SVT rapporterade · Hur har synen på barn förändrats? Ge oss din berättelse

09.00
Jag uppfattar det som att barn idag uppfattas mer ”umtåliga”. Så de får t.ex absolut inte gråta eller möta några motgångar. Så istället för att säga ifrån om ett barn gråter, så kanske kan ger dem en leksak för att de ska sluta gråta.

-Zoe
10.26

Barnens självkänsla grundas i förskolan

SVT NyheterBarns integritet, som nu för första gången skrivits in i läroplanen, har sedan fem år varit en del av arbetet på Hammarens förskola i Torpshammar.
15.37

Från aga till integritet – synen på barn förändras

SVT NyheterSynen på barn är i ständig förändring. För hundra år sedan var det föräldrarnas rätt och inte minst plikt att tukta sina barn, men redan då fanns en kampen för barnets rätt.
15.56
Helt galet att ställa frågan, får jag byta blöja på dig, herregud!!! Om barnet säger nej och har bajs i blöjan, ska den då få rumpan sönder frätt???? Näe verkligen Inte!!! Vad är det för fel på samhället idag, det har alldeles gått över styr, tippat över åt fel håll idag.
Förskolepersonalen i Ånge förklarar att när de ställer den frågan till barnet handlar det inte OM eller NÄR blöjan ska bytas utan mer om att förbereda barnet och att barnet kan få ha önskemål om VEM av barnskötarna som ska göra det.
16.32
Jag har minnen från barndomen där ingen frågade om något (sjukhusvistelse) och minns tydligt känslan av att inte vara ngt värd, bara ett ”föremål” som skulle behandlas. Jag tycker gott man kan fråga om blöjbyte; det är ju inte frågan om att INTE eller ALDRIG byta. Man kan ju uttrycka det som ”kan vi byta bort bajsblöjan nu” eller fråga vem som barnet vill ska byta på hen. Viktigt på alla sätt att även små barn vet att de har rätten över sin kropp och liv. När jag jobbade på förskola på 80 talet, var vi nog inte så medvetna om varför vi gjorde som vi gjorde. Vi frågade nog. Det är ju det naturliga. Vi tog i alla fall inte ungarna utan samtal och dialog, Det gör ju för övrigt varje normalt funtad förälder också; det sker ju hela tiden en dialog, Ska vi äta nu? Är det inte dags att hoppa i säng m.m. Det innebär inte att de vuxna viker ner sig från sitt ansvar eller att barnen bestämmer. Jag ser dialog som uttryck för delaktighet!
06.07
Jag tycker att det är fantastiskt att barn får lära sig integritet på förskolan, jag ser stor skillnad jämfört min egen tid hos dagmamma och på lekis. Min uppfattning är inte att det handlar om att barnen ska ”få bestämma”, utan om att de ska känna - veta! - att deras känslor och åsikt har ett värde. Att de ska bli lyssnade på och respekterade och därmed kunna säga stopp när någon går över gränsen. Det är också en investering i deras välbefinnande senare i livet. Jag hoppas och tror att fokuset på integritet i förskolan leder till att unga flickor och även pojkar i högre utsträckning kommer att protestera mot kränkningar i form av t ex sexuella övergrepp och trakasserier.

-Helena
06.07
Barn och även i vissa fall tonåringar har inte den förmågan ännu att se till sitt eget bästa och vad de egentligen behöver för att må och ha det bra.Det är vårt ansvar,alltså vi vuxna som skall stå för förståndet och sköta omvårdnad om våra barn,tillika skapa gränser. Det inger trygghet för våra barn/ungdomar. Ingen ännu outvecklad hjärna mår bra utav att fatta beslut som den inte ens förstår ..skapar vilsna individer som imånga fall samhället får styra upp och hjälpa i senare skede i livet..Barn/ungdomar helt utan självkännedom,eller känsla av integritet..

-Eva
06.08
När man går på Ica idag så frågar vuxna sina barn, vad ska vi äta idag? Jag säger att idag ska vi äta det här. Jag frågar aldrig vill du byta blöja? Jag säger kom så ska du få en torr blöja. Vill du gå ut? eller nu ska vi gå ut. Det är jag som är förälder å ska lära mina barn hur man uppför sig, och förbereda dom för det vuxna livet, det är fel när barnen bestämmer över sina föräldrar. Jag avskyr detta curlande

-Pia
06.08
Mötte häromdagen två förskoleklasser på promenad. alla barnen var klädda i olikfärgade västar, beroende på grupptillhörighet. Det höll alla i ett rep som hade samma färg som västarna. Det såg trevligt ut. Välorganiserat och disciplinerat. Men tänk om ett eller flera barn hade sagt "jag vill inte ha den västen, den är inte min" eller "jag vill inte hålla i snöret, jag vill gå själv" eller helt sonika släpper snöret för det händer något som intresserar mer på andra sidan gatan. Då kränker ju personalen det barnets självkänsla, tvingar barnet att inordna sig kollektivet och måste tillrättavisas. Vilket strider mot empatiskt ledarskap. Med dagens personaltäthet är det omöjligt att varje dag ta samtal med varje barn i gruppen som vill något annat än det planerade. Barnen upptäcker snabbt att situationen spårar ur och blir ohållbar. Barn måste kunna ta ett Nej och veta att finns situationer där man måste lyda. I exemplet med barnet som blir ledset vid lämning tror jag det är fel att inte avleda. Uppmuntras separationsledsnaden kan det bli en "sjukdomsvinst" (jag SKA gråta när föräldern går då tröstar och tycker dom synd om mig) vilket inte känns bra för varken föräldern som får ångest eller barnet som inte snabbt lär sig att jag blir alltid hämtad. För att inte inte tala om personalen som kanske måste använda en oplanerad tid att trösta. Nej, detta verkar inte genomtänkt alls. När barnet blir vuxnare står inte heller samhället på tå och tillhandahåller "empatiskt ledarskap".

-Inger
06.08
Så vad är en fråga egentligen? En förberedelse på att man ska bli överkörd eller en önskan från någon att få veta ens åsikt? Snacka om dold agenda!

-Marita
06.08
Överdriv nte. Vissa saker är inte en fråga, då barn kan inte välja, de behöver vägledning om hur det ska vara. Blöjbyte, mat, sova/vila: rutiner behöver barn lära av oss. De är inte färdiga. Deras integritet ska vi vuxna självklart skapa, beakta och bevara. Vi skapar trygghet för barn när vi som vuxna bestämmer vissa saker, vi förväntas vara mogna och kloka. Glöm inte det. Det är aldrig antingen eller, det brukar vara både och. Att ställa ålderadekvata krav på barn får dem att växa, t.ex. det lär barn att ta ansvar, vilket de behöver som vuxna.

-Anna
07.02
Hm... att fråga om man får byta blöja känns lite konstig. OM barnet säger Nej?!
Jag värnar mycket om barns inflytande men för mig är i n t e det lika med att de bestämmer! Jag visar respekt mot barnet när det behöver byta blöja- men för barnets bästa behöver det en ny blöja! Det v e t jag men såklart inte alltid det lilla barnet. Ibland finns inte Nej som ett alternativt svar och då ställer jag inte frågan iheller!
07.02
Om barnet inte vill ha en kram så ska barnet slippa. Byta blöja är en annan sak för det handlar om hygien.
07.02
När vi tror att ett barn kränks av blöjbyten så har något gått allvarligt fel någonstans
10.14
Vuxna skall ge och barnen skall ta emot. Därför skall aldrig ett barn ge en vuxen en kram utan tvärtom. Den vuxna frågar barnet om han/hon får ge barnet en kram.