SVT rapporterade · Hur upplever du tågtrafiken? Berätta här!

 
Här kan du se hela vår granskning som gått i tre delar under veckan.

Med bland andra tågexperten Per Corshammar, Trafikutskottet ordförande Karin Svensson Smith (MP), Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson och infrastrukturminister Tomas Eneroth och Trafikverkets regionchef Lennart Andersson. 
08.43
Jag pendlar till och från Malmö-Köpenhamn och under mina 7 år som pendlare har det alltid varit problem men det blir bara värre och värre och med en patetisk liten förseningskompensation gör det saken inte bättre. Ac fungerar inte, korta tåg som är packade till breddningsgraden. Jag skickade ett sms till min vännina igår som också jobbar i Köpenhamn för jag var i shock.. tåget jag skulle ta var i tid. Var första gången på några veckor det hände!
08.50
Det är mycket som man kan berätta om trafiken i Skåne och inte bara tågtrafiken utan även regionsbussar, de är inget bättre. Jag pendlar ca 3 timmar om dagen, om allt går som det ska men jag kan inte minnas när min resa tog bara 3 timmar, snarare 4,5,6 eller att man inte ens kommer hem utan blir upphämtad av någon. Det är förskräckligt och jag funderar på att säga upp mig då jag inte har någon möjlighet till att tillbringa 4-6 timmar om dagen fast i trafiken. Min dag börjar innan 5 och jag är aldrig hemma innan 20! När ska jag hinna träffa mina barn, äta, vila?? Någon hjälp från Skånetrafiken har man aldrig fått, de ordnar inte ens ersättningsbussar, eller att de ger någon info om förseningar, oftast så vet de inte. Oftast börjar resan och efter någon minut är det stopp. Ett vanligt fel är mötande tåg. Men herregud, vet de inte i förväg att det kommer tåg vid den tiden så man får planera resan i tid! Eller så har någon tåg fastnat på spåret och då är man stående i några timmar. Från kl 5, har jag tur att komma till arbetet 9 och då har det gått 4 timmar och jag inte ens börjat jobba! När ska jag hinna jobba in den tiden när jag kommer hem 20! och det är på grund av tågförseningar eller uteblivna tåg helt. Minst en gång i veckan måste någon komma och hämta mig på jobbet för jag kan inte ta mig hem. Att söka ersättning är inte lönt, hur ska de kunna ersätta min förlorade arbetstid, min tid med mina barn, min tid till vila!?
@Ninna - Hej, det låter onekligen jobbigt. Vilka sträckor är det du pendlar? 
09.05
Via mejl från Patrik Stenlundh: "Man hör ju var och varannan vecka om inställda eller kraftigt försenade tåg. Jag pendlar med buss mellan Hörby och Malmö varje dag. De fungerar jättebra. Det är sällan de är försenade mer än någon enstaka minut och jag tror bara de nya dubbeldäckarna som infördes för ca 2 år sedan har varit inställda 1-2 gånger på 2 år."
 
Tack Patrik, jag ska se om jag kan få fram statistik och fakta kring hur busstrafiken fungerar! 
Enligt Skånetrafiken var 83 procent av Regionbussarna i tid under 2017. Den näst lägsta siffran på 10-talet. 2010 var 80 procent av bussarna i tid och övriga år mellan 84 och 87 procent. 
09.19
Skånetrafiken måste se till att det finns en tågvärd vid perrongbyte och förseningar. Värden ska se till att alla får information om varifrån tåget kommer att gå och hur dags. De som inte ser och hör så bra blir stående och kommer inte hem.
Skånetrafiken bör som flygbolagen erbjuda hotellövernattning och mat till strandsatta mitt i natten. Barn och funktionshindrade behöver extra möjlighet till hjälp på perrongen vid ändringar. Alla är inte vana pendlare.
Värdar behöver informera pm var ersättningsbussar finns. Vi har sprungit runt i Malmö utan att hitta bussen. Tydliga kartor är ett krav och chafförerna måste stå på rätt plats vilket de inte gjort. Det måste finnas ersättningsbussar till alla inställda tåg. På vissa orter finns ingen annan möjlighet än tåg för att komma till städerna. Man är helt avskuren från omvärlden;, att nå jobb, läkarbesök, apotek är en lyx.
Vatten måste finnas på tågen , så var det förr när resan tog lång tid.
@Elisabeth - Ja, information till resenärer är en vanligt återkommande fråga. På flera ställen, som i exempelvis Lund där det byggs om, så finns det personal i gula västar som hjälper till. 
 
En annan satsning är realtidsuppdaterad trafikinformation som visar anslutningstrafik, färdväg och hållplatser på drygt 150 bussar i Malmö, Söderslätt samt Landskrona. Det tas i bruk under hösten 2018.   
09.25
Ett exempel angående det här med ersättningsbussar: I rusningstid reser cirka 7000 personer i timmen mellan Malmö och Lund. Det motsvarar 140 bussar. Bussarna kan först beställas då en akut störning har inträffat och då är det omöjligt att få fram det stora antalet fordon. Och även om det gick så är inte väg – och stationsinfrastrukturen byggd för att rymma en sådan mängd bussar.
09.33
Själv jobbar jag extra som städare på tågen. Och råkar därför utför många förseningar när vi går på ca 7 tåg per dag. Tyvärr är det folk som går på spåren som händer ofta. Detta nämns inte alltid till passagerare då det är ett känsligt ämne. Tågen får signaler att stanna och de blir så kallade "signalfel". Annars är det ofta signalfel så som man kan tänka sig att det är dvs elen till lampor osv. Båda dessa är ofta pevårkadr av personer på spåren, folk som går över eller folk som tar kopparen som finns där. I båda fallen hade det underlättar att sätta staket för spåren så färre vistas där.
@Emma - Tack för att du delar med dig, hoppas att du och dina kollegors åsikter tas tillvara!
09.41
Om tågen ska gå eller inte är en ständig källa till oro. Bor i Hässleholm och har just slutat mitt fantastiska nattjobb i Malmö pga detta. Att behöva kolla Skånetrafikens hemsida flera timmar innan avgång är stressande..jag vet ju att mina kollegor vill kunna gå hem i tid! Att sedan reskorten är tokdyra i Skåne gör inte saken bättre!
09.48
När det är tågförseningar måste Trafikverket göra bättre prognoser på när felet kan vara avhjälpt. Då kan Skånetrafiken informera bättre samt att vi pendlare kan ta beslut om hur vi ska ta oss hem tidigare. Det kan ju finnas alternativ att kunna åka eller att man kan få skjuts hem. En annan vansinnig grej är att samla alla resenärer till en hållplats tex Eslöv utan att informera innan man hoppar på tåget i Lund. Kan man istället informera innan man hoppar på så kan fler välja alternativa resval från Lund istället för att alla väntar I Lund
@JonasJönsson - Som du skriver så är det Trafikverket som ansvarar för informationen på perronger och på informationstavlor. 
 
Enligt Skånetrafiken kommer de att försöka bli bättre på att nå ut med information: Under det kommande året är det tänkt att nya funktioner ska lanseras, vilka förenklar för resenärerna att planera sin resa. Bland annat är det tänkt att Skånetrafiken-appen ska meddela om eventuella förändringar som påverkar en specifik resa och GPS-funktionen utvecklas för att bättre informera om var en buss eller tåg befinner sig i realtid.
09.55
Pendlar dagligen Malmö -Lund en sträcka som verkar vara en förbannelse inte en dag utan något strul med tåg , funderar att sluta åka tåg tar buss istället . Tågtrafiken är bara pinsam . Resegarantin är ett skämt i sig . Skärpning om ni vill ha resenärer kvar .
@Kent - Södra stambanan mellan Malmö och Lund byggs ut från två till fyra spår. Kapaciteten ska öka på sträckan och järnvägstrafiken bli mindre känslig för störningar. Beräknas vara klart 2024 dock. Det hjälper ju inte dig i dagsläget. 
Skånetrafiken säger att de nu genomför en förstärkning av busstrafiken i rusningstrafik på följande regionbusslinjer 100, 171, 130, 131, 146, 301 och 545 samt Stadstrafiken i Helsingborg linje 4 och linje 6, i Malmö linje 1 och 32 samt Lund linje 4.
10.03
Jag pendlar mellan Malmö o Eslöv. Det är ofta tåg är inställda el kör en annan väg o då stannar det inte i Eslöv. Men värst är om man har en tid att passa efter jobb, tex tandläkare el läkare. Då får jag betala för jag har ju inte kunnat avboka i tid. O var blir ersättningsbussarna av i Eslöv?
@Pia - Trafikverket säger att 88 procent av tågen från Eslöv gick i tid under perioden 27 april till 13 maj. 
Hur har ni det med regionbussar? 
10.09
Hur ser det ut där ute i Skåne idag? Skicka in bilder eller filmer från er vardag i tågtrafiken!
10.14
Jag har slutat lita på att tåget i Skåne kan ta mig från A-B utan att ha problem och blir försenad eller ens komma fram. Värst är det när man ska ta sig till jobbet (från Malmö till Helsingborg) eller ibland korta sträckor mellan (Lund och Malmö) som är knappt 15km.

