SVT rapporterade · Vad bör Göteborg göra för att staden ska bli mer cykelvänlig?

22.23
Tack för ert stora engagemang! Era kommentarer är viktiga för oss, och vi tar gärna med oss era tankar och idéer till eventuella uppföljningar. 
Nu önskar vi er en fin helg! Och glöm inte att kika in i appen/på sajten i morgon, då vi utlovar påskgodis i form av artiklar om bland annat skidåkning och kollektivtrafik.
22.18
Håller med tidigare inlägg om att cykelbanorna flera gånger plogats på tok för sent (inte alltid).
Ibland har det varit plogat på cykelbanan men sen kommer plogen som tar busshållplatser och övergångsställen och lägger upp vallar på cykelbanan som kanske inte tas bort.

En gång slutade det snöa kl 21 kvällen innan. När jag skulle cykla till jobbet på hisingen kl 7 nästa morgon var det fortfarande inte plogat trots 10 timmar utan snöfall. Jag fick köra 10 km på oplogade cykelbanor. Var är prioriteringen? De flesta kör väl till jobbet mellan kl 6 och 9 på morgon? Varför då inte ploga på natten?
22.17
Flis på cykelbanan är ingen höjdare. Risk för punktering. Har själv fått ett par punkteringar bara pga flis som trängt sig in i däcket.

Och sen detta saltet på cykelbanan som gör att man får rostig kedja växlar m.m. efter en vinter trots olja. Bättre att ploga regelbundet och låta det vara förutsägbart vinterväglag.

Generellt skulle cykelbanor behöva ses över map sly och gräs från kanterna samt se till att vatten rinner av. Nu samlas ofta vatten som blir is när det fryser. Varför inte avrinning som på vägnätet på våra cykelbanor?
22.17
Där cykelbanan delas med gångbanan försök att alltid ha cykelbanan till höger så att det inte är olika på olika ställen. Då lär man sig att alltid hålla sig på sin sida ifall man går eller cyklar .
22.16
Min uppfattning är att det är mest kollektivåkare som hellre cyklar. Bilkörare är mer beroende av bilen för att det ex är en tjänstebil, eller transport till dagis, hämta/lämna skolbarn, lång resväg till jobbet eller samåkning o.s.v. Frågan är om det blir mindre utsläpp?
22.16
Tänk om spårvagnarna kunde ha ett utrymme ex längst bak för att kunna transportera med sig cykeln. Cyklar blir stulna eller vandaliserade när man låser dom vid hållplatserna under dagen.
20.40
Separata cykelbanor och lag om hjälmtvång även för vuxna föredömen!
18.59
Använd inte cykelbanor som uppställningsplats för byggmaterial m m (har förekommit på flera ställen centralt i stan bl a vid Stenpiren, Lilla Bommen etc - utgör troligen en del av förklaringen till förra årets minskning, eftersom pendlarvägarna blir svårframkomliga). Om cykelbanan till följd av vägarbete e d behöver stängas av - skylta upp i god tid så att cyklister kan välja annan väg och inte behöver vända och cykla tillbaka flera km.
18.58
Som boende i innerstan, så går jag dit jag ska. Har blivit påkörd av cyklister vid flera tillfällen... En gång när jag gick över vid ett övergångsställe med grön gubbe. En gång av cyklist som körde på gångbana, en gång på bron vid Centralstationen, där cyklisten genade tvärs över bron. Och tyckte att jag skulle hålla mig undan så att hon kom fram. När jag kör till arbetet kör jag längst friggagatan ,där finns cykelbanan längst gatan Cyklisterna där har tunnelseende de är inte uppmärksamma på korsande trafik. Och hastigheten är bra mycket högre än bilisterna. Det är få cyklister som har förstått att det finns trafikregler även för dem. Helt utom kontroll och helt livsfarliga.....
18.32
Låt de som planerat en cyjelsträcka provcykla den efter färdigställande i rusningstrafik så kan hem själv se vad som blev bra och dåligt inför nästa projekt.
18.32
Stadens trafikplanerare måste lära sig att 90-graderskurvor inte är ett fungerande koncept för cykelbanor lika lite som för bilbanor.

