SVT rapporterade · Trafiken inställd på flera tågsträckor
Hej och välkomna till den här chatten. Här kan du dela med dig av dina erfarenheter av tågresor och hur du hanterar det pågående tågkaoset.
Åkte sträckan Stockholm Södra till Göteborg C och en ledning i Falköping gjorde att vi fick ta en sväng runt Vättern och via Värmland åka ner till Göteborg. Förrutom 2h försening så funkade heller inte ventilationen i vår vagn och eftersom tåget var försenat till Stockholm hade de inte hunnit städa eller fylla på bistron.
En timme trettio minuter sen med snabbtåget Umeå - Stockholm pga nedriven kontaktledning. Känner dock att jag kom lindrigt undan om man jämför med den tid det kunde ha tagit.
Som van tågresenär så har man börjat vänja sig att lägga på två "nödtimmar" inför planerad ankomst och möte. Att satsa på att vara framme prick med ett tåg idag är bara befängt. Järnvägen i Sverige behöver rustas upp. Och ansvaret går upp till riksdag och regeringnivå. Ta ert ansvar valda politiker. Vår järnväg är bruten. Laga den.
Som van tågresenär så har man börjat vänja sig att lägga på två "nödtimmar" inför planerad ankomst och möte. Att satsa på att vara framme prick med ett tåg idag är bara befängt. Järnvägen i Sverige behöver rustas upp. Och ansvaret går upp till riksdag och regeringnivå. Ta ert ansvar valda politiker. Vår järnväg är bruten. Laga den.
Tåget gick som det skulle och jag kom fram i tid. Till och med AC:n fungerade. Så jag tar och köper en trisslott på vägen hem, för idag är min turdag :-D
Med allt kaos på andra håll i landet känns det tryggt att åka på Bohusbanan. Jag har aldrig blivit mer än fem minuter försenad och resan går alltid smidigt. Man bör kanske se vad som gör att Bohusbanan funkar så bra och ta med de lärdomarna till andra järnvägssträckor.
En timme extra vid pendlingen hem igår. Flera utrop på Malmö central om inställda och försenade tåg. Inte första gången denna sommaren.
Positivt var att AC fungerade i den delen jag satt (har varit med när det varit utslagen), och en värdpersonal som även om de inte hade någon informera höll humöret uppe och delade it vatten.
Positivt var att AC fungerade i den delen jag satt (har varit med när det varit utslagen), och en värdpersonal som även om de inte hade någon informera höll humöret uppe och delade it vatten.
Har åkt ett tåg i sommar och har råkat ut för en försening. Som tur var, så var tåget 65 minuter försenat så jag fick iaf lite pengar tillbaks. Sen SJ försämrad sina ersättningar för ett par år sedan känns det inte som dom har någon morot att köra i tid längre.
Skulle åka från Söderhamn till Borlänge för några veckor sedan. Först var det elfel mellan Söderhamn och Gävle. Blev 1 timme sen från Söderhamn vilket gjorde att jag missade min anslutning till Borlänge. Dock skulle det gå ett tåg en timme senare. 5 min innan det ska gå ställer SJ in det tåget, nästa går om 2 timmar. Slutade med att min sambo fick hämta mig med bil i Gävle. Minst 4 timmar sen
Normalt är jag stolt över att jobba på tåg men i sommar har jag massor av övertid efter allt strul som varit. Trots det verkar de flesta som reser förstå att saker kan hända och att det inte är någons ”fel”. Jag är full av beundran över detta tålamod! Jag kan nästan börja gråta när folk säger tack då vi äntligen kommer fram. Det är stort. Det vill jag från hjärtat tacka för. Och jag hoppas innerligt att det blir bättre framöver. Så att jag kan gå till jobbet och vara stolt igen.
Jag har slutat åka kollektivt överhuvudtaget eftersom det aldrig fungerar. Bor i Malmö och tar heller aldrig bussen här numera då det aldrig någonsin går att lita på tidtabellerna. Rena skämtet och en servicenivå man skulle förvänta sig i ett u-land. Ja skrattretande och sorgligt rakt av är det faktiskt.
Det går inte att lita på tågtrafiken. Och någon ersättning får man aldrig heller eftersom olika bolag står för olika sträckor och ingen tar ansvar trots att SJ sålt biljetten. Åker numera alltid bil istället. Både billigare och mer punktlig. Inte en krona av statliga pengar bör gå till järnvägen. Satsa på bättre bilvägar i hela landet istället.
Jag brukar åka mellan två punkter i Sverige och detta har jag skött tidigare via tåg. Men efter strul och förseningar har jag valt att flyga istället, visst är det värre för miljön men det FUNGERAR. Tills vi har tillförlitlighet i tågtrafiken kommer jag dessvärre fortsätta med detta beteende för det finns aldrig någon garanti med tågen i detta land.
