SVT rapporterade · Berätta om dina upplevelser av tågtrafiken i Sverige

13.15
Jag har rest med SJ i jobbet under många år och f.n. pendlar jag mellan Fagersta och Västerås. Inställda tåg och förseningar hör till den vardag jag numera tvingats acceptera. Allting var inte bättre förr men nog fungerade SJ bättre då i alla fall.
13.21
Jag har tågpendlat sedan 2010 och har drabbats av otaliga förseningar kontinuerligt under de här åren. Det absoluta i särklass värsta är den extremt dåliga hanteringen av SJ i de uppkomna situationerna. Hur är det ens möjligt att de får fortsätta att ha sitt uppdrag. Det är bara några veckor sedan som jag och ett 40-tal övriga resenärer stod ensamma i Gävle från kl 22 till 23.30 och väntade på utlovad ersättningsbuss. Lösningen den här gången blev taxi till hemorten som vi själva beställde och betalade. Kundombudsansvarig kontaktades och utlovade återkoppling inom kort!! Personen har inte hörts av!! Jag väljer nu alltid härjedalingen ToR Ljusdal/Stockholm då kommer jag alltid fram och dessutom i tid
13.23
Bor i Södertälje och jobbade i Stockholm under 2016. Till slut sa jag upp mig från jobbet då jag varje morgon bråkade med chefen om att jag inte kommer i tid trots att man åker en halvtimme för tidigt men ändå hjälpte det inte. Jag har skaffat mig ett jobb i närheten så åker buss till jobbet och slipper åka tåg till stan. Hade en utbildning på huvudkontoret i stan och vilken tur att älskade signalfel hände då så jag missat utbildningen. 😂
13.23
Det som är mest frustrerand är att man sitter i knät på tågbolagen. För mig är bil inget alternativ och det är svårt att strejka som passagerare. Hur visar man sitt missnöje och vart riktar man den? Det är en otroligt tröttsam utveckling som inte får den uppmärksamhet av politiker som den borde.
13.25
Jag pendlade drygt ett år mellan Malmö och Helsingborg, men valde att säga upp mig på grund av tågen.
13.28
 

En av dem som drabbades under gårdagen var Maria som skulle resa mellan Göteborg och Uppsala, en resa som tog henne tio timmar. 

Marias mardrömsresa – fast på tåg och bussar i tio timmar

SVT NyheterUppsalabon Maria Chöler var på väg hem från ett besök i Göteborg. Resan brukar ta runt fyra timmar men i onsdagens tågkaos blev den tre gånger längre.
13.29
Jag är chef för en samhällsviktig funktion som är lokaliserad mellan Uppsala och Stockholm längs järnvägen. Jag upplever dagligen att mina medarbetar kommer sent och/eller inte kommer hem i tid med pendeltågen. Min subjektiva känsla är att det har blivit sämre med tiden. Jag vågar inte räkna ut vad den samhällsekonomiska kostnaden är för dessa tidsförluster. Gissar att det handlar om hundtusentals kronor per år. Enligt min mening en fullständig katastrof för skattebetalarna som därmed får stå för notan.
13.29
Fastnade en gång på väg till Skåne. Två små barn med. Ingen bistrovagn, ingen information. Mardröm. Därför åker jag inte tåg med barn.
13.31
Resan mellan Oslo och Linköping tog nästan 12 timmar i tisdags. Det enda vi fick veta var att vi skulle bussas till Karlstad. Det blev kaos och trängsel för de två bussar som kom kunde inte ta alla. Folk om reste tillsammans riskerade komma ifrån varann. Busschaufören pratade annat språk. Under resan fick vi som hade SJ:s app att bussen sen skulle fortsätta till Hallsberg, men chauffören bara skakade på huvudet och vägrade. Väl framme fanns ingen information. De flesta hade slut på batteri eller fick det under tiden. Efter flera byten på eget bevåg, buss och försenade tåg, kom vi till Katrineholm mitt i natten. Vissa hade fått taxi beställda men inte vi, tre personer i 60-åldrrn. Där en var turist och inte pratade svenska. När vi nästan gett upp hoppet att sova på stationen kom tåget timmar försenat. Det vörsta var ingen mat och ingen information eller att man brydde sig om oss.
13.32
Som pendlare i Skåne är tågen i regel försenade oftare än att de kommer i tid. Ofta hör man att det är något problem med tåget, nerriven kontaktledning, spårfel, elfel (vilket var det senaste i raden) samt vårt generiska meddelande: "signalfel". Men det största problemet är att informationen vid fel är bristfällig och går ej att lita på.
13.35
Pendlat varje dag med pendeltåg sen 2011. De senaste två åren är det ren katastrof att åka. Signalfel, växelfel, vagnfel, personalbrist, obehöriga på spåret (ursäkt bara?) är något man hör varje vecka. Det sämsta är bristen på information och personalen på stationerna vet absolut ingenting. De verkar vara hänvisade till webben och där uppdateras det när det redan är försent. Kollar störningsinfo innan jag åker från jobbet, men man är lurad varje gång!
13.36
Jag har pendlat med SJ sen 2007 och för varje år som går blir möjligheten att pendla med SJ sämre och sämre. De drar in avgångar, tar bort kundservice, strandsätter en vid försening, skyller i från sig och tar inget ansvar. SVT Nyheter ger mer info vid en försening än SJ, vem är det egentligen som kör tågen? I måndags då vi som reste på västra stambanan blev strandade på olika stationer i upp emot 8 timmar bemöttes vi som pesten, ombordpersonal stoppade oss från att hoppa på de gå tåg som gick även de som skulle till våran slutdestination, det var det värsta jag varit med om. Nu har SJ:s kundservice nått en ny lägsta nivå.
13.38
Pendlar till Uppsala dagligen, är så otroligt trött på att alltid vara orolig om man kommer i tid. Finns vissa arbeten där andra människor är beroende av att man kommer i tid även fast man åker med tåget innan. Ingenstans kan man lämna kritik som de faktiskt tar åt sig. Hur kan man betala så mycket per månad och ändå få så dåliga tåg, räls och ledningar. Inte tala om hur vissa stationer ser ut. Flyttar ifrån familj och vänner nu till Uppsala när jag inte längre kan lite på SJ.
13.40
Efter en konferens i Stockholm i tisdags som nästan fick ställas in för min del, löstes genom att hyra bil. Vi skulle åkt upp med tåg dagen innan för att ha gott om tid på oss. Nu stod allt stilla till tisdag morgon 05, i nästan ett helt dygn. Hur fick jag reda på att tågen inte gick just den tiden vi skulle ha åkt? Genom att läsa nyheterna online såklart. Mer information om hur och när tågen går än på SJ:s hemsida. Deras informationshantering är under all kritik. Men värst är nog politikernas skotträdda inställning till ansvaret för vår infrastruktur. Man vägrar unisont att bredda motorvägar för att folk ska åka mer tåg. Man lägger tiotals miljoner _extra_ på ekodukter för att djur ska kunna passera motorvägarna säkert. Men hur går det ihop? Hur? Min lösning är att skaffa en bil till och börja bilpendla. Hellre sitta i köer än att lägga pengar på SJ, trots miljöproblematiken. Synd att det ska behöva vara så.
13.52
Jag reser ofta med tåg på sträckan Göteborg-Stockholm och ibland även vidare till Östersund. En restid på totalt 9,5 tim. De två senaste resorna har inneburit restid på 13 tim. Det är längre än att resa till Sydostasien. Jag tycker framförallt att SJ har blivit bättre med hela och rena tåg och en serviceinriktad personal. Samt bra hjälp på perrongerna med Kundservicepersonal samt vid resestörningar finns hjälp på centralen i Stockholm och Göteborg. Däremot är antalet fel på järnvägen fortsatt höga med signalfel, fel i växlar. Det är Trafikverkets ansvar. När ska de få mer pengar till att upprusta järnvägen? Exempelvis järnvägen mellan Sundsvall-Ånge eller på sträckan Gävle-Ockelbo när man reser Stockholm-Östersund så ser man tydligt att svensk järnväg inte håller längre för moderna snabbtåg. Det är eftersatt!
13.53
Mitt tåg fastnade i Falköping i söndags och kunde sen åka en omväg med endast 3 tim försening. Vid centralen var det kaos och de ropade ut 6 timmars förseningar för vissa tåg. Problemet är att vi i min familj reser mycket pga jobb och att kaoset kommer för ofta. Jag har fått pengar tillbaka av MTR men inte alltid när jag åkt SJ. Att inte trafikverket "pudlar" trots att det oftast är deras fel är skandal. De, om några borde ersätta oss och tågföretagen.
13.59
Jag pendlar mellan Knivsta och Uppsala (en sträcka på ca 8km) och jag har gått från att åka tåg 4-5 gånger i veckan till högst 2 pga tågstrul. Nu tar jag bilen istället.
13.59
Har jag tider att passa (jobbet) så tar jag flyg om det bara går. Har dåliga erfarenheter av att komma försent pga tågstrul. Inte så kul när man är huvudföreläsare och en hel sal väntar på en...
14.00
Jag pendlar dagligen mellan Eskilstuna och Stockholm. En månadsbiljett kostar 3000 kronor.

Det måste ske en förändring.

SJ måste ha ett närmre kundfokus - det är många sena kvällar och tidiga morgnar som jag tillsammans men hundratals pendlare har stått och väntat på ny trafikinformation och förseningar. Ingen information sker, mer än den som kommer från de utrop som görs av s.k. "plåt-Stina". Det sker ingen mänsklig kontakt med någon från SJ och ingen riktig information får vi. Kanske kunde någon chef komma ner och bjuda på kaffe? Kanske borde någon visa en viss förståelse för oss pendlare som varje dag står och väntar på tågen, som mer än allt vill till sina jobb eller hem till sin familj. Jag har under mina år aldrig fått en ursäkt eller tanke av någon, för alla de timmar som jag har missat från mitt jobb eller min familj.

Trafikverket arbetar reaktivt. Nu gick något sönder och nu åker vi och lagar det. Då är väl allting löst? Nu väntar vi på nästa gång något går sönder. Så kan det inte fungera! Det finns ingen som ser järnvägens helhet att det ska fungera i dag, i morgon och om tio år. Varken regeringen eller trafikverket verkar inse att det är ett stort problem och det måste lösas nu! Det går inte att skylla fel på varandra, utan något måste ta helhetsansvaret.

