SVT rapporterade · Följ söndagens Vinterstudion
Dagens hålltider:
09.15: Vinterstudion, SVT1
09.30: Alpina världscupen från Val d'Isère, herrarnas slalom första åket, SVT1
10.15: Vinterstudion, SVT1
10.30: Världscupen i längdskidor från Beitostölen, damernas stafett, SVT1
11.25: Vinterstudion, SVT1
11.45: Världscupen i skidskytte från Pokljuka, herrarnas jaktstart 12,5 km, SVT1
12.25: Vinterstudion, SVT1
12.30: Alpina världscupen från Val d'Isère, herrarnas slalom andra åket, SVT1
13.15: Vinterstudion, SVT1
13.25: Alpina världscupen från St Moritz, damernas finaler i parallellslalom, SVT2
13.30: Världscupen i längdskidor från Beitostölen, herrarnas stafett, SVT1
14.45: Världscupen i skidskytte från Pokljuka, damernas jaktstart 10 km, SVT1
15.25: Vinterstudion, SVT1
09.15: Vinterstudion, SVT1
09.30: Alpina världscupen från Val d'Isère, herrarnas slalom första åket, SVT1
10.15: Vinterstudion, SVT1
10.30: Världscupen i längdskidor från Beitostölen, damernas stafett, SVT1
11.25: Vinterstudion, SVT1
11.45: Världscupen i skidskytte från Pokljuka, herrarnas jaktstart 12,5 km, SVT1
12.25: Vinterstudion, SVT1
12.30: Alpina världscupen från Val d'Isère, herrarnas slalom andra åket, SVT1
13.15: Vinterstudion, SVT1
13.25: Alpina världscupen från St Moritz, damernas finaler i parallellslalom, SVT2
13.30: Världscupen i längdskidor från Beitostölen, herrarnas stafett, SVT1
14.45: Världscupen i skidskytte från Pokljuka, damernas jaktstart 10 km, SVT1
15.25: Vinterstudion, SVT1
Andra advent i dag. Snart börjar dagens Vinterstudion.
Herrarnas slalom är inställd
Herrarna skulle kört slalom från Val d'Isere men den ställs alltså in på grund av snö och blåst.
Varför är slalomen inställd?
@Jakob - Det är vädret som ställer till det.
”De visste på hörhand att det skulle bli storm och komma upp emot en meter snö”, säger Maria Pietilä Holmner.
”Problemet är att vinden ska bli starkare och starkare under dagen”, säger Pernilla Wiberg från Val d'Isere
”På förhand har det talats om att det var snön som skulle ställa till det men nu är det vinden”, säger David Fjäll på plats i Val d'Isere.
Nu går det inte att åka slalom för att blåser. Det är rent ut sagt löjligt. Man kan åka skidor i dåligt väder, så är det bara.
Det ligger en förbannelse över Pernilla Wiberg. Känns som att var o varannan tävling ställs in som hon kommenterar.
"Nicht farbar"...
"Nicht farbar"...
”De kommer säkert göra allt för att få den här tävlingen genomförd någon annanstans men de säger att det är svårt”, säger Wiberg.
Vilka deltar för Sverige i stafetterna?
@Johan - För damerna kör Evelina Settlin, Charlotte Kalla, Ebba Andersson och Ida Ingemarsdotter. För herrarna kör Jens Burman, Calle Halfvarsson, Daniel Rickardsson och Viktor Thorn.
”Det är lite svårvallat då det är runt nollan”, säger Jenny Modin på plats i Beitostölen
Senast Norge förlorade en stafett i världscupen var just i Beitostölen 2009 och då var det Sverige som vann.
Att Ida kör sistasträckan känns som att Sverige vill testa ny löpare på 1a sträckan när Anna Haag har slutat.
Alla vet att Ida klarar o gå 1a sträckan o nu eftersöks alternativ.
Mkt smart o bra av landslagsledningen.
Alla vet att Ida klarar o gå 1a sträckan o nu eftersöks alternativ.
Mkt smart o bra av landslagsledningen.
”Det blir en större press men också en större sammanhållning. Man vill inte misslyckas för de andra”, säger Martia Pietilä Holmner.
Norge kör med två lag. Men för Norge 1 kör:
Heidi Weng
Therese Johaug
Ragnhild Haga
Ingvild Flugstad Östberg
Therese Johaug
Ragnhild Haga
Ingvild Flugstad Östberg
Vinterstudion är fantastiskt på många vis. Hög nivå på det mesta. Ibland kan jag däremot tycka att pk stänger ute intressanta samtal om känsliga frågor som doping m.fl. Är man bara saklig, har lite distans samt inte fördjupar sig så är det långt bättre att ni experter drar i svåra frågor istället för att soffamatörer eller haters har taktpinnen och sprider felaktigheter.
Tummen upp för skyhög kvalitet men snälla... Våga vara mindre pk. Tiga är silver, tala är guld.
Tummen upp för skyhög kvalitet men snälla... Våga vara mindre pk. Tiga är silver, tala är guld.
Hur kan dom sätta Ida på sista sträckan. Hon är en startåkare för guds skull. Man blir ju helt galen. Det är bara Sverige som kan göra något liknande.
”Åka billigt och inte släppa en meter. Jag vill åka bra för de andra”, säger Settlin inför sin förstasträcka.
”Jag tror att det är många lag som kan vara med och att det blir kamp hela vägen till slutet”, säger Heidi Weng inför stafetten.
5km...
Skandal!!! Känns som en längre sprint.
Ge brudarna 10km!!!!
Skandal!!! Känns som en längre sprint.
Ge brudarna 10km!!!!
”Jag blev glad över att ta mig an utmaningen att köra en andrasträcka. Det ska bli spännande att se vad Evelina Settlin ger mig för utgångsläget”, säger Kalla inför sin sträcka.
”Det blir spännande. Jag tror att det blir en jämn stafett. Jag ser fram emot att köra, det var längesen jag körde en stafett”, säger Johaug.
Mathias Fredriksson tror inte att Johaug kommer att gå ifrån Kalla om de går ut samtidigt på sin sträcka.
Varför köra Kalla på andra sträckan? Fel val tycker jag. Ebba har större chans att hänga på Johaug och då har vi öppnat laguppställningen i övrigt. Med Kalla på andra blir laget låst.
”Får se vilket utgångsläge jag får. Men jag ska ge allt jag har”, säger Ebba Andersson
Hoppas att Kalla inte får en mental smäll mot Johaug som förra veckan
Nu är det mycket tomgång i vinterstudion!!
Många andra bra lag deltar i stafetten. Varför diskuterar ni endast Sverige och Norge. Jag kan tänka mig att både Ryssland, USA och Finland kan slå sig in på pallen.
