SVT rapporterade · Varför vill folk inte åka kommunalt i Jönköping?

09.59
Därför att det är alldeles för dyrt och tar får lång tid.
09.59
Jag åker kollektivt men skulle vilja att reklamen på bussarna tas bort. Ingen TV skärm med reklam framför ansiktet och ingen utvändig reklam på bussen som gör att man inte ser ut genom fönstret.
10.32
Det är inte rimligt att man ska betala över 30kr för en tur om man vill ha ner bilåkandet i staden. Miljövänligheten och smidigheten täcker inte upp för den kostnad och den tid det tar att använda buss. Sänk kostnaderna med 30-50% så ska Jönköping snart säkert kunna se lite positiv skillnad på denna front.
10.32
Från Skänkeberg (nr 18) går det BARA 1 buss/timme. Sista bussen på lördagar går vid 16-tiden och INTE EN ENDA buss på söndagar!!Det är under all kritik!! Hur vore det pm bussen till Samset tog en liten extra sväng så det blev åtminstone 2 bussar/timme?
10.40
Jag har inga problem med att ta bussen varken till stan eller jobbet, men jag har tur och bor så jag slipper byta buss. För att öka kollektivåkandet tror jag att man behöver sänka busspriserna, ännu bättre att ha gratis/kraftigt reducerat pris i rusningstider.
10.44
Min uppfattning är att målet att öka antalet (obs, inte andelen) cyklister med 25% fram till år 2020 är på tok för lågt när man ser hur antalet invånare ökar samt hur staden förändras till att bli mer förtätad vilket gynnar de levande trafikslagen. Vi har länge varnat för att en underutbyggd cykelinfrastruktur blir särskilt allvarlig med elcykelns intåg och även om antalet elcyklister också ökar så finns det fortsatt en mycket stor potential. Det kräver dock stora satsningar (dock inte stora sett till infrastrukturbudgeten som helhet) på separerade cykelvägar där de olika cyklist-typerna kan färdas på ett tydligt, säkert och effektivt sätt.
10.45
Tack för era inspel i chatten! Vi kommer att fortsätta bevaka den här frågan och fler artiklar på ämnet kommer ut under dagen!
10.45
Jag tycker ändå det funkar helt okej. Min buss kommer alltid i tid!
11.03
Åker gärna buss men varför finns det ingen pensionärs rabatt som i många övriga städer? I Stockholm är det pensionärs rabatt hela dygnet. Där åker föräldrar med barnvagn gratis. Men inte i Jönköping. Vad beror detta på ? Lena.
11.08
För att vissa busschaufförer kör fruktansvärt dåligt. Snabba o hårda inbromsningar som gör att man åker hit o dit . Dags för ny / uppdatering av utbildningen Hur man kör mjukt o behagligt. Stackars de gamla som inte kan hålla emot när bussen far åt alla håll ...
11.20
När busstur efter busstur plockas bort från det mindre samhället utanför så jag tvingas ta bilen till nästa ort för att kunna hoppa på en buss, då kan jag lika gärna ta bilen hela vägen till stan.
11.24
Kostnaden! Priset måste bli mer attraktivt för att locka fler resenärer. Två vuxna och tre barn får betala nästan 2000:-/månad för periodkort. Tror många ställer detta mot bensinkostnaden och då finns stor risk att bilen vinner.
11.25
För att bussen alltid är konstant sen plus så luktar de blandning mellan alkohol och kiss inuti. Sen på sommaren så är det 40 grader inne i bussen. Tar lång tid, obehaglig körstil, går väldigt sällan och trånga. Köper mig hellre en Tesla alt cyklar än åker buss, värsta färdmedlet någonsin. Tacka gudarna för att bil finns.
11.28
Det finns flera anledningar:
- Det är för dyrt att åka kollektivtraffik.
- Dåliga busschaufförer. Åkte med min 6 mån son för några månader sen och bussen var nära på att krocka med en bil som höll på att lämna parkeringen på esplanaden. Allt var busschaufförens fel. Han gasade allt han kunde när vi kom till Esplanaden å såg inte bilen som höll på att gå ur parkeringen.
- Det händer ofta att man väntar på bussen men att den inte stannar vid busshållsplatsen trots att de ser en.