Det andra värsta att ta Öresundståget från Lund/Malmö till Kastrup flygplats! Man ska räkna med förseningar, stopp och annat. Ersättningsbussarna är inte gjorda för att ta emot stora resväskor, det blir riktigt jobbigt när man ska byta. Ofta kommer man INTE i tid till sin destination. Jag har övergivit båda tåg och bussar till fördel av friheten med bil även om det kostar mer men den tar mig precis dit jag vill utan att jag får hjärtattack av förseningarna som tågen tillför!
10.38
Trafikverket låter meddela att det inte finns någon statistik hos dem angående inställda eller försenade bussar i Skåne. 
 
Däremot finns det statistik på ankomstpunktlighet för persontåg till utvalda orter här.
11.04
Ett stort problem med ersättningsbussar är att det tar lång tid från det att tågstoppet inträffar tills ersättningstrafiken är på plats. Detta har jag full förståelse för, men ge då oss resenärer korrekt information.

För någon vecka sedan ställdes trafiken in strax efter kl 6 på morgonen. Jag skulle åka tåg 7.31 och i appen stod klart och tydligt att det rullade ersättningsbussar.

Jag kontaktade Skånetrafiken för att få en beräknad avgångstid från min (mindre mellan)station och fick då svaret att inga bussar var i trafik ännu. De återkopplade till mig cirka 8.20 och meddelade att den första bussen nu var på väg längs tågsträckan.

Det innebär alltså att i mer än 2 timmar har man kommunicerat till resenärer att det går bussar, faktiskt går, men i verkligheten fanns det inga bussar i trafik.

I detta fallet hade det varit bättre att vara tydlig med att man arbetar med att få igång ersättningstrafik, men att i dagsläget är man som resenär inte hjälpt av att stå och vänta på bussen.

Det är nästan ett hån mot oss som reser att vänta 2 timmar på något som inte ens existerar.
@Anders - Det här låter ju inte bra alls. Har det hänt dig mer än en gång? 
 
Har det hänt någon annan som följer oss här idag!? 

Berätta mer om ersättningsbussar! 
11.13
När jag frågade Skånetrafikens kundcenter varför ersättningen vid förseningar har sjunkit fick jag svaret: "Bussarna och tågen är tyvärr försenade relativt ofta. Det gjorde, med den gamla reseersättningen, att pendlare kunde bekosta sitt pendlarkort med alla förseningsersättningar. Vi har därför sänkt reseersättningen så att det inte ska vara möjligt längre". Borde inte lösningen vara att minska förseningarna - inte förseningsersättningen?
@Alicia - Enligt Skånetrafiken ska en försening på 20–39 minuter ge 50 procent av resans pris i ersättning. En försening på 40–59 minuter ge 75 procent av resans pris i ersättning och det är mer än 60 minuter försening ska de ge 100 procent av resans pris i ersättning. Menar du att det ändrats? 
11.22
Visserligen intressant att få veta genomsnittlig ankomstpunktlighet, men mer relevant vore att redovisa detta per timme per veckodag. Att ett tåg är försenad på måndag kl 07:40 drabbar med stor sannolikhet långt fler än om den är försenad 14:30 på söndag.
@MJL - Tar den frågan vidare och hoppas på att kunna ge dig ett bra svar! 
11.25
På Trafikverkets hemsida kan du läsa vilka olika järnvägsprojekt det arbetas på i Skåne. Läs mer här
11.26
Senast jag åkte så blev resan mellan Kävlinge och Malmö som jag tänkte åka inställd, visst inget nytt, hade inte bråttom och är inte hied så satt snällt och väntade på nästa avgång.

Problemet som gjorde mig förbannad var att när jag ville anmäla att jag blivit drabbad så fanns inte resan på hemsidan att välja. Satt i tio minuter och försökte få rätt på det men icke. Okej att bli sen men att vägra erkänna att man ställt in en resa är trams.
11.39

En av lösningarna på tågstrulen är att södra stambanan mellan Malmö och Lund byggs ut från två till fyra spår. Kapaciteten ökar på sträckan och järnvägstrafiken blir mindre känslig för störningar. 

Delar av sträckan mellan Lund och Arlöv byggs under marknivå för att minska bullerstörningar, och fler och bättre passager byggs över spåren för att öka tillgängligheten i samhällena.

Järnvägsombyggnaden är ett av de större infrastrukturprojekten i Skåne de kommande åren. Stationerna Burlöv, Åkarp och Hjärup byggs om och en helt ny station planeras vid Klostergården i södra Lund. Projektet omfattar också en ombyggnad av motorvägsbroarna vid trafikplats Alnarp.

Bygget startade hösten 2017. Fyra spår mellan Lund och Arlöv beräknas vara i full drift 2024.

11.55
Många har skrivit om ersättningarna och ersättningsnivån, så jag ringde till Skånetrafiken för att kolla av. 
 
- Ersättningarna sänktes i fjol på grund av besparingskrav, vi var generösare tidigare. Men samtidigt är mängden ärenden större, fler är berättigade till ersättning, säger Susanne Jönsson på Skånetrafiken.
 
Det finns i dagsläget inga planer på att öka på potten pengar för att kompensera resenärer enligt Skånetrafiken. Om det ska komma och ändras är det upp till Region Skåne. 
 
- Vi ligger i enlighet med vad lagen om ersättning säger.
 
Mer om ersättningar här.
11.59
Slutade åka tåg för jag riskerade att bli av med mitt jobb pga förseningar i tid och otid. Nu är jag en riktig miljöbov för att jag måste ta bilen.
@Karina - Trist att du ska behöva välja bil om du gärna åker tåg! Hoppas det blir bättre framöver! 
12.34
Bor i Marieholm och pendlar till Helsingborg. Här känns det lite som lotteri om tåget kommer eller inte. Vid minsta försening hoppar tåget nämligen över marieholm och eslöv station. Då går det inget tåg. Det kan också vara så att man sitter på tåget på våg hem och plötsligt så meddelar de att detta tåg går tyvärr inte till marieholm idag. Då får man välja att antingen hoppa av i teckomatorp och vänta på en ersättningsbuss som troligtvis inte kommer eller åka vidare till lund och göra samma sak.

Har som exempel bara i maj månad fått ta bilen till jobbet vid 7 tillfällen för tåget inte gått. Jag har dessutom fått ta mig från teckomatorp eller lund med taxi 3 ggr då tåget inte gått hela vägen och det inte kommit någon buss. Jag har körkort så jag har ett alternativ, min fru saknar körkort och blir strandad i lund om tåget inte går. Hon har otaliga gånger fått ringa till förskolan och be om ursäkt för att hon blir sen att hämta barnen.

Lite tokigt att behöva ta bilen när vi har en ny fin station i byn och det faktiskt går snabbare att ta tåget till jobbet. Jag kan köpa en försening på några minuter om jag tar mig hem men inte flera timmar. Man kan också undra vad eslövs politiker tycker om att man regelbundet ställer in avgångar som rutin när kommunen varit med att betala mycket av stationen i Marieholm.
13.11
Frågan om hur många som försenas dök upp, alltså att vi borde prata om antal försenade personer istället för att prata om statistik över försenade tåg.

Såklart är det olika beroende på vilka stationer som exempelvis bygger om eller vilka sträckor som är eftersatta, men det är rätt tydligt i övrigt. Det är som värst när flest reser.
 
- Generellt sett så hänger det ihop så att vi har sämst punktlighet när det går som mest med tåg. Eller bäst när det går som minst med tåg, säger Tomas Johansson på Trafikverket.

- Lördagar och söndagar går det färre tåg än på vardagar, och punktligheten är också något bättre på lördagar och söndagar.

I rusningstrafik på morgonen mellan 07-09 och på eftermiddag 16-18 går det fler tåg än under mitt på dagen och då blir det ofta trängsel på spåren.

- En störning på ett tåg fortplantar sig ofta till tåg i närheten i form av följdförseningar.
13.55
Är det inte bättre att prata om vad som behöv göras än att gnälla vad vi vet och kommer att fortsätta framöver. Att dom är kass nu har dom klart visat.
@K.klarin - I våra inslag som går under veckan försöker vi ta reda på orsaker och vem som har ansvaret. 
14.17
Många har skrivit till mig om att de upplever att Marieholm och Eslöv ofta är drabbade av strul och passerande tåg och det tackar jag för och fortsätt gärna! Jag håller nu på och nystar i vad det kan bero på.
 
Återkommer när jag får några svar! 
14.32
Jag pendlar mellan Hässleholm och Älmhult. Har jag en viktigt tid att passa tar jag inte tåget.
15.13
Jag har fått sparken 2 gånger på grund av øresundstragiken. Vet inte vad alla förseningar och "singnalfel" har gjort för permanent skada på min själ, men det kan ju knappast vara bra för folkhälsan med alla dessa frustrationer från alla resenärer. Och tågpersonalen, stackars satar.
/ xpendlaren
15.14
Pågatåget från Malmö skulle gå kl 14.53 nen har signalfel och går nu kl 15.09. Har varit signalfel mycket nu denna vecka. Pendlar ofta mellan Malmö och Lund.
@AnnStreling - Hoppas tåget gått på den tid de ändrade till! 
15.14
Skånetrafiken vill att resande över bron skall öka, men jag tar aldrig tåget längre om jag skall resa från Kastrup, kan inte lita på att komma i tid till flyget oavsett hur mycket tidigare man åker
15.25
Många har skrivit om tågtrafiken i Eslöv och Marieholm. En person som kallar sig Petter undrade vad Eslövs politiker tycker om att man regelbundet ställer in avgångar som rutin när kommunen varit med att betala mycket av stationen i Marieholm. En bra fråga tycker jag, så jag kontaktade kommunen i Eslöv.
 
