SVT rapporterade · Trafikröran i Örebro

09.35
Köer som varar i timmar, bilister som kör mot rött, bussar som blir försenade - eller inga problem alls!. Hur har de senaste dagarna sett ut för dig som bor i Örebro?
09.49
10.03
Bilister och cyklister värst, de kör ofta på utan koll. Ofta håller bilisten en mobil i handen. Fotgängare är också dåliga på att se sig för. Men jag tycker ändå att bilisterna är värst. Örebro byggs ständigt om, vilket gör trafiken osmidig. Jag vill känna mig trygg när jag tar mig ut i trafiken. Mvh Mikaela Helsing
@MikaelaHelsing - Är det någonstans i stan som du känner dig särskilt otrygg?
10.11
Mitt förslag är att antingen se till att bygga ut genomfartsgator och parkeringar alternativt flytta hela regionshjukhuset, Länsstyrelse med flera regionala institutioner ut ur det ogenomträngliga getingbo som staden blivit.
10.16
Enkelriktat, enfiligt, avstängt, trafikljus som inte lirar med trafiken. De borde sätta upp en skylt om man svänger in till Orebro,
SKYLL DIG SJÄLV, här gräver vi upp gator, stänger av broar utan att TÄNKA på dig som trafikant.
Tänk tanken om det skulle var ett privat bolag som gör som trafikkontoret i Örebro, de hade fått sluta för flera år sedan men de här bara fortsätter.
10.38
Korsningen Olaigatan/Klostergatan är katastrof. Alla kör/går som om det inte fanns några trafikregler. Högerregeln gäller men ingen bryr sig om den, alla som åker längs med Olaigatan tror dom har företräde och kör ofta för fort! Ska det vara så svår att följa de trafikregler som finns!? Korsningen kanske behövs byggas om så hastigheter sänks och skyltar som visar vad som gäller, övergångsställen kanske vore något? Generellt svårt att följa högerregel i stan, inte många örebroare som verkar komma ihåg den regeln!
10.48
Tänk lite "nattorientering". Det betyder att en till synes stor omväg kan bli det snabbaste. Använd motorvägen E20/18 mer även vid förflyttning inom Örebro.
10.51
Trafikplaneringen är en skandal i dagsläget och vi Örebroare kräver att man ser över sin planeringsstrategi väsentligt så vi kan slippa denna typ av samhällsfara i framtiden.
11.00
Varför gjordes inte projektet på Östra Bangatan, vid Centralen, klart innan broprojektet startat?
Ombyggnaden av skebäcksbron har en väldigt pressad tidsram för att det ska gå att öppna bron under sommarsäsong och ombyggnationen av Östra Bangatan ska vara klar v 48 så det är några veckor som det olyckligvis blir en krock. Vi försöker i så stor utsträckning som möjligt planera så stora ombyggnadsprojekt inte krockar. Det var därför ombyggnationen av skebäcksbron sköts upp ett år för att inte pågå samtidigt som ombyggnaden av Rudbecksgatan.
11.06
Hur kan det ta 32 veckor att bygga ut en bro så den får en cykelbana? Det är inte rimligt! Vid Ladugårdsängen är det också avstängt sedan länge och det ska fortsätta vara det länge till. Varför bygger ni inte en ny bro istället, så att vi får fler ställen att ta oss över? Då kunde den gamla vara öppen under tiden den nya byggs.
Frågan om att bygga en ny bro eller inte, har undersökts men vi har kommit fram till att det här är bästa och billigaste sättet. Det ska ju vara en öppningsbar bro och det gör det mer komplicerat än om det varit en fast bro.
11.10
Varför görs inte riktiga satsningar på kollektivtrafiken i Örebro? I Helsingborg har man byggt och bygger busskörfält för fullt samt gör andra större satsningar på kollektivtrafiken. Detta skulle gynna både ambulanserna och övrig räddningstjänst.

Och varför förnyar och effektiviserar man inte trafiksignalerna ut efter det aktuella flödet. Tycker man bör se över detta likt Stockholm där man simulerar 2-3 sträckor (8-10 signaler) varje år i syfte att effektivisera trafiksignalerna. i Örebro skulle man kunna effektivisera alla 58 trafiksignaler inom loppet av bara 2-3 år för de kritiska sträckorna.
När det gäller trafiksignaler så pågår ett arbete just nu med mer effektiva system som pratar med varandra och där det går att göra vissa prioriteringar, tanken är att det stegvis ska kunna byggas ut sedan när vi testat det i mindre skala.
Och det effektiviserar trafikflödena.
