SVT rapporterade · Har dåliga vägar skadat din bil? Berätta här

I somras fick trafikanter sina bilar delvis förstörda av den misslyckade vägbeläggningen på Vasaloppsvägen.
I helgen drabbdes bilister på väg 66 mellan Smedjebacken och Ludvika av att asfalt lossnade och klibbade fast i däcken.

Många har nu fått nej på sin skadeståndsansökan och besluten går inte att överklaga. Har din bil blivit skadad av dåliga vägar? Berätta din historia här och maila gärna en bild till dalarna@svt.se
 
09.59
Ny bil, efter två veckor åker jag under en viadukt på E4 i Skellefteå i 110km/h. Ovanför kör Trafikverkets hjullastare och plogar ner snömassor med grus i stora mängder. Vi får tvärnita men kan inte undvika. Produktionsledaren erkänner att det inte ska få gå till så, Trafikverket avslår och hänvisar till ”räckena ska klara snöröjning enligt leverantör”. Man väljer alltså att gissa att leverantören har levererat rätt utan att kontrollera, trots att allt pekar på motsatsen. Lackskador och stenskott som följd.

P.S. Har produktionsledaren inspelad. Trafikverket skriver att ”beslut ej kan överklagas”, som att de bestämmer själva hur allt ska gå till. Osympatiskt och tveksamt!
09.58
Vem kan ha ansvaret: den som tillverkat asfalten? Den som lagt ut den? TRV som beställt sådan asfaltering? Trafikanten som behövt åka på just den vägen för att komma till arbete etc?
Men det är naturligtvis den som absolut inte kan anses ansvarig som får betala!
09.36
Man sprutar ut tjära och sedan grus på detta sen låter man överskottet av grus ligga kvar på vägen och orsaka stenskott påse på lack och rutor. Vad är det för fel på vanlig hederlig asfalt!??
18.12
Demokrati biter!
16.56
Jag håller med Mattias B angående "gupp" och farthinder. Vad är vitsen att ha 4 väggupp efter varandra på en 50-väg där man omöjligt kan köra över 20 km/h utan att skada bilen? Att behöva bromsa in efter 10 meter, 3-4 gånger i rad, hur pass miljövänligt är det? Mer utsläpp leder ändå till att fler dör i trafiken. Skäms på er Trafikverket!
16.54
Berätta gärna varför vi betalar skatt i det här landet
Nu gäller det här våra vägar men det är mycket annat som betalas av olika skatter som inte funkar något mer
15.26
Körde om en lastbil utan några som helst skyltar eller varningsattrialjer. Det visade sig att den målade mittlinjen. Mina däck blev nerkletade och behövde bytas Pga bra dokumentation betalade Trafikverket 50% av kostnaden! Deras entreprenör hade inte ens ngn logga på lastbilen!!
15.26
Flertalet punkteringar och framvagnsskador pga flera stora hål längs med E18. Man söker inte ersättning, det är ingen ide. Har man försökt några gånger upptäcker man snart att trafiksäkerhet är ett lågprioriterat område inom Trafikverket.
13.58
Min gamla Chrysler klarade inte av gatorna i Borås, ständiga potthål som bara fylldes i med grus en hel vinter efter fibergrävande och otaliga byggen. Fick skador på framvagn, bussningar, länkarmar och styrinrättning. Slutade med att jag fick byta bil. Idag är situationen precis likadan.

