SVT rapporterade · SVT granskar Västerås flygplats – ställ dina frågor till reportern

09.00
Det pratas mycket om hur mycket flygplatsen kostar årligen. Men jag undrar ifall det finns en analys över hur mycket det skulle kosta och om det ens är möjligt att bygga en ny flygplats i Västerås om behovet, som enligt vissa inte finns idag, skulle uppstå i framtiden?
Enligt ledningen för Västerås flygplats skulle kostnaderna bli väldigt stora om man skulle lägga ner och sedan starta om. Att driva en instrumentell flygplats som kan ta emot större flygplan som kräver tornassistans innebär ett flertal olika tillstånd från fler olika myndigheter. All infrastruktur med personal, banor, räddningsstyrka mm skulle behöva byggas upp igen. Enligt styrelseordförande Ulla Persson(s) vore ett sådant förfarande inte ekonomiskt försvarbart.
09.10
Att en flygplats som går 30 miljoner med förlust och har gjord det i 15 år fortfarande tillåts vara verksam för skattebetalarnas pengar är inte alls rättvist.
09.11
Jag har alltid varit för en flygplats , nu har jag börjat ändra mig till mot
Ståndare till den.
Jag har aldrig flugit från den pch kommer inte göra det sålänge Ryan flyger därifrån.
Har ledningen verkligen försökt få dit något charter bolag som Ving eller Apollo?
I Örebro finn många avgångar med charterbolag. Vad jag förstår har de oftast full plan.
Det är ofta försöken med nya flyglinjer med lågprisflyg som genererat de stora underskott bolaget haft under åren. Enligt nuvarande vd´n för flygplatsen (som inte är ansvarig för de affärerna) har vissa upphandlingar tidigare år varit baserade på alldeles för höga passagerarsiffror. Det har funnits charterresor under vissa sommarmånader tidigare. Närheten till Arlanda från Västerås kan vara en bidragande orsak till att det inte finns fler charterresor.
09.18
Flugit från flygplatsen regelbundet i över 10 år nu och det blir bara bättre och bättre. Ovärderligt smidigt och enkelt att ha en så bra flygplats så nära där man bor. Att slippa åka in till Arlanda är verkligen toppen. Tycker även att man ser fler och fler turister och affärsfolk från England som använder flygplatsen. Personligen skulle det vara extremt ledsamt om flygplatsen lades ner.
09.18
Hur många kommunala verksamheter går med vinst? Vad betyder flyget för Västerås?
Jag kan inte svara på det. Men ett av förespråkarnas argument är just att många kommunala verksamheter inte går med vinst. Kommunen har betydligt större kostnader för kollektivtrafiken menar tillexempel flera förespråkare.
09.34
Vad ska vi göra med Hässlö om flygplatsen läggs ner? (fråga från mejlkorgen)
Det fanns för ett par år sedan förslag från Vänsterpartiet att bygga bostäder på Hässlö. Dock skulle troligen saneringen av marken bli lång och kostsam då flygplatsen varit militärflygplats sedan början på 30 talet.
09.35
Jag tycker att Västerås Flygplats ska vara kvar.den är en viktig del av Västerås.att lägga ner flygplatsen vore en stor katastrof.
09.44

SVT:s reporter förklarar turerna på Västerås flygplats:

09.50
Mejlfråga; Anta att flygplatsen inte fanns, utan man ville bygga en, vilka skulle incitamenten vara, syftet, målet och värdet av att ha en flygplats i Västerås. 
 
För vems skull ska vi behålla flygplatsen och vad är det värt? 
 

Förespråkarna lyfter gärna argument som ambulans och organtransporter liksom flygutbildningar och framtida utvecklingsmöjligheter för regionen. Problemet är att inget av det kan ses som renodlad kommunal verksamhet och blir därför svårt att försvara. Samtidigt är det ur ett ekonomiskt perspektiv som forskaren säger att en flygplats eg är ganska billig. Att bygga järnvägar och motorvägar är betydligt mer kostsamt och kräver dyrare underhåll menar hon.

