SVT rapporterade · Dela med dig av dina minnen, tankar och åsikter om ostindiefararen Götheborg!

07.19
Åh nej vad tråkigt!
07.20
Gör skeppet som museetskepp och ankra den vid Göta älv utanför Göteborgs operan. Så har man gjort även i Göteborgs vänort Åbo i Finland med en motsvarande skolskepp Suomen joutsen. Även i Mariehamn på Åland finns skeppet Pommern som museet skepp i kajen. Så man kunde göra med Götheborg. Sedan gör en liten cykelfärja över Göta älv precis som färjan Föri i Åbo som går över Aura ån.
07.30
Göteborg, staden där det kan tas beslut om att spara gamla kranar. Men det som betyder någonting och kan göra reklam för stan över hela världen... det satsar vi inte på. nej Nej.Man skäms som Göteborgare ibland. Rejält.Det kostar ju en pink i nordsjön att få ha NÅNTING vara stolt över i den här stan.
07.30
Man blir både ledsen o förbannad, de vet inte vad de gör, styrelsen o de sk ägarna. Ledsen för alla de eldsjälar som lägger ner så mycket kärlek o tid, o förbannad på en ägar o styrelse som vill glänsa med ett besöksmål, men... hon är ju inte ett museiföremål, det är ett modernt skepp i ostindiestil m autentisk rigg.
07.36
Folk förstår tydligen inte skönheten med ett seglande levsnde fartyg framför ett kajliggandes dött fartyg. Vi är flera som hoppas på finansiärer asap. Inga dugliga fartyg ska vara fast vid kaj.
07.43

Historien om ostindiefararen Götheborg – på en minut

Den började byggas 1995 och sjösattes 2003. Sen bar det av på långseglats till Kina.
07.43
Inkompetensen hos de beslutande är ofattbar. ????
07.43
För jävligt
07.45
Hur Göteborg kan få behålla epitetet Sjöfartsstad ār mej en gåta.
07.45
Skall dom lägga ner Ostindifaran, som är en del i vårat kultur srv. SKÄMS
07.47
Det är väldigt sorgligt.
08.00
Trist och sorgligt! Götheborg är verkligen segelbar!
08.00
Värdet av ett seglande skepp är så mycket större i form av uppmärksamhet och PR för staden Göteborg och bidrar mer för besöksnäringen och älvstranden än ett museum.
08.00
Så jävla sjukt. Så är det när folk inte har känslor för sjöfart och kultur.
Skäms skäms skäms????
08.00
Jag har varit med och skaffat nya certifikat för e-område åt ett fartyg som hade tappat allt. Det tog drygt två år och innebar att alla jobbade fruktansvärt mycket, även med daglig telefonkontakt under semesterresor etc. Låt ALDRIG ett fartyg som kan segla sluta segla, det är sjukt mycket merjobb. För ett så unikt skepp som Götheborg vore det en nationell katastrof, speciellt nu när det har skett ett trendskifte i att att ha svensk flagg på båtar. En annan aspekt är att skutsegling är en av få delar av sjöfarten som drar till sig lika mycket kvinnor som män. I dagens #metoo och #lättaankar vore det mycket underligt att slå undan benen för de som på ett tryggt sätt vill prova om livet till sjöss kan vara ett passande yrke. Här borde Sverige vara ett föregångsland, inte bakåtsträvande.
08.07
Man blir både arg och ledsen in i märgen.
Jag undrar....Har ngn i SOIC Stiftelsen ingått i en besättning under ngn segling mer än en besöks-dag?
08.13
Varför har ni inte tagit reda på hur mycket pengar som behövs?

Kanske starta en insamling på facebook? Eller GP
Det så kallade passagerarfartygcertifikatet - som var inbokat att besiktigas kostar enligt de som arbetar med certifikaten mellan 15 och 35 000 kr. Till det kommer kostnader för personal som behövs för att förbereda inför besiktningar.
08.23
Man blir både arg och ledsen in i märgen.
Jag undrar....Har ngn öht i SOIC eller Stiftelsen ( iofs nästan samma personer) ingått i en besättning under ngn segling mer än en besöks-dag? Har hela projektet endast styrts av marknadsförings- aspekter hela tiden , och nu är intresset slut och man tror att PR- värdet är över??
08.23
Ni som så gärna vill ha skeppet kvar får väl lägga pengarna på bordet och inte gny andra!
08.23
Det är självklart att man skall förnya certifikaten, för att hålla dörren öppen om det skulle dyka upp någon finansiär som vill låta henne segla igen.
08.29
Jag har arbetat med fartygets segling och underhåll.

Ostindiefararen är i synnerligen gott skick och kan segla i många år framöver om viljan finns. Man har lagt under mänga år lagt ner 10-tals miljoner kronor (det allra mesta mesta skattepengar från göteborgare och västsvenskar) på minutiöst underhåll - just med motivet att skeppet ska klara besiktningar och kunna behålla sina certifikat.
Vidare är det bara en tidsfråga innan externa finansiärer vill genomföra nya världsseglatser, de senaste åren har sådana förhandlingar ägt rum vid minst två tillfällen. Skeppet är utanför lilla Göteborg en världskändis som attraherar enormt intresse både i Asien, Nordamerika och i Europa. Varenda hamnstad är avundsjuk på Göteborg som har ett så världsunikt, historiskt skepp som dessutom kan segla över hela världen.

Ändå väljer ostindiefararens nya ägare att stänga alla möjligheter för skeppet att segla i framtiden, även om någon annan skulle betala för detta. Istället vill man göra om fartyget till ett cementerat besöksmål vid nya Masthuggskajen, där samma personer som sitter i styrelsen äger och bygger flotta fastigheter. Det är ett hån och ett rån mot alla de skattebetalare som varit med och finansierat skeppets underhåll, certifikat och grundläggande möjligheter att kunna segla i många år framöver. Det är ett hån mot alla som fått se vilken dörröppnare hon är för Sverige i världen.

Hoppas göteborgare och västsvenskar nu kräver att styrelse och ledning ändrar sitt beslut och behåller Ostindiefararens certifikat. Det här är horribelt.
I Göteborg får skattebetalarna rädda Stampen med 700 miljoner kr, men stadens mest kända maritima världsikon ska trots sitt goda skick aldrig mer få segla på grund av en ovillig styrelse med tveksamma motiv. Man baxnar.
08.30
Det är helt otroligt att inte styrelsen inser att en besiktning måste göras för att hålla möjligheten öppen att kunna segla igen! Frågan är om man inte bör avskeda den nuvarande styrelsen och välja en styrelse som förstår vad de beslutar om. Har man tänkt att skeppet skall underhållas och riggas upp och ner bara för skojs skull och har man förstått vad alla entusiaster lägger ner i volontärarbete. Nej alla i styrelsen skäms och tänk om!
08.30
.. det gör ont in i själen, man dör en smula.
Det som känns värst är allt slit som gjorts förgäves av så många, det mesta är gjort helt idéelt.
Rent praktiskt, för egen del, kommer det här att innebära färre besök till Göteborgs-regionen.
08.34
Det saknas vilja, det är uppenbart. Det går att leda en häst till vattnet, men det är omöjligt att tvinga den att dricka. Så är det med ostindiefararen. Hon är selad, ryktad och står vid vattnet. Men det går inte att tvinga den att dricka.