Utbyggnaden av kollektivtrafiken är en av de viktigaste utmaningarna framåt för att klara infrastrukturen i en växande stad. Det pågår ett arbete kring BRT, eller snabba bussar, ihop med regionen och en utredning om hur det skulle kunna se ut i Örebro.  Då handlar det dels om busskörfält (och blåljusfält) samt om bussar som mer liknar spårvagnar och tät trafik på vissa sträckor.  Utredningen tittar bla på vilka sträckor och i vilken takt samt vilka övriga åtgärder det skulle innebära och vilka resandeeffekter vi skulle kunna uppnå. Vi börjar bli så många i Örebro så underlaget finns för en mer effektiv och kapacitetsstark kollektivtrafik och det kommer vara en förutsättning för att det inte bara blir fler bilar på samma vägar. Varje resa som flyttas från bil till buss, cykel eller gång ökar möjligheterna för de som måste ta bilen att komma fram.
11.18
Varför vill ni försvåra så mycket för bilisterna genom att bygga om vägarna och göra de smalare? I alla andra europeiska länder bygger man om för att de ökande antalet bilar ska kunna färdas normalt.
Det finns olika sätt att gå i en växande stad. Vi tittar på det ökade antalet resande och det kan man göra på olika sätt, bil, kollektivtrafik, cykel och gång. Det är svårt att föreställa sig hur trafiken i Stockholm skulle se ut utan tunnelbana eller Göteborg utan spårvagnen eller om alla resor gjordes med en resande i en egen bil. I både Europa och övriga världen arbetar man på olika sätt för att öka kapacitetsstarka trafiksystem i takt med att resorna blir fler. Men också transportslag som tar mindre plats än bilen. I takt med att vi blir fler behöver fler resor göras via cykel, buss eller gång och därför bygger vi också ut infrastrukturen för det. Trädgårdsgatan tex är ett av de viktigaste cykelstråken till USÖ och vi har förbättrat framkomligheten för cyklister och fotgängare. För varje person som kan välja ett annat färdsätt än bil så blir det en bil mindre i kön. Det handlar mkt om att Örebro förändras i en snabb takt, när jag var ung var det 120 000 invånare i Örebro, nu är vi 150 000 - det innebär att 30 000 fler bor, handlar och reser i Örebro. Vi fortsätter att växa med ca 10 000 fler vart 5:e år. Om vi inte förändrar strukturerna och resvanor så kommer det bli ännu svårare att komma fram.
11.24
Örebro har fina förbifarter som få använder. Från Universitetet/Almby/Öster kan man ta Glomman och sedan söderleden över Aspholmen för att komma till motorvägen och andra sidan av Örebro. Snabbt och smidigt. Man måste inte åka rakt igenom stan om man inte ska uträtta något där.
11.27
Varför får vägarbeten pågå på stora gator i centrum under rusningstrafik kl 06-08 och 15-18?
När det är större vägarbeten så pågår ett arbete inför det då man tittar på vad som är viktigast, att det blir klart fortare eller att det ska vara framkomligt vissa tider. Det är en bedömning förstås och i det arbetet är flera olika tjänstemän med. Generellt vill vi ofta att det ska gå så snabbt som möjligt och vi jobbar på olika sätt för att öka hastigheten eller för att minska tiden då gator är helt avstängda. Östra Bangatan är ett exempel där vi arbetat för minimera tiden då gatan är helt avstängd.
11.30
Låt försvaret bygga en tillfällig pontonbro under byggtiden
11.32
Varför måste så många vägbyggen vara i gång samtidigt, och under så lång tid? Nu finns ju inte några alternativa stråk ut ur staden?
Det pågår hela tiden ett planeringsarbete för att påverka strukturen så lite som möjligt men när en överfart som skebäcksbron stängs av så påverkar det trafiken under tiden. Eftersom många vägbyggen hänger ihop med att nya hus byggs så är det inte alltid det går att styra tiden hur mkt som helst. Vi har de senaste åren arbetat med att alla grävjobb som ska göras också görs samtidigt istället för i olika omgångar. Glomman går parallellt med Karlsdalsallen men en alternativ överfart istället för Skebäck är ju svårare. Östra Bangatan är öppen för trafik även om ombyggnad pågår. Men det är klart att ombyggnaderna påverkar trafiken. Det bästa är om de som kan välja andra färdsätt än bil också gör det under den här tiden, det skulle hjälpa dem som är beroende av att ta sig fram med bil. En stor andel av bilresorna som görs är mindre än 3 km.
11.32
Full fart när kommunalråd Ullis Sandberg (S) chattar om trafiksituationen i Örebro. Reporter Kristofer Ström ser till att så många frågor som möjligt får svar fram till klockan 12:00.
 
11.37
Jag har förståelse för trafiksituationen, men stör mig mycket på skyltning för oss som cyklar. Min fråga eller önskan gäller alltså bättre skyltning om hinder för cyklister på grund av vägarbeten etc, dvs skylta inte bara precis vid hindret utan gärna 100 meter i förväg liksom att skylta från båda håll (tro det el ej men det är rätt vanligt att det bara är skyltat från ena hållet,
totalt värdelöst om man kommer från andra hållet...) och om en hel cykelbana stängs av kan det vara trevligt att det förvarnas någon dag i förväg så att man eventuellt kan planera annan rutt.