Den springande punkten blir då om flygplatsen ger Västerås kommun tillräckligt mycket positiv utveckling för att motivera fortsatta kostnader och varför inte fler än Västerås skattebetalare ska vara med och betala? Den frågan är det upp till väljarna att besvara i slutändan.

Här hittar du alla argument för och emot och en intervju med en forskare om hur man kan resonera kring om en liten regional flygplats är lönsam:

Granskning Västerås flygplats

SVT NyheterSVT Västmanland granskar Västerås flygplats
09.50
Varför lyckas många andra flygplatser behålla sin linjer men inte Västerås? Här hinner de knappt starta innan de läggs ner.
Ulla Persson(S) som är ny styrelseordförande för bolaget och den nya vd´n menar att en anledning är att tidigare affärer med flygbolag varit baserade på vad Ulla kallar glädjekalkyler. Man har ibland räknat med större passagerarantal än vad som varit rimligt. När det sedan inte uppfyllts har linjen lagts ner och kostnaderna har inte kunnat täckas. Det är bara en anledning, det finns säkert fler. Anders Teljebäck(S) säger i ett av inslagen att det handlat om "bad management" i tidigare bolagsledning.
09.55
Lägg ner flygplatsen och använd pengarna till att rusta upp gator och framför allt cykelbanor.
Det är en skam för Västerås med alla potthål, nivåskillnader och ojämnheter på på cykelbanorna.
09.56
Tidigare låg F1 vid Västerås Flygplats. Finns Flygplatsen med i disskusionen om upprustningen av vårt försvar?
Jag har inte haft några kontakter med Försvaret i samband med den här granskningen dock nämner Sverigedemokraterna i Västerås i sitt svar att de ser Västerås flygplats som viktig ur militärt perspektiv. Enligt dom har vi Sveriges längsta start och landningsbana. Idag finns ingen militär verksamhet på Hässlö men Försvaret har persontransporter till Afrika från Västerås flygplats.
10.02
Lägg ner den och lägg pengarna på äldreomsorgen fler undersköterskor i hemtjänsten och fler på boendena så de kan få gå ut och duscha när de vill. Så vi har tid med deras liv som är vård istället för att städa och fylla på förråd.
10.03
En fråga är väl mer behöver vi ha tre flygplatser i Västerås Hässlö/Johannisberg/Sjukhuset(helikopterplatta). Lägg ner åtminstone johannisberg Hässlö behövs för skolflygplan och privatflyg avveckla dock den kommersiella flygtrafiken det går lika bra med Arlanda
10.08
Skolflyget är väl det mest störande som finns sen några år tillbaka. Det eviga flygande på låg höjd, sju dagar i veckan från tidig morgon till sen kväll. Fram o tillbaka fram o tillbaka. Att det ens kan vara tillåtet. Lägg ner allt!
10.12

Här listar vi olika verksamheter och föreningar som finns i direkt anslutning på och kring flygplatsen på Hässlö:

Verksamheterna på och kring flygplatsen

SVT NyheterSenaste nytt från Västmanlands län. SVT Nyheter Västmanland sänder nyheter och väderprognoser. Kolla när du vill i SVT Play.
10.16
ur mejlkorgen; Vilka fler verksamheter betalar Västerås stad för? Lögarängsbadet, Kokpunkten, VL, hur många miljoner får dom varje år? Vore bra om ni lyfter fram de aspekterna också.
Jag kan inte svara på hur många miljoner respektive verksamhet får varje år men flera av förespråkarna lyfter just det faktum att kommunen betalar stora pengar för kollektivtrafik, hamnen och bygget av Mälarbanan. De menar att flygplatsen ska ses som vilken annan infrastrukturkostnad som helst.
10.31
Tack för era frågor och åsikter. Fortsätt tycka till och ställa frågor, vi kommer att publicera fler frågor och svar under veckan. Hela granskningen hittar du redan nu på vår hemsida. Inslagen hittar du i Svt play under Västmanland.
14.12
Tycker att flygplatsen kostar alldeles för mycket. Ska man ut o resa kan man ta sig till Arlanda. Lägg ned omedelbart.
14.12
Flygplatsen ligger helt fel med tanke på det svåra
buller som flygskola och helikopterskolan orsakar för de boende runt flygplatsen och trafiken ska ju öka. Komunen har väl inte ens gjort några bullmätningar isin iver att få in pengar. Sen har vi privat flyger varenda helg det går ju knappt att vistas ute när det är som värst.
14.12
Fullständigt vansinne att en liten kommun ska år ut och år in ösa skattepengar över en uppenbarligen olönsam flygplats. De som vill ha den kan väl betala själva då.
14.12
Lägg hellre ned järnvägen. Den fungerar ju nästan aldrig. Där vill man satsa miljarder pga miljötänk. Då är ju Väsyerås flygplats kostnader en droppe i havet.
09.20
För vår familj har flygplatsen betytt mycket. Vi valde Västerås när vi köpte vår bostad pga flygplatsen och att vi då kan flyga till Malaga. Flygplatsen borde utvecklas så att både företag och andra kan ta sig ut i Europa. Vi måste förstå att ett samhälle utvecklas med de kontakter som man får över landgränser och framför allt gäller detta ett litet land som Sverige. Vill vi ha växande företag i Västerås så måste flygplatsen utvecklas.
09.20
Tycker det är helt fel att en flygplats får gå så dåligt. Ska vi skattebetalare verkligen betala år efter år ? Ge pengarna till förskolan och skolan istället.
09.30
fråga ur mejlen; Har flygplatsen för höga avgifter, är det därför flygbolagen flyger från Skavsta istället?
Vi har inte tittat på hur avgifterna ser ut, det är heller inte offentliga handlingar som vi kan få ta del av tyvärr. Den nuvarande ledningen säger att de höjt vissa avgifter men hur det ser ut för flygbolagen vet vi inte. 2002 avslöjade dock SVT att Västerås hade väldigt generösa priser till Ryanair medan SAS som då flög från Västerås fick betala betydligt mer.
Vd för Västerås flygplats,  Tezz Tordsdotter Åkerman svarar så här på frågan;

Samtliga avgifter för de tjänster som bolaget tillhandahåller och presenterar för nya potentiella operatörer ligger i paritet med närliggande flygplatser i Mälardalen ( Stockholm-Arlanda , Stockholm-Bromma, Stockholm-Skavsta och Örebro ).

Det går inte att dra jämförelser med år  2002 då  mycket har hänt sedan intågen av lågprisoperatörer i Sverige  när det gäller prissättning på en konkurrensutsatt marknad. Flygplatsen tjänar idag pengar på Ryan Airs trafik , dock inte tillräckligt för att bekosta och finansiera hela infrastrukturen på flygplatsen. Ryan Air betalar för den tid som de återfinns på flygplatsen och täcker därmed kostnaden för att omhänderta den kommersiella trafiken, men självklart inte kostnaden för hela infrastrukturen.

09.35
fråga ur mejlen; Jag undrar hur mycket som betalats i kommunalskatt till Västerås kommun,
av personal anställd på flygplatsen ? Förmodligen rätt stor summa under de
17 åren, hur stor ?
Enligt Centerpartiet genererar flygplatsen över 200 årsarbeten, om det stämmer så ger det så klart skatteinkomster till kommunen, förutsatt att de personerna också bor i Västerås och inte i Köping, Hallstahammar eller Enköping tillexempel.
 