18.04
Livsfarligt att cykla på kongahällavägen från skra bro upp mot kungälv. När kommer cykelbanan som förbinder skra bro med Säve?
18.04
Hur kan man vara så säker på att stora cykelsatsningar är det lämpliga? För en stor del av befolkningen är cykel inte alls något alternativ. Cyklisterna är dessutom överrepresenterade i olycksstatistiken. Det är tveksamt om cyklande är det rätta sättet att komma fram i mörker, kyla och rusningstrafik. Satsningar på kollektivtrafik och färdtjänst gynnar på ett mer rättvist sätt befolkningen.
18.03
Satsa på forskning om cykeldäck som håller även på vinterhalvåret. Som åretruntcyklist har jag och många med mig problem med att flis tränger sig igenom de ”bästa” dubbdäcken.

Promota/lyft fram fler bra exempel på företag som satsar på cykelpendling för anställda såsom bra parkering, dusch och omklädningsrum.

”Grön våg” för cyklister vid korsningar i trafikljusen, prioritera cyklister.

Subventionera andningsskydd/mask så allergiker blir uppmuntrade att ta sig fram på cykel och resten inte behöver känna rädsla för partiklar från vägdamm och avgaser.
18.03
Att inte blanda cykel och gångtrafikanter kan nog vara bra - MEN för oss som går är väghållningen många gånger obefintlig och då går iallafall jag hellre på cykelbanan än ute i vägbanan! Ledsen om jag är i vägen men valet är inte svårt!
18.03
Jag håller inte med om som tidigare personer skrivit att cykelvägarna varit bra underhållna denna vintern. Jag har bott i Göteborg över 10år. Cyklar året runt oavsett väder. Snöröjning mm in mot centrum har varit okej, men rör man sig något utanför smeten så har det flera gånger inte gått att cykla. Snön röjs inte undan tillräckligt tidigt på morgonen, och kommer det blötsnö på kvällen som sedan fryser på natten är det hinderbana på morgonen. I övrigt tycker jag ändå att det fungerar. Dock hade jag önskat att cyklister och gångare inte delar väg samt att provisoriska vägar under vägarbete byggs säkert för cyklister. Ex inte skymda och snäva kurvor.
18.02
Cykelbanas symboler på Linnégatan är mycket otydliga. Mycket förvirringar bland gående och oerhört jobbigt för oss att cyklar längs Linnégatan. Dessutom parkeringsautomat står precis vid kanten till cykelbanorna, bilister stå ofta på själva cykelbanan att köpa parkeringsbiljetter.
18.02
Förbjud biltrafik i innerstaden.
14.50
Tips till Göteborgs Stad: åk till Köpenhamn på studiebesök och se och lär.
14.03
Cyklade dagligen till jobbet, 23 km enkel väg till jobbet men längs med landsvägen från Bohus till Torslanda. Funger oftast bra, men man måste se till att synas ordentligt vilket jag tycker många cyklister och gående slarvar en del med. Då jag ska Cykla i Göteborg och många andra cykelleder så är skyltningen ofta bristfällig och cykelvägarna tycks mest vara till för lokalbefolkningen som hittar utan att behöva se efter skyltningen. På många ställen sitter skyltar så de skymmer varandra och man behöver nästan cykla ett varv runt stolpen för kunna läsa sig till rätt riktning. Det finns en mycket bra blogg som skrivs av en som cyklar till vardags i Göteborg. Kolla in den, där hittar man många tänkvärda saker som cyklister drabbas av. Har inte nämnt bilister som hatar cyklister men dem finns det också och kanske blir de fler. Viktigt att man som cyklist är observant på sin omgivning och gärna visar en vänlig gest när man fått passera övergångsställe (efter ögonkontakt) Avslutar med att tipsa om att gå med i cykelfrämjandet som jobbar med att genom diverse lobbyverksamhet påverka till positiv förändring.
14.03
Cyklistetja bör lära sig trafikreglerna och vilka lagat som gäller. Inte åka som de är ensamma i trafiken
14.02
Det är omöjligt att bygga bort alla faror för cyklister men dom kan göra mer. Det som är farligt är isfläckar, hundar, koppel, fotgängare, barn, pinnar, hål, kanter, brunnar, korsningar, diverse fordon, spårvagnsspår, löv, kedjor, stolpar, grus, glas, trängsel, parkerade bilar på cykelbanan och mjuka underlag. Utöver dom saker man kan råka ut för som regn, snö, vindar, cykelproblem, trötthet, cykla vilse med mera. Bara att jobba på. Lycka till. :)
14.02
Att ha gemensam fil för cyklar och bilar och på sina ställen även bussar känns riktigt farligt och obehagligt många gånger. Tänker särskilt på Östra Hamngatan mellan Kungsportsplatsen och Brunnsparken.
13.00
Vägen förbi nordstan till och från bron, måste bli säkrare. Bygg en cykel bro ovanför korsande gångtrafik.
13.00
Jag har cyklat i stan i tio år, dagligen oavsett väder och årstid, och tycker att det blir bara bättre och bättre. Det mest irriterande är bilister som stannar på cykelpassager, men det är svårt att bygga bort utan kräver en attitydförändring. Snörröjningen den här säsongen var så bra att jag knappt ens använt dubbdäck.