För mig personligen går mitt hjärta ännu lite mer sönder. Gemenskapen ombord är som min extra familj, så fylld av kärlek och kraft. Jag blev accepterad för den jag är. Inte en enda skattekrona har gett mig så mycket, någonsin. Jag fann ett hem. Nu tas den ifrån mig.
08.34
En utav Sveriges äldsta näringgsgrenar som varit livsviktig för landets utveckling, är på många håll i landet på väg att förnekas. Så är det även i många kommuner. När det gäller ostindiefararen Göteborg måste staten verkligen gå in och hjälpa till så skeppet får segla. Vad bättre reklam kan landet Sverige få än ett besök av Göteborg i ex.vis utländska hamnar.
08.36
jag blir mäkta upprörd när man säger att Ostindienfararen aldrig skall segla mer. Jag följde dess byggande både på nära håll och i TV-rutan.Jag har aktivt deltagit i skapandet av Erik Nordevall 2 i Forsvik. Hon seglar sedan färdigställandet varje år i Vättern. Jag har själv seglat som betalande gast ombord på fullriggaren Sörlandet från Norge ner till Brygge och tillbaka till Kristiansand, när jag var i sjuttioårsåldern, nu är jag nittiotre år.
08.47
Tycker att skeppet har varit ett bra initiativ. Minns när jag bodde i Hong Kong som barn, och Svenska Skolan I HK anordnade ett Luciatåg ombord på skeppet. Alla tyckte det var så spännande, skeppet hade ju seglat runt heeeela jorden, ända från lilla Sverige.
08.47
Tråkigt att höra om att fartyget inte kommer åka mer. Men hopp för framtiden: crowdfunding kan vara en lösning på problemet, förutsatt att man behåller licensen dvs
08.53
Det är som många uttrycker det beklämmande, och beslutet styrs av några "fina människor" som inte har det som krävs för att förstå att detta är ett segelfartyg som med sin autentiska rigg o miljö erbjuder en plattform för många att lära sig samarbete, segling men också en plattform för företag när fartyget är ute och representera inte bara Göteborg, men faktiskt hela Sveriges företagsamhet. Det är inte ett museiföremål då det är ett modernt fartyg med autentisk riggning. Jag har själv seglat med henne och det blev ett starkt minne med alla goa människor som var med.
08.54
Jag tycker att det här är skandalöst, och jag bor ändå i Stockholm.
08.54
Kan Göteborg lägga 125 miljoner på tomma lägenheter, så kan man lägga 35000.- på Ostindiefararen Götheborg!
08.54
Göteborgs Stad utmärker sig återigen. Pengar rinner ut till all möjlig skit och till folk som skor sig själva på våra surt intjänade skattepengar. Men inte till ett flaggskepp som staden kunde vara stolt över.
08.54
Vilka är styrelsens intressen? Granska snarast och om de inte arbetar för ostindiefararen Götheborg och dess hemmahamn och Sverige, bör de avgå nu. Att inte betala certifikat/låta det löpa ut är inte bara en stor förlust, utan ett enormt misstag som inte får ske. Betala certifikaten nu.

Jag minns när jag besökte skeppet under byggnationen och skulle gärna vilja segla /se henne segla i framtiden. Jag bor i Stockholm nu och att låta skeppet bli en ponton attraktion är ett stort hån mot alla ideella krafter och medborgare i vårt stolta land.
09.03
Skammens rodnad. Ett så vackert skepp i malpåse. ????????
09.03
Skandal! Mot alla de som har slitet med att bygga fartyget. Byt ut styrelsen och se till att ha fartyget i seglingsläge. Har själv jobbat med Erik Nordewall 2 i Forsvik och har besökt fartyget och blev imponerad.
09.03
Undrar lite om detta i själva verket är ett mkt bra sätt att få uppmärksamheten & därigenom skapa de resurserna som man nu saknar, crow founding är nog brukbart på detta skepp tror jag :)
09.03
Så ledsamt. Har själv seglat ombord och gör så oerhört ont att detta beslut har fattats.
09.03
Sådana beslut blir det och kommer det alltid att bli när
byrokrater är inblandade i verkligheten........
09.03
Its understandable that there is no money available at the moment for the ship to sail, but your argument for not renewing the certificates is completely illogical!
09.03
Dom kan flyga kors och tvärs. Men inte lägga pengar på GBG stolthet.
Åter igen skämer Gbg ut sig.
09.04
Götheborg är ett helt unikt skepp.
Byggt och riggat precis som originalet från 1738. Men med allt som krävs för att kunna innehålla de certifikat som krävs för internationell sjöfart. För mig är det helt ofattbart att det inre finns pengar att förnya certiffikaten som gör att hon kan fortsätta att segla, efter att anställda och volontärer lagt miljoner timmar på att bygga och underhålla henne för hundratals miljoner kronor.
Götheborg gör betydligt mer PR för Göteborg och Sverige gemom att fortsätta att segla än att läggas att förfalla vid en kaj.
Ett skepp som inte längre kan segla är inget skepp.
09.15
Ostindiefararen kommer ju likt Wasa att behöva vatten för att inte torka ut, om hon nu inte ska segla. Kan man inte då ställa henne i det där vattenspelet för 30 000 000 vid götaplatsen? Det skulle vara en utmärkt docka.
09.15
Jag är inte rätt person men kan inte nån skapa en sådan där crowfoundning för att samla in pengar till detta? Det berör alla göteborgare så jag tror pengar hade kommit in snabbt. Enligt artikeln är det ju inte mycket
09.15
VARFÖR kan inte beslutsfattare i SOIC, Göteborgs politiker och näringsliv förstå hur mycket Ostindiefararen betyder och har betytt för sååå många människor i - och utanför - Göteborg?? Jo, för flertalet har inte varit med på seglatser och mött tusentals åskådare som hyllat skeppet vid ankomst i nya
hamnar. De förstår inte vidden av den PR som skeppet ger staden Göteborg och dess historia. De har inte lyssnat på oss jungmän som med stolthet berättar om allt hantverk som ligger bakom och hur viktigt det är att fortsätta ta vara på vårt kulturarv och hantverkstraditioner. Utan oss frivilliga jungmän som tjärat, underhållit och seglat henne kommer skeppet att bli ett tomt, dött vrak.

Det är ren IDIOTI att pengar saknas för det handlar bara om VILJA och förståelse för vilken unik plattform Ostindiefararen är. Skeppet har haft en livsavgörande roll i mitt eget liv eftersom människorna ombord - oavsett ålder, utbildning, nationalitet - har gett mig erfarenheter och vänner för livet.