Vem gör det? Varför bryr sig ingen?
14.00
Jag tror uppriktigt att SJ är världens sämsta när det gäller transportservice. Jag tror inte på att man kan vara sämre än såhär!
14.01
Jag gjorde mig av med bil och köpte en vikcyckel. Ville börja resa miljömässigt hållbart! Pendlar flera dagar i veckan och upplever att det bara blir värre!
Tänker att detta måste vara en förfärlig arbetsplats!
Varje dag och det strular betänkligt! Att jobba på tåg är lika med att bli utskälld dagligen... Det har ropats från experter till vanliga resenärer om tågtrafikens gigantiska problem men för döva öron. Får nog åter köpa mig en nedskitande fosilbil för att vara trygg och komma i tid oftare!
14.09
Det är inte SJ som ansvarar för drift och underhåll av järnvägen. Det ansvaret ligger hos Trafikverket, och så har det varit sedan 1988! Trafiken på järnvägen är dessutom avreglerad, så alla tåg som rullar idag är inte SJ.
14.11
Senaste förseningen - den femte i rad - inträffade igår på nattåget från Boden till Stockholm. Först två timmars försening, sedan fel på loket i Sundsvall, still i över en timme, sedan åker tåget tillbaka (!) med en avstickare till Ånge. Detta blir ytterligare två timmars försening. Istället för 09.38 blir ankomsttiden vid ca 15.00 i Stockholm. Vi alla tågresenärer missar våra anslutningar om vi inte missat resmålet och tåget stannade inte alls i Hudiksvall och Söderhamn. Bistropersonalen bjöd på fralla och kaffe/dricka, men det ropades inte ut så många gick miste om det. SJ måste dela ut vatten, det går inte med denna ransonering, det kan bli livsfarligt. Man måste strida för att få vatten, det är helt galet. Likaså borde energibar/smörgås delas ut till alla samt valfri dryck - det är viktigt att man får vätska och energi. När ska SJ skärpa sig? Vi klarar inte mer av detta strul. Vi som bor i Norrland får visst tåla allt tror man. Allt fungerar dåligt och SJ sviker alla. Nu kräver vi resenärer ändring.
14.12
Pendlar mellan Kristianstad och Malmö för studier. Tar alltid det tidigare tåget för att säkert veta att jag hinner fram till universitetet, vilket ger mig en marginal på nästan två timmar. Likt sjutton är det alltid krångel någonstans, vilket spär på en tryckande ångest över att kanske komma sent. Att missa tentor, seminarium och övningar ställer till det. Pendlingen hem är oftast en pina - kommer jag hinna plugga alls idag? Fungerar ventilationen? Får jag stå upp? Kommer ens tåget? Jag betalar för en tjänst som ska ta mig från A till B. Tjänsten i fråga krånglar oftare än vad den fungerar, kanske har jag ren otur som alltid hamnar på katastroftågen. Ersättningen vid försening är pinsamt låg (1 h försening ger 19 kr) och känns snarare som ett hån. Skånetrafiken har aldrig ens bett om ursäkt, utan hänvisar mig till att antingen åka ännu tidigare eller ta bilen om jag vill komma fram. Som student måste jag resa kollektivt och som person vill jag värna om miljön, men jag är på bristningsgränsen till att ge upp. Tacka gudarna för att terminen snart är slut. Efter det här året ska jag aldrig mer pendla. Ångestframkallande jä*la tågtrafik.
14.13
Skulle på möte i Göteborg igår. Tåget kom in till perrongen i Stockholm 26 min försenat. Orsaken var strul med kakor och smörgåsar till buffevagnen fick vi veta i högtalarna. Ingen ursäkt men vid avgången ny info om tekniska problem i Alingsås som tyvärr skulle skapa nya problem. Lokföraren rättade sedan tågvärden när denne sa att de nog skulle köra in en del av tiden. Det skulle inte gå pga av framförvarande tåg och att loken hade problem med att få kontakt med elledningen och därför inte kunde köra med full fart. Väl framme i Gbg stannade tåget 50 m före perrongen, tekniskt fel på spåret.SJ valde m.a.o kakor före avgång i rätt tid med effekten att snabbtåget hamnade bakom långsamgående tåg och försenades ytterligare samt att det hade tekniska fel redan vid start. Problemen med spåren i Gbg fanns redan innan tåget anlände, ändå kördes tåget in på dem. Den enda som hade rätt och var tillförlitlig var lokföraren. Bara han bad om ursäkt, förklarade och beklagade. Heder åt honom. Alla andra skylde över eller slarvade, från före start till framkomst 1 h för sent.
14.15
Har mellan Lund och Hässleholm varit fast på ett tåg 2 gånger inom loppet av 2 veckor. Båda gångerna var jag fast ombord i över 2 tim och båda gångerna fick tågen evakueras. Den andra gången var det dessutom något ledningsfel så när jag kom tillbaka till Lund fick vi vänta på ersättningsbussar, som aldrig kom. Det sades att bussar till Hässleholm var insatta, men det kom inga. Istället hade vilka som nu har hand om det satt in ersättningsbussar till Malmö, fast att det redan gick ordinarie bussar dit. I 3 tim stod jag där med uppåt 1000 medresenärer som skulle mot Hässleholm och vi såg upp mot 15 halvtomma bussar avgå mot Malmö, och 0 mot Hässleholm. Till slut fick jag och några andra resenärer nog och tog en taxi. Vi skickade såklart räkningen till Skånetrafiken.
14.16
Satt fast 4 timmar igår på smällhett tåg. Är konsult och reste förr mycket med tåg i Mälardalen. Bra tidsanvändning. Kör numera nästan alltid bil eftersom jag inte får betalt av kunden om jag inte är framme i rätt tid. Oroas över att höghastighetstågen kommer dränera de vanliga tågbanorna ännu mer. Fattar inte varför man inte lägger pengarna på regionalpendlingstrafiken då alla internationella studier visar att det är befolkningen nära städerna som ökar, och IT-tekniken gör att vi kan mötas på distans.
14.17
Det är inte bara SJ som har problem, Öresundståget fungerar med varierande tillgänglighet. Skulle åka från Hyllie station till Göteborg C, ett fem minuter försenat tåg från Köpenhamn var den officiella orsaken att ställa in fortsatt färd mot Göteborg. Trasiga toaletter, ingen WiFi, kraftiga vibrationer som får passagerarna att börja undra om tåget skall spåra ur m.m. F.ö har jag blandade erfarenheter av SJ i samband med förseningar, från toppen till botten i generell servicefaktor. Skall åka på ett möte 31 maj i Stockholm, då åker jag buss istället - vågar inte chansa med tåget.
14.19
Det är inte bara tågstrul som stör, det är också den totala ovissheten om vad som är på gång. En del av detta är säkerligen trafikverkets fel, men SJ är också fantastiskt dåliga på att informera och ersätta trafik. I onsdags på sträckan Uppsala/Stockholm sluta tågen fungera helt. Trafikverket säger det finns ingen prognos. SL ställer in tåg, och ordnar bussar/taxi, samt informerar om den nya alternativa färdvägen. SJ... påstår 4 timmar i sträck att tågen går om 30 minuter. När det börjar bli lite nära till föregående gissad tid flyttas det fram till 30 minuter i framtiden. Hela tiden. Ingen annan trafikinformation eller ersättningstrafik kommer. Och detta är inte enda gången SJ varit så inkompetenta att man tror att de aktivt försöker felinformera pendlarna. Är inte helt ovanligt att se SJ påstå att "tåget går om 2 minuter" när tåget inte ens kommit till plattformen och är halvvägs till Märsta, och inte ens om det skapade ett maskhål och teleporterade sig till plattformen hade det funnits en chans att tåget skulle kunna bli färdigt i tid för att vända vid sagd avgångstid. Men vem vet: kanske uppfinner någon tidsresande och tar tåget genom fjärde dimensionen så tidtabellen håller?
14.20
Nu för tiden blir jag inte ens arg längre när tågen/rälsen/ledningarna rasar ihop. Jag suckar och småskrattar istället åt mig själv att jag ännu en gång var så dum att jag bokade tåg istället för flyg eller buss. Samtidigt sitter politiker och diskuterar höghastighetsspår för miljarder kronor. Hett tips är att lägga dessa på att göra vårt nuvarande tågnät något man faktiskt kan lita på. Min senaste tågerfarenhet var härom veckan när jag åkte från Östersundstrakten till Stockholm. Planerad ankomst 22:45 - faktiskt ankomst 01:15. Antar att jag fick vara glad att jag kom fram öht. Men jag ska väl ändå inte hänga läpp jag fick ju halva biljettpriset tillbaka...
14.20
Sålde bilen till förmån för miljövänligare tågresor och förlorade tusentals och åter tusentals kronor i löneavdrag på 9 månader! Nu kör jag bil igen - en stor och bensintörstig SUV - och tjänar pengar på det! Tack Trafikverket, SJ och Skånetrafiken.
14.39
Ur kaos uppstår ordning... eller är det att ur ordning uppstår kaos? Tror nog bådadera gäller för SJ som ständigt skryter om sin punktlighet i egna tidningen Kupé varje månad, men frågan är om inte SJ:s anställda åker med privata tåg som är i tid? För för ordinarie resenärer är det minsann inte. Slog upp ögonen vid 07 till att tåget mitt var inställt, fick i sin tur ställa in ett möte och avboka samt boka om. Hör tyvärr inte till ovanligheterna.
14.39
Har mellan Lund och Hässleholm varit fast på ett tåg 2 gånger inom loppet av 2 veckor. Båda gångerna var jag fast ombord i över 2 tim och båda gångerna fick tågen evakueras. Den andra gången var det dessutom något ledningsfel så när jag kom tillbaka till Lund fick vi vänta på ersättningsbussar, som aldrig kom. Det sades att bussar till Hässleholm var insatta, men det kom inga. Istället hade vilka som nu har hand om det satt in ersättningsbussar till Malmö, fast att det redan gick ordinarie bussar dit. I 3 tim stod jag där med uppåt 1000 medresenärer som skulle mot Hässleholm och vi såg upp mot 15 halvtomma bussar avgå mot Malmö, och 0 mot Hässleholm. Till slut fick jag och några andra resenärer nog och tog en taxi. Vi skickade såklart räkningen till Skånetrafiken.
14.39
Det är väldigt sällan SJ som är orsaken till problemen - ändå får de och deras stackars personal ombord på tågen stå till svars för det.

De som ska stå till svars för järnvägens förfall är i första hand Sveriges regering som helt enkelt ignorerat infrastrukturen för järnvägen. Den järnväg som idag förfaller är inte i närheten dimensionerad för den trafiksituation som råder idag - därav alla dessa problem med nedrivna kontaktledningar och spårfel. T.ex. Dalabanan fick nytt spår på 80-talet och har sedan dess fått mycket små medel för standardhöjning.

Tänk på detta när ni röstar i höst!
14.39
Jag tycker debatten är skev!
Jag åker tåg 8-10 ggr/vecka och är försenad i snitt en gång på två veckor. Då räknar jag iofs inte fem-minutersförseningar, för de spelar ingen större roll i mitt liv.

