaren Jenny Madestam.
Naturskyddsföreningen ger förslag på alternativa frågor i debatten:
Här är våra tre förslag på frågor till partiledardebatten i @svtagenda söndag kväll, varsågod @svtnyheter!… https://t.co/BotutQ8VEi
2:59 - 13 maj 2017
- Reply
- Retweet
- Favorite
Hej och välkommen till kvällens partiledardebatt i Agenda som startar klockan 20 i SVT2!
Moderatorer är Agendas programledare Camilla Kvartoft och SVT Nyheters politiske reporter Mats Knutson.
Politikreportrarna Mari Forssblad och Per Einarsson samt statsvetaren Henrik Ekengren Oscarsson bidrar med bakgrundsinformation, faktagranskar och svarar på frågor från tittare/läsare i vår direktrapportering på webben
Vi livesänder uppsnack, själva debatten och nedsnack här på webben från och med klockan 18.45. Följ med oss ända fram till klockan 22.30!

Opinionsinstitutet Novus har på SVT Nyheters uppdrag frågat och sammavägt vad 1002 personer svarar på frågan om vad de anser vara de viktigaste politiska frågorna just nu:
61 % sjukvård
54 % skola
53 % invandring/integration
42 % lag och ordning
--------------------------------------------------------------
39% Äldreomsorg
37% Sysselsättning/ Arbetslöshet/ Jobben
34% Miljö/ Klimat
33% Landets ekonomi
26% Pensioner
24% Boende
23% Försvaret
21% Skatter
19% Företag/ Näringspolitik
(Man fick svara flera saker därför är totalen mer än 100%.)
Novus VD Torbjörn Sjöström förklarar varför klimatet hamnar först på 7:e plats:
“Utmaningen med miljöfrågan är att den är internationell, och anledningen till varför den ligger högt i EU valet. Men som nationell politiskt fråga har den mycket svårare att få fotfäste.”
61 % sjukvård
54 % skola
53 % invandring/integration
42 % lag och ordning
--------------------------------------------------------------
39% Äldreomsorg
37% Sysselsättning/ Arbetslöshet/ Jobben
34% Miljö/ Klimat
33% Landets ekonomi
26% Pensioner
24% Boende
23% Försvaret
21% Skatter
19% Företag/ Näringspolitik
(Man fick svara flera saker därför är totalen mer än 100%.)
Novus VD Torbjörn Sjöström förklarar varför klimatet hamnar först på 7:e plats:
“Utmaningen med miljöfrågan är att den är internationell, och anledningen till varför den ligger högt i EU valet. Men som nationell politiskt fråga har den mycket svårare att få fotfäste.”




Hur stor tror du att statsskulden som procent av BNP har varit genom åren?
Testa dina kunskaper genom SVT Nyheters Rita själv-verktyg här.

Isabella Lövin säger att hon har förberett sig inför debatten genom att promenera och läsa.
Hej, alla följare! Vi, statsvetaren Henrik Ekengren Oscarsson, politikreportern Mari Forssblad och undertecknad, svarar gärna på frågor före, under och efter debatten. Men vi håller en trivsam nivå på det som yttras i flödet och släpper inte igenom hejarop och personangrepp. OK?
– Jag beklagar att vi inte får tillfälle att bättre tydliggöra skillnaden mellan Miljöpartiets och de andra partiernas politik, säger Isabella Lövin.


Anna Kinberg Batra säger att Sverige måste ha en långsiktigt hållbar migrationspolitik och menar att jobben är grunden för allt.


Ebba Busch Thor är tillbaka efter föräldraledigheten och kommer bland annat att fokusera på sjukvården vid kvällens debatt.
– Dessvärre står det inte till som det borde. På område efter område har sjukvården blivit sämre sedan de rödgröna tog över, säger hon.
Samtidigt vill hon debattera äldrevården.
– Dessvärre står det inte till som det borde. På område efter område har sjukvården blivit sämre sedan de rödgröna tog över, säger hon.
Samtidigt vill hon debattera äldrevården.
Klockan 20.00 startar vårens partiledardebatt i Agenda. Redaktionen har den här gången valt att lägga mer tid på varje enskilt ämne som ska diskuteras. Tanken är att partiledarna ska få utrymme att ta sina resonemang djupare och längre. Varje ämne kommer också att inledas med en duell mellan två partiledare, en duell som de i stort sett sköter själva. Programledarna kommer dock att se till att partiledarna håller
sig till ämnet.
Vi har även utökat sändningstiden till två fulla timmar för att ge alla ämnen lika lång tid. För att få till en fördjupning i debatten har vi begränsat antalet områden som ska diskuteras till fyra. Redaktionen har i valet av ämnen utgått från de viktigaste samhällsfrågorna som svenska folket pekat ut i en nyligen gjord Novusundersökning. Vi utgår från att det är de här frågorna som just nu skapar ett stort engagemang
hos publiken.
De valda ämnena är Invandring/integration, sjukvård, lag/ordning och skola.
Eva Landahl, programchef
Micke Pettersson, projektledare
sig till ämnet.
Vi har även utökat sändningstiden till två fulla timmar för att ge alla ämnen lika lång tid. För att få till en fördjupning i debatten har vi begränsat antalet områden som ska diskuteras till fyra. Redaktionen har i valet av ämnen utgått från de viktigaste samhällsfrågorna som svenska folket pekat ut i en nyligen gjord Novusundersökning. Vi utgår från att det är de här frågorna som just nu skapar ett stort engagemang
hos publiken.
De valda ämnena är Invandring/integration, sjukvård, lag/ordning och skola.
Eva Landahl, programchef
Micke Pettersson, projektledare
Partiledarna anländer till tv-huset i en jämn ström. Först ut är Isabella
Lövin och sist kommer Stefan Löfven. Så här ser hålltiderna ut:
18.50 Isabella Lövin (MP)
18.55 Anna Kinberg Batra (M)
19.00 Ebba Busch Thor (KD)
19.05 Jonas Sjöstedt (V)
19.10 Jan Björklund (L)
19.15 Annie Lööf (C)
19.20 Jimmie Åkesson (SD)
19.25 Stefan Löfven (S)
Bedömer du/ni att Centerpartiet tar över alliansens ledartröjan från Moderaterna? Det är du inte så stor skillnad i opinionsmätningarna. Då skulle du alliansens tyngdpunkt ligga närmare mitten, vilket väl borde kunna ge utdelning hos medborgarna?
Centerpartiet har dubblerat sitt stöd i opinionsmätningarna sedan ett år tillbaka. Väljarstudier visar att även under valåret 2014 fick Centerpartiet ett allt starkare stöd genom att allt fler uppgav att de övervägde att rösta på C. Källa: Oscarsson & Holmberg (2016) Svenska väljare

Varför lovar partierna så mycket i sina partiprogram?som aldrig infrias är de för att få väljare. Varför ska SD gynna de redan rika . Vad ska partierna göra med pensionerna och alla som blivit nekade fk ersättning. Vad ska partierna göra för sjukvården som.är katastrof. Vad ska partierna göra för att minska bilbränder stenkastning våldtäkter mord alla vapen som finns. Ska de bli hårdare straff för dessa. Vad gör de för att vi som äger bil och är ett måste då de inte finns andra sätt att frakta sin röv på då man lever på landsbygd. Kan vi kräva att det blir bussförbindelser då många får höga bilskatter och bensinpriserna stiger bilförsäkringarna stigit med många hundralappar -till tusenlappar. Vad ska de göra vill ha svar finns inget parti som vill skattebetalarna väl.
Lite längre ned i skribblet ser du länkar till partiernas manifest. När statsvetare runt om i världen systematiskt försöker jämföra löften i valmanifest med partiernas ageranden så blir det en förvånande stor överensstämmelse. Men det är förstås de brutna löftena som blir ihågkomna, inte den stora majoriteten löften som infrias.
Jonas Sjöstedt säger att partiet vill ha en välfärd att lita på, det är för stora klyftor i landet, menar han.
Varför en så fin bild av Anna Kindberg Batra och en så dyster bild av Isabella Löwen?
Hon heter Lövin, statsministern Löfven och så dyster var hon väl inte?

Grafen nedan visar hur frågan om immigration/invandring har klättrat på dagordningen under de senaste tre-fyra åren. Men hösten 2016 hade andelen som nämner en viktig fråga/samhällsproblem som hör till området minskat från 53 till 45 procent. Fortfarande är frågan nummer 1 på svenska folkets dagordning. Dock: Att man tycker frågan är viktig betyder inte nödvändigtvis att man har en stark preferens för/emot t ex flyktingmottagning.


Hej!
Jag är 67 år men hela lanseringen och upplägget av SVT-debatten känns som den är 167 år!!!
Kom igen SVT - året vi lever i är 2017!!! Det är dags för ett genomtänkt och modernt nytänk! Vem orkar, vem bryr sig..!? Stelt, tråkigt, föråldrat!
Ändå tillhör jag den skara som verkligen hänger med och är rejält samhällsintresserad!
Jag är 67 år men hela lanseringen och upplägget av SVT-debatten känns som den är 167 år!!!
Kom igen SVT - året vi lever i är 2017!!! Det är dags för ett genomtänkt och modernt nytänk! Vem orkar, vem bryr sig..!? Stelt, tråkigt, föråldrat!
Ändå tillhör jag den skara som verkligen hänger med och är rejält samhällsintresserad!
Hej, Anders M! Ska du inte titta på debatten innan du dömer ut den? Jag tror att den kan bli spännande! PS. Jag är inte 67 än - men ganska snart...:-)

Och Adam Alfredsson, hans pressis!
Varför kan inte SVT låta en välbalanserad publik få ställa frågor direkt till partiledarna? Blir lite tradigt i längden att bara journalister får ställa frågor under debatten. Skulle bli mer folkligt om en publik fick vara med i debatten. Från både vänster och höger.
Bra idé! Den tar vi med oss. Ett problem är att det inte finns så mycket tid och kvällar som den här inte heller så mycket plats för en frågeställande publik. Men hade varit kul!
Jan Björklund säger att det är fyra väldigt viktiga ämnen i kväll.