Pengarna läggs istället på att göra stadskärnar fin, bygga kongresshus och köpa sopsäckar (se uppdrag granskning). Några fina vägar har vi inte sett i den här staden på 10 år.
13.57
Har fått ett par rutor pajade, och lackskador, tycker att alla trafikanter är onödigt utsatta, om trafiken blir tilldelad
mer resurser för underhåll m.m. det betalas ju in väldigt mycket i skatter.!
13.47
Pendlar dagligen rv66 mellan Ludvika och Smedjebacken. Sedan i september har vägens undermåliga skick orsakat skador på min bil som passerat 65.000kr i reparationskostnader. Vägen har sopats i etapper men varje gång sopning skett har frekvensen för stenskott ökat drastiskt. Med enorma lack- och glasskador. Vindrutan är idag i ett sådant dystert skick att det nu är en stor risk att färdas i mörker eller skymning/gryning. Svaret representanter på Trafikverket ger över telefonen är inget mer än ett stort mittenfinger. "-Du skulle åkt långsammare"
13.40
På 70-talet var svenska vägarna de bästa i norden. Idag är det som att köra på potatisåker. Stockholms gator har stora potthål överallt och de bara lappas varefter hålen återkommer inom en månad. Vart går alla skattepengarna vi bilister betalar både som bilskatt men även skatt på bensin/diesel mm?? Nya cykelvägar eller???
13.03
För några år sedan möter jag en lastbil som i fronten har en roterande borste som ska sopa bort löst grus efter ”vägförbättring”.
Det resulterade i stenskott på både motorhuv och framrutan.
Mailade Trafikverket och fick naturligtvis ingen ersättning och det gick heller inte att överklaga beslutet.
Enligt svaret så körs ett sådant fordon i 3 km/h och då ska inget kunna hända.
Men den lastbilen körde definitivt inte så långsamt.
12.44
Det var hemskt vad det snackas om bilar och bilister nu. Lacken blir förstörd. Stenskott i rutan. Trafikverkets agerande är rent av livsfarligt för motorcyklister. Det är något ingen inom media tar upp men när bilisterna får sin lack skadad då blir det ett jädra liv. Jag försvarar inte trafikverket och vill inte förringa skador på bilar men jag vill påtala att det finns andra trafikantgrupper. Se det ur deras perspektiv också är ni snälla. Rullgrus i mängder. Varnas det för slirig vägbana då? Nej, men det varnas för stenskott. För motorcyklister är det ett dödshot men för bilisten en risk för en skönhetsfläck. Vajerräcke; strimlar motorcyklister i småbitar men stoppar bilar. Vi offrar en trafikantgrupp för att skydda en annan. I hur många andra situationer i samhället kan vi resonera så? Vi börjar få urusla vägar i Sverige nu. Som motorcyklist vågar man inte släppa blicken från asfalten just framför framhjulet ty man vet aldrig vad som kan dyka upp. Sprickor, halvfärdiga lagningar, hål och allt annat som inte syns i t.ex. mörker. Vägarna är på många ställen i dåligt skick och trafikverket lagar och lappar med så små medel som möjligt. Det är livsfarligt!
12.44
Fick byta ruta pga stenskott, samt fick ett däck skadat i potthål i år. Jag skulle byta bil i höst, men vem vill ta ut en ny bil på våra skitvägar ?
12.44
Trafikverket missbrukar sitt överläge bevismässigt. Inför strikt ansvar för väghållningen (dvs att Trafikverket alltid är ansvarigt för skada om man inte kan bevisa sin oskuld). Då kommer uppenbara fel, som kletasfalten vid Evertsberg snabbt att fixas.
12.44
Har fått bilen förstörd där hjulupphängningen gick sönder efter att jag kört på en 70-väg med stora hål i vägbanan. Jag nekades ersättning; svaret blev att jag borde ha kört så sakta att jag skulle hinna väja för så stora hål. Va???