Mycket prat om att det ska finnas möjlighet till pendling till Stockholm från Sörmland och Mälardalen, då de flesta jobben finns i Storstockholm. I så fall måste vi som åker varje dag kunna lita på att kommunikationerna. Lägg ner alla planer om höghastighetståg tillsvidare. Se till att befintlig infrastruktur fungerar. 15 min snabbare till Göteborg eller Malmö, är inte det viktigaste just nu.
Jag reste sträckan Stockholm södra till Göteborg igår via Eskilstuna på grund av en olycka i Katrineholm. Tåget lämnade stationen en timma efter planerad avgång och anlände Göteborg kl.22.25 istället för 20.00.
På grund av den sena avgången gjordes en mycket snabb städning av tåget. Dock hann man inte fylla på bistron. SJ bjöd dock på vatten, kaffe och raw-bites.
Det blev oroligt för resenärer som hade anslutningar att passa. En eloge till tågpersonelen som hade mycket att reda ut gällande dessa resenärer.
På grund av den sena avgången gjordes en mycket snabb städning av tåget. Dock hann man inte fylla på bistron. SJ bjöd dock på vatten, kaffe och raw-bites.
Det blev oroligt för resenärer som hade anslutningar att passa. En eloge till tågpersonelen som hade mycket att reda ut gällande dessa resenärer.
Tågvärd; Om det bara vore som du skriver, att saker kan hända, skulle nog ännu fler förstå och fortsätta resa med tåg, men faktum är ju att det i princip är standard med förseningar och att Sverige är sämst i EU vad gäller tågens punktlighet. Självklart är det inte tågvärdarnas eller lokförarnas fel men jag klandrar definitivt ansvariga för skiten. Med sonen som sitter i rullstol vågar jag inte ens ta bussen till stan längre då vi oftast tvingas gå hem igen pga att barnvagnar upptar alla platser på de knökfulla bussarna, och tar vi tåget till exempelvis Lund kan vi inte ens räkna med att vara hemma i Malmö igen i tid till hans mediciner. Värst av allt är att man som resenär dessutom tvingas betala för dessa resor. Med sååå dålig servicenivå borde allt vara gratis.
Som veckopendlare drabbas man allt som oftast av förseningar. Under nio månader kan man räkna på ena handens fingrar de gånger som tåget varit framme i rätt tid. Detta gör att man alltid måste planera resandet med stora marginaler och därmed måste vara borta från familjen mer än nödvändigt. SJ sätt att kompensera årskortsinnehavare i samband med förseningar och andra problem som gör resandet mindre behagligt är dessutom under all kritik.
Med så här många fel på ett system så är det antingen sabotage eller så har trafikverket en annan agenda än politikerna. Vilka är det som styr?
Efter att inte ha åkt tåg på många år så skulle vi nu ge tåget en chans. En semesterresa till Sthlm-Malmö med 11-årig son. (Jag flyger i jobbet ofta Bromma-Malmö). Kom hem från Malmö sent igår natt efter en försening på över 2h. Tåget över 1h försenat redan från Malmö. Tydligen pga enkelspårstrafik vid Hässleholm. Dvs planerat arbete. Trots att SJ har både min mail och e-post så fick jag ingen info om detta. Dock fick jag ett sms om att jag kan få en bulle och kaffe på Pressbyrån. Ett meddelande jag fick 10 min efter jag klivit på det försenade tåget... I Bistron på tåget gällde ej den "kupongen". Men vi fick gratis vatten i 2,5dl Tetraförpackningar märkta SJ. Rumstempererat i ca 25-30 grader då AC'n ej fungerade. En annan resenär klagade på just AC'n och fick svaret att SJ skall ha meddelat att AC ej fungerar om man hade bokat biljett i vagn med trasig AC.. Jag såg inger sådant sms. Nu var jag på semester. Semesterklädd och det spelade oss ingen roll när vi kom fram och att vi var genomsvettiga. Men att använda tåg för en jobbresa i kostym som ett alternativ till flyget ser jag tyvärr som helt otänkbart.
Jag har rest mycket med tåg i sommar i både Sverige och Finland. Både sträckorna Göteborg-Malmö, Göteborg-Stockholm och Stockholm-Östersund. Det har varit förseningar på samtliga sträckor. På resan till Malmö var det fel på tåget, dvs SJ hade ansvar för felet. Till Stockholm Södra berodde förseningen det på branden i Finnerödja och det kan man inte beskylla någon för. Informationen var bra och trevliga tågvärdar. Till Östersund var det fel återigen på tåget. Det innebar dock bara 30 min försening. Det som är felet är att det är för mycket fel! Då jag reste i Finland (Åbo hamn-Tammerfors-Vasa) med VR- tågen ( som är statligt ägt) var de helt punktliga och temperaturen ute var 30 grader. Det är också ett vinterland med samma varierande klimat som oss. Hur kommer det sig?