Sköter regeringen sin uppgift? Det brukar vara en bra indikator på om en regering har möjlighet att bli omvald. Senaste SOM-undersökningen visar att regeringens "job performance" är stabil men negativ. 38 procent tycker att regeringen sköter sina uppgifter mkt/ganska dåligt. 27 procent anser att regeringen gör ett bra jobb.


Är det möjligt att bilda en ren M-regering med stöd från C, KD, L och SD?
Rent tekniskt är det förstås möjligt, så länge det inte finns en riksdagsmajoritet emot en sådan regering.
Jimmie Åkesson menar att de viktigaste frågorna i kväll är välfärden, sjukvården och trygghetsfrågorna.

Annie Lööf ska duellera med Jimmie Åkesson i ämnet lag och ordning.
– Jag kommer att föra fram att vi vill stärka rättsstaten, säger hon.
Centerledaren menar att vi kommer att få se en gemensam allianslinje inför valet 2018.
– Jag kommer att föra fram att vi vill stärka rättsstaten, säger hon.
Centerledaren menar att vi kommer att få se en gemensam allianslinje inför valet 2018.


Nu har alla partiledare förutom Stefan Löfven anlänt till tv-huset.
Vad blev inte som tänkt med DÖ för Alliansens del?
Decemberöverenskommelsen röstades ned av Kristdemokraternas Riksting. Så DÖ, kan man säga, föll på grund av att de egna inte längre ville ställa sig bakom överenskommelsen.
Lag och ordning är en av de sakfrågeområden som just nu klättrar på dagordningen.


Vilken tid exakt kommer varje enskild partiledare?
Nu är det bara Löfven kvar! Annars har de kommit i intervall sedan 18.45.

Man får en känsla av att Centern blivit journalisternas nya gullegris efter att miljöpartiets skandaler. Har folk redan glömt av turerna kring Centerns ide program? Kul att bo i ett land med 40 miljoner invånare där nästan alla är män. Deras våta dröm är billig arbetskraft så dom kan ha tjänstefolk. Men det dom glömmer är att när denna "billiga arbetskraft" får rösträtt lär dom inte rösta på centern utan långt ut till vänster.
Hej, Kalle! Jag håller inte riktigt med om att det är journalisternas gullegris Centern har blivit, det är väl snarare så att många M-sympatisörer nu gått till C och därför är opinionssiffrorna är goda. Idéprogrammet är inte bortglömt men Annie Lööf lyckades klara den krisen, både internt och externt. Att flera av idéförslagen - månggifte, avskaffad skolplikt och arvsrätt - aldrig blev v


Stefan Löfven hoppas att debatten ska visa de politiska skiljelinjerna, men betonar samtidigt vikten av samarbete.
– Vi vill samla fler i mitten av politiken.
– Vi vill samla fler i mitten av politiken.
Hur mycket gillar de olika partiernas sympatisörer sitt eget och alla de andra partierna? Här redovisas medeltal för varje grupp på en skala från -5 ogillar starkt till +5 gillar starkt.


Mari Forssblad, min fråga handlar om vad som blev annorlunda med DÖ mot vad Alliansen först hade hoppats på?
Jag förstår det. Och jag tror att om DÖ inte underminerats av det interna trycket i Kristdemokraterna och Moderaterna hade DÖ funnits kvar och fungerat som de planerat. Så det som blev annorlunda var väl att partierna inte ställde upp på det partiledningarna kom överens om. DÖ garanterade ju att Alliansen på samma sätt som S/MP-regeringen kunde få igenom sin budget och regera utan stöd från SD.
Nu har alla partiledare anlänt. Debatten startar om en halvtimme!
Tack för att ni äntligen har ljudreglaget synlig i live streamen.
Under 1970-talet var Försvarsmaktens andel av BNP drygt tre procent. Hur
tror du att utvecklingen har sett ut därefter? Testa dina kunskaper genom SVT
Nyheters Rita själv-verktyg här.
Svar till Per E!
Hela upplägget känns rejält föråldrat! Ni borde ta en intern diskussion hur ni ska förnya den här typen av program. Det handlar delvis om överlevnad för public service. Nonchalera inte mina synpunkter. Jag är övertygad om att det finns kompetens som skulle kunna förnya programformen och göra den intressant för andra än ledarskribenter!
Hela upplägget känns rejält föråldrat! Ni borde ta en intern diskussion hur ni ska förnya den här typen av program. Det handlar delvis om överlevnad för public service. Nonchalera inte mina synpunkter. Jag är övertygad om att det finns kompetens som skulle kunna förnya programformen och göra den intressant för andra än ledarskribenter!
Hej igen, Anders M! Jag nonchalerar inte din uppfattning. Det vore intressant att veta hur du tycker att programformen ska förnyas... Och jag tycker ändå att du ska ge kvällens debatt en chans, den har inte börjat än...
inte en enda fråga om den vanskötta järnvägen inte ens ett fåtal dagar efter X 2000 tåget som stod timmar strömlöst med 300 passagerare i natten vid Järna????
Opinionsinstitutet Novus har på SVT Nyheters uppdrag frågat och sammavägt vad 1002 personer svarar på frågan om vad de anser vara de viktigaste politiska frågorna just nu: 61 % Sjukvård, 54 % Skola 53 %, Invandring/integration 42 %, Lag och ordning, 39%, Äldreomsorg 37%, Sysselsättning/ Arbetslöshet/ Jobben 34%, Miljö/ Klimat 33%, Landets ekonomi 26%, Pensioner 24%, Boende 23%, Försvaret 21%, Skatter 19%

Analys: Löfvens balansgång – att slå och samtidigt smeka
svt.seStefan Löfven kommer i kvällens debatt att sträcka ut sin hand. Den ska med väl avvägd balans både slå och smeka Annie Lööf och Jan Björklund. Regeringens långsiktiga strävan är att slita sönder Alliansen i dess beståndsdelar och locka med en ny famn. Men försöken till flirt över blockgränsen skapar spänningar i både lägren.Pisaprovet genomförs vart tredje år. Hur tror du att svenska elever har presterat i matematik över åren? Testa dina kunskaper genom SVT Nyheters Rita själv-verktyg här.

Därför tas klimatfrågan inte upp i Agendas partiledardebatt
svt.seI söndagens partiledardebatt i SVT kommer man diskutera sjukvård, invandring/integration, skola samt lag och ordning. Men det har riktats kritik mot att klimatet inte tas upp när partiledarna möts i Agenda.Statsminister Stefan Löfven var på hugget mot Alliansen redan när han kom till SVT:s partiledardebatt.
- Vi måste vara hårda mot stora ofinansierade skattesänkningar, sa när han anlände men sa också att han vill vara noga med att säga att han vill samarbeta.
- Han gick till attack med en gång, kommenterar SVT:s politikreporter Love Benigh och fortsatte:
- Han tog direkt det bete som oppositionen lagt ut i vårbudgeten med skattesänkningar och en diskussion om hur man ska göra med eventuellt sänkta löner.
- Vi måste vara hårda mot stora ofinansierade skattesänkningar, sa när han anlände men sa också att han vill vara noga med att säga att han vill samarbeta.
- Han gick till attack med en gång, kommenterar SVT:s politikreporter Love Benigh och fortsatte:
- Han tog direkt det bete som oppositionen lagt ut i vårbudgeten med skattesänkningar och en diskussion om hur man ska göra med eventuellt sänkta löner.
Alla partier vill anställa fler poliser, men vad vill ni politiker göra för att fler poliser stannar kvar?
Hej, Krister! Frågan om hur många fler poliser Sverige behöver kommer säkert upp i debatten, vi får se om partiledarna kommer in på din frågeställning.
Vem har mest att vinna på den här debatten?
Förhoppningvis tittarna!
Jag tror Anna Kinberg Batra, Isabella Lövin, Ebba Busch Thor - de tre vill gärna vända sina nedåtgående trender.
Vad upplever svenska folket som mest oroande inför framtiden? SOM-undersökningarna från hösten 2016 ger en tydlig fem-i-topp: klimat, antibiotikaresistens, terrorism, miljöförstöring och ökad främlingsfientlighet. När vi ställer frågor om viktiga samhällsproblem blir det en annorlunda lista (se längre ned i skribble-flödet). Varför? Inte så underligt faktiskt. Olika ställda frågor ger olika svar, givetvis. I det här fallet handlar diskrepansen mellan resultaten om tidsperspektiv (här och nu vs framtiden) och om frågeformulering (viktig fråga/samhällsproblem vs oro).

SVT Agendas projektledare har nu välkomnat samtliga partiledare inför kvällens debatt
Alla åtta partiledare på plats i och med att @SwedishPM nu kommit till #pldebatt #svtagenda https://t.co/yqIiAHhcUG

