SVT rapporterade · Tyck till om flykten från förortsskolorna!

15.56
Jag bor i Angered och mina barn kunde gå på den närmaste förskolan och den närmaste skolan. Det yngre barnet hade dock svårt att komma in i gruppen och trivdes inte på skolan. Här handlade om omvänt utanförskap. Som etnisk svensk var det problematisk för hen. Mitt äldre barn hade trivts jättebra på samma skola och hade vänner bland skolans övriga elever. Det fria skolvalet var en förutsättning för att mitt yngre barn att utveckla sina kunskaper i en miljö utan omvänd rasism.

Att skolpengen beror på vilken folkbokföringsadress eleven har istället för vilka behov som respektive elev har ger inte rätt förutsättningar för utsatta skolor. Se till att eleverna får det stöd som de enligt skollag och förordningen har rätt till och låt skolan kosta. Varje elev som misslyckas i skolan kommer att medföra en större kostnad för samhället i framtiden. Att ge en elev i utanförskapsområden samma förutsättningar som en elev i bättre bemedlade områden kostar mer. Låt våra unga få den hjälp och stöd de behöver. Ge också lärarna förutsättningar att klara sitt jobb med rimliga löner och arbetsvillkor. En jämlik skola kräver en ojämlik resursfördelning.
@Per - Tack för ditt engagerade inlägg Per. Hoppas alla dina barn nu har den skolgång de behöver! /Fouad, reporter
15.37
En del ser segreationen bara som något negativt. Varför? Det finns ju många fördelar med segreationen också. De flesta, inklusive svenskarna, trivs bäst med sina landsmän. Det är svårt att umgås med folk från andra kulturer.
14.58
Det här visar på en positiv sak med skolvalet, det är möjligt att gå i annan skola om man bor i segregerat område där skolan enligt upptagningsområdet har få eller inga elever med svenska föräldrar. Utan skolval skulle skolor i Angered (eller Tensta och Hjulsta) vara precis lika segregerad ur den synvinkeln och andelen elever med svensk bakgrund i de andra skolorna skulle öka ytterligare.

Tar ni upp det perspektivet också, att friskolorna som de här eleverna går till får en större blandning av elevernas bakgrund när barn från Angered kommer dit?
@DavidH - Bra perspektiv du bidrar med David, för det framkommer nog inte i de artiklar vi hittills publicerat. Integrationen och blandningen mellan elever i de skolor som folk väljer att flytta till blir ju naturligtvis bättre som en effekt av problemen som finns på andra skolor. Det som många frågar sig är ju om skolresultaten hade kunnat förbättras och skolsegregationen minskat genom det som du skriver. Själv tycker jag det mest intressanta är just skolpengen och hur den påverkar skolors möjligheter. /Fouad, reporter
14.55
Sålänge vissa kommunerna inte kan tillgodose fullgoda skolor för våra barn att växa upp i måste det finnas alternativ till de kommunala skolorna. Våra barn ska inte straffas för politikers misslyckanden.
14.53
Klart att studiebenägna elever och /eller ansvarstagande föräldrar sätter sina barn i en fungerande skola om de har chansen! Finns ingen anledning att ha sina barn på dåliga skolor. Det är skolplikt och det i sig kräver att staten tillhandahåller fungerande skolor- när det inte upprätthålls utan man drar ner alla elever till sämst presterande elevs nivå då byter man såklart skola! Elevernas chans till att förkovra sej skall inte vara underordnat för att man låter elever ställa till kaos i en skola!
14.40
Jobba som i Finland - den närmsta skolan är den bästa skolan! Det fria skolvalet, kommunaliseringen av skolan - inget av detta har gynnat vare sig utbildning eller integration.
14.40
Hoppas verkligen att det fortsatt kommer att finnas möjlighet för föräldrar att lämna en skola som inte fungerar. De flesta vill ju sitt barns bästa. Hur man löser kaoset på dessa skolor har jag ingen aning om, men det är något som måste lösas för att elever ska stanna. Katastrof verkligen!
14.39
Det fria skolvalet är ett gift för det svenska samhället. Alla elever till föräldrar som inte kan eller vill bry sig om sina barns utbildning lämnas i skiten, medan eleverna med mer sociokulturellt kapital sorteras ut i friskolorna. Elever med olika bakgrunder slutar att mötas och rasismen ökar. Det enda sättet att bryta denna onda cirkel är att återgå till det statliga skolsystem som fungerade så väl för oss på 80-talet, precis som det gör i många andra länder idag, t.ex. i Finland. Slopa det fria skolvalet och rädda Sveriges framtid!
@Molly - Det finns säkert de som håller med dig, och forskaren Johannes Lunneblad säger exempelvis att det fria skolvalet mest kommit att handla om att välja bort skolor. Samtidigt tänker jag att det finns massvis av föräldrar där ute (och här i chatten) som tycker att skolvalet betytt mycket för dem av flera skäl. Både för att hitta en så bra skola som möjligt för barnen, och för att få livet i allmänhet att gå ihop, exempelvis när det gäller jobbpendling, och fritidsaktiviteter. /Fouad, reporter
14.38
Intressant att läsa inläggen, och de säger mycket om situationen. "Var och en är sig själv närmast" och ytterst få ser till "helheten". Problemen/ möjligheterna är på så många nivåer. Ett stort problem som sällan förs upp är att skolan i allt för hög grad blivit teoretisk. De estetiskt-praktiskt- fysiska ämnen har fått allt mindre utrymme, vilket leder till att en mycket stor del av eleverna känner sig som "fisken på land" i skolan och presterar sämre i "det teoretiska". Ideologi, inkompetenta politiker och ensidiga forskare har vidgat klyftorna och gjort att 'medelmåttighet' och ensidighet upphöjts till norm. Man pratar också allt för lite om vikten av kompetenta och starka skolledare, utan ständigt om att lärarnas löner ska höja. Det är inte Ok att en lärare har samma lön som en rektor som har kanske samhällets viktigaste befattning. Och kanske det mest utsatta....
14.06
Alla människor är lika mycket värda. Men alla barn är tydligen inte lika mycket värda.
14.06
Här har man satsat extra på skolor i utsatta områden och sedan tar eleverna med sig pengarna till andra områden istället. Ett bra försök, men ett misslyckande. Det känns som integrationen är den absolut viktigaste valfrågan i höst. Det är så lätt att politikerna säger "nu ska vi satsa på skolan", "nu ska vi satsa på vården" och så vidare. Jag tycker inte man kan se skolan som en isolerad företeelse utan mycket är en följd av den misslyckade integrationen: arbete/bidragsberoende, kunskaper i svenska, anpassning till svenska värderingar, kriminalitet, m.m. Allt känns som en enda stor röra som ingen mäktar att ta tag i. Som "fördomsfull" svensk förälder har jag valt en kommunal skola i ett bättre område för mina barn. Det är längre till skolan men helt klart värt den bättre studiemiljön. Jag ser hur segregationen och otryggheten ökar i mitt närområde och önskar att vi hade råd att flytta till ett bättre område där det mest bor svenskar och där de "tuffa killarna" som röker och stökar inte hänger. Men bostadspriserna är för höga där, kanske delvis på grund av just segregationen. Istället ser jag polishelikoptern varje vecka och skjutningar äger rum bara någon kilometer från där vi bor. Jag svär över att jag inte kan låta mina barn växa upp i ett bättre område och förbannar våra politiker som låtit segregationen breda ut sig. De som är kvar i förorten får betala ett högt pris för att politikerna ska kunna slå sig för bröstet och vara stolta över vårt stora mottagande av flyktingar. Som tur är går mina barn i en bra skola nu. Det är det bästa jag kan ge dem och värt den extra tiden det tar att skjutsa dem varje dag. Det hjälper inte att gnälla utan det enda jag kan göra är att anpassa mig och det gör jag genom att låta mina barn gå i en annan skola.
14.05
Vilken vinkel har ni i reportaget? Att det är ett problem för skolor i utsatta områden att några elever söker sig till skolor i mindre utsatta områden? Att det är positivt att chansen alls finns idag, till skillnad mot på 80-talet där valmöjligheterna var ytterst begränsade och segregationen total i skolor i utsatta områden som exvis Tensta eller Hjulsta? Eller tar man upp båda dessa konsekvenser lika mycket.

