
SVT rapporterade · Kepsdebatten
Hej! Jag heter Tina Enström och är reporter här på SVT. Snart sätter vi igång med vår chatt-debatt om kepsförbud och intrycksallergi. Ska elever verkligen få sitta med luva, mössa och keps inne i klassrummet? Är det diskriminering att ha kepsförbud på skolan? Vad har du för erfarenheter och synpunkter? Klockan 10 öppnar vi chatten men redan nu kan du skriva frågor och berättelser här. Du kan också mejla mig på tina.enstrom@svt.se. Ange om du vill vara anonym.

Välkomna till vår chatt-debatt om keps och intrycksallergi! Nu sätter vi igång. Gå gärna in och läs argumenten i spalten här till höger. Där finns också nya filmklipp som ger en bakgrund till debatten.
Dagens snorungar klarar inte av krav
Vi börjar med ett mejl. Signaturen Svensson skriver: "Jag undrar hur denna debatt har uppstått, men anar snart att det handlar om den fria uppfostran som gör sig gällande. Dagens snorungar klarar inte av när någon ställer krav eller anpassning på individen. Alla skall göra som de själva vill! Hur skall detta sluta? Det skall bli roligt och se när dagens ungdomar skall inkallas till allmän värnplikt. Då kommer den verkliga katastrofen att visa sig eller...
Håller du med eller inte? Skriv!
Lärare: Ta på dig kepsen och kör bara!
Läraren Ola Alfredsson har kommenterat i vår facebook-tråd: "Jag kör med hatt dagligen under mina lektioner - ingen lärare verkar ha någon åsikt om det. Och eleverna blir besvikna när jag glömmer hatten. Så ta på dig kepsen och kör bara!
Det är ohyfsat brist på uppfostran från hemmet
Tack för ditt inlägg! Berätta gärna mer! Varför är det viktigt att ta av sig kepsen inne?
Beteendevetare: ”Kepsförbud är diskriminering”
SVT NyheterSVTs enkät visar att var tredje skola i Norrköping förbjuder eleverna att bära keps i skolan. Beteendevetaren Anna Sjölund, som handleder personal kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, reagerar starkt på det. – Eftersom kepsen är ett hjälpmedel för elever som behöver sålla bort intryck så är det här ungefär som om man skulle förbjuda glasögon. Det skulle till och med kunna räknas som diskriminering, säger hon.Beteendevetaren Anna Sjölund väckte starka reaktioner när hon sa att kepsförbud är diskriminering. Håller du med? Eller kan man inte dra det så långt?
Fastrar och mostrar satt med hatten på inne
Anita Peterson skriver i vår facebook-tråd: "Vad är problemet? När jag var lite satt alla min fastrar och mostrar inne med hatten på. Hade inga problem med det. Inte barnen heller. Jag tror inte det var någon slags uppror eller protest tanterna gjorde. Det var bara ett mode.
Jag förstår inte de som tycker det är så förfärligt. Jag har inte sett någon i debatten komma med ett vettigt argument för det! Varför är det viktigt att ta av den? Är det bara av kulturell tradition /"det är ett utomhusplagg" så är det ju hög tid att ändra på det. Vi kan ju inte ha regler bara för att det alltid varit så. Nu vet vi att kepsen kan hjälpa till att fokusera - bra då använder vi den!
Tack för ditt inlägg! Men kan det inte vara så att det blir stökigt då med kepsar och luvor i klassrummet? Svårt att få ögonkontakt som en del rektorer har svarat i vår enkät?
Därför tar allt fler skolor bort kepsförbuden
SVT NyheterFör många vuxna är det självklart att man inte har mössa eller keps på inomhus. Men vad ska gälla för skolelever? Det råder det delade meningar om i skolans värld, visar en enkät som SVT gjort bland 30 skolor i Norrköping.Så oerhört gammaldags att man inte skulle kunna få ha keps I ett klassrum!
@Keit - Tack för ditt inlägg! Varför är det gammaldags? Är det inte bra med traditioner?
Skolan är en stökig miljö och en del måste få kunna sanera intrycken. Om en så enkel åtgärd som kepsen gör att eleven kan vara i skolan så är det för mig en ickefråga. Skolan har mer angelägna saker att lägga sin energi på - t ex. att hälften av eleverna med npf inte klarar måluppfyllelsen.
@AnnLindgren - Tack för inlägg! Vad är det man ska fokusera på, tycker du? Vad är den viktigaste frågan för att klara måluppfyllelsen?
Lärare: Jag kör med typ basker
Emil Leberfinger skriver i vår facebook-tråd: "Jag kör också med hatt eller typ basker, på dom flesta av mina lektioner."
Är det okej att lärare kör med hatt, basker och mössa - vad tänker ni andra?
Vem och när kom man på att kepsen hjälper att ta bort intryck?
@Majken - Hej Majken! Det finns en hel del forskning kring det här med att hjärnan kan ha svårt att sålla bort intryck. Läs gärna mer i spalten här intill. Där förklarar till exempel en specialist på neuropsykologi hur det fungerar.
Skolan är prestationsbaserad - om barnet presterar bättre (och som grädde på moset MÅR bättre) - vad är problemet?
@VL - Tack för ditt inlägg! Men kan det finnas tillfällen när keps och mössa stör inlärningen?
Så svarar Norrköpings skolor om kepsregler
SVT NyheterHar ni regler kring mössor, kepsar och luvor i klassrummet? Vi skickade en enkät till Norrköpings skolor. Här är svaren.Spana in vår enkätundersökning med alla grundskolor i Norrköping. Den visar att allt fler skolor nu slopar kepsförbudet. Vad tycker ni om det?
Slopade kepsförbudet
Malin Selkälä skriver i vår facebook-tråd: "På högstadieskolan där jag jobbar har rektor och elevsamrådet nyligen slopat kepsförbudet med efterföljande protester från flera kollegor. Välkommen till 2018, tänker jag. Blir sugen på att själv ha keps bara för att retas..."
Spännande Malin, har du testat keps i personalrummet än?
Skolan är idag generellt inte anpassad för barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Keps/mössa blir ett sätt att själv hjälper många barn att fokusera på undervisningen. Om keps/mössa hjälper många människor, förstår jag inte varför de inte ska få ha den. Varför är det skulle vara viktigare att någon slipper se en huvudbonad än att någon blir hjälpt känns märkligt.
@Annika - Tack för inlägg! Intressant! Vad har du själv för erfarenheter?
Det blev en större debatt kring det här med kepsar än vi någonsin hade kunnat ana. Men handlar det egentligen bara om keps eller inte? Eller är frågan större än så? Professorn Sven Bölte på KIND sa att han tror att det handlar om makt. Vad tror du?
Bullshit att jämföra glasögon med keps
Ett mejl från Claes som tycker att det här med keps som hjälpmedel i skolan är bullshit: "Det är ju märkligt att ni låter en person få utrymme som jämför glasögon med keps. Hur tänkte ni nu? Påminner mig lite om dom där motorcykelförarna som skaffade läkarintyg på att dom inte kunde ha hjälm. Samma bullshit. Däremot skall det ju inte förringas i att keps kan skapa tillhörighet /trygghet osv. Men det är ju något annat."
Håller ni med? Eller finns det någon som har erfarenhet av det här med att det är svårt att sålla bort intryck?
Trams
Efter debatten om att kepsförbud kan vara diskriminering skrev en person i ett mejl: "Vilket genuint general trams. Hur kan folk avlönas för sånt trams."
Håller ni med? Kan kepsförbud vara diskriminering? Eller är det bara "trams"?
Besvärligt ljud och ljus måste kunna sållas bort av eleven. Lärarna måste känna till funktionsnedsättningarna och hur konsekvenserna blir i vardagen för dessa elever. Visste de det skulle de ge tydliga instruktioner så att eleven alltid visste vad som förväntades. Det tillsammans med flexibilitet i kraven skulle lösa mycket av problemen.
@AnnLindgren - Tack för inlägg! Intressant. Har du själv erfarenhet av det?
Angående att keps/mössa skulle störa inlärningen - kunskapen tas väl inte in genom håret? Eller har jag missat något? Och angående hela argumentet om svårigheter med ögonkontakt - hur löser man det ”enorma” problemet med barn med synnedsättning?
@VL - Intressant liknelse! Varför tror du att just kepsen väcker så starka reaktioner?
En av svensk skolas största icke-frågor
Elin Dahné-Branting skriver i facebook-tråden: "Jag menar att detta är en av svensk skolas största icke-frågor som inte borde få ta så mycket tid och kraft av varken elever, personal eller föräldrar. Och ändå - heja SVT som lägger stort fokus på denna fråga som ju blir så viktig för många eftersom den skapar så mycket känslor hos folk."
Kepsdebatten: ”Behöver jag skärma av ska jag få göra det”
SVT NyheterElever som behöver skärma av ska få göra det, anser utbildningsminister Gustav Fridolin (MP). – Man måste ha möjligheten att använda de verktyg som behövs för att eleven ska kunna fokusera på skolarbetet. Hur det görs måste vara en dialog mellan läraren, specialläraren och elev. Det ska inte vara förbjudet någon annanstans ifrån.Släpp kepsen fri!