- Självklart är det inte hållbart att inte tågen trafikerar fullt ut och kommunen har också varit med och investerat i att få tåg Eslöv till Helsingborg med stopp i Marieholm, säger Johan Andersson (S), Kommunstyrelsens ordförande i Eslöv.
 
- Vi har så klart synpunkter till Trafikverket och har bland annat redan tryckt på om ersättningstrafik. Både arbetsresande och skolungdom är drabbade. Därför påverkas även kommunen som måste se till att ungdomarna kommer till skolan.
 
Ser ni att tågen ofta passerar Marieholm och även Eslöv?
 
- Det finns borttagna turer på grund av banarbete som försämrar servicen för våra kommuninvånare. Det är betydligt värre när ändringar görs med kort varsel och bussar ej hinner sättas in. I Marieholm är det särskilt känsligt då ingen annan kollektivtrafik finns att tillgå.
 
Vad gör ni åt det?
 
Tilltron till kollektivtrafik minskar när det inte fungerar och därför är det viktigt att tågen fungerar samt att information och ersättande trafik sätts in på rätt tillfälle. Vi diskuterar detta med Skånetrafiken och Trafikverket.
 
16.43
Det finns storförbättringspotential gällande information på sena eller inställda tåg.
Ett exempel är tåget som går från Älmhult-Malmö 16:28. Det går tomt söderifrån och blir ofta inställt om andra tåg på samma sträcka är försenade. Att detta tåg är inställt borde de som planerar veta en stund innan den satta avgångstiden men information går sällan eller aldrig ut till passagerare tidigare än 5 min innan avgång faktiskt ska gå från Älmhult.
16.45
Skånetrafiken hade under eftermiddagen frågestund med trafikdirektör Linus Eriksson. Där svarade han på många av de vanligaste frågorna som vi också sett här. Går att se på deras Facebook-sida.
17.14
Visst är det mycket problem just i Marieholm. Funderade på att titta på hus där men då tågen hoppar över Marieholm om de är försenade ynka 10 minuter från Lund så känns det ju inte hållbart att bo där. Har vänner som bor där så åker ju dit lite av och till och med ett tåg i timmen är man beroende av att just det tåget faktiskt fungerar.
Vid planerade underhåll har dock ersättningsbussarna fungerat bra de gånger jag åkt där.
08.26
Kommer SVT att göra besök på Trafikcentralen i Malmö för att se hur trafikverket trafikleder järnvägen därifrån och hur de hanterar trafikstörningar? Kommer ni även besöka någon av underhållsentreprenörerna (t.ex. Infranord och Strukton) som jobbar på järnvägen i Malmös område?
@Mathias - Inget av det står på agendan, men det är klart intressanta reportage du pratar om här! Har du någon koppling till någon av dem så mejla in! 
mikael.nordlander@svt.se 
08.30
Tänkte att politiker vill att bli bilfritt i centrum men om kolligtiv trafik inte fungera och att svårt ta sig hem efter 22.00-23.00 och kom i tid till jobbetDå är tvungen kör bil De sätter käppa hjulet
Hur går det ihop? Kirsten
@KirstenBöhm - Hej! Var bor du? 
Vi kommer försöka prata med Region Skåne om deras tankar kring bilpendling under veckan! 
08.33
Har hört att de aldrig fungerande ersättningsbussarna egentligen inte existerar, utom för planerade avbrott. Skånetrafiken har ingen chans att få fram bussar eller chaufförer trots att det utlovas. Det skulle krävas 140 bussar för att ersätta vid avbrott Lund - Malmö i rusningstid, ca 7000 pers/timma.
Hur ser egentligen dessa avtal om ersättningsbussar ut? Finns det X antal garanterade bussar med chaufförer inom viss tid? Hur fungerar det med standby för hjälplok etc som kan dra ett havererat tåg till plattform? Man får intryck att det kan dröja 6-8 timmar innan man kan purra någon ledig lokförare.
@Ingrid - Hej, jag är ingen expert på det här med ersättningsbussar. Ska nysta lite i det, men som jag förstår det så finns det inga bussar stand-by så att säga. De efterfrågas när behov finns. Men hörde på deras prata med trafikdirektören Linus Eriksson igår att det ska göras om något och det ska införas en tidsgaranti på de större orterna. 
Titta på Skånetrafikens Facebook-sida! 
08.34
Jag upplever att helhetsupplevelesen som tågpendlare - från det att jag lämnar mitt hem på väster i Lund, via tåget, till det att anländer till min arbetsplats i Malmö - har förbättringspotential. Det är flera aktörer som behöver samverka.
- Jag cyklar till västra stationen I Lund. Cykelvägen utmed Trollebergsvägen är direkt farlig och det är incidenter i princip dagligen med korsande biltrafik.
- På västra stationen i Lund har det sedan jag började pendla 2008 varit ont om cykelparkeringar.
- På cykelparkeringen är det för tätt mellan parkeringsplatserna så cyklarna får bändas in.
- Cykelparkeringen är mycket dåligt upplyst på vintern.
- För att se en informationstavla om avgångar mm behöver jag gå en omväg från cykelparkeringen.
- De informationstavlor som finns är väldigt små. Man måste komma mycket nära för att se vad som står på dem (jämför med vilken flygplats som helst)
- Informationen i appen och informationstavlorna är ofta olika.
- nerifrån undergången i Lund kan man inte se vilka tåg som går från vilken perrong.
- När man står på perrongen skymmer perrongtaken både informationstavlorna och klockorna.
- Ibland stämmer inte informationstavlorna på perrongen med vad som faktiskt gäller för tågen.
- Som resande mellan Malmö och Lund är det oftast inget problem att tågen är försenade så länge de går, då tågen går så tätt
- Oftast finns det sittplats.
- När man ska visa sin app-biljett är det väldigt många tryck i mobilen. Jämför med Spotify som jag kan sätta igång med ett svep och ett tryck.
- Jag har fortfarande kvar den gamla appen då den är enklare att kolla tidtabellen i än den nya.
- Mobiltäckningen på tågen har en del övrigt att önska. Värst är det på centralen i Malmö
- Wifi på tågen har jag slutat försöka använda (finns det kvar?). Har aldrig fått det att fungera.
- På centralen i Malmö har ena rulltrappan varit trasig i veckor.
- På centralen saknar jag bra informationstavlor när jag kommer in från busshållplatserna och ska med tåget mot Lund. Ibland går tågen mot lund från spår 6 men för att se det måste jag antingen kolla appen ( som inte alltid stämmer) eller en liten tv som sitter i ett hörn eller den stora fina tavlan i nya stationsdelen, men då har jag ju redan gått förbi spår 6.
- På triangeln har man för vana att städa rulltrapporna i rusningstid.
- På triangeln saknar jag informationstavlor utanför stationsbyggnaden och i rulltrappan ned.
@AndersKammenhed - Bra summerat, alla små moment är ju delar av helhetsupplevelsen! 
08.34
Jag tycker att all tågtrafik ska ställas in tills anläggning och tåg är i sådant skick att det kan garanteras att kunna köra.
Det är oansvarigt att få folk att påbörja resor som med största sannolikhet kommer att haverera.
Under Maj månad 2018 har jag inte en enda dag kommit hem i tid. Betalar för en tjänst som jag inte får är per definition bedrägeri.

• Spårfel
• Signalfel
• Kort tåg pga vagnsbrist
• Personalbrist
• Spårspring
• Ingen prognos kan ges när trafik kan återupptas
• Strömlöst
• Ingen information
• Felaktig information
• Rulltrappor ur funktion
• Toaletter ur funktion
• Klimatanläggning ur funktion.
• Smutsiga säten
• Avstängda dörrar.
• Ersättningsbussar saknas

En mycket trött pendlare.
08.41
Foto: Johan Nilsson/TT
 
För den som verkligen vill sätta sig in i vad Skånetrafiken tänker sig hålla på med fram till 2021 kan läsa deras verksamhetsplan här
10.16
Enligt vad ni skrivit in om så är det tydligt att en del som kan väljer bil till jobb eller studier när tågsituationen i Skåne gör pendlande med tåg svårt eller omöjligt. Jag skrev till Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken och ställde frågor utifrån era inlägg.  
 
Foto: Anders Wiklund/TT
 
- Jag håller inte med om att de som kan, väljer bilen. Vi har cirka 420 000 dagliga resor i Skåne. 30 procent av dem är med tåg. Resandeökningen på tåg hittills i år är cirka 1 procent ackumulerat inklusive maj.
 
- Jag är därför övertygad om att de flesta väljer tåg för att de tycker att det är det bästa sättet att resa, ur flera perspektiv. Kostnadsmässigt givetvis, men även att du kan arbeta på tåg, motsvarande sträcka med bil tar längre tid än tåg, parkeringskostnad, miljöskäl osv. Så klart finns en viss grupp som ekonomiskt inte har möjligheten, till exempel studenter, men det är för enkelt för att dra den slutsatsen ovan.
 
