SVT rapporterade · Hur ser din bussresa ut?

06.12
07.45
Åker mellan Boden och Sunderby sjukhus. Det är en 90-väg och det är ofta fullt och folk står i gångarna hopträngda. Länstrafiken i Norrbotten gör reklam för att det är tryggt att åka buss och att man ska använda bälten. Det känns inte tryggt att stå upp i bussen när den kör på en så pass trafikerad väg. Och framförallt är det vilseledande reklam.
08.01
202 Avesta är proppfull varje morgon. Små barn tvingas stå när folk sätter sina väskor på sätena så ingen ska kunna sitta bredvid dem, annars är den helt proppfull.
Det låter inte alls bra, har du bilder på hur det brukar se ut?
08.51
Bussen som går ca 7.40 från Borlänge centrum mot dala airport är under all kritik. Fullsmockad så knappt dörren går att stänga. Jätte mycket barn som skall till Gylleskola. Mina barn vågar ej åka med den bussen för att det är så pass mycket folk och att dem skall riskera att göra illa sig .
@Mammatill7och9åring - Och inga extrabussar? Hur tar sig barnen till skolan, måste ni köra dem?
08.52
Hade likadana problem i en mindre kommun i Småland tidig 00-tal. Från en buss till tre bussar ett år senare.
08.53
Åker mellan Mora-Orsa. Alla bussar efter 13-> på skoldagar är proppfulla och det är alltid några som behöver stå.
@Lowa - Om du åker med bussen i eftermiddag får du gärna ta en bild och skicka till oss! dalarna@svt.se
09.32
Dlaatrafik har satt in en extrabuss för linje 11 kl 07:57 i Falun varje vardga så visst händer det saker, verkar bara ta lite tid.
@Isak - Det låter bra!
09.32
Hej här uppe i sälen går det inga bussar. På helgerna går det en upp och en ner. Bussen upp till Malung sälen kommuns största arbetsplattser måste man ringa och beställa Dan innan.
09.34
Dom flesta gånger jag åker buss sitter jag helt själv. Så det skulle vara kul att veta om det verkligen lönar sig miljömässigt att åka buss. Genom att den åker runt runt nästan tom hela tiden förutom när dom åker till och hem från jobb.
@Christian - Vilken linje åker du?
09.37
@SVT · Henrik Kilefors.
Barnen blir tvungna att åka med tidigare buss istället och fördriva tiden på skolgården till skolan startar.
@MammaTill7Och9Åring - Har du försökt att påtala det för Dalatrafik?
09.53
Här i Göteborg är det fullknôkat på både bussar och spårvagnar, speciellt i centrala delarna. Någon lösning på detta verkar aldrig komma, ändå ska man pumpa in mer folk i centrum med den nya västlänken, och ändå höjer västtrafik biljettpriserna så ofta det bara går.