7:29 - 14 maj 2017
- Reply
- Retweet
- Favorite
Vi behöver ett skattesänkarparti på riktigt. Slopa lyxbidrag som barnbidrag och bostadsbidrag så spar vi statskassan med över 30 miljarder. Bidragen kom till på 30-talet när kvinnorna var hemmafruar. Idag när både män och kvinnor arbetar så borde de kunna försörja sin barn själva.
Ja du Erik, jag kan inte se att något av de 8 riksdagspartierna verkar vara något för dig!
När kan vi ta bort ränteavdragen för lån? Alla betalar in genom skatt, men det är bara de mest rika/högbelånade som får tillbaka mer än de betalar in.
När det finns en blocköverskridande överenskommelse. Varken S eller M vill göra något i dag. Hett tips att det inte lockar så många mitten-medelklass-väljare.
Fem minuter kvar till debattstart!
Partiledardebatten fokuserar på två ämnen per timme. Den första timmen debatteras invandring/integration och den svenska sjukvården. Timme två står lag och ordning samt skolan i fokus.
Partiledardebatten fokuserar på två ämnen per timme. Den första timmen debatteras invandring/integration och den svenska sjukvården. Timme två står lag och ordning samt skolan i fokus.
Varje ämne inleds med en duell på 7 minuter. Därefter följer en 20 minuter lång debatt. Första duellen är mellan Stefan Löfven och Anna Kinberg Batra, därefter följer Ebba Busch Thor och Jonas Sjöstedt, Jimmie Åkesson och Annie Lööf, Jan Björklund och Isabella Lövin.
De fyra debattämnena är baserade på en opinionsundersökning som SVT Nyheter nyligen lät
Novus göra. Det är färre ämnen än normalt, men mer tid per ämne. Ambitionen är att partiledarna ska få möjlighet att fördjupa debatten och tydliggöra alternativen i de frågor som just nu engagerar väljarna mest. Läs mer här.
Novus göra. Det är färre ämnen än normalt, men mer tid per ämne. Ambitionen är att partiledarna ska få möjlighet att fördjupa debatten och tydliggöra alternativen i de frågor som just nu engagerar väljarna mest. Läs mer här.
Kommer SVT att arrangera en debatt med partier som inte sitter i riksdagen?
Hej, Tittare! SVT:s princip sen många år är att det är de partier som sitter i riksdagen som får delta i partiledardebatterna. Övriga partier brukar vi ge utrymme i andra former och så kommer det säkert att bli fram till valet nästa år.
Sluta att skrämma människor ang sk klimathot. Att så många människor enligt SOM-INSTITUTET oroar sig för förändringar i jordens klimat är skrämmande.
Hej Pia! Vem eller vilka är det som ska sluta skrämmas, menar du?
Så här ser kvällens program ut:
18.45 Livesänt uppsnack från tv-husets entré
18.50 Partiledarna anländer till tv-huset
19.50 Uppsnack inför kvällens partiledardebatt i SVT2
20.00 Debatten börjar i SVT2
21.00 Paus för Aktuellt
21.10 Debatten fortsätter i SVT2
22.10 Slut på debatten. Nedsnack.
22.30 Livesändningen på webben avslutas
SOM-institutets mätning om svenska folkets viktigaste frågor eller samhällsproblem liknar resultaten från den Novusmätning som SVT presenterade idag. SOM-undersökningen genomfördes under oktober-januari 2016/17.


NOVUS VIKTIGASTE ÄMNEN:
Opinionsinstitutet Novus har på SVT Nyheters uppdrag frågat och sammavägt vad 1002 personer svarar på frågan om vad de anser vara de viktigaste politiska frågorna just nu:
61 % sjukvård
54 % skola
53 % invandring/integration
42 % lag och ordning
--------------------------------------------------------------
39% Äldreomsorg
37% Sysselsättning/ Arbetslöshet/ Jobben
34% Miljö/ Klimat
33% Landets ekonomi
26% Pensioner
24% Boende
23% Försvaret
21% Skatter
19% Företag/ Näringspolitik
(Man fick svara flera saker därför är totalen mer än 100%.)
Novus VD Torbjörn Sjöström förklarar varför klimatet hamnar först på 7:e plats:
“Utmaningen med miljöfrågan är att den är internationell, och anledningen till varför den ligger högt i EU valet. Men som nationell politiskt fråga har den mycket svårare att få fotfäste.”
MINIDUELL:
Stefan Löfven är 59 år (f 21/7 -57). Enligt Novus majmätning skulle S få 28,3 procent av rösterna om det vore riksdagsval idag. I valet 2014 röstade 31 procent på partiet.
Stefan Löfven blev partiledare för Socialdemokraterna i januari 2012. Han avgick då som ordförande i fackförbundet IF Metall. Efter valet 2014 utsågs han till statsminister.
Anna Kinberg Batra är 47 år (f 14/4 -70) och efterträdde Fredrik Reinfeldt som partiledare för Moderaterna i januari 2015. Moderaterna har tappat stort i opinionen den senaste tiden.
Enligt Novus majmätning skulle 16,4 procent av väljarna rösta på M om det vore val idag. I riksdagsvalet 2014 fick Moderaterna 23,3 procent.Nu drar det igång #pldebatt! Investeringar i jobb, skola o klimat ställs mot alliansens samma gamla skattesänkning… https://t.co/TLSxX6lgKp
7:56 - 14 maj 2017
- Reply
- Retweet
- Favorite
Varför är publiken vald av partierna?
Hej, Church! Publiken bör för balansens skull innehålla en spridd fördelning av sympatisörer, det är tanken.
Arbetslösheten bland födda utanför Europa har ökat rejält senaste decenniet.
I mars 2008 var 15,4 procent arbetslösa - i mars 2017 31,9 procent arbetslösa.
Jämfört med bland inrikes födda var arbetslösheten 3,9 procent i mars 2008. Vilket var en historiskt låg nivå. Och efter finanskrisen 2008 steg arbetslösheten även för inrikes födda men vände ned och landade i mars 2017 på 4,1 procent, också det historiskt låg.
Källa: ArbetsförmedelingenDebatten inleds med en duell mellan Stefan Löfven och Anna Kinberg Batra. De ska diskutera nyanländas problem att få jobb.
Så här placerar sig partiernas sympatisörer sig själva (i genomsnitt) längs en skala från 0 (långt till vänster) till 100 (långt till höger).


Utbildningsnivån bland de 75 000 nyanlända med uppehållstillstånd som ingår i Arbetsförmedlingens etbleringsuppdrag april 2017:
48% förgymnasial
22% gymnasial
30% eftergymnasial källa: Arbetsförmedlingen
Moderaterna föreslår större avdrag för arbetsgivare som anställer nyanlända. M vill också sänka bidragen för nyanlända, som föräldrapenning, sjuklön och pension och ett tak för socialbidrag. Moderaterna vill också sänka a-kassan för alla.
I stället vill partiet sänka skatten med 22 miljarder kronor, där de med lägst inkomster får störst sänkning.
I februari för två år sedan lanserade arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) så kallade “snabbspår” för nyanlända med erfarenhet och utbildning men som inte kan svenska.
De skulle inom två år komma i jobb, var löftet.
I veckan gick ministern ut och kritiserade Arbetsförmedlningen för att inte ha levererat tillräckliga resultat, resultatförbättringarna går alltför långsamt skriver hon på regeringens hemsida.Arbetsmarknadsfrågor som har med sysselsättning och arbetslöshet att göra har ofta varit centrala i svensk politisk debatt och en stor fråga i många valrörelser. Sedan 2012 har dock frågan om jobben halkat allt längre ned på väljarnas dagordning, enligt SOM-undersökningarna. Du som vill se fler bilder som ger bakgrund och kontext till dagens partiledardebatt kan hitta dem här: som.gu.se/publicerat/presenterat


LO-facket förslår nya enkla jobb med låga löner. Nyanlända och långtidsarbetslösa ska kunna ta jobben. Men de måste ha lägst grundskolekompetens. Hur låga löner det handlar om har inte LO specificerat. Arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv säger nej med motiveringen att alla utsatta grupper bör omfattas, även de utan grundskola.

ID-kontrollerna som infördes den 1 januari 2016 togs bort den 4 maj i år. Regeringen menar att antalet asylsökande nu inte är lika många och inte längre behövs. ID-kontrollerna mellan Sverige och Tyskland blir dock kvar. Dessutom ökar gränskontrollerna som görs av polisen.
En sammanfattning av duellen hittills:
Anna Kinberg Batra vill skapa enkla jobb och ha utbildningsplikt för att bryta utanförskapet och få in fler nyanlända i arbete.
Stefan Löfven anser att alla som kan jobba ska jobba, men han ställer inte upp på sänkta löner. Han vill sänka tröskeln för rut-tjänster för att skapa fler enklare arbetsuppgifter.
1992 sökte 84 000 personer, främst från forna Jugoslavien, asyl i Sverige. Mellan åren 1995 och 1999 var antalet asylsökande ganska lågt sedan de öppna krigshandlingarna i forna Jugoslavien upphört. 2000 ökade antalet igen och asylinvandringen har sedan dess fortsatt att ligga högt förutom 2005 och 2006 då en tillfällig minskning noterades. Källa: Migrationsverket
Förtroendet för svenska politiker var som lägst i slutet på 1990-talet men växte sedan fram till 2010. Därefter har det vänt nedåt igen. Den senaste förändringen -- mellan 2015 och 2016 -- är dock i positiv riktning. I samband med val tenderar politikerförtroendet vara högre än under mellanvalsår.



Svenska migrationsregler:
2001 blev Sverige medlem i EUs schengensamarbete. En av EUs grundpelare är den fria rörligheten. En asylsökande som fått uppehållstillstånd i tex Italien omfattas efter fem år och kan söka jobb i hela EU.
2008 ändras reglerna för arbetskraftsinvandring efter en uppgörelse mellan Miljöpartiet och dåvarande Alliansregering. Arbetstagare utanför EU kunde komma hit och arbeta om de erbjudits anställning, utan den tidigare extra myndighetskontrollen.
2013 fick personer som vistas i Sverige utan tillstånd rätt till samma subventionerade hälso- och sjukvård som asylsökande, det vill säga akut sjukvård. Barn som vistas i landet utan tillstånd fick rätt till fullständig hälso- och sjukvård inklusive tandvård. Också detta genomfördes efter en uppgörelse mellan Miljöpartiet och dåvarande Alliansregering.
2013 i september beslutade Migrationsverket att permanenta uppehållstillstånd ska ges till alla syrier och statslösa som kommer från det krigsdrabbade Syrien.
2015 i november infördes tillfälliga gränskontroller. Vid årets slut hade 162 877 personer sökt asyl i Sverige. Den största gruppen (51 338) kom från Syrien.
2016 i mars infördes ett gemensamt ansvar för mottagande av nyanlända, prop 2015:33. Alla kommuner tvingas att vara en del av flyktingmottagandet.
2016 i juni ändras Lagen om mottagande av asylsökande m.fl.(LMA). Rätten till bistånd upphör om en asylsökande som fått nej på sin asylansökan inte återvänder frivilligt. I mars 2017 låg 17 829 ärenden med avvisningsbeslut på gränspolisens bord, varav 12 591 var efterlysta. https://polisen.se/PageFiles/601069/Polisens_statistik_verkstalligheter_tom_mars_2017.pdf2016 i juli får Sverige från att ha EUs mest generösa asyllagsstifning till EUs miniminivå. Permanta uppehållstillstånd byts mot temporära, antingen i 13 mån för altenativt skyddsbehövande (oftast Syrier) el tre år för de med flyktingstatus. De alternativt skyddsbehövande får inte längre ta hit sina anhöriga, ingen familjeåterförening. Enda möjligheten att få permanent uppehållstillstånd är enligt den tillfälliga utlänningslagen en anställning.
KD:s riksdagsledamot Caroline Szyber tittar på kvällens debatt
8:13 - 14 maj 2017
- Reply
- Retweet
- Favorite
Inställning till mångkultur och flyktingmottagning är en av de starkast polariserade frågorna där partiernas sympatisörer står långt ifrån varandra.