- Däremot tror jag att tågstrulet, inte bara i maj utan under en längre tid i Skåne, starkt motverkar fortsatt tillväxt i tågresandet. Den demografiska tillväxten är 1,5 - 1,8 procent i Skåne och det är högkonjunktur. Vi borde haft en resandeutveckling på 3 - 5 procent. Något vi också haft historiskt.
 
Foto: Johan Nilsson/TT
 
Vad kan vara effekterna av att folk väljer bil, miljömässigt, innerstadsproblematik i exempelvis Malmö med ytterligare biltrafik vid rusningstid eller ren platsbrist då det inte finns plats till alla bilar?
 
- Tydligast är väl trafiksituationen på E6 Helsingborg-Malmö där marknadsandelen för bilen ligger på 85 procent, det vill säga 15 procent sker med tåg. E6 korkar igen vid Borgeby med många olyckor som följd. Det trots att vi har sju tåg i timmen på sträckan.
 
- Även innerstadssituationen påverkas såklart. Sämre luft och så vidare men den viktigaste faktorn är att den skånska, ja hela öresundsregionens tillväxt hämmas. Matchning mellan boende, arbete och utbildning försvåras. Skåne/Själland är flerkärnigt och därför mycket mer tågberoende än Stockholm och Göteborgsregionerna.
 
 Vad är lösningen på problemet?
 
 - Ökad robusthet främst genom mer kapacitet om vi pratar om rotorsaker. Kapacitetsutredningen från 2015 visar att vi är i kapacitetstaket i Skåne. Sveriges hårdast belastade sträcka är Lund-Malmö. Pulsådern där alla skånska tåg passerar i nord-sydriktning. Då getingmidjan i Stockholm avlastats med Citybanan. Det innebär att en liten störning snabbt får spridningseffekter och systemet har ingen inbyggd återhämtningskapacitet. Trafiken kan inte ledas om, eller ta andra vägar.
 
- Det viktigaste är alltså fyrspår (som är tekniskt oberoende av varandra) Malmö - Hässleholm samt att man bygger bort de skånska enkelspåren med start Hässleholm-Kristianstad, Ystad - Malmö, Helsingborg-Hässleholm. Men även bygga ny järnväg och öka kapaciteten på noderna, till exempel Lund C.
 
- Problemet är att det tar mycket lång tid i Sverige - för lång tid sett till behovet. Man bygger bara delar, och ser inte hela stråk (så som kunden faktiskt reser), det skapar nya flaskhalsar.
 
- Sedan finns det en lång rad av åtgärder på kort sikt, med allt från ökad bemanning i trafikledning, fler felavhjälpare, intensivare besiktningsverksamhet och förebyggande underhåll, reservhållning av viktiga komponenter, utbyte av kritiska bandelar som ofta går sönder, förbättrad trafikinformation, att bygga bort svagheterna i kontaktledningssystemet och så vidare.
 
Foto: Johan Nilsson / TT
 
Är situationen allvarlig - eller när blir det allvarligt?
 
- Situationen är definitiv allvarlig då tillväxten hämmas i regionen. Det slår tillbaka på förmågan att södra Sverige ska kunna växa hållbart. Fler i bil skapar bara nya problem. Bilen kan aldrig på ett hållbart sätt, ersätta de volymer som reser tåg. Vågar företag etablera sig i Skåne? Man slutar arbetspendla till Danmark och så vidare. Det senare har redan skett pga ID kontrollerna.
 
 Finns det någon plan eller något mål kring balans mellan bil och tågpendling?
 
- Det politiska målet är att öka marknadsandelen för kollektivtrafik till 40 procent 2030, från dagens 28 procent av alla motorburna resor. Det innebär att vi ska gå från 170 miljoner till cirka 320 miljoner resor per år med kollektivtrafik. Tåget är helt avgörande här.
 
10.18
Jag har under många år tagit flyget från Kastrup i samband med mitt arbete. Då har jag åkt tåg från Hässleholm dit. I början fungerade de alldeles utmärkt men under senaste åren har jag givit upp och kör nu istället då jag inte kan vara säker på att jag kommer fram i tid. Förtroendet är borta tyvärr!
10.24
Vi som bor längs Ystadbanan har det inte alltid så lätt. Många gånger känns det som att så fort det blir stopp så prioriteras alla extrabussar till resande mot Lund och vidare. Detta trots att det även går regionbussar från Malmö till Lund. Det är också en sträcka som stängs av tidigt när det blåser upp till storm. Ett problem jag upplever är också att information om hur man kan ta sig förbi hindret väldigt sällan finns. Tåg som inte kan ta sig förbi ett hinder borde ju vända och köra tillbaka där de kom ifrån. Jag har aldrig problem med att komma lite sent till jobb p g a förseningar men jag får ju snällt jobba in den tiden om man ska ligga på pluskontot. Ersättningen på 13 kr för 20 minuters försening motsvarar definitivt inte den förlorade tiden.
10.30
Via mejl från Svea Nilsson: Torsdag 31/5-18 skulle med Stockholmståget snabbtåg  kl.8:02. 5 min innan tågavgång meddelande sänds, vi blir försenade pga ingen lokförare, kom in med ett tåg sent på kvällen och han måste få sin nattvila vi vet inte när han han kommer! Inte klokt planeringsmiss? Efter väntan 36-40 min, nästa meddelande, nu är lokföraren på plats , vi måste tänka på  säkerheten... Snabbtåg jo jag tackar...
10.32
Magnus Ranebo via mejl: 
Politiker skall inte hålla på med infrastruktur, liksom sjukvården, i regionen, utan det skall vara en objektiv organisation fullständigt fri från politiska intressen som styr. Det politiska tjafset leder sällan till några förbättringar, utan det är särintressen som styr över vad som ”är bäst för folket”, ofta utan någon realistisk förankring. Det gäller generellt i Sverige och inte enbart i Skåne.
 
Avpolitisera Region Skåne vad avser kollektivtrafik, sätt in utbildade personer inom områdena som har kunskap/utbildning inom infrastruktur, flöden, transporter, logistik och ekonomi etc. Då kan det bli långsiktiga och hållbara lösningar samt kompetent personal som planerar och gör konkreta bedömningar med bra beslut.
 
10.38
Helena Persson via mejl: Tidigare gick det ersättningsbussar mellan Ystad - Malmö, Skurup - Malmö och Ystad via alla mellanstationer. Sedan några år tillbaka ha de tagit bort bussen Skurup - Malmö. Det är väldigt många som pendlar från Skurup så detta innebär att när ersättningsbussen kommer får inte alla plats, en del är redan fulla. För oss som bor i Skurup är tåget vårt enda alternativ, om man nu inte vill åka Skurup - Abbekås, Abbekås - Trelleborg, Trelleborg - Malmö. Vi är helt enkelt beroende av att trafiken fungerar.
10.47
Innan gick det direkt tåg från Åkarp till Örtofta.Togs bort 2016 om jag inte har fel.
Nu får man åka till lund och byta och sedan till Örtofta ..ca 55min.Om jag inte har fel va det halverad tid när det gick direkt tåg.Jobbar på sockerbolaget i Arlöv och produktionen kommer flyttas till Örtofta.Alla har inte bil eller har råd att köpa eller är ensamstånde osv.När jag va på semester i Berlin gick det tåg 5-7min i mellan.Måste finnas tåg som kan gå tidigt eller oftare.Man behöver inte påkostade tåg för att det ska vara bra.Det kan man se i Berlin att man har gamla tåg som fungerar.Politiker säger att vi ska åka mer kollektivt......ja just de ...det ska fungera då.Ska man behöva förlora sina jobb för att kollektiva trafiken inte fungerar.Om Sverige ska fungera , måste kollektiva fungera.Sverige är ett av världens mest exportberoende länder. Om man tog bort exporten skulle BNP falla med 50 procent
10.49
X2000 Göteborg - Lund C just nu 27 minuter sent. Informationen har denna gång varit ok gällande anledning. Signalfel, Pågatåg före och mötande tåg.
10.51
Har rest ca 1500 mil med Öresundstrafiken senaste halvåret. Trodde inte att något tv-kanal eller tidning skulle våga ställa frågan om vad vi resenärer tycker. För ilskan mot Öresundstrafiken är massiv.hos oss pendlare och vi har ändlösa erfarenheter att dela med oss av.

För två veckor sedan orkade jag inte mer. Då var tåget ca 70 minuter försenat, ca 40 grader varmt i samtliga vagnar och dörrarna gick inte att öppna när vi stannade på perrongerna. Jag kom aldrig heller till Karlskrona där jag bor, istället fick vi hoppa av i Ronneby för ersättningsbuss. Nu kör jag bil istället 23 mil varje dag!

Detta är vad jag har upplevt under mina 1500 mil: kväljande värme i vagnarna, på vintrarna svinkallt, äckliga toaletter, skitiga säten, trängsel, felskyltningar på vagnarna, dörrar som inte går att öppna, kladdiga golv och fulla soppåsar.

Övrigt: loket startar inte, vi kan inte koppla ihop med övriga tågsetet, det står lok på rälsen så vi får ställa in, obehöriga på rälsen, brand och elfel.
@Daniel - Hej Daniel! Jag hör dig och förstår verkligen din frustration!
 