”Jag försöker ladda på med energi och hoppas att kropp och knopp är 100 procentiga idag så att det bara är gå ut och bomba”, säger Ingemarsdotter.
”Det är inga bra förutsättningar för att köra alpint i dag. Vi förväntar oss stark vind. Det är inte bra nog för att ha en rättvis tävling”, säger FIS-tävlingschef på herrsidan.
Ida kan ju inte vara glad över att köra sista sträckan. Vem kom på den idén. Det blir inget Nobelpris för det, så mycket kan jag säga
Är det så att svenska damstafettlaget precis som Kalla har gett upp, att de resonerar att andra länders stafettlag är i en annan liga. Jag kommer inte att kunna titta på längdskidor mer i vinter. Jag kan inte sitta och hoppas att någon svensk, som Kalla, vinner, hon har ju själv sagt att hon är chanslös. Det gäller kanske alla åkare i svenska laget! Blir ju meningslöst att titta då.
Varför är det Ida som kör sista sträckan, inte Stina? Ida har ju sällan gjort sig bra i stafett.
@Zeta - Stina Nilsson har valt att stå över tävlingarna i Beitostölen och är hemma och tränar.
Jättekul inslag med Vasaloppet -88 och bröderna Blomqvist.
Ytterligare en härligt spännande dag framför tvn. Stafetten ska bli spännande. De svenska tjejerna har ju startat superbra i vinter. Heja heja heja 🥰
Jacob Hård har samlat ihop fem av sina största idrottsminnen. Här hittar ni alla avsnitt av Hårds historier:
Hårds historier
SVT PlayFlera gånger hade bröderna Blomquist varit med i toppstriden i Vasaloppet men ingen av dem hade nått fram till seger. 1988 bjöd på ett svårvallat före. Gamle världsmästaren Thomas Magnusson var en del i teamet kring Lidingö-bröderna och han gjorde en vallning som krävde en speciell taktik. Den lyckades perfekt. Jacob Hård minns tio starka ögonblick som etsat sig kvar i honom under åren som sportjournalist. Han har grävt i arkiven, gjort intervjuer och satt ögonblicken i nya perspektiv.Vilka åker i de andra lagen? (USA, Finland, Ryssland)
@Mangon - USA kör med: Sadie Bjornsen, Rosie Brennan, Caitlin Patterson och Jessica Diggins. Ryssland kör med: Julia Belorukova, Natalia Nepryaeva, Anastasia Sedova, Anna Nechaevskaya. Finland kör med: Johanna Matintalo, Krista Pärmäkoski, Ritta-Liisa Roponen och Eveliina Piippo.
Vilka åker i de andra lagen i stafetten?
Några av de andra lagen.
USA kör med: Sadie Bjornsen, Rosie Brennan, Caitlin Patterson och Jessica Diggins.
USA kör med: Sadie Bjornsen, Rosie Brennan, Caitlin Patterson och Jessica Diggins.
Ryssland kör med: Julia Belorukova, Natalia Nepryaeva, Anastasia Sedova, Anna Nechaevskaya.
Finland kör med: Johanna Matintalo, Krista Pärmäkoski, Ritta-Liisa Roponen och Eveliina Piippo.
Laddar inför stafetten med att förbereda lunch. Heja de svenska tjejerna!!!
Tack för svar. Lite mysko att de inte kör med Jonna Sundling på sista sträckan. Hon är bästa spurtaren (nu när Stina inte är med) och är i form. Vet man varför hon inte är med i laget?
Tycker inte att man skall skoja om Björn Ferrys beslut arr åka tåg föt att rädda klimatet. Programledaren borde ha visat respekt för beslutet ovh uppmuntrat andra att göra likadant.
Maria PH håller verkligen SVT sport klass bland era experter = mkt bra!!
Krutgumman Ingermarsdotter tycker jag har gjort det bra så här i början av säsongen, tycker hon är värd att få köra staffetten idag, men visst, jag hade nog hellre sett Sundling istället för Settlin
Vilken otroligt tråkig mediatränad landslagstränare.
Var som att lyssna på en svensk herrlandslagsspelare i fotboll.
Var som att lyssna på en svensk herrlandslagsspelare i fotboll.
Angående inslaget om bröderna Blomqvist och Vasaloppet säger Anders Blomqvist inför loppet på en fråga från en journalist angående, om det var svenskar eller bröderna som inte vunnit senaste åren utan bara kommit tvåa, att "det är ingenting som känns som en belastning. Jag har skaffat skaffat alla verktyg som jag behöver för att vara med och slåss om segern". Det vill jag höra Charlotte Kalla och de andra damskidåkarna säga, alltid.
Undrar vilken spetskvalitet som Ida har på sista. Bättre byta sträcka med Ebba. Men vi får se, heja Sverige!
Asså jag förstår att Norge och Sverige är favoriter men ni kan väl nämna andra lag också?
@Rille - Här är några av de andra lagen.
USA kör med: Sadie Bjornsen, Rosie Brennan, Caitlin Patterson och Jessica Diggins.
Ryssland kör med: Julia Belorukova, Natalia Nepryaeva, Anastasia Sedova, Anna Nechaevskaya.
Finland kör med: Johanna Matintalo, Krista Pärmäkoski, Ritta-Liisa Roponen och Eveliina Piippo.
Weng har ju en skada i en fot efter en rullskidolycka, hon har inte haft full rörlighet och har därför inte presterat fullt ut än i år!
@CT - Så kan det vara men hon sa till NRK i veckan att hon inte tyckte det var något som påverkade henne nu.
Varför får inte norska landslagstränare frågan om hur mkt astma deras friska löpare intagit inför dagens stafett?
Ja asså jag mena att dom i studion inte nämner några andra lag.
Nu kör vi damernas stafett
På förstasträckan, Evelina Settlin (Sverige), Heidi Weng (Norge1), Julia Belorukova (Ryssland), Sadie Bjornsen (USA)
Hoppas inte för mycket på stafettdamerna dom kommer säkert va med bland do 3 bästa men Norge med johaug som är minuten före dom andra blir det svårt med seger.
Jag tycker Sveriges laguppställning är märklig. Jag skulle ha vågat sätta Ebba på samma sträcka som Johaug och låta Kalla köra sista, sen Ida på första och Settlin på tredje.
Idag krävs det nog en trasig bindning eller fall för att Norge inte skall vinna......
Är det inte rätt tydligt att den svenska laguttagningen är en test inför VM-stafetten?
Idag borde väl det mest troliga alternativet vara Ida-Kalla-Ebba-Stina?