Skånekortet kostar 1250kr per månad, medan 400kr räcker till både skatt och försäkring för min bil varför jag har 850kr över till övriga ägarkostnader samt bensin, vilket räcker en bra bit om man kör en billig liten bil som jag. Har en Ford Focus 2001 som kostade mig 10.000kr. Jag slipper då dessutom magont och stress, och har faktiskt fungerande AC också, alltid.
Inte bara rälsen har spårat ur. Även kundservice. Skickade in ett ärende till dem i mitten på Juni. Fick automatiskt svar att de hade 4 (!!) veckors handläggningstid. Nu, 7 veckor senare, har jag fortfarande inte fått något svar alls. Frågan gällde en ersättningsbiljett jag fått för tidigare tågstrul som när jag väl skulle resa inte gick att använda, så nu har jag fått lägga ute pengar för en resa istället för att betala med en ersättning jag redan fått. Suck...
Jag reser ofta med tåg både i jobb och privat. Visst är det alldeles för mycket strul med signalfel och nedrivna kontaktledningar och sant är att det behövs mer underhåll. Men bränder och solkurvor är svårt att förbereda för. De gånger jag flygit inrikes har det också varit mycket förseningar och även inställt. SJ o h Öresundståg har dock alltid lyckats leverera om dock försent. Med flygbolag har jag oftast fått lösa problemen själv. Så jag fortsätter nog med det miljövänligare kollektivåkandet.
Jag har rest med tåg i Tyskland i sommar. Vi hade lika stora problem där om inte större. I princip alla tåg var försenade eller inställda. Ingen AC.
När vi kom hem till Sverige var SJ som en dröm.
När vi kom hem till Sverige var SJ som en dröm.
Jag löser det genom att ha slutat åka tåg för länge sedan. Jag kör bil. Ett färdmedel som inte går att lita på när man har tider att passa, och man kan inte alltid ta ett tåg tidigare utifall att tåget skulle vara inställt. Tråkigt men sant.
Jag misstänker att det fåtal personer som uttalar sig positivt kring kollektivtrafik och tågresande i Sverige är ansvariga ministrar som trollar under alternativa alias, allt annat är otänkbart i min värld :)
Grundproblemet (som jag ser det) består av att flertalet regeringar har underlåtit att budgetera pengar för underhåll av järnvägen. Detta är inget problem som bara ”dykt upp” på senare år. Ser att sossarna försöker skylla det dåliga underhållet på den borgerliga regeringen, och säkert vice versa om man frågar de borgerliga. Sanningen är att INGEN av de som suttit vid makten sedan järnvägen avreglerades, har varit intresserade av att budgetera för underhållet. Och som bekant - inget håller för evigt. Just nu pågår ”konstgjord andning” på mängder av fel inom växlar, spår, kontaktledningar och diverse gamla ställverk. Ungefär som att försöka stoppa en artärblödning med ett paket plåster. Nu får vi således skörda frukterna av decenniers förfall.
Började resa mycket i tjänsten för 12 år sedan och har lärt mig att ha låga förväntningar (särskilt i förhållande till vad SJ/Trafikverket m fl) försöker ge sken av. Min erfarenhet är att det skiter sig vid ungefär 20% av resorna så om jag ska åka med tåg finns oftast en plan B för att hantera detta.
Jag åker tåg mycket sällan. Och när jag gör det har det hittills inte hänt att tåget vare sig avgått eller anlänt i tid. Jag väljer först och främst bil, sen flyg, sen buss och sist tåg.
Senaste resan, från Örnsköldsvik till Stockholm fick jag tillbaka hela resekostnaden. Men även om det blev en billig tågresa kostade det mig mer än tre timmars väntan på perrongen i Timrå, utan besked om alternativ. Plus en dryg timme för byten av färdmedel.
Tåget har misskötts i decennier, så min prioriteringsordning kvarstår. Först bil, sen flyg, sen buss, sist tåg.
Senaste resan, från Örnsköldsvik till Stockholm fick jag tillbaka hela resekostnaden. Men även om det blev en billig tågresa kostade det mig mer än tre timmars väntan på perrongen i Timrå, utan besked om alternativ. Plus en dryg timme för byten av färdmedel.
Tåget har misskötts i decennier, så min prioriteringsordning kvarstår. Först bil, sen flyg, sen buss, sist tåg.
Jag har haft tur. Reser till Göteborg ibland och det brukar fungera. Med den pågående klimatförändringen skulle jag inte drömma om att ta flyget inom Sverige. Men önskar att tågen kunde bli lika bekväma som i södra europa.