Det är en SKAM för staden Göteborg att skeppet inte kommer segla mer. Utan seglatser blir det ett livlöst vrak, för vem vill då jobba ideellt? Så SKÄMS ni beslutfattare för detta idiotiska beslut. Tänk om - tänk rätt.
09.15
Gör om och gör rätt SOIC! Självklart ska Götheborg ha möjlighet att segla igen. Förstör inte dessa chanser bara för att ni vill göra skeppet till ett besöksmål som ni kan tjäna pengar på!
09.15
Hon byggdes för att fara även de sju haven, inte ligga i hamn och tillslut bli klar för upphuggning! Gör om och gör rätt. Förnya certifikaten, vi behöver dessutom mer ekosjöfart!
09.15
Från hela Sverige ropar vi: Förnya certifikaten! Var lite kloka!
09.15
Lägg Göteborg i vallgraven framför ostindiska museet och gör ett resturang/musée skepp av båten. Tänk vad härlig vår stadsbild hade blivit från gustavadolfstorg och Brunnsparken!!
09.15
Många tokiga beslut tas.
09.16
Att låta ett unikt skepp vara en del av stadsbilden är obeskrivligt korkat. Jag är gärna med och finansierar vänmedlemskap. Vi bor mer än nio miljoner i Sverige och lägg till resten av världens länder så borde finansen uppstå.
DET ÄR KLART HÄFTIGARE ATT SÄGA SOM KOMMUNORDFÖRANDE 2021 GRATTIS GÖTHEBORG JAG HOPPAS DU FÅR SEGLA I YTTERLIGARE 400 ÅR.
Det finns ingen motsats i att ha kajattraktioner, museum och restauranger OCH ett seglande skepp
Tänk varje barns dröm att se ett riktigt skepp med fyllda segel.
09.28
Styrelsen kan ju inte hetta Ostindiefsraren längre om den skall ligga still i GBG, hon säger i reportage att dom följer uppdraget hon har inte läst vad hon är Vd för. värför inte visa upp vår stolthet. För omvärlden.
09.29
"Näringslivet i Göteborgsregionen i ett samarbete med Göteborg Stad samt Västra Götalandsregionen säkrar finansieringen av Ostindiefararen Götheborg de kommande tio åren till 2027." Denna text står att finna på Sriftelsens hemsida. Varför skriver man detta om det visar sig vara en lögn? Vänligen kontakta alla företag som åtagit sig detta ambitiösa ekonomiska åtagande.
09.29
Att ha henne som turistattraktion är väl inget fel, men det talar ju heller inte om att det inte finns anledning att hålla fartyget med giltiga cert inför ev kommande seglatser. Vansinnig inställning att inte göra dessa pga det är för dyrt att segla just nu. 35000 kr måste ju vara en baggis att få in från div företag i sponsring i Göteborg. De pengarna kan väl något Rederi typ Tärntank eller Wallenius nysa fram. Bara dumheter att ens uttrycka sig så som dom gör.
09.33
Chatrin bör avgå om inte förstår vad hon gör gentemot GBG stad.
09.33
Skandal för Sverige. Detta borde vara en riksnyhet och styrelsens motiv borde granskas ordentligt. Ring Uppdrag Granskning!
09.34
Man blir så arg och ledsen när man läser om detta. Att ett vackert och fullt funktionsdugligt skepp ska ruttna i en hamn pga okunskap/lathet/snålhet. Det är bara tragiskt och en ren skam!
Ser hellre att skeppet säljs till utlandet och får fortsätta segla, än blir behandlat som det blir nu!! :'(
09.39
Kan väl bli en bra PR-grej för Gbg om Ostindienfararen är kvar i hemmahamnen på en turist-tillgänglig plats,(bredvid "systerfartyget" Viking) så även en landkrabba har möjlighet att besöka detta enastående vackra fartyg.Gör det till en turist-attracktion för alla !!!
09.39
Skatte pengar hamnar i händerna fran ministerns i stället för använder det som är Sverige histori som våra barn lehr sig ifrån rent idiotisk inte låtar han/hon seglar
09.39
Om det inte rör sig om mer än 35 tusen kr skulle det väl vara lätt att hitta någon form av sponsorer inom både industrin och privatpersoner. Har man inte gjort det försöket säger jag bara: SKÄMS!!! Att INTE behålla certifieringen är ekonomiskt vanvett.
09.41
Det som gör Götheborg unik är just att hon seglar och lever. Vem besöker idag barken Viking tex?
09.41
Det är inte klokt att man inte använder skeppet. Man kan ju tjäna hur mycket som helst genom att använda det. Tex för turister
09.50
Ja som stolt Göteborgare och seglare med skeppet så är ett fantastisk skepp och fantastisk symbol för Göteborg det är verkligen ynkligt att vi inte kan betala detta för så mycket människor som lagt hela sin själ för detta skepp. Ni måste tänka om. Vi måste väl göra en insamling för det betyder mycket för alla Göteborg. Upp till kamp
09.50
Till och med jag som Stockholmare förstår att Götheborg har ett fantastisk PR värde och dessutom ger möjligheter för unga att med egna ögon och händer se och känna ett riktigt segelfartyg istället för via bilder och film.
Med tanke på så mycket pengar som skickas och förloras till höger och vänster borde ju detta vara en enkel sak att upprätthålla certifikat.
Att sedan inte Styrelsen verkar förstå vilket uppdrag och ansvar de har är väl inte helt ovanligt i Sverige. Där kanske det finns pengar att spara och hämta förresten...
10.01
Vi måste tydligen vara bäst på kapital föstöring
10.01
Jag förstår styrelsen när de säger att det inte finns pengar för seglingar. Hade varit intressant och veta hur mycket en sådan kostar. Styrelsen behöver kanske tänka om hur dessa kan finansieras. Att inte utföra besiktningen är dock fel väg att gå för att belysa problemet. Saknar de förmåga att hitta finansiering bör de avgå och låta andra som har högre engagemang fortsätta.
10.01
Fegt och tråkigt men tyvärr förståeligt beslut på vissa plan. Det är klart att de hellre har henne i hamn än att riskera skeppet till havs. Om skeppet mot förmodan skulle förloras är det ju i princip 0% chans att något liknande byggs igen. Undrar också om deras försäkring skulle täcka det. Klart de vill tjäna lite turistpengar istället - de som jobbar på SOICs kontor har väl inga större ambitioner här i livet.
10.01
Chatrine Fritzell förstår inte värdet av ett levande o spännande fartyg som ständigt har nya historier att berätta för besökare.
Här nedan säger hon att man vill skicka en signal att Götheborg inte ska segla mer:
Ostindiefararen Götheborg drivs idag av Svenska Ostindiska Companiet (SOIC). Chatrine Fritzell, vd på SOIC, menar att anledningen till att det ser ut som det gör idag beror på att det inte finns några pengar till finansiering av seglatser och att man därför under 2017 valde att inte besiktiga och därmed skicka signalen att skeppet inte kommer segla mer. ????
Hon skickar samtidigt en annan signal: VI VILL INTE HA NÅGRA GRATISARBETANDE VOLUNTÄRER PÅ FARTYGET.
10.04
Chatrine Fritzell säger följande:
Problemet är inte certifikaten utan det är att pengarna för att kunna segla inte finns. I stället tycker jag det är viktigt att fokusera på vårt uppdrag som är att utveckla ett spännande besöksmål i Göteborg.
Vad är det som är så spännande med med ett med en byggnad av trä som liknar ett fartyg?
Ett fartyg ska vara ute på öppna vatten o ett segelfartyg ska segla.
Götheborg skulle kunna segla på alla oceaner o besöka stora städer från september till april o sen ligga i Göta Älv under sommaren för turister. Då är hon levande även när hon ligger vid kaj.
10.10
Satsa på kulturen! Detta skepp är Göteborgs stolthet!
10.10
Vad är styrelsens uppdrag? Det borde va att skaffa finansiärer för det dagliga underhållet, och mer långsiktigt få ut henne på seglats.
Varför finns styrelsen annars.
10.23
Måste vara det mest korkade beslutet som tagits av den styrelsen.
10.34
Usch känns så tråkigt, jag kan inte se skeppet utan att känna en sorg för vad hon kunde ha varit om inte snålheten slagit till: en seglande ambassadör för Sverige och Göteborg. Jag har seglat med henne och aldrig varit med om ett liknande sammanhang där människor från vitt skilda bakgrunder och åldrar möts och lär sig arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål. Det är något fantastiskt som sker när man lär sig leva och arbeta med varandra på ett skepp, en förståelse för sin medmänniska som vi oftast inte lär oss i samhället som det ser ut idag.
10.34
Är det sant att detta fartyg kostar 35 miljoner kronor i drift och underhåll per år? Det stod så i en artikel i GP för något eller några år sedan.
10.34
Har de råd med en vd på heltid så har de inga problem att förnya certifikaten.
10.34
Men lägg SOIC i en torrdocka och låt skeppet segla på världshaven :)
10.38
Det gör så jävla ont att läsa det här.
Att få volontärarbeta ombord för att göra henne redo inför seglatser är bland det mest lärorika jag fått uppleva. Alla som är där kommer från olika bakgrunder, har olika historier att dela med sig av och hittar samarbeten som är helt magiska. Väl ute på havet blir man ett litet samhälle där alla kämpar dygn ut och dygn in i alla väder som erbjuds. Lediga timmar sitter man tillsammans och bara är. Alla gör vad de älskar att göra bäst: läsa, teckna, skriva, fota, sjunga, spela instrument, sova, mysa och när slutdestinationen är nådd och väskan är packad har många nya vänskapsband skapats mellan alla möjliga individer som kanske aldrig hade fått chansen att träffa hemma i byn eller i anonyma storstadsområdet.
Att försumma våra chanser att drömma om att få segla med henne på världshaven, att försumma denna möjlighet till gemenskap och den kunskap hon och de som kämpat med henne outtröttligt i många herrans år besitter. Det är en skam!

Barnen vill kunna besöka ett fartyg, för att sedan kunna se nyheterna där det rapporteras om hennes äventyr för att kunna säga ”jag har varit på henne! Jag har sett henne! En dag skall jag segla med”.

