SVT rapporterade · Hur ser du på att barn får allt fler digitala hjälpmedel i skolan?

07.24
Hej.
All forskning har under alla år hävdat att LEKEN är det viktigaste för inlärningen av kunskaper och för att lära sig interagera med andra barn. Varför har barn ända upp en bit i skollåldern svårt med detta? Satsa på leken de hinner lära sig den digitala världen senare. Efter över 40 år i förskola och skola så pratar jag utifrån erfarenhet. Barnen är det viktigaste vi har så låt dem leka.Det blev folk av oss också som växte upp utan skärmen framför oss (kanske mer sociala).
07.46
Hade vi en likadan diskussion när vi gick från bläck till blyertspenna eller när varje elev fick böcker?
07.46
Glädjande med lärande för framtiden.
De som tror att barn var mer sociala förr får gärna hitta någon forskning som visar på det.
07.46
Håller helt med Ingrid! Men plattan kan också inspirera till lek och inlärning, så ha den gärna som ett komplement.
07.46
Visst är det digitala ett bra hjälpmedel, men det ska användas som en del av undervisning - inte hela tiden. Lek och rörelse är viktigt för lärandet! Sedan finns det vissa barn som har mer nytta av det digitala än andra så de borde prioriteras.
07.47
Absolut ska det digitala in i förskolan och uppåt. Den stora utmaningen är hur vi får lärare m.fl. att förstå att använda verktygen och varför.
Kombination av rörelselek och tekniklek ser jag som en självklarhet. Vi gamlingar måste inse att den sociala interaktionen har flyttats från det fysiska rummet till internet. Den snabba kommunikationsera vi lever i ger så mycket större möjlgheter än vad jag hade när jag växte upp. Därför är det viktigt att vi ser till att ge dessa verktyg i tidig ålder, annars riskerar vi att skapa ett stort utanförskap.
Men glöm inte av att fysisk lek med mycket rörelse är superviktigt. Borde finnas mer av i skolan än vad det gör idag.
07.57
Som högstadielärare ser jag hellre att de har lärt sig att umgås i det riktiga livet. Det får inte bli så att skärm är det viktigaste. Först och främst är vi människor. Jag tycker grunden måste vara, att man kan interagera som människor och det här är vad man lär sig i förskola och grundskola. Det finns inget bevis för att mer skärm är bättre. Däremot finns det mycket belägg för inlärning via kontakt med människor.
08.03
Jag hade nog hellre velat att förskolan fokuserar mer på att leka och lära sig i lekarna än att börja med paddor dom kommer få så mycket digitalt ändå i sin omgivning. Barnen skall umgås och ha roligt dom kommer ha 12 år i skolan ändå sen
08.04
En mångfald av allt lek, musik, digitala verktyg, drama, papper o penna, färg, rörelse ute och inne. Under tiden som allt detta sker är barnen tillsammans och lär av varandra. En mix av allt då blir det ett bra lärande och fina relationer med engagerade tydliga pedagoger .
08.07
Digitala barn löper större risk att förlora fantasin. Det hörs och syns inte minst i deras utlåtanden. Dem lär sig cyber på fritiden ändå :) !
08.16
Tycker det är jättebra att barnen tidigt lär sig framtidens teknik. Problemet blir att utbilda lärarna!
08.28
Att tillbringa mycket tid framför skärmar leder till brist på fantasi, övervikt, rastlöshet, sömnsvårigheter. Fruktansvärt att digital teknik påtvingas alla barn. Jag vill se digitalfria förskolor, i alla fall som val... I framtiden kommer vi att titta tillbaka på vår tid med förundran över våra felsteg, när det gäller pedagogik liksom vad vi gör med jorden och våra egna kroppar.
08.28
Läsplattan är en rutinpryl och hämmar kreativiteten om det den visar inte ifrågasätts.
08.28
Jag är skeptisk. I dagens samhälle där de vuxna (och pedagoger) har allt mindre tid för barnen blir de digitala medel som ett billigt komplement.
08.28
Ja kan känna en viss oro, dagens barn leker för lite. Där tidigare generationer var ute och sprang runt, sitter dagens barn med var sin digital platta
08.28
Läs först boken om mobiltelefonins hälsorisker. Återkom sen med kommentarer.