I-Landsproblem kan vara så jobbiga för oss som har allt stackars oss
varför talar man inte om de verkliga orsakerna till de unika dagliga tågstoppen som endast Sverige har? Det handlar om organiserade metallstölder i stor utsträckning som i media kallas för en mängd olika saker ex signalfel nedfallen kontaktledning spårfel etc... Vad vill svensk media uppnå med att inte tala om de verkliga orsakerna?
Jag jobbpendlar dagligen i Mälardalen, under 5 minuters försening är inget att bråka om men det är numera sällsynt. Enkel resa brukar i snitt innebära en försening om 10 minuter upp till 1½ timme om man har otur eller så är tåget inställt. Personalen gör vad de kan, men informationen ut från SJ är bedrövlig ofta, står man redan på perrongen när man får meddelande om att tåget är sent med 20 minuter. En stram uppsträckning vad gäller underhåll är vad som krävs.
2018 På väg till Göteborg blir tåget 2,5-3 h sen och jag missade bilen som gick. Tvingades sent om natten ta taxi de 5 milen. Istället för att vara framme kl 19 kom jag fram 01:30.
Returresan blev lika kostsam. Både räknat i tid och pengar. Efter 4 h väntan tvingades jag ta en hyrbil för att ta mig hem. Denna delade jag m tre andra.
Samtidigt så står ett halvtomt tåg MSR på väg mot Sthlm redo att avgå. Inte något som helst samspel för att hjälpa de svagare (inte med tanke på mig själv) Där fannns äldre, gravida och begränsade personer som borde utan tvekan fått omplacering, strunt samma om konkurrerande bolag.
En stor skam för både Trafikverkets Valberedning, styrelse och övrig ledning som är högst skyldiga till människors förseningar och SJ och dess motsvarighet! De lider total respektlöshet mot sina kunder.
Mina utlägg var i maj 2018. Sände in via mejl kvitton på mina utlägg samt biljetter. Sedan dess har det rått total tystnad. Inte en krona har jag ersatts med. Jag kommer nu att göra skadeståndsanspråk!
Även drabbats som pendlare, vilket tvingade mig att sluta på mitt jobb pga mina förseningar i stort sett dagligdags (2013)
Returresan blev lika kostsam. Både räknat i tid och pengar. Efter 4 h väntan tvingades jag ta en hyrbil för att ta mig hem. Denna delade jag m tre andra.
Samtidigt så står ett halvtomt tåg MSR på väg mot Sthlm redo att avgå. Inte något som helst samspel för att hjälpa de svagare (inte med tanke på mig själv) Där fannns äldre, gravida och begränsade personer som borde utan tvekan fått omplacering, strunt samma om konkurrerande bolag.
En stor skam för både Trafikverkets Valberedning, styrelse och övrig ledning som är högst skyldiga till människors förseningar och SJ och dess motsvarighet! De lider total respektlöshet mot sina kunder.
Mina utlägg var i maj 2018. Sände in via mejl kvitton på mina utlägg samt biljetter. Sedan dess har det rått total tystnad. Inte en krona har jag ersatts med. Jag kommer nu att göra skadeståndsanspråk!
Även drabbats som pendlare, vilket tvingade mig att sluta på mitt jobb pga mina förseningar i stort sett dagligdags (2013)
Livsfarligt att åka som diabetiker. När man är fast
och upptäcker att det inte finns någon mat på
tåget hänger livet på en skör tråd.
och upptäcker att det inte finns någon mat på
tåget hänger livet på en skör tråd.
Jag brukar åka till min tidigare hemstad och ha med cykelväska på tåget. Denna sommar vågar jag inte göra denna resa med tåg pga risken att bli stående med bagage om tågkaos uppstår.
Jag åker mindre tåg nuförtiden eftersom det är så mycket fel på dom. Och när det är varmt och risk för solkurvor åker jag inte alls.
Blev 5 timmar sen igår... Fel på tåg, signalfel, söndrig kontaktledning och därmed omdirigering, banarbete, sänkt hastighet pga tåg framför mitt tåg och som grädde på moset en brand utmed spåret. Sista biten fick bli taxi. Roligare kan man ha
Det är fräckt att ta fullt betalt för en tjänst som fungerar så dåligt som tågtrafiken i Sverige. Halva priset eller rent av gratis vore bra. SJ och Trafikverket orsakar resenärerna stora extra kostnader p g a den dåliga punktligheten.
Hur hanterar facket ett arbetsmiljöproblem som det här för tusentals anställda ? Personal som blir fast i timmar på tåg. Personal som aldrig kan planera sina arbetspass.
Förseningar och långa uppehåll på flera timmar händer nu mera alltför ofta på tågsträckan Kristianstad-Hässleholm-Lund/Malmö i Skåne.