En anledning till att utsatta områden övergavs av personer med svensk bakgrund redan i början av 80-talet var just skolsituationen, detta innan skolvalsreformen.
@DavidH - Istället för att svara här om vad programmet innehåller tänker jag fräckt nog be dig att se programmet ikväll! :-) /Fouad, reporter
13.43
Ja, vad jag menar är att alla dessa "insatser" för särskilt utsatta skolor inte verkar ge några som helst resultat. Jag själv bor i Trollhättan där vi har Kronogården som ett praktexempel. Pengarna flödar dit (även till hela stadsdelen) men det brinner ändå bilar och skjuts raketer in i äldreboenden... Man kan ju till och med börja fundera över varför man som skattebetalare ska "ödsla" pengar på något som uppenbarligen inte fungerar...
Är verkligen inte för en "militärisk" uppfostran, men i dagens skola behöver man nog ta över en del av uppfostringsansvaret eftersom att många föräldrar fullständigt struntar i sitt barns uppförande tillika utbildning. Tråkigt för de som vill jobba med pedagogik, men vem ska annars åtgärda problemen?
13.42
Jag upplevde detta när jag växte upp i en av Stockholms södra förorter. Mina föräldrar var lågutbildade och visste inte hur skolan fungerande, visste inte ens vad utsatthet bland oss med invandrar bakgrund var egentligen. Jag har själv lärt mig detta och utbildad mig. Jag har en son och kommer aldrig låta honom gå i en skola som ligger i förorten! För att det behövs en förändring!
13.42
Jag transfererade mitt barn till en annan kommunal skola inför vårterminen då den biträdande rektorn (som inte var utbildad rektor) inte såg till att eleverna hade läromedel och därmed inte hade möjlighet att erhålla högsta möjliga betyg och detta i kombination med att långtidssjukskriven lärare satte lägsta godkända betyg på mitt barn utan belägg härför och en icke legitimerad lärare gav oss föräldrar en löpande positiv, men faktisk missvisande information om vårt barns ämneskunskaper som ledde till ytterligare ett lägsta godkänt betyg - så var måttet rågat! För mitt barns skull fanns ingen annan utväg än att byta skola!
13.41
Alla barn/ungdomar har rätt till samma undervisning. När lärare börjar och slutar och inte kan bidra till en likvärdig utbildning som på andra delar i staden, missar och saknar eleverna i Angered utbildning och en vettig utbildning. Blir väldigt tydligt när eleverna börjar gymnasiet. Elverna som gått ut med ex flera C och tror att de är duktiga i skolan. Mår dåligt eller tappar motivationen när de upptäcker att de inte förstår begrepp inom samhällskunskap, psykologi, filosofi och sociologi. De får börja SVA (svenska i anda språk) detta är svensk födda ungdomar som inte fått samma förutsättningar beroende på var de bor. Vi skapar segregation, utanförskap och brist på framtids hopp!!! Flytta pedagogen ut till förorten så kan ” alla” forskare i didaktik och andra pedagogiska metoder som sitter och skriver böcker i centrum, stötta och vara mentorer till lärare i förorten. Att Angered har kram veckor är rena ”löjan” hjälp eleverna att få samma förutsättningar som andra elever i andra stadsdelar.
13.40
Märkligt att det blir ett problem när barn /ungdomar ifrån
Ifrån förorten visa lite driv att förbättra sin situation.
Trodde att segrigationen minskade om man tog sig ifrån förorten.
13.40
Eftersom dels det fria skolvalet med tillhörande betygsinflation och administration av skolpeng tar resurser från skolan, dels tas resurser från eleverna för marknadsföring och konkurens om elevernas skolpeng och dessutom så tillåts skolföretag att plocka skattepengar som borde vara kvar i skolan. Dessa tokiga slöserier innebär att eleverna flyr skolor som har sämre förutsättningar!
13.39
Vem vill att ens barn ska få det sämsta? Nä flytta till bra områden och låt lika barn leka bäst.. så resonerar vi.
13.38
Händer även i Västra Göteborg när Näsetbarnen går till Ebba Pettersson.Det stora problemet är dock att duktiga elever stimulerar allas lärande i klassen. Det visade redan GEM-projektet o slutet sv 80-talet när man la ner allmän och särskild grupp i matematik och engelska. Anders Andersson Fd skolchef i Sdn Älvsborg
@Anders - Intressant att höra om GEM-projektet. Så resonerade även Cielo som jag träffade. Hon funderade på om det hade varit bättre för hennes tidigare klasskompisar om hon varit kvar på den gamla skolan. Svår fråga tycker jag! /Fouad, reporter
13.38
Det är inte så konstigt. Som förälder vill man inte riskera sina barns framtid och man tänker enbárt på deras bästa, inte vad som är bäst ur ett socialekonomiskt perspektiv. Upp till beslutsfattare att få dessa två faktorer att gå ihop. Bättre skydd åt lärarna, ändrad attityd om ordning och reda, det ska vara lärarna som bestämmer på skolan och sätter ramarna. Viktigt där att hela organisationen stöder lärarna när de gör sitt jobb och säger ifrån och sätter gränser för elever. Noll tollerans och kännbara konsekvenser på dåligt uppförande av elever och föräldrar som försöker påverka lärare med hot. Självklart ska detta kombineras med ett kommunikativt arbete för att förebygga sådant beteende i framtiden.
13.37
Det är klart att man ska välja bort dåliga skolor.
13.37
Alla som kan och har råd flyr problem område det är inte bara skolan , det är antalet område och omfattningen av misären som ökat
13.37
Det är inte "flykt" Det är självbevarelsedrift. Kan samhället inte skydda eleverna och ge dem den trygghet de behöver för att växa upp till ansvarskännande och ansvarstagande samhällsmedborgare så väljer man andra alternativ. Sunt tycker jag :)
13.36
Lite idéer !
Överlag borde lärarna få mer tid för eleverna och mindre papper/datajobb.
Lärar auktoriteten skulle stärkas i hela svenska skolan.
Mer undervisning från lärare istället för att elever ska leta kunskap själva.( Det kan funka som fördjupning med rätt handledning)
Den svenska värdegrunden som byggt det trygga, stabila och inkluderande i vårt samhälle borde vara viktig att ha som grund redan på lågstadiet- både för lärare och elever.
Gränser och tydliga regler i klassrum och på raster. Inga telefoner i skolan. Mer ordning helt enkelt.
Ha tidig koll på pedagogisk lämplighet hos blivande lärare. Så de som inte har gåvan att undervisa har en rimlig chans att byta inriktning på sin utbildning i tid.
Bättre lön till lärare och ferietjänst utan att de för den skull ska halvt jobba ihjäl sig på terminerna. Va rädd om dem helt enkelt. De är lärare inte socialarbetare och psykologer.
13.35
Den fråga vi måste ställa oss är om det är de studiemotiverade elevernas plikt att stanna kvar i en problemskola som de och deras föräldrar inte tycker lever upp till de krav man bör ställa på en skola för att ge de stökiga eleverna bättre förutsättningar.