Debatten har hittills handlat mycket om id-kontroller.
Ebba Busch Thor och Anna Kinberg Batra är kritisk till att den rödgröna
regeringen har tagit bort id-kontrollerna vid Öresund och får medhåll av Jimmie
Åkesson som kallar det för ansvarslöst.
Både Jan Björklund och Jonas Sjöstedt anser att det är okej att lyfta id-kontrollerna.
Ebba Busch Thor sluter upp bakom moderaternas och SD:s kritik mot att regeringen slutat med id-kontroller i Öresund. #pldebatt
8:17 - 14 maj 2017
- Reply
- Retweet
- Favorite
Dagens Nyheters politiska kommentator om migrationen
Teckenspråkstolkad Agenda. Finns det? Hittar inte den.
Hej, André! Ja, debatten teckenspråkstolkas. Hoppas att du hittar den...
Svenska folket är övervägande pessimistiska när de utvärderar utvecklingen. Men pessimismen har avtagit något jämfört med hösten 2015.


I februari för två år sedan lanserade arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) så kallade “snabbspår” för nyanlända med erfarenhet och utbildning men som inte kan svenska.
De skulle inom två år komma i jobb, var löftet.
I veckan gick ministern ut och kritiserade Arbetsförmedlningen för att inte ha levererat tillräckliga resultat, resultatförbättringarna går alltför långsamt skriver hon på regeringens hemsida.Jag skulle vilja veta vilka partier som är för fri invandring och vilka som vill ha reglerad. Dom som vill ha reglerad, vilken nivå (ca antal) handlar det få om?
Hej, Fredrik! Inget av riksdagspartierna förespråkar idag fri invandring. Och de brukar aldrig ange något antal de anser är möjligt att ta emot.
Socialdemokraternas vallöften 2014 om 32 000 traineejobb för unga arbetslösa
och 31 000 extratjänster för långtidsarbetslösa (tidigare Fas 3)
- har hittils kommit upp i 467 stycken traineejobb och 3 214 extratjänster, visar Arbetsförmedlingens månadsstatistik.
De så kallade Moderna Beredskapsjobben i staten, som fram till 2020 ska bli 5 000 är nu uppe i 91.LO-facket föreslår nya enkla jobb med låga löner. Nyanlända och långtidsarbetslösa ska kunna ta jobben. Men de måste ha lägst grundskolekompetens. Hur låga löner det handlar om har inte LO specificerat. Arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv säger nej med motiveringen att alla utsatta grupper bör omfattas, även de utan grundskola.
Nu debatterar partiledarna integrationen. Jimmie Åkesson tycker inte att det är rätt väg att gå att lagstifta om enkla jobb.
– Jag blir bedrövad återigen när jag lyssnar på debatten. När vi talar om integration kan vi inte bara se till jobb. Det finns en anledning till att människor inte får jobb. Det är för att de inte är en del av samhället, de kan inte svenska språket, de förstår inte det svenska samhället, de förstår inte sociala koder. Då måste vi börja där, vi måste skapa incitament för människor så att de vill bli en del av det svenska samhället, säger han.
I mars 2008 var det 38 600 arbetslösa i Sverige som hade utomeuropeiskt ursprung.
I mars 2017, elva år senare, var de 169 000.
Utomeuropeiskt födda arbetslösa var i mars 2017 fler än arbetslösa med inrikes ursprung, som var
163 000. Räknas även de som är födda i norden och europa in, var antalet 210 000.
Arbetslösheten bland födda utanför Europa har ökat rejält senaste decenniet.
I mars 2008 var 15,4 procent arbetslösa - i mars 2017 31,9 procent arbetslösa.
Jämfört med bland inrikes födda var arbetslösheten 3,9 procent i mars 2008. Vilket var en historiskt låg nivå. Och efter finanskrisen 2008 steg arbetslösheten även för inrikes födda men vände ned och landade i mars 2017 på 4,1 procent, också det historiskt låg.
Källa: ArbetsförmedelingenOm man anser att Sverige går åt rätt håll eller fel håll är starkt färgat av partisympati. I alla grupper av partisympatisörer väger andelen som ser pessimistiskt på utvecklingen över, utom bland S- och MP-sympatisörerna (där är det lika stor andel som tycker utvecklingen går åt rätt håll som tycker att den går åt fel håll)


Gunilla Grahn,tidigare reporter på GP
I #pldebatt gör @annieloof en Björklund: "fler som varit i rymden än som fått traineejobb" @svtagenda
8:25 - 14 maj 2017
- Reply
- Retweet
- Favorite

Stabilt men övervägande negativt. Svenska folkets bedömningar av hur de tycker att regeringen sköter sin uppgift.


Anders Pihblad, TV4:
Sjukvården är enligt väljarna en av de viktigaste politiska frågorna. När Novus på SVT Nyheters uppdrag frågade ca 1000 personer (representativt urval av svenska folket) vilka politiska frågor de tycker är viktigast placerade de sjukvården i topp. 62 procent nämner sjukvården, 54 procent skolan och 53 procent invandring/integration som en av de viktigaste frågorna.
Grundläget i svensk politik just nu: En mitten-vänsterregering men övervikt för andelen som har hjärtat åt mitten-höger. Andelen mittenväljare har ökat sedan valet 2014.


Enligt Euro Health Consumer Index 2016 http://www.healthpowerhouse.com/publications/euro-health-consumer-index-2016/ (publicerad i januari -17) ligger Sverige, tillsammans med Irland, Polen och Storbritannien i Europas bottenskikt när det gäller tillgänglighet i sjukvården. Sverige rankas högt när det gäller vårdens kvalité men har under många år visat dåliga resultat för väntetider, t ex inom cancervården.
Sjukvården tillhör de samhällsinstitutioner som hyser starkast förtroende enligt SOM-undersökningarna.


Arbetsmarknadsminister Ylva Johanssons pressekreterare Natalie Sial kommenterar jobben
Sedan S och Mp regeringen tillträdde har arbetslösheten sjunkit med en procentenhet. På bara 2 år alltså. #pldebatt #svtagenda
8:27 - 14 maj 2017
- Reply
- Retweet
- Favorite
Sveriges sjukvård rankas 2016 som nummer 12 bland 35 jämförda europeiska länder. Det finns ingen direkt koppling mellan vårdkostnader och vårdkvalitet. Nederländerna ligger i topp, men satsar lika mycket pengar per person som Sverige på sjukvården, enligt Euro Health Consumer Index 2016.
Den nationella vårdgarantin är sen 2010 en lagstadgad rättighet.
* Samma dag som du söker hjälp ska Du få kontakt med primärvården
* Inom 7 dagar ska Du få träffa en läkare (om du bedöms behöva det)
* Inom 90 dagar från att Du fått en remiss ska Du få tid hos en specialist
* Inom 90 dagar ska behandling/operation påbörjasLandstingen/regionerna klarar inte att uppfylla vårdgarantin. Enligt sajten "Väntetider i vården" www.vantetider.se får:
* 12 procent inte kontakt med primärvården dag 1
* 11 procent inte träffa en läkare inom 7 dagar
* 19 procent inte träffa en specialist inom 90 dagar
* 24 procent inte sin behandling/operation påbörjad inom 90 dagar
De regionala skillnaderna är också stora.
LOs förste vice ordförande håller med Jonas Sjöstedt i kvällens debatt
Stoppa vinstjakten i välfärden! Det vill 8 av 10. Lyssna på dem. #pldebatt @socialdemokrat @LOSverige
8:34 - 14 maj 2017
- Reply
- Retweet
- Favorite

