SVT rapporterade · Vad tycker du om de nya hastighetsbegränsningarna?

07.25
Bra med hastighetsbegränsningar. Varför inte införa detta även i Majorna?
07.25
Se till att detta även gäller cyklisterna också.
07.42
Äntligen!
07.43
Inför det i Majorna! Sätt trafikkameror på oskarsleden så minskar buller och hastighet då alla kör i 100
07.43
30 är onödigt lågt 40 är mer realistiskt och då är folk iaf uppmärksamma och tra fiken flyter bättre
07.56
Varför sänks inte hastigheten på Parkgatan och Nya Allén? Det är den gata där hastigheten är högst och en sänkning hade haft bäst effekt på buller och barriäreffekter.
07.56
Håller med Göran. 40 hade varit ett mer lämpligt val och givit en effekt bra nog på de flesta delarna i förslaget. Vägens standard och hur bra sikt det är måste gå att återkoppla till hastighetsbegränsningen
08.25
Meningslös åtgärd . Farten på de allra flesta gatorna är under 30 idag ändå. Speciellt när det är mycket trafik. Färre olyckor blir det alltså inte. När det gäller olyckor i innerstäder så är säkert cyklismen ett betydligt större problem. Men det är ju så enkelt som att innerstaden är MPs och Vs starkaste valområden och då måste man ha symbolåtgärder riktade mot bilismen oavsett om de har någon betydelse eller inte.
08.27
Skall bli ett nöje att se ordningsmakten börja lagföra fortkörande cyklister utöver bilisterna. Har under de senaste tio åren aldrig sett en hastighetskontroll i centrala Göteborg så samtliga kan fortsätta köra runt i 50-70 km/h.
08.27
Känns bedrövligt att Göteborgs stad göra allt det kan för att få människor att hålla sig borta från stan. Vi som bor mellan Pilegården och Skintebo har så pass dålig kollektivtrafik att det inte är ett hållbart alternativ, i vart fall inte om resenären värdesätter precision och tillit.
08.27
Varför så snabbt som 30? 5 kilometer per timme är mycket rimligare. Se till att införa väggupp för spårvagnar också. Sedan bör inhägnade filer byggas så att politrukerna kommer fram i tid och utan problem. Inom så kort som 10 år kanske Göteborg har implodera och efter det kan vi återgå till grottstadiet med mp i täten.
08.27
Bra! Det ökar möjligheterna framåt med olika typer av fordon. Snabba cyklister, Elcyklar, andra elfordon. Personskador och buller minskar.
08.28
30 är så låg hastighet att utsläppen kommer att öka. Syftet är enbart öka förbättra restidskvoterna för kollektivtrafiken; genom att göra biltransporter långsammare istället för att förbättra kollektivtrafiken. På köpet får vi sämre luftkvalitet, en aspekt som håller på att segla upp som den största hälsofaran.
08.47
Angående de nya hastighetsgränserna. Göteborgs kommun förnekar sig inte med sin bilfientliga politik. Varför inte löpa linan ut och totalförbjuda all trafik, som sedan skall försöka få plats på de redan överfulla spårvagnar,bussar....
Nu är det ju inte bara Göteborg som jobbar i den här riktningen. De flesta stora städer umgås nog med dessa tankar.
09.21
Vid mina egna mätningar, så växlar bilen ner till en lägre växel och motorns varvtal ökar och bensinförbrukningen ökar vid 30 km/tim. Vägbulor är en otrolig utsläppsfaktor. Efter en vägbula när man gasar på igen, så stiger förbrukningen till 2, 8 l/ mil. Bästa receptet för en bra miljö är, inga diesefordon, endast fordon med katslytisk rening av avgaser, och en fart där man kan ha en högre växel och ett lägre varvtal på motorn.
Intressanta iakttagelser.
11.12
BRAA!
Nästa - förbjud dieselfordon innanför stadsgränser (-n).
Premiera miljöfordon - sänk skatten för el- och gasbilar.
11.12
Någon förvånad? Inte första gången man försöker detta. Ganska meningslöst, ren klåfingrighet och demonstration. För höga farter i city lär inte vara det största problemet, att komma upp i 50 km/tim är nästan omöjligt mellan rödljus, köer och prioriterad kollektivtrafik. För att inte tala om alla bilister som kör runt och letar parkering.
11.13
30 kilometer är varmt välkommet. Jag är yrkesförare och en lägre hastighet påverkar inte tid och framkomlighet på små och mellanstora gator. Allén och andra genomfarter mitt city behöver bli av med de värsta fartdårarna. De skapar buller och livsfarliga trafiksituationer. Starkt av Göteborg att ta det här viktiga steget.
11.13
Vem kommer att hålla 30 i stan när ingen håller 80 på E20 till Allum vem skall kolla det polisen har inte folk till att kontrollera hur folk kör
11.54
Det är några få som kör för fort och beter sig vårdslöst i trafiken. Ta deras bilar och körkort samt bötfäll. Lägg pengar på trafikpolisen istället för nya skyltar som ändå inte har någon verkan på de som vill köra för fort.
12.33
Håller helt med Bengt 09 21
12.38
I bilens begynnelse gick det en man framför fordonet med en varningsflagg, kanske dax att införa det i Göteborg igen.
Kommer cirkeln att slutas?
12.53
Bra där, TK. Men varför är Vegagatan och Fjärde lång undantagna? Kan köpa Skånegatan och Allén, även om jag personligen tycker att det ska vara 30 överallt förutom på lederna.