Jag vill se Görheborg smeka vattenytor runt om i världen mycket mer än vad hon fått möjlighet till, och med tanke på vad hon ger alla ombord och inspirerar till på sina besök på bya platser så ÄR DET VÄRT PRISET! Man blir så frustrerad över att pengar finns i rotation i världen, men att det helt enkelt blåser förbi Görheborgs segel.
10.39
Behovet av underhåll kommer vara nästan lika omfattande när hon ligger i hamn om hon inte ska förfalla. Men jag tror att det blir svårt att locka volontärer till ett turistobjekt som inte är seglingsbart.
11.16
Finns det någon chans att avsätta styrelsen och rösta in kloka medborgare som vill bevara skeppet. Och en direkt fråga till nuvarande styrelsen vad är syftet och intentionen bakom det här beslutet? Konsekvenserna när ni vänder alla engagerade ryggen är att ni inte kommer kunna räkna med någon hjälp. Vad är framtidsplanen för ett av världens vackraste och seglingsdugliga skepp???och en fråga till transportstyrelsen, vad exakt skulle det kosta för att behålla hennes cert nu +besiktning, tycker det av offentlighetsprincip bör publiceras! Det här är ett magiskt misstag att lära av!!!
Jag hoppas att det kommer en rik fantastisk dåre och tar henne och räddar den här moderna skatten. För jsg ser bara fantastiska möjligheter med den här skutan om hon hålls seglande!
11.16
När vi var ner sist för några år sedan berättade guiden att Kina var intresserad av att på något sätt bistå/ köpa fartyget men svenska staten sa nej. Nån som känner till det? Kommer tyvärr inte ihåg alla fakta.
11.16
Om man har en direktör som är heltidsanställd för detta skepp så är det hennes plikt att inte förstöra värdet av det hon förvaltar. Att prata om ca 35000 kr för att behålla värdet på detta skepp är inte ok på något sätt. Vilka är det som sitter i styrelsen för skeppet?äben dessa personer har ett ansvar för att behålla värdet. Helt otroligt att detta kan hända.
11.16
Förkastligt att inte förnya. Kostnaden att förnya är försumbar och att inte göra det enorm, både finansiellt och ger ett sviktande engagemang bland alla volontärer. Dags att volontärernas röst görs hörd hos Stiftelsen.
11.16
Minns att Kinas förre president kom till bryggan, ett bevis för projektets varumärke!
11.16
Riktigt synd.. Hon är ju inte speciellt gammal så de hade varit tråkigt att redan ställa henne på hyllan. Detta är ju det enda fartyget av denna typen som vi har i Sverige.
11.16
Det är sorgligt att styrelsen är så korttänkt att de välger att försvåra all framtida segling till det näst intill omöjliga.

Ett turistmål som Götheborg blir så mycket mer intressant om hon seglar emellanåt.
11.16
Dags att staten tar över kanske!
11.16
Döp om henne till "Stockholm" så fixar vi Stockholmare det hela.
11.17
Ett spännande turistmål? Typ lika spännande som barken Viking. Förstå hur många turister som måste köpa biljetter för att bara betala underhållet. Det här är dömt att misslyckas. Även fast 2015 inte blev en ekonomisk framgångssaga, så blev det ändå enligt ryktet +- 0 när allt var klart. Som stillasittande museum förlorar hon sin dragningskraft och kommer att kosta mer än om hon seglar, även fast det drar in rätt lite pengar.

Det funkar ju uppenbarligen på andra skepp, Hermione, de norska stora skolskeppen, de ryska stora skolskeppen, Pride of Baltimore, friendship of Salem, (och stora segelfartyg som jag inte känner till och kan namnen på). Kan någon svara på varför just Göteborg skulle ha en svårare ekonomisk situation än dem? Ändå väljer vi att stå vid kaj.
11.25
Synd att det ska sluta så här. Ett sådant fint skepp. Hon besökte Ystad 2008 och jag och många Ystadbor med mig hoppades att det inte skulle bli sista gången.
12.03
Detta konstiga beslut av en styrelse som uppenbarligen inte förstår värdet av svenskt kulturarv samt även PRvärdet i hela världen. Turligt nog så är det inte någon styrelse som tar beslut angående den tremastade Skonaren Vega som fortfarande seglar i våra vatten och detta beror enbart på att det är en envis, engagerad och underbar familj vid namn Bergström som tar alla beslut! INTE NÅGON OKUNNIG OCH OENGAGERAD STYRELSE
M.V.H Mac
13.30
1990 eller kanske 1991, gjorde SWEA i HongKong ett program om och runt Göteborg. Vi bjöd in till te från Göteborg på The Flagstaff House, temuseet i HongKong, och arrangerade ett stort och välbesökt smörgåsbord på en av restaurangerna. Mycken tid lades ner på dessa arrangemang, detta för att bidra till restaureringen av skeppet och det är ledsamt och sorgligt att se att det nu inte finns resurser att hålla skeppet i skick.
13.30
Om det inte finns pengar nu så kommer det inte finnas pengar om 1 eller 3 år heller. Kulturarbetare har svårt att förstå de enklaste företagsekonomiska. Om en teater inte får besökare har de enligt mig fel uppsättning. Om museer inte har besökare har de fel utställning. Om en affär har varor som ingen köper, fel utbud.
13.30
Skeppet är ju fint att se och besöka. Låt det stå vid en kaj. Men att det måste segla på riktigt har alltid känts onödigt och mest till för en skara entusiaster. Det finns bättre projekt att satsa på för de skattepengar som blir "över". Eller så kan man ju också minska skattetrycket...
13.30
Hur höga är styrelsens arvoden?
13.30
Det ena utesluter ju inte det andra, men då måste så klart certifikaten förnyas.
Låt henne segla när möjlighet finns. Det kommer att göra henne mycket mer attraktiv som besöksmål när hon ligger vid kaj.
13.30
Det är så konstigt att till vissa ändamål är det långt ned till börsens botten. Gör om och gör rätt!
13.31
Det är ju uppenbart att det inte finns finansiärer som är beredda att betala för att segla henne.
Då finns det väl bara två alternative: sätt henne på det grund som originalet körde upp på, eller gör som nu verkar vara tänkt: gör en bra turistattraktion av henne.
En VDs plikt är dessutom att göra det styrelsen beslutar!
Jag bugar mig för alla volontärers tidigare och nuvarande arbete, men finns det inte pengar så finns det inte pengar. Enkelt!
13.31
Vad fan är det frågan om? Jag betalar besiktningen på studs. Vart sätter jag in pengarna?
13.31
"Då får vi titta på vad det innebär att förnya dem då"

Tänkt men inte tänk klart!
13.31
Där gick Sveriges största skatt på grund.
13.32
Den göteborgska ryggdunkarklubbens budget för resor och generösa anställningar som pensions avtal när syndaren sparkas snett uppåt, den budgeten är ett ymnighetshorn. Men man måste ju ha de rätta prioriteringarna.
13.32
När skeppet byggdes var det med målet att det skulle segla! Det klarade resan till Kina tur och retur med hjälp av många entusiaster som besättning.
Om man vill att skeppet skall vara ett turistmål så varför inte ett seglade mål? Det borde vara möjligt att sälja kryssningar till olika platser runt Östersjön och Nordsjön och ta betalt for att visa skeppet på de olika platser det besöker.
Att inte längre segla med skeppet anser jag vara ett hån mot alla de som lade ner sina själar och oerhört mycket arbeta att bygga henne för att kunna segla. Om Kompaniet inte vill segla henne så sälj det med ett förbehåll att det skall hållas i segelbart skick. Det finns säkert en hel del spekulanter runt om i världen!
13.32
Tänkte om och gör rätt!!!!
13.32
Chatrine Fritzell säger följande:
Problemet är inte certifikaten utan det är att pengarna för att kunna segla inte finns. I stället tycker jag det är viktigt att fokusera på vårt uppdrag som är att utveckla ett spännande besöksmål i Göteborg.
Nu är det inte Chatrine Fritzells åsikt om skeppet och certifikaten som är viktig utan det är vad som är viktigt för skeppet som avgör och vad medborgarna önskar också. Sådan maktfullkomlighet stör. Ett skepp vid kaj har inget värde om det inte seglar emellanåt. Kommentarerna beskriver konkret vad som är viktigt. Naturligtvis finns pengar om man vill. Det går att söka i fonder, det går att äska från kommun, privata aktörer och allt går om man vill. Här finns sannolikt andra, dolda skäl till att inte bekosta certifikaten. För kommande generationer ska Götheborg segla!
13.32
Man ser till så att VD:n Chatrine Fritzell har sin feta lön men att lägga ut futtiga 15-35,000 kr på att besiktiga skeppet så att certifikaten förnyas finns inte. Fy f*n!
13.32
Låt staten eller någon annan stad eller region ta hand om ett så stort projekt. Att man i Göteborg inte ser möjligheterna med att använda ett så unikt fartyg och förstör möjligheterna för henne att användas i framtiden är kapitalförstöring på hög nivå. Omvärlden är avundsjuka på att vi har ett sådant fartyg och undrar vad vi håller på med.
13.33
Nu får det väl ändå räcka med tokigheter i Göteborg..de allra flesta som arbetat eller arbetar inom Göteborgs stad saknar styrkan att se möjligheter och att skapa möjligheter. Varför? När vi nu står inför att Gamlestaden växer och exploaterar och att grunden ligger i vår historia. 400år av entreprenörsskap och det nytillkomna YESBOX genom VGR, Platzer och Drivhuset med Mariah Ben Salem Dynhäll som VD, där tänks det framåt genom samarbeten och fantastiska möjligheter för framtiden. När jag nu ser det trasiga sönderrivna perspektiv som växer fram i Göteborg blir jag jävligt förbannad och ställer frågan - Varför? Varför kastas entreprenörilla idéer i papperskorgen, såsom tex idén om att bygga en stillaliggande skut och skeppshamn med bokningsbara hytter för konferenser m.m.

