SVT rapporterade · Vad har du för erfarenheter av Postnords tjänster?
Här går det bra att berätta om personliga erfarenheter av Postnords tjänster, bra som dåliga.
Med vänlig hälsning, Mattias, onlineredaktör
Med vänlig hälsning, Mattias, onlineredaktör
Postnord kommer inte vinna förtroende again postnord ett prisdiskiminerande företag
Jag har beställt en paket från kina när kim till sverige fick jag sms från postnord för extrabetalning som jag har betalt men fick ingen packet än det var två månader sedan!
Med "gamla posten" fick man ett avi där moms och tull avgifter stod, gick sen och betalade och fick sitt kinapaket direkt. Förstår inte detta komplicerade nya system. Typiskt Postnord.
Beställde paket innehållande livsmedel från Norge, som Ej är medlem i EU och drabbas av extra tull.
Som tack för detta fick jag påslag på 250% av värdet, som ett extra hinder blev jag ombedd att överklaga till Tullverket, dvs 200 nok blev 470 sek i moms
Fel: Postnord lägger moms på 25% i USD och hänvisar sitt eget misstag till tullverket
Rätt ska vara Livsmedel 12% moms och det ska beskattas i NOK
Jag kan inte vara den enda som drabbas av detta påfund
Som tack för detta fick jag påslag på 250% av värdet, som ett extra hinder blev jag ombedd att överklaga till Tullverket, dvs 200 nok blev 470 sek i moms
Fel: Postnord lägger moms på 25% i USD och hänvisar sitt eget misstag till tullverket
Rätt ska vara Livsmedel 12% moms och det ska beskattas i NOK
Jag kan inte vara den enda som drabbas av detta påfund
Skickade ett brev med en CD skiva hösten 2016 till Lidköping. Den har fortfarande inte kommit fram. Undrar på vilken depå man dansar till denna klassiska musik som skivan innehöll.
Fick ring flera gånger för att beställa hemkörning Men de funkade inte.Fick sms och skulle hämta då hade man lämnat till lantbrevbärare .Vet ni var ni gör?Då vi har 2,3 mil enkel resa för att hämta paket så blir de långt!
Jag betalade moms och även så återvände de mitt paket
Jag beställer ca 2-3 paket i veckan. Allt har kommit fram i tid, varje gång.
Ett paket gick från Flensburg den 24 februari. Det har inte kommit ännu. Talat med leverantör en, som meddelade för 14 dagar sedan, att det skulle komma förra vecka, men tji fick jag.
Beställde från Kina ett fodral i februari. Fick meddelande att paketet anlänt i mars.
Väntade och kontaktade PN i slutet av april för att få avisering för tullavgift.
Fick sms i början av maj och betalade.
Har ej fått ngt fodral än och kontaktat dom varannan vecka nu och fått svar att jag ska avvakta tills maj är slut.
Väntade och kontaktade PN i slutet av april för att få avisering för tullavgift.
Fick sms i början av maj och betalade.
Har ej fått ngt fodral än och kontaktat dom varannan vecka nu och fått svar att jag ska avvakta tills maj är slut.
Fick betala 1,12 SEK i moms på ett paket från USA och 75 SEK i administrationsavgift. Det kostar säkert mer att driva in detta än vad staten får av mig. Sätt en minimiavgift på momsen, några tior kanske.
FÖR MEJ FUNKAR POSTEN LIKA BRA SOM TIDIGARE, VI FÅR MYCKE POST FRÅN MALAYSIA Å ALDRIG PROBLEM, SÅ VI ÄR NÖJDA SOM FÖRUT.
Undviker PN så långt som det någonsin är möjligt i alla lägen.
Mina papper från arbetsförmedlingenadea Karlstad har inte kommit än fast dem var skickade för två månader sedan.
Mina julkort till Tyskland gick 3veckor. Det är ohalbart.
Mina julkort till Tyskland gick 3veckor. Det är ohalbart.
Min erfarenhet av PN är att det fungerar bra. Ett paket var dock försenat några dagar till jul, men det kan hända. Jag vill ge PN ett högt betyg.
Använder ofta posten och det har fungerat utmärkt.
Har betalat tull på ett paket från USA, de har slarvat bort paketet utan att be om ursäkt. Många andra paket har kommit fram skadade.
Min erfarenhet är flera paket har jag inte fått .
Har sökt efter paket så ser jag att det har kommit till Sverige ett visst datum men fortfarande 2månader senare har jag fortfarande inte fått det ligger fortfarande registrerat att det ligger hos postnord.
Och grannar och jag har fått varandras post.
Flera gånger .
Under förra sommaren fick jag påminnelse av brev . Som ordinarie låg hos grannen som var utomlands 6veckor.
Har sökt efter paket så ser jag att det har kommit till Sverige ett visst datum men fortfarande 2månader senare har jag fortfarande inte fått det ligger fortfarande registrerat att det ligger hos postnord.
Och grannar och jag har fått varandras post.
Flera gånger .