Elin Dahné-Branting fortsätter: "Det jag tycker är så svårt med denna fråga är att åsikten att elever INTE får ha något på huvudet i klassrummet är så cementerad hos allt för många vuxna. Som om "det är respektlöst" eller "hur ska det gå när de är vuxna" är mer legitima åsikter än att många elever faktiskt behöver detta filter mot världen för att ens orka skolans vardag. Släpp kepsen fri tänker jag - som en väg att undvika onödiga konflikter men också som en inkluderingtanke. Om det är standard att det är helt ok för alla så kommer, enligt min ganska långa keps-är-tillåtet-i-klassrummet-erfarenhet, bara några få tillslut att ha något på huvudet. Några för att de faktiskt behöver och några för att de helt enkelt vill men de som behöver måste inte känna sig särbehandlade eller utmärka sig. Det gör så många elever ändå varje dag!"
Svar på min tidigare inlägg: Att det kan riskera att bli stökigt: ja, det kanske det riskerar att bli, men kan inte se att det är större risk än med andra saker i rummet, papper, pennor mm. Blir det ett problem är jag övertygad att läraren kan hantera situationen. Ögonkontakt: För de barn som klarar ögonkontakt är det säkert inget problem, och för de som har oerhört svårt med ögonkontakt anser jag inte att man kan kräva det. Bättre att barnen lär sig något, än att det tvingas till ögonkontakt som är så oerhört jobbigt för många med svårigheter inom NPF.
@LindaLidholm - Tack! Kan du berätta lite mer om det där med att ha svårt med ögonkontakt? Tänker att det är många som inte vet det.
Har ni sett vad utbildningsministern tycker i artikeln här nedanför? Att alla ska få skärma av... Hur reagerar ni på det. Bra eller dåligt?
Jag tror kepsmotståndarna har ett gammaldags tänk helt enkelt. Man ser det som ett ytterplagg, eller en ren fråga om respekt - att man ska ta av sig hatten och buga för någon äldre, typ. Eller så tänker man ”När jag var ung var det minsann ingen som hade keps!”. Nej - men så kanske barnen då mådde dåligt i hemlighet också?
@VL - Tack för inlägg! Ja det där är intressant. Vad kommer det ifrån egentligen, det där med att ta av sig mössan inifrån. Läs mer i artikeln "hyfs-argumentet" i spalten här intill.
(Om inte mitt tidigare gick fram.)
Det här är ju ett problem som kan lösas med vanligt bondförnuft. En grundförutsättning för att vara lärare är ju att man kan skapa arbetsro i klassrummet; ALLA elever ska kunna arbeta ostört. En skolledning värd namnet ska se till att det kan ske. Enkla hjälpmedel i form av öronproppar, hörselkåpor, kan ibland behövas. Vad som INTE behövs är den medikalisering, den psykiatrisering av problemet som SVT kör ut i den här kampanjen, där man kallar in på det här enkla problemet förmenta medicinska experter. Inte heller behöver man skapa någon jättekonflikt runt keps-inte keps. Lite enkelt bondförnuft är vad som behövs.
Det här är ju ett problem som kan lösas med vanligt bondförnuft. En grundförutsättning för att vara lärare är ju att man kan skapa arbetsro i klassrummet; ALLA elever ska kunna arbeta ostört. En skolledning värd namnet ska se till att det kan ske. Enkla hjälpmedel i form av öronproppar, hörselkåpor, kan ibland behövas. Vad som INTE behövs är den medikalisering, den psykiatrisering av problemet som SVT kör ut i den här kampanjen, där man kallar in på det här enkla problemet förmenta medicinska experter. Inte heller behöver man skapa någon jättekonflikt runt keps-inte keps. Lite enkelt bondförnuft är vad som behövs.
@Olle - Tack för inlägg! På vilket sätt tycker du att det blir en medikalisering och psykiatrisering? Många pedagoger och elever som vi har pratat med pratar om att kepsen kan hjälpa dem att sålla bort intryck. En del av dem har en diagnos, andra inte. Måste man inte lyssna på dem då, tycker du?
Tack alla som skriver inlägg! Vi har ett reportage-team som är på väg till en skola för att prata med pedagoger. Finns det några pedagoger här i chatten? Vad har ni för erfarenheter?
Lärarna missförstår eleverna!
Hilda, som bor i Linköping och själv har autism, har skrivit en debattartikel om det här: "Jag tycker att det är mycket missförstånd i skolan. Eleverna mår dåligt bara för att en lärare säger till dem: "Du kan, om du vill." Lärarna har fel uppfattning om eleverna. De tror sig veta allt om eleverna, att de är lata när de inte jobbar på lektionen och då blir det okunskap, eftersom det inte stämmer med verkligheten som är att eleverna inte kan jobba. Att de inte kan jobba, kan ju bero på: 1. Att läraren kräver saker, som eleven inte kan göra. 2. Att läraren påverkar eleven känslomässigt negativt. 3. Att läraren har gett fel uppgift 4. Att läraren inte har något intresse för eleven. 5. Att läraren stressar upp eleverna, för att komma ifatt det eleven hänger efter med."
Ni som är lärare - håller ni med?

Hilda, som har autism, fortsätter:
"Det finns små lösningar på det här, som kan göra stor skillnad. Det kan vara att läraren stannar upp och lyssnar på eleven eller frågar vad eleven önskar att lära sig. Om man frågar sådana frågor är det väldigt bra, för då känner eleven sig sedd och tänker "Nämen, hon vill verkligen hjälpa mig och vill förstå vad jag kan och inte kan." Då kan det göra att de känner att de vill jobba mer, och då går det snabbare. Om man ser att en elev inte kan jobba, till exempel sitter ihopsjunken eller med händerna för ansiktet, fråga då: "Är det något som är svårt?" Om eleven klarar det, så belönar man dem genom att säga: "Yes, vad duktig du är, du kan det här, vi ska se om jag kan tänka ut fler sådana liknande uppgifter som du kan klura ut." Jag vet att det verkligen är svårt att vara lärare, men om ni vill ha tips från en elev som har en diagnos, så har ni fått det här."
Finns det några lärare här som vill ha tips från någon som vet hur det är? Passa på! Jag vet att Hilda följer debatten nu.
Det vore enormt intressant att veta om nej-sängarna själv har någon erfarenhet av NPF eller att vara anhörig till någon med NPF - eller om man bara är en tyckare?
@VL - Tack för inlägg! Har du själv erfarenhet? Bra eller dåliga i så fall?
Välkommen alla nya chatt-deltagare! Vi diskuterar det här med kepsförbud och intrycksallergi - men kommer fram till att det handlar om mer än så. Det kan handla om makt, respekt och förståelse också! Skriv och berätta om dina erfarenheter!
Läs gärna artiklar och kolla filmklippen i spalten till höger också. Där får du veta mer om bakgrunden och förhoppningsvis lära dig något. Kanske ändra uppfattning...
Min skola tog bort kepsförbudet - ledde till färre konflikter
Kamilla, som är lärare på en skola i Norrköping, skriver så här: "Min skola valde att ta bort kepsförbudet för flera år sedan. Det ledde till betydligt färre konflikter som tog tid från undervisningen. Det ledde också till att färre elever använde keps/mössa som provokation. Dessutom kan nu de som behöver avskärma sig göra det."
Kamilla fortsätter: "De flesta som uttalar sig på sociala medier utifrån dels ert inslag förra veckan och dels andra inlägg i debatten, är sällan verksamma i skolan. Det är personer som inte är uppdaterade gällande forskning om NPF och hur det kan yttra sig. Man vill att skolan ska lära eleverna folkvett och hyfs, min erfarenhet är att detta inte sitter i någon keps..."
Läraren Kamilla: "Allt detta gör mig beklämd!"
"Jag har läst krönikörer som uttalar sig och tycker att det är fruktansvärt att elever får ha något på huvudet. Jag har sett författare göra inlägg med "stora skämskudden" för svensk skola, att den går utför pga slapp attityd gentemot elever som behöver styrning och strikta regler. De blir påhejade av förståsigpåare som ska tala om hur vi ska jobba och inte jobba. Allt detta gör mig beklämd!"
Läraren Kamilla: "Viktigt nå elever efter lång frånvaro - med eller utan keps"
"Självklart brottas skolan med problem men att förbjuda kepsar löser inte dessa. Om jag kan nå en elev som kanske börjar komma till skolan efter lång frånvaro så struntar jag högaktningsfullt i om eleven har keps! Att komma till skolan är en förutsättning för lärande och alla elever är välkomna, både med och utan keps!"
Kepsdebatten !!!! ????
En ickefråga
En ickefråga
@BjörnAndersson - Kanske. Eller en symbolfråga för något annat? Kanske därför den väcker så starka reaktioner? Vad tycker du är den viktiga frågan för skolan?
Ett tips till er i redaktionen - ta kontakt med ADHD-center i Stockholm och få deras input. Enormt kunniga och kompetenta!
@VL - Tack för tipset!
Hela er vinkling är ju i riktning mot neuropsykiatriska diagnoser, där ni också lanserar det obehagliga begreppet "intryckskänslighet" - som något medicinskt klingande, som något som ska likna en verklig medicinsk diagnos. Det här är ett enkelt allmängiltigt pedagogiskt problem, hjälpmedlen är enkla som jag skrev - ert val att köra ut det här som en fråga om keps skapar bara mer konflikt - bidrar till uppmärksammat mediautrymme och mycket tyckande - inte till en lösning på det enkla problemet.
@Olle - Varför är "intryckskänslighet" ett obehagligt begrepp. Vi har inte lanserat det som ett medicinskt begrepp, men det är ett ord som allt fler med autism och adhd själva använder just nu för att beskriva känslan för andra personer, som inte upplever världen så här. Vad tycker du att man ska diskutera istället? Vilka lösningar är intressanta att diskutera?