En kort sammanfattning av duellen:
Sjöstedt anser att vi måste låta sjukvården kosta mer. Det är kvinnodominerade yrken med låga löner, och det kan behövas kortare arbetstider för att personalen ska orka arbeta kvar.
Busch Thor är kritisk mot hur förlossningsvården fungerar. Hon menar att de privata vårdgivarna gör att vården går runt.
Sjöstedt anser att vi måste låta sjukvården kosta mer. Det är kvinnodominerade yrken med låga löner, och det kan behövas kortare arbetstider för att personalen ska orka arbeta kvar.
Busch Thor är kritisk mot hur förlossningsvården fungerar. Hon menar att de privata vårdgivarna gör att vården går runt.
"Kömiljarden" inrättades 2009 genom en överenskommelse mellan alliansregeringen och Sveriges Kommuner och Landsting. Landstingen fick pengar i relation till hur de uppfyllde vårdgarantin. Och vårdköerna blev kortare.
"Kömiljarden" avskaffades av S-MP-regeringen 2015, den ansågs leda till undanträngningseffekter, att vissa patienttyper nedprioriterades. Den ersattes med en "samordnings- och tillgänglighetsmiljard" som inte var prestationsbaserad. Den har sedan ersatts med en "professionsmiljard", en miljard kr/år under åren 2016-19, som bl a ska användas till vidareutbildning av specialistsjuksköterskor.I sitt förstamajtal sa Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven att regeringen i budgetpropositionen i höst kommer att föreslå en "patientmiljard" årligen, bland annat till att korta väntetiderna i vården. Vårdgarantin ska också skärpas när det gäller maximal väntan på att få träffa en läkare i primärvården (idag sju dygn).
Kan debatt ledarna styra lite bättre. Mycket tröttsamt när partiledarna inte lyssnar på svaren utan frågar om, ex, antal arbetslösa i jobb, styr upp så debatten lyfter ett snäpp. Tack
Tanken är att låta partiledarna få mer tid att debattera mot varandra och att programledarna inte ska bryta in för mycket.
Vinster i välfärden: S-MP-regeringen tillsatte efter en överenskommelse med Vänsterpartiet https://www.socialdemokraterna.se/globalassets/aktuellt/nyhetsarkiv/2014-sept-/overenskommelse_om_vinst_i_valfarden.pdf i mars 2015 Välfärdsutredningen. Uppdraget till utredaren, förre S-kommunalrådet i Malmö Ilmar Reepalu, var att komma med förslag som gör att skattepengar till privata skol-, vård- och äldreomsorgsföretag används "på ett sådant sätt att de kommer brukarna tillgodo" och att "eventuella överskott som huvudregel ska återföras till den verksamhet där de uppstått". Samtidigt skulle reglerna vara utformade så att de "värnar en mångfald av utförare".
Enlgit arbertförmedligen stiger arbetslösheten: www.arbetsformedlingen.se
Helt korrekt, Martin. Från att ha sjunkit fram tills nu vände arbetslöshetskurvan upp igen.
Niklas Svensson, Expressens politikreporter:
"Kan du se Emma i ögonen, kvinnan som fick föda sitt barn i bil?" frågar Lööf.
"Det var tragiskt, det gjorde ont i hjärtat", svarar Löfven.
"Det var tragiskt, det gjorde ont i hjärtat", svarar Löfven.
8:46 - 14 maj 2017
- Reply
- Retweet
- Favorite
Välfärdsutredningen presenterade i höstas förslag om att tak ska sättas för hur höga vinsterna i välfärdsföretag får vara (statslåneräntan plus sju procent på det operativa kapitalet). Förslaget sågades av samtliga allianspartier, Sverigedemokraterna och företagarorganisationer. Nyligen presenterade Välfärdsutredningen också förslag för hur kvaliteten på verksamheterna i de skattefinansierade skol-, vård- och omsorgsföretagen ska mätas och kontrolleras. Utredaren Ilmar Reepalu sa då att det inte räcker med höjda kvalitetskrav för att garantera att skattepengarna används till verksamheterna, en vinstbegränsning behövs också.
Vad som kommer att hända med förslagen från Välfärdsutredningen är oklart. Det ansvariga statsrådet, civilminister Ardalan Shekarabi (S), har sagt att det kommer en proposition från regeringen "under mandatperioden", alltså före valet 2018. Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt kräver att det kommer ett regeringsförslag om vinstbegränsning, annars hotar han att inte längre stödja S-MP-regeringens budget.
Stefan Löfven borde kolla upp ekonomin i region Västernorrland att skylla på alliansen när man lämnade över en ekonomi i fritt fall 2010. Enda anledningen till att det var plus 2010 var att S höjde skatten innan man lämnade över makten.
Regeringen kan inte styra över landstingens ekonomi annat än med statsbidrag. Frågan är väl om statsministern har så mycket att säga till om statsbudgeten heller, hans finansminister Magdalena Andersson verkar sköta det ganska självt.
Flera opinionsmätningar har visat att en majoritet av väljarna är för någon form av begränsning av möjligheterna att ta ut vinst ur välfärdsföretag. Även bland de borgerliga partiernas och Sverigedemokraternas sympatisörer är en majoritet för begränsning av vinstuttagen, tvärtemot den linje partierna förespråkar. Här en av SVT Nyheter beställd Sifomätning från i höstas: https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/de-flesta-vill-begransa-vinster-i-valfarden
Styr upp debatten så att man svarar på frågorna och inte pratar om något som har varit. Det är skämmigt dör väljare vill ha svar på framtiden. Regeringen har ingen politik!
Svår balans, men inte så vanligt att vi får uppmaningar att styra upp. Vanligare brukar vara att inte avbryta hela tiden.
Debatten hettar till om sjukvården.
Löfven menar att han satsar stort på sjukvården, men Annie Lööf är kritisk mot att S lägger ned förlossningsvården i Sollefteå.
– Du borde ju ligga sömnlös om nätterna, Stefan Löfven, det är ju under din tid som vårdköerna har ökat, säger hon.
Björklund hävdar att köerna växer mest i röda landsting, vilket han menar beror på att landstingen är ideologiskt styrda i stället för att släppa in privata alternativ.
Åkesson vill se ett ökat statligt ansvar för sjukvården, men menar inte att staten ska ta över hela sjukvården.
Björklund håller med om att det behövs ökad statlig styrning.
Varför är fi med i alla undersökningar från SOM-INSTITUTET ?
Hej Pia, det beror på två saker, dels har FI mandat i Europaparlamentet, dels så finns ett mycket stort forskningsintresse för små partier både i Sverige och internationellt.
Formatet för partiledardebatten är hopplös fel.
Gör istället så att varje partiledare får t ex 15 min för presentation av sin politik utifrån journalisternas frågor.
Om man talar om och kommenterar andra partiers politik så stängs mikrofonen av.
I moment två erbjuds man att kommentera de andra partiernas förslag.
Allt skall vara konkret.
Gör istället så att varje partiledare får t ex 15 min för presentation av sin politik utifrån journalisternas frågor.
Om man talar om och kommenterar andra partiers politik så stängs mikrofonen av.
I moment två erbjuds man att kommentera de andra partiernas förslag.
Allt skall vara konkret.
JAG KÄNNER BARA, BLA, BLA BRUTTAN BLÄ NÄR JAG LYSSNAR PÅ DESSA PERSONER SOM ALDRIG BEHÖVER OROA SIG FÖR INKOMSTBORTFALL
Men tre av dem ligger under strecket i opinionsmätningarna och kanske rasar ur riksdagen. Och frågan är väl inte helt bombis att alla kan sitta kvar om inte opinionen vänder?
Marie Demker, professor i statsvetenskap om debattörernas befintliga makt över sjukvården
Landstingen styr själva, om det kan man tycka mycket, men så är det. Rikspolitiken kan bara styra indirekt. #pldebatt #svtagenda
8:50 - 14 maj 2017
- Reply
- Retweet
- Favorite

"Tydliga skillnader" - Aftonbladets Anders Lindberg om sjukvårdsdebatten
Bra diskussion om sjukvård. Väldigt tydliga skillnader. #pldebatt
8:54 - 14 maj 2017
- Reply
- Retweet
- Favorite
Jag skulle vilja veta hur de olika partierna ser på kriminalitet om man vill bli svensk medborgare. Vad ska vara tillåtet o ha i registret o ändå bli svensk medborgare.
Oj, det var nog lite för hög detaljnivå på frågan du vill ha svar på. Tror tyvärr inte det finns tid för de 8 att förklara var de står i den frågan. Men mejla partierna så får du svar!
Stödet för sex timmars arbetsdag var något högre i mitten av 1990-talet än i mitten på 2010-talet. Kvinnor tycker bättre om förslaget än vad män gör.


Löfven riktar en känga mot SD. Han menar att partiet vill sänka skatterna med 50 miljarder kronor.
– Sverigedemokraternas budget är faktiskt ett fall för Lyxfällan. Det får vara slut på det där att tro att man bara kan bjuda, säger han.
Åkesson känner dock inte igen siffran.
Margit Silberstein, Agendas politiska krönikör:
Jimmie Åkesson anklagar Löfven för att blåljuga om SD:sbudget. #pldebatt
8:57 - 14 maj 2017
- Reply
- Retweet
- Favorite
Håller partierna vad de lovar? Ja, i stor utsträckning, säger statsvetarnas systematiska studier. Nej, säger väljarna. Men vad lovade partierna egentligen att agera för under 2014-2018? Klicka på länken nedan "VM14" så kan du snabbkolla själv.
Svenska partiers valmanifest 1991-2014: VM91 | VM94 | VM98 | VM02 | VM06 | VM10 | VM14 |
Listor över partiernas vallöften 1991-2014 (uppdateras)
Via SND:s länk hittar du historiska valmanifest med start år 1887. Kan du inte få nog av Svenska partiprogram? Ta SND och Språkbankens "Gissa parti"-quiz!
Första timmen är därmed avslutad och vi väntar med spänning på nästa. Så gör även SVT:s Elisabeth Marmorstein, politikreporter.
Första ronden onekligen något hetsig, hur ska det då bli när lag och ordning ska debatteras. #pldebatt
9:00 - 14 maj 2017
- Reply
- Retweet
- Favorite

Varför kan man inte låta pensionärer resa me SL gratis mellan kl 11- 15 när tågen går halvtomma?
Kan man inte låta SVT 1,2 samt TV 4 vara gratis till ensamstående pensionärer, som inte har råd till annat än se på TV?
Kan man inte låta SVT 1,2 samt TV 4 vara gratis till ensamstående pensionärer, som inte har råd till annat än se på TV?
Tror att dina frågor mer är riktade till ditt landsting och din kommun! Här är det partiledardebatt!
Återinför vårdbiträden i sjukvården. Inte rimligt att sjuksköterskor och undersköterskor skall dela ut mat, städa och plocka. Slöseri med utbildad personal.
Tydligt att SVT är så statligt styrt,skärpning!
Och låt partiledarna prata till punkt,Åkesson blir avbruten direkt och får inte prata klart,det är Sveriges 3:e största parti,tror att väldigt många vill höra mer av han.
Och låt partiledarna prata till punkt,Åkesson blir avbruten direkt och får inte prata klart,det är Sveriges 3:e största parti,tror att väldigt många vill höra mer av han.
Just så! Nu blev det kritik om att programledarna avbryter - förut kom det krav på att de skulle ingripa och styra upp!
Lag och ordning klättrar på svenska folkets dagordning. Från 5 till 12 procent mellan 2015 och 2016, enligt den senaste SOM-undersökningen.


Annie Lööf och Ebba Busch Thor har likadana halsband. Varför?
Organiserad brottslighet uppfattas som "mycket oroande" för var tredje person som bor i Sverige.