...Ingen verkar vara överens med ingen och samtiden är delad..

...Göteborgs Stadsmuseum och Sjöfartsmuseet satsar nu framåt och tänker möta 2021, 400år av entreprenörsskap genom vår historia som Göteborg försvarat tappert. Lyssna på ‪Stefan Anderssons texter så får du höra alla de insatser som gjorts för att behålla och slåss för det som är vårt, som är vår framtid. När Göteborgare nu tvingas slåss mot sig själva i skuggan av en knagglig politik gör vi riktigt svårt för oss. Att SOIC:s nuvarande VD undergräver ett faktum i kostnader i stil med en söndertrasad politik, ett citat angående att bygga en flygplats i Sälen: Nu när regeringen föreslår att lägga på 80:- per passagerare i flygskatt och att vi behöver jobba för en bättre miljö, då bestämmer de samtidigt att flygplatsen i Sälen skall byggas. När sedan dessa parametrar ställs mot varandra blir svaret: Vi måste lära oss att tugga tuggummi samtidigt som vi går! Vad är det för ett svar? Precis som jag läser slutrepliken från Cathrine Fritzell: Men varför stänga dörren, möjligheten till att kunna segla om det till exempel i framtiden dyker upp en finansiär?

– Den dagen det dyker upp en finansiär som kan betala hela seglatsen. Då får man diskutera det då.

Även om certifikaten löpt ut – något experter menar kommer att bli mycket dyrare?

– Då får vi titta på vad det innebär att förnya dem då.

Ehhh? Märkliga svar som är direkt kopplade till sömlös inkompetens...eller?

Skall makten få sitta i Norra Älvstranden Utveckling AB och Södra Älvstrandens exploatörer med Sten A Olsson i spetsen? Göteborg Stad sipprar ut som enskilda bolag och kör över mycket av folkets krafter, idéer och viljor. Varför? Det här är en tråkig och maktpositionerande utveckling, en utveckling som söndrar folket och härskar för sig själva. Vart tog samarbete, solidaritet och gemensam utveckling vägen?‬
13.34
Inte nog med att Göteborg förlorat sin själ som hamnstad nu skall även de sista fragmenten av sjöfartshistorien städas bort. Ostindiefararen Götheborg är ett fartyg som kostat mycket svett i att bygga, ja självfallet också en massa pengar innan det var seglingsbart, att låta bli att besiktiga är det första steget mot avgrunden. Det krävs lite fantasi och kreativitet för att få det att överleva något som tydligen lyser med sin frånvaro från både ägare och politiker i Gbg.
13.34
Det konstiga är att fastän jag är emot det här beslutet, så skäms jag ändå som Svensk och Göteborgare, för den initiativlösa ynkedom som vi alltför ofta visar.
13.34
Byt ut styrelsen till en mer engagerad sådan, den summa som besiktningen kostar borde vara lätt att få in eller ta från eventuella arvoden som styrelsen får!
13.34
Gbg stad borde stå för denna kostnad med tanke på PR värdet.. inte klokt om det blir ett kajmuseum ????????
13.34
Otroligt klantigt beslut! Dumsnålhet i all sin prydno! Att göra en besiktning är inga stora summor och fattas 30 000 eller vad det nu ska kosta, så ge oss möjligheten att crowdfunda verksamheten med ett levande segelfartyg! Det finns IDAG inga planer eller pengar för att finansiera en omfattande seglats kanske, men det kan dyka upp något i närtid och då är det ju otroligt dumt att ha stängt alla dörrar och förskingra nedlagt arbete på detta sätt! Det finns hur mycket folk som helst som gärna skulle vilja segla med och betala för detta. Det finns också folk som skulle må bra av det här och där andra sätt att finansiera en resa än ur egen plånbok borde kunna etableras. Exempelvis ur donationsmedel eller liknande. Det är utvecklande, stimulerande och karaktärsdanande att medfölja på en sådan här arbetsplats och på allvar lära sig samarbeta och ta ansvar. Låt Götheborg leva!
13.34
Det finns för tillfället inte ekonomi för att kunna arrangera segling med skeppet. Men om man inte gör de besiktningar som krävs för att behålla de befintliga certifikaten stänger man ju i princip alla möjligheter för att en ny finansiär ska kunna se till att få ut båten där hon hör hemma - på havet! Skamligt att inte hålla den dörren öppen.
13.34
Vid en arbetsresa till Kina år 2005 besökte jag Peking. Det ENDA som fanns längs de röda murarna till den Förbjudna staden var en större plansch med skeppet Götheborg och informationstext på kinesiska om det förestående besöket. Den enda utsmyckning eller övrig informationstext som förekom! Det kändes stort för mig att Götheborgs besök hade denna betydelse i Peking!
13.35
Å, det är ett sådant otroligt - ursäkta att jag säger det, dumt svar från SOIC att "det får man titta på då". Framförhållning är nyckelordet. Ingen (som inte är självdestruktiv) trampar väl på gasen i riktning mot ett stup och säger att när bilen väl är framme vid stupet så "får vi titta på det då"? Pengarna som krävs för att hålla certifikaten igång måste ju vara en droppe i havet om man ser till helheten! Fartyget är ett litet mirakel och betyder mycket för oss som bor här i staden!
13.35
Jag bor inte i Göteborg. Men jag tycker att det här beslutet är helt åt HELVETE.Jag besökte detta vakra fartyg när de besökte Stockholm.
15.03
Styrelsen och Stiftelsen (Aktiebolaget) har i stort sett samma medlemmar. Det är där besluten fattas och verkställs av VD. Se www.soic.se
15.04
Alla gör ”rätt" men resultatet blir uselt. SOIC´s styrelse fokuserar på sitt kortsiktiga uppdrag och använder resurserna till att skapa ett fint besökscentrum som gagnar uppdragsgivarnas intressen. Massor av enskilda individer med intresse för kulturhistoria, sociala aspekter, segling mm ser en massa andra värden i detta unika fartyg och blir oerhört frustrerade av kortsiktigheten i beslutet att inte förnya certifikaten. Ett klassiskt exempel på en våldsam kollision mellan helhetssyn och ett betydligt snävare perspektiv. Jag tillhör själv de lyckliga individer som utan att egentligen ha ansträngt mej har fått förmånen att få segla och jobba med skeppet och träffa många av de fantastiska människor som funnits runt det på senare år.
Jag ser tydligt att vi borde skilja på helhetsperspektivet och den mera kortsiktiga hanteringen. I ett aktuellt fall vill statliga myndigheter satsa enorma summor på att skapa ett virtuellt upplevelsecentrum fokuserat på ett antal vrakfynd som ligger spridda i Östersjön. Inte vet jag hur vi styr våra allmänna satsningar men vore det inte rimligt att också ta vara på det som fortfarande finns ovanför vattenytan och bevara detta fartyg som en nationell resurs som ofjättrad kan användas till så mycket mer än vad ett stationärt museum kan….
Mitt förslag är att allmänna intressen tar kommandot över fartygets långsiktiga öde. I det korta perspektivet kanske vi är tvungna att acceptera att skeppet är ett besökscentrum men detta bör i så fall villkoras med att hålla henne seglingsduglig genom att exempelvis vidmakthålla certifikaten. På detta sätt skulle vi slippa att avsäga oss framtida möjligheter att nyttja fartyget till det som var den ursprungliga visionen nämligen att vara någonting som kan locka, förena och inspirera unga och gamla entusiaster med ett marint grundintresse!
15.04
BESÖKTE DET VACKRA FARTYGET PÅ BESÖK I KARLSTAD.MAN BLIR TÅRÖGD.FÅR INTE HÄNDA.
15.04
Kortsiktigt och dåligt genomtänkt beslut att inte genomföra besiktningen! Fartyget är en otroligt fin reklam för Göteborg och Sverige.
15.04
Detta eviga tittandet tillbaka. Att bevara en båt som byggts för att minnas svensk imperialism är på gränsen till rasistiskt.