Det som jag tror behövs i Göteborg för att öka antalet cyklister är en attitydförändring - folk måste förstå hur lätt och smidigt det är. Förut så duschade jag alltid då jag kom till jobbet, men har numera upptäckt att om man bara sänker ansträngningen lite grann så svettas jag inte och kommer fram bara några minuter senare min sträcka som är strax under en mil.
12.59
Asfaltera grusvägen längs med heden
12.55
Blanda inte gå och cykelbanor! Många går och läser på sina mobiler på cykelbanor och ser/hör inget!
11.41
Man måste förbättra säkerheten och framkomligheten för cyklister. I höstas ringde jag gatukontoret om farligt hala löv i en skymd kurva. Man gjorde inget åt det och några dagar senare fick en man hämtas med ambulans efter att ha halkat där. Vad kostade inte det jämfört med att sopa upp löven?

Man behöver även se över rutinerna vid vägarbeten och byggen. Cykelbanor stängs av hux flux utan att ha säkra passager som alternativ. Containrar parkeras på cykelbanan i veckor. Temporära busshållsplatser anläggs mitt i cykelbanan utan att ta hänsyn till cyklisternas framkomlighet.

Dessutom bor vi i en stad där det regnar och blåser nästan hela tiden. Kollektivtrafiken kommer ändå behöva dimensioneras för de kalla dagarna när nästan nästan ingen cyklar.
11.25
Mottot att leva upp till cykelvänlig stad har fått sej en rejäl törn denna vinter
Har vintercyklat i 15 år men vinterns kvalitét på snöröjning och halkbekämpning på cykelbanor är under all kritik
Det är ju förutsättning att det ska vara säkert som cyklist
Börja där är min uppmaning
11.17
Även om det ibland regnar och blåser i Göteborg är det inte orealistiskt att cykelresorna ska utgöra 12% av alla resor. I Malmö görs 22% av alla resor på cykel och i Köpenhamn 29 % av alla resor. Hela 56% av de som bor i Köpenhamn cyklar till jobb eller skola. Jag kan garantera att det blåser i Skåne och Danmark också.
11.10
För att staden ska bli mer cykelvänlig bör man följa de lagar och normer som finns om luftkvalité. Göteborgs stad bryter fullständigt medvetet mot detta och tillåter för höga kväveoxidnivåer. Cirka tvåhundra dödas av bilisterna varje år. Moralist och rättsligt fullständigt förkastligt att vi cyklister ska fungera som levande luftrenare i stan.
10.59
Göteborg är ingen bra cykelstad. Som många säger, cykelbanor som korsar över bilvägar flera gånger fram och tillbaka. Slutar abrupt utan några indikationer osv osv. Stenpirens vackra men värdelösa cykelmarkering.

Som cyklist är jag trött på alla vägarbeten som görs i staden, där biltrafiken får följa riktiga TA-planer, medans cyklisternas resvägar helt enkelt bara försvinner utan varningar eller tanke på säkerhet. Plötsligt ett stort hål eller kravallstaket som står rakt ut i banan.

Men grunden i frågan är att Göteborg är en dålig stad för alla trafikslag. Vartenda korsning/rondell är ett monument för den misslyckade trafikplaneringen. Tycker synd om folk som inte bor här och råkar hamna i centrala delarna med bil eller cykel. Korsvägen, Redbergplatsen, scandinavium, Operan, Järntorget. Listan kan göras lång på kaosrondellerna.