Jag tycker inte att man kan lägga det ansvaret på studiemotiverade elever i problemområden. Det är för dessa elever som det fria skolvalet är så oerhört viktigt. Det ger dem en chans att förverkliga sina drömmar även om föräldrarna inte har råd att bo längs "fina gatan".
13.35
Självklart måste man få välja den skola som man vill att ens barn ska gå i!!!! Då politikerna inte tagit problematiken på allvar i våra skolor och barn känner sig otrygga i vissa skolmiljöer måste man ju som förälder tänka på barnens hälsa.Men även då dokumentationen har tagit så stor plats i personalens liv att den är viktigare en att spendera tid med barnen så förstår jag fullt och fast att man väljer andra alternativ.
13.34
Vi beslöt oss för att flytta från Malmö när det var skoldags för vår dotter. Man kan inte offra sitt barns hela framtid i solidaritetens tecken. Malmös skolor drar ner barnen i skiten.
13.33
Det är ju bra att man kan välja bort en dåligt skött skola utan att behöva flytta. Annars måste man ju flytta för att få bort barnen från en dålig skola, och det är inte alla som har den möjligheten. Dessutom driver det bara på segregationen ännu mer om kvalitet på skolor börjar driva hur folk bosätter sig igen.
13.16
Jag valde att mina barn ska börja friskolor innerstan nu på hösten och bor en invandrare tätt område, syftet är inte bara stökiga lektioner och brist lärare som våra område har att vi bestämde bytta skolan men högts poäng är att mina barn integrera och träffa andra barn som bor resten av staden i Göteborg. Det kan leda att förbättra deras Svenska språket och förståelse om samhället, det kan väcka barnens intresse på olika område och deras dröm om framtiden. Det är inte nytt heller att politikerna lovar förmycket sen händer ingenting.
13.04
Anser att fykten från förortsskolor till friskolor drabbar främst barn med "svaga" föräldrar. Där språkproblem, missbruk eller sjukdom kan vara det som orsakar att dom inte fullt ut kan stötta sina barn. Även barn "utan" föräldrar drabbas hårt...

Staten/Kommunen måste då agera snabbt så att även dessa barn får en bra utbildning. Bussning till bra skolor kan vara en temporär lösning.

Ett långsamt agerande leder till att de som blir kvar blir utslagna och lockas till kriminalitet, drogmissbruk och extremism.
Detta har vi hört förr, och dessa förslag finns nog redan, men det händer inget!?