Lars-Anders
08.29
Herre gud. Barnen har koll. Lärarna har inte det. Barnen borde agera mentorer.
Rent praktiskt bör 13-20 åriga pojkar hålla youtube, script och spelföreläsningar för lärarna som i sin tur lär ut till de yngre.
Dock så bör lärarna få över tjugo timmars utbildning minst, för varje timma de lär ut.
Sen gäller det även att uppdatera lärares vokabulär. Inte för att de ska låta trendiga utan med syfte att använda varje i dess korrekta sammanhang. Utbildningen måste även vara fri från politiska inslag.
08.38
The philanthropist Melinda Gates told me the same. Her children don’t have smartphones and only use a computer in the kitchen. Her husband Bill, the Microsoft co-founder, spends hours in his office reading books while everyone else is refreshing their homepage. The most sought-after private school in Silicon Valley, the Waldorf School of the Peninsula, bans technical devices for the under-11s and teaches the children of eBay, Apple, Uber and Google staff to make go-karts, knit and cook. Facebook’s Mark Zuckerberg wants his daughters to read Dr Seuss books and play outside rather than use Messenger Kids. Steve Jobs’s children had strict limits on how much technology they used at home.

It’s astonishing if you think about it: the more money you make out of the tech industry, the more you appear to shield your family from its effects.

Så frågan är om de som tjänar mest på IT vill hålla barnen ifrån detta frågan är då hur bra det är?
08.39
Det är typiskt för samhället i stort, man tror man med teknologins hjälp kan skapa genvägar för inlärning, när man istället borde inse att det enda som kan gynna inlärning i stort är mer tid. Samhället strukturer i dag är inte lika enkla som de var för dom som propagerar för "genvägarna". Det grundläggande problemet är att digitala hjälpmedel ska vara just hjälpmedel, inte leksaker som dom är i dag.
08.39
Små förskolebarn bör absolut inte ha med paddan i verksamheten, helt absurt. Finns mångt fler risker och hälsonackdelar än fördelar med en padda. Dessutom verkar det lätt bli att barnen får titta på film på dagarna, smidig barnvakt för pedagogerna.
08.39
Jag arbetar i förskola, jag kan absolut se fördelarna. Men jag ser även många nackdelar. Vem utbildar oss? Jag är ung och intresserad av teknik, men mina äldre kollegor som de flesta är 50+ dem kan oftast ingenting om tekniken vi använder, det är snarare barnen som får lära dem. De flesta är även rädda att göra fel och förstår inte syftet.
08.39
"Digitala hjälpmedel" var starka ord. Som anställd inom gymnasiet ser vi tydligt de negativa effekterna utav tidig introduktion till diverse datorer och Ipads - ungdomarna är betydligt sämre på att både stava, lyssna och lära nu än de var för mindre än tio år sedan. De fall där datorer inte är något annat än ett distraktionsmoment i klassrummet är färre än två utav 100, utan överdrift.

Jag som inte ens är 30 hade velat se de yngre åldrarna i skolan förskonade från allt vad IT heter; det får de alldeles för mycket utav hemifrån, så att de "måste lära sig det" är bara dravel. Vilken femåring idag vet inte hur en padda fungerar? Lär ungarna sociala färdigheter istället, så det blir folk utav dem.
09.03
Barn ska leka och vara kreativa. Det finns gott om tid att fastna bakom skärmar senare i livet. Jag är benägen att tro att denna ändring främst beror på ekonomiska intressen. Företag får sälja teknikprylar till skolor och skolorna behöver inte anställa så många lärare för att barnen sitter paralyserade framför varsin skärm. Det kanske låter cyniskt men det brukar vara pengar som styr.
09.04
Är detta verkligen en intressant fråga? Alla har någon typ av relation till teknik därför har alla en åsikt om den men lärare borde själva ha kontrollen av vilka verktyg de tycker funkar bäst för just deras elever och utlärningsmetoder. Många generationer har klarat sig utan och en hel del generationer har lyckats bra med det. Det handlar väl bara hur man använder verktyg som är intressant ändå. Det är inte som om vhs, dvd och overhead är pedagogiska i sig utan hur man använder dem.
09.04
Jag ser inga formella problem med teknik, om man möts kring den. Däremot ser jag en fara med att barnen lär sig klicka och scrolla, men inte anbända fatorn som arbetsredskap - word excel etc. Syns tydliga brister på just det i gymnasiet. Blir mörkrädd över att hela tiden se att digitala "hjälpmedel" ska användas, vilka som helst. Ta istället fram vikten av digitala "arbetsredskap".
09.04
Det är väl förskoleläraren som bestämmer vad som ska göras, inte barnen. Om ungarna vi spela men inte förskoleläraren så får väl bli en konflikt då. Herregud är idealet det helt konfliktlöst samhället så är vi på väg in i en drömvärld. I förskolan kan man ju styra så barnen rör sig mer. Bestämma utelek helt enkelt. Då får de röra sig. Det är betydligt allvarligare högre upp i åldrarna, där finns många som sitter för mycket vid plattor och datorer.Men åter, är vi vuxna föredömen? Vågar vi lägga ifrån oss mobilen?
09.04
Det går åt fel håll. Man lär sig bättre när man formar bokstäverna med en penna, det fastnar inte lika lätt när man trycker på paddan. Nu när det gäller förskolebarn, vad är meningen? Ska de sitta stilla och "leka" med paddan? Är det inte bättre med utflykter..? Nej, jag blir irriterad. Teknik ska inte användas för mycket i skolan, och så blir datorkunskap nu ett obligatoriskt skolämne....
09.04
Det intressanta är väl inte hur familjen Gates m fl inte vill att deras barn ska använda teknik. Det är väl mer intressant hur de själva blev uppfostrade. Barnen är inte framgångsrika och vad de gör i livet kommer mer hänga på deras namn än vad de verkligen tar sig för.
09.05
Jag måste ändå hålla med Olof här nere.