Annie Lööf valdes till ledare för Centerpartiet 2011. Hon var näringsminister i alliansregeringen 2011-2014. Annie Lööf är 33 år. I Novus senaste väljarbarometer får Centerpartiet 12,2 procent. Centern har de senaste månaderna vunnit ökat stöd i opinionen.
Jimmie Åkesson är 37 år och har varit Sverigedemokraternas partiledare sen 2005 och är riksdagsledamot sen 2010. Enligt den senaste väljarbarometern från Novus skulle SD få 19,5 procent av rösterna om det var riksdagsval idag.
Lag och ordning har blivit viktigare för väljarna senaste åren.
- Det finns inget stöd i forskningen för att strängare straff skulle minska brottsligheten, säger Fredrik Werzäll, hovrättspresident vid Svea Hovrätt i Ekots Lördagsintervju i går. Men han menar att straffen också har en annan funktion, de visar på avståndstagandet till själva handlingen. Ju strängare straff desto värre handling.
- Det finns inget stöd i forskningen för att strängare straff skulle minska brottsligheten, säger Fredrik Werzäll, hovrättspresident vid Svea Hovrätt i Ekots Lördagsintervju i går. Men han menar att straffen också har en annan funktion, de visar på avståndstagandet till själva handlingen. Ju strängare straff desto värre handling.
Gängkriminaliteten och det dödliga våldet har ökat. Däremot minskar våldsbrotten i stort, samtidigt har oron för att bli utsatt för ett våldsbrott ökat bland både unga kvinnor och unga män, visar Brottsförebyggande rådets senaste trygghetsundersökning.
Centerpartiets sympatisörer har starkare antipatier för Sverigedemokraterna än för t ex Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ, enligt SOM-undersökningen 2016.


Enligt BRÅs trygghetsundersökning har det sexuella våldet mot kvinnor dubblerats på tre år. Från att 0,8 procent uppgav sig vara utsatta 2012 till att 1,7% gjorde det 2015. I ålder 16-29 uppger hela 9% att de varit utsatta.
Kort sammanfattning av duellen:
Centerpartiet vill ha fler poliser och ge polisen de befogenheter som krävs.
Jimmie Åkesson håller med om allt som Lööf säger, men menar att partiet tidigare
inte har satsat några pengar på lag och ordning och att det hon säger därför inte är
trovärdigt.

Snälla! Kan ni be debattledarna att få partiledarna att hålla sig till frågorna. Helt sjukt dålig politisk debatt. Vi vill veta hur de ska lösa problemen inget annat.
Svårt, det här! Inte avbryta, låt de tala färdigt, bryt och styr upp och få partiledarna att hålla sig till frågorna! Inga höga betyg till de svenska partiledarna i kväll!
Dödskjutningar
I torsdags morse sköts en man till döds i Göteborg – den första dödsskjutningen i år, den förra skedde i december. (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/en-person-skjuten-till-dods-i-goteborg). Svenska Dagbladets kartläggning över dödsskjutningar i Norden visar att det skedde ett trendbrott efter 2013 i Sverige. Sedan dess har Sverige blivit det land i Norden med flest antal ihjälskjutna människor per 100.000 invånare.
Grafik från SVD - tidningen Svenska Dagbladet skriver i en artikel den 24 feb att polisen 2016 rapporterar om 28 ihjälskjutna. (https://www.svd.se/dodsskjutningar-okar--sverige-sticker-ut-i-norden).
Visst, alla vill ha mera poliser. Vem vi bli polis när resten av samhället sviker..
Det bästa brottsförebyggande arbetet är att stärka familjen. Skapa trygga barn så behöver vi inte laga så många trasiga vuxna.
Varför får inte publiken ställa frågor till partiledarna? Så gör man i Storbritannien och det ger en mycket mer spänstlig debatt. Formatet kallas "Town Hall".
Ikväll är det ju samma fågor och samma save som varje halvår som SVT:s Agenda arrangerar partiledardebatt. Det är slött, trött och förutsägbart.
Ikväll är det ju samma fågor och samma save som varje halvår som SVT:s Agenda arrangerar partiledardebatt. Det är slött, trött och förutsägbart.
Efter att straffet för vapenbrott skärpts - skärper nu regeringen också lagen om brott mot tillståndsplikten för explosiva varor (olovligt innehav av tex granater) från ett halvår till ett år.
Om brottet anses extra allvarligt ska det kunna ge lägst tre års fängelse och högst sex.
Visst är det viktigt med trygghet! Trygghet är när människor mår bra ,har ett arbete,kan leva som alla andra gör.Alla orsaker som arbete,utbildning,bostad,familj hänger ihop!
Poliser ska ha mer i lön,och högre utbildning!Det är ett mycket kvalificerat arbete!
Poliser ska ha mer i lön,och högre utbildning!Det är ett mycket kvalificerat arbete!
Inga kolbitar i kvällens debatt uppmärksammar SVD:s Tove Lifvendahl. Istället engagerar frågan om antalet poliser samtliga partier.
SVT - Var är möjligheten till frågor?
Kör på, jag väntar på en bra fråga att sätta tänderna i.
Debatten har till stor del handlat om antalet poliser:
Löfven menar att vi måste rusta upp polisen, han vill ha 10.000 fler poliser.
Lövin hävdar att det inte bara handlar om fler poliser, ungdomar rekryteras till kriminella gäng i ung ålder och därför behövs fler jobbmöjligheter. Kinberg Batra anklagar Lövin för att vilja byta ämne när det handlar om fler poliser.
Björklund håller med om att en stor del av kriminaliteten bottnar i en social hopplöshet, men vill ändå ha fler poliser. Därför vill han höja lönerna. Sjöstedt anser att poliserna är värd högre löner och vill förlänga polisutbildningen så att den får högre status.
Åkesson menar att det enkla svaret på gängkriminaliteten är att låsa in dem.
Diana Olofsson,
Vad bra att du fokuserar på det viktiga i den här debatten: Utebilven rekvisita!
Vad bra att du fokuserar på det viktiga i den här debatten: Utebilven rekvisita!
Jag tycker alla ska visa sin tacksamhet för våra poliser. Nästa gång du träffar en. Tacka för att personen är polis.
Det gör dem glada o tacksamma.
Det gör dem glada o tacksamma.
Straffrabatt för unga
I dag finns en straffrabatt för unga brottslingar som inte fyllt 21 år. Rabatten består i att livstid automatiskt omvandlas till 14 års fängelse, för andra brott är den längsta strafftiden 10 år och samtliga straff döms ut med kortare strafftid än för äldre.
Hittils har Sverigedemokraterna, Moderaterna, Liberalerna och Socialdemokraterna uttalat att de vill ta bort straffrabatten för unga grova brottslingar.Sluta prata om nyanlända, invandring och "utsatta" område. Vi har ett samhällsproblem som har pågått länge i hela Sverige, ungdomar är ungdomar och kriminalitet är kriminalitet oavsett bostadsområde. Prata om det och lösningar istället för att hoppa på varandra.
I BRÅs senaste trygghetsundersökning anger kvinnor att de i dag oftare blir utsatta för sexualbrott än tidigare. En ökning från 1,6% 2005 till 3% 2016.
Men i stort uppges i trygghetsundersökningen att våldsbrotten minskat. Från 11% 2005 till 5% 2016. Även unga män som fått allvarliga skador och uppsökt sjukhus har minskat i samma takt.Enligt BRÅs trygghetsundersökning har det sexuella våldet mot kvinnor dubblerats på tre år. Från att 0,8 procent uppgav sig vara utsatta 2012 till att 1,7% gjorde det 2015. I ålder 16-29 uppger hela 9% att de varit utsatta.
Det är arbetsmiljön hos poliser, vården och skolan måste styras upp. Om vi ska ha fler personal i dessa yrken måste arbetsmiljön ses över och åtgärder måste in. Det är sorgligt att partiledarna tycks missa detta.
Åkesson vill att 15-18-åringar ska kunna dömas som vuxna. Han vill också
sänka straffrättsåldern till 12-13 år. Det är dock ingen fråga som Lööf kommer
att driva, säger hon.
I Sverige är det gränspolisen som ansvarar för att avvisade personer också lämnar landet. Migrationsverket skickar ärendena till gränspolisen. I mars 2017 låg 17 829 ärenden med avvisningsbeslut på gränspolisens bord, varav 12 591 var efterlysta. https://polisen.se/PageFiles/601069/Polisens_statistik_verkstalligheter_tom_mars_2017.pdf
Terrorism är en av de områden där svenska folket blivit mer oroade under de senaste två-tre åren.


I Norge är det olagligt att delta i en terrororganisation eller nätverk och för en dryg månad sedan sa justitieminister Morgan Johansson till flera medier att han vill titta närmare på den norska modellan.
När kan vi ta bort ränteavdragen för lån? Alla betalar in genom skatt, men det är bara de mest rika/högbelånade som får tillbaka mer än de betalar in.
När det finns en blocköverskridande överenskommelse. Varken S eller M vill göra något i dag. Hett tips att det inte lockar så många mitten-medelklass-väljare.
Vi behöver ett skattesänkarparti på riktigt. Slopa lyxbidrag som barnbidrag och bostadsbidrag så spar vi statskassan med över 30 miljarder. Bidragen kom till på 30-talet när kvinnorna var hemmafruar. Idag när både män och kvinnor arbetar så borde de kunna försörja sin barn själva.
Ja du Erik, jag kan inte se att något av de 8 riksdagspartierna verkar vara något för dig!
SVT Agendas projektledare har nu välkomnat samtliga partiledare inför kvällens debatt
Alla åtta partiledare på plats i och med att @SwedishPM nu kommit till #pldebatt #svtagenda https://t.co/yqIiAHhcUG

7:29 - 14 maj 2017
- Reply
- Retweet
- Favorite
Vad upplever svenska folket som mest oroande inför framtiden? SOM-undersökningarna från hösten 2016 ger en tydlig fem-i-topp: klimat, antibiotikaresistens, terrorism, miljöförstöring och ökad främlingsfientlighet. När vi ställer frågor om viktiga samhällsproblem blir det en annorlunda lista (se längre ned i skribble-flödet). Varför? Inte så underligt faktiskt. Olika ställda frågor ger olika svar, givetvis. I det här fallet handlar diskrepansen mellan resultaten om tidsperspektiv (här och nu vs framtiden) och om frågeformulering (viktig fråga/samhällsproblem vs oro).

