SVT rapporterade · Hur ska man möta rasism och populism i klassrummet?

10.32
Hej. Nu är chatten öppen för dig som vill kommentera och diskutera dagens ämne - hur rasism, extremism och populism bemöts i skolan.
11.28
Det verkar ha hänt så mycket på så kort tid dvs vad som är rasism nu var inte rasism för tex 10 år sen,

när jag gick ut högstadiet år 2004 så vet jag att lärarna tyckte att N-ordet var helt neutralt ord, och på NO lektionerna så sa lärarna att de som är transsexuella var egenligen utklädda pedofiler som klädde ut sig till kvinnor för att lura barn osv, som tur är så går allting åt rätt håll och inte bakåt och jag hoppas verkligen att dessa sjuka saker inte händer 2018 som händer 2004, dvs att man har helt annan människosyn 2004
12.01
Jag är i aulan i Novahuset och har hittills lyssnat på forskare från Örebro, Fittja och Norge. Flera av dem har pratat om att fördomar kan förstärkas även när lärarens syfte är att inkludera och skapa förståelse för elevers bakgrund eller etnicitet. Att peka ut elever med annan etnisk bakgrund som positiva exempel kan skapa en ”vi och dom”- situation. Intressant att det kan få motsatt effekt även när målet är att motverka rasism.
12.05
Svar till Anonym, forskaren René Léon Rosales som arbetar med Mångkulturellt centrum i Fittja berättade att det finns mycket mer forskning idag om rasism än vad det gjorde på 90-talet. Så det kan ha en del i att vi idag har bättre insikter om hur rasism yttrar sig och vad som helt enkelt inte är ok att säga till varandra i ett samhälle där alla är lika mycket värda.
12.19
Och nu lite praktiska verktyg. Camilla Sjöström från Forum för levande historia berättar om webblektioner som de skapat, där elever kan lära sig om historiska händelser där minoriteter blivit utsatta för förtryck och rasism. Behövs mer sånt i skolan?
12.26
Nu är det frågestund! Skriv i chatten om ni vill att jag frågar forskarna något särskilt.
12.50
Lärarstudenterna Gabriel Hällqvist, Elin Berglin och Emilia Rosvall lyssnade på föreläsningarna i Novahuset. De kände igen det mesta som sades eftersom de nyss haft en kurs i ämnet. Men de tyckte att det var bra med en påminnelse om hur det är ute i verkligheten i skolmiljön.
12.51
- Det svåra är att övertyga eleverna utanför skolan, om andra rörelser växer sig starka. Idag finns en ökad misstro på demokrati överlag. Vi undervisar en sak i skolan, och så beter sig vuxenvärlden på ett annat sätt, säger Gabriel Hällqvist som läser till gymnasielärare.
14.53
Så länge vi har ett hyckleri där vi försöker motverka detta medan samtidigt har så mycket identitetspolitik där människor delas in i grupper för att vinna politiska poäng så kommer vi inte kunna komma ifrån rasism och ojämställdhet. Problemen finns både till höger och vänster på den politiska skalan. Enda lösningen är att se alla som olika individer där alla har samma möjligheter istället för att i så många sammanhang bara se människor som en grupp med en för stunden intressant egenskap.
Så länge vi gör grupper till offer istället för att lyfta fram de möjligheter som faktiskt finns för varje individ så kommer vi ingen vart.
Hej, K! 
Tack för ditt inlägg. Hur tror du vi kan komma ifrån grupptänket och bli bättre på att se individer i samhället?
/Alexander, webbreporter
15.28
Hur vore de om skolan fokuserade på att lära eleverna skriva, räkna osv istället för allt detta ältande som ändå inte ger något utan är mest till för att vissa ska känna sig goda och rätt tänkande. Detta evinnerliga malande om rasism, värdegrund, inkludering mm är alla utleda på eftersom det bara gäller vissa och inte alla i detta land! Ingen gillar orättvisor vilket är ett mycket större problem idag med all särbehandling som pågår.
Hej, Trött på värdegrundstjatet! 
Intressant inlägg! Hur menar du när säger att rasism, värdegrund och inkludering bara gäller vissa? Vilka är inte inkluderade i detta? 
/Alexander, webbreporter