12.01
Jag tycker att det e för dyrt att åka buss.
12.02
Bytena funkar inte; Åker ofta mer med linje 15 och vill byta till 101 vid esplanaden. Det lyckas ibland ca 50%. Försöker ibland säga till chauffören på 15 men den svarar att det inte är samma bolag, så radion fungerar inte. Sen finns det en dålig attityd bland chaufförer, trafikledare och trafikplanerare att köra ifrån springande passagerare "dom kan ta nästa buss" som om alla bussar går var tionde minut.
12.19
Jag tror att många har svårt för att få ihop livspusslet (inte för att det var lättare förr!). Tid är en bristvara, speciellt för barnfamiljer. Det kan vara svårt att bryta det mönster man är uppvuxen med, kanske där föräldrar har skjutsat ungdomar hit och dit. I nya villaområden ser man väldigt många hushåll med två bilar. Utanför skolorna hopas det bilar för lämning av barn. Det är för dyr att åka kollektivt i vår stad! Jag är en av få vuxna som åker kollektivt i mitt bostadsområde. Där är långt mellan avgångarna och den övergång (byte) som ska göras på vägen är otillförlitlig, att vänta en timme till nästa buss är inget alterntiv för de flesta.

13.29
Det är dyrt, bussarna är allt som oftast försenade, de går sönder, chaufförerna kör som galningar (inte alla, men många) lagar struntas i av chaufförerna. Det är trångt, du får inte plats med det du behöver om du har handlat tex mat, mkt kläder, stora saker. Bilen går snabbare och jag får med det som behövs. Har du barnvagn vet du ALDRIG när/om du kommer med bussen.
13.29
Gratis, eller åtminstone lägre kostnad för resande med kollektivtrafik skulle sannolikt få många fler att avstå från bil.
13.29
Morgon och efter 1600 fram till1800 är det ganska många som åker så det kan inte vara problemet.Låt pensionärerna åka gratis mitt på dagen och gratis avgift på helgen fram till 2000 så skall ni se att till och med barnfamiljer åker buss en annorlunda upplevelse för barnen.
13.29
Det är för många hållplatser. På linje 1 går det att dra in 4-5 hållplatser utan att resandet minskar.
13.29
Det kostar oss två pers att åka inom stan 120 kr t/r då är det billigare att ta bilen.
Kommunen borde ta sitt ansvar,för man tänker inte
miljövänligt,det gäller ombyggnad av gator där man
bygger avgasbomber istället,som kostar både nu och i framtiden.Det enda som skulle hjälpa är gratis buss,det skulle inte bli dyrare, försök tänka lite.
13.30
Ta omedelbart bort Grännazonen i Länstrafiken det skulle öka resandet från norra kommun delen. Nu kostar det 30 kronor kontant att åka i en zon i Jönköpings kommun och 65 kronor kontant att åka från Grännazonen in i Jönköpingszonen det är orimligt då tar den som har bil den istället. Vi som bor i Grännazonen kan bara åka inom Jönköpings kommun på 2 zoner men den som bor i Bottnaryd kan åka ända till Mariannelund på 2 zoner. Det är totalt hjärnsläpp av Länstrafiken och Region Jönköping när de gör så. Göteborgs kommun är 1 zon i Västtrafik och är Sveriges näst största stad varför kan det inte vara likadant i Jönköpings kommun?
13.48
Jag väljer bilen dels pga att busspriserna är på tok för höga samt att det tar mig 18 minuter att åka bil till jobbet jämfört med över en timme med bussen, inkl ett byte. Tidigare erfenheter av bussåkande gav mig illamående då många chaufförer kör ryckigt o allt annat än ecodriving.... dessutom ogillade jag alla lukter som blandas samman- allt från gammalt matos, fisar o folk som inte borstat tänderna. Fy.....Ser ofta trasiga bussar utmed vägen, busarna som körs utanför stadskärnan är väldigt gamla o slitna. Sönerna klagade ofta i våras o somras över att ingen buss verkade ha fungerande ac. Nä jag fortsätter åka bil så länge jag kan det. Bekvämligheten vinner för mig.
Lägre priser, fräschare bussar o pålitliga byten/anslutningar skulle kanske få fler att välja bussen
14.39
Bussen är dels för dyr, för krånglig och för långsam.