10.51
Det är väl inte så konstigt att fler inte cyklar. Vi har ett väder förhållande som inte direkt främjar att cykla. Inte så många som vill komma dyblöt till arbetet eller vart man nu skall.samma med hårda vinter vindar snö och halka. Bara att inse att vi inte har så bra förutsättningar för att använda cykel i vårat land pga väder förhållandena.
10.51
Jag kan inte begripa varför man inte satsar på fotgängare. När fler skall åka kollektivt blir gåendet till och från hållplatser viktigt.
Men jag ser aldrig att någon vill satsa på gångstråk. Tvärtom, i frölunda där jag bor är gångvägarna helt stolligt byggda. Det verkar inte finnas fotgängarkunskap på trafikkontoret.

Gör staden gåvänlig!


10.34
Höja kvaliteten på genomförandet av cykelinfrastruktur. Gör rätt istället för fel. Det finns kunskap om hur bred en cykelbana ska vara, hur den ska märkas och upp separeras, hur den ska skyltas och hur den ska underhållas. Använd kunskapen.
Man skulle inte få för sig att bygga en dubbelriktad bilväg där bilarna inte får plats att mötas, men det gör man med cykelvägar.
10.31
Det är för krångligt, för smala cykelbanor, korsar för många bilvägar, för nära gångtrafikanter osv. Inte enkelt att cykla i Gbg.
Ett talande exempel:
Ska jag cykla till Rosenlund från Vasagatan på cykelvägen förbi Haga så får jag tre rödljus för att komma förbi. Först går cykelbanan över Sprängkullsgatan och utmed Haga/Sprängkullsgatan, sedan förbi bilvägen södra Allén, därefter en skarp sväng till höger över Sprängkullsgatan igen och en skarp vänstersväng för att ta sig över Norra Allén för att ta sig över Rosenlundsbron. Jag får stanna för ALLA rödljus för att jag korsar på tvären.
Bilister har ett trafikljus för att ta sig vidare.
10.30
Varje dag som jag cyklar får jag titta mig omkring och försöka tankeläsa hur människorna ska gå, för många går snett över cykelvägarna med hörlurar i öronen och tittar ner i mobilen så det hjälper inte om jag plingar med ringklockan.

Ofta har bilar/lastbilar/taxibilar ställt sig/parkerat rakt över cykelvägen så jag får cykla ut bilvägen.

Cyklar till Stenpiren ofta, det tog lång tid innan jag förstod hur jag skulle tag mig dit utan att köra mot trafiken på flera ställen, nu får jag cykla över en gångöverfart, kommer inte dit på ett säkert sätt annars.
10.17
Alla inlägg här visar på vilken kunskap och insikt det finns hos cyklister och vilka fundamentala brister det finns från politiker och tjänstemän. Dessa förslag som kommer fram är inte nya utan de har framförts tidigare i liknande inventeringar om vad som behövs göras. Det som som krävs nu för att få till en förändring är makt och då måste vi som vill ha en förändring organisera oss för att få något att säga till om. Jag är oerhört trött på alla fina cykelprogram och planer från politiker och tjänstemän och att de sen inte genomförs. Det är ett allvarligt demokratiskt problem.
10.09
Ett genomgående problem verkar vara att trafikslagen blandas, gångtrafikant, cykel, moped, bil, buss, spårvagn. Men mest cykel/bil.
Ska man hitta en röd tråd i det ni skriver samanfattar signaturen Viff det bra:
Respekten för cykeltrafiken måste höjas.
 