12.08
Mängder med stenskott som förstört både lack och ruta m.m. Efter att de lagt löst grus i tjärblandning som de tycker är en fenomenalt bra åtgärd på Trafikverket tydligen. Rena skiten, bilen blir förstörd och vägen blir inte ett dugg bättre eftersom några veckor senare finns inget spår kvar av deras så kallade lagning/underhåll. Mängder av bulor, hålor, tjälskador runtomkring här också som slår sönder hela underredet om man inte passar sig.
12.08
Väg 95 från Boliden till Bodö har vart ett sorgebarn under flera år . Entreprenör fräser av sliten asfalt för att ersätta den med "grus" under flera månader ligger detta"grus" och orsakar punkteringar och av åkningar först efter lång tid så lägger de sen asfalt som er av så dårlig kvalitet att det måste göras om efter några år! Man ser hjulspår och potthål i asfalten som blev utlagd 2017 och årets blandning er nästan sämre! Jag har jobbat som asfaltsläggare i utlandet och jag säger det om vi hade lagt en så dårlig asfalt hade vi fått sparken på dagen! Tillbaka till "gruset" det er så pass grovt och vasst att det skär hål på nya däck inklusive lastbil däck efter de har lagt ut det så under de första månaderna så fick ett tjugotal bara i mitt samhälle skifta punkteringar!!
12.08
Åkte Trafikverkets vägfärja på mc mellan Gotland och Fårö i somras, vid angöring på Fårö angör skepparen extremt hårt i sidled två gånger, min mc faller mot gammal skåpbil där ägaren inte bryr sig, min mc fick skador för runt 9-10.000:-. Skepparen uppgav tekniska problem och skrev en avvikelserapport. Ingen ersättning, Trafikverkets advokat hävdar att man som motorcyklist skall vara beredd på denna typ av angöringar, trots att det var extremt. Jag har åkt mycket(!) båt med mc ... :-(
/Anders
12.08
Jag har kört runt om i Sverige, på alla typer av vägar, och generellt sett får jag säga att jag inte haft några större problem. Visst finns det vägar som är i sämre skick än andra, ett exempel är grusvägar i Norrlands inland, men då tycker jag man får anpassa hastigheten efter vederbörande väg. Sedan tycker jag Sveriges vägnät står sig illa i jämförelse. Vägarna i Norge och Finland är många gånger bättre än våra.
12.08
Väg 272, ny beläggning pågått.
Ga skrapad bort, järnvägs singel lagd på vägen 10km. Skylt, välj alternativ väg.. som också görs samma sak på samtidigt.
Gigantiska sänkhål i vägen som slår sönder hjullager och plåt fälgar (65% profil på däck!)
Vägen höjs, dikena blir gigantiska laviner, bussar, lastbilar och brandkåren välter ner i dikena.
Finns ingen asfalt eller gruskant utanför vita markeringarna, finns ingen stans att cykla, måste cykla på körbanan, bilar kör om fast det är möte = ner tryckt i diket dvs det 5 meter djupa diket.
Kör man över grus kanten får man sladd då gruset ej har någon bärighet, varför alla fordon hamnar i diket. Buss med Skolbarn välter ner i diket? Känns igen? Räcker att nudda kanten så är det kört.
11.47
I somras lagade man väg 273 norra biten innan den slutar mot väg 288 nära Alunda. Det gjorde man med oljegrus. Min bil vart svartprickig varje gång man körde där första månaden. Dessutom har jag fått hacka loss tjocka porösa kakor av klibbigt grus som fastnat i hjulhus, på fälgar och överallt under bilen.
11.47
Kanske inte helt relaterat till den specifika frågeställningen, men det hysteriska antalet farthinder (gupp) och rondeller borde rimligen ha en negativ inverkan på såväl bilen som klimatet. Gupp uppradade efter varandra blir ju motsatsen till "eco-driving"...