Så nu testas Ida som möjlig ersättare för Stina om det behövs och Settlin som ersättare på starten i fall det behövs. Bästa laget idag tror jag hade varit Ida-Kalla-Ebba-Jonna
Idag borde väl det mest troliga alternativet vara Ida-Kalla-Ebba-Stina?
Så nu testas Ida som möjlig ersättare för Stina om det behövs och Settlin som ersättare på starten i fall det behövs. Bästa laget idag tror jag hade varit Ida-Kalla-Ebba-Jonna
Settlin och Bjornsen längst fram i klungan
Efter det som hände i Sotji tycker jag Kalla borde ha kört alla sistasträckor.
Settlin fortsatt längst fram men nu med Belorukova.
”Nu får hon gärna börja backa bakåt. Nu finns det ingen anledning att ligga kvar längst fram”, säger Fredriksson.
Jag har i flera år tyckt att 5 km är alldeles för kort. Till och med skidskyttedamerna kör ju längre.
Heidi Weng er helt ute av form, så her har Sverige alle tiders sjanse å vinne.
Tror ni att det är någon nackdel att dra/ligga först idag?
Weng försöker ta sig upp
Har det varit någon stafett tidigare den här säsongen?
@Johan - Nej detta är första stafetten för säsongen.
”Tycker det ser väldigt bra ut för Settlin”, säger Fredriksson.
Vilka är kommentatorerna, Mattias känner jag igen men vem är den andre?
@Linn.. - Niklas Nord kommenterar tillsammans med Mathias Fredriksson.
Det ärju iaf bra att det ser bra ut i början men det skall se bra ut på slutet också ;)
Pratas mycket om att Weng inte har varit lika bra den här säsongen som ifjol men ärligt talat har hon ju inte varit bra sen Tour de Ski. Hon hade ett totalt misslyckat OS och det var ju knappt hon lyckades vinna totala cupen i slutändan,
Weng på gång
Hur länge pågår staffen? När väntas det första komma i mål?
@Måsteutåridasnart - 11.25 ungefär
Hur kommer det sig att Stina inte är med idag ?
@Elisabeth - Hon har valt att stå över och träna istället
Saknar Plex... o Ulfbåge... o Jacob.
Nu ligger Settlin lite längre ner i klungan
Nu gäller det för Settlin att bita ihop
Bjornsen är först
Settlin sjua vid 3.5 km
Ok, grattis Ida.
1a sträckan på VM är din.
Settlin håller inte.
1a sträckan på VM är din.
Settlin håller inte.
Nu ser det inte bra ut det måste se bra ut på slutet och det gör de inte
Kommentatorerna funderar på om det är skidorna som ställer till det för Settlin
Jahopp det var det-
Settlin försöker staka ikapp
”Kan hon bara hänga med långt bak i fältet så det lättare för Kalla att gå i ryggarna”, säger Fredriksson
Hur kommer det sig att Sverige har den röda ledarvästen? Har inte Norge vunnit typ alla stafetter på damsidan sedan det svenska guldet i Sotji?
@Love - De är för att de leder nationscupen. Alltså plockat flest poäng i de individuella tävlingarna.
Nu är det på väg in mot växling. Men Settlinär en bit ifrån klungan
Ojojoj vad är det som händer hinner man verkligen tröttna så fort på en så kort sträcka. Det måste vara felvallat.
Duktigt av de svenska ledarna (som vanligt) att ge taktiska direktiv. Settlin uppe och drar, och faller sen igenom. Idioter.
Jaha då gick tåget....
Belorukova leder klungan före Björnsen. Weng hänger precis med.
Sandpapper under Settlins skidor. Katastrof
Tack för det nu är det johaug som är redan en minut bättre en dom andra.
Weng får släppa Ryssland och USA
Sundling skulle kört istället
Japan förbi Weng nu
Luckan ner till Sverige växer
Det vara en halvminut till växling.
Nu Nepryaeva för Ryssland, Brennan (USA)
Norge 7.3 sekunder bakom Ryssland
Settlin växlar som 10:a 37.2 sekunder efter
Nu blir spännande att se vilken upphämtning Sverige kan göra!
Tyvärr så är det över efter 50% av första sträckan .
Kan kalla köra upp laget !
Vad tror ni !
Kan kalla köra upp laget !
Vad tror ni !
Jaja och norskorna är oroliga för konkurrenterna ;)
Varför har inte Sverige något 2a lag med?
Finns ju fler brudar som hade kunnat fylla ett lag till.
Finns ju fler brudar som hade kunnat fylla ett lag till.
Johaug kör för Norge, Kalla för Sverige, Krista Pärmäkoski för Finland
Johaug är fortsatt inte ikapp Ryssland och USA
Sverige är 10a av 13 lag...
Oavsett valla så är det en underprestation av Settlin.
Oavsett valla så är det en underprestation av Settlin.
Settlin har åkt 5km skidor. Det ser ut som hon åkt i 3 mil???.
Kan ni på SVT för en gångs skull, snälla, ifrågasätta de svenska ledarna och ställa den enkla frågan; ”Varför drog Settlin första varvet?”?
Ida skulle såklart ha kört första. Där finns det pannben. Märklig svensk laguttagning.
Jag tror det blir dubbelt Norge
Kan vi Sverige fortfarande hamn på pallen? Kanske Kan Sverige vinna? Nej
Kalla har tappat tre sekunder till första mellantiden
Nu kan det bara bli bättre. Vilken underbar upphämtning det finns möjlighet att göra.
Johaug tar inget på täten. Bra nu kanske studion kommer få betala för att de INTE NÄMNDE NÅGRA ANDRA LAG!
Hur pålästa är ni när ni målar upp kampen mellan Sverige och Norge som de enda kandidaterna i dam stafetten. Märkligt tycker jag.
Hej!
Otroligt att de väljer Settlin istället för Sundling.
1. Ingemarsdotter 2. Kalla 3. Andersson 4. Sundling
Vore mycket bättre!
Otroligt att de väljer Settlin istället för Sundling.
1. Ingemarsdotter 2. Kalla 3. Andersson 4. Sundling
Vore mycket bättre!
Sparka förbundskaptenen med omedelbar verkan. Varför åker inte Ida första sträckan. Obegripligt, bara Sverige är kapabla att göra något så bedrövligt
Kan ni som skriver brudar vara lite mer civiliserade och säga tjejer eller damer istället. Låg nivå.
Man sitter ju o blir förbannad...
Så usel 1a sträcka!!
Så usel 1a sträcka!!
Varför är man uppe och drar när man så tydligt inte har en bra dag? Det måste man väl ändå känna?