Tack för alla kloka synpunkter.
/Hans Åke, SVT Väst
10.00
Cykelbanor med korsande biltrafik från utfarter är inte kul. Cyklar man över 15 km/h riskerar man livet. Det känns säkrare då att cykla i högre fart ute på bilvägen. Ingen bra kompromiss. Säkrare cykelbanor tack!
09.52
För något år sen byggde Trafikkontoret en ny cykelbana längs E20 och Martin Anderssons gata i Olskroken. Där finns cykelpassage över påfarten till E20 där sikten skyms av en byggnad. Det går liksom inte att se runt hörn. Sikten är så dålig att en cyklist på eget bevåg har satt upp en trafikspegel, fast den är lite felplacerad där den sitter på en lyktstolpe. Förvånande nog har ingen dödsolycka skett här än.
09.37
Ta bort all jävla flis så man slipper få punktering!
09.27
Gräv tunnlar till cyklarna då skulle det bli säkert för oss cyklister
09.27
Flyttade hit för 16 år sedan och cyklade varje dag till jobbet under 5 års tid ( redbergsplatsen- Vasastan). Nu vågar jag inte längre. Det är med livet som insats. Både bilister o cyklister kör som galningar. Fotgängare blandas med cykelbanor. Många har hörlurar idag o hör inte när man kommer på cykeln. Jobbigt för alla parter.

Fler cykelbanor som inte blandas med fotgängare eller bilister är bra. Sedan tror jag att ett arbete med cykelkultur behövs. Hur beter vi oss? Cykla på trottoarerna, se det som ett träningspass och blåsa på som sjutton, använda ringklocka på cykeln osv....
09.27
Ett exempel på de verkliga prioriteringarna på Trafikkontoret är det nya pendelcykelstråket längs Delsjövägen. Här skulle TK bredda befintlig cykelbana till 3,6 m. Då TK inte vill gå nära träden (måste söka tillstånd hos Länsstyrelsen), så var det ställen där man måste gå in på intilliggande tomträtter. Genom sitt agerande fick TK en BRF att säga nej till detta. Trots att TK kunde köra över BRF-n, så valde TK att backa. Cykelbanan behåller sin tidigare bredd, men ändå inte, då TK valde att bredda gångbanedelen på cykelbanedelens bekostnad. Så resultatet är att det nya pendelcykelstråket är smalare än innan!
09.18
Prioritera cykel- gång- och biltrafik lika, dvs sluta blanda, det uppstår (helt förståeligt) bara konflikter. Se till att cykelbanor inte bara slutar blint i rondeller eller hux-flux byter sida av vägen. Skydda de oskyddade bättre, dvs skydda fotgängare från cyklister och bilister och skydda cyklister från bilister, men se samtidigt till att planera så att det är lätt som cyklist att sköta sig, då minskar irritation från bilister och tvärtom. Se till att det finns bra (och snabba) separerade pendlingstråk för cyklister. Som det är nu så råder det bara en otrevlig och onödig polarisering som inte gagnar någon, det måste gå att lösa.

