SVT rapporterade · SVT granskar Västerås flygplats – ställ dina frågor till reportern
Ståndare till den.
Jag har aldrig flugit från den pch kommer inte göra det sålänge Ryan flyger därifrån.
Har ledningen verkligen försökt få dit något charter bolag som Ving eller Apollo?
I Örebro finn många avgångar med charterbolag. Vad jag förstår har de oftast full plan.
Vad ska vi göra med Hässlö om flygplatsen läggs ner? (fråga från mejlkorgen)
SVT:s reporter förklarar turerna på Västerås flygplats:
Mejlfråga; Anta att flygplatsen inte fanns, utan man ville bygga en, vilka skulle incitamenten vara, syftet, målet och värdet av att ha en flygplats i Västerås.För vems skull ska vi behålla flygplatsen och vad är det värt?
Förespråkarna lyfter gärna argument som ambulans och organtransporter liksom flygutbildningar och framtida utvecklingsmöjligheter för regionen. Problemet är att inget av det kan ses som renodlad kommunal verksamhet och blir därför svårt att försvara. Samtidigt är det ur ett ekonomiskt perspektiv som forskaren säger att en flygplats eg är ganska billig. Att bygga järnvägar och motorvägar är betydligt mer kostsamt och kräver dyrare underhåll menar hon.
Den springande punkten blir då om flygplatsen ger Västerås kommun tillräckligt mycket positiv utveckling för att motivera fortsatta kostnader och varför inte fler än Västerås skattebetalare ska vara med och betala? Den frågan är det upp till väljarna att besvara i slutändan.
Här hittar du alla argument för och emot och en intervju med en forskare om hur man kan resonera kring om en liten regional flygplats är lönsam:
Det är en skam för Västerås med alla potthål, nivåskillnader och ojämnheter på på cykelbanorna.
Här listar vi olika verksamheter och föreningar som finns i direkt anslutning på och kring flygplatsen på Hässlö:
Verksamheterna på och kring flygplatsen
SVT NyheterSenaste nytt från Västmanlands län. SVT Nyheter Västmanland sänder nyheter och väderprognoser. Kolla när du vill i SVT Play.ur mejlkorgen; Vilka fler verksamheter betalar Västerås stad för? Lögarängsbadet, Kokpunkten, VL, hur många miljoner får dom varje år? Vore bra om ni lyfter fram de aspekterna också.
buller som flygskola och helikopterskolan orsakar för de boende runt flygplatsen och trafiken ska ju öka. Komunen har väl inte ens gjort några bullmätningar isin iver att få in pengar. Sen har vi privat flyger varenda helg det går ju knappt att vistas ute när det är som värst.
fråga ur mejlen; Har flygplatsen för höga avgifter, är det därför flygbolagen flyger från Skavsta istället?
Samtliga avgifter för de tjänster som bolaget tillhandahåller och presenterar för nya potentiella operatörer ligger i paritet med närliggande flygplatser i Mälardalen ( Stockholm-Arlanda , Stockholm-Bromma, Stockholm-Skavsta och Örebro ).
Det går inte att dra jämförelser med år 2002 då mycket har hänt sedan intågen av lågprisoperatörer i Sverige när det gäller prissättning på en konkurrensutsatt marknad. Flygplatsen tjänar idag pengar på Ryan Airs trafik , dock inte tillräckligt för att bekosta och finansiera hela infrastrukturen på flygplatsen. Ryan Air betalar för den tid som de återfinns på flygplatsen och täcker därmed kostnaden för att omhänderta den kommersiella trafiken, men självklart inte kostnaden för hela infrastrukturen.
fråga ur mejlen; Jag undrar hur mycket som betalats i kommunalskatt till Västerås kommun,
av personal anställd på flygplatsen ? Förmodligen rätt stor summa under de
17 åren, hur stor ?
fråga från Facebooksidan; Hur mycket av Västerås kommuns aktiviteter skulle vara kvar om de ska gå med vinst?? Hur mycket genererar vfp i pengar och vad är mervärdet för regionens företag mm ? Har någon räknat på detta?
Flygplatsen ger jobb och mervärden, regionala och lokala samhällsintressen gynnas och kan utvecklas med en flygplats menar förespråkarna.
Argumenten FÖR Västerås flygplats
SVT NyheterFlygplatsen ger jobb och mervärden, regionala och lokala samhällsintressen gynnas och kan utvecklas med en flygplats menar förespråkarna.Argumenten MOT en flygplats
SVT NyheterPengar som hade kunnat gå till skola och omsorg används till något som inte kan ses som en kommunal verksamhet. De flesta resenärerna kommer inte ens från Västerås, menar kritikerna.I dag finns det säkert flyglinjer som kan lägga sin verksamhet i Västerås! Ex. Skaffa en flygrut till Polens WROCLAW (Det finns en, men i Skavsta- som är för lång borta.) Wroclaw är staden som har det finaste och billiga snabbtåg och flyg förbindelser med övriga Europa. I Västerås bor många människor härstammade från Polen och länder mera söderut, så beläggningen av flyg skulle säkert bli till 100% Vafför inte till Berlin också. Säkert Westmanländsk industri skulle bli glad och kanske bidra med stödpengar. Så Västeråsflygplats Ledningen!: sov inte, Föstor inte VÅRAN Flygplats, ordna mera flygtillfällen från Västerås Söderut, så kanske minskar Flygplats förluster.
fråga ur mejlen; Varför är inte regionen med och betalar, alla kommuner har ju nytta av flygplatsen? Det såg vi ju i samband med den stora skogsbranden för ett par år sen.
fråga ur mejlen; Varför skulle sjukhuset behöva flygplatsen? Dom har ju en helikopterplatta och flyger därifrån.