SVT rapporterade · Hur upplever du tågtrafiken? Berätta här!
Med bland andra tågexperten Per Corshammar, Trafikutskottet ordförande Karin Svensson Smith (MP), Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson och infrastrukturminister Tomas Eneroth och Trafikverkets regionchef Lennart Andersson.
Skånetrafiken bör som flygbolagen erbjuda hotellövernattning och mat till strandsatta mitt i natten. Barn och funktionshindrade behöver extra möjlighet till hjälp på perrongen vid ändringar. Alla är inte vana pendlare.
Värdar behöver informera pm var ersättningsbussar finns. Vi har sprungit runt i Malmö utan att hitta bussen. Tydliga kartor är ett krav och chafförerna måste stå på rätt plats vilket de inte gjort. Det måste finnas ersättningsbussar till alla inställda tåg. På vissa orter finns ingen annan möjlighet än tåg för att komma till städerna. Man är helt avskuren från omvärlden;, att nå jobb, läkarbesök, apotek är en lyx.
Vatten måste finnas på tågen , så var det förr när resan tog lång tid.
Skånetrafiken säger att de nu genomför en förstärkning av busstrafiken i rusningstrafik på följande regionbusslinjer 100, 171, 130, 131, 146, 301 och 545 samt Stadstrafiken i Helsingborg linje 4 och linje 6, i Malmö linje 1 och 32 samt Lund linje 4.
Hur har ni det med regionbussar?
Det andra värsta att ta Öresundståget från Lund/Malmö till Kastrup flygplats! Man ska räkna med förseningar, stopp och annat. Ersättningsbussarna är inte gjorda för att ta emot stora resväskor, det blir riktigt jobbigt när man ska byta. Ofta kommer man INTE i tid till sin destination. Jag har övergivit båda tåg och bussar till fördel av friheten med bil även om det kostar mer men den tar mig precis dit jag vill utan att jag får hjärtattack av förseningarna som tågen tillför!
För någon vecka sedan ställdes trafiken in strax efter kl 6 på morgonen. Jag skulle åka tåg 7.31 och i appen stod klart och tydligt att det rullade ersättningsbussar.
Jag kontaktade Skånetrafiken för att få en beräknad avgångstid från min (mindre mellan)station och fick då svaret att inga bussar var i trafik ännu. De återkopplade till mig cirka 8.20 och meddelade att den första bussen nu var på väg längs tågsträckan.
Det innebär alltså att i mer än 2 timmar har man kommunicerat till resenärer att det går bussar, faktiskt går, men i verkligheten fanns det inga bussar i trafik.
I detta fallet hade det varit bättre att vara tydlig med att man arbetar med att få igång ersättningstrafik, men att i dagsläget är man som resenär inte hjälpt av att stå och vänta på bussen.
Det är nästan ett hån mot oss som reser att vänta 2 timmar på något som inte ens existerar.
Berätta mer om ersättningsbussar!
Problemet som gjorde mig förbannad var att när jag ville anmäla att jag blivit drabbad så fanns inte resan på hemsidan att välja. Satt i tio minuter och försökte få rätt på det men icke. Okej att bli sen men att vägra erkänna att man ställt in en resa är trams.
En av lösningarna på tågstrulen är att södra stambanan mellan Malmö och Lund byggs ut från två till fyra spår. Kapaciteten ökar på sträckan och järnvägstrafiken blir mindre känslig för störningar.
Delar av sträckan mellan Lund och Arlöv byggs under marknivå för att minska bullerstörningar, och fler och bättre passager byggs över spåren för att öka tillgängligheten i samhällena.
Järnvägsombyggnaden är ett av de större infrastrukturprojekten i Skåne de kommande åren. Stationerna Burlöv, Åkarp och Hjärup byggs om och en helt ny station planeras vid Klostergården i södra Lund. Projektet omfattar också en ombyggnad av motorvägsbroarna vid trafikplats Alnarp.
Bygget startade hösten 2017. Fyra spår mellan Lund och Arlöv beräknas vara i full drift 2024.
Har som exempel bara i maj månad fått ta bilen till jobbet vid 7 tillfällen för tåget inte gått. Jag har dessutom fått ta mig från teckomatorp eller lund med taxi 3 ggr då tåget inte gått hela vägen och det inte kommit någon buss. Jag har körkort så jag har ett alternativ, min fru saknar körkort och blir strandad i lund om tåget inte går. Hon har otaliga gånger fått ringa till förskolan och be om ursäkt för att hon blir sen att hämta barnen.
Lite tokigt att behöva ta bilen när vi har en ny fin station i byn och det faktiskt går snabbare att ta tåget till jobbet. Jag kan köpa en försening på några minuter om jag tar mig hem men inte flera timmar. Man kan också undra vad eslövs politiker tycker om att man regelbundet ställer in avgångar som rutin när kommunen varit med att betala mycket av stationen i Marieholm.