Vi har varit ute många gånger och pratat med tågresenärer! Några av dessa har gått de senaste dagarna och versioner ligger länkade i den här artikeln! 
11.19
Pendlat många år mellan Stehag och Malmö men jag och min man har nu gett upp och tar bilen istället. Man kan inte lita på att tågen går eller att eventuella ersättningsbussar faktiskt åker in om Stehag. Det längsta det tagit mig att åka från Malmö till Stehag pga tågförseningar efter jobbet är 6h när det normalt borde ta under 1h.

Nu när barn bli involverade i våra liv tänker vi flytta för dethär är inte hållbart. Vi vill ha ett familjeliv.

Dessutom är det bisarrt hur politikerna pratar miljö och tåg, men det är billigare att ta bilen och betala dyr parkering i Malmö, än en returbiljett på tåget.
@N - Hej. Tråkigt att höra om situationen, men förstår dig verkligen. Ingen vill eller ska behöva resa i sex timmar om det ska ta en! 
Kolla in svaren Linus Eriksson, trafikdirektören på Skånetrafiken gav mig på frågor kring bilpendling! 
12.37
Lämnade mitt bra jobb Danmark för ett år sedan för det gick inte att pendla från Lund med alla tågproblem vi har. Har nu pendlat till Malmö, men slutar även med det. Orkar bara inte att det ständigt är problem med tågen - även på den lilla sträckan mellan Malmö och Lund. I morse var det fordonsfel och "tågkö" som stod högst upp i ursäktslistan. Känns som om man lottar ut dagens ursäkter alltid från en lottomaskin. Varje dag skall det vara nåt som strular.
12.46
Många har skrivit om ersättningsbussar och frånvaron av sådana vid tillfällen. Det finns också en rad spekulationer kring hur dessa bussar skaffas fram och av vilka bussbolag. Skånetrafikens Anna Fjellner svarar på de frågor jag formulerat efter era insändare.
 
Foto: Johan Nilsson / TT
 
- Vi köper tjänsten om ersättningsbussar av ett bussföretag – Bussakuten, som har som uppgift att fördela och hålla samman tillgången på ersättningsbussar med flera andra bussföretag – som en mäklare kan man säga, och det är de som även då förhandlar om priserna.
   
Bussakuten är de som gäller för tågersättande buss för Pågatågen enligt Skånetrafiken. För akut ersättningstrafik för Öresundstågen gäller ett annat upplägg där bolaget Transdev - som även kör Öresundstågen - har avtal med underleverantörer. I det här fallet använder även de Bussakuten för tågersättande buss.
 
- Just nu ligger en upphandling gällande planerad ersättningstrafik för både Pågatåg och Öresundståg ute. Anbuden öppnas dagen innan midsommar. Avtalet är planerat att träda i kraft den 9 dec 2018. Även i denna upphandling har kravet på spårning och kommunikation ökat.
 
Vilka krav tycker Skånetrafiken att det är rimligt att ställa för just ersättningstrafik?
 
- Vi vill självklart att våra kunder och resenärer ska ha så lite besvär som möjligt även när det uppstår en störning. Fordonen ska vara hela, rena och uppfylla sedvanliga säkerhetskrav och det ska också gå att spåra bussen och får information om vad som gäller.
  
Att ersätta ett eller flera tåg med bussar, går det?
- Det går inte att ersätta tågtrafiken utan att kunden märker det. Tåg är outstanding när det gäller restid och kapacitet. Tåg kör i 180 km och tar 10 gånger fler passagerare än bussen.
- Ett tågsätt har plats för cirka 235 sittande. I rusningstid består ett tåg ofta av minst två tågsätt, det vill säga 470 sittande. När så många människor ska ta bussen blir det fort kö. Ett tågsätt motsvarar fem bussar två tågsätt motsvarar 10 bussar och så vidare.
Foto: Johan Nilsson/TT
 
I rusningstid reser cirka 7000 personer per timme på sträckan mellan Malmö och Lund. Det skulle kräva 140 bussar per timme. Den busskapaciteten finns tyvärr inte att tillgå med kort varsel, enligt Skånetrafiken. Även om den skulle finnas så är inte väg - och stationsinfrastruktur byggd för att rymma så många bussar.
Vad för förbättringar sker det framöver gällande ersättningsbussar? 
- Med start i december 2018 kommer GPS med realtidsöverföring vara krav för Pågatågens ersättningsbussar. Det betyder att vi ska kunna informera kund om var bussarna är, när de kommer och avgår. Då kommer det även finnas bussar i stand-by. Ambitionen är att på sikt kunna utrusta vår app med denna information så att resenärer själv kan se vart ersättningsbussarna befinner sig. Färdigt 2020 för Pågatågen.
12.53
Hej! Jag reser varje dag mellan Dösjebro och Lund, har gjort så sedan 2009 , tyvärr så har det bara det senaste året blivit sämre med att hålla tider, inställda tåg och ersättningstrafik som i många fall varit helt obefintlig. Enda lösning på detta är att det satsas mer på järnvägen i Skåne. Om det nu är så att det ska införas miljözoner i de större städerna, hur ska vi som bor på landsbygden kunna ta oss in till stan om kommunikationerna inte funkar? Till politikerna i Regionen: se till att få det lokala tågnätet att funka innan ni satsar nåt på snabbtåg norrut!
Tack för dina åsikter! Hoppas du får det bättre pendlande förr än senare.
13.01
Enligt vad ni skrivit in om så är det tydligt att en del som kan väljer bil till jobb eller studier när tågsituationen i Skåne gör pendlande med tåg svårt eller omöjligt. Jag skrev till Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken och ställde frågor utifrån era inlägg.

Läs den långa fråga och svar-konversationen längre ner på sidan, den publicerades 10:16. 
13.07
Många har skrivit om ersättningsbussar och frånvaron av sådana vid tillfällen. Det finns också en rad spekulationer kring hur dessa bussar skaffas fram och av vilka bussbolag. Skånetrafikens Anna Fjellner svarar på de frågor jag formulerat efter era insändare, publicerades tidigare och finns på 12:46!
13.08
Är inte bara tågen som är dåliga även bussar går som dom vill
@Jimmy - Hej Jimmy. Var bor du och hur ser dina problem ut? 
13.32
Nått jag undrar över i alla de här tågförseningarna.

När tågen till Trelleborg blir försenade så, har hänt ett par gånger för min egen del men jag åker inte med alla avgångar, "slängs" man av på någon utav stationerna innan Trelleborg. Som orskak heter det att tåget är så pass försenat så att det måste vända tidigare.
Är det inte bättre att ha ytterligare ett tåg till förfogande i Trelleborg som de kan sätta in vid förseningar och låta det tåget som är försent gå ända vägen fram?
Hur kul är det att bli avslängd för att stå och vänta på nästa tåg? På sommaren är det lite mer ok men på vintern. Ibland så sätts det in buss sista vägen men där får inte alla resenärerna plats utan tvingas vänta ytterliggare. Jag vet om att det är enkelspår men det är "lättare" att sitta kvar på tåget och vänta än att stå ute.
Vet inte om jag kan tycka att Skånetrafiken bryr sig så där jätte mycket om sina resenärer.
@Lena - Oj! Det här har jag inte hört om tidigare. Vilken sträcka är det du reser? 
13.47
Det framgår kanske inte tydligt hur processen med ersättningsbussar går till någonstans, men det berättade Linus Eriksson lite kortfattat igår när han svarade på frågor på Facebook. 
 
Sammanfattat går det till såhär: Skånetrafiken inväntar prognos från Trafikverket. När de vet på ett ungefär hur det ligger till så beställer de bussar. Sen måste de få en återkoppling på hur många bussar det finns att tillgå innan de kan gå ut med när bussar kan finnas på plats. De flesta bussarna används ju som vanlig buss under dagen så det kan ta extra lång tid när trafiken är som mest intensiv. 
 
Från december, i och med ny upphandling, ställer Skånetrafiken krav på att de större pågatågsstationerna ska ha bussar på plats inom 20 minuter. De har också ett krav på antal bussar, men den siffran har de inte delat med sig av. 
14.14
Jag sitter här på kontoret dagarna i ända och mejlar, ringer, läser och skriver, men jag har det rätt bra. Jag har inte varit ute i tågtrafiken på flera dagar, så skicka gärna in bilder eller filmer från er tågpendlarvardag så jag vet hur det verkligen ser ut därute under veckan! 
 
Mejla in på mikael.nordlander@svt.se
 
Bifogar en bild på en väntande resenär försjunken i en bok under rusningstrafik. Tagen i Lund i fredags. 
 
 
 
 
14.26
Stockholm och Göteborg får stora tåsatsningar men inte Skåne. Regeringen borde priotera Simrishamnsbannan som går Malmö - Staffanstorp - Dalby - Veberöd - Sjöbo - Tomelilla - Simrishamn de knyter i hopp hela Skåne. Simrishamnsbannan bidrar till ett levande Skåne så fler kan bo kvar i mindre orter. Dagens tåg från Simrishamn tar 90 min till Malmö med den nya Simrishamnsbannan tar resan bara 60 min.
14.40
Hur mycket av alla förseningar beror på personer på spåren? Finns det statistik på det? Trafiken stoppas och det måste kontrolleras att personerna är borta innan trafiken startas igen. Inför höga böter, t ex uppåt 2000 kr, för obehöriga på spårområdet. Såg det i England. Kunde kanske avskräcka en del i alla fall. Eller sluta att stoppa tågtrafiken i dessa fall. Vad hände med eget ansvar? Samhället kan inte skydda människor mot allt!