Skolan dåligt anpassad för intryckskänsliga barn
SVT NyheterI varje klass finns elever med så kallad intrycksallergi. Det betyder att de är känsliga för blinkande lysrör, stolsskrap och sorl. I många fall leder det till att eleverna blir långvarigt frånvarande, i veckor, månader och ibland år.Eftersom religiösa huvudbonader inte ifrågasätts så ska inte andra huvudbonader heller ifrågasättas. Jag tycker däremot det är på sin plats att ifrågasätts påtvingade religiösa plagg på barn i skolan.
@DanielDejehed - Okej. Men keps och mössa och liknande ska eleverna få ha?
Har jobbat som lärare nu i snart 10 år och alltid sagt åt eleverna att ta av sig kepsen eller mössan och det är bara i början som man behöver tjata. fattar inte varför det ska vara så svårt.
@JörgenJönsson - Tack för inlägg! Varför är det viktigt att de tar av sig mössa och keps i klassrummet tycker du? Förklara för oss som aldrig jobbat som lärare...
Mitt barn har NPF och är känslig för intryck i klassrummet. Det jag tror många kepsmotståndare inte förstår är att intryck kan vara så enormt många saker, inte bara ljud. En klocka som tickar, vinddrag från en ventilationstrumma, en solkatt i taket, teckningar/informationstavlor på väggen. Kärnan i uppmärksamhetsstörning är ju just att det inte GÅR att med vilja styra sin uppmärksamhet. Men en keps kan hjälpa till att sålla bort i alla fall vissa av dessa intryck och bidra till att fokus riktas åt rätt håll.
@VL - Tack! Så bra du beskriver det. Vad finns det mer, för utom keps, som kan hjälpa till?
Man behöver inte keps inomhus. Nyttigt att lufta håret ibland
@LarsLjungberg - Tack för inlägg! Hur tänker du kring det här att vissa elever har svårt att sålla bort intryck? Ska de ha möjlighet att använda keps eller finns det andra sätt?
Välkommen alla nya chattare! Nu är det mer än 100 personer som läser och följer debatten! Fortsätt skriv om era erfarenheter. Om du vill vara anonym kan du mejla mig istället på tina.enstrom@svt.se.
Läs gärna artiklarna och titta på filmklippen i spalten till höger. Vi har gjort flera nya klipp för att ge en bakgrund till den här debatten.
Har ni sett artikeln här nedanför? Den handlar om en del barn till och med stannar hemma från skolan för att de inte klarar alla ljud- och ljusintryck. Har du varit med om det själv? Berätta!
”Man har svårt för intrycken och får fysiska reaktioner”
SVT NyheterDet kallas intrycksallergi. När man får fysiska reaktioner av intryck. Starka ljud och solljus kan göra fysiskt ont. Och lukter kan få en att kräkas. Jill Rogheden från Söderköping trodde länge att alla hade det som hon. – Så jag sa aldrig någonting när jag växte upp.I artikeln här berättar Jill Rogheden om hur det är att ha "intrycksallergi". Det kan till och med göra fysiskt ont med ljus och ljud. Har du varit med om något liknande? Berätta!
Ingen keps i skolan. Inte på lektionerna och framför allt inte i matsalen. Vem är personen? Fuskar han eller hon på provet tentamen? Förbjud mot kvinnlig kippa?
@MariaochAnnCharlotte - Tack för inlägg! Du vill förbjuda alla huvudbonader alltså?
Under lektionstid ska alla huvudbonader av oavsett anledning, mode eller av religiösa skäl.
@RichardIvarsson - Varför ska huvudbonader av?
Reportaget bra
@MariaMagnussonochAnnCharlotteBjörklund - Tack! Det värmer. Vilket av reportagen tänker du på?
Finns större problem än Kepsar!!
Föräldrars ansvar. Keps vara eller inte vara PÅ i tid och otid. Lite av en snutte för otrygga människor. Även Vuxna som bär kepa även när jag inte tycker det passar. 54 år o uppfostran som ser lite annorlunda ut än idag.
/Kent
Föräldrars ansvar. Keps vara eller inte vara PÅ i tid och otid. Lite av en snutte för otrygga människor. Även Vuxna som bär kepa även när jag inte tycker det passar. 54 år o uppfostran som ser lite annorlunda ut än idag.
/Kent
@KentGustafsson - Tack! Så det är en fråga om uppfostran?
Om en elev är känslig för intryck från omgivningen måste man väl lösa det på ett bättre sätt än att hen ska behöva ha keps på sig, då får man väl förändra miljön istället. Att ta av sig keps och liknande inomhus tycker jag handlar om respekt. Finns ingen som helst anledning att ha keps i ett klassrum.
@Röjar´n - Tack för inlägg! Hur ska man lösa det då? Några förslag?
Jobbar som lärare sedan 10 år tillbaka och kepsfrågan är helt vansinnig att lägga tid på. Vi har segregering, problem med likvärdighet, betygsinflation, lärarbrist mm. Alla dessa frågor påverkar våra barns kunskaper och förberedelse för livet, kepsen av eller på gör det inte.
@Carl - I artiklarna här intill kan du se att många barn faktiskt blir hemmasittare för att de inte klarar av ljud- och ljusintryck i skolan. Är det också ett icke-problem?
Tina, jag tänker som så att plagg som är påtvingade av någon annan hör inte hemma i vårt samhälle, tyvärr är det ofta religiösa plagg vi kommer och tänka på. Vi är ett såpass civiliserat samhälle att det en individ vill bära av fri vilja ska han eller hon inte nekas.
@DanielDejehed - Okej. Tack för svaret!
Kepsdebatten är en ickefråga.
Får man färga håret hur man vill. Får man ha vilken frisyr som helst.
Ska man ha skor, tofflor, träskor, stövlar eller gå barfota.
Jag kan fortsätta så här i evighet.
Får man färga håret hur man vill. Får man ha vilken frisyr som helst.
Ska man ha skor, tofflor, träskor, stövlar eller gå barfota.
Jag kan fortsätta så här i evighet.
@BjörnAndersson - Jag fattar! Varför tror du så många är emot keps då? En tredjedel av skolorna i Norrköping har ändå kepsförbud och anser att det är värt att lägga tid på att tjata av kepsar och mössor.
Flickors schalett diskuteras och vill man förbjuda Killars keps verkar ok. Knepigt. Båda är utomhus huvud skydd. Mvh
@Elisabeth - Tack för inlägg!
Jag anser att kepsar är ens egna val i klassrummet och att den som har den på skallen bestämma själv om den ska ta av sig den eller behålla den.
@AdolfAndersson - Tack för inlägg!
Det finns ENORMT många hjälpmedel för intryckskänsliga barn. Förutom keps de bli hjälpta av hörselkåpor vid enskilt arbete, tydligt avdelade och avskärmade arbetsplatser, väl vald placering i klassrummet (ofta långt fram för att inte distraheras av elever framför), ett överlag genomtänkt klassrum där man intryckssanerar så långt det går, möjligheten att arbeta i annat rum osv. Det finns även särskilda ljudsystem där läraren bär en mikrofon som skickar ljudet till hörlurar som barnet bär, vilket kan göra det lättare att fokusera på lärarens röst. Det finns MYCKET att göra om man bara vill!
@VL - Spännande! Berätta gärna mer! Bra med lösningsfokus. Det handlar ju, som många här skriver, om mer än bara kepsens vara eller icke vara.
Ni som undrar vad intrycksallergi är. Läs gärna artikeln här nedanför (den med bilden på en hjärna). Där berättar Jill Rogheden hur det är för henne. Hennes berättelse gav i varje fall mig en tankeställare...
Över 200 personer följer chatt-debatten nu. Fortsätt skriva. Jag publicerar era inlägg så fort jag bara hinner.
Naturligtvis ska vi anpassa skolmiljön så de passar alla elever och genom att minska stress på olika sätt. Mycket av stressen i skolan handlar om ökad konkurrens och betygsjakt se BRIS årsrapport Skola. Omsorg. Vård www.bris.se Människor kan vara extra känsliga för intryck men inte bara p.g.a. av hjärnan och neurologi. Har man varit med om t.ex. mobbing, våld och sexuella övergrepp kan också något alldagligt som på något sätt påminner om det som hände ge upphopp till både fysisk smärta och psykiska besvär. Man kan då behöva skärma av sig på olika sätt t.ex. med ytterkläder eller mössa som kan upplevas som skydd. Här är det mycket viktigt med respekt och lyhördhet. Jag saknar detta perspektiv med trauma utan det är som vanligt bara ADHD som nämns som en möjlig orsak till "intrycksallergi". Detta trots att trauma och även grova sexuella övergrepp är mer än dubbelt så vanligt som de 5% som anses ha ADHD. Jan Pilotti leg läkare specialist i barn- och ungdomspsykiatri
@JanPilotti - Tack för inlägg! Intressant!
Jag beskrev enkla lösningar i tidigare inlägg. Er vinkling om kepsar är som sagt ett grepp för skapa konflikt, inte lösningar. Begreppet "intrycksallergi" är obehagligt då det sätter en pseudomedicinsk stämpel på ett stort antal barn. Den som jobbat som lärare vet att en lärare står och fallet med sin förmåga att skapa arbetsro (med uppbackning från skolledning). Saknar man den förmågan börjar man hitta fel på eleverna istället - som att många av dem skulle lida av "intrycksallergi".