Erik
13.03
Jag tycker inte att det är så konstigt att detta sker. Vi ville t.ex. inte att våra barn skulle gå i en kommunal skola där fler barn hade ett annat språk än svenska som modersmål (då vi själva inte heller har det från början). Alldeles för många pratade sitt/sina föräldrars modersmål på rasterna och det tyckte inte vi var bra eller speciellt roligt för våra barn, så därför bytte vi. Vi upplevde också att för många barn i den kommunala skolan var stökiga och hade för låg ambitionsnivå.
@Dragan - Du beskriver precis de skäl som många invandrade föräldrar beskriver, nämligen att språket är väldigt viktigt i skolan. Det är många som valt att byta skola för sina barn precis av det skäl du beskriver, att de tror att barnen får en bättre svenska av att studera tillsammans med barn till föräldrar som är födda i Sverige. /Fouad, reporter
13.00
Jag jobbar själv på en högstadieskola med ca 40 % elever från ett utsatt område där skolan lagts ner pga det som diskuteras här. Övriga kommer från "medelklassområden". Jag förstår verkligen att man vill flytta sitt barn om man vill ha en bättre utbildning. Det är frustrerande att inse att skolans högsta mål är att alla elever ska bli godkända. Då även inkluderat nyanlända som kanske kommer till Sverige i åk 7 och vi förväntas kunna få in dem på gymnasiet. Har de skolbakgrund sen tidigare kan det funka men saknas den så säger det sig självt att ska man lära sig ett nytt språk samt ta igen 7 förlorade år så går det åt mycket resurser. Det tas förstås tid från de elever som "klarar sig i alla fall". Vi glömmer bort att samhället behöver högutbildade och motiverade medborgare även i framtiden. Risken är att de som skulle kunna bli det inte får den chansen. Likvärdig skola för ALLA talas det om. Så är det inte i situationen jag beskriver.
12.59
Finns det skolor med liknande demografiska förutsättningar som fungerar bra? Om svaret på det är ja så är det ju helt enkelt så att ansvariga saknar kompetens. Rektor är väl ansvarig? Om nu ordet ansvar har någon betydelse.
@Dan - Ja, sådana skolor finns! Uppenbarligen är inte demografin den enda faktorn som betyder något i den här frågan. Om det sedan handlar om bristande kompetens eller något annat är jag fel man att kunna svara på.
12.57
Höj kvaliten på kommunala skolor i utsatta områden så kommer eleverna gå kvar. Vi bytte till privat skola på grund av dålig kvalitet på utbildning och stökig miljö. Sen är det upp till var och en, oavsett inkomst att byta skola, det kostar inget.
12.57
Skolvalet gör klassresan möjlig!
12.56
Varför följer skolpengen med eleven som byter område? Borde inte skolpengen vara knyten till området?
@Carolina - Bra fråga! Skolpengen behöver i viss mån vara rörlig bland annat just för att elever rör på sig. Om skolpengen vore statisk så skulle exempelvis Centrum (dit många åker för att studera) vara mycket underfinansierat. /Fouad, reporter
12.55
Viktigast är kärnverksamheternas behov.
Samma problem i Bergsjön. Jag tror att skolorns i Göteborgs förorter, med de behov och brist på resurser som nu råder där, i princip lär ut icketillit till samhälle och vuxenvärld. Det blir nämligen den slutsats som barn drar när de vuxna inte räcker till. Att lärare säger "byt skola"till de elever som redan har sitt skolämne i balans är helt logiskt. Och i det läget är det förstås rätt bra att det finns ett fritt skolval, eftersom behoven nu inte tillåtits styra och på så vis säkra en bra skola för alla. Enklaste vägen: fråga pedagogerna vilka behov som finns. Det är bara då risk för en mer sanningsenlig bild, och DEN vill man kanske inte ge luft?
12.15
Mina barn går på en friskola med stor mångfald, där går elever från hela världen med olika religion eller ingen religion. De är en blandning av innerstadsbarn, höghusbarn, villabarn och deras föräldrar är höginkomsttagare, arbetslösa, låginkomstagare, invandrare, svennar. Alla finns här. Blir så less att läsa om elitskolor eller att föräldrar måste vara högutbildade och ha jobb för att bry sej om sina barn och dess utbildning och skolmiljö, alla bryr sej oavsett men de som inte bryr sej finns i alla samhällsklasser!
Att outbildade, arbetslösa med invandrarbakgrund inte byter skola lika ofta i vissa städer beror inte på att de inte bryr sej, det är iaf vad jag tror. Jag tror det beror på okunskap och spåkbarriärer som gör att de inte vet vilka val de har. Jag har själv sett att när de väl har informationen så byter de också!
Ingen vill ha sina barn i en kaotisk kommunalskola om de får alternativ och vet sina valmöjligheter.
12.03
I vår komunala skola tog dom bort resurser (lärare) och satsade dom istället på den utsatta skolan, i min sons klass försvann en halv tjänst!
12.02
Mina barn går inte längre i grundskolan men vi valde att låta våra barn gå i friskola när möjligheten kom. Många antyder att det var så mycket bättre för. Min verklighet var en annan. Landsorten, bästa lärarna stannade kvar nära lärosätena, betygen sattes lägre än i bråkiga innerstadsskolor. Detta innebar för somliga i min klass att de inte kom in på eftertraktade utbildningar eftersom snälla lydiga barn i innerstadens skolor fick högre betyg än deras kunskaper motiverade. Det är klart att man försöker ge bästa möjliga förutsättningar för sina barn, om du inte gör detta är du en dålig förälder. Detta innebär inte att alla skall bli läkare. Alla friskolor är inte bra och alla kommunala skolor är inte dåliga. Alla föräldrar skall fundera noggrant vilket som är bäst för deras barn.
11.47
Många kommunala skolor i storstadsregionerna underpresterar i såväl utbildning som i mathållning. Självklart väljer elever ett bättre alternativ då det finns möjlighet. Även lärare med bra kunskap och med många års erfarenhet söker sig till bättre alternativ.
Acceptera faktum vilket många av våra politiker inte gör.
11.46
Det spelar ingen som helst roll om lärarna får lönen från staten eller från kommunen, i princip allt kontrolleras ju redan från staten idag. Det kommer inte lösa någonting.
11.38
Dax att åter göra skolan statlig, ett ända stort experiment med skolan. Och det är barnen som blir förlorarna, politiska beslut som leder till ett A och ett B lag. Dömda av samhället innan de ens gått ut gymnasiet.
11.38
Fria skolvalet och privatiseringen av skolan är det enskilt sämsta som hänt i Sverige i modern tid och de negativa konsekvenser detta innebär kan vi nog ännu inte förutse. Jag befarar att en hel generations skolgång kastats bort :'( /Lärare
11.38
Tycker det är bra med det fria skolvalet och att föräldrar som väljer bort stökiga skolor gör rätt. Tråkigt nog verkar det finnas en tendens att "medelklassföräldrar" väljer bort skolor där det finns för många elever från utanförskapsområden.
Tror inte att det blir bättre skola av att ta bort det fria skolvalet, de som har resurser kommer ändå att hitta vägar runt detta, man kan t ex flytta till ett bra område.
11.37
Att föräldrar väljer bort förortsskolor beror på det enkla faktum att varje ansvarsfull förälder vill att barnen ska gå i den skola som man bedömer kan ge barnen bäst utbildning. Uppenbart anser de föräldrar som väljer friskolor att förortsskolor inte erbjuder en utbildning av tillräckligt hög kvalite’.
11.12
Vad är meningen med att skolmotiverade barn ska gå samma klass som omotiverade och stökiga barn? Har politikerna tänkt sig att motivationen skall ”smitta av sig” eller att de motiverade barnen är kapabla att ta hand om de stökiga elever, som inte ens de vuxna lärarna klarar av. Finns det forskning på detta område som säger att mixen av dessa elever har positiv inverkan på allas studieresultat?
@Viktoria - Det stämmer, forskning visar att skolmiljön påverkar elevernas betyg. Ju större andel "duktiga" klasskompisar, desto större chans att även de elever som har sämre förutsättningar klarar sig bra genom skolan. /Fouad, reporter
11.11
Segregerade skolor beror främst på segregerade bostadsområden. Man kommer inte att lösa skolproblem om man inte ser över bostadsområdena. Man kan konstatera att tidigare statliga skolor var mer jämlika och så var bostadsområden också. Att återinföra den gamla modellen är att offra alla studiemotiverade elever som råkar bo i fel del av staden.
@Cecilia - Ja, skolsegregation och bostadssegregation hör i många delar ihop. Men det finns också segregerade bostadsområden som lyckats väldigt bra trots svåra förutsättningar. Kronans skola i Trollhättan är en sådan bland annat vet jag. /Fouad, reporter
11.10
Jag och min fru valde att flytta vår son från den komunala skolan som ligger rakt över gatan, till friskolan 2mil bort, för att han inte fick någon ro att studera, och det är ändå inte en "utsatt" skola.
Min fru och jag är inte resursstarka eller högutbildade!
Nu trivs han väldigt bra, och gör läxorna med glädje, självklart skall våran dotter gå på samme friskola.
@MikaelEngström - Det är en viktig poäng du gör Mikael. Bara för att det oftare är barn med högutbildade föräldrar som använder sig av det fria skolvalet så finns det massvis av undantag såklart.