Självmordsfall går inte att förhindra av järnvägs- eller tågansvariga. T ex den man som hoppade ner på spåren på Höörs station mycket nyligen och lade sig över precis innan ett godståg passerade. Följder bl a chockade vittnen (och troligen lokförare) samt stoppad tågtrafik för alla tåg som passerar Höör bl a Pågatåg, Öresundståg och Stockholmstågen.
@Christel - Hej Christel. En väldigt bra fråga! 

Varje dag händer det att

Obehöriga på eller vid spåret har blivit allt vanligare. Varje dag händer det att personer genar över spår eller går under nerfällda bommar, enligt Trafikverket. Årligen omkommer 70–110 människor på grund av att de har befunnit sig på spårområdet. Många av dem har underskattat riskerna och kanske bara försökt vinna någon minut genom att ta en genväg. 

Förutom att det är förbjudet och farligt leder obehörigt spårbeträdande också till många tågförseningar. Varje dag stoppas eller sänks hastigheten för upp till 80 tåg på grund av obehöriga i eller intill järnvägsspåren.

Trafikverket arbetar med informationsinsatser om att det är förbjudet att vistas i spårområdet. Olovligt beträdande av spårområdet är förbjudet enligt Järnvägslagen § 9 kap 1 och §10 kap 4 och kan ge böter på 3 000 kronor.

14.52

Obehöriga på eller vid spåret har blivit allt vanligare. Varje dag händer det att personer genar över spår eller går under nerfällda bommar, enligt Trafikverket. Årligen omkommer 70–110 människor på grund av att de har befunnit sig på spårområdet. 

Förutom att det är förbjudet och farligt leder obehörigt spårbeträdande också till många tågförseningar. Varje dag stoppas eller sänks hastigheten för upp till 80 tåg på grund av obehöriga i eller intill järnvägsspåren.

Trafikverket arbetar med informationsinsatser om att det är förbjudet att vistas i spårområdet. Olovligt beträdande av spårområdet är förbjudet enligt Järnvägslagen § 9 kap 1 och §10 kap 4 och kan ge böter på 3 000 kronor.

Trafikverkets övergripande mål är att antalet dödade och allvarligt skadade ska ha minskat med hälften till år 2020 jämfört med 2010. Därför investeras cirka en miljard kronor för att förstärka säkerheten vid järnvägen i hela landet fram till 2020.

Läs mer på Trafikverket
 

14.57
Ska åka från Karlskrona till Malmö med tåg som för det första skulle ha anlänt till Karlskrona 14.12 och avgått mot Malmö 14.47.tåget har ännu inte anlänt och på skylten står fortfarande Öresundståg 1085 mot Malmö Köpenhamn 14.47. En hel del folk väntar på perrongen- men ingen som helst information om när - eller om - tåget anländer och väntas avgå. Det är verkligen illa detta!
@Annica - Det låter frustrerande! Hoppas du får information snart! 
15.08

Det är Trafikverkets trafikinformatörer som är ansvariga för att uppdatera resenärer om trafikläget. De ska via skärmar följa tågens väg och hålla sig ajour med trafikläget. Informatörerna ska sen informera på stationer genom högtalarutrop, plattformsskyltar och monitorer.

På några stationer och resecentrum finns det också stationsvärdar eller informationsvärdar.

På stationer där det saknas högtalare och skyltar kan du istället besöka Trafikverkets startsida för att få aktuell trafikinformation.

16.47
Ikväll sänds den tredje delen av vår granskning av tågsituationen i Skåne. Slå på vid 18:30 om du tittar på TV eller efter 19:00 på Lokala Nyheter Skåne på SVT Play. Där kan du också se de tidigare delarna om du letar upp 18:30-sändningarna från de förgående dagarna! 
 
Hoppas de flesta av er kommer hem från jobbet i tid! 
17.00
Det absolut största problemet är att resegarantin för oss med månadskort. Några få kronor för långa långa förseningar. Det är något ni reportrar måste kolla upp. De procent som anges här tidigare gäller den som köper kontant eller med vanlig reskassa. Den med månadskort får obetydliga kronor. Sjukt att detta inte blivit mer uppmärksammat. Jag förstår att man inte kunde ha kvar det tidigare systemet, då jag är en av dem som ibland kunde bekosta halva mitt månadskort med ersättningen från förgående månads förseningar. Men den här månaden har jag varit konstant försenad och kommit upp i mindre än hundralappen för förseningarna. Kolla upp detta, reportrar!
@Anna-Karin -  Hej! Tack för input. Hört flera säga som du.
Som jag förstår det så följer Skånetrafiken de lagar och regler som gäller. Om du har månadskort så hamnar du i en kategori resenärer som antas göra ett visst antal resor per månad, något som påverkar det du får ut för en enskild resa. 
Men vi ska titta lite mer på ersättningar! 
18.58
Åkte 8.17 från Triangeln morse. När Malmö C passerats kommer tågvärden o tittar på biljetter o vill veta var vi ska gå av. Eslöv, ja då får du byta i Lund, får jag veta, för tåget kommer att köra annan väg. Visst, tåget jag skulle byta till körde bakom så det var bara att gå av o vänta 1 minut, men varför får man inte informationen innan?
09.09
Miljoner kronor på stålstaket, men ingen koll på kor på spår. Nersatt hastighet och 20 minuter extra på tåg med trasiga toaletter och defekta utgångsdörrar. Lönar sig inte att ta tidigare tåg.
@ÅkePetersson -  Hej! Tack för att du skriver in. Trafikverket genomför en mängd åtgärder för att minimera problemet med obehörigt spårbeträdande. Bland annat kameraövervakar de, patrullerar, bygger om stationsområden, sätter upp staket och siktröjer. Men det är såklart inte hundraprocentigt och kanske gör de inte nog.
I kombination med trasiga toaletter är det såklart en olycklig situation! 
Ta hand om dig i trafiken! 
 
09.25

I början av juni presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth och Isabella Lövin, klimatminister och vice statsminister, regeringens nationella plan för infrastrukturen åren 2018–2029, en satsning på totalt 700 miljarder kronor.

Den nationella planen för transportsystemet beskriver hur den statliga infrastrukturen ska underhållas och utvecklas. Åtgärderna ska bidra till ett modernt, effektivt och hållbart transportsystem för människor och företag - idag och i framtiden. Planen omfattar en tolvårsperiod, och uppdateras vart fjärde år.

Här försöker Trafikverket förklara vad den nationella planen är för något. 

Nationell plan för transportsystemet 2018–2029 kan du läsa om här

Här är planen för södra Sverige. 

 
09.31
Kossor på spåret. 45 min försenad missade byte i lund med 1min. Det hade varit rimligt att hålla anslutande tåg någon minut. Då hade jag varit i tid.
Shit så dåligt, det är inte första gången.
Nu sackar tåget igen.
Uselt.
@Kalle - Maximal otur! 1 min tycker en ju att de kunde ha hållit tåget, men det kanske inte gick på grund av andra avgångar. Men jag håller med dig här! 
09.35
När tågen inte går alls så ska det vara ersättningsbuss. Dessa räcker som bekant inte till. Ett problem för oss på små mellanststioner är då att det inte blir någon ersättning alls. Bussarna går bara melllan stora orter. Malmö-Lund går både ersättning och ordinarie buss. Men till Dösjebro går ingen etsättningsbuss och ordinarie buss försvann för många år sedan. Återstår taxi eller hämtning av familj och vänner med bil. Taxi tar ofta slut, vill inte köra ut på landet och tar ockerpris då de känner till maxersättning från Skånetrafiken.
@Erik - Ja, det här med ersättningsbussar är ju ofta ett problem. Vi pratade med Skånetrafiken om det igår, det vi skrev kan du läsa här
Att taxi utnyttjar situationen för att tjäna extra pengar är ju såklart tråkigt för alla som behöver ligga ute med stora summor pengar! 
09.48
Skulle önska ett tydligare högtalarsystem på stationerna. Nu är det omöjligt att höra vad som sägs (om det över huvud taget informeras).
@Lenaåström - Som jag förstår det är det Trafikverket som är ansvarig för detta! Kanske i samråd med fastighetsägaren, det ska jag låta vara osagt. 
Skriv till Trafikverket och meddela dem om vilka stationer det gäller! Gå in här!
10.09
Hade gärna åkt kollektivt, men efter två år av pendlingskaos (kantat av förseningar, inställda tåg, tågstopp, överbelastning m.m., m.m.) mellan Malmö och Helsingborg, såg jag till slut som enda utväg att köpa bil och pendla längs med motorvägen istället. Det var det bästa beslut jag fattat, kanske inte för miljön, men för livskvalitén: jag får tid över, behöver inte oroa mig för att komma försent till jobbet, osv. Dessutom, har det visat sig att det inte blev så värst mycket dyrare... vilket, innerst inne, känns helt fel.
@Måns - Kaos är ju aldrig särskilt kul!
Sträckan du pratar om är det väldigt vanligt att folk väljer bil. 85 procent av resandet sker med bil enligt Skånetrafiken. Har inte det påverkat negativt, med köer och olyckor? 
Menar du att det privatekonomiskt går på ett ut att äga och pendla med bil? 
13.15
Många har skrivit in till oss och till mig direkt om informationsbrist av olika slag. Allt från ingen information alls till information som inte ger vad den borde eller information som ges men inte hörs. Skickade vidare en rad frågor till Trafikverket som är ansvariga. Tomas Johansson har svarat.  
 