Jag tror vi kan bli väldigt mkt bättre kring skyltning för alla trafikslag och det finns ett uppdrag att arbeta med det i tekniska förvaltningen. Men även att utveckla den digitala informationen, kanske även i realtid med GPS. Den tekniska utvecklingen går fort och vi behöver förändra våra arbetssätt i takt med det.
11.42
Varför stänger man av hela ladugårdsängen samtidigt som andra delar av stan är stängda? Det är ont om bra ringleder och trafiken letar sig istället in i bostadsområdena när man till exempel ska till skolor, då buss inte är ett fungerande alternativ för alla runt Örebro.
Det är inte hela Ladugårdsängen som är avstängd men däremot Karlsdalsallen. Den behöver färdigställas i takt med att Södra Ladugårdsängen börjar bli inflyttad och har legat i plan länge. Vi arbetar sedan många år med att också öppna vägar för att man ska kunna komma fram på ett bra sätt.
11.46
Finns det några planer på att bygga ut vägarna så att det blir lättare att ta sig fram med bil?
Oavsett hur ni gör, så kommer bilantalet och -trafiken inte att minska, för vissa är det helt uteslutet att ta bussen/cykeln. Har ni tänkt på att om ni politiker envisas med att underlätta för bilisterna leder det till dålig miljöpåverkan i högre utsträckning?
Det bildas långa köer och bilarna stannar längre i trafiken —> fler utsläpp.
Tacksam för svar!
I takt med att vi växer behöver en större andel av trafiken gå med andra transportmedel än bil. Det transportslag som ökar mest just nu i andel är gång, vilket antagligen beror på att vi förtätar staden och att fler väljer att gå även längre sträckor. Vi försöker planera staden för alla trafikslag: bil, cykel, gång och buss och göra det attraktivt att välja fler resor på andra sätt än med bil. En stor andel av bilresorna är under 3 km. Om de som kan välja andra transportsätt gör det så ökar det framkomligheten för de som inte kan välja andra trafikslag. Så har man ett stort behov av bilen så borde man vara väldigt glad för varje person som väljer cykel, gång eller buss som inte tar lika mkt plats på vägarna. Men på vissa platser vill vi även förbättra framkomligheten med bil, bla så byggs en rondell och infart från södra infarten direkt till Aspholmen och det pågår ett arbete med trafikverket som äger motorvägar och riksvägar att få dem att förbättra dels trafiksituationen vis Lillån och vid Hovstarondellen och dels kapaciteten på motorvägen och olika avfarter, bla mot Marieberg. Vi arbetar också för att underlätta för bilar med fossilfria drivmedel med tex gasstationer och att få fram laddstolpar för el.
11.52
Vi börjar så sakteliga avsluta chatten med Ullis Sandberg som snart ska iväg på nya möten. Men det går jättebra att fortsätta diskutera ämnet under dagen. Vi har medvetet ställt de frågor som varit mest förekommande från er tittare. Tack för alla bra frågor.
12.13
När man tar beslut om att begränsa biltrafiken innebär det också att man beslutar att begränsa för framtida miljövänligare bilar. Istället för begränsande beslut så behöver uppmuntrande beslut istället. Som Maria skriver kommer inte biltrafiken att minska med fler människor. Gör man begränsningar hindrar de även möjligheterna för miljövänligare bilar. Fungerar biltrafiken bra så är det även bra för miljövänligare bilar och det kommer ju det bli fler av. Uppmuntra istället fler till att skaffa miljövänligare bilar. Till exempel genom stöd hyresvärdar att erbjuda laddning av elbilar för de boendes parkering.
12.13
E18/E20 skulle behöva breddas genom stan, är det något kommunen tar beslut om eller ligger det på Trafikverket? Som det är nu blir det lätt stopp för minsta lilla och eftersom det inte enbart är en genomfart utan dessutom även den enda möjliga vägen mellan olika områden, även angränsande områden inom staden.
Att bredda motorvägen till tre filer i vardera riktning eller att bygga samman så en påfart byggs ihop med nästkommande avfart skulle minska belastningen mycket och det skulle bli bättre flyt genom stan med färre olyckor och risker.
12.54
Det ska byggas höga hus i centrum som många måste åka till så det blir ännu mer köer ingen storstad utan höga hus o köer ,snart också trängselskatt i lilla örebro😀
13.46
Fortfarande inget konkret svar på det akuta läget!,.. vad görs nu?
@AndersS - Ullis har tyvärr inte möjlighet att svara längre. Som vi har förstått får man hålla koll på vilka vägar som är öppna och stängda via kommunens hemsida. Kommunen samråder med räddningstjänst och andra under tiden. Det har bland annat resulterat i att CV-gatan öppnas för dubbelriktad trafik. Men situationen är som den är i stort sett.
14.22
Då tackar vi er alla för visat intresse och stänger chatten för idag! / Åsa