Johaug är fortfarande inte ikapp
Håller med Mackan, varför sätta en oerfaren på första sträckan.
Nu plockar Johaug meter för meter
Var det inte dåliga skidor som låg bakom Settlins svaga sträcka, kan vi nog konstatera att hon inte är en tjej för startsträckan i VM...
Varför är svenska åkare så svaga när det gäller taktik och strategi? Att lägga sig som första kvinnan i spåret hela första varvet när man inte har kapaciteten är svårt att förstå. Pratar man i te igenom sådant innan loppet?
Helt rätt laguttagning, @Robert.
Norge 1 var ju 14 sekunder bakom täten efter första sträckan
Nu är det Ryssland, USA och Norge som nästan ligger i en klunga
Nepryaeva tycker på bra
Jisses vad är det som händer?
Johaug åkte ut 14 sekunder efter!!! Inte 7 som ni säger!
@Coffeylander - Enligt FIS var Norge1 7.3 sekunder bakom. Norge2 var 14.8 sekunder efter. Johaug kör för Norge1
Undrar hur svenska skidorna är...då Tyskland ligger oryggligt på Kalla...dåligt glid?
Det är väl inte så viktigt om kalla har med tyskan eller inte? Det är ju viktigare att hon plockar in några sekunder.
Tråkigt att inte aSverige kan ställa upp med dom bästa.
Bättre att chansa med laguppställningen i tidig världscup än på mästerskap.
Nu är Johaug i ledningen
Kalla är sjua vid 7.5 km. Nu är hon 47.2 sekunder bakom.
Blir swe topp 5 !
Detta är inte Sveriges VM lag.
@Marcus Nej, tydligen pratar dem inte om sånt. Vilket får en att undra vad dem egentligen pratar om innan lopp.
”Planen var inte att gå först men det var bara två spår och jag startade först så då blev det så”, säger Settlin.
Sverige vallar bort sig
Kalla tappar i tid men har plockat tre placeringar sen växlingen
Ryssland går i rygg på Johaug
Spännande att se vad som kan göras för att förbättra läget. Finns massor m spännande möjligheter.
Kalla fortsatt sjua. Nu 52 sekunder efter Norge och Ryssland
"Stum" på 5km...
Inte ens jag skulle bli stum på den distansen.
Inte ens jag skulle bli stum på den distansen.
Nu har Johaug gått ifrån Nepryaeva
Settlin kommer aldrig mer att åka en stafett för Sverige. Inte elakt menat men så måste det bli
Att se Johaug tävla...
Så bedrövligt.
Så bedrövligt.
Vad händer med Kalla inget bra lopp av henne alls inte likt henne!!
Öppnade kontrollerat ! =stum !
Jag blir så trött på laguppställning på stafetter gång efter annan likadant. Varför
Tråkigt för idag, men Settlin behöver få mycket mer erfarenhet för att köra startsträckan på VM. Saknar både taktik och pannben, ännu. Vi får ge henne tid och skönt att vi har Ida för kommande stafetter!
Okej, varför kollar man fortfarande på tv:n?
Vad sysslar Sverige med? Måste det alltid vara så här. Så kommer det alltid massa bort förklaringar.
Sverige tillbaks på jorden igen. Hoppas det blir mer realistiska förväntningar i fortsättningen
Tråkigt. Nu titta vi på skidskytte. norskorna tråkar ut oss
Jag förstår om Kalla tappar sugen och dom 2 som är kvar bara tar resten som ett lättt träningspass..Själv skall jag gå och skall potatis.
Vad är det för slalom som körs i st moritz nu!? Damer
@Mia - Ja det är kval till damernas parallellslalom
Hej, ser ju att de svenska damerna ha jättedåliga skidor, klar vallamiss, ser inte kommentatorerna det?
När Haga går ut har hon en ledning på knapp tio sekunder till Rysslands Sedova
Kalla växlar som åtta, 55 sekunder bakom
Andersson har 40 sekunder upp till Finland på tredjeplatsen
Kan vi ha vallat bort oss?!?
Hoppas Kalla vågar säga att hon hade sämsta skidorna, Settling vågade ju inte riktigt iaf.
Andersson har tappat tre upp till 11 km
Skyll inte på dåliga skidor
Upp till 12.5 km har Haga tappat men är fortsatt i en klar ledning.
Norge dominerar stafett också
Är det ingen som vågar säga att Sverige är bortvallat!
Ebba Andersson passerar 12.5 km som sjua har tappat lite på Haga. Men är långt från pallen
Varför är inte Stina Nilsson med i dag? Det kanske man pratat om men jag har missat i så fall.
@Carro - Hon har valt att stanna hemma och träna.
Har man någon erfarenhet av skidåkning så ser man att Sverige har värdelösa skidor
Alla damer tappar, garanterat vallan som rutten
”Jag försökte att bara komma in i åkningen och sälja mig dyrt”, säger Kalla
Valla? Inse att Norge har bredd och spets och är bättre
Andersson fortsätter att tappa på Norge som fortfarande har en klar ledning före Ryssland1, Finland och Ryssland2
Sparka alla, sätt in Wolfgang Pichler som förbundskapten
Hade jag vart tränare hade jag satt de så här!
Kalla på första sträckan!
Ebba på andra är i dags läget bättre i klassisk stil!
Sundling på tredje är starkare än vad folk tror och starkare än Settlin!
Och Ida på sista!
Kalla på första sträckan!
Ebba på andra är i dags läget bättre i klassisk stil!
Sundling på tredje är starkare än vad folk tror och starkare än Settlin!
Och Ida på sista!
Norge tappar lite på slutet och Östberg går ut med en ledning på 11.6 sekunder före Ryssland1, Finland och Ryssland2.
Andersson växlar som sjua, 1:04.4 efter
Ida Ingemarsdotter har fem sekunder upp till USA och Norge2
Östberg är min personliga favorit i det norska laget.
Charlotte och Ebba blir frånåkta av motståndare som dem normalt käkar till frukost, en extrem vallabom!! Dem kör på nubbat!
Skyll inte bara på vallan. vi kanske inte är bättre i dagens läge med och motgång får man ställa upp på.vi kommer igen Sverige.det är ju tjejerna som brukar ta medaljer.
Östberg har dragit ifrån Ryssland1, Finland och Ryssland2
Ingemarsdotter har åkt ikapp Diggins och Udnes Weng
Härligt Ida! Du gör alltid ditt bästa!
Östberg är hur stabil som helst
Vilka är reglerna för hur många stafettlag varje land får ha?
@Anders - I världscupen får de ställa upp med två lag var.