Foto: Johan Nilsson /TT
 
Är det ni som äger tavlor och högtalarsystem, eller är det en fastighetsägarfråga?
 
- Ja, Trafikverket äger och förvaltar de högtalarsystem och dynamiska tavlor för tåginformation som finns.
 
Jobbas det på att få till ett enklare och smidigare system för att få ut information till tavlor, högtalarsystem och enskilda tågoperatörer?
 
- Problemet är i första hand att när ett fel uppstår måste man få fram tillräcklig information om felets omfattning och hur lång tid det kan beräknas ta att åtgärda. Det vet man oftast inte i ett initialt skede (samma sak som när man sätter sig i sin bil och vrider om startnyckeln och bilen inte startar. Vad är felet och hur lång tid tar det innan jag kan komma igång).
 
- I andra hand är det oftast många aktörer inblandade i det som hänt, flera tågbolag som ska berätta hur de kan hantera störningen, kommer de att få tag i bussar och så vidare.
 
Skånetrafiken pratar om att de ska utveckla systemet för information i sin app, men de får den informationen från Trafikverket. Kanske är det Trafikverket som borde ha en app?
 
- Trafikverkets inriktning är att inte själva utveckla appar. Men informationen i apparna måste till stor del grunda sig på informationen från Trafikverket, detta för att informationen skall bli samstämmig.
 
Hur ser ni på framtiden - vad mer kan ni göra än de metoder som ni använder i dagsläget?
 
- I och med digitaliseringen pågår utveckling och förfinande av våra befintliga system på många områden.
 
- Vi har kontakter med andra länder för att utbyta erfarenheter och ta lärdom av varandra. Men Sverige är ett av de länder i världen som har den mest avreglerade tågtrafiken, vilket inte gör oss helt jämförbara med de flesta andra länder. Därför pågår ständig utveckling för att effektivisera och snabba upp sätten att dela information mellan Trafikverket och de olika aktörerna i branschen. 
08.44
Min man och jag bor i Simrishamn. Han jobbar som lärare i Malmö, vilket innebär att han tar tåget 5 dagar i veckan. Hur fungerar det då, kanske vän av ordning frågar sig. Uruselt! är bara förnamnet. Det är mer regel än undantag, att det är elfel, spårfel, signalfel, falafel och allt man kan tänka sig. Ingen information ges, utan helt plötsligt stannar tåget i t ex Tomelilla. Buss finns! Vilken tur då! Den totala bristen på respekt för människor som ska till arbetet, är hårresande. Ringer man, får man till svar att man kan få ersättning. HUR HJÄLPER DET NÄR DU KOMMER FÖR SENT TILL DITT ARBETE?. Sen sträckan Simrishamn- Malmö blev elektrifierad, har det bara varit strul. De gamla rälsbussarna var visserligen långsammare, men de gick ALLTID! Skandalöst! Tack för mig.
@HeleneMcNeilis - Jag har läst hur det var förr, det låter mysigt att åka till direktanslutning mot Bornholm, men det höll ju inte riktigt med rälsbussarna. 
Men jag har hört mycket om Simrishamn - Malmö, så jag ska se om jag kan titta på vad som görs på den sträckan! Tack för att du läser och skriver in! 
08.46
Jag sitter i rullstol och jag kan meddela att när tågen inte går vidare och man måste hoppa av var man än befinner sig är det inte roligt. Ersättningsbussar som man inte kan komma upp i för det är inte cahufförens jobb att hjälpa!!! Sitta kvar på stationer och se sista bussen gå o h där sitter man ensam. Jag vill inte gärna visa vem jag är men jag kan berätta mycket mer om ni vill.
@Anonym - Låter inte alls kul och som en riktigt dålig ursäkt att det inte skulle vara deras jobb att hjälpa dig. Klart det ingår i deras uppgifter, annars borde det verkligen! 
Skriv mer till mig på mikael.nordlander@svt.se så ska jag se vad jag kan fråga Skånetrafiken om deras krav på Bussakuten som är de som beställer in bussarna. 
08.48
Läste nån gång inatt lite i detta flödet. Läste ett inlägg då någon skrev att man borde köra fast att det finns djur på spåret. Det fick mig att tänka på gamla gamla tåg. De hade någon form av ”kjol” längst fram, framför loket. Varför tog man bort dem? De fanns ju för att ”knuffa bort hinder”. Om ett tåg idag kör på ett djur så går ju tåget isönder mer än djuret som blir påkört.
@Paul - Låter ju rent fruktansvärt att punktligheten skulle gå före djurens liv! Det är väl snarare staket och andra preventiva åtgärder det ska pratas om, inte hur en rammar en levande varelse om det inte är nödvändigt för att det inte går att bromsa? 
09.05
Har du erfarenheter som personal ombord eller i anslutning till tågtrafiken, dela med dig av dina erfarenheter! Antingen här eller på mikael.nordlander@svt.se
 
Vi fortsätter granska trafiksituationen tillsammans! 
 
Foto: Johan Nilsson /TT
 
09.09
Ur ett längre inlägg:
 
[…] efter att ha bott och pendlat i Stockholm i över 15 år tidigare är jag chockad över hur mycket sämre infrastruktur Skåne har. Varför inte detta område med så många invånare prioriteras mer kan jag inte förstå.
 
Upplagd av Janna | 6/14/2018 8:56:08 AM
09.47
Saxat ur brev: 

Vad kan man göra åt problemet!

1. Anställ ytterst kompetens för fordonen, som kan följa upp levererad kvalitet dygnet runt från depå/verkstad.
2. Rensa ut alla odugliga och inkompetenta byråkrater på Skånetrafiken, som idag hanterar Öresundståg och Pågatåg.
3. Inför höga bötesbelopp mot verkstad och depå, då de inte levererar den kvalitet och fordon som de skall enligt avtal.
4. Fordonsomlopp som inte är enligt avtal, skall ställas in och debiteras på verkstad/depå.
5. Trafikverket skall beläggas med ersättningskrav på inställda krav.
6. Trafikverket skall kunna göra spår/el insatser inom 20 minuter, i alla situationer. 
 
/ 40 år i branschen
09.47
Nu skall det bli vattenflaskor på Pågatågen! Då undrar man var dessa skall förvaras och hur de skall distribueras till resenärerna? I de fall tåget är fullt med resenärer så ingen kan ta sig varken fram eller bak! Eller är det tänkt bli som det var förr på SJ-tågen med en flaska dom stod i vagnarna!
@HåkanLyren - Du måste väl hålla med om att det är bättre att det finns vatten på tåget om det blir till en stillastående bastu? Hur distributionen ska gå till får vi väl hoppas Skånetrafiken tänkt på! 
10.11
En minskad bilanvändning och ökad kollektivtrafik är nödvändigt för att lösa våra gemensamma klimatproblem. Men hur ska man kunna fortsätta vara en hängiven kollektivtrafikresenär om ansvariga parter meddelar att den redan ohållbara situationen inom svensk järnväg nu kommer att "bli ännu värre under flera år framöver?"

Upptagna järnvägsspår pga underhållsarbete kan avhjälpas genom samtidiga investeringar i alternativa färdmedel, exempelvis genom betydligt ökad busstrafik. Men något får mig att tro att detta inte kommer prioriteras av ledande politiker och ansvariga organisationer. Det är nämligen inte de mest inflytelserika och välbärgade i landet som tar tåget och engagerar sig i dess framtid.
10.51
Eftersom resa med bus och tåg är för osäkert har jag valt att pendla med bil. När det var dags för deklarera för 2017 känns det fel att man endast går på tidtabeller när man jämför restid för tågtrafiken när man vill göra avdrag för merkostnad i deklarationen. Borde vara den verkliga restiden som gäller som underlag och att man ska kunna få ut denna data från Skånetrafiken. Då tror jag nog att problem skulle bli mer tydligt då det genererar en högre kostnad och satsning på teknik som är hållbar går fortare. Man behöver inte åka med snabbtåg, det är viktigare att man åker säkert och att men vet att tidtabell stämmer
11.12
Jag har rest ett par gånger med Öresundståg. Det har varit mer regel än undantag att ventilationen har fungerat. Jag har frågat Skånetrafiken om hur varmt det får vara på tågen innan de anser att det är för varmt. De har inte svarat och när jag tog upp det med informationen på Malmö C sade de att det var en fråga för företaget som underhöll vagnarna att bedöma (!!). När jag har rest har det varit så varmt att människor har gått fram och tillbaka för att söka någon svalare plats. Passagerarna har knäppt upp kläderna, försökt svalka sig med att vifta med tidningar etc. Ska någon av Skånetrafikens passagerare behöva bli allvarligt skadad/dö innan Skånetrafiken agerar?
@MatsGiselsson - De säger att de regelbundet ser över det som inte fungerar på tågen, men jag hör dig och alla andra som pratar om trasiga toaletter och dörrar, för kalla eller varma vagnar. Lite för många för att det inte ska vara ett problem kan jag tycka! 
11.12
Jag är väldigt glad över alla som tagit sig tid att skriva in och dela med sig! Fortsätt gärna dela era åsikter och erfarenheter under dagen och morgondagen!
11.26
 
I december besökte vi den då ett år gamla stationen i Marieholm, vi pratade med folk på orten som verkade nöjda med hur det hade varit. Under den här veckan har många därifrån hört av sig och rapporterat om problem, så jag skrev tidigare till kommunen om de upplevda problemen för pendlare. 
 
