SVT rapporterade · Vilken lokal fråga är viktigast för dig i valet?

07.43
Pensionärer
07.43
Förbättra arbetsmiljö för unga
07.44
pensionen
07.49
Att alla Öresundståg ska stanna i Åsa
08.32
Bli av med alliansen
08.32
Vården, äldreomsorgen, social trygghet, säkerheten.
09.00
En värdig äldreomsorg . Kriminella ska bort från våra gator .
09.26
arbetsmaknen, demokratin, bort med alla religiösa skolor och att Sverige förblir ett sekulär samhälle.
09.26
Minsta barngrupperna i förskolan!
09.26
Pensionärer ska inte behöva betala lika häg skatt. Det skulle göra att fler fick mer i plånboken. Kanske bara 10%. Eller inget.
12.38
Invandring viktigast
12.39
Det verkligt alarmerande i detta val är att det inte går att peka ut ett enskilt område som viktigast. Våra politiker har under många år bortsett från uppdragsgivarnas - medborgarnas - långsiktiga behov.
14.45
Ingen anställd utan kollektivavtal
14.46
Höj skatten så vi har råd med en god personalpolitik (fler anställda, högre löner, kortare arbetstid)
Utbyggd och gratis kollektivtrafik
14.46
Stoppa invandring .
14.46
skattefri pension, pensionen är allaredan beskattad flera ggr om
09.33
Stoppa tågtunneln i Varberg, tågen fungerar bevisligen inte. Vi kommer åka elbussar redan om 10-15 år! Lägg jvg vid motorvägen med stor bussterminal.
09.34
Tillgängligheten i vården måste omedelbart bli mycket bättre för alla men speciellt för äldre, över 65 år !! Vårdköer måste kortas NU, inte utredningar och utredningar i evigheter ! och TÄNDER skall tillhöra kroppen och dörmed Högkostnadsskyddet !!
09.34
Vi har betalat skatt en gång som skulle gå till vår kommande pension SLOPA SKATTENÅ PÅ PENSIONEN

09.45
Laholm och Halmstad och flera kommuner med dem har en egen policy att enbart sätta in stöd inom klassens ram.
Detta är rakt emot skollagen som säger att elever med särskilda behov har rätt till elevbehovsbaserad specialpedagogisk stödundervisning. Det betyder att efter att ha prövat första steget, med att sätta in en outbildad resursperson i klassrummet, måste skolan gå vidare med ytterligare anpassningar och specialundervisning i liten grupp eller även individuellt om det så behövs. Och stödundervisningen elever med särskilda behov har rätt till utgår i svensk skollag utifrån att specialpedagogen som utför specialundervisningen med eleven är utbildad i att undervisa elever med inlärningssvårigheter, vet vad som krävs , har tillgång till särskilt anpassat material etc och innehar lärarlegitimation. Det vill säga den högst utbildade personalen till den svåraste arbetsuppgiften .
Istället tar Laholms kommun alltså in outbildade resurspersoner, kallar det för stöd inom klassens ram, och vägrar sedan elever rätt till det stöd de faktiskt har lagskyldighet att anordna.
Skolan har undervisningsplikt. Eleverna har rätt att så långt det är möjligt utifrån den enskildes kapacitet utvecklas och stöttas i sin utveckling och inlärningsförmåga så att eleven når så långt som möjligt mot grundskolans utbildningsmål. Anpassningar får göras och i vissa fall kan enstaka ämnen strykas men eleven har rätt till en så likvärdig undervisning som möjligt.
Rättigheter som eleverna ges genom sveriges skollag!

Det är nämligen inte bara skolplikt att eleverna måste gå dit. Skolorna är skyldiga att undervisa!

Först hittar man på en egen policy som går rakt emot skollagen, avskaffar specialundervisningen, och ersätter den högst utbildade och högst avlönade personalgruppen med lågavlönade resurspersoner utan någon som helst pedagogisk utbildning, för att spara pengar och sedan frågar man sig varför eleverna inte når målen i dagens skola!