Citerar honom
"
Jag som inte ens är 30 hade velat se de yngre åldrarna i skolan förskonade från allt vad IT heter; det får de alldeles för mycket utav hemifrån, så att de "måste lära sig det" är bara dravel. Vilken femåring idag vet inte hur en padda fungerar? Lär ungarna sociala färdigheter istället, så det blir folk utav dem."

Kloka ord.
09.05
Tur att man inte har barn än då, så finns det iaf hopp om att det här vansinniga kravet är bortplockat om man får ungar någon gång i framtiden.
Helt absurt att det ska ses som något nödvändigt för en femåring.
Kommer se till att det blir hemskolning om det är så, de får skicka sina böter om de vill.

Är själv bara drygt 30, men inser att dagens ungdomar i 15-årsåldern har tappat något grymt i sociala färdigheter, kommunikation, språkförståelse osv. För att inte tala om det utbredda beroendet. Ser ju ungar på stan som har ersatt nappen med en ipad, och föräldrarna tycker det är strålande för barnet är tyst. Grattis till ett lyckat föräldraskap då säger jag. Kommer bli lite värre den dagen ditt barn är 20 år och inte kan skaffa sig ett vettigt jobb eller för att inte tala om en partner.
Måtte någon sätta stopp för det här.
09.05
Löjligt
09.06
Barn och ungdomar "kan inte" använda digitala verktyg! Vi vuxna tror det. Ungarna kan spela spel, kolla film och när de är äldre så kan de även nyttja sociala medier. Men de "kan inte" den digitala tekniken och att använda den för lärande! Vi vuxna har inte heller lärt oss detta, och vi kan inte bara "lämna barnen" i den digitala världen utan att faktiskt ge dem kunskap och färdigheter. Därför är det viktigt att skolan axlar detta ansvar, och inte lämnar det till föräldrarna som inte heller kan!

1. Pedagoger/skolpersonal MÅSTE lära sig själva att att använda digital teknik till annat än "word". (Hur läser man bäst på en skärm? INGEN har lärt sig det, däremot får alla lära sig läsa en bok.... varför det? Hur skriver man anteckningar och korta texter bäst digitalt? Alla har vi lärt oss att göra det med papper och penna, men ingen har fått lära sig det digitalt.....) Vi lämnar barnen ensamma att få upptäcka grundläggande tekniker i att "lära sig" i en digital värld.
2. Förstå att "distraktioner" är en av de största hindren i lärandet. Vare sig det är klasskompisar som skriver eller appar som sänder notiferingar. Jobba med förståelsen av detta, och lär barn och vuxna att stänga av distraktioner och jobba mer fokuserat.
3. Lär barnen verktyg som hjälper dem i lärandet (talsyntes, delade arbetsytor, skapa att-göralistor, planera sin egen tid =ta makten över mitt eget liv! osv osv)