mvh Per
09.13
Använd Holland och Köpenhamn som förebilder! I Holland kan du cykla överallt: mellan städer, inom städer. De flesta cykelbanor är rödmålade hela vägen, inte bara vid överfarter. Cykelbanor delar utrymme med bilar snarare än med forgängare på trottoaren. Alla cykelbanor har markeringar i gatan vid korsningar som tydligt visar om du eller bilen har förkörsrätt. Detta underlättar otroligt mycket för alla! Även avgränsningar i forma av svart-vitmålade ränder eller stenrader är vanligt för att man som fotgängare enkelt ska se vart cykelbanan går.
09.13
Respekten för cykeltrafiken måste höjas. Cykelbanan är inte en tillfällig parkeringsplats för lastning osv. Har länge undrat hur reaktionen hade blivit om jag ställde min cykel mitt i vägen bara för att jag skall in och köpa en dricka, hämta ungarna, osv, osv.
08.55
Finns en jättebra reseplanerare för cyklister i Göteborg - Cykelstaden. Men kartorna har inte uppdaterats på typ 2 år, trots hundratals vägbyggen som gjort att man idag måste cykla helt andra vägar. Skyltningen vid ombyggnationer är under all kritik. Det kan stå "Fordonstrafik förbjuden", "ingen genomfart" - samtidigt som byggjobbarna är jättestolta över att ha lyckats hålls en cykelväg öppen. Men hur ska man som cyklist veta det?! Eller tvärtom... man får chansa på hur man ska åka, och kan hamna i många kilometers omvägar eller får vända. De som skyltar eller planerar vägbyggen verkar aldrig ha suttit på en cykel.
08.55
Tycker att Göteborg har blivit en farlig cykelstad. Smala trånga cykelbanor riskerar kollisioner, många avbrott för bilismen och alldeles för mycket delad område (gångtrafikanter, cyklister och bilister).
Upptäckte förra året hur svårt det var att ta sig på cykel till ett område utan att inte bryta mot lagen (cykla på trottoar, mot enkelriktat, etc)
08.49
Klart intressant att utgå från att det är bättre om alla cyklar.. för vem? Samhället? Individen? De som redan cyklar tycker det är bra, övriga ska övertygas. Tråkigt då alla andra bedömt (rationellt) att det finns bättre alternativ. Majoriteten borde få sitt val (läs bil) mer prioriterat och staden borde lösa trafikflödet för dem.
08.42
Har både cykel o en skoter som jag använder mer efter som det är så mänga branta backar för en gammal man sen går det mycket fortare.
08.25
40. Så många farliga ställen kräver nedbromsning till gångfart - längs min jobbpendling om 10 km. Jag kan "cykla på" i ca 250m i snitt tills det är dags att stanna upp igen. Räta upp cykellederna, gör plats för omkörningar, sluta blanda in långsammare trafikslag.
08.17
Se till att det går att cykla under våren/vårvintern. Sopa bort gruset regelbundet så det inte blir en halkfälla med stora grushögar speciellt i backarna. Mycket vanligare att halka i grus jämfört med snö och is i Göteborg på våren/vårvintern. I år har det varit riktigt dåligt cykelföre i Göteborg, självklart minskar cyklandet då. Mindre snack om att vi ska cykla mer i Göteborg och mycket mer verkstad så får ni oss Göteborgare att cykla mera. Göteborgs stad har under årens lopp fått in många bra förslag men väldigt lite har gjorts tyvärr.
08.10
Förts fram många bra förslag under många år utan att de genomförts. Behövs en grundläggande genomlysning av trafikmaktsordningen som råder i Göteborg där bilismen prioriteras hela tiden. Just nu byggs Marieholmstunneln för flera miljarder. Av de 100 miljoner som var avsatta för cykelbanor 2017 användes bara 25 miljoner. I nuvarande trafikmaktsordning är det tyngst, dyrast och mest förorenande som prioriteras framför människor och hälsa.
08.05
Har provat att cykla i perioder men gett upp ganska snabbt pga:
- Vädret, kallt, regnigt, blåsigt stora delar av året. Regnjackan måste alltid med.
- Terrängen, mycket backar. Måste duscha och byta om på jobbet eller köpa dyr elcykel.
- Cykla en meter ifrån E20 känns som ett recept på lungcancer.
08.04
Begränsa antalet bilar för det känns inte säkert att cykla trots cykelbanor och luften man andas in av alla avgaser avskräcker också.
07.56
Roligt att ni redan gett många spännande förslag som t ex:
- Cykeltunnlar
- Fler separata cykelbanor
- Sammankoppla trafikljus så det underlättar för cyklister
- Bättre vinterunderhåll
- Fler cykelrepartörer i Angered
- Bättre väder...(!)
Fortsätt diskutera!
/ Jakob, SVT Väst
 