@Olle - Intressant tanke! Hur skapar man arbetsro då? När många av eleverna i klassrummet har svårt med koncentrationen? Har du några tips?
Vad är det för jäkla påhitt att ha mössa på sig inomhus på lektionerna och vad är det för snack om diskriminering ser man så jäklig ut att man inte vågar visa huvudet det tillhör väl artighet att ta av sig mössa eller keps.
@Roger - Men om det finns elever som inte kan vara i skolan för att hjärnan har så svårt att sålla bort intryck - ska man inte ta hänsyn till det då? Läs gärna artiklar och kolla på videoklippen i spalten, där finns mer bakgrund om det här.
Det vi ser är symptomen eller tom sjukdomen som brutit ut pga dravel och dalt. Disciplin, ordning och reda är lösningen. Det funkar ju i alla länder, åtminstone där man har bättre PISA resultat och det är ju nästan alla jämförbara länder. Betyg från klass ett, inkl ordning och uppförande.. Nej, jag är ingen 40 taklist. Född i nutid
@Björn - Men hur gör vi med de elever som faktiskt har svårt att sålla bort intryck? Hur ska vi göra så att de kan vara i skolan? Läs gärna mer om det i artiklarna i spalten och kolla på våra filmklipp.
En del ungar är så oroliga och fladdriga att de faktiskt behöver något på huvudet för att hålla tankarna kvar på insidan av skallen.
@Fröken - Har du erfarenhet av det?
Givetvis ska vi ta hänsyn till elever som är ljus och ljuskänsliga. Min slutsats var att kepsförbud är vansinnigt att lägga tid på. Låt barnen ha vad de vill på huvudet. Viktigt för att bygga en identitet också.
@Carl - Så varför lägger vi så mycket krut på det då?

Nu är vårt reportage-team på plats på en skola och pratar med lärare. Finns det fler lärare här i chatten? Vad tänker ni?
Det är otroligt störande att ni hela tiden besvarar varje inlägg med en motfråga. Vad är tanken med det?
@Röjar´n - Okej! Då slutar jag... Vill bara diskutera lite och få mer detaljer. Journalist-yrkesskada... ;)
I början av högstadiet (10 år sedan) bestämde sig lärarna för att ta bort mössförbudet då ansträngningen att upprätthålla reglerna störde undervisningen mer än själva mössan. För övrigt kan jag inte se hur en keps eller mössa automatiskt innebär att man inte respekterar andra! Respekt är ett beteende inte en klädstil.
Istället för ett kepsfokus kanske man borde ha ett fokus på kunskap, kreativitet och problemlösning istället. Bara ett tips typ...
@BjörnAndersson - Jag fattar! Varför tror du så många är emot keps då? En tredjedel av skolorna i Norrköping har ändå kepsförbud och anser att det är värt att lägga tid på att tjata av kepsar och mössor.
Då är de två tredjedelar som inte lägger ner tid på det. Sen var dom gör i
Norrköping bryr jag mig inte så mycket om.
Då är det två tredjedelar
Då är de två tredjedelar som inte lägger ner tid på det. Sen var dom gör i
Norrköping bryr jag mig inte så mycket om.
Då är det två tredjedelar
Är det tillåtet att ha slöja/burka på sig i skolan, ska det vara tillåtet att få ha keps på sig i skolan med.
Kan väl inte vara så svårt.Inomhus bär man ingen huvudbonad av något slag.
Ytterligare ett tips till redaktionen - prata med en arbetsterapeut som gör observationer i skolor.
@VL - Vi har intervjuat en arbetsterapeut i Åtvidaberg. Ett intressant projekt där arbetsterapeuten jobbar ute i skolorna för att hitta bra hjälpmedel och miljöer. Se mer om det i spalten här intill under "diskriminerings-argumentet".
Fixa skolan först. Vi har 2018 nu, men var är en riktig skola??? En keps räknas som vårdad klädsel, punkt slut.
Inom försvaret gäller att man tar av sig keps eller mössa inomhus.
Det är normalt hyfs att ta av sig detta inomhus.
Så även i skolan.
Det är normalt hyfs att ta av sig detta inomhus.
Så även i skolan.
Det är 2018. I ett klassrum bygger man upp ett förtroendekapital. Vad är viktigt? Vad är mindre viktigt. Kan självförtroendet och identitet medföra att inlärning sker så är kepsen inte något avgörande för kunskap och trivsel. Sen kan man som lärare skapa ett klimat där det är naturligt att man tar av kepsen när man går in. Och lika naturligt att någon som behöver det fortfarande har den på.
Det märks i debatten om hur lite kunskap det finns om NPF ute i skolans värld. Det är ett fåtal lärare som förstår hur vlktig kepsen är för ett barn med NPF. Är själv förälder till ett barn med NPF och vet att minsta ljud kan förstöra en hel lektion ibland.Det talas om inkludering i skolan så fint.Att alla ska känna sig som en i gruppen. Sitter du i en grupp där du känner dig otrygg pga för många barn och där ljudet och ljuset stressar dig till ångest då mår du inte bra tillslut av att visstas i den miljön. Det pratas om att om eleven har keps då får man ingen ögonkontakt och eleven lär sig inget. Återigen märks den okunskap kring NPF där många barn har svårt med ögonkontakt och lär sig ofta bättre genom att titta bort och göra nåt annat under tiden som dom lyssnar. Kepsen är ett hjälpmedel som barnet själv har funnit som en bra strategi till att klara av klassrumsmiljön. Varför ta bort något som hjälper eleven att fokusera?
Hej Tina. Antingen förändrar man den sociala miljön på så sätt att man visar varandra respekten att inte prata högt, stoja eller på annat sätt störa i klassrummet. Eller så förändrar man den fysiska miljön med ljuddämpande åtgärder, avskärmningar som minskar synintryck och liknande. Mindre klasser/grupper är givetvis något som kan påverka. Det finns en mängt åtgärder att vidta som är så mycket bättre och effektivare än att sitta med kepsen på sig hela dagarna.
Jag föredrar inte att individer har på sig huvudbonad inomhus, men argumenten emot att ha det är tunna. Jag har svårt att föreställa mig att disciplin, ordning och reda skulle öka enbart tack vare att införa kepsförbud inom svenska skolan. Dock anser jag att denna typ av diskussioner är kontraproduktiva då det för fokus bort från de faktiska problemen i skolan och istället fokuserar på oväsentligheter. Diskussionen bör handla om hur den svenska skolan skall förbättra det innehåll som undervisas och hur elevernas resultat skall förbättras, inte huruvida keps bör förbjudas eller ej.
@Jonathan - Ja visst finns det större frågor än kepsen! Jag tänker att kepsen blir en symbol för något annat. Vad är det viktigaste att förändra i skolan, tycker du?
Som förälder till ett barn med NPF är det enormt förolämpande att det talas om brister i uppfostran, curlande, daltande osv. Vi NPF-föräldrar jobbar STENHÅRT med våra barn, varje dag. Vi har rutiner, regler, tränar på socialt samspel, kämpar ofta med sömn- och ätstörningar - och ovanpå allt ska vi dessutom jobba och vara produktiva medlemmar av samhället. Är det någon som inte ska skuldbeläggas så är det vi föräldrar!
Att denna lilla accessoar väcker så mycket hos oss. Om vi lägger fokus på undervisning och ordning först så tror jag att kepsen försvinner på många efter hand. Speciellt om man inte gör en stor grej av det. Sen kommer vissa självklart ha den länge.

Tycker detta är en del av en större debatt, nämligen debatten om samhällsdisciplin. Frihet och individualism i all anda, men det måste också finnas tillfällen i livet då man som individ måste ge sig hän till en större gemenskap och disciplin. Detta om något är psykologiskt viktigt både för individen men också för samhället i stort. Skola, vårdsinrättningar, militär och allting annat där staten har kontroll eller där man främst jobbar för samhällets bästa borde till ett minimun inkludera klädkoder, sen vad dessa ska vara eller om man till och med ska ha strikta uniformer är en annan fråga. Man lyfter på hatten för läraren och visar respekt, inte vänder kepsen bak och fram och agerar utan respekt. Och skulle man till exempel ha cancer och tappa hår, då är det desto viktigare att andra lär sig och får se samtidigt som individen i fråga kan stärkas av att vara sig själv och inte gömma sig. Mycket sådana saker i dagens samhälle hör till att man blir "kränkt", men jag tycker att det snarare handlar om svag disciplin, brist på respekt och dålig självkänsla, jag vill inte förvärra den situation som redan finns.
Utbildning är till för att lära sig, punkt. Var har keps, slöja eller om eleven ens infinner sig i skolan att göra utan väljer att plugga hemma istället? Det kunskperna som är viktiga, inte denna kvasidiskussion om kepsar, mobiler, slöjor och annat. Skolan ska sk*ta i vad elven gör, bara eleven sköter sig och pluggar, hemma eller på plats.
- Jag vet att det har diskuterats på många skolor genom åren. Det blir som en symbol för ordning och reda i klassrummet, men kepsen är oväsentlig i det sammanhanget, säger biträdande rektor Karolina Fagéus Bergh.