09.48
fråga från Facebooksidan; Hur mycket av Västerås kommuns aktiviteter skulle vara kvar om de ska gå med vinst?? Hur mycket genererar vfp i pengar och vad är mervärdet för regionens företag mm ? Har någon räknat på detta?
Det finns många kommunala verksamheter som inte täcker sina egna kostnader, skolan, omsorgen och många kulturella verksamheter. Här har kommunen ett lagstadgat ansvar att tillhandahålla den servicen och kan därför ta ut skatt av medborgarna för detta.
Vad flygplatsen generererar i intäkter och mervärde för kommunen är svårt att räkna ut med siffror och kan inte avgöras genom att bara titta på sista raden i bolagets bokslut.Det är bland annat därför vi gjort den här serien. Här finns en artikel där en forskare uttalar sig kring små regionala flygplatser och deras samhällsekonomiska lönsamhet,
09.50

Flygplatsen ger jobb och mervärden, regionala och lokala samhällsintressen gynnas och kan utvecklas med en flygplats menar förespråkarna.

Argumenten FÖR Västerås flygplats

SVT NyheterFlygplatsen ger jobb och mervärden, regionala och lokala samhällsintressen gynnas och kan utvecklas med en flygplats menar förespråkarna.
09.51
Pengar som hade kunnat gå till skola och omsorg används till något som inte kan ses som en kommunal verksamhet. De flesta resenärerna kommer inte ens från Västerås, menar kritikerna.

Argumenten MOT en flygplats

SVT NyheterPengar som hade kunnat gå till skola och omsorg används till något som inte kan ses som en kommunal verksamhet. De flesta resenärerna kommer inte ens från Västerås, menar kritikerna.
09.51
Västerås måste ha en flygplats! Det var en gång fina tider, när man hade fungerande och 100% belagd flyglinje: Västerås - POZNAN (Polen) Tyvärr så skrämdes Flygoperatören av för höga flygplatsavgifter av Flygplatsledningen. Belasta Flygoperatörer med höga avgifter- gör samma effekter som Sverige gör med sina Europas högsta skatter. Verksamheter försvinner bara, där det är billigare. Ledningen för Västerås Flygplatsen borde lära sig hur man konkurerar i Landet. Man måste alltid börja med små förluster, innan det kommer bråda dagar!

I dag finns det säkert flyglinjer som kan lägga sin verksamhet i Västerås! Ex. Skaffa en flygrut till Polens WROCLAW (Det finns en, men i Skavsta- som är för lång borta.) Wroclaw är staden som har det finaste och billiga snabbtåg och flyg förbindelser med övriga Europa. I Västerås bor många människor härstammade från Polen och länder mera söderut, så beläggningen av flyg skulle säkert bli till 100% Vafför inte till Berlin också. Säkert Westmanländsk industri skulle bli glad och kanske bidra med stödpengar. Så Västeråsflygplats Ledningen!: sov inte, Föstor inte VÅRAN Flygplats, ordna mera flygtillfällen från Västerås Söderut, så kanske minskar Flygplats förluster.
10.05
fråga ur mejlen; Varför är inte regionen med och betalar, alla kommuner har ju nytta av flygplatsen? Det såg vi ju i samband med den stora skogsbranden för ett par år sen.
Västerås kommun har formellt inte ställt frågan till Region Västmanland enligt de ledande politikerna i regionfullmäktige. På söndag sänder vi ett inslag med (S) och (M) där de utvecklar sina tankar i frågan.
10.24
fråga ur mejlen; Varför skulle sjukhuset behöva flygplatsen? Dom har ju en helikopterplatta och flyger därifrån.
Det stämmer att sjukhuset har en helikopterplatta men de behöver ibland använda flygplatsen för att kunna transportera svårt sjuka personer som behöver respirator, personal och annan utrustning som tar mycket plats. Man använder också flygplan när det gäller långväga organtransporter där det måste gå snabbt enligt regionledningen.
10.30
Fortsätt gärna ställa frågor här. Vi svarar löpande och lägger in era kommentarer.
Tack för nu!
Här hittar du alla artiklar. Inslagen hittar du på Svt play under Västmanland.

Granskning Västerås flygplats

SVT NyheterSVT Västmanland granskar Västerås flygplats