En annan viktig poäng du gör är ju frågan om syskon. Många föräldrar som hittat en bra skola för ett av sina barn tenderar såklart att vilja ha även resten av barnen på samma skola. Så när skolorna i utsatta områden förlorar elever så förlorar de inte sällan elevernas syskon också. /Fouad, reporter
11.07
En helt naturlig och logisk utveckling! Som förälder skulle jag göra samma sak för att se till att mina barn får en så bra skolgång som möjligt! Varför vara kvar i en dålig miljö och en dålig skola?
@Anita - Många resonerar precis som du Anita. En spännande fråga blir då hur kommunerna och politikerna agerar för att minska den skolsegregationen som många nu bidrar till. /Fouad, reporter 
11.06
Då kommer förstås följdfrågan som föregående inlägg antagligen förväntade sig svar på: varför har eleverna sämre förutsättningar? Har de inte tillgång till böcker och utbildade lärare precis som alla andra skolor? Om det beror på bristfällig motivation hos eleverna är det inte då delvis föräldrarnas ansvar, och varför isåfall tar inte föräldrarna ansvar för sina barns framtid? Hade varit trevligt om debatten för en gångs skull gått lite djupare.
@Bengt - Jättebra fråga Bengt. Det enkla svaret är att det beror på att de har invandrat till Sverige, och de därför har en större uppförsbacke än den som växer upp här och redan har språket med sig in i skolan. I många länder varifrån flyktingar kommit så har också föräldrarna en lägre utbildningsbakgrund, och det innebär att de har svårare att hjälpa sina barn med läxorna osv. Jag tror att det är en förenkling att hävda att föräldrar inte vill sina barns bästa, och att de inte tar ansvar. /Fouad, reporter
10.34
Varför är skolor o Angered sämre än i andra stadsdelar?
@PIA - Det är en kombination av väldigt många saker, och det beror nog på vem du frågar. Men de flesta är överens om att elevernas sämre förutsättningar påverkar skolorna, och att det i sin tur påverkar lärarna som också väljer bort de här skolorna. Viktigt att poängtera är dock att det finns goda exempel på skolor i Angered som lyckas väldigt bra utifrån sina förutsättningar, så vi ska inte svartmåla en hel stadsdel såklart. /Fouad, reporter
10.29
Om man lyssnar på ungarna så vill de ha 1 studiero, 2 intressant ämne, 3 ämnen som de kan referera till, sluta att jämnföra barn och ungdomar med varandra, som det ser ut i stockholms kommunala skolor jag har besökt verkar det vara mer regel än undantag att hänsyn tages mer att den stökige skall få plats än att motivera begåvade barn att söka utmaningar. Detta är ju ingen nyhet för någon som jobbar i skolor.
10.28
Har full förståelse för att man inte vill skicka sina barn till en kommunal skola i något utsatt område.

Hade aldrig någonsin gjort det själv utan hade hellre flyttat ut ur kommunen än att utsätta mina barn för den typen av miljö som råder där.