Fart Dödar.
12.54
Bra !Gäller det även cyklister ? Det är nog dom som är ett av många problem tyvärr .
14.10
Det blir väl ingen större skillnad mot nu? Det är inte ofta jag kommer upp i högre hastigheter i stan. :D
15.38
Bättre att polisen bötfäller de som inte håller avståndet till framförvarande.
Kökrockar är ju mycket vanliga, skadar folk och bilar och stoppar upp trafiken
15.38
Lika bra att de sänker till 10 km/tim direkt...
15.38
Jag undrar över konsekvensbeskrivningen när det gäller miljö. Med 30 km/h istället för 50 km/h tar det 67 procent längre tid att köra från A till B. Dessutom måste man köra på en lägre växel. Det innebär att avgasutsläppen ökar med gissningsvis mer än 100 procent.
15.38
När man kör i 30 km i Tim så har man en låg växel när man kör så släpps mera avgaser ut och mycket stor risk för långa köer
15.38
Varför inte kontrollera om de hastigheter som finns i dag efterlevs innan man inför nya. Kör så gott som varje dag runt om i Gbg och det är inte många som håller hastigheterna.
15.39
Eftersom det är så ytterst sällsynt med hastighetskontroller spelar det för flertalet förare ingen roll om det står 50 eller 30 på skyltarna, de kör som de vill ändå.
15.39
Braaa!
15.39
Ännu ett exempel på den bilfientliga bilstaden Göteborg! Att successivt begränsa framkomligheten. Att farthinder byggs i en rasande takt, vilket de behövs eller ej, är det tydligaste exemplet. De flesta är så illa byggda att man måste smyga sig över för att inte förstöra sin bil. Allvarligast är den begränsade framkomligheten för kollektivtrafik, polis, ambulans och brandkår.
15.39
Man hade önskat sig ett bilfritt centrum!
15.39
Detta kommer bara att korka igen trafiken ytterligare och skapa stillastående trafik med högre utsläpp som följd. Rimmar dåligt med den redan stundtals dåliga luften i centrala stan.
15.39
Bygg ut alla vägar. Fler filer. Säkrare vägar. Främja framkomlighet och gör Göteborg attraktivt att bo i. Ett Göteborg helt utan bilar är ett stendött Göteborg. Vem vill bo där?
När elbilarna kommer blir det heller inga utsläpp. Och med fler filer blir framkomligheten större och trängselskatten kan därmed tas bort.
Dieseldrivna bussar som spyr ut avgaser och åker runt utan passagerare, hur miljövänligt är det?
15.39
Detta vill man: Inga bilar i centrala Gbg. Få in mer pengar för fortkörning.
Ytterligare ett absurt beslut.
15.39
Fart dödar. Sänk hastigheten till 0 så dör ingen.

30 km/h i stan ger mer köer, mer utsläpp, sömnigare bilister som sitter med telefonen eftersom det går för långsamt.

Om det redan körs i 30-35 varför sänka på skyltarna? Jo för att få in pengar från böter precis som "trängsel"skatten. Skapa trängsel för att sedan kunna ta ut en avgift.

Kollektivtrafiken borde ha lägre hastigheter än personbilar eftersom de har längre bromssträcka och skadorna blir desto större.
Min bil har fotgängar-airbag och bromsar automatiskt för bilar, cyklister och fotgängare.

Kanske ska fundera på att införa körkort för cyklister?
15.40
Vad gött nu kan vi glida runt hela Göteborg med våra raggar åk utan att någon kan gnälla på att vi kör för långtsamt
15.40
Förbjud privatbilismen och se till att kollektivtrafiken fungerar och att cyklister håller gällande hastighet också.
15.40
Det måste ju vara ett skämt att busstrafiken bara skall hålla 30km i timmen. Nu är vi snart tillbaka till häst o vagn som det var förr i tiden på 1600 talet. Det är ju skrämmande utveckling på 2017 . Snart kommer det inre finnas någon trafik/ folk i Göteborg . Skönt att det finns bättre städer o politiker som lyssnar på vad vi i o runt Göteborg vill ha
15.40
Ja vad skall man säga. Varför inte stänga staden helt för bilar så får ju MP som man vill. Ingen idé att hålla på med konstgjord andning. Själv undviker jag Göteborg så långt det är möjligt. Det är alldeles för komplicerat att ta sig in.
15.41
De värsta fartdårarna i stan är cyklisterna.
15.41
Tack TN, detta kommer förhoppningsvis innebära lägre bullernivåer och säkrare miljö utanför vårt hem.