- Självklart är det inte hållbart att inte tågen trafikerar fullt ut och kommunen har också varit med och investerat i att få tåg Eslöv till Helsingborg med stopp i Marieholm, säger Johan Andersson (S), Kommunstyrelsens ordförande i Eslöv.
 
- Vi har så klart synpunkter till Trafikverket och har bland annat redan tryckt på om ersättningstrafik. Både arbetsresande och skolungdom är drabbade. Därför påverkas även kommunen som måste se till att ungdomarna kommer till skolan.
 
Ser ni att tågen ofta passerar Marieholm och även Eslöv?
 
- Det finns borttagna turer på grund av banarbete som försämrar servicen för våra kommuninvånare. Det är betydligt värre när ändringar görs med kort varsel och bussar ej hinner sättas in. I Marieholm är det särskilt känsligt då ingen annan kollektivtrafik finns att tillgå.
 
Vad gör ni åt det?
 
Tilltron till kollektivtrafik minskar när det inte fungerar och därför är det viktigt att tågen fungerar samt att information och ersättande trafik sätts in på rätt tillfälle. Vi diskuterar detta med Skånetrafiken och Trafikverket.
 
11.53
Det är även problem i Danmark. Det händer dagligen att tåget är försenat 10 till 20 minuter från Danmark, tåg som ska fortsätta norr ut i Sverige. Ett fel i Danmark och två fel i Sverige, samtidigt... Då har vi ytterligare en till trafikinfarkt med timmars försening. Kommer vi att påtala detta för Danskarna? Vi behöver reservtåg i Malmö för att sättas in när Danskarna strular.
12.46
Pendlar varje dag till Malmö från Hbg och bara denna veckan har det varit stora förseningar. i måndags kunde inte tågen kopplas samman så då blev det 30min försening. i Tisdags morse var det 50min försenat, detta händer varje vecka och flera gånger i veckan. Ingen information om vad som händer och kompensationen är ynka 18kr. Milt sagt är det katastrof med tågen och hur länge ska vi behöva stå ut?
@Sandra - Hej Sandra, har du sett inslagen vi gjort i veckan? Annars kan du göra det här! Framförallt sista biten svarar lite grann på din fråga om hur lång tid du och vi behöver stå ut! 
 
12.59
Igår skickade jag frågor till Tomas Johansson på Trafikverket om informationsproblematiken som väldigt många har skrivit om. Många upplever det som att de inte får någon information alls, de flesta anser att den är bristfällig. Många är väldigt arga och oförstående. Jag ställde en rad frågor som ni kan läsa längre ner, men jag avslutade med en fråga om hur det kan komma att se ut framöver.
 
Hur ser ni på framtiden - vad mer kan ni göra än de metoder som ni använder i dagsläget?
 
[...]
 
- Vi har kontakter med andra länder för att utbyta erfarenheter och ta lärdom av varandra. Men Sverige är ett av de länder i världen som har den mest avreglerade tågtrafiken, vilket inte gör oss helt jämförbara med de flesta andra länder.
 
Sen fortsätter svaret med:
 
- Därför pågår ständig utveckling för att effektivisera och snabba upp sätten att dela information mellan Trafikverket och de olika aktörerna i branschen. 
 
Svaret om hur det kommer fungera i framtiden kommer såklart, men det är inte så tydligt när det kommer eller hur det kommer att se ut. Får se om jag kan få fler svar innan veckan är slut.
14.56
Pendlar till Marieholm dagligen och det är inte förrän tåget kört en bit ut från Lund som jag vet ifall tåget går hem eller inte. Är ofta under pågående färd som Eslöv och Marieholm ställs in. En inställd avgång = 1 timme till nästa avgång. En timme är lång tid när jag har barn ska hämtas på förskolan. Kan aldrig räkna med att komma hem i tid.

Förslag: hoppa över Hjärup (som både har buss och flera andra avgångar) på denna sträcka så blir det kanske inte lika sårbart med mötande tåg och enkelspår längre fram på sträckan ELLER iaf be tåget i Teckomatorp att vänta in så man kan ta sig hem via mötande tåg.
@Emma - Tack för din insändare Emma. Hoppas det blir bättre för dig framöver. 
09.54
I eftermiddag summerar vi den här arbetsveckan fylld av tågtrafiksbevakning! Vi kommer såklart inte sluta bevaka efter det, men fram till och med 17 idag är det fullt fokus på tågtrafik för mig!
10.04
Varför på Malmö Triagel finns det bara ett spår på var sida för tågtrafiken ?
@Irina - redan innan citytunneln var klar hade de klart för sig att det var snålt. De sa Andreas Ekberg, projektledare för tågstrategin på Skånetrafiken redan 2008. För tio år sen sa man att det skulle behöva vara fyra 2037. Vet inte hur den planen är reviderad. Ska se om jag kan få fram ett svar! 

De två spår man bygger i dag skulle helst behöva vara fyra 2037 enligt honom.
10.11
Trängseln längs spåren har lett till att tågen kör långsammare, det är något vi berört. Idag redovisar Sydsvenskan hur mycket långsammare tågen går jämfört med för femton år sedan. Läs deras artikel här
10.15
Idag skriver vi om att kontaktledningen på Södra stambanan mellan Lund och Hässleholm beskrivs av Trafikverket som gammal och sliten. Nu ska kontaktledningssystemet moderniseras, vilket innebär att trafiken av säkerhetsskäl stängs av när arbetet pågår vissa helger året ut. 
 
Vi har ju i veckan haft ett rätt tydligt pendlarperspektiv, så det skulle vara intressant att höra hur avstängd helgtrafik påverkar dig? 
10.20
Sitter på en ersättningsbuss från Simrishamn till Malmö!!!!!!!
Skit i höghastighetståg...
Se till att de vanliga tågen går istället!!!
@Alf-Martin - Hör att det är mycket problem på den sträckan. Många vill ha tillbaka någon variant av Simrishamnsbanan. Men i den nationella planen för transportsystemet för perioden 2014–2025 fanns ingen Simrishamnsbana upptagen, ser inget om det i den för 2018–2029 heller. Så det är bara att hoppas på att underhåll och andra åtgärder får den befintliga att fungera bättre! 
10.22
Postat den tidigare, men här är tabellen på av regeringen utpekade större investeringar över 100 miljoner kronor i nationell plan för transportsystemet 2018–2029 i södra Sverige.
 
10.29
Regeringen har ju pekat ut Ängelholm-Maria som en sträcka som behöver dubbelspårsutbyggnad. Hört en del om problem där. Även Åstorp-Teckomatorp, etapp 2 och 3 och Marieholmsbanan är uppe som extra behövande.
11.53
Pendlar dagligen mellan Lund och Malmö, och förseningar är mer regel än undantag. Att inte kunna planera hämtning på förskola eller jobbmöten pga. ständiga föreningar skapar en väldig frustration och stress. Bristen på adekvat information om försenad avgång, dvs. information som inte är automat-genererad enligt "medel-förseningstid", är provocerande när man står på perrongen i kaoset. Skånetrafiken, som ansvarar för kollektivtrafiken i Skåne, har dessutom den höga svansföringen att bedriva envisa biljettkontroller - ofta av aggressiva kontrollanter från inhyrda vaktbolag - på avgångar som är kraftigt försenade; en situation där Skånetrafiken inte har levererat sin "tjänst" och således inte levt upp till "avtalad" ankomsttid på destinationen. Med tanke på de enorma mängder skattemedel som går in i Skånetrafiken skulle jag önska en granskning av er journalister över hur verksamheten bedrivs.
@FilipP. - Hej Filip. Din situation låter inte rolig. Vad är det du tycker är den viktigaste frågan - att Skånetrafiken fallerar på att leverera det du köpt eller att de har kontrollanter som du tänker är inhyrda från vaktbolag? 
15.26
För det mesta funkar det att pendla mellan Höör och Hyllie, även om gränskontrollerna ställer till det. Det är stressen att inte veta om det kommer att funka idag också som är värst. Den plötsliga förvandlingen från Allt Är OK till Totalt Kaos mellan att man kollar appen tills man är på stationen 10 min senare på cykel.
@Sara - Ja, att inte veta hur det kommer se ut, att en inte kan planera. Såna saker är ju stressande och något som många skrivit om! 
16.07
Foto: Johan Nilsson/TT
 
Nu stänger vi snart ner den här insändarsidan, men jag och hela SVT Nyheter i Skåne tackar så mycket för den gångna veckan och för alla historier, förslag och frågor ni skickat in. En del har vi gått vidare med och försökt förmedla svar på och en del har vi tagit med oss vidare.
 
Vi kommer självklart fortsätta bevaka alla aspekter av den situation som alla resenärer går igenom! 
 
Känner ni att ni har mer att berätta så mejla mig på mikael.nordlander@svt.se
 
Ha en trevlig helg och en fin sommar!