Såklart är det olika beroende på vilka stationer som exempelvis bygger om eller vilka sträckor som är eftersatta, men det är rätt tydligt i övrigt. Det är som värst när flest reser.
- Lördagar och söndagar går det färre tåg än på vardagar, och punktligheten är också något bättre på lördagar och söndagar.
I rusningstrafik på morgonen mellan 07-09 och på eftermiddag 16-18 går det fler tåg än under mitt på dagen och då blir det ofta trängsel på spåren.
- En störning på ett tåg fortplantar sig ofta till tåg i närheten i form av följdförseningar.
/ xpendlaren
Ett exempel är tåget som går från Älmhult-Malmö 16:28. Det går tomt söderifrån och blir ofta inställt om andra tåg på samma sträcka är försenade. Att detta tåg är inställt borde de som planerar veta en stund innan den satta avgångstiden men information går sällan eller aldrig ut till passagerare tidigare än 5 min innan avgång faktiskt ska gå från Älmhult.
Vid planerade underhåll har dock ersättningsbussarna fungerat bra de gånger jag åkt där.
mikael.nordlander@svt.se
Hur går det ihop? Kirsten
Vi kommer försöka prata med Region Skåne om deras tankar kring bilpendling under veckan!
Hur ser egentligen dessa avtal om ersättningsbussar ut? Finns det X antal garanterade bussar med chaufförer inom viss tid? Hur fungerar det med standby för hjälplok etc som kan dra ett havererat tåg till plattform? Man får intryck att det kan dröja 6-8 timmar innan man kan purra någon ledig lokförare.
- Jag cyklar till västra stationen I Lund. Cykelvägen utmed Trollebergsvägen är direkt farlig och det är incidenter i princip dagligen med korsande biltrafik.
- På västra stationen i Lund har det sedan jag började pendla 2008 varit ont om cykelparkeringar.
- På cykelparkeringen är det för tätt mellan parkeringsplatserna så cyklarna får bändas in.
- Cykelparkeringen är mycket dåligt upplyst på vintern.
- För att se en informationstavla om avgångar mm behöver jag gå en omväg från cykelparkeringen.
- De informationstavlor som finns är väldigt små. Man måste komma mycket nära för att se vad som står på dem (jämför med vilken flygplats som helst)
- Informationen i appen och informationstavlorna är ofta olika.
- nerifrån undergången i Lund kan man inte se vilka tåg som går från vilken perrong.
- När man står på perrongen skymmer perrongtaken både informationstavlorna och klockorna.
- Ibland stämmer inte informationstavlorna på perrongen med vad som faktiskt gäller för tågen.
- Som resande mellan Malmö och Lund är det oftast inget problem att tågen är försenade så länge de går, då tågen går så tätt
- Oftast finns det sittplats.
- När man ska visa sin app-biljett är det väldigt många tryck i mobilen. Jämför med Spotify som jag kan sätta igång med ett svep och ett tryck.
- Jag har fortfarande kvar den gamla appen då den är enklare att kolla tidtabellen i än den nya.
- Mobiltäckningen på tågen har en del övrigt att önska. Värst är det på centralen i Malmö
- Wifi på tågen har jag slutat försöka använda (finns det kvar?). Har aldrig fått det att fungera.
- På centralen i Malmö har ena rulltrappan varit trasig i veckor.
- På centralen saknar jag bra informationstavlor när jag kommer in från busshållplatserna och ska med tåget mot Lund. Ibland går tågen mot lund från spår 6 men för att se det måste jag antingen kolla appen ( som inte alltid stämmer) eller en liten tv som sitter i ett hörn eller den stora fina tavlan i nya stationsdelen, men då har jag ju redan gått förbi spår 6.
- På triangeln har man för vana att städa rulltrapporna i rusningstid.
- På triangeln saknar jag informationstavlor utanför stationsbyggnaden och i rulltrappan ned.
Det är oansvarigt att få folk att påbörja resor som med största sannolikhet kommer att haverera.
Under Maj månad 2018 har jag inte en enda dag kommit hem i tid. Betalar för en tjänst som jag inte får är per definition bedrägeri.
• Spårfel
• Signalfel
• Kort tåg pga vagnsbrist
• Personalbrist
• Spårspring
• Ingen prognos kan ges när trafik kan återupptas
• Strömlöst
• Ingen information
• Felaktig information
• Rulltrappor ur funktion
• Toaletter ur funktion
• Klimatanläggning ur funktion.
• Smutsiga säten
• Avstängda dörrar.