Hur fungerar de gula korten? Blir man avstängd om man får 2 gula? Någon som kan förklara :)
@Ulrika - Får du två gula kort så missar du en tävling.
Är det första gången Östberg kör en sistasträcka?
@Rille - Är inte helt säker om det är första gången. Men tror att det kan vara det. Marit Björgen har ju varit deras självklara avslutare.
Östberg fortsätter att dra ifrån
Ryssland1, Finland och Ryssland2 kör för andra och tredjeplats
Nu är Ingemarsdotter uppe som femma
Hon har plockat sex sekunder på Östberg
Ryssland har 2 lag som krossar Sverige. Vilken svag svensk insats.
Hade jag vart tränare hade jag satt de så här!
Kalla på första sträckan!
Ebba på andra är i dags läget bättre i klassisk stil!
Sundling på tredje är starkare än vad folk tror och starkare än Settlin!
Och Ida på sista!
Ni godkände innan sen tog ni bort min kommentar varför??
Kalla på första sträckan!
Ebba på andra är i dags läget bättre i klassisk stil!
Sundling på tredje är starkare än vad folk tror och starkare än Settlin!
Och Ida på sista!
Ni godkände innan sen tog ni bort min kommentar varför??
Östberg fortsätter att dra ifrån de tre närmast jagande lagen
Vad lite publik det är på tävlingen Har norrmännen tappat intresse?
Ingemarsdotter fortsatt femma tillsammans med Norge2 och USA.
Hej. Vi sitter och funderar på stafett poängen? Är det alltid lag 1 för en nation som drar in poängen till nationsligan? Eller är det det lag (lag 1 eller 2) som kommer först i mål?
Vi undrar också över autograferna i början på varje lopp? Varför skrivs dom?
Mvh
Niclas och en het diskussion.
Vi undrar också över autograferna i början på varje lopp? Varför skrivs dom?
Mvh
Niclas och en het diskussion.
@NiclasHögberg - Jag är inte helt säker men jag tror att det är det lag som går först in i mål. Autograferna i början är en antidopningskampanj.
Norge, Norge och Norge... Jacob Ingebrigtsen tog EM guld just nu, by the way
Östberg åker helt ohotat in mot mål
Ryssland1 får släppa och faller sen i kurvan
Där går Östberg in i mål
Bra Norge. Sorgligt Sverige
Piippo anför före Ryssland
Men ryska andra laget kniper andraplatsen och Finland tar tredjeplatsen
Ingemarsdotter får ge sig för Diggins på slutet men kör upp Sverige en placering
Sverige slutar sexa 50 sekunder efter Norge.
Kanonlopp av Ida som kör jämnt m Diggins
Inför parallellslalomen i St Moritz är två svenskor vidare. Frida Hansdotter gjorde ett bra kval, andra bästa tid efter Shiffrin. Även Anna Swenn Larsson vidare
Kan folk sluta vara så j**** negativa? En världscupstafett betyder ungefär lika mycket som en träningslandskamp i fotboll, dvs: INGENTING! Det är på mästerskapen som det gäller på riktigt och där har väl Sverige, om jag minns rätt, ganska bra statistik på sistone?
Ida gör en bra sträcka, har säkert annan vallning än övriga svenskor, som slet med skidor som inte var hundra, vore intressant o höra vad vallateamet säger
Kun 1. Laget som reknas
Varför svarar ni ej på vem som är förbundskapten. Får man inte ställa frågor gällande det?!.
@Calle - Rikard Grip är landslagschef om det är det som du syftar på.
Slog över till NRK och de konstatera att Sverige hade ”icke så goe skider” .
Sverige slutar sexa, har du ingen koll, Viola?
@Rune - Gick lite snabbt där när man ska hålla koll på många sker samtidigt. Stort tack Rune för att du säger till!
Hur många svenskor ställde upp i kvalet till paralellslalomen?
@Frida - Fyra. Emelie Wikström och Sara Hector tog sig inte vidare.
Nu dags för skidskytte och herrarnas sprint
Tre svenska startande:
Nr 14. Sebastian Samuelsson +51.6
Nr 34. Martin Ponsiluoma +1:33.5
Nr 41. Jesper Nelin +1:41.5
Nr 34. Martin Ponsiluoma +1:33.5
Nr 41. Jesper Nelin +1:41.5
Johannes Thingnes Bö går ut i ledningen, 16 sekunder före Antonin Guigonnat.
Härligt att Björn Ferry, älskar hans kommentarer😊
Shiffrin överlägsen som vanligt
Norska skidskyttarna är som vanligt bra på sprint för där är skyttet lika avgörande. Nu är det 4 skjutningar så då får vi se om norrmännen är lika bra.
Martin Fourcade går ut som 24:a
Thinges Bö iväg
Samuelsson iväg
Lite tekniska problem men nu är vi tillbaka
Samuelsson och Nelin skjuter fullt i första
Samuelsson ut som nia har plockat drygt tio sekunder på Thingnes Bö
Ponsiluoma bommade en
Bö har dubblat avståndet till Guigonnat från första skyttet
Samuelsson fortsatt nia. Men har nu tappat några sekunder.
Thinges Bö fortsätter att dra ifrån
Samuelsson åker jämt med Thingnes Bö till nästan mellantid
Jippy-Vinterstudion. Men hinner knappt ut och handla städa mm🎆🎆🎄🎄
Thingnes Bö inne för andra skyttet
Fullt hus även här
Guigonnat fullt hus
Samuelsson skjuter också fullt
Svensken ut som åtta, 50 sekunder bakom Thingnes Bö
Ytterligare en bom på Fourcade
Samuelsson har 30 sekunder upp till tredjeplatsen
Två bom på Ponsiluoma
En bom på Nelin också. Ut som 31:a
Thingnes Bö ångar på ute i spåret. Guigonnat och Loginov är 27 sekunder efter.
Samuelsson har tappat tre sekunder på Thingnes Bö
Samuelsson hade problem med sitt gevär före tävlingen. Har man inte fler gevär att använda om sånt händer?
@Hans - Laget har ett i reserv om det behövs.
Samuelsson har tappat ytterligare en sekund till 6.9 km
Thingnes Bö har ett försprång på nästan 30 sekunder.
Inne för tredje skyttet
Fullt hus igen för Thingnes Bö
”Han åker snabbast av alla och skjuter så stabilt”, säger Ola Bränholm
Bom på Guigonnat och Loginov
Tre rundor på Samuelsson
Vad ska man säga :)
Simon Eder ut som tvåa, 44 sekunder efter Thingnes Bö
Sen följer Guigonnat , Loginov och storebror Bö
Fullt hus på Nelin i tredje skyttet
Samuelsson ut som 20:e. Nelin 25:a
Ponsiluoma skjuter fullt i tredje
Ponsiluoma ut som 41:a
Thingnes Bö är nu nästan 50 sekunder före den jagande gruppen
För herrarna är allt over 80% i skytte bra. Historiskt sett förra säsongen o i år.
