SVT rapporterade · Presskonferens om rulltrapporna på pendeltågsstationerna

10.35
Hej och välkomna till SVT Nyheters direktrapportering. Klockan 11.00 håller SL presskonferens för att berätta om hur de arbetar med att lösa problemet med rulltrapporna vid pendeltågsstationerna Odenplan och Stockholm city.
10.37
Båda stationer hålls stängda efter att en av rulltrapporna vid Stockholm city började skena i måndags. Flera personer ska ha skadats, men ingen allvarligt.
10.52
Att pendeltågsstationerna Odenplan och Stockholm city stängs av ställer till det för resenärer, särskilt eftersom flera andra trafikarbeten försvårar situationen. Här kan ni se en lista över störningar som påverkar din resa.

Här är alla trafikstörningar som påverkar din resa i sommar

SVT NyheterGetingmidjan – en av de mest trafikerade tågsträckorna i landet – renoveras, tunnelbanans gröna linje går långsamt och nu stängs pendeltågsstationerna Stockholm city och Odenplan av. Att ta sig fram i Stockholm i sommar är inte det lättaste. SVT Nyheter listar trafikstörningarna som påverkar din resa.
10.54
SVT:s reporter befinner sig just nu på Stockholms central där flera resenärer är irriterade över att pendeltågen inte går som de ska.
10.55
"Flera turister som har varit här blir förvirrade för de vet inte var de ska ta vägen"
10.57
Är inte stationerna besiktigade? Och vad står det i aktuellt protokoll?


Vem är högst ansvarig politiker? Vill gärna ha en kommentera från denne.

Vad är miljö och ekonomiska kostnaden för detta?