09.06
Jag är emot detta. Förskona små barm från digital telnik. De behöver leka, röra sig, socialosera, rita, skriva för hand, vara ute, höra berättelsaer förmedlade av människor. Möta kloka vuxna och inte paddor mm. Vi bör ge våra barn en tillvato fylld av goda relationer, inte teknik.
09.06
Bara för att något är nytt behöver det inte vara bra. Digital teknik kommer barnen komma i kontakt med senare ändå, så det känns onödigt att vänja barnen vid det i tidig ålder.
09.07
Pratade i lördags med en lärare om just detta. Läraren var skeptisk till just om plattor egentligen hjälper. För barnen är inte dumma och hittar sätt att leka på istället för att göra det läraren säger. Men det är tveksamt om det hjälper inlärning och koncentration.
Man bör inte se ny teknik per automatik som frälsning. Menndet finns starka incitament både ekonomiskt och politiskt att ha tekniska prylar i skolan. Att ha teknikprylar i skolan är inte samma sak som att få tekniskt kunniga elever.
09.07
Som utbildad lärare och nu skolledare ser jag absolut stora fördelar med digitala hjälpmedel. Jag blir lite oroad när jag ser kommentarerna i detta inlägg. Detta då de baseras på ställningstaganden baserade på svepande generaliseringar och människor som att döm av kommentarerna saknar kunskap oj insikt om digitala hjälpmedel i skolan. Digitala hjälpmedel skaanvöndas som ett pedagogiskt verktyg i skolan. Detta sker på bred front och är ett gott komplement till mer traditonella läromedel. Sedan är jag definitivt för en sund skepsis då allt nytt inte alltid är bra.
09.10
Vi får ha skärmstopp hemma bara för att barnen har så mycket skärmtid i förskolan, orimligt. Det borde vara större fokus på lek och utevistelse under förskoletiden. Tycker det är olyckligt att barnen inte får mer tid att bara vara barn
09.15
Dagens samhälle blir mer och mer digital, vi behöver förbereda barnen i det nya samhället som växer fram. Första steget i skolan är att introducera programmering, där eleven får öva på datalogiskttänkande mm. Det handlar om att den nya generationen måste få en förståelse över hur det hela fungerar, men även att vara förberedda på nya typer av jobb som inte idag existerar men som kommer att finnas i framtiden. Det handlar om att inte bli analfabeter i det som växer fram.
09.15
Frågan är felställd. Det är inte verktygen i sig som ger lärandet. Barn behöver absolut lära sig hantera digitala hjälpmedel, men också lära sig farorna med dem. Att allt är tillgängligt direkt ger både stora möjligheter, stora frestelser och allvarliga hot. Det behöver dagens och morgondagens medborgare kunna hantera. I en värld där gränser mellan vad som är möjligt, sant och bedrägligt suddas ut alltmer, är det viktigare än någonsin att kunna lita till sitt eget omdöme och att finna pålitliga källor. Tack till er pedagoger som svarat här och visat att det är viktigt att ha någon som leder en in i den här delen av verkligheten.
09.16
Ser både för och nackdelar med plattor i skolan! Kan vara bra vid inlärning och vid tex dyslexi, men tycker att det ibland överanvänds och ger barnen problem att skriva och stava!
09.16
Som högstadielärare känner jag mig ofta som en ordningsvakt som hela tiden måste hålla koll på elevernas skärmar och om och om igen säga till ett antal att de inte ska titta på youtube eller spela spel, utan istället jobba med sina uppgifter. Om datorer och iPads ska användas måste funktionen finnas att jag som lärare kan låsa skärmen, så att inga andra flikar kan öppnas.
09.28
Tror att riktiga leksaker är minst lika bra på att lära ut. Eller sällskapsspel. Dessutom umgås man på ett bättre sätt.
09.28
Det är en sorglig utveckling. Europarådet uppmanar: informera brett om riskerna med trådlös teknik, särskilt för barnen.

Använd inte trådlösa nätverk i skolor och förskolor.