Jag har läst upp skollagen för flera rektorer, och fått kastat i ansiktet på mig atg här i Laholms kommun har man en policy att enbart sätta in stöd inom klassens ram. Till och med har paragraf 8 i skollagen används för aþ påstå att rektorn i egenskap av just rektor har rätt att vägra sätta in det stöd som krävs utifrån elevens behov. Paragraf 8 handlar tvärtom om att rektorn inte får delegera till någon annan att besluta om att sätta in specialpedagogiska stödinsattser för en elev utan att rektorn själv måste besluta och ta ansvar för att åtgärder sätts in och regelbundet följs upp så att insattserna för eleven når önskat resultat. Når det inte önskat resultat med stöd inom klassens ram, måste rektorn alltså gå vidare och sätta in de åtgärder som krävs för att eleven skall kunna tillgodogöra sig undervisningen. Krävs det liten grupp är rektorn skyldig att anordna liten grupp. Krävs det spevialpedagogisk undervisning av speciellt utbildad personal så är rektorn skyldig att anordna det. Så tydlig är skollagen och så ser elevernas rättigheter ut -i lagtexten -inte i verkligheten. Verkligheten är en helt annan.
Hade skolorna i sverige följt skollagen och gett eleverna den undervisning de har rätt till skulle alla elever klarat grundskolan med godkända betyg.
Det spelar ingen roll hur mycket extra miljoner som pumpas in i skolvärlden om de läggs på fel saker.
Eleverna med särskilda behov behöver inte fler resurspersoner utan kompetens, de behöver specialundervisning av kompetenta välutbildade pedagoger som vet hur inlärningssvårigheter skall bemästras.

Det finns en till paragraf i skollagen som ofta åsidosätts:
Nolltollerans mot mobbing och kränkande behandling och att ingen elev skall vara behöva vara rädd i skolan.

Om en elev misshandlas på skolan på skoltid och förövarna sedan inte stängs av från skolan kommer den elev som blivit överfallen och slagen fortsätta behöva vara rädd för att bli överfallen och slagen på skolan på skoltid.
Eller hur!
Istället blir det den misshandlade eleven som inte vågar gå till skolan och inte får betyg, när skolan inte följer skollagen och skyddar den utsatte eleven.

Samma sak med våldtäckt på skolan. Skolan är skyldig att stänga av våldtäcktsmannen från skolan och skydda offret. Nolltollrans mot kränkande behandling, ni vet.
Istället ser man skolavslutningar där våldtäcktsmannen välkommnas trotts att de är avstängda från skolan och offret får istället fly och gömma sig i ett undanskymt hörn i salen under en hel timmes tid- eller låta bli att gå på sin egen skolavslutning.
När sedan skolan inte tar tag i ryktesspridning och förtal får härja fritt trotts skolans plikt att stoppa sådant, kan våldtäcktsoffret oftast inte gå kvar utan blir den som får byta skola. Skollagen följs inte elever får inte det skydd de har rätt till.
Nolltollerans mot rektorer och skolpolitiker som inte följer skollagen och fråntar sveriges barn och ungdommar deras rättigheter till trygghet i skolan och till fullgod utbildning, det är dax att rikta ljuset mot de ljusskygga!
Skolan kan inte skötas av komunalpolitiker som instiftar sin egen billighets-policy på bekostnad av elevernas rätt till likvärdig utbildning för alla.

Mvh Cajsa







09.46
Få bort centern då de aktivt motarbetar utvecklingen av regiontågen i Halland. De verkar tycka att bilar är bättre än tåg då man hindrar Åsa från att få de existerande tågen att stanna. Jag trodde centern stod för miljö och landsbygd...
09.46
Sänk SL-avgifter, speciellt för pensionärer.
Förslag - öka de 75 min till ca 3 tim, så man t ex hinner uträtta ärenden eller träffa en vän en stund utan att behöva betala ny biljett. 42 kr t o r är dyrt om man bara åker några hållplatser och har låg pension.
09.46
Utvidga det generella strandskyddet och öka skyddet av Sveriges naturskogar i hela landet.
09.46
Håller med Emely.
09.46
Lag och ordning på gator och torg !
Sen kommer övrigt.........
09.46
Flyktingfrågan.
När får pensionärerna tillbaka skatten Göran Persson /S/ lånade?
09.46
Skippa momsen på elbilar
09.47
Försvarsfrågan. En stats mest grundläggande uppgift är att skydda nationen och dess intressen för det är i sig medborgaren som skyddas.
09.47
Fördelning av våra resurser o demokrati
09.47
Många pratar om högre skatter samtidigt som vi ger bort så mycket i bistånd att Sida inte kan hantera alla pengarna.
Stora summor går till "privata" aktörer som förhoppningsvis är seriösa. Resten av de ickehanterliga pengarna ges till FN för "ospecificerat" bistånd. Det verkar som om Sverige har mer pengar än man kan hantera.