Får man åka taxi och skicka kvitto? Frågor är SÅ många

Tack för ni sänder


Kram
@Johan - Hej Johan, vi ska försöka få svar på de här frågorna under dagen.
10.59
Den information SL har gått ut med hittills är alltså att en av rulltrapporna vid Stockholm city skenade i måndags, sedan gjordes en inventering igår och man kom fram till att man behövde stänga stationerna.
10.59
De här rulltrapporna är ny, endast ett år gamla, då den nya Citybanan invigdes för ett år sedan.
11.00
Aldrig varit med om att det är så mkt problem med rulltrappor som i Stockholms tunnelbana,vems huvud ska rulla? man bara leker med andras pengar.
11.01
Nu börjar presskonferensen med SL och Trafikverket.
11.02
SL berättar att man tog beslut att stänga de två stationerna Odenplan och Stockholm city i går innan midnatt eftersom man inte kan säkra miljön för resenärer.
11.03
"Orsaken är att vi inte kan garantera att vi kan köra rulltrapporna säkert"
11.03
Det går inte att ha alla rulltrappor stående och utrymma säkert, alltså var man tvungen att stänga helt.
11.04
Nu om olyckan: Det blev tvärstopp i en rulltrappa, alla rasade bakåt i fritt fall, det fanns ingen nödbroms som fungerade. Bara tur att inte fler skadades.
11.05
Otis, som levererat rulltrapporna ansåg att detta var en engångsföreteelse, men SL vald att undersöka fler rulltrappor och hittade då glapp i flera rulltrappor.
11.06
Caroline Ottosson, förvaltningschef på SL berättar att man hittade rost på rulltrappan som man öppnade upp.
11.06
Efter att man sedan öppnat upp fler rulltrappor hittade man liknande fel.
11.08
Citybanan är byggd av Trafikverket och det är Trafikverket som upphandlat Otis som leverantör av rulltrapporna. SL tog sedan över driften av de 71 rulltrapporna.
11.08
"Vårt fokus nu ligger på att så snabbt som möjligt säkerställa vad vi ska göra nu, vi har hårt krav på Otis" säger Caroline Ottosson.
11.09
SL har i dagsläget ingen prognos för när problemet kan vara löst.
11.10
Fredrik Cavalli Björkman på Trafikverket berättar mer om tekniken bakom rulltrapporna. Han visar bilder på en kopplingshalva som ska vara blank och fin men som efter ett år är rostig.
11.11
"När det här går söner är rulltrappan i fritt fall, det går inte att trycka på nödstopp"
11.11
"Det är oerhört allvarligt"
11.12
Många rulltrappor har öppnats upp. "För att vara säkra måste vi öppna upp och det är en ganska komplicerad och tidskrävande procedur"
11.13
Trafikverket tror att man kommer "inom en rimlig framtid" ha en bild av hur de totala antalet växellådor mår.
11.13
"vi måste vara säkra att vi kör rulltrappor som är resenärsäkra"
11.14
Det var alltså i natt man tog beslutet att stänga stationerna, säger SL:s presstalesperson.
11.15
Hej!
Det är bara pendeltågsdelen som är stängd, inte hela Stockholms centralstation?
@Therese - Det stämmer, bara pendeltågsstationen.
11.15
Nu pratat SL om hur situationen blir för resenärerna.
11.16
"Vi förstärker på röda linjen tunnelbanan för att på det sättet underlätta övergången till Södra station"
11.16
Även blå linjen förstärks från Solna centrum för att man lättare ska kunna ta sig in till stan.
11.17
Per Gustavsson, presschef från Trafikverket säger att Trafikverket ställer sig helt bakom SL:s beslut att stänga stationerna.
11.18
"Vi är förvånade och bekymrade över det här allvarliga felet som uppstått"
11.18
Nu får journalister ställa frågor.
11.20
SL vill inte uttala sig om Otis ansvar.
11.22
Anledningen till att man måste ha rulltrappor till pendeltågen är att stationerna ligger så djupt ner i marken, och får att det ska vara tillräckligt säkert vid en eventuell utrymning måste rulltrapporna fungera.
11.23
SL får en fråga om Karlbergs station kan användas som reservstation: "Det är alldeles för tidigt att säga"
11.23
I dag går det dock inte att bedriva trafik där eftersom Trafikverket arbetar med den så kallade "getingmidjan", menar SL.
11.24
Bron mellan Gamla stan och Slussen ska rustas upp i sommar. Det här gör att resenärer på tunnelbanans gröna linje får byta till röda linjen mellan Slussen och T-centralen. SL ska nu se över ifall detta arbetet kan senareläggas för att trafiken ska flyta smidigare.
11.25
Otis, tillverkaren bakom rulltrapporna, är nu med på telefon i SVT:s direktsändning.
11.26
Otis försöker nu förstå vad som har hänt, säger man, och har inlett en undersökning.
11.27
Otis säger att man tror att det som hände med rulltrappan i Stockholm city är en engångsföreteelse, att det inte hänt med andra rulltrappor.
11.29
David Moilins, presschef på Otis: "Säkerheten är central för oss, det är vårt ansvar att se till att allt fungerar korrekt"
11.30
Han säger att Otis har två miljoner rulltrappor i hela världen så det kan naturligtvis uppstå problem. "Det är tekniska besvär ibland men vi gör vårt bästa"
11.30
"Jag tror inte att det är några problem i andra länder, vi försöker förstå vad som har hänt i Stockholm"
11.31
Otis får nu frågor om den växellåda som var rostig inuti rulltrapporna: "Jag har inte den informationen, jag får kolla upp det och återkomma"
11.32
SVT Nyheters reporter är på plats på presskonferensen som nyss avslutats för en intervju med med Caroline Ottosson, förvaltningschef på SL.
11.33
Hon går återigen igenom vad det var som hände i måndags när en rulltrappa skenade.
11.33
"Otis sa att vi inte skulle oroa oss"
11.34
Hon berättar att man öppnat upp den innersta delen av rulltrappan, växellådan och funnit slitage som inte bör finnas efter ett år. Även på de rulltrappor som inte havererat.
11.34
"Det är så anmärkningsvärt och så konstigt"
11.35
"De här komponenterna i rulltrappan ska ha livslängd i flera flera år"
11.35
SL menar att man har god kontroll över andra rulltrappor i lokaltrafiken, alltså lägger man allt fokus på rulltrapporna till Citybanan.
11.36
Nu ska man sätta hårt tryck på leverantören Otis och kräver en handlingsplan för hur det ska bli säkert.
11.36
"Vi måste gå igenom varenda rulltrappa"
11.37
Det är nu 71 rulltrappor som ska kontrolleras efter rost och slitage.
11.38
Det SL gör nu är att man sätter in mer personal för att hjälpa de resenärer som kommer till Stockholm södra från södra delen av landet, så att de vet hur de ska ta sig till centrala Stockholm. Man utökar också trafiken på röda och blå linjen.
11.39
Jag har varit med om en skenande rulltrappa på T-centralen på 80-talet. Den var kort men när den fylldes med folk gick det ändå väldigt fort och det var ganska skräckfyllt!
11.40
Hur blir det för resenärer med tåg som tidigare blivit ombedda att byta i Stockholms södra till pendeln till city? Blir det tunnelbana?
@Hanna - Det man får göra är att gå från Stockholm södra till Mariatorget eller Medborgarplatsen för att ta tunnelbanan vidare.
11.42
Finns det inte möjlighet att dirigera pendeltåg till Karlbergs station?
@HelenaL - SL säger att det är för tidigt att säga, men att det kan bli svårt på grund av det arbete som görs med den så kallade getingmidjan.
11.42
Karlbergs station ska ju vara reservstation. Kan man inte öppna upp den under tiden de här är stängda?
@sussie - Se svar nedan.
11.43
Varför har de inte byggt gamla hederliga trappor som de kan använda när sånt här händer? Ingen har tänkt på det eller?
@Leif - Eftersom stationerna ligger så djupt ner under marken är det inte säkert att ha vanliga trappor om man måste utrymme, enligt SL.
11.45
Per Gustavsson, presschef på Trafikverket säger att man hade all anledning att tro att Otis skulle klara att leverera rulltrappor.
11.47
SJ hänvisar till pendeltåget då det är banarbete på Getingmidjan. Hur gör dom resenärerna?
@JohanWetter - Man kan gå av vid Stockholm södra och sen gå till Mariatorget eller Medborgarplatsen för att ta tunnelbanan vidare.
11.49
Jag skulle åka tåg idag med byte på Stockholm södra till city, SJ kundtjänst rådde mig att boka buss istället och avboka min tågbiljett för att hinna med anknytningen i Stockholm. Riktigt illa. Men vad kan jag göra? Ingenting. Är jag van? JA
11.49
Märklig att att inte politiken i Stockholm har tagit detta på alvar. Vi som pendlar har haft stora problem i årtal. Men inget har gjorts. Skandal! Jag hade 2017, 25 arbetsdagar hemma på grund av störningar i pendeltågtrafiken.
11.50
Kan inte trapporna användas som en vanlig trappa, alltså att den står stilla och man får gå? Det måste väl vara bättre än att stationerna är helt stängda? Då är det upp till var och en att man tar sig ner eller upp.
@Petra - SL säger att det inte är säkert att använda trapporna så. För att kunna utrymma snabbt måste rulltrapporna fungera, eftersom de går så djupt ner under marken.
11.51
varför har inte detta gjorts tidigare för?
Hur lång tid tar detta?
Hur ser det ut på andra stationer rulltrappor och äldre trappor etc?
@Ancha - Det finns ingen prognos för hur lång tid det tar, men alla 71 rulltrappor ska öppnas upp. Andra rulltrappor ska det enligt SL inte vara några problem med då det är en annan typ av rulltrappor.
11.52
Skönt att läsa att det finns organisationer som tar sitt uppdrag på stort allvar.