Har arbetat som lågstadielärare i många år. Är absolut emot keps inomhus, likaså huvan på en tröja. Diskussionen i klassen om keps är ett inomhusplagg eller ett utomhusplagg så blir svaret till 100 % utomhus. Alltså ingen keps i klassrummet!! Problemet är naturligtvis större i de äldre åldrarna men vi lärare måste stå på oss och säga nej. Eleverna har tagit över och har bestämt att det är ok med keps inne. Tyvärr är många av problemen i dagens skola beroende på att vi lärare är för flata och inte säger NEJ. Eleverna har tagit över!!
Bär själv gärna keps på fritiden. Men att hitta på en diagnos som "intrycksallergi" är bara att ursäkta ett beteende utan vilja ha en konflikt.
Skulle någon få en diagnos av det slaget kan de få en statligt utformad huvudbonad som fyller den funktionen. För det är väl ändå inte en statusmarkering med att ha rätt New Era keps på sig?
Skulle någon få en diagnos av det slaget kan de få en statligt utformad huvudbonad som fyller den funktionen. För det är väl ändå inte en statusmarkering med att ha rätt New Era keps på sig?
@Patrik - Vi har inte beskrivit "intrycksallergi" som en diagnos. Det är ett ord som en del personer med autism och adhd själva använder för att försöka förklara för andra hur det kan kännas att uppleva världen annorlunda.
Helt meningslös diskussion. Låt folk ha på sig vad de vill i skolan och lägg tid på att fixa den istället. Fokus på fel ställe som vanligt hos många i detta land.
Välkomna alla nya chattare! Vi började prata om kepsförbud och intrycksallergi - men det handlar allt mer om lösningar. Hur ska vi få en bra skola som är tillgänglig för alla? Nu efterlyser jag lösningar och konstruktiva förslag!
Bilden på hjärnan är borta Borde kunna ses hela tiden med förklaring Tack
@Elisabeth - Okej, ska försöka ordna det.

Helt rätt Kerstin Gustavsdotter! Tack!
Här skapas mönsterklassrum för intryckskänsliga
SVT NyheterI Åtvidaberg ska alla skolor intryckssaneras så att elever som är känsliga för ljud och ljus klarar av att vara där. Tanken är att det ska leda till att frånvaron minskar och att fler elever når kunskapsmålen.Tina frågade om tips för att skapa arbetsro: Ja först och främst gör alla lärare värda namnet den saken (ibland tillåts de inte att göra det av en skolledning som inte backar upp dem). God planering av lektionerna, placera elever så att de så lite som möjligt stör varandra. Ha tydliga regler för klassrummet (vad som är ok och inte; ingen ska få störa andra). Tydliga och kända konsekvenser. God kännedom om eleverna med anpassning av undervisningen för dem som behöver det. Ett gott bemötande av eleverna så får man gott tillbaka. Se till att följa upp med eleverna vad de tycker om arbetsron, och sätt in mer åtgärder om de (och du) inte är nöjda. Börja inte skylla på elevernas "medfödda" oförmåga att koncentrera sig-skapa i stället en miljö där de KAN göra det
@Olle - Åh tack snälla för konstruktiva tips!
Här nedanför ser ni arbetsterapeutens tips om hur man kan göra klassrummet tillgängligt för alla och skapa arbetsro. Ge gärna fler förslag! Nu efterlyser vi konstruktiva lösningar!
Varför inte löpa linan ut och tvinga alla att ha på sig rånarluva så är problemet löst.
@AndersK - Okej... Hur menar du nu?
Väntar fortfarande på rätt stöd i skolan
En förälder skriver: "Rektor bestämmer vilket stödbehovet är i skolan. Dvs rektor bestämmer allt! Jag har son på 14 år generell och pragmatisk språkstörning vi väntar fortfarande på han ska få rätt stöd i skolan. Min son har dock inte kepsbehov men många andra behov."
Keps skall bara bäras UTOMHUS.

Det finns alltid fler perspektiv
Läraren Alexander Skytte som själv har erfarenhet skriver: "Ett barns bekymmer behöver valideras, försöka förstås och bemötas. Diagnos eller inte. Jag tycker att det är värre när jag blir bemött för att jag har adhd eller autism än när jag blir bemött som alla andra. Det gör mig förvirrad. Det gör att jag känner mig fel. Istället för att uppleva att jag bara har ett annat sätt att fungera på. Med det sagt så är det bra att veta att människor känner olika mycket (sensorisk känslighet) samt har en exekutiv förmåga som är olika långt utvecklad. Även att vi tänker på olika sätt och det finns alltid fler perspektiv, därför behöver vi kunna fånga upp fler perspektiv utan att de krockar med varandra.
Alexander fortsätter: "Det är då klokt att lägga mer fokus att undervisa om kognitiv samt inlärningspsykologi för att gå ifrån det medicinska och kategoriska tänkandet. Det är detta vi behöver utgå ifrån i vårt bemötande. Det finns stora skillnader i funktion bland personer som har adhd eller autism, därför går det inte att säga att man kan göra på ett specifikt sätt för alla med en sådan problematik. Utan tillvägagångssättet kommer alltid att falla tillbaka till orsaken bakom själva problemet."
Synd jag inte kan skicka en selfie på mig. Sitter under lektionen med keps. Har ingen betydelse för inlärandet.
Sade redan för 25 år sedan, se de fina barnen i stället för kepsarna!
@Jan Kan du förklara för mig varför det är så ohyfsat med att ha keps på inomhus?
Barnen utvecklar egna strategier för att hantera situationen
Alexander igen: "Som då oftast är sensorisk känslighet samt brist i den exekutiva förmågan. Detta behöver en pedagog ha med sig i skolan samt verktyg för att upptäcka detta och bemöta det. Många av de problem som barn med NPF utvecklar grundar sig i att deras behov inte ses, eftersom de själva inte kan uttrycka dem. Barnet utvecklar istället egna strategier för att hantera sin situation och de strategier vi ser ned på är de som blir utåtagerande. Det är även en anledning varför problematiken är svårupptäckt hos vissa, som inte blir utåtagerande. Särskilt flickor. De kan även komma ifrån att de vuxna i skolan följer en norm över hur barn ska bete sig och vara. så fokus på rätt sak! :)"
En del av lösningen är mer och obligatorisk utbildning om olika funktionsnedsättningar till ALLA som arbetar med barn! Det är inte okej att vi föräldrar ska behöva lära lärarna vad exempelvis ADHD är och skicka dem på diverse kurser på deras fritid - den kompetensutvecklingen måste ska skolan ordna, och grunden måste komma från lärarutbildningen!
Hela debatten känns märklig. Varför behöver det ens diskuterat, män har inte mössa på sig inomhus. Punkt. Det är fråga om folkvett.
Jag gick i skolan i slutet på 50 talet och början på 60 talet då fick man inte ha varken mössa keps gummistövlar eller ytterkläder på lektionerna och det var knappast någon som mådde dåligt av det alla ville synas det måste väl ha varit samma problem då som nu.
Jag är en skolelev och har haft olika regler om kepsar. Det som funkat bäst är inga regler. På min tidigare skola var det totalförbud mot kepsar. Det orsakade mycket argument på lektionerna och var jättestörande. Nu går jag i en skola där alla lärare förutom en tillåter mössor och kepsar. Det är ofta någon har keps eller mössa på sig men hvudbonaderna stör varken elever eller lärare. De stör endast när en lärare säger att dom ska av!
Är själv gymnasieelev och har lidit igenom skolan hela mitt liv. Missförstå mig inte hade bästa betygen av alla killar på högstadiet på skolan och har ett meritvärde nära 20 nu. Jag har klarat mig. Hursomhelst arbetsron i vår klass är inget att klaga på. Lugnt och skönt hela tiden. Problemet är lärarnas planerande. Alla prov kommer under samma vecka följt av tre veckor utan något. Vissa har förståelse för detta, men de flesta ser sitt ämne som det väsentliga och skiter rent ut sagt i de andra. Planerandet är kort sagt det stora problemet.
@Gabriel - Bra tips! Tack för att du delar med dig! Berätta gärna mer om vad som har funkat bra för dig.
Gillar att kunna diskutera / kommentera så här direkt Skulle vara fint om det alltid vart så Bra initiativ SVT Tack
@Elisabeth - Tack! Och stort tack för att du deltar!
Hej alla nya chattare! Vi började prata om kepsförbud och intrycksallergi - men nu försöker vi mest hitta lösningar för att göra skolan tillgänglig för alla. Över 200 personer följer debatten just nu - skriv era bästa förslag. Eller mejla mig på tina.enstrom@svt.se, du kan vara anonym.
Och som vanligt sitter det en medelålderspubliken bakom skärmen och argumenterar för att det var bättre förr. Tyvärr har världen förändras och skolan likaså. Lägg mer tid på annat och låt folk ha på sig vad de vill.
Ska npf-elever gå i resursskolor eller vanliga klasser?
Stefan Åström skriver i vårt facebook-flöde:" Keps fleps liksom. Struntfråga som ska ignoreras. Hur ska skolan anpassas för npf-elever? Är den social-konstruktivistiska pedagogiken lämplig? Om inte, vilken pedagogik ska tillämpas? Ska npf-elever gå i resursskolor eller i vanliga klasser? Hur ska lärarutbildningen förbättras så att kunskap kring npf inkluderas? Där har vi några relevanta frågor."
Ja vad svarar ni andra på de frågorna? Finns det plats för npf-elever (elever med t ex autism och adhd) i vanliga klasser? Eller måste man skapa särskilda klasser/skolor för dem?
Ska det var kepsförbud ska det även vara slöjförbud. Vad finns det för skäl att godkänna det ena men inte det andra?