Är en av rekommendationerna från Europarådet redan 2011 i resolution 1815.
09.28
Jag jobbar på förskolan och har gjort det sedan 80-talet. Jag börjar bli riktigt orolig över utveckligen hos de yngre barnen. De har svårt att leka och samspela med andra barn. Barnens lek är det absolut viktigaste som ett barn först måste lära sig. Barnen matas med digitala verktyg då de kommer hem till slutkörda föräldrar som vill följa med i den digitala världen. Varför kan inte barnen slippa det digitala på förskolan. Jag lovar de får tillräckligt med detta hemma då de tom nattas med en iPad i handen av många. Jag upplever dessutom att de hellre väljer paddan än sina kamrater och leken. Vad är det för generation vi skapar? Är det inte språk, kommunikation och samspel som lägger grunden för att vi ska skapa nya sociala medmänniskor! Vad är det egentligen vi ska lära dem? Vansinnig utveckling just nu- tro mig! Hur ska dessa individer kunna ta hand om varandra om de inte ens kommer klara av att se, kommunicera och samspela med andra människor!
09.29
Jag håller med bägge sidor, både för och emot men jag tycker inte det ena utesluter det andra. Inbegrip datakunskap men inte som ett verktyg utan som ett ämne. Det finns mycket att lära om data, både tekniskt och hur man hanterar information och kontakter man möter i den digitala världen så det kan fylla ett schemalagt ämne. Att utan värdefulla kunskaper om den digitala världen och själva verktyget använda den som en del i studieteknik tror jag däremot inte på. Då håller jag med om att det har de redan gjort hemma så det räcker och att byta ut paddan mot att lära sig skriva och använda händerna kreativt finns väl inget att vinna på. Det är värdefullt att kunna skriva och rita, det finns ingen anledning att byta ut det annat än i speciella fall där man av olika anledningar har svårt att röra sig, handikapp tex.
09.29
Ni kommer att få problem som ni inte räknat med
09.29
Hur otroligt befängt och absurt kan det bli!!! Bort med dessa s k ” hjälpmedel” och lär barnen hantera penna och papper!
09.29
Lisa: Man kan låsa iPad till att bara visa en app. Du kan läsa om det här (på engelska).
images.apple.com
09.29
Serietidningar var min generations nöje, medan faktaböcker innebar lärande. Vi kunde skilja mellan det ena och det andra, så då kan nog dagens barn lära sig att skilja mellan spel och digitala läromedel också. Förutsättningen lär vara att skola och föräldrar skapar tydliga gränser för när man använder vad - precis som de en gång hindrade oss från att läsa serietidningar på lektionerna.
09.36
Det borde vara som på flyget, skolan tillhandahåller egen utruatning som de kan kontrollera
09.36
Om inte ens Steve Jobs lät sina barn hålla i en platta, varför ska vi göra det med våra..?
09.36
Som förälder till tre varav en sladdis märker jag stor skillnad på vad den nya tekniken gör med barnen. Den lilla går på en digital förskola där de mesta aktiviteterna sker framför skärm. Det är förvisso bra att han lär sig den nya tekniken tidigt men jämfört med mina två äldre så har han betydligt mindre fantasi och kreativitet. När de äldre växte upp kunde de leka och komma på saker helt på egen hand och som deras fantasi skapat. När den lille leker är det ofta som någon karraktär i ett program eller spel. När det ska läsas godnattsaga har den lille väldigt svårt att själv skapa sina inre bilder hur figurerna i sagan ser ut och får fråga hela tiden. Att läsa ur bok har nästan blivit omöjligt då han inte förstår så det är ofta paddan med rörliga figurer som måste till.
09.36
Kim: vi har MacBooks
09.36
Barnen på förskolan behöver lära sig språk, kommunikation och samspel vilket jag upplever att fler och fler barn har svårt med. De vandrar omkring och kan inte finna sig till ro men tar du fram en läsplatta då kan du ge dig på att de sitter stilla som små ljus. Ett mycket enkelt sätt att få barn att vara stilla på i dessa stora barngrupper. Mycket praktiskt för pedagogerna som sliter hårt i förskolans miljö men vad är det egentligen vi vill att barnen ska kunna då de lämnar förskolan ? Leken är livsviktig och lägger grunden för allt lärande i livet! Vad är det för ny generation vi fostrar? De hinner lära sig den digitala värden tids nog. När de väl kommer hem så sätter sig inte familjen och spelar brädspel eller läser sagor! Tro mig! Jag vet!
09.50
Lärplatta kan användas till mycket - uppslagsverk, dokumentation, musik m m där barnen är delaktiga, skapar o söker information. Man kan t ex hitta fakta om något man ser ute, kolla vilken fågel som sjunger, göra en egen film... MEN: det allra viktigaste för yngre barn är hjärnans utveckling - motorik o perception. Kroppen ska röra sig allsidigt, leka i terräng, händerna ska ”skriva o skruva”, ögonen och öronen ska ta emot en stor variation av intryck av olika frekvenser och på olika avstånd, lukter och smaker ge lust och inspiration. Så fel använd är den digitala tekniken också oerhört farlig, rentav handikappande. Mitt tips är - var utomhus, inte bara på gården, och packa paddan i ryggsäcken!
09.51
jag är mycket kluven till digitala lärohjälpmedel men vi testar ju allt annat så någon måste kanske betala priset för att det inte funkar om det nu är det som är sanningen. Skolan i sig är ju inte en fungerande verksamhet med utveckling åt rätt håll så varför inte göra ett försök.
10.05
Inte bra. Måste lära sig att skriva med papper och penna under skoltiden. Det digitala i all ära, men det får vara ett annat ämne. Är ju stora brister i stavning m.m
10.05
Helt vansinnigt. Dagens teknik kommer vara uråldrig när våra barn ska ut i arbetslivet. Tror mer överstimuleringen som barnen får av att konstant stirra på en skärm är skadlig. Barn ska vara ute och leka inte sitta stilla och glo på en skärm. Om man tittar på hur hög utbrändhets talen är bland vuxna som säkerligen till stor del är ett resultat av den konstanta överstimulering våra telefoner och datorer orsakar så lutar det mer åt att vi banar väg för barn som blir utbrända innan de ens gått ur grundskolan och dessutom mindre intelligenta eftersom du inte behöver veta någonting utan bara googlar när du undrar något. Finns inget positivt i att pracka på detta på våra barn även om det gör det enklare för lata föräldrar som slipper hitta på något vettigt tillsammans med sina barn.
10.12
William: med det argumentet så borde vi alla dricka örtte för att bota vår bukspottskörtelcancer.
10.13
Digital kompetens är krav inom grundskola, gymnasieskola och kommunal vuxenutbildning. Det som inte kommenteras i den här artikeln eller länkas till annan artikel är varför digitala verktyg är eller ska bli obligatoriska inom hela skolväsendet.