Tågtrafiken fungerar mycket bra på totalen, men jag fattar också att det är lätt att tycka att den suger om man åker tåg en gång om året och då blir försenad.
14.39
Infrastrukturminister Tomas Eneroth måste förklara hur regeringen ska hantera dessa problem.
14.40
Istället för att politiker och media vill göra integrationen till Sveriges största problem är det dags att inse att det är den svenska transporten med tåg som borde vara prioritet 1! Vi luras och tror att integrationen påverkar oss dagligen men fortfarande är det så att tågstrulet är det problem som berör flest personer i sin vardag.
14.40
Det känns som om vi börjar närma oss en härdsmälta när det gäller svensk järnväg. Jag har pendlat Nyköping-Stockholm i snart 20 år och det har varit perioder av "acceptabel" nivå men på senare tid har SJ/Trafikverket inget förtroende kvar när det gäller att bedriva något som kan man kan kalla modern trafik på järnväg. De är ständiga problem av alla de slag och ingen vill ta ansvar. Sluta med pajkastningen mellan SJ - Trafikverket, vi som åker dagligen vill bara att det ska fungera. Gör om organisationen så att allt hamnar under ett tak, se till att det finns personal och pengar så att det går att bedriva ett underhåll värt namnet. När vi nått dit - DÅ kan vi börja prata om snabbjärnväg.
14.40
Jag åker tåg varje dag mellan Uppsala och Stockholm. Signalfel är ett ord man hör nästa 3 gånger i veckan. jag betalar 2200kr i månaden för att höra signalfel känns det som. Vi behöver inte ha snabb tåg utan vi behöver ha Järnväg system som fungerar. Personalen har jag ingenting och klaga på. Mvh erik
14.40
Åker inte gärna tåg längre om det är viktigt att komma fram i tid. Då föredrar jag bussen eller egen bil.
14.40
Jag skulle aldrig åka tåg. Inte nog med förseningar, fast på ett varmt trångt tåg med panikslagna människor. Larm om rälsproblem som behöver bytas ut har det larmats om i flera år. Ska det behövas en stor tågolycka innan någon tar ansvar?
14.40
Så sjukt jobbar nätter i Sollentuna börjar kl 18 så måste åka hemifrån 15.30 trött på det och sl höjningar varje år skam
14.40
Det är inte SJ som orsakar merparten av problemen utan Trafikverket genom dåligt underhållna järnvägar!
14.40
Åker ofta mellan Sthlm och Göteborg med jobbet. Alltså Sveriges två största städer. Varannan resa är det problem, alltså ca 25% av avgångarna. Nu snackar vi inte Japanska problem med 20 sekunders försening, utan 3h, 5h, 2.5h, 6h osv. Det är total katastrof! Har jag möten på morgonen så flyger jag för att jag vet av erfarenhet att 25% av resorna ej kommer fram. Det är ingen information, ingen service, utan man får själv googla fram och uppskatta tiden man kommer fram. Varför satsa miljarders miljarder på ett höghastighetståg när man kan satsa ett par miljarder på vanligt tåg som kommer fram i tid och försöka ha lite fler avgångar?
14.41
Totalt oacceptabelt att Stockholms läns landsting ordnar KAOS vid ersättningsbussarna i Häggvik. Alldeles för få bussar, inga ordnade köer av vakterna, utan tusentals människor får springa i horder mot de få bussarna. Vakterna brottar ned och släpar bort folk som tappat tålamodet efter timmar av väntande. Det tar 6 timmar att ta sig från Stockholm till Uppsala, pga ett ledningsfel. Avbrotten sker var och varannan vecka pga dåligt underhåll av järnvägsnätet, Landstinget i Stockholm och Regionen i Uppsala måste planera för ersättningsbussar som funkar!Det är valår i år - vad vill ni politiker göra???
14.41
Att bo i Märsta och arbeta i Stockholm har orsakat oss oändligt med frustration över inställda och försenade tåg denna vinter. Igår bestämde vi oss för att gilla läget istället och göra nåt bra av det. Vi gick ut och åt i Gamla Stan och tog sedan in på hotell över natten. TACK SL och SJ för den möjligheten till avbrott i vardagen! Go with the flow!
14.55
Oroligt när ungdomar ska åka med tåg som aldrig kommer i tid. Hur kan något fungera så dåligt!!!!!!
14.56
Otroligt frustrerande med alla optimistiska prognoser om nya avgångstider. Går det att lita på SJ o Trafikverket överhuvudtaget?
14.56
Det man blir mer frustrerad på är att det ofta blir fel och att man från politikers håll inte lägger mer pengar på underhåll med bra kvalite som HÅLLER!
14.56
SJ och Trafikverket måste säga ifrån att de inte kan lösa sitt uppdrag. Vilket privat bolag skulle kunna komma undan liknande misskötsel? Detta är en fråga för våra politiker. Se till att vår befintliga infrastruktur fungerar och är tillförlitlig innan nya projekt påbörjas. Det skulle vara intressant med en beräkning av kostnaden, för alla som drabbas, när ett totalstopp är faktum tex all trafik norr om Stockholm.
14.56
Den stora skillnaden mellan Sverige och länder på kontinenten där järnvägen fungerar är att det fortfarande finns fast personal på stationerna där nere, folk som kan sin station, som snabbt kan gå ut och reparera och som kan informera och hjälpa till om något händer.
Ta t.ex Tjeckien som här väldens tätaste järnvägsnät, där är fortfarande alla stationer bemannade med personal som kan sin del av banan utan och innan, och trots att mycket utrustning är gammal och sliten på sina håll, så har man bara en bråkdel av våra förseningar och det har man med en trafiktäthet som skulle vara omöjlig hos oss.
14.56
Åkt från Lund idag och har precis lämnat Stockholm C mot Uppsala. Med tanke på gårdagens kaos på sträckan har jag 1,5 l vatten extra i bagaget.
Missade också mycket riktigt anslutningen på Stockholms central pga försenat tåg, suck.
Dotterns pappa var 4 h försenad på samma sträcka i måndags.
Politikerna borde åka till Japan och lära sig hur tåg ska skötas! Det är minskat underhåll under många års tid som ligger bakom detta. Överväger att ta flyget hem på söndag.
PS naturligtvis låg wifi nere på hela sträckan Lund - Stockholm och det gick bara att gå på i främre delen av tåget.
14.56
Åkte från Oslo och skulle till Linköping i tisdag. Först en timmes försening på grund av en brand på norska sidan. Sedan kö på spåret innan Katrineholm så vi missade vår anknytning till Linköping. Vi fick åka taxi till Linköping men kom försent för att hinna med sista bussen till Ljungsbro. Det medförde en extra kostnad för taxi på 400 kr.
14.57
Hej! Det som pågår nu är skandal och när man hör att Sverige går på hö varv så gäller det inte SJ den sista 4år. pendlar i 18år mellan Eskilstuna och Sthlm men nu är jag så trött, arg, besviken på alla timmar som jag tappade bara på att vänta att ta mig hem eller till jobbet OCH INTE MINST ATT SJ/MOVINGO TAR BETALT FÖR RESAN. Igår och idag var det inställda tåg och när en enda tåg kom så var det fullt med folk man blir rädd om det skulle hända ngt. Vem som styr det hela? Vilka som jobbar på ledningen åker dem tåg till jobbet? Nej det tror jag inte så därför dem förstör inte problemet och när man lyssnar på trafikverkets VD blir jag så arg på alla skit snack gång på gång.
14.57
Först och främst måste det tas ett helhetsgrepp över skötsel och service av järnvägen som ständigt bjuder tågbolagen på problem. Jag vill veta vad det är som hindrar Trafikverket att sköta den uppgiften. För det andra, jag åker olika tågbolag och SJ är överlägset sämst på att hantera de olika banproblem som uppstår. Oftast bara en personal ombord på tåget, det går i princip aldrig att handla något fika eftersom personen har fullt upp med andra arbetssuppgifter. Nästan varannan gång jag åker är en toalett avstängd med högre belastning på de andra toaletterna som följd! Och när det då är dags att kliva av för ersättningstrafik, så kommer det inga bussar. Dessutom verkar det som att den enda tågpersonalen ombord inte har tillgång till någon som helst info eller avlastning från SJ uppifrån. Oftast snabbare få info genom att ringa SJs kundtjänst på tåget än att leta efter personal.
14.57
Förstår att de senaste dagarna har varit extremt mycket strul och förseningar med allt vad det kan innebära. Däremot tycker jag att många har en onödigt negativ inställning till SJ. Ofta är det inte ens deras fel och jag som åker tåg med dem relativt ofta upplever sällan förseningar. Flyg har lägre punktlighet men jag tror många tror att tåg är försenade mer för att vi generellt sätt åker mer tåg. Kanske dags att börja minnas de gånger man faktiskt kommer i tid med tåget också?
14.57
Jag har åkt tåg regelbundet sen 2013 och råkar 9/10 gånger ut för strul när jag reser. Är det inte tåget som går sönder så är det signalfel, krock med älg, brinnande tåg, försenad personal, inväntad på annat tåg och långa förseningar. Sist jag åkte satt jag i Gävle i 5 timmar, tåget avgick först när det skulle kommit fram till min slutdestination.
Jag och mina vänner är så vana vid att jag hamnar i tågstrul så vi blir mer förvånade när mina tåg kommer i tid än när de blir försenade numer.

Men jag kommer fortsätta åka tåg, hellre det än buss eller flyg! Miljövänligare och en kan resa sig, gå på toa och promenera runt i tågen när det blir långtråkigt att sitta ner!
14.57
Ändra reglerna för ersättning vid försening till att börja gälla vid en försening överstigande 10 procent av resans längd. Då kanske kostnaden skulle bli kännbar och innebära att det blir någon förbättring.
15.01
Byte av tågsammansättning gjorde att jag förlorade min sittplats på tåget till Linköping. Blev ombedd att byta till ett senare tåg och det tidigaste som fanns gick 2 timmar senare. Kul att förlora värdefull tid med mina vänner. Trafikverket måste arbeta mer PROAKTIVT.
15.07
Här kan ni se mer om rättigheterna man har som konsument när tågen är inställda eller försenade:  

Vad har du rätt till om ditt tåg är försenat?

SVT NyheterVet du dina rättigheter om tåget är sent? Vid vissa typer av förseningar har du rätt till 100 procents ersättning av biljettpriset.
15.08
Jeg syntes i bör bruge penge på ,at få jeres nuvarande togsystem til at fungera ,i steden for at bruge miliader på et höghastighetståg ,for at spare 1-2 timer !!! Folk vil nok Heller have at togene fungere ,og kör til tiden ????????
15.08
Den här serien SMS gäller för en resa, en dag som säger allt:

Hej! Ditt tåg 8189 den 2018-05-14 (bokningsnummer xxxxxx) är inställt mellan Borlänge C och Örebro C. Vi hänvisar dig istället till tåg 8173. Din biljett gäller även på det här tåget. Tågets tidtabell hittar du i vår app genom att klicka på "Trafikinfo" eller på sj.se/trafikinfo Vi beklagar förseningen. Vill du istället boka om eller avboka och få din resa återbetald helt utan kostnad, använd vår app (klicka på de tre prickarna i det övre högra hörnet på biljetten) eller gå in på www.sj.se/andraresa Har du bokat din resa via en återförsäljare och vill få den återbetald så hjälper de dig. Tyck till om den trafikinformation du fått, klicka här www.sjresa.se/f/105 Hälsningar SJ

Sen ombokat och då:

Rättelse: Vi har tidigare skickat ut information om förändring gällande ditt tåg 8189 den 2018-05-14 (bokningsnummer xxxxx). Denna information är inte längre aktuell. Tåget kommer inte att bussersättas mellan Borlänge och Örebro. Vi ber om ursäkt och ber dig att utgå från informationen på din biljett.

Och då var det för sent att pricka den delen av resan. Så ombokningen fick gälla men....