@Maria - Men varför ska man förbjuda något tycker du?
Nu tar skolorna in experter på hjälpmedel
SVT NyheterDet finns några elever i varje klass som behöver hjälpmedel för att klara skolan. Därför anställs nu en helt ny yrkeskategori: arbetsterapeuten, som är expert på hjälpmedel. I Åtvidaberg och Kinda kommun ingår de numera i elevhälsoteamet.Kunskap saknas
Camilla Engros skriver: "Kepsen är viktig för så många barn och ungdomar. De som inte förstår varför har inte tillräckligt med kunskap"
Just det här, att det saknas kunskap, tar vi upp i en av artiklarna och filmklippen i spalten här intill.
Vad tycker ni som jobbar i skolan? Har ni tillräckliga kunskaper om det här?
Varför skulle just enbart keps vara otillåtet om andra huvudbonader är tillåtet? Antingen tillåter man allt eller så är inget tillåtet. Hur ska man annars dra gränsen om religiösa huvudbonader är tillåtet medan ickereligiösa huvudbonader inte är tillåtet. Då skulle ju durkslag vara tillåtet enligt religionen "Det flygande spaghettimonstret" och vad hindrar en keps med hål i att inte likställas med ett komplement till ett durkslag? Att tillåta religiösa huvudbonader men samtidigt förbjuda kepsar öppnar ju upp för möjligheten att någon startar en keps-religion. Då har man ju inte kommit någon vart ändå. Enklast är ju att tillåta allt, annars kan man ju lika gärna införa skoluniform om man nu vill styra över vad eleverna har på sig.
Jag tycker att skolan ska spegla resten av samhället. På många arbetsplatser ses det som ohyfsat med keps eller luva på.
Om det handlar om att kunna koncentrera sig bättre borde skolan organisera om i klassrummet istället.
Om det handlar om att kunna koncentrera sig bättre borde skolan organisera om i klassrummet istället.
Hej alla chattare! Nu är det bara 45 minuter kvar på chatten. Jag vill ha era bästa tips för att göra skolan tillgänglig för alla! Handlar det om keps eller om något annat, större?
Vad är problemet med keps? Helt vansinnigt. Om någon mår bättre av det så fattar jag inte! Ska de börja buga och niga igen också för att visa hyfs? Varför göra ett problem av något som inte är ett problem. Disciplin för maktlystna vuxna är helt seriöst lite skrämmande. Jag har barn med neuropsykiatriska diagnoser. Lärare bör lära sig om dessa handikapp och bete sig utifrån vetenskapen och inte lita till något så oseriöst som gammal tro på att disciplin löser allt. Vi tror ju inte på aga heller längre tack och lov! Att uppföra sig väl ska naturligtvis alla göra. Det handlar mest om hur vi kommunicerar till och med varandra. Att uppföra sig väl handlar mycket om att respektera varandras olikheter!
@71årsmodell - Tack för att du delar med dig! Har du varit med om det, att dina barn inte får rätt stöd och hjälp i skolan?
Varför är det så svårt att acceptera att saker inte fungerar likadant nu som för 40-50 år sedan? Forskning går framåt, kunskap kring diverse problematik utvecklas - varför ska skolans regler stå stilla i tiden? Häng med i svängarna och gör det bättre för alla istället!
Vi har alla olika behov
Åsa Nystedt skriver: "Keps, mössa, tröjhuva osv icke fråga! Absolut tillåtet att använda. Vi alla har olika behov för att fungera i vardagen."
Ytterkläder och mössor kepsar ska inte bäras inomhus i klassrum eller matsal. Lite hyfs och uppförande ska man lära sig som barn det har man igen som vuxen
@Håkan Håkansson - varför är det ohyfsat att bära keps inomhus? Jag vill gärna ha en utförlig beskrivning mer än ”det har alltid varit så”.
Vad har du lärt dig av debatten?
Ni som har följt debatten och tittat på några av våra reportage, filmklipp, artiklar - har ni lärt er något? Jag har själv lärt mig väldigt mycket när jag har jobbat med den här reportageserien. Till exempel att personer som inte tror att de störs av intryck faktiskt kan göra det. Och att det ganska enkelt går att göra skolan - och arbetsplatser - mer tillgängliga för alla.
HUR kan man lägga energi på en sån liten grej när skolresultaten ser ut som de gör. vill folk bli skalliga så låt dem, FAN spelar det för roll
@100KGFUNK - Vad ska man göra åt skolresultaten tycker du? Vet att det är stor fråga, men ändå.
Här får utbildningsministern testa adhd – i fem minuter
SVT NyheterFlera elever i varje klass har så svårt att sortera bort ljud eller ljus att de inte klarar av en hel skoldag. Men hur är det egentligen att ha intrycksallergi? SVT låter utbildningsminister Gustav Fridolin få prova på hur det kan kännas att uppleva tillvaron som många elever gör. Han får kliva in i ”adhd-lådan”.Inga som helst bevis på att kepsförbud skulle vara positivt från första början. Det skapar onödiga konflikter mellan lärare/elev, och är från början inget viktigt ämne att ens diskutera. Väck med kepsförbudet. //Fritidsledare och nu lärarstudent.
Spana in artikeln där utbildningsministern får prova hur det är att ha adhd. Med och utan keps. Jag var själv med inne i lådan en stund och det gav en tankeställare. Bara efter några minuter var ministern trött i huvudet...
Folkvett! Keps eller motsvarande skall ej bäras i skolan eller inomhus, gäller alla lokaler Politiker måste vara ställa krav. Lärare måste äga mandat att säga till elever. Ordning och reda på arbetsplatsen.
Har nu förflyttat mig till matsalen och sitter fortfarande med keps. Tack för mig! Matro ska bli skönt.
@Gabriel - Haha! Får du några reaktioner...
Tja.... kan det bidra till att hålla ihop tankarna så!
Skolans arbete är att förbereda barn för framtiden, men en regel om kepsförbud, ligger endast i lag med dåtiden. Man kan inte ha en svensk skola som är kvar i dåtiden utan framtiden och framtiden kommer att innehålla kepsar i skolan.
Jag ser ganska många vuxna som har mössa och keps inomhus. Så varför ska man inte kunna ha det för att man är barn?
Herregud. Det är 2018 inte 1976.
Herregud. Det är 2018 inte 1976.
Av egen erfarenhet så har resurskolan lyckats få mitt barn att känna sig inkluderad och utvecklats vilket den vanliga skolan misslyckades helt med. Det måste finnas möjlighet till skolor med små klasser och rätt utbildade pedagoger för dessa elever som är i behov av mindre skolmiljö.
@Malin - Intressant! Vad är det de gör annorlunda? Vad funkar?
Anledning att förbjuda keps är för att visa vem som har makten, något som påpekats att skolan har tappat och eleverna fått. Frågan är om kepsförbud är bästa sättet att återfå den hierarkiska makten.
@August - Intressant perspektiv!
Det är först nu jag inser!
Gunnar Enequist har fått en ny insikt. Han skriver: "Numera förstår jag helt och fullt att det finns goda skäl för att få ha keps i klassrummet, dvs att det kan vara ett bra hjälpmedel för att skärma av störningar. Men märk väl att det är först nu jag inser det, med två barnbarn som har autism-diagnos och efter allt jag läst om saken på bland annat detta forum."
Det tar tid att ändra en kultur
Gunnar fortsätter: "Eftersom jag är 60+ så har jag växt upp under den tid då det var helt självklart att manliga individer inte skulle ha huvudbonad på sig inomhus. Att det var oartigt, oförskämt, ouppfostrat, osv präntades in i oss. Att detta sedan har levt vidare är därför inte så konstigt - det tar tid att ändra en sådan kultur. Det är inget försvar för "keps-förbud" men möjligen är det bra att tänka på att det har varit en mycket djupt rotad inställning hos folk i gemen - oavsett samhällsklass. Kunskapen om värdet av keps för många elever med NPF är ju som vi vet inte heller särskilt väl spridd, inte ens bland lärare. Här finns det tyvärr oerhört mycket att göra. Men, alltså, kom gärna ihåg att det finns en historia."
Välkomna alla nya chattare! Det är fortfarande väldigt många som följer debatten. Läs gärna artiklar och se filmklipp som ger en bakgrund i spalten här intill. Skriv och ge bra förslag på lösningar. Hur skapar vi arbetsro och en skola som är tillgänglig för alla?
Gunnar skriver att han har fåt en ny insikt - men att det tog lång tid. Har du lärt dig något av debatten?
Så här sa utbildningsministern:
Men är det rimligt att det är upp till varje rektor att förbjuda keps om vissa elever behöver det som hjälpmedel? Är inte det som att säga att på den här skolan ska vi inte ha någon rullstolsramp?
– Den jämförelsen innebär ju att det blir orimligt. Man måste ha möjligheten att använda de verktyg som behövs för att eleven ska kunna fokusera på skolarbetet. Och det kan för en del elever vara att just i den här situationen behöva skärma av. Hur det görs måste vara en dialog mellan läraren, specialläraren och elev. Det ska inte vara förbjudet någon annanstans ifrån, säger Gustav Fridolin till SVT.
Håller du med? Vilka verktyg behöver man använda för att alla elever ska kunna vara i skolan?
Trött innan skoldagen är slut
Så här sa Åsa Strömberg, projektledare i Åtvidaberg:
"Det är så klart att den elev som ska sitta i klassrummet och hör alla pennskrap från varje penna som skriver mot pappret, den kommer ju vara trött långt innan dess att skoldagen är slut."