10.27
Helt klart varför föräldrar väljer att byta skola för sina barn. Valet kan ge eleven möjlighet att kunna få ett arbete i framtiden!
10.26
Det finns väl elever som åker åt andra hållet också, en stor del av Hulubäcksgymnasiets elever I Mölnlycke kommer från centrala Goteborg och andra delar av stor göteborg!!
10.09
Den intervjuade flickan som kände lite dåligt samvete för att hon "övergett" sina gamla klasskamrater ska inte behöva känna så.
Det är den stökiga skolans ansvar att se till att skolgången är bra, inte den intervjuade flickans.
Typiskt att flickan känner att hon har ansvar och borde offra sig för de som är stökiga. Hon är ett barn och ska absolut inte ta ansvar för dålig skolmiljö i den "gamla" skolan.
10.09
Innan folk börjar ”tycka” så bör man utbilda sig i den faktiska skillnaden mellan skolor i utsatta områden och i ickeutsatta områden (tex. studiemiljö) genom att spendera tid på skolorna. Först då kan man förstå varför en elev väljer att byta skola.
10.08
Inte bra att det blir A o B o kanske C skolor. Alla kan inte fly till bättre skolor, en del har ej möjlighet o A
10.08
bra att det finns en möjlighet att byta skola.
när den man går i ej fungerar.
även om det kan ta tid att byta(köer) mm.
10.08
Jag förstår att föräldrar vill att derad barn skall ha en bra skolgång men problemet är att det s k fria skolvalet bidrar till segregation.Återför skolan till staten så slipper vi segregerade skolor.
10.07
Här nere i Skåne räcker det att man läser om Värnhemsskolan i Malmö så inser man att ett aktivt skolval är en livsnödvändighet.
10.07
Förortsflykten är en sak, men det blir en helt annan sak när en liten kommun måste betala stora pengar till en större kommun, för att eleverna vill gå skola i den större kommunen. Göteborgs kommun kan flytta runt pengarna, för den lilla kommunen är de förlorade och drabbar kommunbudgeten.
09.40
Vad innebär en individanpassad skolpeng. Ska elevera testas på något sätt?
@A - Det innebär att man utgår från olika socioekonomiska faktorer som man vet påverkar elevernas möjligheter att lyckas i skolan. Olika kommuner har valt att ha med olika typer av faktorer, men exempel är föräldrarnas utbildningsbakgrund, utrikesfödda, var man bor och hur skolmiljön i övrigt ser ut. Sedan låter man dessa faktorer värdera hur mycket skolpeng respektive elev behöver för att lyckas. Det var en lite förenklad förklaring, men ungefär så. /Fouad, reporter
09.38
Vad har folk föreslagit för lösningar på detta?
09.38
Mycket bra. Sätter lite press på skolor som fungerar dåligt och ger föräldrar och elever en valmöjlighet. Detta från en elev som tvingades flytta för att gå gymnasiet men har ett barn som kunnat välja en mångkulturell skola i Vasastan
09.25
Jag är själv invandrare och uppväxt i Angered och tyvärr måste jag säga att politiker inte har tagit sitt ansvar i många frågor avseende segregationen i Angered. Skolan och problematiken kring den är en konsekvens av misslyckad integration och med denna vetskap kommer jag aldrig att sätta mina barn i en skola i Angered. Politikerna behöver ta sitt ansvar!
@M - Även forskningen pekar på att boendesegregation och skolsegregation hör ihop, när det gäller elevers förutsättningar att lyckas. Tråkigt såklart att du inte känner att du kan ha dina barn i skolor i Angered. Det tål att sägas att många barn såklart har en väldigt bra skolgång i Angeredsskolor, men problem finns uppenbarligen. /Fouad, reporter
09.24
Tack för ett bra bidrag till debatten!
Personligen tycker jag att alla borde få gå i vilken skola de önskar. Jag tycker det är bra att vi får mer elever från ”förorterna” till våra skolor i innerstaden. Men vore det inte bättre att de extra 15000kr som betalas ut slutas att betala ut till skolorna i innerstaden och istället läggs i en pott till de mer behövande skolorna? Då kanske de skolorna blir så bra att vi med barn i innerstaden väljer skolor i förorten, därmed minskas segregeringen ännu mer.
@Göteborgareboendeiinnerstaden - Politikerna i Göteborg håller med dig och håller nu på att göra om skolpengen i staden. Elevpengen kommer att bli mer individuellt anpassad. Det betyder bland annat att skolpengen ska vara anpassad efter respektive elevs individuella förutsättningar. Då blir det en mer "rimlig" skolpeng som följer med respektive elev om hen byter skola. /Fouad, reporter
09.22
Jag själv jobbar som lärare i Angered på mellanstadiet och där dras alla resurser in och elever trycks in i små klassrum med bara en lärare. Elever med särskilda behov glöms bort och lärare blir utbrända för att man inte räcker till.
Har även arbetat i centrum i Göteborg och situationen där är väl inte mycket bättre. Resurser dras in och stora klasser.
Bästa skolan jag arbetat på var en privat skola, där pengar satsades på både elever och personal. Mindre klasser ger mer arbetsro och läraren hinner att hjälpa alla elever.
Svenska kommunala skolan måste se över skolsituationen NU för det är våra barns framtid som står på spel!!!!
@Besvikenlärare - Tack för att du berättar om dina erfarenheter från Angered. Jag hoppas och tror att inte alla delar din dystra bild, men den behöver tas på allvar. Tipsa mig gärna om det finns konkreta missförhållanden du tycker att jag ska titta vidare på. /Fouad, reporter (fouad.youcefi@svt.se)
09.20
Det är ju precis det elever gjort i alla tider. Inget nytt. Tvärtom bra att det spridit sig....
@BarbaraLandtIfvarsson - Nja, det fria skolvalet infördes 1992. Innan dess var det inte lika lätt att byta skola. Men det finns de som håller med dig om att det är bra att det sprider sig. Problemet som forskarna pratar om är att det nästan bara är de elever som har goda förutsättningar  i skolan som använder sig av det fria skolvalet. De med sämre förutsättningar blir ofta kvar. /Fouad, reporter
09.05
Ta bort skolpengen och låt staten ta över de kommunala skolorna igen!
09.05
Förr gick man i skolan som låg närmast, kanske dags att införa det igen och problemet löst. Det är också praktiskt att bo nära sina vänner när man växer upp!
09.04
Det var likadant för 40 år sedan när jag började högstadiet i Järnbrottskolan. Hela klassen skickades från Högsbo. Då gick det inte att välja. Våra föräldrar var upprörda och tyckte det var hemsk att skicka sina barn till Frölunda som då ansågs vara ett mer utsatt område. Men det gick ganska bra för de flesta. Vi var en motiverad grupp i "främmande land". Själv studerade jag vidare.
Mina två barn har gått i både privat och kommunal skola i centrum. Och tyvärr måste jag säga att det privata alternativet slår ut det kommunala med hästlängder. Motiverade elever är den stora skillnaden, inte lärare eller lokaler. Det är otroligt viktigt för ett barns utveckling att vara omgiven av studiemotiverade kamrater varje dag, jämfört med motsatsen.
08.25
Eleverna ser och upplever skolans brister de väljer därför ett bättre alternativ Det är ett bottenbetyg till kommunala skolan Lyssna till forskningen (den finns) ställ krav ge eleverna vad de behöver Det har ju fungerat gällande skolbespisningen tex Den politiska viljan är avgörande
@Ninnan - Under arbetet med mitt reportage så känns det som att alla är överens om att skolan behöver förbättras. Det som är stötestenen är egentligen bara hur den ska förändras. /Fouad, reporter
08.24
Är nog inte en isolerad skolfråga, och då hjälper det föga att omfördela pengar just här. Har bott i Lövgärdet men flyttade bl.a för att barnen skulle gå i andra skolor. Hela skolväsendet behöver göras om i grunden. Den stora frågan är egentligen hur samhällsmodellen behöver förändras så att integration fungerar, för den kan ju faktiskt göra det om man ser på hur andra länder gjort och inte springer vidare med skygglappar som Sverige alltid gjort.
@Dan - Spännande. Hur menar du att skolväsendet ska göras om i grunden? /Fouad, reporter
08.23
Alla föräldrar, oavsett ursprung, vill sina barns bästa. Det är helt naturligt att spårvagnarna fylls av skolbarn på morgonen. Så är det även här i Biskopsgården. Däremot är min erfarenhet att det finns rektorer i centrum som inte alls sköter sitt uppdrag. Skolorna där ger inte per automatik trygga och kunskapsmättade elever.
@Pia - Ja, det finns såklart skolor i Centrum som har olika typer av brister. Överhuvudtaget finns få kommunala skolor i Göteborgs centrum, så en stor andel av eleverna där studerar i friskolor. /Fouad, reporter
08.22
Jag vill mitt barns bästa och därför har jag valt en friskola. Mindre elever i klassen till skillnad från en kommunal . I segregerade område lägger lärarna fokus på de svaga vilket gör att de starka inte utvecklas lika mycket . Det jag har jag upplevt både när jag själv gick i grundskolan och även nu med min barn.
@Mshmsh - Lika barn leka bäst är ju ett uttryck som jag kommer att tänka på när jag läser dina erfarenheter. Hur känner du kring att skolan på just det här sättet blir mer och mer segregerad? (Jag tycker det är ett svårt och otroligt intressant dilemma)
08.20
Hur vore det om varje sådan här "insats" istället bekostade ett integreringsprogram DIREKT för nyanlända. Jag själv arbetar på bank och märker att de nyanlända inte får en "grundkurs" i hur det svenska samhället fungerar - dels vilka rättigheter man har, men också vad som förväntas av en svensk medborgare. Jag upplever att många inte ens har viljan att ta till sig en ny kultur utan vill leva på samma sätt som i hemlandet - något som de faktiskt flytt ifrån.
Hade jag haft barn hade jag inte heller låtit dem gå i en skola där kvaliteten och nivån på undervisningen troligtvis är mycket lägre än i friskolorna. ALLA skolor (inte bara de extra utsatta) behöver få verktyg så att både föräldrar och barn visar r e s p e k t mot andra elever och lärare.
@Karin - Nyanlända unga får idag ett särskilt stöd utanför skolpengen, åtminstone i Göteborg. Kanske är det dock föräldrar du talar om? Intressant att höra om dina erfarenheter från bankvärlden oavsett! /Fouad, reporter
08.19
Detta är ju en ickefråga eftersom Göteborg gör om sin bidragsmodell och bildar en skolnämnd som fördelar pengar efter barnens förutsättningar inte var dom bor. Att bostadssegregationen är den stora boven i en likvärdig skola kan ju vara intressantare att debattera den är svårare att komma åt.
@Ulf - Helt rätt att Göteborgs stad nu gör om sin modell. Det blir intressant att se vilken effekt det faktiskt får på skolresultat och likvärdighet. Dock finns fortfarande många andra kommuner som har samma problem.
08.17
Jag tycker att dom elever som flyttar gör rätt. Göteborgs kommun kommunala skolor uppfyller enligt vår erfarenhet inte ens lagkraven.
@Pernilla - Hur menar du Pernilla? tipsa mig gärna på fouad.youcefi@svt.se
08.10
Det är stökigt i skolor, därför att det finns för mycket elever som har ingen vilja att integrera sig till samhället med bra sätt. Det vet man. Varför det är så ? Det måste man fråga fr. förälder.
08.03
Anleddningen til byte av skola , är att populationen i skolan föga intresserade av skolarbete, vilket påverkar negativt på elever med ambition.
- Ej att det är " de resursstarka" som flyttar" !
@Msts - Helt rätt såklart. Det som var intressant i Göteborg tycker jag är hur skolpengen var utformad. Effekten av den blev alltså att miljontals kronor som var tänkta att användas i de extra utsatta stadsdelarnas skolor hamnade någon annanstans. Detta tycker skolkommunalrådet i Göteborg har bidragit till skolsegregationen.
07.53
Det är väl ingen som kritiserar föräldrar för att göra det bästa man kan för sina barn. Att kunna byta skola, även över kommun- eller stadsdelsgränser, om ens barn inte får nödvändigt stöd eller behöver en annan miljö är självklart. Frågan är ju om det är rätt att kritiska resurser ska flöda från områden med skriande behov till områden där skolan redan fungerar bra. Inte lika givet.
07.53
Jag tycker att man har rätt till att byta skola om föräldrarna känner sig orolig. Jag kom till Sverige 1990 och fick uppehållstillstånd 1991. Jag valde att bosätta mig i Halmstad för att hade släkt och vänner i Göteborg och när jag hälsade på de ville jag flytta dit. Men jag märkte att mina barn inte skulle lyckas där och därför valde jag att flytta till Halmstad, trots att det bodde en familj från mitt egna land. Alhamdulilah så har lyckats med att ge mina barn en bra framtid. Jag har kvar några släktingar som bor i Angered fortfarande pch ingen har gott ut i nian med godkända betyg och en del sitter fängelse.
07.51
@Nyman Det låter allvarligt. Du får gärna berätta mer om vilka problem du upplevt, antingen här i chatten, eller i mail till mig, fouad.youcefi@svt.se
07.50
@Lisa Min upplevelse efter att ha talat med föräldrar, elever, lärare m.fl. är snarare att de upplever att det går för långsamt, och att massor av skolbarn ”försakas” på vägen. En elev som bytt skola uttryckte tvärt om lite ånger och sa ”Ibland tänker jag att jag borde ha stannat kvar i min gamla skola och hjälpt dem där”. Det vet väldigt intressant att höra henne argumentera på det sättet. /Fouad, reporter
07.47
Jag jobbar själv som lärare i Angered och har jobbat där i snart tjugo år, men har nu sagt upp mig. Orkar inte längre fortsätta. Stadsdelen dräneras inte bara på elever utan även på lärare. Jag rekommenderar ingen att sätta sina barn i dessa skolor. Istället uppmanar jag föräldrar att söka sig till andra skolor. Det vi nu ser är en samhällskatastrof! Det behövs en akut haverikommission!