Våra barn inom förskola så väl som grundskola kommer enligt Arbetsförmedlingen att ha jobb som idag inte finns och som vi inte riktigt kan föreställa oss - jobb som kräver digital kompetens. Det är en av anledningarna till att man även i förskolan behöver arbeta med digital teknik - inte istället för något annat utan som ytterligare ett hjälpmedel och pedagogiskt verktyg.
10.20
Att använda lärplattan som ett verktyg och hjälpmedel för pedagogerna på förskolan är verkligen toppen. Vi kan dokumentera med bilder ute- inne, söka snabb information och lätt ta reda på en massa uppgifter som gör vår vardag på förskolan betydligt smidigare. Nu matas vi tyvärr uppifrån kommunerna att vi dagligen ska låta barnen använda dem också. Vi uppmanas att ladda ner olika appar som barnen kan ha nytta av. Vi som jobbar på förskolan har inte alltid mycket att säga till om och då upplevs vi ofta som bakåtsträvare. Det är bara det att det är vi som är experter på era barn och vi ser tydligt vilka brister dagens barn har jämfört med barnen som fick leva i en värld utan digitala nät. Vi var tillsammans på riktigt, gjorde saker ihop med en härvarande förälder, lekte tillsammans, vi skapade våra egna bilder, kunde roa oss själva och vi hade fantasi i överflöd. Tänk på det då vi ger barnen helt andra förutsättningar. Hur ser vi till att få med dessa bitar i barnens utveckling idag????
10.27
Barn behöver interagera med varandra och förskolepersonalen och inte sitta vid en skärm. Dom blir redan tillräckligt exponerade för skärmtid som det är. Dessutom har de hela skolgången på sig att lära sig bemästra digital teknik. Att göra detta obligatoriskt i förskolan är ytterst problematiskt. Ny teknik har sina fördelar och sina användningsområden, men vi måste samtidigt vara eftertänksamma kring vilka konsekvenser detta kan få, framförallt för ungas utveckling och välmående.
10.27
Jag tycker det är viktigt att använda pspper och penna, och lära barn det först. Även lära ut logiskt tänkande, för det klarar inte barn ungdomar i dag.
10.31
När det blir mindre personal är de så bra att barnen inte behöver vara ute och leka.
Då kan alla barn utvecklas till stillasittande tjänstemän istället för att bli kreativa och hitta på en massa bus.
10.51
Papper och penna först. Absolut.
10.51
Bör.ja tidigare BVC är väl lämpligt eller BB
11.07
Ringde Post Nord för att ta reda på kostnaden för att eftersända post till England. En trevlig kvinna ( yngre ?) på kundservice svarade och efter en kort stund frågade hon om England ligger i Norden eller Europa.
Detta lilla exempel ur verkligheten visar kanske vad som hänt i svensk skola de senaste 20 åren.
Varför ska man behöva lära sig någonting
utantill????. Allt du behöver veta finns i din smartphone.
11.33
I vår kommun är det ständiga underskott i utbildningsbudgetarna, år efter år. Skolresultaten ligger i absoluta botten likaså. På högstadiet är det massor av håltimmar pga för få lärare och vikarier. Men, ipads tycks det alltid finnas pengar till, redan från låga åldrar. Vore det så att den svenska skolan var bäst i världen, så skulle jag inte sagt nåt, men nu lutar jag åt att de sk "digitala lärverktygen" (hi hi hi), kan vara ett av hindren för lärandet istället. Vi är så naiva i Sverige när det gäller ny teknik. När det gäller våra barn, Sveriges framtid, så ifrågasätter vi överhuvudtaget inte.
11.34
Ja, vad vet man? Era barn på förskolan blir en generation av provkaniner och vi blir bäst i världen på allt som har med det digitala att göra. Eller så är vi sämst på att umgås med andra människor och säger år 2032: - Det var nog inte riktigt bra att införa det digitala på förskolan. Vi skulle låtit barnen få en trygg social grund att stå på först, leka och kommunicera med varandra istället för med en lärplatta. Vi behöver kanske inte bekymra oss för detta heller då jag redan ser att det skapas mer singlar än parförhållanden och då lär det inte heller bli några barn gjorda! Hur det blir får vi tids nog veta ändå. Utvecklingen kan inte stoppas bara utformas till det bättre och vi lär av våra misstag. Eller?
11.34
Ingenstans diskuteras det ökade stillasittandet! 44% av fyraåringar når upp till de dagliga rekommendationerna under vardagen (22% på helgerna). Idag vet vi att detta får katastrofala följder, inte bara på hälsan, utan även på inlärningen. Dessutom syns tecken på ökade konflikter mellan barn då de naturliga mötena, leken minskar. Som artikeln visar är det enorma ekonomiska muskler som ligger bakom implementeringen av digital teknik i skolväsendet. Och i princip INGA positiva effekter syns! Bara tvärtom.