07.55
Tror inte politikerna vill heller för Johan Nyhus har sagt att de ska bygga infrastruktur om cyklisterna kommer. Så fungerar inte trafikplanering. Infrastrukturen måste på plats. Då kommer cyklisterna. Det är därför fler bilvägar och älvtunnlar kommer avlasta trafiken utan göra den mer intensiv.
07.49
Sluta upp med kombinerade gång- och cykelbanor. Att blanda två trafikslag som rör sig med så stora hastighetsskillnader är som upplagt för konflikter och olyckor. Vill man öka pendlingen går det inte att cykla 30 km/h bland barnvagnar och hundar i långa koppel. Bygg separata cykelbanor och separata gångbanor åtskilda från varandra. Eller ännu hellre (och säkert mycket billigare), bygg bara trottoarer och låt cyklarna samsas med bilarna på "bilvägen" då de i de allra flesta fall rör sig med samma hastighet inne i stan.
07.49
Tänka på cyklisterna vid ombyggnationer. Ta götaplatsen som exempel, där finns ingen cykelbana och man får vänta bakom bussar. Det känns varken roligt eller tryggt att cykla ner för avenyn. Sen är det alltid störande att behöva byta sida av vägen 3 gånger om på en 50 meters sträcka pga enkelriktade cykelbanor.
07.49
Tyvärr blir inte investeringarna av utan notoriskt prioriteras ner. Inte heller det som byggs håller hög kvalité.
Inifrån Trafikkontoret hörs folk som vittnar om att vissa anställda motarbetar cykelsatsningar. Inom Göteborgs spårvägar skrattar man åt omledningar för cyklister vid vägarbeten.
Slappheten och det bristande ledarskapet i bolag och förvaltningar påminner om lekstugan som Intraservice höll på med. Givetvis finns det många duktiga på både förvaltningar och bolag men de motarbetas.
Cykling är något politikerna och direktörerna talar om men tjänstemännen fortsätter som de alltid gjort och efter eget tycke.
07.49
Under vintern har det varit uppenbart att cyklister är eftersatta. Cykelbanor har inte plogats, eller plogats delvis. Ibland tar plogning tvärt slut, med en liten snövall tvärs över cykelbanan. I backen från Mölndal ner mot Sahlgrenska har det legat en stor hög med grus rakt över cykelbanan. Inte så kul när man kommer med fart i nedförsbacken.
07.49
Göreborgsvädret med kuling och sidregn bjuder inte in till cykling direkt
07.49
Glöm inte att också satsa på bra cykelvägarna in till centrum ända ut från förorterna speciellt på underhåll.
07.49
För alla som pendlar från kranskommunerna som inte kan cykla, kanske man kan sätta upp säkra cykelparkeringshus vid pendelparkeringar på rimligt avstånd från innerstaden. Kan jag kvitta en stunds cykling mot att sitta i bilkö så tar jag gärna cykel, men med 5 mil till jobbet är krävs samverkan mellan olika trafikslag. Jag upplever en ganska orealistisk ”antingen eller”-attityd i planeringen idag.
07.49
Vissa delar av cykelbanor ex. sträckan mellan Gamlestaen och Olskroken , ligger vid starkt trafikerade leder. Detta gör att cyklisterna inandas illaluktande avgaser. Det är obehagligt när en anstränger sig.
07.49
Cykelbanor som slutar helt tvärt & man hamnar i olika körfält. Gångtrafikanter som kliver rakt ut i cyklabanan helt utan att se sig för {händer minst 1 gång om dagen} . Man får utskällning då man plingar på gångtrafikanter när de står frågades mitt i cykelbanan. Bilförare som inte ser eller vet att cyklisterna har ett eget rödljus. När jag får grönt & cyklar skriker bilisten som nästan kör på mig "det är röd gubbe för dig". Så många gånger jag känner att man nästan sätter livet till & får utskällningar från människor fast att jag som cyklist kollat lagen & är noga & försiktig. Jag har cyklat i staden i 10 år & respekten & trafikkunskapen blir bara sämre och sämre hos allmänheten. När jag va liten hade vi "trafikvätt" i lågstadiets undervisning & det fanns poliser ute som stoppade en om man gick/körde mot rött. Kanske att det skulle behövas igen tillsammans med att Göteborgs stad bygger tydligare & synligare cykelbanor.
07.49
Sammankoppla trafikljus så att dom passar cyklister och inte bilister.Just nu är det inget bra flöde och mycket väntanda mellan varje trafikljus.
07.49
Ojoj, vart ska man börja?! Cykelbanor måste underhållas och skyltat bättre. Plötsligt kan en cykelbana bara ta slut utan att det är skyltat till vart man ska ta vägen. Cykelperspektivet måste inkluderas i nybyggen. Den nya cykelbanan vid stenpiren är ett skämt, så väl kamouflerad att ingen fattar att det ens är en cykelbana.