Skulle till Sösdala igår 18/8/8 via Hässleholm tågstation i Skåne för ett jobb. Tågens avgångstid skjuts konstant upp allteftersom dem ska gå för att därefter efter 20-30 minuter ställas in pga elfel och sen på en tågtidtabell visa nästa tåg som "kanske" ska gå. (Går inte att tillförlitligt planera nya resor.)
Mellan kl 17-21 såg jag två mindre ersättningsbussar som skulle direkt till Lund/Malmö från Hässleholm. Inte ens den inhyrda chauffören visste vad som hände eller skulle hända med trafiken. (Småorterna är helt ignorerade av Skånetrafiken gällande extra trafik medel när allt stannar upp på stationerna i Skåne, vilket är alltför ofta. Och där är ingen tydlig information eller hjälpande personal så att alla tryggt kan resa eller planera nya resor.)
Jag bor själv i en småort och fick ringa släkting som fick köra, så man slipper övernatta eller gå för egen maskin från Hässleholm. (Med andra ord, planerade jag att börja resan efter klockan 17, hemma runt klockan 21 och fick avboka jobbuppdraget.)
Jag försökte även kontakta Skånetrafiken för hjälp via telefon utan att nå dem och taxi är dyrt.
Skulle till Sösdala igår 18/8/8 via Hässleholm tågstation i Skåne för ett jobb. Tågens avgångstid skjuts konstant upp allteftersom dem ska gå för att därefter efter 20-30 minuter ställas in pga elfel och sen på en tågtidtabell visa nästa tåg som "kanske" ska gå. (Går inte att tillförlitligt planera nya resor.)
Mellan kl 17-21 såg jag två mindre ersättningsbussar som skulle direkt till Lund/Malmö från Hässleholm. Inte ens den inhyrda chauffören visste vad som hände eller skulle hända med trafiken. (Småorterna är helt ignorerade av Skånetrafiken gällande extra trafik medel när allt stannar upp på stationerna i Skåne, vilket är alltför ofta. Och där är ingen tydlig information eller hjälpande personal så att alla tryggt kan resa eller planera nya resor.)
Jag bor själv i en småort och fick ringa släkting som fick köra, så man slipper övernatta eller gå för egen maskin från Hässleholm. (Med andra ord, planerade jag att börja resan efter klockan 17, hemma runt klockan 21 och fick avboka jobbuppdraget.)
Jag försökte även kontakta Skånetrafiken för hjälp via telefon utan att nå dem och taxi är dyrt.
Detta har blivit vardagsmat. som pendlare till och från jobbet som är mellan lund och Osby i Skåne förlorar jag cirka 5-8 i vecka bara för förseningar och då behöver jag inte berätta om mina tjänsteresor till och från Stockholm.
Att vår ärade minister skyller på de företrädare och lovar stor satsningar exakt en månad före valet ändrar inte nämnvärt på något. Jag lär nog vara glad pensioner vid 75 år, när tåg trafiken blir bra om 30 år kanske? Det verkar att ingen bryr sig och då vill de att vi ska åka miljövänligt!
Tåget har gått från att vara ett självklart val till att bli något man undviker helt. Jag har tvingats medge att inrikesflyget fungerar otroligt smidigt! Politikerna pratar om att fler ska åka kollektivt, men när man inte ger folk vettiga förutsättningar att göra det så blir det bara snack. Det är utan tvekan värt den där flygskatten att komma fram utvilad, i tid, istället för att sitta fast på ett varmt instängt tåg mitt ute i skogen. I värsta fall utan både mat, vatten och toalett. Det sorgliga är ju att man vill göra "rätt", men det går helt enkelt inte längre.
Finns det tågtrafik om 10är?
Det som ändå upprör mig mest i allt kaos är den katastrofalt dåliga informationen överallt. Tycker att idag med all kommunikation som finns tillgänglig så borde väl detta ändå inte vara så svårt!? Ropa ut åt vilket håll "fårskocken" skall bege sig - för det är så man känner sig - ett får i en fårskock utan ledning...
Saknar tydlig information...men detta är kanske överkurs i det här landet?
Saknar tydlig information...men detta är kanske överkurs i det här landet?
Jag köpte ett sommarkort för hela Skåne, åt mig och sonen, men vi har bara använt det ett par gånger och istället kört med bilen dagligen hela sommaren för att slippa alla förseningar, sena knökfulla stadsbussar och sena samt inställda tåg. SJ, Skånetrafiken, Nobina och så vidare, samtliga aktörer är miserabla. Är man punktlig som person och man vill slippa daglig irritation, vredesutbrott, stroke, hjärtattack och konstant strul är det tyvärr bara bil som fungerar nuförtiden.