Hej! Ditt tåg 10175 den 2018-05-14 (bokningsnummer xxxxx) har tyvärr blivit inställt mellan Hallsberg och Göteborg på grund av elfel. Vi beklagar detta.

Hej! Just nu är det stopp mellan Alingsås och Herrljunga på grund av ett elfel. Vi beklagar att vi inte kan vara mer specifika och ber dig att hålla dig uppdaterad på www.sj.se/trafikinfo eller i vår app.

Hej! Just nu är det stopp mellan Katrineholm och Flen på grund av urspårning. Vi beklagar att vi inte kan vara mer specifika och ber dig att hålla dig uppdaterad på www.sj.se/trafikinfo eller i vår app.

Hej! Ditt tåg 10439 den 2018-05-14 (bokningsnummer Xxxxx) har tyvärr blivit inställt på grund av spårfel. Vi beklagar detta.

Hej! Just nu är det förseningar mellan Göteborg och Alingsås på grund av ett växelfel. Vi beklagar att vi inte kan vara mer specifika och ber dig att hålla dig uppdaterad på www.sj.se/trafikinfo.

Ja det gäller att ha tålamod. Så här får det inte vara. Även om man får pengarna tillbaka kan kostnaden för förlorad tid vara mycket högre.
15.10
Jobbar i Kongsvinger och pendlar från Katrineholm
Skulle resa till jobbet på sjukhuset i Kongsvinger måndag 14/5
Stora förseningar gjorde att resan tog 7 tim istället för 3 Kom fram kl 24 och tog en taxi till jobbet och kom två timmar försenad och en kollega för jobba över i väntan på mig och hennes hund var ensam hemma och kissnödig
Dåligt 👎👎
15.10
Slutade åka tåg eftersom jag under studietiden ständigt fastnade i Alvesta på resan mellan Stockholm och Kalmar, tabellen var lagd med 10 minuter mellan SJ tågets ankomst och Öresundstågets avgång och SJ tåget var nästan alltid försenat så att jag missade bytet
15.13
Åker mellan Göteborg och Stockholm och väljer inte tåg längre. Senast nu helgen blev det bil och tur var det med allt strul och förseningar som var med tågen till mellan Gbg-Sthlm-Gbg. Kommer inte att välja tåg förrän de kan visa att de går att lita på utan det får bli bil eller flyg. Har rest med tåg både i Europa, Kina och där fungerar det men tyvärr har tågresande utvecklats till stort skämt i Sverige!
15.15
 ”Det är stopp i tågtrafiken på grund av ett signalfel” – jag gissar att ni hört den förut, men vet ni vad det betyder? Här reder vi ut! 
15.19
Med de förseningar som varit den senaste tiden, blir man tyvärr tvungen att välja flyget istället när man reser i arbetet. Tråkigt med tanke på miljön.
Stora satsningar på tågtrafiken är för mig en valfråga som blir altmer aktuell.
15.20
Tycker tågtrafiken överlag funkar bra i Sydsverige, men blir oroad när det väl blir problem för informationen är bristfällig. Jag åker tåg dagligen och tre av fyra gånger är det i tid. Men den senaste veckan har varit kaos!!

💛
15.22
Jag pendlar mellan Malmö och Ängelholm för jobb, och har nästan varje arbetspass drabbats av förseningar och inställda tåg på mina hemresor. Idag när jag gick av kl 8 på morgonen efter ett nattpass så möttes jag av inställda tåg. Fick hoppa på en fullsatt buss och stå i nästan en h för att komma in till Helsingborg där jag sedan fick ta tåget till Malmö.
15.22
Ljungberg på Trivector föreslog en haverikommission. Vilket jag fullständigt håller med om.
Det kan inte bara finnas en lokförare i Linköping som kan byta av Skånetåg
15.30
De måste va en jäkla stor fågel🤔🤔😳
15.30
Det enda SJs personal gör i kundkontaktssammanhang, mellan Knivsta-Uppsala, är att kontrollera att alla har biljett samt att se till att ingen 2:ra klassare befinner sig i första klass. Detta oavsett tågstrul eller ej. När folk får stå i gångarna för att det är trångt, och några ville få sittplats i 1:a-klassvagnen där det var ledigt, då hotade personalen i högtalarna att stoppa tåget om inte "ordningen återställdes".

Det stora idioten är jag, som fortsätter att tågpendla.
15.30
Jag gillar att åka tåg och det är
dessutom miljövänligt, men...
När jag måste passa en anslutning, tex flyg, vågar jag inte lita på att jag kommer fram i tid. Konsekvensen blir att jag då tar bil, buss eller taxi istället.
15.30
Den svenska tågtrafiken är en skam. SJ borde skämmas och alla borde avgå. Järnvägen borde vara en kärnfråga i valet. Under all kritik. Jag tar alltid egen bil eller flyg hellre än att åka med tåg som aldrig är i tid eller går överhuvudtaget.
15.49
Förr i tiden (50, 60-talet) sa man alltid, ta tåget istället för bilen om du vill vara säker på att komma fram i tid. Idag är det helt tvärt om, ta aldrig tåget om du har tider att passa.

Berra Sala
15.49
Undviker tåg i största möjliga mån. Bor i Kronobergs län och flyger en del från Kastrup, men kör hellre bil och parkerar i Hyllie för att i största möjliga mån slippa tåg. De gånger jag inte kunnat ha bilen parkerad utan tagit tåget (med extremt god marginal, beräknad ankomst till Kastrup 3 h innan flyg) har slutat med långa taxiresor.

Pinsamt att ett land som Sverige inte klarar av att ha vettig tågtrafik; förseningar, inställda tåg, fruktansvärt bristfällig information, inga toaletter på tågen...ett riktigt skämt. Man skäms! Har åkt tåg mycket i ett antal länder och aldrig haft liknande problem.

Värst är att det verkar vara någon slags normal tillstånd, och att ansvariga verkar anse att resenärer inte behöver få information om vad som sker, och att man inte har något ansvar att få fram ersättningsbussar snabbt. Är det något man borde ha rutin på så är det väl detta?! "Buss ersätter till viss del", kan man läsa i trafikinformation på TrV:s hemsida. Skandal! Skärpning!
15.49
Veckopendlar mellan STOCKHOLM och LUND. Inte en enda gång har vi varit mindre sena än 30-180 minuter. Är det inte snö, regn, spring, signalfel, blåst, gränsbrand, vagnfel, terrorhot eller dylikt så är det åska eller inväntade av konduktör som kommer med annat tåg för att köra tåget vidare 😨😨😨
15.50
Hade tillbringat måndagen 8/5 i Göteborg och hade biljett hem till SJ tåg med avgång 17.40. Vid 15 tiden sände SJ ut info att tåget är försenat och avgår 18.15. Då kan jag sitta kvar en stund till tänkte jag. Ca 17.15 kommer ny info från SJ som säger att tåget är inställt och ersatt med buss som avgår 17.30. Framkörningen till centralen tar mer än 15 min så där sprack den chansen. Bokade om till nästa tåg med avgång 18.40. Åkte till centralen för att vara på plats. Väl framme på centralenmeddelas att det tåget är försenat och avgår 19.30 vilket senare blev ca 19.55 innan det rörde sig hemåt. På grund av att tåget är utanför sitt normala tidsschema blir det stopp hör och där för att vänta ge plats för andra tåg. Ca 20 min försenat kommer vi till Halmstad. Det hade strax före ankomsten meddelats att en person vistats i spårområdet och ev. blivit påkörd av ett tåg lite längre fram och mitt tåg skulle invänta klartecken att köra vidare. Tågvärdar/Lokförare meddelar att sådana incidenter tar ca 1.5 till 2 timmar att klara ut. Det var ok att gå av tåget medans vi väntade på klartecken. Och jag gick ut för att ringa min flickvän om den senaste utvecklingen av hemresan. Plötsligt och utan någon förvarning kör tåget och det hade endast gått 5 min. Det är riktigt dåligt av SJ. Men eftersom infon kommer från Trafikverket och de är som alla andra Värk rätt kass. När jag ändå hade flickvännen i telefonen bad jag henne att komma och hämta mig. Jag anlände hemmet kl 22.30 istället för 19.30 .
15.50
Tråg trafiken i Sverige är under all kritik. Jag pendlar Västerås Stockholm ToR dagligen sedan mer än 10 år tillbaka, så jag har erfarenhet. Att som politikerna prata om höghastighetståg, är höjden av okunnighet. När Trafikverket och SJ inte kan få nuvarande att fungera hyfsat problemfritt, hur ska det då bli när de även ska satsa hundratals miljarder på lyxjärnväg i högfart. Det är för mig vansinne.
15.53
Walter Rimbo. Staten äger järnvägsspår + allt som signaler . Riksdagen bestämmer via anslagen till Trafikverket vilken kvalitet som de vill ha. Och den stämmer inte med svenska folkets krav. De ger för låga anslag för lite pengar alltså att laga järnvägen med. SJ är bara en av många som kör på spåren.
15.58
Riksdagen är största boven till att det ser ut som det gör . 250 miljarderna till höghastighetstågen ska fgå till att få ordning på nuvarande spår istället. Det är en skam att Riksdagen inte bryr sig mer om dagens läge på spåren utan bara drömmer.
15.58
Snabbtåg... att de bara vågar använda termen. Man får ont i hela kroppen när de annonserar att SJ snabbtåget är försenat med flera timmar😵😵😵
16.01
Det har påverkat på så sätt att alla går runt och gnäller om det hela tiden. Tågtrafiken är det nya "taskigt väder idag du", när man möter någon man egentligen inte vill prata med.
16.04
Järnvägarna i skåne.... Nästan inte en dag utan problem, speciellt i samband med buss.

Att pendla Ängelholm-helsingborg är en ren katastrof, med flertalet inställda tåg under två dagar inom en vecka. Då saknades det även ersättnings bussar. "Med viss begränsning" hette det och man bads ta den normala pendelbussen, som tar 1h istället för 20 min.

Alternativet blev att åka hem igen och ta bilen.

Att vi kan ha så dåliga järnvägar med alla pengar som läggs på dem är underligt. Det är svårt att få motivation att åka kollektivt.
16.04
Har pendlat mellan Sthlm-Strängnäs i flera år... Singalfel, för mycket snö på spåret. På sommaren är det för varmt på spåret. Hösten, träd har fallit ner på spåret, våren, krockat med djuren...

Eller, obehöriga på spåret. Som vill ta livet av sig och det skall drabba mig?

Listan är jävligt lång. Men nog är nog!
En skandal och så skamligt, pröjsar 2900 per månad. Har gjort i 7 år. Men tågen rullar ju aldrig? Numera flyttat och tar bilen, diesel, det är bra för miljön. Trycker gärna lite extra på gasen...

Sverige är Naiva, precis som allting annat.
Det ska vara ett dilemma i decennier, innan man kommer på en lösning, sedan ytterligare 20 år med bygg och planering...

16.22
Sammanfattar genom den listan jag gjort genom åren på orsaker..
Inget förvånar mig längre, inget! Pendlat Skövde-Göteborg sedan år 2000.