Använd tekniken endast som ett verktyg och integrera med rörelse.
12.00
Vad har lärplattan och all annan digital teknik för betydelse om det inte är för pedagogiken vilken alltid kommer ha främst påverkan på barn och ungas sociala såväl som kunskapsmässiga utveckling!!? Skolan behöver fler behöriga och framför allt kunniga lärare! Flera lärare jag träffat är mer intresserade att prata lön och lov än pedagogik och värdegrund!
12.01
Intressant att man idag har en artikel om "Så tar du itu med din digitala separationsångest" och listar spel som en av de "dåliga" apparna.
Spel är de appar som våra förskolebarn ska sitta med och man rättfärdiggör det med att de är pedagogiska:-P
Vad utsätter vi våra barn för? Vad är det barnen verkligen behöver?
12.01
Skydda våra barn från all denna strålning. Sätt er in i strålningens skadliga effekter på tex www.stralskyddsstiftelsen.se och skapa er därefter en egen uppfattning om saken. Sök på nätet och se hur föräldrar protesterar i andra länder, och i viss länder får trådlösa nätverk inte användas i skolan.
Det är dax att stoppa denna framfart nu och TA VÄL HAND OM VÅRA BARN! Låt dom slippa bli tvångsstrålade.
12.01
Fick frågan förra året av en ung pedagog: har ni ingen padda hemma, hur ska hon då klara sig i skolan?" -Betydligt bättre än andra då hon ser hur personers reaktioner, kan hålla en penna och skriva fina bokstäver osv. Tids nog kommer hon också lära sig tekniken. Våga vägra paddor inom förskolan!
12.24
Anna, i vilken värld lever du i där det är viktigare att skriva prydliga bokstäver än att hantera digital utrustning?? Har du det på ditt CV, skriver fint? Allt behöver barn träna på, inte minst hur digitala verktyg fungerar.
12.24
Det är total dårskap att tvinga på barn i förskolan denna teknik och strålning genom lagstadgar i läroplanen!
Vad är det för fel på att använda böcker och penna o block alt. Papper?
Nej, ta bort detta direkt
12.26
Visst är det kostnadseffektivt! Först köper kommun in surfplattor för alla förskolebarn, sedan kan den skära ner på personal eftersom barn blir sittande med plattor hela dagarna. Helt underbart, eller?
12.47
Stackars barn...
12.47
Det behövs föräldrar som vågar uttrycka sina åsikter och ifrågasätta vad de vill att förskolans verksamhet ska innehålla då många har sina barn där mycket stor del av veckan timmar. Min uppfattning är att lärplattor och mobiler används ner i ett- års åldern i många familjer. Hemma bör barnet få uppmärksamhet av sin/ sina vårdnadshavare och inte av en lärplatta. Vi har så många barn idag som inte får den uppmärksamhet de är värda och tyvärr märks det så tydligt i de allt för stora barngrupperna. Tidigare fanns det några få barn i varje grupp som ständigt pockade på att bli sedda hela tiden men nu exploderar barngrupperna av dessa små barn som vill bli sedda, sitta i knät och bli lyssnade på!!!! Varför skaffa barn om man inte har tid att lära känna dem och ge dem allt de har rätt till! Begränsa barnens tid med lärplattor och mobiler. Börja umgås tillsammans. Barn är underbara varelser!
12.47
Barnen behöver leka på riktigt. Inte med en platta. Vi förlorar så mycket genom att stoppa det i händerna på dem för tidigt. De lär sig inte empati eller att föra en vanlig konversation. Blir inte sociala på samma sätt. Självklart behöver de senare få ta del av det digitala. Men en liten unge på 1-4 år?? Nej. Men från 5 år kan man väl erbjuda det i förskolan. Det är trots allt det som är utvecklingen. Även om det inte betyder att det är bara en bra utveckling.
12.54
Sverige är en av världens mest teknikvänliga länder. Den svenska skolan var tidigt ute med att genomdigitaliseras. Samtidigt är Sveriges resultat i pisa-undersökningarna ett av västvärldens absolut sämsta....hmm?
13.12
Det ena borde inte utesluta det andra. Visst är det bra att lära sig digital teknik men det får inte ta över allt. Att lära sig skriva och stava utan stavningshjälpmedel är viktigare för framtiden.
13.12
Vilken tur att man inte är intresserad av att skaffa barn, tycker det är synd om dem att få växa upp i detta bedrövliga samhälle som är på väg utför i många meningar, barn ska leka och skapa med händerna. Hade jag varit lärare så hade jag sökt något annat yrke omedelbart...
13.12
Jag kommer ihåg hur det gick till när vi fick sätta oss i datasalen för att jobba, i grundskolan. Vi gjorde inget produktivt alls och satt mest och lekte.