• Ersättningsbussar saknas
En mycket trött pendlare.
Nu får man åka till lund och byta och sedan till Örtofta ..ca 55min.Om jag inte har fel va det halverad tid när det gick direkt tåg.Jobbar på sockerbolaget i Arlöv och produktionen kommer flyttas till Örtofta.Alla har inte bil eller har råd att köpa eller är ensamstånde osv.När jag va på semester i Berlin gick det tåg 5-7min i mellan.Måste finnas tåg som kan gå tidigt eller oftare.Man behöver inte påkostade tåg för att det ska vara bra.Det kan man se i Berlin att man har gamla tåg som fungerar.Politiker säger att vi ska åka mer kollektivt......ja just de ...det ska fungera då.Ska man behöva förlora sina jobb för att kollektiva trafiken inte fungerar.Om Sverige ska fungera , måste kollektiva fungera.Sverige är ett av världens mest exportberoende länder. Om man tog bort exporten skulle BNP falla med 50 procent
För två veckor sedan orkade jag inte mer. Då var tåget ca 70 minuter försenat, ca 40 grader varmt i samtliga vagnar och dörrarna gick inte att öppna när vi stannade på perrongerna. Jag kom aldrig heller till Karlskrona där jag bor, istället fick vi hoppa av i Ronneby för ersättningsbuss. Nu kör jag bil istället 23 mil varje dag!
Detta är vad jag har upplevt under mina 1500 mil: kväljande värme i vagnarna, på vintrarna svinkallt, äckliga toaletter, skitiga säten, trängsel, felskyltningar på vagnarna, dörrar som inte går att öppna, kladdiga golv och fulla soppåsar.
Övrigt: loket startar inte, vi kan inte koppla ihop med övriga tågsetet, det står lok på rälsen så vi får ställa in, obehöriga på rälsen, brand och elfel.
Nu när barn bli involverade i våra liv tänker vi flytta för dethär är inte hållbart. Vi vill ha ett familjeliv.
Dessutom är det bisarrt hur politikerna pratar miljö och tåg, men det är billigare att ta bilen och betala dyr parkering i Malmö, än en returbiljett på tåget.
Kolla in svaren Linus Eriksson, trafikdirektören på Skånetrafiken gav mig på frågor kring bilpendling!
Läs den långa fråga och svar-konversationen längre ner på sidan, den publicerades 10:16.
När tågen till Trelleborg blir försenade så, har hänt ett par gånger för min egen del men jag åker inte med alla avgångar, "slängs" man av på någon utav stationerna innan Trelleborg. Som orskak heter det att tåget är så pass försenat så att det måste vända tidigare.
Är det inte bättre att ha ytterligare ett tåg till förfogande i Trelleborg som de kan sätta in vid förseningar och låta det tåget som är försent gå ända vägen fram?
Hur kul är det att bli avslängd för att stå och vänta på nästa tåg? På sommaren är det lite mer ok men på vintern. Ibland så sätts det in buss sista vägen men där får inte alla resenärerna plats utan tvingas vänta ytterliggare. Jag vet om att det är enkelspår men det är "lättare" att sitta kvar på tåget och vänta än att stå ute.
Vet inte om jag kan tycka att Skånetrafiken bryr sig så där jätte mycket om sina resenärer.
Självmordsfall går inte att förhindra av järnvägs- eller tågansvariga. T ex den man som hoppade ner på spåren på Höörs station mycket nyligen och lade sig över precis innan ett godståg passerade. Följder bl a chockade vittnen (och troligen lokförare) samt stoppad tågtrafik för alla tåg som passerar Höör bl a Pågatåg, Öresundståg och Stockholmstågen.
Varje dag händer det att
Obehöriga på eller vid spåret har blivit allt vanligare. Varje dag händer det att personer genar över spår eller går under nerfällda bommar, enligt Trafikverket. Årligen omkommer 70–110 människor på grund av att de har befunnit sig på spårområdet. Många av dem har underskattat riskerna och kanske bara försökt vinna någon minut genom att ta en genväg.
Förutom att det är förbjudet och farligt leder obehörigt spårbeträdande också till många tågförseningar. Varje dag stoppas eller sänks hastigheten för upp till 80 tåg på grund av obehöriga i eller intill järnvägsspåren.
Trafikverket arbetar med informationsinsatser om att det är förbjudet att vistas i spårområdet. Olovligt beträdande av spårområdet är förbjudet enligt Järnvägslagen § 9 kap 1 och §10 kap 4 och kan ge böter på 3 000 kronor.
Obehöriga på eller vid spåret har blivit allt vanligare. Varje dag händer det att personer genar över spår eller går under nerfällda bommar, enligt Trafikverket. Årligen omkommer 70–110 människor på grund av att de har befunnit sig på spårområdet.