Signalfel
Schematekniskt fel
Fel på körkontrollen
Växelfel
Lokfel
Snö, is
sen avgång från bangården.
Urspårning
Iskalla vagnar
Fordonsbrist
Dörrar ur funktion
Toaletter ur funktion
Fel info/ingen info alls.
Infotavlor ur funktion
Tåg före
Personalbrist
Storm/snöstorm
Obehöriga på spåren
Akut personalbyte
inväntad sen anslutning
Spårändring
Spårfel
Spårväxelfel
Nedriven kontaktledning
Vilt
Tågvändning
Dåligt väglag
Olyckor
Träd,storm
Brand
Solkurvor
Datafel
Lövhalka
Teletekniskt fel
Rälsbrott
Åska
Havererat godståg
Kompressorfel
Ingen dragkraft i loket
Kopparstöld
Bomdhot
Glömt tågvärd på perrongen
Lokförare försovit sig
Lokförare vet inte vilket tåg hen ska köra
Tåg inparkerade mellan andra tåg
Man hittar inte tåget på bangården
16.22
Skulle aldrig falla mig in i att åka tåg.
Risken att bli fast i timmar avskräcker
16.22
Dom klarar inte att driva det jämt jämt. Fel
16.22
Törs sedan flera år inte chansa på att resa med tåg,om jag inte har minst ett dygns marginal bägge vägarna.Fast jag älskar tåg,som går!
16.23
Jag undrar hur mycket tid av skolan som jag har missat tack vare tågproblemen. Själv tar jag bussen men eftersom tågen mellan Ängelholm - Helsingborg ofta blir inställda, blir det överbelastning på 506an som bara kommer 1-2 gånger per timme. Idag missade jag nästan två timmar av skolan tack vare alla fullsatta bussar. Skånetrafiken borde verkligen skaffa fler ersättningsbussar!
16.23
Blev fast i Sthlm igår, trots att jag var ute i god tid missade jag barnens våravslutning i pianoskolan. Hur ersätter ni det SJ?
16.55
Det är mer vanligt än ovanligt att ett Norrtåg är inställt eller kraftigt försenat. Det skylls på vinter, snö och älgar på spåren. Enligt Norrtåg var de på spåren pga snön. Nu är det vår. Förseningarna och inställda tåg fortsätter. Utlovad handläggning av ekonomisk kompensation tycks företaget helt ignorera. Det går inte längre att bo och arbeta i regionen om man inte kör din egen bil. Detta trots Sveriges högsta skatter! Nu får det vara nog!
16.56
För er som berörs av trafiken i Stockholm/Uppsala är den igång nu igen, men fortfarande med följdförseningar: 
16.57
Också i Skåne där en fågel orsakade problem är trafiken igång: 
17.20
Det är under all kritik att tågen inte går itid och att det är strul varje dag
Allt fler tar bilen bra för mijön eller
17.20
Är det inte bättre att lägga ner skiten!

Tåg fungerar ju i Indien, Afrika.. men inte i välfärdslandet Sverige!
Höga skatter är snart det ända vi har kvar här! Rättsväsendet är ett skämt, Polisen är väl snart nerlagd, skrytsjukhus byggs för skattepengar, utan nån som helst koll vart pengarna tar vägen.... Listan kan bli lång.. inte konstigt att politikerförakt är utbrett.

Höghastighets tåg pratar man om, hur ska det skötas? Om man inte klarar av att sköta det tåg vi har idag, klarar man definitivt inte att sköta höghastighets tåg!

Se till att tåg och övrig välfärd fungerar, det är det vi skattebetalare betalar för! Om det inte fungerar, varför ska vi då betala den skyhöga skatt vi har idag?
17.20
Jag har numera NOLL förtroende för Sveriges förmåga att klara större störningar och katastrofsituationer. Jag tycker verkligen synd om alla som drabbades, återigen!
17.20
Kör mest bil. Tåget är för dyrt om man är fler än en person, samt riktigt opåltligt.
De gånger jag åker kollektivt till jobbet, tar jag bussen. Man vet aldrig när det bryter ihop på västra stambanan
17.20
Pendlade mellan Karlskrona -Uddevalla i 6 år och Karlskrona- Falkenberg i 3 år tror att vi var försenade 2 el.3 gånger, detta på 80-talet vad har hänt? Staten sålde ut SJ, det var väl inte så smart, IDIOTI hämta hem överskott investera intet Snabbtåg? fixa stambanorna först!
17.24
Vad kostar det att få tågen att gå i tid , ?
17.24
Läser "Nu ska tågkaoset vara löst" samtidigt som vi sitter helt still i tågkö mellan Stockholm-Knivsta. :-(
17.32
Pendlar sedan snart 10 år mellan Uppsala och Stockholm. Ett stort seriöst grepp måste tas av ägaren staten för att skyndsamt åtgärda de enorma problemen som behäftar tågtrafiken. Det behövs en haverikommission. NU!
17.33
Konstigt att Sverige som alltid ska gå före och vara i framkant i alla andra sammanhang inte klarar av att få till en pålitlig och välfungerande tågtrafik. Det är trots allt en basal infrastruktur vi talar om. Satsa på befintlig järnväg innan det läggs fantasisummor på höghastighetståg som endast några få affärsmän kommer att ha råd att åka med. Har råkat ut för förseningar ca 25% av gångerna jag åkt tåg.
17.37
Har pendlat mellan Västerås-Stockholm i 10 år. Det. Fungerar. Så. Dåligt. Det går inte att lita på tågen. Det gör inte det. Det trasar sönder både arbetslivet och vardagen för alla som inte har lyckan att arbeta på cykelavstånd från hemmet.
17.37
I höst har vi ett gemensamt ansvar att se till att INGEN som tror att Sverige är i behov av megasatsningar på snabbtåg mellan våra större städer får sitta kvar i riksdagen. Sverige är i behov av megasatsningar på infrastruktur UTANFÖR storstäderna.
17.48
Vi bor i Viby i Sollentuna dit vi flyttade för att snabbt kunna ta oss till Stockholm och Arlanda. Det senaste halvåret har varit ett helvete ständiga problem med försenade och inställda tåg och ovanpå det Skipstop. Vi funderar nu på att flytta från Sollentuna då ingen ljusning på dessa problem verkar finnas i sikte.
17.48
Vid kontaktledningshaveri måste Trafikverket kunna bryta spänningen och evakuera snabbt. I tättbebyggt område skall det gå på max 1 timma. Nu tar det 3--4 timmar vilket är uruselt. Skall någon dö ombord av hjärtproblem eller liknande innan något görs?
17.48
Förslag: Förlägg Sveriges riksdag i exempelvis Örebro nästa vinter så att politikerna får tågpendla dit. Det borde räcka med några månader innan de börjar hälla skattepengar på oss som bor i glesbygden (läs ej stockholm, malmö eller göteborg)
17.56
Har slutat åka tåg. Går inte att lita på dem. Flyg är moraliskt förkastligt men fungerar utmärkt. Att Sverige som i 50 år försökt lägga ner järnväg och gravt misskött underhållet av densamms skulle komma till rätta med problemen inom en 20 års period är sannolikt bara en våt dröm. Glöm tåg om du har en tid att passa.
17.56
Pendlade till jobbet på 80 och 90-talet och det var sällan problem eller inställda tåg. Sen förstördes väntsalarna så de blev iskalla och med alldeles för få sittplatser. Tågen blev mer och mer försenade eller inställda och biljetter nästan omöjliga att köpa för pensionärer. När inte de vanliga tågen kan fungera hur kan då politikerna vara så omdömeslösa så de vill börja bygga höghastighetsbanor? Aldrig mer tågresor för mig som är lite handikappad tråkigt nog!
17.56
Politikerna måste ta itu med Sveriges katastrofala järnväg. En haverikommission är ett måste. Det har redan gått alldeles för långt.
18.09
Spårfel, elfel, signalfel, spring på spåren.... Om jag vill komma i tid till möten så måste jag ta bilen numera. Pendeltågen är 100% opålitliga, det är en katastrof på så många sätt och det är BARA vi resenärer som får ta smällen. Jag skulle vilja se en seriös uträkning någon gång vilka de samhällsekonomiska effekterna blir av alla dessa försenade tåg i form av förlorad arbetstid, förseningar till skola/dagis, pedagogisk personal som får jobba över för att föräldrar inte hinner hämta i tid, hälsoefffekter av stress osv. Det är nog inga småsummor. Det är obegripligt att tågtrafiken få fortsätta drivas på detta sätt och enda orsaken till att ingen av oss medborgare som är beroende av en fungerande tågtrafik reagerar mer högljutt är nog för att vi sitter instängda på olika trasiga tåg runt om i landet i väntan på att någon ska laga felet.
18.13
Som hjärtsjuk vågar jag överhuvudtaget inte åka tåg längre. Jag skulle inte överleva om tåget blev stående i timmar i värmen.
18.13
Besrällda sjukresor med taxi blev inställda pga omdirigeringar till tågkaoset. Detta drabbade tusentals sjukresor!
18.32
Skulle vilja att det gjordes en genomlysning av hur Trafikverket fungerar egentligen. Det är för det mesta deras försummelser som orsakar problemen men SJ och resenärerna får ta smällarna.
18.54
Synd för Svealand/Götaland numera, men inget nytt problem för Norrland. Våra Norrtågs pendeltågs trafik funkar knappt rätt både på vintrarna och vår/höst. Det var tur om jag blev försenat "bara" 15 minuter varje dag när jag pendlade mellan Härnösand och Ö-vik, värsta försening så länge var 4 timmar. Annars inget ovanligt att fastna 20-30 minuter i varje riktning. Av någon mystisk anledning passerar SJs tåg samma sträckor utan problem - trots att det är samma Regina. Fick byta arbetsplats i slutänden.
19.08
Jag skulle ta tåget efter en fin helg med barnbarn från Göteborg. Med mig hade jag två barn i förskoleåldern. I måndags stod det på tavlan att det var spårarbete i Alingsås. Vi drabbades mycket hårt. Vi kom aldrig iväg den dagen. Vi skulle ha åkt11.29. X2000 körde så småningom till stationen, efter några timmar .Jag tog barnen in på tåget direkt. Men personalen kom och körde ut oss. Vi skulle få vänta på perrongen tills de hade fått körsignal. Vi väntade i fyra timmar på perrongen, utan sittplats, utan något i värmen. Vi såg personalen inne på tåget och bistro fick nya varor. Men det enda vi fick veta var vad den syntetiska robotrösten rabblade upp i högtalaren. Ingen orsak till förseningen. Ingenting. De som gick på perrongen med västar på visste inget. Alla väntade på Trafikverkets svar. Det hade inte hörts något därifrån på två timmar när en konduktör ändå öppnade dörren och sade att det inte var någon ide´att vänta. Vi gick till ett hotell. Har fått pengarna tillbaka idag. Nästa dag fick vi ersättningsbiljett och fick vänta till halv två. Nya förseningar. Vi var framme först sju. Varför finns det inte ett väntrum för barn? Man måste få information. Stäng av den syntetiska rösten.
19.14
Jag pendlar varje vardag, en sträcka som ska ta 20 min. Nästan varje dag är den minst 15 minuter förseningar åt varje håll.
Hur kan politikerna säga att vi ska åka mer kollektivt och lämna bilen hemma när vi inte kan ta oss till jobbet, flyget mm i tid?!
19.16
Ställ politikerna till svars! De åker i sina taxibilar på östermalm och beslutar om fosilfritt Sverige ! Medans vanliga pendlare lever i denna misär varje dag !
Upp till kamp kamrater
19.16
Jag åker nästan aldrig tåg! Bil och buss är bättre, dvs pålitligare.
19.27
Pendlar mellan Huddinge och Upplands Väsby dagligen. Väldigt ofta förseningar. Suttit fast på pendeln under längre tid, några gånger mer än 3 timmar, vi herrar brukar få pinka ut genom fönstret. Magstarkt att det inte finns toalett på pendeltågen.
19.27
Att få ersättning med resegarantin hos Skånetrafiken är omöjligt nu. Har lämnat in ersättningsansökan för förseningar på över 1 timme men får ingen respons alls för mitt ärende, gått snart 3v nu. Även försökt kontakta kundtjänst men ingen återkommer. Skandal! Skärpning!
19.28
Undrar över säkerheten på tågen.
Satt fast förra veckan på tåg. Fönster går ej att öppna- ingen info finns om hur man ska göra vid en nödsituation. Varför finns ej ngn sådan info?
19.28
Jag bor på Värmdö utanför Stockholm, och pendlar dagligen till Uppsala med SL/UL för att jobba. Och åtminstone en gång per vecka så är det något problem med tåget. Det kan vara allt ifrån strömfel till folk på spårområdet. Det har hänt åtskilliga gånger att linjen helt stannar av och det blir omöjligt att ta sig till Stockholm om man inte tar taxi, vilket går på någonting i storleksordningen 1000 kr. Jag undrar varför det inte finns avtal med bussbolagen att det skickas ersättningsbussar omedelbart om något sådant inträffar. I nuläget så måste det upphandlas varje gång det sker, och det tar oftast lika lång tid som att hitta och reparera felet. Det känns inte riktigt skäligt att behöva lägga ut 1600 i månaden för att kunna pendla, och sedan inte vara säker på att man kan komma till jobbet/komma hem varje dag. Typ lika illa som Postnord..
19.29
Nu får det räcka med försenat tåg störningar
Ta hellre flyget nu. Börja satsa miljarder på tåget så att det fungerar. Och kommer i tid
19.29
Ifrågsätt Trafikverket och ställ Gd till svars för allt detta strul , gick ju att sparka försäkringskassan chef så varför inte Trafikverkets som uppenbart misslyckas mest varje dag på sitt jobb . Jag pendlar Lund Malmö med tåg men ger snart upp pga av allt strul , fåglar som landar på ledningar , signalfel , avsaknad av personal , växelfel , spårfel , löv på banan skandal rent pinsamt vi skriver trots allt 2018 i kalendern ...
19.40
I fjol sommar hade jag och frun i god tid bokat fina fönsterplatser för att för första gången åka tåg från Karlstad till Stockholm, och vi såg verkligen fram mot detta "äventyr"! Hade även bokat hotell i tre nätter! På fm samma dag som vi skulle åka, kom ett sms från SJ om att ett nytt tågset hade satts in, och att platsbokningen inte längre gällde! I stället rådde "djungelns lag". med fri sittning! Per telefon fick jag också veta att de inte ens kunde garantera att vi skulle få sitta tillsammans, eller sitta över huvud taget! Jag avbokade resan och hela semestern, och fick faktiskt tillbaka pengarna! Trots att biljetterna inte var ombokningsbara! Men jävligt trist, var det!
19.40
Alla inblandade vet att vilket tåg som helst kan bli stående strömlöst och att det kan ta lång tid att evakuera. Ändå fortsätter tågbolagen att skicka iväg människor i tåg som utan ström saknar ventilation, värme, luftkonditionering och toaletter. Ett modernt tåg är sämre utrustat än vilken gammal husbil som helst så fort strömmen bryts. All teknik som behövs finns och det finns säkert också plats för den. Mycket ansvarslöst av tågbolagen att inte analysera risker och vidta åtgärder för att minska dem. Tyvärr tyder det på en ganska otäck människosyn.
19.40
Jag överväger att flyga ! Jag åker en gång /mån Sthlm/Malmö/Malmö /Sthlm!
Jag är uppriktigt trött på alla förseningar!
Vadå ”snabbtåg”?
Tågen kommer definitivt att tappa kunder!!!
19.52
Den 28 februari reste jag från Smedjebacken mot Göteborg med byte i Västerås. På väg mot Västerås fick jag ett sms fr SJ att tåget fr Västerås var inställt. Det skulle gå en buss istället. På stationen informerades jag om var bussen skulle gå. Efter en halvtimmes väntan kom ny info: Bussen skulle inte heller gå! Istället skulle det komma ett annat tåg. Det tåget kom efter 2 timmar. Det stannade på varenda station på väg till Göteborg. Kom fram flera timmar försenad vid 22-tiden!!
19.52
De senaste fem åren har jag råkat ut för tågtrubbel ca 15gånger. Det har varit allt från förseningar, fel på lok, tekniska fel, brandlarm, ledningar som ramlat ner och förseningar pga av värme mm. Järnvägen är tyvärr medioker här i Sverige om man jämför våra nordiska grannar.
19.52
Barn på väg till Göteborg inför Kristi Himmelfärd - ankomst 02:50 istället för midnatt
Bekant på väg till Göteborg måndag - 7h stopp i Herrljunga
Kollega på väg till Stockholm på möte idag - meningslöst åka efter 2 h försent i starten