Guigonnat och den jagande grupppen har plockat en sekund på Thingnes Bö
Nu sista skyttet för lillebror bö
Två bom för Thingnes Bö
Han pallar inte för trycket och bjuder in de andra
Han har nästan femtio sekunder till de bakomvarande
Fullt hus på Loginov
Och Fillion Maillet
Lite "spänning" på slutet :)
De går ut precis samtidigt
Eder straxt bakom
Samuelsson skjuter fullt
Thingnes Bö är inte ikapp Loginov än
Tänk om man slapp dom här onödiga intervjuerna.
Nu är han ikapp
Nelin två bom
Ska det bli Loginovs första seger i världscupen?
Fillon Maillet är lite bakom
Fullt på Ponsiluoma
Skidskytte är så mycket mer spännande än längd. Allt kan hända.
Fortsatt Loginov för Thingnes Bö
Nu går norrmannen om
Thingnes Bö och Loginoc fortsatt tillsammans
Norrmannen trycker på nu men Ryssen hänger på
600 meter kvar
Nu är fransmannen ikapp
Ryssen faller
Thingnes Bö före Fillon Maillet
Han utmanas av fransmannen
Thingnes Bö missar fransmannen men lyckas precis hålla undan
Loginov trea
Samuelsson är just nu 19:e
”Hade upploppet varit lite längre hade fransmannen tagit det”, säger Ferry
Hur är Samuelssons åktiid i jmf ?
@H-L - 15:e åktid. Drygt 36 sekunder efter Doll som har bästa åktid.
Fel person som trillar i sista backen.
Samuelsson in som 19:e
Fourcade verkar ha brutit loppet
Nelin slutar 31:a och Posniluoma 34:a
Thingnes Bö stärker sin ledning i totala världscupen
Fourcade har inte riktigt gått att känna igen så här långt. Trots vinsten i torsdags.
Björn Ferry tillför en dimension till expertkommentatorer som verkligen saknats. Rapp, korrekt analys, inget tassande kring gröten. Ferry, bäst-i-test.
Riktigt skoj att det är så många olika nationer som gör upp om placeringarna inom skidskyttet.
Gissar att längd folket är riktigt avundsjuka.
Gissar att längd folket är riktigt avundsjuka.
”Det var lite tyngre ben idag. Men med tre bom så är dagen förstörd”, säger Samuelsson.
”Jag visste inte om jag kunde nå hela vägen fram. Thingnes Bö är starkare än mig. När Loginov trillade försökte jag att komma ikapp och vinna. Det var så nära”, säger Quentin Fillon Maillet
”Ja det var inte som jag hade önskat. Det såg bra ut länge men sen blev det tyvärr en fajt på sista”, säger Thingnes Bö
Herr B.Ferry är en fröjd för örat att höra som kommentator. En bugar o bockar för att herr Ferry gör så att man får skratta mycket o hela ens dag blir bra. Tack Björn för dina underbara kommentarer,fortsätt med de.//Inge-Glid P.S Du skulle domminera i en konkurrents kanal i programmet "Paralmentet"
Nu tar jag en kort paus.
Varför använder inte skidskyttarna stavarna i spurtuppgörelsen? Tydligt exempel är idag i herrarnas jaktstart där Bö vs Fillon Maillet. Såhär ser det ju aldrig ut i vanlig längdsprint.
@Thilda,EricochAksel-Envintersportstossigfamilj - I dag handlade det nog om att upploppet såg ut som det gjorde. I Pokljuka kan du i princip stå i fartställning hela upploppet, om åkaren vill.
👍👍👍 till Ferry!
Vinterstudion nu om pressen inför ett hemma-VM
Knappa halvtimmen kvar till herrarnas stafett.
Jag vet inte, men jag tror Norge har två lag som er bettre en Sveriges førstelag i herrestafett!
”Det kommer gå fort, jag ska bara hänga med och sen om jag är pigg får vi se vad jag försöker på slutet”, säger Halfvarsson
Nu är det alldeles strax dags för herrarnas stafett
Norrbaggen: jag är rädd att du har rätt i din spådom, kanske även Ryssland
Sverige kör med:
Jens Burman
Calle Halfvarsson
Daniel Rickardsson
Viktor Thorn
Calle Halfvarsson
Daniel Rickardsson
Viktor Thorn
Svenska herrarna håller inte världscupsklass.
Borde vara hemma o träna istället.
Borde vara hemma o träna istället.
Norge1:
Emil Iversen
Martin Johnsrud Sundby
Sjur Röthe
Finn Hågen Krogh
Martin Johnsrud Sundby
Sjur Röthe
Finn Hågen Krogh
Ryssland:
Evgeniy Belov
Alexander Bolsjunov
Denis Spitsov
Adnrei Melnichenko
Evgeniy Belov
Alexander Bolsjunov
Denis Spitsov
Adnrei Melnichenko
16 lag till start.
Är vi topp 15 så måste det ses som en framgång.
Är vi topp 15 så måste det ses som en framgång.
Kommer herrarna top 10 så har de gjort det bättre än väntat.
Nu är de igång
Damernas kör parallellslalom i St Moritz. Här kan ni följa det:
13.30: Följ damernas parallellslalom
SVT SportDamerna gör upp i säsongens första parallellslalom. Se finalerna från St Moritz.Burman kan inte riktigt följa med Burman
Det verkar som att Frida Hansdotter möter Wendy Holdener redan i sextondelsfinalen i parallellslalom. Det är ju en väldigt tuff lottning, lottas de helt slumpat?
@Linnea - Nej det går på rankingen från kvalet. /Hälsar Maria Pietilä Holmner
Luckan till Burman växer
Burman fortfarande inte ikapp
Parallellslalom nu, Swenn Larsson mot Mielzynski
Hon blir lite sen i några portar och får tacka för sig.