Förutom att det är förbjudet och farligt leder obehörigt spårbeträdande också till många tågförseningar. Varje dag stoppas eller sänks hastigheten för upp till 80 tåg på grund av obehöriga i eller intill järnvägsspåren.
Trafikverket arbetar med informationsinsatser om att det är förbjudet att vistas i spårområdet. Olovligt beträdande av spårområdet är förbjudet enligt Järnvägslagen § 9 kap 1 och §10 kap 4 och kan ge böter på 3 000 kronor.
Trafikverkets övergripande mål är att antalet dödade och allvarligt skadade ska ha minskat med hälften till år 2020 jämfört med 2010. Därför investeras cirka en miljard kronor för att förstärka säkerheten vid järnvägen i hela landet fram till 2020.
Läs mer på Trafikverket.
Det är Trafikverkets trafikinformatörer som är ansvariga för att uppdatera resenärer om trafikläget. De ska via skärmar följa tågens väg och hålla sig ajour med trafikläget. Informatörerna ska sen informera på stationer genom högtalarutrop, plattformsskyltar och monitorer.
På några stationer och resecentrum finns det också stationsvärdar eller informationsvärdar.
På stationer där det saknas högtalare och skyltar kan du istället besöka Trafikverkets startsida för att få aktuell trafikinformation.
Som jag förstår det så följer Skånetrafiken de lagar och regler som gäller. Om du har månadskort så hamnar du i en kategori resenärer som antas göra ett visst antal resor per månad, något som påverkar det du får ut för en enskild resa.
Men vi ska titta lite mer på ersättningar!
I början av juni presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth och Isabella Lövin, klimatminister och vice statsminister, regeringens nationella plan för infrastrukturen åren 2018–2029, en satsning på totalt 700 miljarder kronor.
Den nationella planen för transportsystemet beskriver hur den statliga infrastrukturen ska underhållas och utvecklas. Åtgärderna ska bidra till ett modernt, effektivt och hållbart transportsystem för människor och företag - idag och i framtiden. Planen omfattar en tolvårsperiod, och uppdateras vart fjärde år.
Här försöker Trafikverket förklara vad den nationella planen är för något.
Nationell plan för transportsystemet 2018–2029 kan du läsa om här.
Här är planen för södra Sverige.
Shit så dåligt, det är inte första gången.
Nu sackar tåget igen.
Uselt.
Skriv till Trafikverket och meddela dem om vilka stationer det gäller! Gå in här!
Sträckan du pratar om är det väldigt vanligt att folk väljer bil. 85 procent av resandet sker med bil enligt Skånetrafiken. Har inte det påverkat negativt, med köer och olyckor?
Menar du att det privatekonomiskt går på ett ut att äga och pendla med bil?
Men jag har hört mycket om Simrishamn - Malmö, så jag ska se om jag kan titta på vad som görs på den sträckan! Tack för att du läser och skriver in!
Skriv mer till mig på mikael.nordlander@svt.se så ska jag se vad jag kan fråga Skånetrafiken om deras krav på Bussakuten som är de som beställer in bussarna.
Vad kan man göra åt problemet!
1. Anställ ytterst kompetens för fordonen, som kan följa upp levererad kvalitet dygnet runt från depå/verkstad.
2. Rensa ut alla odugliga och inkompetenta byråkrater på Skånetrafiken, som idag hanterar Öresundståg och Pågatåg.
3. Inför höga bötesbelopp mot verkstad och depå, då de inte levererar den kvalitet och fordon som de skall enligt avtal.
4. Fordonsomlopp som inte är enligt avtal, skall ställas in och debiteras på verkstad/depå.
5. Trafikverket skall beläggas med ersättningskrav på inställda krav.
6. Trafikverket skall kunna göra spår/el insatser inom 20 minuter, i alla situationer.
Upptagna järnvägsspår pga underhållsarbete kan avhjälpas genom samtidiga investeringar i alternativa färdmedel, exempelvis genom betydligt ökad busstrafik. Men något får mig att tro att detta inte kommer prioriteras av ledande politiker och ansvariga organisationer. Det är nämligen inte de mest inflytelserika och välbärgade i landet som tar tåget och engagerar sig i dess framtid.
Förslag: hoppa över Hjärup (som både har buss och flera andra avgångar) på denna sträcka så blir det kanske inte lika sårbart med mötande tåg och enkelspår längre fram på sträckan ELLER iaf be tåget i Teckomatorp att vänta in så man kan ta sig hem via mötande tåg.
De två spår man bygger i dag skulle helst behöva vara fyra 2037 enligt honom.
Skit i höghastighetståg...
Se till att de vanliga tågen går istället!!!