Intressant är att flera gupp förklarades olagliga i Tyskland av just anledningen att de skadar fordon, och har man varit i Danmark så vet man att majoriteten av guppen är mer realistiskt utformade, dvs. att på exempelvis en 50-väg fungerar 40 km/t över hindret, medan i Sverige allt över 20 km/t upplevs ganska våldsamt.

Att bygga på det sättet är i min mening att medvetet försämra vägkvalitet och körning.
11.41
Varje gång dom lägger grus på asfaltsolja där bilisterna ska trycka ner gruset i asfaltsoljan så ligger det mycket lösgrus i mitten av vägbanan samt mitten på varje vägdel. När man blir omkörd regnar det grus över bilen så lackskador är ett direkt resultat samt stor risk för stenskott. Denna metod att belägga väg borde förbjudas
11.40
Tycker vägarna i Sverige håller låg standard överlag. Det funkar inte att lappa och laga. Dessutom är kvaliteten på utfört arbete dålig.
11.40
Vanneberga: Stort hål med vassa kanter slog sönder ena framdäcket. Ingen ersättning eftersom entreprenören inte kan kolla alla sina vägar.
11.40
Riksväg 69 mellan Fagersta och Norberg. Mer potthål än asfalt. Körde i en av de värre groparna och fick en länkarm tillvriden. 6000 kr...
11.40
Som flera redan skrivit. Grus på asfaltsolja. De vräker ut grus på vägen och det hjälper väl inte att varna med skyltar och att hålla avstånd. Blir man omkörd eller möter en lastbil så sprutar det grus över hela bilen. Trafikverket skiter fullständigt i att bilar får skador för tusentals kronor. Har själv sökt ersättning för sprucken ruta och lackskador men de har ju inte gjort något fel och inte varit vårdslösa. Man får inte ersättning för att de lagar vägar på snålast möjliga sätt med billigast möjliga skit! Man blir förbannad!
11.10
Många stenskott och byte av rutan på E4an från Gävle till stockolm . Otur Eller?
11.09
Två ggr fått alla däck förstörda. Ena gången blåste en flera meter stor vägskylt ned utanför Arlanda mitt framför mig, blev tvungen att köra rakt över den pga rådande trafiksituation på motorvägen. Skyltens vassa kanter skar upp alla fyra däcken. Trafikverket hävdade Force major pga av storm... andra gången "blöt asfalt" som geggade igen samtliga däck. Trafikverket skyllde då på entreprenör som gått i konkurs. Ingen ersättning i båda fallen. Att ta ansvar gäller tydligen inte!
11.09
Kraftig sten skott RV70 före avfart Gustafs söder gående fil rutan måste bytas själv riska på försäkring 1500:- 20181106 hände det är nu tredje rutan inom 4 år som måste bytas
11.05
Småvägarna runtom Ystad och österlen är under all kritik. De är lappade och lagade till förbannelse. Dessutom kör tung trafik på dem. Inte vidare kul att köra på i dimma! Livsfarliga gropar på många ställen! Skärpning för Trafikverket och kommunerna Ystad/Simrishamn och Tomelilla.
10.59
Mellan Valdemarsvik och Åtvidaberg för några år sedan. Det var en bula i asfalten som var stor som en handboll. Det fanns inga varningsskyltar för detta och jag körde rakt på i 70 km/h. Det smällde till i bilen och jag var tvungen att ta in den på reparation och ny framvagnsinställning.
10.54
Jag fick punktering på mitt högra framdäck på vägen från Gantofta till Helsingborg. I en högerkurva på vägen hade asfalten släppt och blivit en stor grop med vassa kanter. Den var kvar på samma sätt mer än ett halvår, trots att jag meddelade kommunen samma dag det hände. Mvh Britt-Amie
10.05
För några somrar sedan fick jag en fälg och ett däck sönderslagna vid färd mellan Valdemarsvik och Finnkroken i Östergötland.
Det hade regnat. Ett stort och djupt potthål hade blivit vattenfyllt varför däck och fälg slogs sönder när jag körde ner i det osynliga hålet.
Vägen hade under lång tid haft skador och hål i asfalten men på andra ställen än där olyckan hände.
Dom skadorna hade anmälts till vägförvaltningen men vare sig reparationer eller varningsskyltar hade skett/satts upp.
Den lokala entreprenören nekade förstås och vägverket förklarade dom oskyldiga och att skadan inte ersätts.
Jag hade flera konversationer med vägverket och handläggaren och det var uppenbart att dom dels noterat att anmälan om vägskadorna hade inkommit FÖRE min skada skedde och även att jag förmodligen hade rätt (men det kunde dom ju inte säga rakt ut) men då den lokala entreprenören nekade blir det ingen ersättning!
Ynkligt och rättslöst för mig tyckte och tycker jag.
10.04
För många år sedan var det fel på beläggningen mellan Falun och Grycksbo jag fick Rutan förstörd! Men även då var man oskyldig enligt deras expert!
10.04
Skulle svänga ut höger i en korsning i Borlänge och ser en vattenpöl på vägen (alltså inne på asfalten). Tänker inte på det men när jag kör i pölen visar det sig vara ett djupt hål som är så djupt att min bil slår i underredet/bärarmar med ett ljudligt "klonk" med reparationer som följd.

Kontaktar Borlänge kommun och Trafikverket men får svaret att det inte alls är något fel på vägen på det anvisade stället. Några dagar senare är dom på plats för att laga "skadan som inte finns"...
08.56
Otaliga stenskott längs E6 runt Göteborg för att vägarna inte hålls rena. Så fort en lasttbil råkar åka lite över linjen virvlar det upp sten och grus. Förstår inte varför försökringsbolagen inte ligger på om ostädade vägar mer.
06.06