Ta sig till busshållplats, vänta på buss som eventuellt är i tid, åka buss, byta buss, gå till dit man ska...

En vanligt jobbdag tar detta 45min-1h

Bil= max 15 min.

Ska man sen träna, handla eller något efter jobbet pratar vi timmar.

Tåg är bättre, om man bara ska till ett ställe.
14.39
Det är för dyrt att åka buss. Bussarna är för ofta sena, eller bli inställda i sista minuten så man kommer för sent. Sunkiga bussar, där jag ser dåliga/temporära svetsarloppor för att hålla upp monitorna, det klonkar i vissa bussar som att hjulen eller axlarna inte riktigt vill vara med längre. Dörrar vägrar stängas eller öppnas för den delen. Säten som sitter löst. Vissa bussar är sämre än andra såklart.
Kan se vissa chaufförer som kör med varningslampa, en annan gång var det abs lampa som lös mitt i vintern, galet att vi ska åka full buss när en varningslampa lyser.
För att folk eller jag ska fortsätta åka buss och eventuellt inte byta till bil, rusta upp bussarna så att dom fungerar, ÄVEN PÅ VINTERN, 28an kan inte ha trasig dörr hur länge som helst.
Elbuss/hybridbuss skulle kunna vara att investera i.
14.40
Åker själv buss men får alltid planera att ta minst 2 bussar tidigare för att veta att jag kommer fram i tid. En av anledningarna till att det ofta blir sena bussar är för att chaufförerna inte öppnar alla dörrar utan alla måste gå på längst fram. Då bildas det en lång kö och tar längre tid för resenärerna att komma ombord så att bussen kan åka vidare. Det blir helt enkelt inte en pålitlig transport när det gäller att hålla tider. Sen att busspriserna är allldeles för dyra och att ni exempelvis drar in möjligheter som sommarkortet gör ju att färre åker.
14.40
Hur tror ni att ni ska få folk att åka buss för höga biljettpriser när de investerat i bil för flera 100' kr, försäkring och skatt per år för tusentals kronor? Är folk lite ekonomiska så använder de bilen som de betalt en förmögenhet för istället för att ställa den o ta bussen och därmed betala ännu mer för en bil som inte används.
14.40
Jag åkte buss tills jag fick körkort, då blev det aldrig mer buss. Jag kommer i tid om jag åker bilen istället för bussen. Jag kan ta vilka vägar som helst utan att bry mig det minsta om folk. Och jag slipper folk som pratar högt!
14.40
Sen finns det väl för lite direkt linje. Att man måste byta buss tar ju bara en massa tid
15.03
För det första så skulle fler åka buss om det lönade sig, men det här är inte Stockholm!
Du tar dig fram snabbast med bil och kan uträtta ärenden på vägen.
Bussresor kostar för mycket jämfört med bilresor.
Jag bor 3 km från centrum men har bara en buss i timmen, trots stora höjdskillnader.
15.03
Alldeles för dyrt!
Varför skolungdomspris och ej pensionärspris?
15.50
På tok för dyrt att åka regionalbussar/tåg. Tror det skulle locka fler och därigenom ge mer inkomster om det inte kostade så mycket. Dessutom är det väldigt besvärligt om det inte går några bussar på helger från/till mindre tätorter.
16.07
Om folk generellt hade lite bättre busshyfs skulle säkert hjälpa. Gå bak i bussen, ta inte två platser osv.
16.31
Inför gratis bussresor för pensionärer mellan
10 - 15 o mellan 18 - 22
Så fungerar det i Göteborg sedan många år !!
17.15
1. För dyrt
2. Bussarna håller nästan aldrig tiden. Man måste kunna lite på bussarna!