Hansdotter möter Holdener om en stund
Herrarnas stafett, vid 3.75 km är Burman 15.3 sekunder efter Norge1 och Iversen
Vid 4.75 km fortsätter Burman att tappa. 25 efter nu
Just nu är det tre lag. Norge1 och två tillsammans med Ryssland1
Iversen körde inte 3-milen igår. Han ser riktigt pigg ut
Han ser ut att få en lite lucka
Tönseth och Belov försöker jaga ikapp Iversen
Tönseth går upp och försöker jaga ikapp och drar med sig Belov
Iversen ska skicka iväg Sundby
Tönseth skickar iväg Hans Christer Holund 7.7 sekunder efter
Bolsjunov går ut 16 sekunder efter Norge1
Ingen bra dag för Jens Burman. Växlar 1:18 efter
Halfvarsson går i princip ut tillsammans med Iivo Niskanen
Bolsjunov uppe i rygg på Holund
Men Sundby har tappat en sekund mot Norge2 och Ryssland
Bolsjunov har plockat nästan 10 sekunder
Halfvarsson har plockat in fyra sekunder. Åker nu tillsammans med Niskanen
Norge2 och Ryssland fortsätter att närma sig Sundby
Bolsjunov stakar sig ikapp Sundby
Holund i ryggen på ryssen
Optimistisk start av Bolsjunov
Damernas parallellslalom nu
Hansdotter mot Holdener
Hansdotter har 2 tiondelar upp
Hansdotter kör ur
Holdener vidare till åttondelen
Ingen svenska vidare till från 16-delen i St Moritz
Då återgår vi till herrarnas stafett
Nu varvar topptrion
Bolsjunov leder före Norge gånger två
Halfvarsson fortsätter att plocka in
1:09.6 efter Bolsjunov nu
”Det är skittråkigt”, säger Jens Burman om sina dåliga skidor
Fortsatt Bolsjunov i ledning
Halfvarsson har tappat mycket på en kilometer
Någonting har hänt svensken
Över 13 sekunder efter Niskanen
Bolsjunov grillar Sundby
Holund tappar nu
Verkar vara Niskanen som går fort
Holund har det riktigt jobbigt nu
Bolsjunov går ifrån Sundby
Kommer bli många sekunder upp till Ryssland
Sundby verkar helt slut
Ryssland kör med Spitsov på nästa sträcka
Stor skillnad i frekvens på Sundby och Bolsjunov upp för sista backen
För Norge1 kör gårdagens vinnare Sjur Röthe
”En mäktig sträcka av Bolsjunov”, säger Fredriksson.
Norge är nio sekunder efter när Röthe går ut på tredjesträckan
Norge2 är över 30 sekunder efter Ryssland. Där kör Magne Haga
Hlafvarsson har tappat mycket
Sverige är nästan två minuter efter
Jobbigt läge för Rickardsson
Röthe närmar sig Spitsov
Rickardsson har plockat tre sekunder på första kilometern
Röthe är ikapp Spitsov
Både damer och herrarna har tydligen urusla skidor!
Vad gör vallarteamet åt detta???
Lite skandal när man ser samtliga svenskar ifrånåkna i backarna mm!! Tråkigt!
Vad gör vallarteamet åt detta???
Lite skandal när man ser samtliga svenskar ifrånåkna i backarna mm!! Tråkigt!
Vallateamet kör med samma Valla ser jag,vad är det som är så bra med den Vallan ? Hemligheter,förstår jag.
Ida Ingemarsdotter bör ju finnas med högt på Vinterstudio-pallen idag, snabbast av alla på sista sträckan i damernas stafett!
Dålig valla idag...
Röthe och Spitsov åker ikapp
Sverige er ju som en dålig Gott & Blandat-påse.
Norge2 är fprtsatt trea. 40 sekunder efter
”Det är frustrerande. Men de gör allt de kan och ibland lyckas det inte”, säger Halfvarsson om skidorna.
Nu har Rickardsson tappat två sekunder
Norge2 är nr.3.....
@Terje - Helt rätt!
Uppriktigt o ärligt av Calle- mkt bra o hedervärt!!
Nu har Röthe gått förbi Spitsov
Röthe höjer tempot men än så länge hänger Spitsov med
Fortsatt Röthe och Spitsov ihop
Skyll inte på vallan. Blir trött på detta. Den som skyller på detta bör väl propagera för samma valla för alla. Men det klagas bara då det går dåligt för Sverige
Vallateamet måste hamna på dagens shitlist tyvärr. Tyvärr har även de en dålig dag ibland.
Det är jobbigt att vara svensk idag. Vi får bita ihop och komma igen. Vilken svensk skidåkare skall vinna en skidtävling denna säsong?!.
Nu kör Spitsov
Går förbi Röthe
Norges herrar har inte förlorat en stafett i världscupen sedan 2013
Nu prallellslalom
Utklassning för Shiffrin mot Liensberger
Tillbaka till stafetten
Krogh för Norge1
Melnichenko för Ryssland
Krüger för Norge2
Rickardsson växlar 2:17.6 efter
Viktor Thorn går ut som elva
I parallellslalomen möter Shiffrin Vlhova i finalen
Stina Nilsson har förstått vad som krävs och stannar hemma och tränar. Många andra borde göra samma sak.
Vem kommenterar herrstafetten mer än Mattias Fredriksson?
@Hanna - Niklas Nord.
Är det någon Svenska kvar i parallellslalom?
@Monica - Nej de åkte ur i sextondelen
Tillbaka till stafetten
Har Frida Hansdotter åkt?
@Ulle - Ja men hon åkte ur i sextondelen
Fortsatt Norge1 och Ryssland längst fram
Norge2 fortsatt trea
Oklart hur Melnichenko är i en spurt
Thorn har plockat in några sekunder men är fortsatt elva
Melnichenko först ut på det sista varvet. Krogh följer i ryggen
Krüger har plockat 15 sekunder på förstavarvet
Thorn har åkt jämt med tätduon upp till 26.25 km
Var är Ostiugov?
@Christian - Han skadade tumme i oktober. Siktar på att köra i Davos nästa helg.
Kom igen det är många tävlingar kvar.Vi ger upp alldeles för lätt man måste kunna ta motgångar lika väl som vinster.
Fortsatt Melnichenko före Krogh
Skidor är som bandy en 2 nationersuppgörelse där Sverige är hyfsade på bandy och Norge bäst på skidor
Varför har SVT ingen kommentator på plats i Norge under dagens stafetter?
@Birgit - Vi är inte på plats under alla tävlingar. I dag är en av dem.
Final nu i parallellslalomen
Ny seger för Shiffrin
Shiffrin som hamnade lite efter men lyckades ta sig förbi på slutet. Vlhova tvåa och Holdener trea.
Nu följer vi stafetterna in i mål
Forsatt Ryssland före Norge
Krogh före nu
Krogh försöker sticka men ryssen biter sig i
Krog först in
Krogh går mot segern tillsammans med Norge1
Melnichenko och Ryssland1 tvåa
Korta upplopp är värdelöst!!