07.49
Det behövs en cykel reparatör i Angered. Mig veterligen finns det ingen reparatör i Angered centrum, trots att här bor ca. 40.000 invandrare.
07.48
Bredare cykelbanor, annars blir det en lång rad med cyklister eftersom de som cyklar i minst 50 inte kan cykla om. Inga cykelfartsgator, tarmen för cyklister är alldeles för smal. Underhållet måste bli bättre. Markera var cykelbanorna går mycket tydligare, exempelvis vid Stenpiren.
07.48
Se till att cykelbanor prioriteras i nya projekt. När det inte görs blir det som mellan Stenpiren och Lilla torget där cyklisterna väljer mellan att cykla på trottoaren bland gångtrafikanter eller i spårvagnsspåren tillsammans med bussar och bilar.
07.48
Bredare cykelbanor som är skiljda från de som går med trottoarkant och prioritera cykel framför parkeringsplatser. Ta Eklandagatan som exempel där bil och parkeringsplatser tar upp i princip hela gatan.
07.48
Fler cykelpoliser i stan för att få stopp på cykelmarodörerna som varje dag utsätter gångtrafikantern för faror. Vilka tänker på de sistnämndas säkerhet?
07.48
Hur har egentligen cykelvägarna/nätet ändrats sen 2011? Inte tillräckligt mycket. För mycket fokus på ”ingen nytta för Gbg:are” projekt som västlänken. Hursomhelst, frågan är nog hur många av politikerna som tar cykeln till jobbet?
Tror nog dem flesta håller med om att cykelbanorna inte är säkra eller tillräckligt bra märkta...
jag antar väl att någon kommunikatör ska kommunicera ut hur vi ska bli en cykelvänlig stad...
07.48
Mycket behöver bli bättre. Men i 100 år har staden byggts för biltrafik. Det tar säkert sin tid nu anpassa den för oss cyklister. Vi är på rätt väg.
07.48
Det är märkligt att cyklar, bilar och spårvagnar/bussar ska samsas vid varenda korsning i Göteborg. Bygg fler cykeltunnlar under vägarna så går det smidigare och snabbare att ta sig fram på cykel. Cykelvägar som går längs de stora lederna där bilarna kör, känns otrygga och otrevliga.
07.47
@David Thorstenson, man blir väl inte svettig av att el-cykla?
07.47
1) underhåll av cykelbanorna måste prioriteras högre. Det går inte vintercykla på oplogade cykelbanor
2) tänk igenom ändringarna innan de genomförs - exempel den nya chikanen vid Hjalmar brantingsplatsen mot götaälvbron har för tvära kurvor och går typ inte cykla på.
3) prioritera cyklister vid ombyggnationerna - folk tar bil om det går fortare än att cykla, tex när man helt stänger av svingeln
4) samla all information om cykelbanornas status på EN sida - idag är det hopplöst att få en överblick
07.47
Ofta prioriteras inte cyklisterna när det byggs om eller arbetas vid vägar, då är det bilisterna som omdirigeras med skyltar och nya provisoriska vägar. Det görs sällan för cyklister, vilket gör att det blir svårt att cykla enkelt, rätt och säkert (både för bilister/gångare också).
07.47
Jag tycker Göteborgs Stad behöver åtgärda vädret. Det är alldeles för kallt att cykla längre sträckor under flera månader per år.
07.47
Ta cykeln på allvar i trafikplaneringen. Idag få cykelinfrastrukturen inte det utrymme och den utformning som krävs. Många trafiklösningar för cykel är ogenomtänkta, farliga och skapar dåligt flöde. Det finns erkänt bra lösningar. Använd dem.
07.47
Se till att cykelbanor till skolor är bra, så växer en ny generation cyklister upp. T.ex. på Victor Rydbergsgatan ligger en av Göteborgs största skolor och stort studenthem, men ingen cykelbana, utan bara väg som delas med bussar och gatuparkerung.
07.47
Bättre och säkrare cykelbanor. Sedan måste el cyklar bli billigare, om man nu ska cykla till jobbet och bli genom svettig och vara tvungen att ta med sig extra kläder, så vill man ju inte betala 15 tusen för detta.
07.47
Jag cykelpendlar mellan Lundby och Gamlestaden. Vissa saker skulle definitivt kunna bli bättre;

Stäng av rödljusen vid lågtrafik. Inte sällan passerar inte en enda bil under hela väntetiden.

På Ringön stannar bilar hela tiden framför en när de skall ut från parkeringarna.

Nya Marieholmsbron blev glashal redan i början på oktober med hjärnskakning och stygn i ansiktet som följd. En skylt med termometer som varnar kanske?

Annars funkar det bra. Att duscha på jobbet tar inte längre tid än att göra det hemma och att lägga kläderna i cykelväskan är inte vidare svårt.