3. Busschaufförerna kör alldeles för fort, så man tror man ska krocka varje gång! Man har inget förtroende för chaufförerna! (Varit med om 2 bussolyckor på kort tid)
4. Dåliga förbindelser för att ta sig till och från tätort. Gör att alla som bor runt om Jönköping hellre tar bil!
18.47
Det är för dyrt!!!
18.47
Går ingen buss längre vid oss. Den drog JLT ner i december så nu får vi gå 1,5 mil eller ta bilen! Inte konstigt att det blir mer trafik i stan när de lägger ner linjer istället för att utöka dem!
18.47
För dyrt!
De sänkte priset men bara något år efter så höjer man igen. Varför!!!
Kollektivtrafik måste subventioneras rejält. Många kommuner ligger mycket under våra priser.
18.47
Busschaufförerna kör ju som om dom har stulit bussen!
Dom kör ju så fort så att man är ju livrädd när man åker med! Sänk priserna!
19.02
Alldeles för dyrt. Inför pensionärsrabatt.
Mona.
19.55
Om priset var lägre skulle fler åka kollektivt och fler pensionärer skulle åka om det fanns en rabatt för dem.
19.55
För dyrt för oss som lever på existensminimum. Det är billigare att ta bilen 1.5km till affären än att ta bussen. Dessutom kör bussarna som galningar eller så kommer de för tidigt/sent
19.55
Bytena funkar inte. Om jag på vintern måste åka med linje 15 och vill byta till 35 vid Esplanaden, fungerar det ofta inte enligt tidtabell. Försöker ibland säga till chauffören på linje 15 men hen svarar som bäst bara likgiltigt.
20.05
Många kommuner i Västsverige har gratis trafik mellan 9-14 för pensionärer! Rimligt kan man tycka! Har själv bott i både Alingsås o Gbg som har denna förmån! M.fl.kommuner!
20.28
För dyrt!
20.28
Många klagar på priset, låt det vara gratis i 3 månader för att verkligen se om det är priset det hänger på. Jag tror inte alla som klagat på priset tar bussen ändå...bekväma?
20.28
Byten funkar i stort sett aldrig. Inte ens om man säger till. Inte kul att behöva vänta i 30 minuter extra bara för att chaufförerna inte fattat att de faktiskt har ett serviceyrke. Så om jag måste välja på att stå och frysa 30 minuter vid en hållplats eller sitta i kö i min varma sköna bil och lyssna på en bok under tiden så är valet lätt.
21.46
Priserna bara ökar samtidigt som turer dras in. Byten fungerar jättedåligt och bussen tar tre-fyra gånger så lång tid som bilen för att komma till samma ställe. Billigare kollektivtrafik, tätare turer och bättre anslutningar (som faktiskt fungerar!) hade gjort att jag valt kollektivtrafik oftare.
07.50
Alldeles för dyrt och ryckig körning. Mår illa när jag åker buss. Det är oftast fel på bussarna, och väldigt ofta är de försenade eller så kommer de inte alls. Det funkar inte när man har en tid att passa.
07.50
För mig tar det 12 min med bil från bymarken till Elmia. Med buss tar det 45 pga skitbyten som inte funkar. Det säger allt.
07.50
Osäkerhet med frekvent inställda turer (ibland direkt efter varandra) så att jag ibland kommer 40 min sent till jobbet. För få tågvagnar/bussar så man tvingas stå hela resan. Gammal vagnpark med låg komfort, tex värmesystem och trappsteg som ofta är trasigt. Dra istället lärdom av andra regioner eller länder med fräscha tåg och med plats för alla! Borde få betydligt mer för pengarna alltså!
07.50
Beror nog mycket på de höga priserna och brist på täta turer. Priserna på periodkorten höjs medan bussarna ständigt är sena och inte kan erbjuda den service de förtjänar. Hade det varit billigare kostnad samt mindre förseningar hade nog fler föredragit kollektivt.