Norge2 slutar trea 53.4 sekunder efter
Schweiz går in som fyra
Över två minuter efter
Sverige går in som elva, 2:36.4 efter
Nu laddar vi om för skidskyttet
Damernas jaktstart började precis
Svenskor till start:
Nr 19. Mona Brorsson +1:14.4
Nr 26. Emma Nilsson +1:25.4
Nr 51: Linn Persson +1:55.8
Nr 26. Emma Nilsson +1:25.4
Nr 51: Linn Persson +1:55.8
Anna Magnusson tog sig inte vidare efter ett olyckligt fall på slutrundan i går.
”Det är jättetufft och det kommer krävas fyra nollor. Jag känner verkligen att åkningen finns där”, säger Brorsson
Vad betyder den gula västen på Wierer?
@Monica - Att hon leder världscupen.
Första skyttet nu
Fullt på Mäkäräinen
Även Wierer skjuter fullt
Brorsson skjuter fullt i första skyttet
Många som skjuter bra
Det låter lite burkigt i ljudet när Ola Brännholm kommenterar nu under damernas skidskytte.
Fullt även för Emma Nilsson
Brorsson ut som 17:e
Nilsson ut som 22:a
Två bommar för Linn Persson
Inte riktigt rätt, att Norge tagit allt sedan 2009 i Världscupen efter Beitostölen, både Sverige och Norge startade inte i Rybinsk februari 2011. Var det nått speciellt att så få nationer startad då?
@JerkerDrottenmyr - Nej men av de som de ställde upp i.
Heja 🇸🇪 och Mäkarainen K.
Wierer 25 sekunder bakom Mäkäräinen
Fullt även på andra för Mäkäräinen
Wierer skjuter fullt
Brorsson inne för andra skyttet
Fullt hus för Brosson
Wierer plockar in tio sekunder på Mäkäräinen på vallen
En bom på Nilsson
Brorsson ut som 13:e
Hon är en minut och 26 sekunder efter Mäkäräinen ut från andra skyttet
Nilsson ut som 32:a
Ytterligare två bom för Persson
Ut som 57:a
Wierer tappar fortsatt i spåret på finskan
Behåll focus i skyttet Mona B. så blir det här bra.
Mäkäräinen för tredje skyttet
Fullt ännu en gång
Wierer är också inne
Fullt även för italienskan. På 19 sekunder!
Ut 14 sekunder bakom finskan
Ojojoj. Kajsa o Dorotea, speechless.
En bom för Brorsson
1:a Norge 2:a Norge 3:a Therese J.. Ute i kylan Sverige
Emma Nilsson sköt fullt i tredje
Brorsson 21:a. Nilsson 33:a
Hur ser er vinterstudiopall ut?
Mäkäräinen nästan halvminuten efter nu
Var är Gabriela Koukalová eller har hon slutat?
@Peter - Ja det verkar så. Hon har inte sagt det rakt ut.
Mäkäräinen nu
Wierer på väg in
Finskan skjuter fullt igen!!!
Då blir det den ny seger för veteranen i dag
Fullt även för Wierer
Men herreje. Vilket lyft i skyttet Kajsa har gjort till denna säsong. Makalöst.
Bara att ta efter.......
Bara att ta efter.......
Var är Dahlmeier?
@Rille - Hon har haft en strulig uppladdning och valde att inte köra i Pokljuka.
Vittozzi och Fialkova gör upp om tredjeplatsen
Brorsson inne på vallen
Fullt hus för Brosson
Brorsson ut som 18:e
En bom för Nilsson i sista
Nilsson ut som 36:a tillsammans med Kuzmina
Bara för att man skjuter fullt behöver det inte vara bra skytte. Mona skjuter så sakta att det blir som straffrundor. Vill man vara med uppe i toppen måste man skjuta fort. Tycker inte kommentatorerna poängterar det alls
Vilka skyttar damerna är va!!!
Hög kvalitet!!!
Hög kvalitet!!!
Sickligaste o vackraste pallen för i år :)
Mäkäräinen kommer alltså att vinna före Wierer
Men vem blir trea
Fialkova får några meter på Vittozzi
Mäkäräinen tar ytterligare en seger
”Tror aldrig att hon har varit bättre”, säger Ferry om finskan
Persson ut som 56:a efter totalt fem bom
Fialkova spurtar ner Vittozzi och tar sin andra pallplats i karriären
Jag är ju halvfinne så heja Finland
Personbästa för amerikanskan Egan som slutar sexa
Hon slår Mäkäräinen med 4.3 sekunder i total åktid
Brorsson in som 16:e
Emma Nilsson går en kamp om att ta världscuppoäng
Härligt med så stor spridning mellan länder bland topp 10.
Emma Nilsson går in som 38:a
Snabbast på vallen idag är tyskan Anna Weidel, fyra sekunder snabbare än Wierer.
Längdskidor måste ta efter skidskytte! Annars går sporten under
Linn Persson in som 54:a
”Jag är ganska nöjd. Men jag är så nära topp 15, så det finns mer att hämta”, säger Brorsson
Kaisa Mäkäräinen trea på studions Vinterstudiopall. Platsar hon på din?
3a- Calles ärlighet i intervjun ang vallan. 2a- skidskytte med dess spridning bland olika länder. 1a- Ida's sista sträcka. I kylan- Svenska valla teamet i längd.
Efter en trist svensk längdhelg infinner sig två frågor ; är det inte mer passande att flera åkare stannar hemma och tränar? Jämför Northug ...två är längdskidor på samma väg som skridsko ? Dvs det är ett fåtal nationer kvar? Avslutningsvis, tack Ryssland för att ni spände bågen i helgen och gav oss lite spänning!
Igen bra dra för de svenska slalomdamerna
Från och med nästa säsong är parallellslalomen en egen cup i världscupen
Nu är den en del av slalomcupen vilket innebär att svenskorna tappar viktiga poäng
Holdener slog ut Hansdotter i sextondelen och hon gick hela vägen till 13:e-plats
Jens Burmans intervju är i Wassbergs stil. inget hymlande
”I dag visar hon verkligen klass”, säger Maria Pietilä Holmner
Än så länge. Mäkäräinen och Shiffrin på Vinterstudiopallen.
Shiffrin kommer att ta ett uppehåll och träna. Kommer alltså inte att göra nästa race.
Studions Vinterstudiopall:
1. Norge
2. Shiffrin
3. Mäkäräinen
2. Shiffrin
3. Mäkäräinen
Ut i kylan:
Sverige
Låt alla köra på vallningsfria skidor. Spännande se vem som är bäst då.
”Jättetråkigt. Vi vill ju alltid vara bäst”, säger Sveriges vallaansvarig
Nu tackar Vinterstudion och jag för oss. Hoppas att ni är med oss nästa helg!