Bra gjort av SL att inte snåla på säkerheten.
11.55
Vad innebär att gå till Mariatorget eller Medborgarplatsen med bagage när man kommer med fjärr tåg?
@Turid - Det är ganska nära till Mariatorget, men visst kan det vara knepigt med mycket bagage. SL har personal på plats vid Stockholm södra som ger mer information.
11.55
Hej det är väl med detta som allting annat det skall vara pressade priser o billigt o till slut blir det så billigt att det fuskas med val av material i de utförda arbetena o material o då blir hållbarheten o livslängden katastrof ni får det ni betalar för så är det...…..
11.56
Kommer det att bli förstärkningar på bussarna till Södra Station? Linje 4 är ju nu den smidigaste förbindelsen till Odenplan.
@Jongusf - SL nämnde inte detta, däremot att det blir förstärkning på röda och blå linjen.
11.56
Hur kommer det sig att stora internationella städer som London och New York med miljontals fler resenärer klarar att hålla ett bättre fungerande och mer pålitligt tågsystem än lilla Stockholm? Det här är ju bara pinsamt.
11.57
Huvudlöst att en så vital del inte inspekteras regelbundet.
Hur har man tänkt egentligen? Har någon ingenjör analyserat konstruktionen? Eller är det bara en massa pappersvändare på Trafikverket och SL?!
@MartinW - Jag kan inte svara på det, men enligt Trafikverket är den del som man öppnat upp inte tänkt att behöva underhåll, den ska hålla i många år.
11.58
Ställ frågor om fjärr-tågtrafiken söderifrån. Kommer Södra Station klara att 'ta emot' alla resenärer.
@Turid - SL kommer att ha mer personal på plats vid Södra station för att informera resenärer.
11.59
Kan man åka med pendeltåg norrifrån genom de stängda stationerna och gå av på Sthlm Södra? Eller måste man gå av o Solna? Otydlig info ang detta!
@Lusse - Det stämmer, man kan åka pendeltåg norrifrån och gå av vid Stockholm södra.
12.00
Kan man inte öppna upp de gamla stationerna
@Susanne - Enligt SL är det för tidigt att säga, men tydligen är möjligheten begränsad på grund av arbetet med den så kallade getingmidjan.
12.02
Täcks resegarantin av detta? Kan jag åka taxi och skicka in kvittot?
@Slackers - Man ska kunna få ersättning om resan blir mer än 20 minuter försenad. Mer information finns på SJ:s hemsida.
12.03
Men kan an fortfarande byta i T-Centralen från Gröna Linjen till Röda Linjen eller???
@Elin - Ja, tunnelbanan påverkas inte av detta.
12.05
Kan det vara så att slittage uppstått snabbare än vanligt pga. att rulltrapporna är ovanligt långa och att folk springer ner för att hinna med tåget, eller misstänks det att det är fabriksfel? Har Otis levererats så här långa rulltrappor förut?
@Anonym - Utredningen får utvisa vad felet beror på. Trafikverket och SL var dock tydliga med att det inte ska kunna bli så här på ett år. Otis har två miljoner rulltrappor runt om i världen så skulle tro att dessa inte är de längsta, men jag kan inte svara på det.
12.06
Gäller resegarantin?
@CW - Det ska den göra, SL har inte sagt något annat.
12.07
Kommer resenärer med periodkort bli kompenserade för att de ej kan nyttja korten idag?
@Leif - Enligt SL:s resegaranti kan man få ersättning om man blir mer än 20 minuter försenad. Det borde rimligtvis gälla även den med periodkort.