Se mer om det i filmklipp och artiklar i spalten här intill.
Hej och välkomna alla nya chattare! Vi diskuterar kepsförbud och intrycksallergi - och hur skolan kan bli tillgänglig för alla. Vad tycker du? Bara 25 minuter kvar på chatten nu.
På en högre nivå måste skolan rent krasst få mer pengar. Mitt barn får inte den hjälp han behöver för att det saknas pengar. Det är inte rätt.
Heja Gunnar Enequist! ❤️
@Hasse Boden - disciplin och makt är alltså viktigare än att eleven faktiskt klarar att tillgodogöra sig undervisningen?
Tekniskt problem, men nu är jag tillbaka. Tack alla som skriver!
En verklighet som många föräldrar med oss lever i är att skollagen säger att barnet skyndsamt ska få den hjälp det behöver och ekonomin får inte vara ett hinder - men i verkligheten blir det sällan så. Skolan hävdar resursbrist, barnet får inte tillräcklig hjälp och istället hamnar barnet efter i skolan. Och så pratats det om hur hemskt det är när föräldrar går till huvudmannen eller i vissa fall skolinspektionen. Vi är desperata!
ALLA verktyg ska kunna användas! Skolan handlar om inlärning - punkt. Uppfostran gör vi hemma. Om eleven tillgodogör sig undervisningen bättre med diverse hjälpmedel borde alla tillgängliga hjälpmedel vara självklara!
Det här kan vara den segaste "debatt" jag har varit med om... Öka tempot!
@EmmaT - Ber om ursäkt, hade lite teknikstrul, nu kör vi!
Mina kompisar håller med mig om att debatten om kepsförbud är meningslös. Lägg tid på annat!
Att sammanlänka elever och lärare, kan vara just att låta eleverna ha keps på sig inomhus, varför skulle eleverna vilja bygga en relation med en lärare som bara tar ens keps. Ytterligare en gång framtiden ligger inte i att göra som förr, utan det handlar om bygga nytt, på ett nytt sätt.
71-a, när jag gick skolan fanns inget tal om ytterkläder huvudbonad inomhus, tycker att det fortfarande ska vara så. Å tycker även dagens ungdom är otroligt ohyfsade och ingen respekt för äldre. Usch. De viktigaste orden har de inte lärt sig, HEJ TACK å FÖRLÅT
Huvudbonad ska av inomhus!!!!!📚
Jag som Moderat medlem säger ja till keps för barn med diagnoser tex som ADHD
men dom andra eleverna utan diagnoser så säger jag nej
Jag är stora syster till en lillebror som har ADHD så därmed kan man lite om kepsen betydelse den blir helt enkelt ett hjälpmedel för att klara skolan
men dom andra eleverna utan diagnoser så säger jag nej
Jag är stora syster till en lillebror som har ADHD så därmed kan man lite om kepsen betydelse den blir helt enkelt ett hjälpmedel för att klara skolan
Nu är jag tröt på denna debbat jag är skälv 16 år och gillar min keps, det är en del av mig. Folk kan ha slöjor och annan huvudbonad men en keps kan inte accepteras.
Inget vidare för lärarna om alla hade keps och stirrade ner i sina bänkar.
Får man undervisa för ett 30 tal skärmar.
Tycker att det är självklart att man ej har keps i klassrummet.
Får man undervisa för ett 30 tal skärmar.
Tycker att det är självklart att man ej har keps i klassrummet.
Jag är lärare på mellanstadiet. Har många års erfarenhet från skolan. I min klass har elever med behov av att skärma av speciell placering (egenvald men i samråd med mig) samt möjlighet att ha luvan uppe på sinn hoodie. Detta är överenskommet med föräldrar, inskrivet i handlingsplaner samt kommunicerat med övriga elever. De som behöver anpassningar får det, men i samråd med föräldrar och utifrån att man har särskilda behov. Uppfälld hoodie fungerar bra som avskärmare och jag behåller ögonkontakten.
Jag tror det är viktigt att komma ihåg att de flesta anpassningar i klassrummet som främst är tänkta för barn med problematik inte är ”skadliga” för barn utan problematik. Bildstöd, bänkscheman, allmän tydlighet, möjlighet till avskärmning - inte skulle väl någon elev prestera sämre av det?
Om de har svårt att sålla bort intryck kanske man ska ha skygglappar också.
Det är många som skriver nu och ungefär 200 som följer chatt-debatten. Stort tack! Bara 15 minuter kvar nu. Ge mig era bästa lösningsförslag.
Ska man förbjuda keps, så ska man vara rättvis och förbjuda ALLA huvudbonader. Många använder keps som hårband. Har eleverna skolplikt s ska inte skolan lägga sig i deras kläder sålänge vi inte har skoluniform för alla.
Kan vara det som får bägaren att rinna över
Specialpedagogen Stefan Österberg säger i ett av filmklippen i spalten här intill:
"Det blir ju så för vissa elever att perceptionsgrejen kan vara det som får bägaren att rinna över för vissa. Om man perceptionssanerar i ett klassrum eller en korridor så kanske det hjälper väldigt många."
Se mer i klippet här intill under "diskriminerings-argumentet" vad han menar med att "perceptionssanera".
Vet du mer om det? Berätta!
Hej Smigal! Tack snälla för din fina kommentar. Uppenbarligen har du rätt fel om att vi ungdomar inte kan dessa ”snälla” ord. Låt oss ha keps på oss. Ändå vårt lands framtid vi pratar om. Är det värt att börja varje dag med att frånta dem deras keps och på så vis straffa dem och samtidigt slösa tid på det?
Ok! Sorry! Så viktigt ämne att hinna diskutera, så därför jag blev lite otålig.
Ingen fara. Kul att det engagerar! Lite svårt att hinna med bara...
Det är otroligt hur lätt man - som SVT här gjort - kan skapa en skendebatt: om kepsar eller inte, koppla till diskriminering och medikalisera vanliga klassrumsproblem. Varför är det så många som villigt låter sig ramla in i den skendiskussionen?
Igen: bondförnuft löser saken; lärares förmåga att skapa arbetsro löser saken (en förutsättning för att vara lärare); skoledningens åtgärder för rimliga klasstorlekar och uppbackning av lärares åtgärder för arbetsro löser problemet. Gott bemötande av elever och tydliga regler löser problemet. Och om man inte löser det på det här sättet blir "lösningen" att skylla på eleverna, hitta på pseudodisgnoser som "intryckskänslighet".
Igen: bondförnuft löser saken; lärares förmåga att skapa arbetsro löser saken (en förutsättning för att vara lärare); skoledningens åtgärder för rimliga klasstorlekar och uppbackning av lärares åtgärder för arbetsro löser problemet. Gott bemötande av elever och tydliga regler löser problemet. Och om man inte löser det på det här sättet blir "lösningen" att skylla på eleverna, hitta på pseudodisgnoser som "intryckskänslighet".
Det finns viktigare frågor att diskutera när det gäller skolan än kepsar!!! Har det någon betydelse för elevens inlärning om hen har keps eller inte?
Keps som verktyg för att skärma av är inte lösningen jag vill se för att råda bot på röriga klasser.
Så vad ska man göra, tycker du?
Tack Petra Persson!
@Morgan - är du själv intryckskänslig eller är anhörig till någon med sådan problematik? Jag gissar att svaret är nej eftersom du väljer att håna de som lever med detta.
@August - röriga klasser och intryckskänslighet är två olika frågor.
Huvudbonad under lektion ska naturligtvis vara förbjudet! Mössa har man ute inte inne. Det måste läras mer hyfs i skolan! Mvh
Frånvaro på grund av för mycket intryck
"Måste gå om åk 6."
"Klarar inte att vistas i skolan"
"Vårt barn har varit hemmasittare i många år, det började i tvåan"
Så svarade föräldrar i Attentions enkät. Hälften av dem som hade barn som varit frånvarande svarade att det främsta skälet var att klassrummet inte var anpassat fysiskt, dvs att det var för mycket ljud- och ljusintryck för deras barn.
Vad tänker ni om det? Egna erfarenheter?
Läs och titta gärna i spalten här intill. Där finns mer om det här.
Vad är det för en minister, Fridolin? I ett klassrum under lektion skall man inte skärma av sig!
Var har kraven på lärande tagit vägen?
Var har kraven på lärande tagit vägen?
Till dino, varför ska ni säbehandla och bara låta vissa ha keps, det är att peka ut elever. Antingen ger ni fan i elevernas kläder eller så inför ni skoluniform för ALLA, där ingen sticker ut. Och ska religösa personer kunna dölja sitt hår, så måste uniformen innehålla keps/mössa som går att använda av båda könen.
@Jan-Erik - själva poängen är ju att skärma av de STÖRANDE intrycken så att man KAN koncentrera sig på läraren. Blanda inte äpplen och apelsiner.
Tack alla chatt-deltagare! Fortfarande runt 200 som följer debatten. Fortsätt skriva. Bara tio minuter kvar.
Älskar att ni tar upp de stora frågorna. Regeringen har precis försök att göra barnäktenskap fortsatt lagligt i Sverige men nej, vi pratar om kepsar istället.
Skolan har förändrats genom åren. Det blir mer och mer elever i en och samma klass. Mer yttre stimuli (ljud och synintryck främst) än det förmodligen var för många år sen i skolan.