/Nyman
07.47
@Anders Ja, de lärare och politiker jag talat med i arbetet med reportaget håller med dig, de anser att lärarna ska ägna mindre tid åt administration och ”mätande”, och mer tid åt kvalite i undervisningen. /Fouad, reporter
07.46
Jättebra att barn kan byta till skolor som passar deras ambition så att de får en rättvis chans att nå de mål de önskar. När fler i barnens omgivning ser att det kan gå bra kommer de också att byta. Ringar på vattnet sprids. Den stökiga elevgruppen blir mindre och då ökar möjligheterna att styra upp den gruppen.
07.37
det är klart man flyttar sina barn från skolor som inte satsar på att barnen ska få en bra utbildning! Där dom inte har resurser eller lärare för att satsa på eleverna, där det är mycket bråk och stök! Flyttade mina barn från skolan i Angered i höstas och är det bästa valet våran familj någonsin gjort! Det är många som anser att barnen i förorterna är dumma och inte alls behöver lära sig lika mycket som i andra kommuner! Så länge det finns massiva skillnader i utbildningarna kommer familjer välja att flytta sina barn till dom skolor som satsar på eleverna. I förorter som Hisingen, Angered, Bergsjön m.m. ska alla elever ligga på samma nivå, dom får inte avancera eller vara bättre än andra då dras dom tillbaka av lärare och det satsas inte på dom heller, så var det för min pojk nu går han på en annan skola där man ser hans potential och han läser matte för år 6, men går i 4:an. Våra barn går först och så länge det är stora skillnader i utbildningarna kommer föräldrar alltid flytta sina barn. Jag skulle aldrig låta mina barn gå kvar för kommunens skull, för att dom ska få bidrag och pengar.
Ja, jag tror många föräldrar känner som du. Vad tänker du att man kan göra för att vända den här trenden med skolsegregation? /Fouad, reporter
07.33
@Bosse Intressant tanke Bosse! Jag talade med en forskare om föräldraansvaret. Han menar att den socioekonomiska skillnaden påverkar också föräldrars möjlighet att hjälpa sina barn på olika sätt. Bland annat saknar många föräldrar kunskap om hur det svenska skolsystemet fungerar. Då är det inte helt lätt att exempelvis byta skola för sitt barn. /Fouad, reporter
07.33
Full förståelse för de som flyr. Barnen bär sig inte åt för att förädrarna inte har högskolepoäng eller behöver försörjningsstöd.