Satsa pengarna på att rädda levande människor i Medelhavet istället. Vi måste satsa på framtiden.
15.05
Göteborg står inför viktigare utmaningar och måste prioritera. En gammal träbåt gör sig bäst i nån hall på ett museum.
15.05
Det var så otroligt häftigt att se henne när hon kom till oss i Karlstad. Vi var många som följde henne när hon dök upp vid Tynäsudden och tillslut angjorde hamnen i Karlstad där vi kunde komma ombord och bli heeeelt imponerade.
Riktigt riktigt illa om hon inte ges möjlighet att segla i framtiden. Känns så bortkastat med all den tid och otroliga engagemang som lagts ned och finns runt henne.
Det är ju det som är grejen...att hon seglar.
Kom igen nu ni som håller i hennes framtid som seglingabar.....vad sjutton är det ni gör???
15.33
Helt otroligt att man låtit det gå så långt. Ett seglande skepp är en unik ambassadör för Göteborg och Sverige. Ett flytande museum - not so much. Känns också som att man i kalkylerna missat det här med allt frivilligt underhållsarbete man fått genom volontärer tidigare, men som man nog inte kan räkna med kommer att ske i någon större utsträckning nu när skeppet kedjas fast vid kaj. Skeppet kommer ju fortfarande behöva underhållas, men nu lär man ju få betala för den arbetskraften också, på ett helt annat sätt.
15.33
Har varit Timmermam på Götheborg sedan hon kom hem från Kina och massor av minnen av alla som seglat med och besökt Henne!
Sverige har VÄRDENS STÖRSTA OCEANGÅENDE SEGELFARTYG I TRÄ!!!
Det skall nu ligga och tyna bort!!
Tragiskt
Mors Manne
15.34
Jag minns att vi var på besök med skolan när skeppet höll på att byggas. Skrovet var fortfarande som ett skelett av stockar och plankor. Vad hände med den entusiasmen? Kan inte styrelsen klara av uppdraget att hålla henne seglingsduglig, ja då kanske de bör avgå? Känns ju logiskt..
16.24
Vad kostar ett motsvarande "evenemang"/PR kampanj som besöker 23 länder, 93 hamnar och en miljon besökare ombord? (Vad kostar tex Volvo Ocean Race??)
16.24
"Då får vi titta på vad det innebär att förnya dem då."

Klassiskt att vägra konsekvenstänkande. Helt otroligt att man ens kan med att svåra så.
16.46
Har seglat flera gånger med Götheborg. Tragiskt att hon inte får segla mer och ren kapitalförstöring. Finns väldigt många sett som skeppet skulle andvändas på för hela Sverige. Utbildning, marinen , marknadsföring. Men ......
16.46
Om styrelsen nu stänger möjligheterna för framtiden för skeppet så får väl styrelsen göra skäl för sina löner och arvoden genom att själva arbeta med underhållet av skeppsvraket de har beslutat om. Jag själv kommer tex aldrig att ställa upp och göra något arbete på ett vrak.
16.46
Hade varit en icke-fråga om skeppets namn varit Stockholm!
16.46
Ett mycket dåligt beslut av styrelsen. Borde söka sig andra uppdrag som inte har med staden Göteborg att göra. Finns det INGA makthavare som vill se staden Göteborg på kartan!!
16.46
Jag är gärna med & betalar för certifiering. Hoppet att få segla med henne igen dör inte!
17.35
Bedrövligt beslut...
17.36
Jo, det är synd att inte skeppet kan segla vidare helt enkelt och helt klart. Är beslutet om att inte förlånga certifikaten oåterkalleliga ?
17.36
Bara för att man säljer bilen så kastas ju inte körkortet.
Det verkar som om en ny ledning behövs, kanske är en idell förening bättre än nuvarande styrelsen.
17.36
Är styrelsen sanslös?
17.36
Utan certifikat försvinner ju alla möjligheter till intäkter från charter, filmer, temaseglingar, allt som inte är vid kaj. Ska hon ruttna i några ointresserade och okunnigas händer? I Götebörg, sjöfartsstaden?
19.56
Göteborg lever upp till sitt nya ideal om en död sjöfartsstad.
19.56
Tror inte att sista ordet är sagt i frågan. Dags för upprop för detta underbara skepp!
19.56
Götheborg är ovärderlig som segelfartyg och det vore vansinningt att inte låta det vara möjligt för henne att fortsätta vara just det.
19.56
Vill ingen vara med att betala, varken ideella eller kommun , så är det ett korrekt beslut. Tala om va löpande underhåll år ut och in kostar, så får Vi en ärligare fråga att ta ställning till.
19.56
Ynkligt och svagt av nuvarande styrelse att stänga dörren för skeppets möjligheter att få segla. Ett levande museiföremål är så mycket större och viktigare än ett dött skrov. Ostindiefararen har alla förutsättningar att bli den levande representanten för sin tid, vi alla borde värna om och bevara. Varför inte starta en insamling med nationell spridning om det nu är pengarna som är problemet.
19.56
Bedrövligt att överge ostindiefararen det blir ett vrak som ruttnar upo om man inte väljar att göra en vasa lyfta upp den och göra museum av den
19.56
Det hade varit upplysande om inslaget hade ställt frågan hur den beräknade kostnaden för besiktning 15-35.000 kr förhåller sig till den "mycket ansträngda budget" Chatrine Fritzell hänvisar till. Handlar det om småsummor eller vad? Krävs årliga besiktningar eller hur ofta skall de ske?
19.57
Göteborg är inte representativt som en " levande hamn" längre. Återkommande blir fortsatt bostadsbyggnation längs våra kajer. Stena skall motas bort, Skandihamnen är snart flyttad till Lysekil, och med detta massiva motstånd från kommunen, anser jag att billigaste lösningen är att elda upp båten, eller e.v göra om den till ungdomsgård.
19.57
Skeppet behöver en ny styrelse. Ofattbart korkat.
19.57
Varför startar inte SOIC eller alla eldsjälar i detta forum en insamling för besiktning? Det målet lär ni klara på ett par timmar.
19.57
Kostnaden för certifiering (15-35.000) måste ju vara försumbar i förhållande till den buget som finns idag för besöksmål. Vad är den bugeten? Berätta!
19.57
Bedrövligt
19.57
Crowdfounding?
Jag skulle lätt lägga en 500ing om de byter ut delar av styrelsen. Styrelsens hjärta verkar sitta i plånboken.
20.43
på deras hemsida står det att :Näringslivet i Göteborgsregionen i ett samarbete med Göteborg Stad samt Västra Götalandsregionen säkrar finansieringen av Ostindiefararen Götheborg de kommande tio åren till 2027. Så de har en garanterad finansiering. Vad har de gjort med alla pengarna?
20.44
Skandal att ett fartyg vars besiktning inte ens kostar en månadslön för VD'n i VOC inte kan genomföras.
Skandal att det inte finns en intressant uppgift för fartyget i samband med Göteborgs 400-års firande.
En skandal att fartyget inte har används till en film om Göteborgs Historia.
Skandal att en organisation som nuvarande svenska VOC tillsammans med utländska intressen kan göra fartyget lönande.
Skandal att våra svar kommer att modereras, ren censur.
Vilken besvikelse det var att höra det i SVT när klockan är 1 minut över tolv.
20.57
Så oansvarigt att inte låta besiktiga ostindiefararen. Ostindiefararen är en riktig pärla!
Det är dyrare att betala en okunnig styrelse
21.23
Hört talas om crowdfunding?
21.23
Att låsa en dörr i dag för fartygets framtid när underhåll alltid behöver utföras.
Varför är styrelsen inte mer positiv till sitt uppdrag att utveckla och se en framtid för Götheborg och Göteborg?
07.45
Hej! Till dyra utlandresor och ännu dyare avgångsvederlag för Muteborgs politiker finns det pengar men till en sådan reklampelare som Götheborg finns det inte en spänn!? Förjävligt!
07.45
Har ni hört historien om WIlma Rudolp? Kanske ska kika närmare på det. Det är inte pengarna som är problemet! det är ert perspektiv på hela saken! Vad gör ni den dagen en finansiär dyker upp och certifikaten gått ut? Ja de får vi kolla närmare på då! det är nog ta mig det knasigaste jag hört på länge ni stänger en dörr för något där det bara är en tidsfråga om när de komemr segla!
07.46
Jävla idioter. Om Endeavour och Duyfken hittar sätt att segla årtionden efter de byggs, så ringar alla dessa "ursäkter" tomma och vi vet hur lite de egentligen bryr sig om allt som gick in i att bygga detta fantastiska fartyg och har noll förståelse hur man kan kultivera dess betydelse. Shame on them!
07.47
Hej ???? tycker det verkar hel korkat verkar ligga en hund begraven och när man ser att göra besiktning inte kostar mer.
Är inte detta en attraktion av en stor betydelse då vet jag inte vad denna styrelse kompetens.
07.47
Symptomatiskt för kortiktigheten och dumsnålheten i Trötteborg. Låt någon annan stad/region som vill använda fartyget driva henne istället.
07.47
Säger bara, avsätt Fritzell. Katastrof, hon vet inte vad sjöfart betyder med ett sånt här fartyg.
07.47
Inkompetent sryrelse
Ska fokusera på att hitta finsierer
07.47
Känns lite som om man vill ha publicitet kanske, men finns det inte pengar till detta i den glödande konjunktur som det är nu hur funkade det då 1993 när vi var på botten ???
07.59
Dom behöver ju pengar till Las Vegas resor bland annat och div krogresor.
09.14
Borde va självklart för alla inblandade att skeppet ska vara ett skepp, inte ett besöksmål.
09.14
Det känns som om styrelsen är ute och fiskar efter nya pengar från befintliga eller nya sponsorer. Det är inte ok att genom hot pressa fram mer pengar, det kan få motsatt effekt. Det går ju alltid att avveckla stiftelsen och överföra tillgångarna (skeppet) till marknaden. Vad säga om det som ett hot?
09.14
Så himla synd! Ren skandal att inte rädda detta unika skepp!
09.14
Det finns såklart flera finansieringsupplägg som borde vara intressanta för framtida seglatser med Götheborg. Det borde vara intressant för flertalet svenska företag att ha denna unika möjlighet att knyta band med stormakten Kina. Och har man letat kapital i Kina? Det numera kinesiska bilföretaget i Göteborg borde kunna se möjligheterna med detta för dem en sådan viktig marknad som Kina. Min gissning är att gav man uppdraget till en riktig fixare så rors (höhö) ett joint venture ihop ganska raskt med flertalet företag som bör ha intresse i att skapa denna form av band och möjlighet att kunna visa upp sig i Kina.
09.14
En av dom häftigaste grejerna jag gjort att segla med henne å få stå uppe i rigen när vi seglade in i min hemma hamn Lidköping. Hon är byggd för att segla å inte ligga vid kaj.
09.15
Ännu ett sorgligt kapitel i Göteborgs sjöfartshistoria ! För bara några år sedan lyckades de styrande i Gbg med att INTE ta emot SAL;s M/S KUNGSHOLM (III) som ett ägarkonsortium vill lägga vid kaj som hotell mm och lät fina Kungsholm gå till neslig skrotning på en strand i Indien. Fy så illa! Fy så sorgligt! Men, man förstår ju att Göteborgs styrande behöver ansenliga summor till sin vida känd vidlyftiga representation, på bekostnad av bevarande av stadens sjöfartshistoria. Sjöfartsmuseet måste väl vara "dyrt" att driva...kanske dags att riva det, Göteborg ??
09.15
Det måste gå att ordna någon, som vill sponsa certifikaten. Det är ju en skatt, som man måste bevara. En styrelse som är så kortsiktig, måste avsättas. Gör något innan det är för sent. Detta fartyg är en stor symbol med både ekonomiskt värde och ett historiskt värde. Den största kostnaden ligger inte i cetifikaten utan det löpande underhållet, för att kunna visa upp fartyget. Har dom inte råd med max 30000 SEK per år då blir det nog inget underhåll, vilket kan sluta med skrotning. Det vore mer än tragiskt. Hälsningar från en SVENSK, som är rädd om Sverige och dess kultur.
09.25
Göteborgsanda och kompetensbrist råder. Taktik och dold agenda. SOIC är självklart inget undantag. "Då får vi titta på vad det innebär att förnya dem då." Det räcker som bevis på mitt påstående!
09.25
Om jag hade varit en av de många entusiastiska människor som varit engagerade i projektet och offrat mycket av sin tid och kanske även bidragit materiellt, skulle jag blivit mycket besviken och tänkt till både en och två gånger innan jag gått in i något ideellt projekt. Många har deltagit och jag känner till två personer som varit engagerade.
10.31
Vart kan man komma i kontakt me Chatrine Fritzell? Vi kan sponsra hela certifieringen.
Hej Berglund. Ni är flera som ställt samma fråga, och vårt svar är att ni får vända er direkt till stiftelsen Ostindiefararen Götheborg. Mvh
10.40
Vad är Göteborgsandan?
11.47
Flamsrubrik. Står i er artikel att de kan förnya certifikat fram tills 2020.