07.50
Bilen är min enda stund på dygnet att få vara i fred. Att byta det mot att knö med folk - nej tack.
07.51
Det är dyrt men också att det funkar inte med anslutande bussar. Jag skulle åka från övre Ekhagen till centrum och sen med tåg till Stockholm då missar jag byte på Ekhagens centrum på grund av försenad buss och missar tåget också. Aldrig ner buss!
07.51
I sin iver att uppnå målet att fördubbla antalet resor har JLT dragit in i stort sett alla direktbussar. Nu måste man alltid byta och vips har JLT fördubblat den resan men förlängt restiden för resenären. Detta + att man inte är intresserad av att se till så att byten funkar minskar lusten att resa.
Se till så att det finns bussgator. Nu har man ingen fördel av att åka buss. Bussen står i samma bilkö som bilarna.
Senaste veckan har åtminstone 4 lokalbussar havererat med förseningar för resenärerna som följd.
Tala om för JLT att de ska anpassa tiderna efter resenärernas behov och inte som nu att de förväntar sig att resenärerna ska anpassa resandet efter JLTs system
07.51
Jag bor på landet och kom ingenstans utan bil. Närmaste busshållplats är 5.5 km borta. Jag betalar redan för bilen jag är beroende av. Dessutom hatar jag att man bombardera sina färdgäster permanent med reklam. Bilen ger mig friheten att bestämma över min vardag.
07.52
För dyrt och chaufförerna kör som de stulit bussen, bara en tidsfråga innan någon blir allvarligt påkörd.
07.52
Höga priser och många av chaufförerna är ju katastrof i trafiken.
07.52
1 För dyrt
2 Busschaufförerna kan inte/struntar i vanliga grundläggande trafikregler.
10.31
Det är för dyrt och busschaufförerna pratar ofta i mobil när de kör, känner mig otrygg med att åka buss. Sist jag åkte buss klämde busschauffören en äldre kvinna i dörrarna och kollade inte ens hur det gick med henne.
12.15
Har diagnosen doftöverkänslig och om jag skulle åka buss skulle jag få åka ambulans till sjukhuset istället. För mig måste busschaufför + alla passagerare vara helt parfymfria och rökfria. inte helt enkelt........
14.12
En snabb uträkning visar att cyklisten som vann över bilen och bussen mellan Huskvarna och Jönköping hållit över 31 km/h (10 km på 19 min). Då får man ligga på.
07.02
Jag åker buss men tycker att det är för mycket folk. Finns för få sittplatser och är för "svängigt" att stå. Fler bussar med fler sittplatser behövs. Och så är det alldeles för dyrt. Vad som åker i centrala delar får subventionera dyra länsresor.
07.02
Tar för lång tid, bussen tar "omvägar" sett till "min" optimala väg
07.02
Busschaufförerna beter sig som grisar! Många busschaufförer missbrukar sin makt och sätter sig över oss passagerare genom dryga kommentarer, åker iväg snabbt med mening för att folk skall missa bussen, visar dålig respekt mot äldre och funktionsnedsarra - jag tycker att många helt enkelt beter sig hänsynslöst.
Det händer också att man stöter på en trevlig busschaufför, men måste tyvärr säga att detta händer allt för sällan...

Oftas har busschaufförer jättebråttom och följer sällan tiderna enligt busstidtabellen. Man måste tyvärr alltid räkna med att en busstur är inställd - så att man måste planera en tur tidigare för att hinna i tid till exempelvis jobb.