Vem har mest att vinna på den här debatten?
Förhoppningvis tittarna!
Jag tror Anna Kinberg Batra, Isabella Lövin, Ebba Busch Thor - de tre vill gärna vända sina nedåtgående trender.
Alla partier vill anställa fler poliser, men vad vill ni politiker göra för att fler poliser stannar kvar?
Hej, Krister! Frågan om hur många fler poliser Sverige behöver kommer säkert upp i debatten, vi får se om partiledarna kommer in på din frågeställning.
Statsminister Stefan Löfven var på hugget mot Alliansen redan när han kom till SVT:s partiledardebatt.
- Vi måste vara hårda mot stora ofinansierade skattesänkningar, sa när han anlände men sa också att han vill vara noga med att säga att han vill samarbeta.
- Han gick till attack med en gång, kommenterar SVT:s politikreporter Love Benigh och fortsatte:
- Han tog direkt det bete som oppositionen lagt ut i vårbudgeten med skattesänkningar och en diskussion om hur man ska göra med eventuellt sänkta löner.
- Vi måste vara hårda mot stora ofinansierade skattesänkningar, sa när han anlände men sa också att han vill vara noga med att säga att han vill samarbeta.
- Han gick till attack med en gång, kommenterar SVT:s politikreporter Love Benigh och fortsatte:
- Han tog direkt det bete som oppositionen lagt ut i vårbudgeten med skattesänkningar och en diskussion om hur man ska göra med eventuellt sänkta löner.

Därför tas klimatfrågan inte upp i Agendas partiledardebatt
svt.seI söndagens partiledardebatt i SVT kommer man diskutera sjukvård, invandring/integration, skola samt lag och ordning. Men det har riktats kritik mot att klimatet inte tas upp när partiledarna möts i Agenda.Pisaprovet genomförs vart tredje år. Hur tror du att svenska elever har presterat i matematik över åren? Testa dina kunskaper genom SVT Nyheters Rita själv-verktyg här.

Analys: Löfvens balansgång – att slå och samtidigt smeka
svt.seStefan Löfven kommer i kvällens debatt att sträcka ut sin hand. Den ska med väl avvägd balans både slå och smeka Annie Lööf och Jan Björklund. Regeringens långsiktiga strävan är att slita sönder Alliansen i dess beståndsdelar och locka med en ny famn. Men försöken till flirt över blockgränsen skapar spänningar i både lägren.inte en enda fråga om den vanskötta järnvägen inte ens ett fåtal dagar efter X 2000 tåget som stod timmar strömlöst med 300 passagerare i natten vid Järna????
Opinionsinstitutet Novus har på SVT Nyheters uppdrag frågat och sammavägt vad 1002 personer svarar på frågan om vad de anser vara de viktigaste politiska frågorna just nu: 61 % Sjukvård, 54 % Skola 53 %, Invandring/integration 42 %, Lag och ordning, 39%, Äldreomsorg 37%, Sysselsättning/ Arbetslöshet/ Jobben 34%, Miljö/ Klimat 33%, Landets ekonomi 26%, Pensioner 24%, Boende 23%, Försvaret 21%, Skatter 19%
Svar till Per E!
Hela upplägget känns rejält föråldrat! Ni borde ta en intern diskussion hur ni ska förnya den här typen av program. Det handlar delvis om överlevnad för public service. Nonchalera inte mina synpunkter. Jag är övertygad om att det finns kompetens som skulle kunna förnya programformen och göra den intressant för andra än ledarskribenter!
Hela upplägget känns rejält föråldrat! Ni borde ta en intern diskussion hur ni ska förnya den här typen av program. Det handlar delvis om överlevnad för public service. Nonchalera inte mina synpunkter. Jag är övertygad om att det finns kompetens som skulle kunna förnya programformen och göra den intressant för andra än ledarskribenter!
Hej igen, Anders M! Jag nonchalerar inte din uppfattning. Det vore intressant att veta hur du tycker att programformen ska förnyas... Och jag tycker ändå att du ska ge kvällens debatt en chans, den har inte börjat än...
Under 1970-talet var Försvarsmaktens andel av BNP drygt tre procent. Hur
tror du att utvecklingen har sett ut därefter? Testa dina kunskaper genom SVT
Nyheters Rita själv-verktyg här.
Tack för att ni äntligen har ljudreglaget synlig i live streamen.
Nu har alla partiledare anlänt. Debatten startar om en halvtimme!
Mari Forssblad, min fråga handlar om vad som blev annorlunda med DÖ mot vad Alliansen först hade hoppats på?
Jag förstår det. Och jag tror att om DÖ inte underminerats av det interna trycket i Kristdemokraterna och Moderaterna hade DÖ funnits kvar och fungerat som de planerat. Så det som blev annorlunda var väl att partierna inte ställde upp på det partiledningarna kom överens om. DÖ garanterade ju att Alliansen på samma sätt som S/MP-regeringen kunde få igenom sin budget och regera utan stöd från SD.
Hur mycket gillar de olika partiernas sympatisörer sitt eget och alla de andra partierna? Här redovisas medeltal för varje grupp på en skala från -5 ogillar starkt till +5 gillar starkt.


Stefan Löfven hoppas att debatten ska visa de politiska skiljelinjerna, men betonar samtidigt vikten av samarbete.
– Vi vill samla fler i mitten av politiken.
– Vi vill samla fler i mitten av politiken.


Man får en känsla av att Centern blivit journalisternas nya gullegris efter att miljöpartiets skandaler. Har folk redan glömt av turerna kring Centerns ide program? Kul att bo i ett land med 40 miljoner invånare där nästan alla är män. Deras våta dröm är billig arbetskraft så dom kan ha tjänstefolk. Men det dom glömmer är att när denna "billiga arbetskraft" får rösträtt lär dom inte rösta på centern utan långt ut till vänster.
Hej, Kalle! Jag håller inte riktigt med om att det är journalisternas gullegris Centern har blivit, det är väl snarare så att många M-sympatisörer nu gått till C och därför är opinionssiffrorna är goda. Idéprogrammet är inte bortglömt men Annie Lööf lyckades klara den krisen, både internt och externt. Att flera av idéförslagen - månggifte, avskaffad skolplikt och arvsrätt - aldrig blev v

Vilken tid exakt kommer varje enskild partiledare?
Nu är det bara Löfven kvar! Annars har de kommit i intervall sedan 18.45.
Lag och ordning är en av de sakfrågeområden som just nu klättrar på dagordningen.


Vad blev inte som tänkt med DÖ för Alliansens del?
Decemberöverenskommelsen röstades ned av Kristdemokraternas Riksting. Så DÖ, kan man säga, föll på grund av att de egna inte längre ville ställa sig bakom överenskommelsen.
Nu har alla partiledare förutom Stefan Löfven anlänt till tv-huset.


Annie Lööf ska duellera med Jimmie Åkesson i ämnet lag och ordning.
– Jag kommer att föra fram att vi vill stärka rättsstaten, säger hon.
Centerledaren menar att vi kommer att få se en gemensam allianslinje inför valet 2018.
– Jag kommer att föra fram att vi vill stärka rättsstaten, säger hon.
Centerledaren menar att vi kommer att få se en gemensam allianslinje inför valet 2018.

Jimmie Åkesson menar att de viktigaste frågorna i kväll är välfärden, sjukvården och trygghetsfrågorna.
Är det möjligt att bilda en ren M-regering med stöd från C, KD, L och SD?
Rent tekniskt är det förstås möjligt, så länge det inte finns en riksdagsmajoritet emot en sådan regering.
Sköter regeringen sin uppgift? Det brukar vara en bra indikator på om en regering har möjlighet att bli omvald. Senaste SOM-undersökningen visar att regeringens "job performance" är stabil men negativ. 38 procent tycker att regeringen sköter sina uppgifter mkt/ganska dåligt. 27 procent anser att regeringen gör ett bra jobb.



Jan Björklund säger att det är fyra väldigt viktiga ämnen i kväll.
Varför kan inte SVT låta en välbalanserad publik få ställa frågor direkt till partiledarna? Blir lite tradigt i längden att bara journalister får ställa frågor under debatten. Skulle bli mer folkligt om en publik fick vara med i debatten. Från både vänster och höger.
Bra idé! Den tar vi med oss. Ett problem är att det inte finns så mycket tid och kvällar som den här inte heller så mycket plats för en frågeställande publik. Men hade varit kul!

Och Adam Alfredsson, hans pressis!
Hej!
Jag är 67 år men hela lanseringen och upplägget av SVT-debatten känns som den är 167 år!!!
Kom igen SVT - året vi lever i är 2017!!! Det är dags för ett genomtänkt och modernt nytänk! Vem orkar, vem bryr sig..!? Stelt, tråkigt, föråldrat!
Ändå tillhör jag den skara som verkligen hänger med och är rejält samhällsintresserad!
Jag är 67 år men hela lanseringen och upplägget av SVT-debatten känns som den är 167 år!!!
Kom igen SVT - året vi lever i är 2017!!! Det är dags för ett genomtänkt och modernt nytänk! Vem orkar, vem bryr sig..!? Stelt, tråkigt, föråldrat!
Ändå tillhör jag den skara som verkligen hänger med och är rejält samhällsintresserad!
Hej, Anders M! Ska du inte titta på debatten innan du dömer ut den? Jag tror att den kan bli spännande! PS. Jag är inte 67 än - men ganska snart...:-)
Grafen nedan visar hur frågan om immigration/invandring har klättrat på dagordningen under de senaste tre-fyra åren. Men hösten 2016 hade andelen som nämner en viktig fråga/samhällsproblem som hör till området minskat från 53 till 45 procent. Fortfarande är frågan nummer 1 på svenska folkets dagordning. Dock: Att man tycker frågan är viktig betyder inte nödvändigtvis att man har en stark preferens för/emot t ex flyktingmottagning.



Varför en så fin bild av Anna Kindberg Batra och en så dyster bild av Isabella Löwen?
Hon heter Lövin, statsministern Löfven och så dyster var hon väl inte?
Jonas Sjöstedt säger att partiet vill ha en välfärd att lita på, det är för stora klyftor i landet, menar han.
Varför lovar partierna så mycket i sina partiprogram?som aldrig infrias är de för att få väljare. Varför ska SD gynna de redan rika . Vad ska partierna göra med pensionerna och alla som blivit nekade fk ersättning. Vad ska partierna göra för sjukvården som.är katastrof. Vad ska partierna göra för att minska bilbränder stenkastning våldtäkter mord alla vapen som finns. Ska de bli hårdare straff för dessa. Vad gör de för att vi som äger bil och är ett måste då de inte finns andra sätt att frakta sin röv på då man lever på landsbygd. Kan vi kräva att det blir bussförbindelser då många får höga bilskatter och bensinpriserna stiger bilförsäkringarna stigit med många hundralappar -till tusenlappar. Vad ska de göra vill ha svar finns inget parti som vill skattebetalarna väl.
Lite längre ned i skribblet ser du länkar till partiernas manifest. När statsvetare runt om i världen systematiskt försöker jämföra löften i valmanifest med partiernas ageranden så blir det en förvånande stor överensstämmelse. Men det är förstås de brutna löftena som blir ihågkomna, inte den stora majoriteten löften som infrias.