Det är de vuxna runt barnen/eleverna som ger dem utrymmet för att bära sig illa åt. Skolans ledning, de som styr och ger förutsättningar gör fel.

Att skapa förutsättningar för en kreativ studiemiljö kräver ambition och konsekvens. Det måste få ha en självklar odiskutabel plats. Men ambitiös personal orkar och vågar inte, de har inte den uppbackning som krävs.
07.28
@Ottorina Förklara gärna lite mer hur du menar, för alla här i chatten som inte känner till Sam eller Rudebäck. /Fouad, reporter
07.28
Självklart vill föräldrar ha den bästa skolan och de bästa lärarna för sina barn. Det ingen egentligen pratar om är det som kallas föräldraansvaret för barnens beteende. Samverka om detta. Det finns inga barn som saknar nyfikenhet. Tyvärr kan det finnas trötta vuxna, hemma och i skolan.
07.27
@Louise En förändring av det fria skolvalet är ju såklart en lösning, men jag tror väldigt många upplever det fria skolvalet som någonting bra, eller till och med som en självklarhet. Att förändra det är med andra ord inte helt lätt.
07.25
De här eleverna hamnar tyvärr inte på de bästa friskolorna direkt. De går inte på Sam eller Rudebäcks! Tyvärr
07.23
@Dan Jag förstår din argumentation. Det kändes dock relevant att försöka beskriva vilka mönster som forskningen ändå ser bland de elever som väljer bort de här skolorna. Hoppas du tittar på programmet ikväll! /Fouad, reporter
07.19
Detta är inget nytt, så har det varit sedan skolpengen startade och barnen fick ta med sig skolpengen till den nya skolan som därmed tjänade på detta. Jag gjorde det för mitt barn för 16 år sedan då det sociala klimatet på skolan var väldigt tufft. Mitt barn som gick i andra klass hade blivit attackerad av elever i mellanstadiet vid tre tillfällen. När skolan inte tog ansvar var valet lätt.
07.14
Det är en tråkig utveckling men begriplig. Ingen är väl sugen på att offra just sina barns skolgång för att eventuellt jämna ut några skillnader i ”utsatta områden”.
07.14
Jag tycker att fokus ska vara på att skolan ska lösa problemen med t.ex. ordning så att eleverna inte känner att de måste fly skolan för att kunna få studiero. Ofta så sätts fokus på "Hur ska vi tvinga eleverna att stanna ".
07.13
"elever med höga betyg och högutbildade föräldrar byter" "kvar blir de resurssvaga eleverna" Är det verkligen en rimlig definition? Jag ser ingen koppling i att ha ambitioner att tillgodogöra sig sin utbildning och försöka söka sig till en miljö där det är möjligt att uppnå det målet med vilka "resurser" (läs familjens ekonomiska situation) för familjen finns att tillgå. Problemet med segregationen måste angripas från ett annat håll än att försöka peka ut elevernas ekonomiska bakgrund som orsak. Själva sättet att definiera problemet som elevernas ekonomiska situation bidrar bara ytterligare till segregation.
07.13
Det är en naturlig kosekvens av systemet med skolpeng. Det är inte bara Angered som får betala fantasibelopp . Friskolornas astronomiska vinster
Visar också hur fel det är.
I detta fallet , och i många mindre orter överhuvudtaget , dräneras skolorna på duktiga elever och i förlängningen av det även på duktiga lärare.
07.13
Det måste ju vara bättre att ha ett system där man från början fördelar skolelever så att det blir en bra mix utifrån socioekonomisk bakgrund istället för att vissa skolor ska ha noll studie motiverade elever. Om det var mix från början behövs ju inte byten. I områden med få studie motiverade byta. Kanske det helt enkelt inte ska ligga ngn skola i vissa områden.
07.13
Att flytta sina barn till fungerande skolor är en självklarhet.

Det är även sunt för hela skolsystemet i långa loppet då brister i skolornas förmåga att klara av uppgifterna belyses i blixtbelysning.

Då är det upp till huvudmännen att lösa uppgifterna med skolornas utmaningar, tyvärr verkar recepten vara att ge upp och lägga ned skolor som ex i Malmö och Stockholm men du som röstar kan ändra på det i år.

Gå och rösta!