Det är lätt att bli förbannad när man får stå upp på en medeltida spårvagn varje morgon som chauffören knappt kan köra utan att hälften av passagerarna får wiplash och pensionärer kläms i dörrarna. Helt sjukt är det. Samtidigt som priserna höjs och avgångarna i västtrafiks app sällan stämmer. Fattar ingen att denna ekvationen skapar missnöjda resenärer, det är ju ingen nyhet heller, vart så här iaf 15 år jag bott inne i stan nu.
10.05
När jag busspendlade till Haraldsbogymnasiet 2011 till 2013 var det ibland knökfullt, en del resenärer stod som packade sillar upptryckta mot dörrar och väggar i bussen. Detta hade försiggått sedan flera år innan jag började på Haraldsbogymnasiet. Mig veterligen ansvarar chauffören för säkerheten ombord på bussen som körs och att en del chaufförer tar in mångdubbelt fler resenärer än tillåtet i bussarna är under all kritik. I dag busspendlar jag från Falun till mitt arbete i Borlänge och har oftast raden för mig själv eftersom bussarna går var femte minut.
10.44
Jag arbetar som bussförare och det händer ofta att jag får extremt många passagerare under rusningstider, ibland får jag helt enkelt tacka nej till ta emot fler passagerare. Då möts jag av arga blickar och trakasserier. Bussföraryrket är ett bristyrke och ofta fattas det personal och fordon, speciellt innan upphandlingstider. Trafikledningen och bussförare gör allt att passagerarna ska komma till sin slutdestination. Vårt yrke är väldigt utsatt för hot och våld vilket gör att många förare klarar inte av den pressen. Det resulterar att många sjukskriver sig och få som kan ersätta dem. Samtidigt det är det svårt att rekrytera ny personal.
Missta mig inte, jag älskar mitt yrke men det finns vissa dagar man önskar inte fanns. Det måste ske en ändring och det måste ske snart!
@Lucas - Hej och tack för din berättelse. Vad har du för möjlighet att påtala det här inom företaget? Vad får du för svar?
10.44
Jag åker buss i Borlänge centrum. Varje morgon är bussen ordagrant fullproppad. Folk står längst fram i bussen bredvid chauffören och hela vägen bak till änden. Vid ett tillfälle kom det inte in flera i bussen varpå chauffören ropar ''gå längre bak i bussen så fler kommer in'' varpå en elev där bak ropar ''det går inte, det är fullt''. Detta är livsfarligt. Om bussen någon gång tvärbromsar åker eleverna ut genom framrutan.
@Robin - Det låter verkligen inte bra. Har ni påtalat det här för Dalatrafik? Om du har bilder eller video på hur det ser ut får du gärna maila dem till dalarna@svt.se.
10.46
Har åkt spårvagn och buss till olika arbetsplatser i Göteborg under 30 år och varit försenad till jobbet en gång (snöstorm). Jag har alltid fått sittplats, förutom genom absoluta centrum. Billigt är det också!
11.40
@Henrik Kilefors - Hej, Man har alltid den möjligheten att påtala det och ge förbättringsförslag vilket de ofta lyssnar på. Mitt företag gör sitt bästa att bussförarna ska må bra och ge den service som våra passagerare eftersträvar trots att de själva ofta har förbundna händer. Så länge det råder brist på förare och fordon så går det inte att påverka mycket.
Oftast får jag hänvisningar till att det är Västtrafik som styr det hela (där jag kör) och bara de kan göra ett riktig ändring, men de har ganska långsam reaktionsförmåga tyvärr.
12.33
Hur fort får en buss åk ? Åkt mellan Avesta -Borlänge och chauffören talade i telefonen hela vägen ,köred som en dåre bussen va smokad med lösspringande barn och vagnar oförstående föräldrar som sitter i telefon . Nu körde denna buss om långtradare personbilar är väll 100 väg där men de va nog värre på den resan . Väljer andra alternativ är ju som ryskrolett att åka ned byss nu för tiden .
@Ejbussåkarelängre - Hej, enligt Transportstyrelsen är maxhastigheten 100 km/h om alla har tillgång till plats med bälte. 

Om bälten saknas är 90 km/h högsta tillåtna hastighet. Dessutom gäller så klart skyltarna på vägen.
12.37
Min buss var definitivt knockfull flera gånger i veckan. Fanns gånger bussen inte kunde släppa på alla så de behövde vänta på nästa buss
14.03
Vaxholmsbussarna är ofta inställda eller tajmar oftast dåligt vid byte från annan kollektivtrafik. Detta innebär att runt rusningstrafik får man ofta stå på E18.