Det är helt uppenbart att vi behöver massiva satsningar på både nya höghastighetsspår och bättre underhåll av befintlig järnväg och tåg. Fungerande tåg är helt avgörande för att vi skall klara klimatet framöver. Då kan vi också lägga ned några flygplatser i södra Sverige (ex Örebro, Trollhättan, Västerås, Norrköping) som mer är kommunala prestigeprojekt än viktiga för infrastrukturen.
19.53
Fast i Knivsta 4 timmar igår kväll. Nedfallen kontaktledning med brand. Tågpersonalen fick ingen information, inte heller huruvida taxikostnader kunde ersättas. Det är ju inte SJ som ansvarar för kontaktledningarna”. Ersättningsbussar beställdes men kom aldrig. Timmars väntetid på taxi. Då passade mindre seriösa taxiförare på att erbjuda taxiresa för 1100 kr per person på separerade kvitton. ”Jag kan klämma in fem personer i bilen.” 5500 kr för en taxiresa till Stockholm! Kom hem tack vare initiativ från en som lyckades fixa skjuts.
19.57
Jag skulle har åkt från Göteborg måndag 14/5 kl. 17.20 för att gå på ett möte i Borlänge den 15/5 och resa hem efter mötet. Tågkaos var ett faktum redan när jag kom till Centralen i Göteborg. Efter ett par timmars väntan blev tåget inställd. Jag blev hänvisat att åka hem begära retur pengarna och boka en ny resa. Den nya resan hade avgång 05.40 vilket innebar en kort nattsömn. Sedan på hemresan kom jag till Katrineholm 21.09. Här fastnade jag 3 timmar. Inget fanns öppet ingen strömtillgång fanns. Avgång blev 23.50. Ankomst i Göteborg 03.00. Inga bussar var i trafik längre. Sambon fick komma och hämta. Nattsömnen borta och fick lova ta ledigt förmiddagen från jobbet. Hur ersätts det?
19.57
11.29 skulle tåget avgå från Göteborg till Stockholm. När klockan var 14 kunde jag inte vänta längre utan köpte en bussbiljett, jag var tvungen att komma hem till Stockholm i måndags.
Klockan 21.30 får jag ett sms från SJ med erbjudande om att köpa korv med bröd kostnadsfritt på centralen. Inte en enda gång under de timmar jag väntade och väntade bad man om ursäkt. Inte en enda gång sa någon "Vi är ledsna men ..." Inte en enda gång förklarade man varför det var förseningar. Jag är så arg så jag vet inte vart jag ska göra med ilskan. Nu meddelar SJ att de återbetalar 80 kr av de 175 jag köpt min tågbiljett för. Det här går inte längre. Det borde bli en folkstorm mot SJ, det borde bli ett uppror. Något måste hända!!! Det är vidrigt helt enkelt!
19.58
Måndagen den 14 maj i år, åkte jag från Finspång 10.20 med buss, vidare med tåg från Norrköping till Varberg en resa på ca 5 timmar. Den här dagen tog den 14 timmar och 10 av dem så var vi i ovisshet. Stannade lite här och där efter vägen och inga besked fick vi. Maten tog slut, tur att vi fick vatten. Värst var det för alla som reste med små barn. Vi kom fram 24.00 på natten och var hungriga med det fanns då ingen mat att få. Tråkigt för personalen på tågen som får ta irritationen från passagerarna.// A-M Blomqvist
19.58
Tåget kan vara försenat eller inställt, ofta minst en gång i veckan. Inte kul eftersom jag har tider att passa i skolan. Dessutom är stationen långt hemifrån, så jag kan tvingas stå ute och vänta länge...
20.13
Jag är allvarligt orolig för att åka tåg nuförtiden - trodde aldrig att jag skulle bli det. Dels efter en evakuering i vintras i minus 14 grader och stark vind. Obehagligt när man inte är alpinutrustad. Dels har jag sett folk svettas i överfulla tåg när strömmen gått - utan att man kan öppna fönstren - panikkänslan griper mig när jag tänker på detta.

Det är inte fel på personalen som så tappert kämpar med tågen, eller inte heller alla som sitter på kundtjänst - det är ett systemfel och gamla synder i form av bristande underhåll och en utbyggnad av befintligt system till bristningsgränsen som är boven.

Med bilens frihetskänsla är man för tillfället imaginärt trygg!
Vi måste tillsätta en haverikommission för att återta tryggheten och driftsäkerheten i vårt tågsystem!!! Idag!
20.15
Åker inte tåg, detta eftersom jag inte ser det som ett alternativ till transport. Alla gånger jag åkt har jag alltid blivit försenad eller råkat ut för andra bekymmer. Förtroendet stärks inte direkt av att man alltid får bekräftat ens tankar om tåget i Sverige.
20.15
Jag satt fast i över 20 minuter innan jag bröt mig ur tåget.
20.15
For från Stockholm till Göteborg igår. Sen avgång gjorde oss 45 min sena. Jag missade mitt tåg mot Malmö 16.10. ”Ni hinner med 16.25 tåget mot Malmö”. Vi inkommer 16.22. Springer som besatt till perrong 14 och kan vinka bye bye till tåget. Blev ombokad till 16.55 tåget vilket blev några minuter sent till Halmstad. Detta fick till följd att jag missade bussen hem och fick vänta 50 minuter på bussen. Tyvärr blir det bil nästa gång till Stockholm.
20.22
Tågtrafiken i Sverige är minst sagt undermålig. Den var dålig redan förra året, men under 2018 har jag varit med om fler tågstopp i Skåne än under hela 2017. En resa från Malmö som skulle ta 1 timme tar 3. Det är absurt.
20.22
Det är så otroligt illa. Att både SJ och SL är så dåliga att det påverkar ens vardag, extremt mycket. Detta gör att man måste ta bilen. Vilket är väldigt onödigt då jag jobbar centralt i STHLM.
Men risken att "alltid" komma försent till förskolan/jobbet överväger att ta bilen istället.
Det går ej att lita på varken SJ eller SL längre.
Sedan är SJ mycket dyrare än flyget. Att åka på en "Spåntanresa" till Gbg med tåget är inte att tänka på. Tyvärr. Våra politiker "gapar och skriker" om att vi måste åka mera tåg.
Men då behövs det är MARKANT upprustning och billigare.