Bedömer du/ni att Centerpartiet tar över alliansens ledartröjan från Moderaterna? Det är du inte så stor skillnad i opinionsmätningarna. Då skulle du alliansens tyngdpunkt ligga närmare mitten, vilket väl borde kunna ge utdelning hos medborgarna?
Centerpartiet har dubblerat sitt stöd i opinionsmätningarna sedan ett år tillbaka. Väljarstudier visar att även under valåret 2014 fick Centerpartiet ett allt starkare stöd genom att allt fler uppgav att de övervägde att rösta på C. Källa: Oscarsson & Holmberg (2016) Svenska väljare
Partiledarna anländer till tv-huset i en jämn ström. Först ut är Isabella
Lövin och sist kommer Stefan Löfven. Så här ser hålltiderna ut:
18.50 Isabella Lövin (MP)
18.55 Anna Kinberg Batra (M)
19.00 Ebba Busch Thor (KD)
19.05 Jonas Sjöstedt (V)
19.10 Jan Björklund (L)
19.15 Annie Lööf (C)
19.20 Jimmie Åkesson (SD)
19.25 Stefan Löfven (S)
Klockan 20.00 startar vårens partiledardebatt i Agenda. Redaktionen har den här gången valt att lägga mer tid på varje enskilt ämne som ska diskuteras. Tanken är att partiledarna ska få utrymme att ta sina resonemang djupare och längre. Varje ämne kommer också att inledas med en duell mellan två partiledare, en duell som de i stort sett sköter själva. Programledarna kommer dock att se till att partiledarna håller
sig till ämnet.
Vi har även utökat sändningstiden till två fulla timmar för att ge alla ämnen lika lång tid. För att få till en fördjupning i debatten har vi begränsat antalet områden som ska diskuteras till fyra. Redaktionen har i valet av ämnen utgått från de viktigaste samhällsfrågorna som svenska folket pekat ut i en nyligen gjord Novusundersökning. Vi utgår från att det är de här frågorna som just nu skapar ett stort engagemang
hos publiken.
De valda ämnena är Invandring/integration, sjukvård, lag/ordning och skola.
Eva Landahl, programchef
Micke Pettersson, projektledare
sig till ämnet.
Vi har även utökat sändningstiden till två fulla timmar för att ge alla ämnen lika lång tid. För att få till en fördjupning i debatten har vi begränsat antalet områden som ska diskuteras till fyra. Redaktionen har i valet av ämnen utgått från de viktigaste samhällsfrågorna som svenska folket pekat ut i en nyligen gjord Novusundersökning. Vi utgår från att det är de här frågorna som just nu skapar ett stort engagemang
hos publiken.
De valda ämnena är Invandring/integration, sjukvård, lag/ordning och skola.
Eva Landahl, programchef
Micke Pettersson, projektledare
Ebba Busch Thor är tillbaka efter föräldraledigheten och kommer bland annat att fokusera på sjukvården vid kvällens debatt.
– Dessvärre står det inte till som det borde. På område efter område har sjukvården blivit sämre sedan de rödgröna tog över, säger hon.
Samtidigt vill hon debattera äldrevården.
– Dessvärre står det inte till som det borde. På område efter område har sjukvården blivit sämre sedan de rödgröna tog över, säger hon.
Samtidigt vill hon debattera äldrevården.


Anna Kinberg Batra säger att Sverige måste ha en långsiktigt hållbar migrationspolitik och menar att jobben är grunden för allt.


– Jag beklagar att vi inte får tillfälle att bättre tydliggöra skillnaden mellan Miljöpartiets och de andra partiernas politik, säger Isabella Lövin.
Hej, alla följare! Vi, statsvetaren Henrik Ekengren Oscarsson, politikreportern Mari Forssblad och undertecknad, svarar gärna på frågor före, under och efter debatten. Men vi håller en trivsam nivå på det som yttras i flödet och släpper inte igenom hejarop och personangrepp. OK?
Isabella Lövin säger att hon har förberett sig inför debatten genom att promenera och läsa.

Hur stor tror du att statsskulden som procent av BNP har varit genom åren?
Testa dina kunskaper genom SVT Nyheters Rita själv-verktyg här.




Opinionsinstitutet Novus har på SVT Nyheters uppdrag frågat och sammavägt vad 1002 personer svarar på frågan om vad de anser vara de viktigaste politiska frågorna just nu:
61 % sjukvård
54 % skola
53 % invandring/integration
42 % lag och ordning
--------------------------------------------------------------
39% Äldreomsorg
37% Sysselsättning/ Arbetslöshet/ Jobben
34% Miljö/ Klimat
33% Landets ekonomi
26% Pensioner
24% Boende
23% Försvaret
21% Skatter
19% Företag/ Näringspolitik
(Man fick svara flera saker därför är totalen mer än 100%.)
Novus VD Torbjörn Sjöström förklarar varför klimatet hamnar först på 7:e plats:
“Utmaningen med miljöfrågan är att den är internationell, och anledningen till varför den ligger högt i EU valet. Men som nationell politiskt fråga har den mycket svårare att få fotfäste.”
61 % sjukvård
54 % skola
53 % invandring/integration
42 % lag och ordning
--------------------------------------------------------------
39% Äldreomsorg
37% Sysselsättning/ Arbetslöshet/ Jobben
34% Miljö/ Klimat
33% Landets ekonomi
26% Pensioner
24% Boende
23% Försvaret
21% Skatter
19% Företag/ Näringspolitik
(Man fick svara flera saker därför är totalen mer än 100%.)
Novus VD Torbjörn Sjöström förklarar varför klimatet hamnar först på 7:e plats:
“Utmaningen med miljöfrågan är att den är internationell, och anledningen till varför den ligger högt i EU valet. Men som nationell politiskt fråga har den mycket svårare att få fotfäste.”

Hej och välkommen till kvällens partiledardebatt i Agenda som startar klockan 20 i SVT2!
Moderatorer är Agendas programledare Camilla Kvartoft och SVT Nyheters politiske reporter Mats Knutson.
Politikreportrarna Mari Forssblad och Per Einarsson samt statsvetaren Henrik Ekengren Oscarsson bidrar med bakgrundsinformation, faktagranskar och svarar på frågor från tittare/läsare i vår direktrapportering på webben
Vi livesänder uppsnack, själva debatten och nedsnack här på webben från och med klockan 18.45. Följ med oss ända fram till klockan 22.30!
Naturskyddsföreningen ger förslag på alternativa frågor i debatten:
Här är våra tre förslag på frågor till partiledardebatten i @svtagenda söndag kväll, varsågod @svtnyheter!… https://t.co/BotutQ8VEi
2:59 - 13 maj 2017
- Reply
- Retweet
- Favorite
Missa inte uppsnacket från tv-husets entré som livesänds på webben med start klockan 18.45. Programledaren Martina Nord tar emot partiledarna. Medverkar i sändningen gör SVT:s politiske reporter Love Benigh och statsvetaren Jenny Madestam.

Därför tas klimatfrågan inte upp i Agendas partiledardebatt
svt.seI söndagens partiledardebatt i SVT kommer man diskutera sjukvård, invandring/integration, skola samt lag och ordning. Men det har riktats kritik mot att klimatet inte tas upp när partiledarna möts i Agenda.
Analys: Löfvens balansgång – att slå och samtidigt smeka
svt.seStefan Löfven kommer i kvällens debatt att sträcka ut sin hand. Den ska med väl avvägd balans både slå och smeka Annie Lööf och Jan Björklund. Regeringens långsiktiga strävan är att slita sönder Alliansen i dess beståndsdelar och locka med en ny famn. Men försöken till flirt över blockgränsen skapar spänningar i både lägren.KD-ledaren förbereder sig inför debatten:
Mindre än fem timmar till #pldebatt i @svtagenda är det nu dags att ladda upp! Bästa låttipsen? Och allt från… https://t.co/Xa23mPzPGO
3:13 - 14 maj 2017
- Reply
- Retweet
- Favorite

Här är ämnena för partiledardebatten
svt.seSjukvård, invandring/integration, skola samt lag och ordning. Det är de fyra debattämnena i Agendas partiledardebatt på söndag, baserat på den opinionsundersökning som SVT Nyheter nyligen lät Novus göra.Vad kan du om partiernas valresultat över åren? Testa dina kunskaper genom
SVT Nyheters Rita själv-verktyg här.

Förtroendet för Anna Kinberg Batra rasar
svt.seModeratledaren Anna Kinberg Batra går in i söndagens partiledardebatt i SVT med dalande förtroendesiffror. Bara en femtedel av väljarna har stort förtroende för Batra, enligt den senaste mätningen från Novus. Högst förtroende av samtliga partiledare har Annie Lööf (C) som 35 procent av väljarna har mycket eller ganska stort förtroende för.
SVT/Novus: Miljöpartiet tappar stöd bland unga väljare
svt.seNästa år är det riksdagsval, och om utvecklingen fortsätter kan det bli det en rysare för Miljöpartiet. I Novus opinionsmätningar har Miljöpartiet fått resultat under fem procent sedan i slutet av förra året. Sedan valet har man tappat stort bland unga väljare.1991 sökte 27.351 personer asyl i Sverige. Men hur har utvecklingen sett ut över tid? Testa dina kunskaper genom SVT Nyheters Rita själv-verktyg här.
Ni är välkomna att ställa frågor redan nu till statsvetaren Henrik Ekengren Oscarsson samt till politikreportrarna Mari Forssblad och Per Einarsson som är med oss här på webben under hela kvällen.


De fyra debattämnena är baserade på en opinionsundersökning som SVT Nyheter nyligen lät Novus göra. Det är färre ämnen än normalt, men mer tid per ämne. Ambitionen är att partiledarna ska få möjlighet att fördjupa debatten och tydliggöra alternativen i de frågor som just nu engagerar väljarna mest. Läs mer här.





