Sett folk ramla 2 gånger, tyvär utanför räckhåll, en ungdom första gången samt den andra gången en äldre dam. Försöker vara miljövänlig men hör många påtala att det är säkrare samt går fortare att ta bilen.
14.34
15.31
Bussen är fullsatt när den lämnar min hållplats, de som kliver på följande åtta hållplatser får stå, trots att bussen kör två mil på motorväg. Bussbolaget har ett avtal som ger betalt per tur, så de längre turerna har dragits ner från 5-minuterstrafik till 15-minuterstrafik i rusningstid och är därför alltid överfyllda. Infartsparkeringarna är fyllda kl 07:15 och det kostar 650:- att stå utanför en ruta. Politikerna påstår sig vilja främja kollektivtrafik men vill inte betala för att den ska fungera.
16.19
Har under flera år (2012-2015 mellan Falun och Borlänge) och även på senare år i Faluns tätort funderat och reagerat på situationen på bussarna idag. För det mesta, oavsett tidpunkt och destination är jag oftast tvingad till att stå i bussens mittgång med många andra resenärer. Det jag nu undrar är hur säkert är detta sätt att färdas kollektivt egentligen? Vilka skydd och rättigheter har vi som passagerare om det händer en olycka? Ni säger att det är busschauffören som har ansvaret att rapportera att en buss är "överbelastad " men det fungerar ju uppenbarligen inte - där brister er kommunikation stort!!! Hur tänker ni förbättra situationen för oss som väljer kollektivtrafiken för att både förbättra miljön och även den privata ekonomin?? För som det är just nu känns det tyvärr inte säkert och hållbart. Och jag tror ändå och hoppas på att vår kollektivtrafik kan göra skillnad för oss Alla!!
/Annica
@Annica - Det låter inte bra Annika. I den här artikeln kan du läsa mer om vad som gäller på bussen: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/det-har-galler-nar-bussen-ar-fullsatt 
17.56
Här ser man ett inslag om säkerhet gällande överfull buss, men ingen reagerar på att säkerheten saknats även om bussen varit halvfull. Ingen, vad jag såg, använde säkerhetsbälte, för det finns, ser man tydligt. Varför reflekterade ingen reporter på det, hur kommer föräldrar agera när man ser sitt barn i intervju? För ni använder väl bältet i er bil, varför inte i bussen? Ingen som minns Sveg den 2 april 2017, 3 dödsfall p g a avsaknad att använda bältet. Hoppas på ert svar! Ett annat konstaterande, en överfull buss är säkrare en halvfull buss med obältade resenärer.
17.59
Tack för svar från er på SVT Dalarna. Förstår att ni gör ert yttersta för att ta reda på information från Dalatrafik/keolis det gäller alla frågor som kommer från oss alla. Jag fick till svar på min tidigare fråga att jag skulle titta på en länk som ska ge svar på min fråga (vad som gäller och vilket skydd vi resenärer har i fall det sker en olycka där passagerare är tvingade att stå i mittgången och inte kan använda sig av säkerhetsbälte)??? Men i det klippet och via den länken får jag inte svaret tyvärr. Ansvariga säger att kommunikationen mellan chauffören och ledningen brister och det måste förbättras. Vet att företaget har vissa regler som gäller vid vissa hastigheter kontra antalet resenärer och hur många som står i mittgången. Men för mig och många andra resenärer är det ändå viktigt att veta exakt vad som gäller under hela resan. Vi "lägger" nu ändå vårt "liv", trygghet och förtroende i chauffören händer. Ursäkta att jag kanske verkar petig i denna fråga men det är ändå viktigt för mig!!
19.21
Tack för att ni tar upp detta ämne. Jag har drivit frågan om skolskjuts i alla rättsliga instanser och fått rätt. Trots det kan kommunerna ändra sina avstånd och sitt sätt att bedriva detta på samma undermåliga sätt som ni beskriver i Dalarna. Min kommun är Höganäs och det går till på samma vis här. Förutom situationen med fulla bussar så innebär det att små barn missar hållplatser och tider för anslutningsbussar missas för de elever som ska resa vidare till gymnasieskolan. Undermåligt och rättsosäkert för våra barns rättighet till en trygg och säker skolskjuts!
20.07
Det den intervjuade för Dalatrafik sade om deras ovisshet om överfulla bussar stämmer nödvändigtvis inte. Jag åker med linje 235 till Falun varje dag, och åtminstånde en chaufför har bett passagerarna via högtalarna att ringa in och klaga på bristen av plats i bussarna. Vidare berättade hon om hur hon drivit frågan inom Dalatrafik i flera månader, men utan resultat. Jag har både hört passagerare talat om det, och själv pratat med några, och vet att många har klagat hos Dalatrafik.
21.33
Tidiga bussen mellan Malung och Sälenfjällen är indragen detta är linje 317.
Eftermiddags bussen från Tandådalen och hundfjället är också indragen detta är linje 121 och denna skall höra ihop med ett tåg från Borlänge till Stockholm, BEDRÄVLIGT AV DALATRAFIK!!!!!! tycker arbetare på Sälenfjällen, stugägare och gäster.


BÄTTRE ATT MÅNG ÅKER BIL (FÖR MILJÖN). VAD TYCKER DALA TRAFIK OM MILJÖN ????
08.46
Hej har full förståelse för erat inlägg och det är bra att ni tar upp det. Men det blir lite tvetydigt när resenärerna värnar om sin säkerhet och sitter i bussen utan att använda säkerhetsbältet ! Dessutom är det en ny lag om just detta som trädde i kraft den 1 oktober
Hej Maria, jag håller med dig om att det är bekymmersamt att alla resenärer inte använder bälte, även när det finns på platserna de sitter på. Men ju mer det informeras om förbudet, desto bättre hoppas jag att det efterlevs i framtiden. /Alfred, reporter.
13.30
Det är inte rätt att bussarna är överfulla så att folk får stå, men jag vore glad om det har kommit en enda buss hit där jag bor. Det är i en liten by i Falu Kommun och vi har en buss på morgonen och en buss på kvällen till Gästrikland men ingen buss till Falun. Det känns som ett hån att man får åka gratis på buss till lasarettet vid besök, vi får betala bilresan själv då det bara är 50 km enkel resa. Det är för kort sträcka. Det är orättvist.