Mvh arg resenär
20.22
Jag skulle åka ifrån Köpenhamn till Kalmar förra sommaren. 5 min innan tåget skulle avgå fick jag ett sms att tåget var inställt. Jag klev på nästkommande tåg men när den nådde Malmö blev alla resenärer ombett att lämna tåget och hanvisad på att det skulle ersättas med bussar. Det kom en buss men den var fullsatt med en gång och informationen om vart den ska gå till var bristfällig. Slutligen så hade jag tur genom att träffa en väldigt trevligt människa som bjöd mig och två andra resenärer på taxiresan till Kalmar. Tydligen var min upplevelse ingen undantag och jag tycker att tågbolagen är skyldiga att fixa en alternativ så att folk kommer vidare på sin resa. Man blir ju nästan rädd för att åka tåg i Sverige.
20.22
Jag är orolig. Tågen är fulla. Tågen är trasiga. Tågen är snabba. Tågen är osäkra. Vad händer om en olycka kommer fram? Är det en oskyldig persons liv som måste gå bort för att de ska göra något åt saken?
20.22
Skånetrafiken kan inte skylla ifrån sig och gömma sig bakom Trafikverket längre. Er kundtjänst är fullkomligt usel och vi är många som förväntar oss ersättning för försenade tåg som har rätt till, men ni verkar förhala ersättningarna medvetet nu?! Pay up!!
20.23
Fruktansvärt illa skött järnvägsnätet i Sverige, rena U landet! Missat flera inplanerade läkarbesök pga man valt ta tåget till Växjö, så blir det långvariga stopp eller förseningar. Även åka till Malmö / Köpenhamn är rena lotteriet, kommer det fram i tid? Riskera man fastna ute på linjen i ÖVERFULLA Öresundstågen och förgås av hettan? Hänt mig 2 ggr , detta under sommaren då tåget ju borde funka till skillnad från vintern. Går ALLTID på wc Innan man åker tåg ifall det haverera ute på linjen och wc besök omöjliggörs. Tar även ALLTID med en flaska vatten ifall man fastnar i överhettade kuper. Skall man verkligen behöva förbereda sig så? I Sverige år 2018?
20.23
Medan det rapporterades om resenärerna som satt fast på ett göteborgståg i måndags var det även stopp i trafiken Malmö-Stockholm, på grund av elfel, växelfel och tågurspårning. Mitt tåg försenades drygt fem timmar. Här är loggen jag skrev på min facebooksida.

Hmmm... åter mot Stockholm, förhoppningsvis. Klockan är 14.20 och vi skulle ha varit i Stockholm 14.39. Signalfelet i Linköping är avhjälpt med ca 30 min försening. Nu står vi still igen utanför Flen på grund av växelfel. Två tåg framför.

Uppdatering 15.15. De lyckades inte laga den trasiga växeln i Flen. Därför spårade ett tåg ur, framför oss. Ytterligare information saknas.

Uppdatering 15.35. Nu har de beslutat att backa oss tillbaka till Katrineholm. Lokföraren meddelar att han ska ta ordentlig fart för att vi ska klara oss uppför backen ?!?

Uppdatering 16.05. Nu står vi utanför Katrineholm istället. Det gick bra att backa hit, men stationen här är full av väntande tåg så det finns ingen perrong till oss.

Uppdatering 16.25. Står kvar utanför Katrineholm. Det är klart Sannamamman har reservproviant i sin stora svarta rese-handväska. Extra studentnötter för nödläge tex. Men nu är det bara en ledsen morot kvar.

Uppdatering 16.33. Tåget har stannat vid plattform. Utrop: "Nu är vi i Katrineholm! De som vill gå av kan göra det!". Outgrundligt om han avser att vi kan ta en nypa frisk luft och komma ombord igen eller om det är ett erbjudande till dem som gett upp SJ.

Uppdatering 16.37. Den andra konduktören som är något mindre förvirrad meddelar att vi kan ta en nypa frisk luft och att hon ska ropa in oss innan vi ska åka till Stockholm via Nyköping. Jag som vet var spåren går fattar att det betyder att backa några mil till mot Norrköping först.

Uppdatering 17.13. Tåget rullar vidare baklänges, nu mot Norrköpingshållet. Jag har provianterat i cafévagnen det som fanns kvar på hyllorna, nämligen chips och oliver. Inget fel på det iofs.

Uppdatering 18.10. I Norrköping. Den mindre förvirrade konduktören ropar gång på gång i högtalarna. "Ni som kliver på nu, var uppmärksamma på att detta tåg går INTE till Malmö. Ni kommer INTE till Malmö med detta tåg. Detta tåg går till STOCKHOLM."

Plötsligt händer det. Vi rullar norrut igen. Mot Stockholm!
Uppdatering 19.54. Vi rullar in på Stockholm C 5 timmar och 15 minuter sena. Tack för idag!
20.37
Var på väg till en döende anhörig när tåget stannade upprepade gånger, både SL och SJ hade stopp på vägen. Jag hann fram men kom 3 timmar senare än beräknat vilket var oerhört traumatiskt och stressande då läkaren ringde och sa att det var bråttom.
Skärpning!
20.37
Reste från Landskrona till Karlstad i tisdags. Brand i Danmark orsakade förseningar på västkustbanan, inställt tåg från Göteborg till Karlstad, ersättningsbuss i 3,5 timmar i en proppfull buss. Jag kom fram i alla fall... Man måste ju packa för vildmarkssafari när man ska resa på trafikverkets anläggningar. Dricka, Mat, toalettpapper (ofta slut på tågen), mensskydd som inte kräver handtvätt, kläder efter väder etc...
20.37
Fortfarande inte hemma i Landskrona än... dryga tre timmar sen jag lämnade flygplatsen i Köpenhamn och när det äntligen gick ett pågatåg mot Helsingborg från Hyllie så fick det slutstation Lund. Men...jag hade väl tur som satt i den ventilerade delen av Öresundståget innan vi fick evakuera och gå till Hyllie...
20.37
Jag skulle åka från Stockholm till Skåne i måndags sen eftermiddag. Vi väntade förgäves i tre timmar på att tåget skulle komma. Beräknad avgångstid flyttades fram hela tiden och slutligen meddelades på skärmen att tåget var inställt på grund av spårfel. Som tur var gick ett flyg vid halvtiotiden på kvällen, men priset blev 3000 kronor för en person enkel resa för att komma hem till nästa arbetsdag. Dessutom hade vi aktivt valt att åka tåg med tanke på klimateffekten som flyget ger.
20.37
Jag pendlar från örebro till sthlm varje dag o jobbar.Tycker att tåget åker inte i tid rätt ofta även kör långsam pga spårfel m.m
Jag minns att det hade varit banverket som hade ansvar för banor m.m så tycker jag att dom ska tillbaka.Banverket bör ta sitt ansvar för tågnätet än trafikverket tycker jag. Sverige har tyvärr blivit väldrigt sämre på tågunderhåll nu. Det är ju 2018 nu idag. Skäms
20.43
Jag skulle hem från jobbet i Göteborg en vardagskväll vid 18- tiden. Bor i Mellerud en timmas tågresa bort. Tågen inställda, buss ersätter stod det. Problemet var att bussen blev full och for iväg, kvar stod vi någon ny buss kom aldrig. Hela kvällen fylldes bussköerna på med nytt folk som missat inställda tåg. Bland resenärerna som väntade försökte vi prioritera så att sjuka och gamla, samt föräldrar med bebisar och små barn fick företräde framför oss som kunde stå och vänta några timmar till. Strax efter midnatt kom en buss, som släppte på osd. Den körde dock bara till Vänersborg. Där fick vi stå utomhus i mörkret på stationsplan och vänta på en taxi, som just då var och vände med folk i Strömstad, 12 mil bort. När taxin kom och hämtade oss vid fyratiden på morgonen, stod alltjämt några kvinnor från Grästorp kvar och väntade. Klev in genom dörren hemma vid femtiden på morgonen, efter 11 timmars kaos och en knapp timma innan resan mot nästa arbetsdag tog vid...
20.56
Jag slutade åka tåg för ca 7 år sen 👍
20.56
Kan inte skriva nåt speciellt om denna veckan i skåne, 3 av 4 dagar hittills minst 1 timme försening, flera inställda tåg, tåg som bara stannar på en plats och säger att det blir slutstation. Näää en helt normal vecka i Skåne. Ingen tar ansvar, ingen kommunikation och inga alternativ. 😀
20.56
Påväg mellan Stockholm och Göteborg.
Utanför Flen är det växelfel. Ingen information. Efter 50 minuter rullar tåget vidare. Framme men försenad.

Varför räknas inte tåg som är sena efter tidtabell? Man har minskat tiden med hur man räknar ett försenat tåg från 15 minuter till 5 minuter och det är ändå i tid. Men om jag har ett möte och är 5 minuter sen, då är jag ju inte i tid???!!!

Ett alternativ är att tvinga bolagen att om tåget är sent ge pengarna tillbaka om tåget är sent. Oavsett hur mycket tåget är sent. Man måste kunna lita på att kunna resa tåg. På vintern som på sommaren.
Eller antingen satsa på dieseltåg tills Sverige har tillräckligt bra tågtrafik och underhåll Då gör det inget om tåget inte har ström för man kan ändå köra ändå ändå.

Sluta växla in tåg på olika spår i den grad det går så slits ju inte växlarna heller.... finns mycket att säga.