Under förra sommaren fick jag påminnelse av brev . Som ordinarie låg hos grannen som var utomlands 6veckor.
Skickade viktigt brev från Mjöbäck till Folkungatan i Göteborg -postat 3 maj har ännu inte nått mottagaren 21 maj urdåligt
Jag fick en 30 cm vinyl-LP i fodral och paketerad i wellpapp och omslagspapper levererad i mitt postfack. Facket är invändigt 14 cm högt, men luckan är betydligt mindre. Jag förstår att brevbäraren hade stora problem med att vika paketet dubbelt och pressa in i facket, för det var nära omöjligt att få ut det. Skivan är naturligtvis helt förstörd.
Viktiga brev, tex fakturor, som delas ut efter 9 dagar (enl poststämpel)!! Ringer PNs kundtjänst och frågar hur jag gör med förseningsavgifter på fakturor pga deras söl: "70% av alla försändelser kommer till kunden inom 5-7 dagar. Ring fakturaavsändaren, de förstår nog" får jag till svar. Snopen undrar jag var hederliga A-posten, som kom fram efter 1 dag, tog vägen. Finns det något liknande ponnyexpressen i Sverige så anlitar jag dem istället.
Til jobbet kommer nästan varje dag felutdelade brev. Det finns knappast några brevlådor längre att lägga brev i och just ingen låda med senare tömning än kl 17. Förut kunde man åka till Tomteboda, Årsta eller centralen men nu är allt kl 17. Undrar om posten egentligen VILL ha kunder, kanske behagligare tillvaro i huvudkontoret utan brev eller kunder?
Betalade in tull och moms efter att jag fick sms om ett paket från USA. Paketet kom aldrig fram och skickades tillbaka till avsändaren. Efter att jag varit i kontakt med PostNord kundtjänst så meddelade de att paketet hanterats felaktigt. Avgiften och momsen som jag betalade till PostNord meddelade de att de inte kommer att betala tillbaka då de "hanterat paketet".
Har mejlat den flertalet gånger om detta trots att de skrivit att de hanterat detta felaktigt, men ändå står de på sig att kostnaden för hanteringen ska jag betala.
Har mejlat den flertalet gånger om detta trots att de skrivit att de hanterat detta felaktigt, men ändå står de på sig att kostnaden för hanteringen ska jag betala.
Jag väntar fortfarande på ett paket från Kina som jag betalade Postnord för att leverera den 15:e mars. Att de bytt kollinummer, och hänvisar till den Kinesiske leverantören, trots att det uppenbarligen är de som har fallerat gör mig rasande. Postnord, Tullverket och Magdalena Anderssons agerande gör att min röst sannolikt blir på borgarna detta val.
Fakturor jag borde fått, har inte nått mig, så blev påminnelseavgifter, däremot har jag fått grannens post i min brevlåda många ggr men har orkat anmäla detta till Postnord kanske 5 ggr, sedan tröttnade jag. Försöker ju lägga rätt alla brev. Undrar ju var mina hamnat. Försöker ha alla räkningar på autogiro och all post som går via Kivra. Jag bor Halland och min post hamnade hos ngn gubbe på Gotland en gång. All time high! Nya körkortet att hämta ut, kom inte till mig alls. Det sändes åter till Transportstyrelsen med meddelandet att adressaten inte existerar.... Cogito, ergo sum (sug på den, Postnord!)
PostNord i stort ger jag inte mycket för, paket som kommer bort och inte går att spåra, otrevliga anställda i kundtjänst, mm. MEN våra lantbrevbärare är riktiga fighters, kommer alltid med posten på våra oplogade vägar på vintern, sitter fast i snödiken i timmar och väntar på bärgare, lämnade mitt paket och post kl. 19.00 den kvällen! Bjöd honom kaffe och macka att ha med i bilen på resten av rundan ;) Och de hör av sig om försvunna paket plötsligt finns för utdelning, all heder åt de som har känsla för jobbet och vill ge service trots allt!
Säger som alla andra LÄGG NER POSTNORD SOM FÖRETAG, de har gjort så mycket jävelskap för vanligt folk så nu räcker det....
Vi får ibland brev i vår brevlåda som skulle till någon annan. Vid ett tillfälle sa en Postnord-anställd att vi inte behövde försöka se till att det kom till rätt mottagare. Hur många av våra brev (med räkningar) har kommit bort?
Här i våra postfack får vi ofta brev som någon av grannarna skulle haft. Fakturor, bl a en från lasarettet, kom inte fram så det blev påminnelseavgift. Undrar hur posten kunde fungera så bra förr. Då tog det högst tre dagar för en försändelse.
Många upplevelser och erfarenheter har rullat in här i vårt kommentarsfält under dagen! Tack alla för ert engagemang! Nu stänger vi för denna gång.
Glöm inte att tipsa oss om nyheter som du bryr dig om! Mejla: halland@svt.se!
Glöm inte att tipsa oss om nyheter som du bryr dig om! Mejla: halland@svt.se!