Gjorde en Sverigeturné under semestern, 4 av 6 tågresor var minst 1 timme försenade. Höll gott mod, med bra böcker men lite frustrerande. Till å med jag som har varit anti att ta körkort pga miljön börjar tvivla. Samtidigt förstår att säkerhet är viktigt. Skulle dock under lätta lite om priserna på SJ var lite mer överkomliga. Det skulle kompensera allting.
Med årskort drabbas man av SJ i stort sett varje dag. Man borde försöka vänja sig, men det är inte lätt. Idag är exempelvis tåget från Hallsberg till Herrljunga försenat som vanligt. Idag verkar orsaken vara ett chartrat extratåg som SJ låter gå före det ordinarie tåget. Otroligt märklig prioritering. Hur kan man alls chartra ut extratåg under en period med stora planerade banarbeten? Avskeda SJs ledning.
Åker SJ2000 mellan Sthlm-Gbg. Hastigheten mellan Katrineholm och Vingåker är bitvis ca 40km/h - anledning: "Infrastrukturproblem i form av sättningar i rälsen" enligt SJ:s högtalarinfo.
Min kommentar: Alltid är det nåt som strular.
Min kommentar: Alltid är det nåt som strular.
Minns att det inte var såhär mycket kaos när jag var liten och åkte tåg och jag är relativt ung. Något har gått snett under de senaste 10 åren som gjort att personalen (som man börjar undra om den ens finns numera?) tappat kontrollen över det hela. Man har bara fått höra vagt att det är superstressigt för dom som jobbar i kontrollrummen, men med tanke på att vi har haft ett lyckat system tidigare i Sverige, så undrar man just hur det plötsligt kan ha gått fel?! Troligen ett generationsskifte i på arbetsplatsen, där nykomlingarna inte har blivit tränade eller upplevt stress förr?! Är det för avancerad teknologi eller föråldrad?! Jag vet inte, men jag hopas att det löser sig så fort som möjligt! Jag har upplevt ett flertal gånger under de senaste åren bara att tåget stannat upp, och det dröjt lång stund innan de meddelar i högtalarna orsaken. Ibland är det signalfel eller stoppsignal. En gång hörde vi bara flås och lågt ljud så man blev lite rädd. Känslan att det var en trött förare som knappt verkade bry sig kröp sakta fram. Sen när man är fast i tåget i över en timme så kan man tycka det är skumt att de inte bidrar med förberedelser, som t.ex. vätska eller om någon skulle bli nödig eller medicinskt hjälp. SJ skulle garanterat INTE klara av en kris om, det kan vi vara säkra om!
Avreglering och marknadsliberal ideologi trasade sönder järnvägen. Mikael Nyberg berättar om detta i sin bok "Det stora tågrånet", 2011.
Jag hoppas att utvecklingen nu går åt rätt håll, för miljöns skull om inte annat. Jag har varit tågpendlare av och till under många år, älskar att åka tåg men har såklart också råkat ut för en hel del återkommande strul på spåren. En del av min kritik hamnar hos SJ:s bristande informationshantering. Ofta misslyckas inblandade myndigheter och bolag att ge adekvat, tydlig och relativt snabb info till resenären, vilket är grundläggande ur så många aspekter. Säkerhet är en av de. Det ger intrycket av att berörda parter har svårt att ens klara det interna utbytet av information, särskilt i akuta lägen.
Jag hoppas att utvecklingen nu går åt rätt håll, för miljöns skull om inte annat. Jag har varit tågpendlare av och till under många år, älskar att åka tåg men har såklart också råkat ut för en hel del återkommande strul på spåren. En del av min kritik hamnar hos SJ:s bristande informationshantering. Ofta misslyckas inblandade myndigheter och bolag att ge adekvat, tydlig och relativt snabb info till resenären, vilket är grundläggande ur så många aspekter. Säkerhet är en av de. Det ger intrycket av att berörda parter har svårt att ens klara det interna utbytet av information, särskilt i akuta lägen.
Pendlar mellan Linköping och Stockholm i snitt några dagar i veckan. Gav snabbt upp tåget numera är det bil som gäller.
Jag har givit upp tåget o tar aldrig tåg numera - åker bil istället o har så gjort under ngr års tid nu. Är inte värt att ta tåg o riskera allt onödigt strul som kan inträffa med stress o krångel till följd.
Är märkligt att alla klagar på SJ och andra tågbolag när det i 9 fall av 10 är eftersatt underhåll av infrastrukturen som är orsaken till alla problem. Där ansvarar Trafikverket och i slutänden staten. Och nu vill man bygga en höghatighetsbana för groteska summor istället för att se till att befintlig järnväg fungerar. Befängt!