Sen verkar hela SOIC styrelsen gått på grund. Finns rejält värde i skutan. Borde gå till organisation som kan ta hand om den.
12.08
Detta är ett tydligt exempel på att snålheten bedrar visheten. Det är väl självklart att ostindiefararen skall ha certifikat, Byt den inkompetenta styrelsen omedelbart.
12.16
Helt obegripligt att ostindiefararen behandlas på detta viset. Fartyget är unikt!
Det var med stolthet jag för ett antal år sedan såg ostindiefararen segla iväg mot Kina.
Man ska vara aktsam om Göteborgs historia!
13.23
Mutade Göteborgspolitiker som får miljonbelopp i fallskärmar samt avgångsvederlag i form av lön i upp till 30 mån. Politiker som åker på spritresor för 360,000 kr eller på ”konferens” och sover på hotell som kostar 6,000 kr/natt. Och hela kalaset får vi Göteborgs skattebetalare stå för. Men några pengar till Götheborg har man inte. Fy fan!
13.23
Idéen med svensk/kinesisk företagssponsring är självklart genomförbar. Ännu bättre vore att starta crowdfunding, köpa ut skeppet, friställa gamla styrelsen och bilda en ny stiftelse med personer som är genuint intresserade att bevara skeppet som den seglande historiska artefakten för framtiden!
13.23
Det var inte för det här slutet som 1000 ekar togs ner. Tänk om, tänk rätt.
13.24
Det mesta går att finansiera med pengar ur skatt ifrån Göteborgs stad. Stiftelser är kanske i annat regelverk och därför uppstår problem med statlig finansiering? Skeppet är en tydlig kulturell status i aspekten historia och sjöfart. - Viktigt för Göteborg stad. Vinstdrivning kan aldrig vara huvudsyftet med skeppets existens. Detta handlar om mer än penning och vinstdrivning. Detta handlar om människa och sjöfart i historik och logistik samt hur Sverige importerat varor sedan urminnes tider. Det borde kunna sökas pengar ur många möjligheter. Kanske ifrån Kina eller andra länder där skeppets tidigare versioner farit. Hälsningar Jugge - En färgen lila Socialdemokrat, Östermalm.
13.24
Kan man rädda Vasa kan man bannemig underhålla Götheborg. Byta ut styrelsen omedelbart.
Det är en bit svensk historia återupplivad, unikt och vackert skepp skulle vara mycket tråkigt att se henne uppbunden och förtvina vid en kaj. Kan någon ringa HKS Majestät, han kan behöva ett större flaggskepp, mycket kungligare än Götheborg tror jag inte vi kan transportera våran regent! (om än lite långsamt).
13.24
Byt ut styrelsen snarast och bort med "CHaterinE". Här har man lagt ner enorma pengar och arbete pa detta fina fartyg och sa har man inte ens pengar till besiktning, än mindre till att lata henne segla. Var har pengarna till detta tagit vägen? Ordna sponsorer och ordna chartrade resor t ex via ett reseföretag eller annat liknande. Inte har man byggt henne för att ligga i hamn. När jag sag henne segla in i Nice hamn nästan sprack jag av stolthet. Inkompetens och skandal! Man blir bara vansinnig.
13.25
Med alla insamlingar och protester som går att göra via webben,borde det inte vara något problem att ha denna skuta seglande. Men med fel man eller kvinna vid rodret, kan vilken farkost som helst gå på grund, eller sjunka ! Dags för ett vettigt myteri, å kölhala de i styrelsen som är villiga att låta denna fina pärla förlisa å gå under, istället för att kryssa och symbolisera ett välfärdsland som Sverige. Om man kan skapa en valuta som Bitcoin, ur tomma intet, borde det inte vara några problem att få ihop realistiska tankar och planer, för att ha detta otroliga hantverk och historiska skatt, guppande på böljan den blå.
Naturligtvis finns det en lösning, det gäller bara att finna den.Gnugga geniknölarna, gott folk.
Skepp å hojj.
14.28
ungefär samma resonemang som att vi behöver inget tak på huset för att det inte regnar just nu.. tänk om tänk rätt
14.29
Detta är en skandal. Tänk om alla seglare i Sverige bidrog med en 10:a så skulle vi hålla henne flytande ett bra tag till....
14.46
Det här är helt fruktansvärt! Jag tycker, särskilt som göteborgare, att det är jätteledsamt - och då har jag inte ens sett den i verkligheten...!
14.46
Ett ofattbart beslut. Det är väl till att förstöra pengar? Då finns inga pengar, men till allt annat märklig kan det tas millioner.
16.35
Dette er dårlig leder ansvar.Jeg blir gjerne med på kronerulling til denne fantastiske båt
Som gir oss en virkelighet av historien.
16.35
Skamligt!
18.09
Positivt att driva ideellt och att vi ska ha fler skepp. Säker sjöfart kan vara miljövänligt.
Och att trä är extra miljövänligt och hanterar hur vi människor ställt till med klimatet.
18.09
Bilda en förening runt skeppet så att medlemmar kan stödja fortsatt seglats. Crowdfunding skulle säkert fungera. Vi är många som är beredda att stödja detta fantastiska skepp. Chansen att få ett sådant här skepp segelbåt kommer inte att återkomma.
18.09
Dåligt skött. Det är ju inga pengar det handlar om. Kaffepengar för vilken damfrisering eller vilket café som helst. Löjligt. En annons på fb hade räckt!
18.09
”viktigt att fokusera på vårt uppdrag som är att utveckla ett spännande besöksmål i Göteborg” - Vinnande uttalande i floskeltoppen!