Visst, datorer är verktyg. Men de är leksaker också. Vad tror ni unga använder dom till?
13.33
Jag tycker det är värdelöst. Finns inget som talar för att det ska gynna utvecklingen. Snarare läser man ju överallt om begränsad skärmtid för barn. Skärmen stressar hjärnan osv. Jag skulle gärna sätta mina barn i förskola och skola som inte jobbar med digitala verktyg.
14.34
Jättedumt! onödiga kostnader för kommunerna!
Barn behöver få ha lite tråkigt så deras egen fantasi sätts igång. Ha lektioner ute i naturen istället, arbeta mer praktiskt! Ut och rör på er!
Det finns otroligt många sätt för förskolepersonal och skolpersonal att lära barn utan plattor som främjar barnen bättre i längden.
Utbilda skolpersonal bättre!
Ge dem färre elever i klasserna så de orkar med undervisningen och blir lite mer fantasifulla så de inte behöver ta in läsplattor
Barn har generellt sett redan för mycket skärmtid så varför ska skolorna in med mer? Det är inte heller bra för ögonen med för mycket skärmtid- barns ögon är inte färdigutvecklade förrän vid 12 år.


14.35
Totalt meningslöst , som upplagt för misslyckande. Idag begriper jag inte varför jag skuldsatt mig genom att gå fyra år på högskola för att bli lärare. Andra får mitt jobb utan utbildning, och min kompetens är inte värd mer än en sökning på Google.
15.15
Det är en katastrof att man i Sverige så ensidigt och okritiskt hemfaller till teknikdyrkan. Det är alldeles för bekvämt och man kan kalla sig modern och tidsenlig och tro att man gör helt rätt. Men Små barn behöver använda hela kroppen med mycket haptisk aktivitet för att lära. De behöver också vara ute mer. De behöver lära sig skriva för hand. De behöver rita och använda händerna så mycket som möjligt. Nu återgår man t.o.m. på avancerade arkitekturskolor till att rita mycket mer för hand - för att verkligen lära sig tredimensionell fattningsförmåga. Svenska skolor ligger efter i utvecklingen och insikten - inte före. Det är mycket allvarligt.
15.16
Det finns inget positivt med detta. Jag blir så provocerad och arg. Särskilt av att dessa beslut tas av någon annan, beslut som rör mitt barn. När min son som nu är 16år fick ipad i skolan i mellanstadiet, då försvann all utelek. Att fysiskt umgås och leka. Stora och många dagliga konflikter om speltid uppkom. När vi bara hade dator var det hanterbart. Men när alla barn fick tillgång till ipad fanns inga barn kvar ute. spelade han inte lika mycket så uteslöts han ur spelumgänget. Detta ledde till total ensamhet. Hans handstil och stavning är inte på en 16 årings nivå. Fantasi och initiativförmåga försvinner. Vi behöver inte vara i kontakt med skärmar. Vi behöver kontakt med varandra. Barn behöver inte vara i relation med skärmar. Barn behöver vara i relation med sina föräldrar och andra vuxna förebilder. Barn behöver leka och upptäcka och utvecklas tillsammans med varandra inte en skärm. Blir faktiskt ledsen. Ännu fler generationer som ska...ja vad...?
15.25
Tack för alla era kommentarer och åsikter! Nu stänger chatten för den här gången. Trevlig kväll!