Andra länder löser järnväg med god tillförlitlighet trots privat drift. Varför kan inte Sveriges politiker kravställa på trafikverket och operatörer? Man borde leta upp orsaken och genomföra lösningar till problemen i stället för att skylla på privat drift per se.
Reparatörerna har blivit ersatta av
direktörer. Dom rycker inte ut och
lagar något. Dom är bara intresserade
av pengar!
direktörer. Dom rycker inte ut och
lagar något. Dom är bara intresserade
av pengar!
Det måste vara något fundamentalt fel med dagens organisation.Återför tåg,räls,underhåll och personal till ett bolag
Pga centraliseringen där landsorten dör och allt koncentreras till Stockholm har Sverige blivit ett pendlande folk. Men tågen funkar inte och Essingeleden består av kilometerlånga bilköer. Ett naturligt resultat av neddragning på underhåll och ständigt försvårande för biltrafiken.
Skulle ta tåget från Eskilstuna kl 14.09 och vara hemma på kvällen kl 20.20 Efter fallande ledningar, inställda tåg och förseningar hamnade jag tillslut på ett nattåg och var hemma morgonen därpå kl 8.20, alltså 12 timmar senare.
Det är alldeles för mycket teknik och elektronik i det moderna järnvägssystemet om man jämför för 30 år sedan. Det är allt för mycket som kan krångla. Elektroniksystem föråldrad i dessa sammanhang på 10 år. Utbytestalten, dvs moderniseringen, hinner inte med. Moderna robusta system lär nog vänta på sig. Lär av Japan Hur man bygger och sköter järnvägssystem! Vi har ju lärt av dem hur man ska bygga bilar......
Hemma kl 03.15 efter mardrömsresa Flemingsberg- Hässleholm med Snälltåget 8/8. Avgång i tid, men resan som skulle ta 4 timmar blev drygt 11 timmar lång. Timslånga uppehåll, många mil i krypfart utan information kan göra 50 mil tågresa till en pina. Tågpersonalen verkade lika tagna på sängen av situationen. Får de ingen utbildning alls i att bemästra krissituationer? Även om de själva säkert ville ha mer information finns det mycket praktiska upplysningar att lämna. Men de uteblev helt.
Mats
Mats
Dagpendlar över Öresund varje dag. Vissa veckor är det förseningar 4 av 5 dagar ena hållet eller på båda hållen, en resa som normalt ska ta 1 till 1,5 timme tar både 2 och 3 timmar med förseningar och inställda tåg. Om informationen anses usel inom Sverige så ska ni inte ens försöka er på att fundera över hur kommunikationen mellan Danmark och Sverige ser ut ( non existent) oftast kommer öresundsstågen in lagom för att se anslutningståget stänga dörrarna och rulla ut, speciellt gärna när det är sista anslutningen för dagen, då uppskattas det extra mycket.
När man betalar över 3000kr för sitt månatliga pendlarkort men får stora delar av sin lediga tid stulen av uselt skött kollektivtrafik, då finns bara bilen som alternativ, du slipper huvudvärk, irritation och i slutet av veckan kommer du ha sparat in kanske 1-1,5 arbetsdag i stulen tid.
Kanske om ni kompenserar era pendlare med gratis månadskort som kompensation för er usla service så kan ni behålla era resenärer, som det ser ut idag är det inte värt något mer än total kollaps. återreglera järnvägen, ta tillbaka underhållsansvaret, speciellt kontrolleringen av underhåll som är utlagda på samma företag som får skattemedel för att underhålla våra järnvägar, svår matematik folk?
När man betalar över 3000kr för sitt månatliga pendlarkort men får stora delar av sin lediga tid stulen av uselt skött kollektivtrafik, då finns bara bilen som alternativ, du slipper huvudvärk, irritation och i slutet av veckan kommer du ha sparat in kanske 1-1,5 arbetsdag i stulen tid.
Kanske om ni kompenserar era pendlare med gratis månadskort som kompensation för er usla service så kan ni behålla era resenärer, som det ser ut idag är det inte värt något mer än total kollaps. återreglera järnvägen, ta tillbaka underhållsansvaret, speciellt kontrolleringen av underhåll som är utlagda på samma företag som får skattemedel för att underhålla våra järnvägar, svår matematik folk?
Sverige är sämst även på detta område👎
Åker till Sthlm från Simrishamn minst en gång i månaden.Har alltid varit problem.Antingen Pågatåget eller SJ.Jag är 75 år och vill åka tåg upp.Men sedan 6 månader åker jag bil upp och ner.Tycker det är problem varje dagmedtågen.MvhKjell
Som nybliven pensionär vill jag bara hälsa till alla godstågsförare. Som snällt får sitta och vänta ute i skogarna på alla sena fönstertåg. Utan någon som helst uppmärksamhet i massmedia.