Detta skapar en oro för många elever, i synnerhet de med olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, som då får oerhört svårt att koncentrera sig på det de borde kunna få göra dvs lyssna på läraren. Få arbeta i sina böcker utan att bli störda. Denna avskärmning kan ske med keps/luva och hörselkåpor .
Idag finns det många elever som är hemmasittare på grund av att skolan inte anpassar så pass för att eleven ska kunna gå i skolan och ta in kunskap och klara av att få godkända betyg.
Detta skapar en oro för många elever, i synnerhet de med olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, som då får oerhört svårt att koncentrera sig på det de borde kunna få göra dvs lyssna på läraren. Få arbeta i sina böcker utan att bli störda. Denna avskärmning kan ske med keps/luva och hörselkåpor .
Idag finns det många elever som är hemmasittare på grund av att skolan inte anpassar så pass för att eleven ska kunna gå i skolan och ta in kunskap och klara av att få godkända betyg.
Världen ser annorlunda ut nu ä när jag var liten. Det där tjafset om kepsarna i klassen vart enda dag, efter varje paus. Vad trött man blev på det. Jag ville lära mig saker, inte lyssna på det bråket.
Så var det sa fuskigt. Jag fick sitta i klassen med min slöja, men mina klasskompisar fick varken ha huva eller keps. Det är väl också diskriminering!
Nu har jag själv en liten grabb i tvåan. Han har aspberger, och har gärna huva. Om han vill ha keps eller huva, då kämpar jag för det. En kille i 5an har kåpor över öronen, det får han.
Så var det sa fuskigt. Jag fick sitta i klassen med min slöja, men mina klasskompisar fick varken ha huva eller keps. Det är väl också diskriminering!
Nu har jag själv en liten grabb i tvåan. Han har aspberger, och har gärna huva. Om han vill ha keps eller huva, då kämpar jag för det. En kille i 5an har kåpor över öronen, det får han.
Om syftet är att avskärma så kan man utforma andra huvudbonader som är bättre på det ;) I mindre klasser blir intrycken färre och risken för att det blir rörigt minskar också. Kepsar är inte enda lösningen.
Har du några förslag?
Jag tror dock att tillåtna kepsar skulle göra att många fler lärare gav upp och sökte sig bort från skolan. Det är det sista vi behöver idag. Äldre barn och tonåringar är inte dumma och det är väl självklart att många fler än de som behöver kommer sitta med kepsen på. Jag skulle inte vilja undervisa i ett sådant klassrum.
Känns som de flesta som är emot keps/huvudbodnad inte har gått i skolan på 300 år och är vita män bakom sin skärm. Uppenbarligen har ni ingen koll på vad som händer inom dessa väggar. Uppenbarligen har ni ingen koll på att kepsförbud hade förändrat något. Uppenbarligen har ni ingen koll på att diskussionen om kepsförbud hjälper skolan.
Vad är problemet med skolan idag? Inte är det kepsarna i alla fall. Lägg ner denna pseudodebatt och gör något åt de riktiga problemen.
Inte hjälper skolan. Ursäktar
Jag hade keps/mössa på mig i skolan. Därför jag bar den var nog för att jag inte orkade fixa frisyren samt att jag ville vara lite rebelisk eftersom man inte fick ha mössa på sig inomhus. Efter 15 månaders värnplikt var det istället en självklarhet att inte bär mössa inhomhus och bära den utomhus.
Så jag är emot att keps ska få bäras under lektionstid men på raster ska det vara tillåtet. Att tillåta keps/mössa är att gå den enkla vägen istället för att ta tag i grundorsaken till problemet med stökiga lektioner. Problemet med stökt i klassrummet är viktigare att ta tag i och att de elever som behöver få arbeta mer enskilt i mindre rum ska ha den möjligheten.
Så jag är emot att keps ska få bäras under lektionstid men på raster ska det vara tillåtet. Att tillåta keps/mössa är att gå den enkla vägen istället för att ta tag i grundorsaken till problemet med stökiga lektioner. Problemet med stökt i klassrummet är viktigare att ta tag i och att de elever som behöver få arbeta mer enskilt i mindre rum ska ha den möjligheten.
Ställa skorna, jackan och hänga av kepsen. Ställa upp och hälsa på varandra. Tre enkla rutiner för att skapa igenkänning och ”trygghet”. Har arbetat i 10 år nu och min erfarenhet är att en klass mår bra av rutiner och småsaker att förhålla sig till.
När jag gick i skola på 90 talet hade vi ”planeringsbok” och flextid.. vansinne för mig. Men det är kanske framtiden jobba när du har lust och gärna hemifrån. Ska skolan följa efter?
Vet ej. Men för mig som lärare är det skönt att ha enkla regler när man ska styra en grupp på 30 elever med olika förutsättningar och bakgrund. För mig är keps och ytterkläder av ett tydligt sätt att markera att nu är lektion igång, och nu är det rast. Konkret helt enkelt.
När jag gick i skola på 90 talet hade vi ”planeringsbok” och flextid.. vansinne för mig. Men det är kanske framtiden jobba när du har lust och gärna hemifrån. Ska skolan följa efter?
Vet ej. Men för mig som lärare är det skönt att ha enkla regler när man ska styra en grupp på 30 elever med olika förutsättningar och bakgrund. För mig är keps och ytterkläder av ett tydligt sätt att markera att nu är lektion igång, och nu är det rast. Konkret helt enkelt.
Tina' resurskolan har små individanpassade grupper och mycket hjälpmedel. Alltifrån bildstöd,till skärmar,bolldynor etc. Alla personal är utbildade och skolan har bra personaltäthet samt mentorer och styrda raster (aktivtetspass) Allt är strukturerat över hela dagen in i minsta detalj.
Jag hänvisade mindre klasser. Men här en till: kanske möbleringen med grupper distraherar? Kepsar döljer bara vad som finns i taket eller som bäst grannen mittemot. Jag är för keps, men jag ser det inte som någon lösning på de problemen som nämnts.
Vill man inte att barn ska få lära sig vett och ettikett så kan man tillåta vad som hellst. Inga huvudbonader har i klassrummet att göra.
I en utbildningsinstitution så som en skola bör vikten ligga på att lära sig det som framgår av läroplanen. Vad man, han eller hon har på huvudet bör inte spela någon roll utan vikten bör ligga på att få dvs. inhämta kunskap. En keps eller liknande huvudbonad är inte något som skall vara avgörande i frågan.
Omfamna kepsen om den hjälper barn att vistas i och lyckas i skolan! Argument som hyfs, disciplin och artighet bottnar i okunskap och vi som inte har svårigheter med intryck kan omöjligen veta hur det kan vara.
Ledsamt att se att så många tycker det är viktigare med disciplin och maktutövande än kunskapsinhämtning. Mitt barn är en underbar kille med enormt mycket empati, respekt för sina äldre och kan följa regler - trots en bit tyg på huvudet. Hoppas att acceptansen blir större. Tack för mig.
Sitter och tittar ut över en gymnasieklass som skriver matteprov. Någon har mössa, andra har jacka, flera sitter med hörlurar med musik.
Förstår inte debatten om keps alls. På vilket sätt blir undervisningen bättre eller sämre om mina elever har keps? Jag som lärare har ett uppdrag att möta alla elever och ge dem bästa möjliga förutsättningar till lärande. Det finns mycket större problem att lösa i svensk skola en om elever skall tillåtas ha ett speciellt klädesplagg. Ge mig istället tid att se individen under kepsen!
Förstår inte debatten om keps alls. På vilket sätt blir undervisningen bättre eller sämre om mina elever har keps? Jag som lärare har ett uppdrag att möta alla elever och ge dem bästa möjliga förutsättningar till lärande. Det finns mycket större problem att lösa i svensk skola en om elever skall tillåtas ha ett speciellt klädesplagg. Ge mig istället tid att se individen under kepsen!
Om det nu finns fördelar med att plagg som kan avskärma tillvaron för elever som har svårt att hantera många intryck, borde man i så fall inte satsa på något mer i stil med huvudbonaderna som kvinnorna bär i TV-serien "The Handmaid's Tale"? En keps är väl ändå ett ganska dåligt plagg för att avskärma?
Helt rätt Kerstin Gustavsdotter! Tack!
Det är väl självklart att människor inte har huvudbonad inomhus! Det har blivit en förslappning generellt i detta land som förut var bra att bo i.
Kan väl inte vara så svårt.Inomhus bär man ingen huvudbonad av något slag.
Vi. Frukthandlare kan du vara själv. Det här handlar om att återupprätta lärarna och
lärandet, och man kan börja med att införa lite enkla ordningsregler som att inte bära
mössa inomhus.
lärandet, och man kan börja med att införa lite enkla ordningsregler som att inte bära
mössa inomhus.
Inte Ok med keps inomhus
Stort stort tack till alla er som har följt debatten och bidragit med kloka tips och inlägg!
Scrolla gärna ner och läs igenom inläggen om ni inte redan läst. Det finns många kloka och intressanta kommentarer här i flödet.
Scrolla gärna ner och läs igenom inläggen om ni inte redan läst. Det finns många kloka och intressanta kommentarer här i flödet.

Titta också gärna på filmklippen och artiklarna i spalten här intill.
Där har vi samlat hela reportageserien som startade kepsdebatten - och som visade sig handla om något större än bara en huvudbonad.
Jag har själv lärt mig jättemycket av att göra den här reportage-serien.
Kanske lär du också dig något nytt?
Nu avslutar vi chatten! Stort tack!