SVT rapporterade · Orkar du kontrollera dina räkningar?

07.30
Jag kollar sällan räkningarna, iallafall inte om det är från något företag man väntar sig en räkning. Har däremot funderat många gånger över alla uppdelningar med avgifter på elräkningen, kanske dags att ringa till de lokala å ifrågasätta
07.30
För det mesta men det är inte alltid man känner att man hinner. Fakturaavgifter brukar jag vara vaksam på och försöker lägga om till e-faktura/autogiro eller helt enkelt byta bolag om det går. Man ska inte behöva betala flera tusen om året bara för att få hem sina räkningar.
08.16
Jag skulle förnya avtal efter att år efter år fått bort avgiften. Men för en månad sedan var det stopp. Så valde byta, då ringer man upp efter en vecka och frågar varför, jag nämner att ni inte kunde bemöta med samma villkor som tidigare. Då ville dom göra det då "kampanjen" var tillbaka. Ledsen sade jag, ni skulle brytt er tidigare.
08.57
Chattade med Vattenfalls kundservice med anledning av Västnytts artiklar för att efterhöra om de kunder reduce eller ta bort årsavgiften för mina två abonnemang (villa+fritidshus).
Vattenfall svarade att de ändrar inget för mig. Jag måste betala full årsavgift. Fick ingen annan förklaring eller vad årsavgiften består av. Jag måste vänta till mitt avtal löper ut och vid den tidpunkten beror det på vilka kampanjer de för tillfället har.
08.57
Många smygavgifter tillkommer som blir kaka på kaka och dessutom plus moms på slutsumman för elhandel, miljöavgift och elnätsavgift med påslag av årsavgift och zonindelningar kvittar vilken elleverantör som levererar så tycker jag att man betalar två gånger för elen dels till elleverantören och till elhandeln med olika prissättning och avgifter när elspotpriset fastställs hos nordpool så många mellanhänder blir det på vägen till konsumenten, så fler avgifter nej tack!
Kanske producera elen själv och sälja det är ju bra betalt för den istället för att köpa den från utlandet.

Mikael
12.49
Talade precis med kundtjänsten på Vattenfall. Avgiften täcker att jag ska kunna ringa gratis till deras kundtjänst!!! Efter lite diskussion kan jag få årsavgiften borttagen 6 månader framåt men sedan ska den betalas igen.
Vi talar alltså om ett företag som under 2018 gjort 10 miljarder i vinst.
12.49
Ja fy sjutton! Om de nu går med miljarder i vinst så borde de ju bjuda på elen till oss kunder i några månader!!! Det här är skamligt!!! Allt borde vara gratis och jag avskyr när kundservice hjälper en med att sänka mitt pris. Tack för er excellenta grävande journalistik som har uppdagat detta brott mot mänskligheten. Svensk Grönskog-Miljö-Återvinnings-Svenska Elbolag AB borde man byta till. Ett statligt bolag som Vattenfall har inga som helst ramar och regler att gå efter!
14.57
Något är fel. När nät avgift ligger på 300. Men en massa extra påslag så hamnar månads avgiften på 1200 och sen kommer elräkningen på 1400 och bägge tar betalt för elleveranser.
15.12
Jag har också frågat dem förut och fått svaret att det är en administrativ avgift för driften av deras kundservice, utskick av fakturor osv. Känns ändå rimligt tycker jag, varenda elbolag har ju en liknande avgift så det är ju inte som att Vattenfall är unika. Tycker deras kundservice är fenomenal i det stora hela, och att de kan vara schyssta att ge rabatt till mig som trogen kund ser jag bara som något positivt :)
15.37
Gäller detta endast avtal om Näthandel eller berör det också de fall som avser nätägarskap- Ordet abonnemangsavgift finns på nätägarfakturorna och avser betydligt högre belopp än 300 kr. Sara Hellman ta reda på detta!
Hej.
I de specifika fallen vi har tittat på handlar det om årsavgiften på just elhandelsfakturor.
Abonnemangsavgift bör betyda något annat. Men det är alltid bra att ringa och fråga.
Jag har under arbetet med inslaget förstått att det finns olika rabatter på olika poster. Det inslaget visar på är väl att det är lite slumpmässigt när man får rabatt och inte.
 
21.17
Jag undrar om var man på räkningen ser om man har den avgiften..??
21.17
Tack Sara för ett bra reportage. Konstigt att Vattenfall ibland ger s.k. "rabatt" när du aldrig får info om det. Sådant som ju skulle ingå i just den omtalade avgiften. Dessutom är posten momsbelagd så nästa koll blir att se om statsmakten fått in den skatten. Mycket suspekt affärsidé anser jag.
22.00
Verkligen inte .
11.32
jag läste detta i dag o ringde till EON o fick svaret att det är så det är bara att betala pratade med kundtjänst en som hette jonathan förfärligt nonchalant vilken inställning till kunder men man skall skriva på igen o då får man tänka till