Inte så farligt egentligen. Kan inte klaga, tog mig fram ändå.
2.25h längre restid med en väldigt begränsad bistro.
1h extra vänta i Stockholm södra, sen ytterligare tekniska problem på spåret och och längre reslängd. Som jag sa, klagar inte utan är nöjd att jag kom fram på utsatt dag.
2.25h längre restid med en väldigt begränsad bistro.
1h extra vänta i Stockholm södra, sen ytterligare tekniska problem på spåret och och längre reslängd. Som jag sa, klagar inte utan är nöjd att jag kom fram på utsatt dag.
Lägg ner banan. Är det inte sol är det trasiga tåg, löv på banan eller snöhinder. Fy för de som bestämmer. Alltså politikerna!!!
Det som tyvärr går att räkna med idag är att det blir förseningar. Det går inte att lita på att man kommer fram till ett jobbmöte i tid vilket leder till extra kostnader i form av övernattning. Min senaste provata resa den 28 juli från Stockholm till Vimmerby blev nästan 3 timmar sen då tåget måste startas om i Norrköping och därmed försvann min anslutning. Hemresan den 30 juli blev också drygt 3 timmar sen på grund av buss i stället för tåg till Linköping. Bokat tåg hanns inte med. Fick inte plats på de två närmaste tågen. Blev inbokad på ett tåg via Katrineholm trots att det var förseningar på grund av brand. Jag hade hellre suttit i Linköping någon extra timme istället för i Katrineholm. Fick köpa ny biljett till Flemingsberg då det inte gick att få kontakt med SJ i telefon. Ett problem är att det inte finns några kontor på stationerna längre. Jag är glad att jag inte reste med barn eller var dålig men strulet förstörde lite av glädjen med aktivitet med barn och barnbarn.
Har precis bestämt mig för att sluta flyga till Stockholm (från Malmö) vilket jag gör ganska ofta. Så sorgligt att höra att tågförbindelserna är så dåliga.
Lagt ner att åka kollektivt. Tar bilen numera. 🙂
En helt annan grej som också är helt relevant i sammanhanget är: hur kan Skånetrafiken motivera prishöjningar år efter år med denna USLA service???
Det är ju som om jag hade gått in till min arbetsgivare och påtalat att jag vill göra mindre jobb och ha löneökning?
Har jag fel!?
Det är ju som om jag hade gått in till min arbetsgivare och påtalat att jag vill göra mindre jobb och ha löneökning?
Har jag fel!?
Slutade egentligen åka tog för flera år sedan pga allt strul. Skulle göra ett undantag i april och åka frän Lund till Kastrup. Inte ens den korta sträckan funkade. Fick hastigt hoppa av i Malmö och be sonen (som var i närheten av en slump)komma och hämta oss. Ingen info från tågpersonslen. Vi hann till flyget men andra gjorde det inte trots att de var ute i god tid. Det är ett hån av politikerna att prata om höghastighetståg för att spara minuter när vanlig tågtrafik befinner sig på u-landsnivå!
Det är så dålig information när tågen är försenade eller inställda ... sen är det irriterande att man köpt ett sommarkort och kan utnyttja det dåligt.. jag vill ju själv bestämma när jag ska åka och inte behöva åka när/om tågen går ibland eller ofta så har jag fått bli hämtad eller fått ta bilen för att komma någonstans.. inte speciellt miljövänligt
Åkte från Norrköping tisdag 7 augusti kl 14:36, skulle till Harmånger. Är fortfarande inte framme. Det är torsdag nu. Klockan är 15:30. Sitter på en buss från Gävle...
Som resenär hanterar jag tågkaoset genom att det är den överlägset största valfrågan. Jag tågpendlar inte längre, men nationalekonomiskt o skäms-mässigt är tågkaos katastrof för Sverige. Avsaknad av handlingskraft från politiker som jag hoppas beror på inkompetens. Annars är det banne mig kriminellt agerat av nuvarande och föregående regering.
Situationen är så allvarlig och frustrerande nu att det måste tas KRAFTTAG för att få ordning på tågsituationen i Sverige. Man behöver bara läsa denna chatt. Själv tillbringade jag tre timmar för att resa från Eskilstuna till Katrineholm häromdagen, en resa som vanligtvis tar 45 min. Fick åka tåg och reguljärbuss inklusive två byten. Anledning var nedriven kontaktledning samt förarlöst tåg som blockerade ett spår p g a personalbrist. Så otroligt dåligt!
Prioritera reparation och förbättrad organisation och logistik framför all världens höghastighetståg'
Prioritera reparation och förbättrad organisation och logistik framför all världens höghastighetståg'
Tack alla som delat med sig av sina resehistorier! Med de orden stänger vi nu den här chatten. Ha en fortsatt trevlig kväll.