Har många fler historier, vissa med fler än 5 timmar sittandes fast på tåget.
21.01
Denna veckas omfsttande strul är förhoppningsvis tillräcklig input till våra beslutsfattare, för att inse att lägga höghastighetstågen i malpåse, och se till att befintligt järnvägsnät fungerar.
21.09
För 20 år sedan fick man kaffe och en ursäkt om tåget var lite försenat, och det hände sällan då jag pendlade mellan Örebro och Stockholm i flera år.
Det var bättre förr, på riktigt.
21.09
Jag skulle flyga till London från Kastrup men fastnade på Malmö C. Informationen var bedrövlig, bara automatiserade meddelanden. När kaos händer önskar man att någon människa tar över och berättar vad som sker. Är det så svårt?
21.09
Jag bor i Södra Sandby, arbetar i Halmstad, pendlar med Öresundståg. Jag har 4 barn och det är inte det lättaste att få livspussel på plats även när allt fungerar som det ska. Spårfel, signalfel, växelfel, tekniskt fel - oftast flera samtidigt. 1 timme (och mer) är tåget försenat minst 1 gång per vecka, 15-20 min är vanlig. Ingen bryr sig om 15-20 min, men det avgör om jag hinner till bussen som kommer ta mig till S. Sandby, om jag kommer till förskolan kl 17 eller 1730 (och då är det för sent). Det finns bara ett tåg mellan Lund C och Halmstad C per timme. Så om jag har möte kl 10 vågar jag inte ta tåget som ska anlända 945. Det blir minst en timme tidigare, oftast två för att vara säker. Tågtrafik är Södra Sverige är min val 2018 fråga, men det ser inte ut att någon parti bryr sig om det.
21.10
Toaletterna är ofta avstängda på tåg mellan Växjö och Jönköping. Tåg kör med öppna dörrar när folk ska gå av. Tåg kör fortare än de får.
21.10
Jag fastnade nära Stockholm som reser från Växjö på grund av tågproblemen. Min familjbesök var tvungen att avbryta flera planer på grund av tågproblem.
21.10
Jag bor norr om Skurup och jobbar på Hyllie. Jag försöker cykla till jobbet- 50 km. Det går snabbare än att cykla 5 km till Skurup och sen ta ett tåg som borde ta 27 min - för det gör det sällan....
21.10
STACKARS Stefan som pendlar mellan Örebro och Stockholm och som tycker att Banverket var mycket bättre än Trafikverket!
Det är till att ha koll på hur saker och ting hänger ihop ska jag säga...
21.14
Förr när ett tåg stannade av att strömmen försvann kunde man skicka ut ett diesellok som drog tåget till en station. Synd att de alla diesellok är försvunna, i alla fall i norra Sverige.
21.14
Tågpendlare sedan tiotalet år. Nu går det inte längre. De senaste tio resorna har i nio fall varit försenade. Som mest med fyra timmar. Sex resor av sex mellan Malmö och Göteborg. Signaler, ledningar, tåg...allt går sönder. Trafikverket och SJ - nu tvingar mig att flyga. Jag måste komma i tid, komma fram. Det känns för djäkligt. Men nu är ni faktiskt helt genomusla, båda två. Läget är värre ön någonsin förut.
21.15
Jag flyttade från Kristianstad till Lund 2007 för att studera och bor 11 år senare kvar i västra Skåne. Jag åker regelbundet tåg till Kristianstad för att hälsa på vänner och familj och har åtskilliga gånger drabbats av tågstopp. Det är otroligt frustrerande att bli sittande på ett tåg i timmar utan att kunna göra något för att påverka sin situation. Den naturliga reaktionen vore att slå sönder en ruta och ta sig ut men då blir man väl ålagd att betala skadestånd. Ibland har det hänt att tåget nödgats göra stopp på tidigare station än avsett varav passagerarna blir erbjudna ersättningsbussar till sin slutdestination. Att komma på dessa bussar kan liknas vid att komma av Titanic. Det är var och en för sig. Jag har nu efter 11 år börjat åka buss om jag skall åka någonstans. Åker tåg gör jag endast när inga andra medel finns tillhands. Fastän jag kommer fram fortare med tåg är det inte värt risken att fastna på ett tåg någonstans i Skåne utan någon som helst möjlighet att ta mig ut och vidare.



21.15
Satans Järnvägar=SJ Inställda tågavgångar från bergslagen Sj skriver ersätts med buss Bussar kommer inte! Nästa tåg kommer en timme senare vilket försvårar ytterligare då förbindelser vidare mot Stockholm gör att man blir ännu senare till arbetet! Kvällarna inte roliga då tåget från Stockholm är sent då missar jag tåget hem får då vänta minst en timme! Vissa gånger har tåg varit inställda hem vilket gör att hela kvällar går innan man kommer hem!
Lätt för storstadsbor att vänta då nästa förbindelse kommer om några minuter!
Berörda borde inse att glesbygden snart urholkas om inte kommunikationen förbättras!
21.16
Nu har det hänt en incident i Stockholm och då blir det en riksnyhet. Vardagsmat för oss i Skåne som med jämna mellanrum kommer för sent till jobbet, dagis, Copenhagen Airport o s v.
SKROTA ALLA PLANER PÅ SNABBTÅG INNAN DET BEFINTLIGA TÅGNÄTET FUNGERAR!
21.18
Alltihop vore bara ofattbart löjligt - om det inte vore så allvarligt. När kommer den första allvarliga tågolyckan inträffa pga ytterligt bristfälligt underhåll av spår, växlar och övrigt? Vem kan missköta ett företag på det sätt som hela den svenska tågtrafiken misskötts i tjugo år, eller mer, och ändå komma undan? Så snart en snöflinga faller: kaos. Och så där håller det på. Det är så skamligt alltihop. Det har funnits tider när den här sortens problem helt enkelt inte fanns, annat än undantagsvis. Ända fram till nittiotalets början fungerade tågtrafiken utmärkt i det här landet. Skamligt var ordet.
21.31
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) säger att han är irriterad över hur dagens spårvägstrafik fungerar. Nu vill han satsa mer pengar på järnvägsunderhåll och digitalisering för att åtgärda störningarna i trafiken: 
21.31
Pendlar mellan Vinslöv och Hässleholm (Kristianstad - Helsingborg tåget), en resa på 10 minuter. Inte ovanligt att tåget blir kraftigt försenad eller inställd p.g.a. spårfel och signalfel minst en gång i veckan. Säkerhet går före allt, men det är segt att få vänta en timme eller mera på att få komma till jobbet eller komma hem.
När jag bodde i Kyoto Japan så gick alltid tågen i tid oavsett väder och sträcka med en marginal som man kunde sätta klockan efter. Även när det snöade!
Och det kom alltid bra information när hinder uppstod utan vaga begrepp där man kan sympatisera istället för att vara orolig över tågsituationen.
Men inte på den Svenska järnvägen, här måste man planera en timme i förväg för att minimera risken att vara försenad till jobbet och livet hemma. Verkligen tråkigt för den svenska framtidsutvecklingen.
21.32
Det var kaos, dålig information och för få bussar när det var stopp på pendeltåget igår (180516) Det tog mig 8 timmar att komma hem till Knivsta från Stockholm. Polisen kallades då folk tryckte sig in i de få bussar som kom och skulle köra till Märsta. Knivsta folket skulle först ta sig till Märsta sen med nån buss till Arlanda och därifrån med en till buss till Knivsta. Det är helt makalöst hur dåligt underhållet varit i så många år. Det är konstant spårfel, signalfel och andra fel. Folk kommer inte i tid till sina jobb och inte hem för att kunna sova för att ta sig till jobbet igen. Om jag hade en bill skulle jag börja köra med den till Stockholm utan tvekan! Och så skickar SL kontrollanter titt som tätt! Helt makalöst!! Fixa först så det funkar innan ni kontrollerar och sänkt priset då ni inte kan leverera det vi betalar för. 1600kr i månaden för att pendla Sthlm-Uppsala! Varför görs det ingenting! Jag är upprörd nu och jag har ganska bra tålamod i vanliga fall men nu börjar det bli för mycket och jag är inte ensam om att tycka det.
21.35
Jag vill så gärna åka tåg till arbetet när jag ska till Malmö eller Linköping eller Stockholm på arbetsmöten men flera gånger kan man inte lita på att komma fram i tid till arbetet. Ska man med flyg från Kastrup måste man se till att åka ett tidigare tåg så man kan lita på att komma fram och hinna med flyget.
Tåg ställs in, signalfel, försenade, väntar inte in anslutningståg mm, mm.
Ska det behöva vara såhär i Sverige 2018?!
21.50
I min familj pendlar vi båda föräldrar och tågstrulen är nu så pass allvarliga att man börjar tveka. Är inte tanken att arbetsmarknadsregionerna ska utvidgas?
21.50
Idag fikk jeg en positiv overraskelse, en times sauna på vei hjem til Malmö. Jeg er glad kommunikasjonen var top notch som alltid, så jeg var godt forberedt. Dessverre hadde ikke alle fått det med seg så stemningen ble litt sur etter en stund.

Lurer på hvilken overraskelse som kommer imorgen.
22.05
Det går inte att ta tåget om du har tid att passa. 12 timmars framförhållning räcker inte.
22.05
Jag pendlar frekvent mellan Malmö och Köpenhamn och är van vid förseningar men idag i Hyllie- paniken undrar jag om det inte kan klassas som olaga frihetsberövande att stänga in oss på ett tåg i 40grader där vi står som packade sillar. I en timme. Helt utan information.

Ok, så det gick inte att informera genom högtalare, så varför kan man inte då säga till folk i en vagn som sprider infon till nästa vagn osv? Är vi helt förlamade utan tekniska medel?


Svetten dryper ner från oss, vi har stått 40 min nu, jag står på ett ben för mitt andra får inget utrymme, en liten pojke på 4 år vill kissa men fick får inte komma ut. En äldre dam sätter sig ner på marken, hon mår inte bra. Jag ringer Skånetrafiken. 18 personer i kö innan mig. Min pojkvän försöker får tag nån på skånetrafiken chatten. En man bredvid mig ringer ambulans för nu börjar det bli illa. Svetten har nu skapat imma på fönstren. Jag lägger på skånetrafiken's kö och ringer polisen som säger att jag ska försöka lugna "massan" jag svarar: - "Jag kan inte lugna massorna. De kommer att slå sönder fönstren snart."

Äntligen får nån upp dörren! Pojken slussas ut för att få kissa. Äntligen! Vi hurrar för nåt som är så fundamentalt.

Vi väntar, vi kikar ut, inget händer. Kanske får vi information nu. Dörren stängs igen och paniken uppstår. Falsk information börjar spridas att vi ska tillbaka till Kastrup.

Jag känner att jag svimmar snart. "Håll ut håll ut" tänker jag till mig själv. Benet jag står på börjar darra.

Plötsligt får nån upp dörren på den motsatta sidan, där vi ser Hyllie, där vi ser vägen, där vi ser gräset. Vi går ut! Och jag får äntligen använda båda mina ben!

Så när Betsie Sundin ( skånetrafikens presschef) påstår att vi skulle ha väntat en "liten stund till" så hade vi kommit vidare, så vill jag hälsa att jag jättegärna haft henne med idag. Då hade jag vetat exakt var jag skulle satt min fot...

22.06
Infrastrukturens öde vad gäller järnvägstrafiken ligger i stort sett helt och hållet i rikspolitikernas händer. Trafikverket är en statlig myndighet som arbetar direkt under regeringen. Det är därför väldigt upprörande att infrastrukturminister Eneroth är "irriterad" över hur dagens spårtrafik fungerar. Den fungerar precis så bra som nuvarande minister och framför allt tidigare kommunikationsministrar, regeringar och riksdagar har valt att den ska fungera. Nybyggnation är sexigt, därför pratas det mer om höghastighetståg än om underhåll. Bygg gärna nya prestigeprojekt som framtida ministrar och regeringar kan glädjas åt - absolut! Men lägg då också en krona på underhåll för varje krona på de nya banorna! Med dagens anslag - och framför allt historiskt under många årtionden - slits våra anläggningar i högre takt än vad de underhålls. Så får det inte fortsätta!
22.07
Stort tack till alla er som delat med er av era synpunkter – och skräckhistorier. Vi kommer att stänga denna chatt nu men kommer såklart att fortsätta rapportera om tågproblemen, så länge kan ni följa nyhetsutvecklingen på svt.se. 
Tack för ikväll!