Det är självklart att Götheborg III skall hållas segeldugligt, om inte annat för att segla under Göteborgsjubileumet 2021!
Starta en Crowdfounding (jag lovar att pengarna kommer in snabbt), men saknas viljan spelar det ingen roll, det finns helt enkelt inget intresse av att ha ett seglande Götheborg III! Nästa steg kommer bli ”vi har inte pengar att hålla fartyget i skick (så hon skall huggas upp)” och då är styrelsens alla problem ur världen!
18.09
Sorg i hjärtat ????
18.09
En alldeles för kortfattad artikel. Känns som att en del viktig information saknas. Vad kostar det skattebetalarna årligen att hålla skeppet i skick? Pengar som skulle kunna användas till skola och sjukvård. Detta kanske är det bästa beslutet man kan ta - att tvinga skeppet i hamn för gott och använda skattepengarna till bättre saker.
18.10
Detta är inte sant. Pengar finns, Det är bara för politikerna i Göteborg att hosta upp dom.
Starta en insamling, återbetala pengarna som dom myglat undan och gör det kvickt .Ni är ju en visa i hela landet.
18.10
Mycket tråkigt att inte hålla igång detta unika skepp. 10:- / medborgare skulle göra stor skillnad. Finns det kontonummer så man kan bidra till?
18.10
Kan någon starta en facebookgrupp och samla in pengarna till en besiktning?
Jag undrar varför det är så svårt att få känna sig stolt nu för tiden.
Ska det bli förbjudet i framtiden? , ska det bara förekomma inom sporten!
18.10
Håller med nästan alla skribenter, vi har råd att underhålla detta förnäma hantverk. Avsätt alla dåliga ledare som leker med våra skattemedel med dåliga beslut. Götheborg är bland det finaste vi har.
18.10
Finns det ingen som kan göra en Facebook-grupp via vilken man kan skicka in pengar
Skulle gärna lägga en hundring eller två för att i alla fall hålla skeppet besiktigat och vid liv
18.10
Jag gjorde ett studiebesök på varvet när hon byggdes. Att se denna kunskapsbank samlad var en upplevelse i sig. Om detta skepp inte får fortsätta skingras självklart intresset. De som hade kunskaperna då måste få föra dom vidare till nästa generation som i sin tur måste få praktisera sina kunskaper. När man om några år inser sitt misstag och vill bygga en ny replika. Ja då säger datorn limträbalkar och plyfapanel från Byggmax och syntetrep från Bauhaus. Skäms på er. Jag kommer att bidra till en eventuell insamling.
18.10
Den 1 april 2011 meddelade GP i en artikel att ostindiefararen skulle bogseras ut och sprängas i hamninloppet som en del i Göteborgs 400-årsfirande sommaren 2021. Det kanske inte var ett aprilskämt, som alla trodde, utan rena rama sanningen?
18.10
Undrar hur mycket vd på SOIC och dess styrelseledamöter/ordförande har i lön/arvode?
18.11
Tråkigt. Vi erbjöd Catherin Fritzell, SOIC att sponsra 100% av inspektionskostnadern för att förnya certificaten men man tackade nej. Sade att de skulle "fokusera på sitt uppdrag" vilket var att göra ett nytt besöksmål i GBG. Vansinnigt att låta fartygets certificat löpa ut när det inte kostar dem något att behåll dem då hela kostnaden blir sponsrad. Märkligt och okunnigt.
20.50
Bedrövligt & kortsiktigt tänk! Tänk om och gör rätt!
20.50
Skandal! Bygga ett så fint skepp och sedan dumpa båten som "turistattraktion". Sätt in båten som miljövänligt passagerarskepp mellan Göteborg och England via Danmark istället! Den finns nog fasen sponsorer till detta också!
20.50
Man undrar lite hur ansvariga tänkte när detta bygge påbörjades, stora summor statliga skattepengar satsades när skeppet byggdes som sysselsättning för arbetslösa. Hur många miljoner? Jag tror inte någon vågat räkna, 50-60-70 miljoner kanske? Eller ännu mera? Till rimlig nytta?
21.39
Märklig historia.
Tillsätt nya människor på uppdraget och sluta ge de nuvarande lön.
En attraktion som ostindiefararen minner mig om tider som flytt.
Är det bara inkomster för agerande som styr?
13.07
Det finns väl ingen som helst motsättning mellan det uppdrag Catherin Fritzell, SOIC har att ordna en bra utställningsplats för skeppet i Göteborgs hamn och att samtidigt fortsätta att besiktiga fartyget. Finns det inga tunga politiker kvar i Göteborg längre som kan gå in och klargöra detta? Vi är nog många som undrar vad man skall rösta på lokalt vid höstens val.
13.07
Jag är glad att jag hann se Götheborg vid besöket i Kristinehamn. Ett vackert och mäktigt fartyg. Nu var det så många intresserade att jag aldrig hann med att gå ombord vid Kristinehamnsbesöket. Ledsamt om inte Götheborg kommer att få ge sig ut och segla igen.
13.07
Snålheten bedrar visheten... Låt Götheborg få VARA en BÅT som kan segla... NAVIGARE NESSES EST ⚓
13.07
Vore det inte något för staten att bidra till? Skeppets kostnader borde ju kunna ingå i försvarsbugeten eller bekostas av någon kulturbudget.
13.07
Man startar insamlingar för många andra beundransvärda ändamål, genom att vi likasinnande ger några tior skulle det med all säkerhet inte vara några problem att samla ihop den summan som behövs!!
13.07
Gunilla, Öckerös seglande gymnasium ligger nu Saint Georges, Grenada. Så kan man också använda en fullriggare.
14.09
Skeppet är en del av det bästa som hänt mig! Det är så otroligt sorgligt om hon inte får segla igen, det är därför hon finns!
16.51
Det vore i sammanhanget intressant att veta vilka arvoden styrelsen har tagit ut.
18.23
Göteborgs hamn vill vara ett transportnav och en staden en handelspartner globalt. Vad vore bättre än ett seglande fartyg som PR för att nå rederier och andra företag i Asien?