SVT rapporterade · Vad har du för erfarenheter av nätläkare?

07.07
Hej! Vi på SVT Nyheter Väst vill gärna veta om du har sökt hjälp från nätläkare någon gång. Berätta om dina erfarenheter här i chatten!
07.19
Usch tycker jag. Besökte en sån en gång och det var det mest opersonliga jag varit med om! Fel blev det dessutom och jag fick gå tiken riktig vårdcentral för att ordna till det hela! Det rörde sig om en liten varböld i halsen!
07.20
Har använt digitala läkarbesök tre ggr. En gång till mig själv och två ggr till barnen. Vid ett av dessa tillfällen slutade det ändå med ett läkarbesök på VC. De andra ggr räckte appen. Upplever att det är smidigt särskilt som VC i vår stad har svårt att få tiderna att räcka. Vid ett tillfälle gällde det ett insektstick som fått sonens fot att svullna lite. Där ansåg VC att vi skulle sätt oss på jouren då deras tider för var slut för dagen. De höll själva med om att det kanske egentligen inte var något för jouren men de kunde inte hjälpa oss. Då fick vi hjälp av en läkare i en app 20 min senare och vi belastade inte jouren utan lämnade de tiderna till de som var i större behov av ett fysiskt läkarbesök. Dessutom slapp vi sitta på en jourmottagning med ett infektionskänslingt barn.
07.21
Aldrig gjort. Tidigare gånger jag sökt vård har en fysisk undersökning, med blodprov, fordrats. Kan inte tänka mig att det kommer ändras i framtiden. Nätläkare är väl avsett för väldigt enkla saker.
07.21
Hade hosta och tänkte att jag prövar nätläkare. Fick narkotikaklassad hostmedicin utskriven utan omsvep. Hostan fortsatte så jag gick till VC. Lunginflammation. Inget bra sätt att sätta diagnos men kanske för uppföljning har det en framtid. Jag ringer 1177 istället.
07.46
Jag tycker det är helt onödigt att ha den typ av tjänsten, man kan inte ställa en diagnos utan att ta vissa prover och undersköka patienten. Löjligt!!! Men för personer som behöver psykologisk stöd kanske kommer att fungera.
07.46
Fantastiskt att min tid helt plötsligt värderas. Många gånger anser jag ett Vc-besök inte behövs o då kan man kontakta en nätläkare. En gång skickade de mig vidare på provtagning - smidigt även om jag fick åka till en annan stad (jmfrt med att sitta o vänta på en vc styrde jag all tid själv), andra gånger har vi kommunicerat via foto och video. Frustrerande en gång då de sagt jag måste träffa läkare fysiskt på min egen vc, men förståsnigt av dem antar jag, var väl ett gränsfall för vad de kunde ta. Jag hoppas detta utvecklas vidare - kanske dags för de ”vanliga” vc att ta detta för att avlasta öveig verksamhet?!
07.56
Helnöjd med alla mina "besök" hos nätdoktorer! Komplettera tjänsten med drönarombud från apoteket så slipper vi ha mänskliga interaktioner överhuvudtaget! Det är ju så kostsamt och omständigt...
07.56
Fullständigt onödigt, finns nu även veterinär på samma sätt. Bättre att besöka VC/veterinär personligen. Snart kan det komma andra yrkeskategorier, skulle inte bli förvånad om rörmokaren och andra hantverkare gör något liknande i framtiden.
07.57
Under julhelgerna och på annan ort var det väldigt smidigt att träffa läkare online för konsultation och recept av en potentiellt allvarlig infektion.
08.03
Hade borelia okt 2017 fock antibiotika av min vanliga husläkare i Täby. Fick tillbaka symptomen , ont i hela kroppen svårt komma ur sängen,i mars i samband med influensa. Gick till husläkaren som vägrade ta prov för borelia istället röntgen mm å kanske begynnande atros, hade två månader vandrat längs Atlantekusten 30 mil på 15 dagar utan känningar av atros eller stelhet.
Kontakta nätläkare ,efter 3 försök för boreliatest hos husläkare, fick tid för blodprov på karolinska efter 1 dag svar på testet efter ytterligare 2 dagar som visade borelia å fick antibiotika å efter 4-5 dagar började värken släppa. Nätläkare/telefonläkare johan var trevlig lyssnade och gjorde rätt. Tack för valfriheten. //Claes
08.11
Klart det skall finnas, men det skall inte betalas av skatterna
08.12
Efter att under tre dagar försökt kontakta sin vårdcentral för receptförnyelse gav jag upp och använde mig av doktor.se. Gick jättefort och jättesmidigt samt att jag straffade min vc med ca 800:- när de inte skötte sitt jobb.
08.20
Nätläkarbesök kan tyckas smidigt men samma person som väljer detta betalar också i slutändan den enorma skatt detta kostar?
Då är det inte ok att samtidigt ”klaga på att vårdcentralen inte räcker till”!
Närhälsan måste få fler läkare; som det är nu är det orimligt!!
08.20
Sökte hjälp på vårdcentral 2 gånger för otrolig smärta vä sida av bål ,trötthet olustkänsla i kroppen. Fick svar låsning i ryggen.
(Blev i samma stund tvungen att åka med min sjuka mor akuta buksmärtor fick vänta från kl 16:00- 06:00 för svar ta alvedon och flytande kost om det ej hjälper kom åter.)
Mina smärtor blev värre sökte på nätet dom konstaterade Bältros fick medicin 7 dagar och problemet var löst tog ca 12 min 250:- värt varenda öre.
08.20
På min vårdcentral får man vänta i snitt 2 månader på en tid, om man inte ringer samma morgon och får en akuttid (vilket också känns onödigt om det gäller besvär som inte är akuta). Då har t.ex. Kry känts som ett smidigare alternativ. Samma när min lille son varit sjuk och vi till exempel behövt hostmedicin, då har det varit guld värt att slippa släpa honom till vårdcentral eller jourcentral och riskera att smittas med ytterligare infektioner.
08.22
Jag har bara göra erfarenheter för både privat alternativ och Nähälsan online.
09.16
Enda sättet att gå prata med en läkare snabbt är genom telefonen. En stor hjälp för mig som behövde byta antibiotika som jag var allergisk emot vid min lunginflammation. I samtal med VC blev jag stoppad hos en sjuksköterska som inte ville hjälpa mig byta medicin eller träffa läkare. Dåligt omhändertagande och bemötande vid VC gör behovet stort med telefon apparna. Carina
09.47
Ekonomiska incitament måste ändras:

1) ersättningen till bolaget från landstinget är alt för högt för så liten omkostnad och tid.
2) kunden betalar för lite vilket leder till folk söker vård i onödan.

Avlasta våden:
Vården kan avlastas genom att ge apotekare rätt att skriva ut vissa recept och göra vissa andra saker som i andra länder.
09.48
Har använda nätläkare två gånger (KRY) och båda gångerna har jag vetat vad jag har behövt för medicin respektive salva. Det har varit smidigt. Trevligt bemötande. Proffsiga. Men jag tror personer kan gå miste om viktiga saker som en läkare kan uppfatta men patienten kanske inte tänkt på och som ger bättre diagnos o behandling. Stort ansvar hos nätläkaren att uppfatta om patienten är ute efter "missbruks"medicin.
09.48
Sökte vård för 7-åringen under två dagar utan resultat. Under tiden förvärrades symptomen. Kl 22 en kväll gav vi upp vårdcentralen, och 8 minuter senare hade vi ett recept för en enkel åkomma. Att höra personen i inslaget säga att hon tror alla patienter kan hanteras i regionen är direkt stötande. Hon måste leva i en helt annan värld. Obegripligt.

Sonen repar sig nu bra tack vare nätläkaren, INTE vårdcentralen.
09.59
Japp. Använder ofta Doktor 24 för att kolla upp barnens sjukdomar, gratis. Om det behövs får msn chatta med läkare vilket är smidigt och man kan gå tillbaks och läsa.
10.00
Många föredrar att prata med en nätläkare framför att ringa 1177 eller rådfråga en sjuksköterska på vårdcentralen. Det känns tryggare med någon mer kompetent som har längre utbildning. Problemet är att det kostar oss skattebetalare så mycket mer. Och även om du tycker att just du förtjänar en snabb tid hos en läkare, så gör faktiskt vårdcentralen (och kompetenta men billigare sjuksköterskor) en bedömning över vem som ska prioriteras. Vi har inte obegränsat med resurser och de måste räcka till de som behöver dem som mest. Om nätläkare var helt privata där patienter betalade hela summan själv hade det varit en annan sak. Men nu betalar vi alla för dig när du söker nätläkare för något som kanske ändå hade gått över efter några dagar.
10.02
Min vårdcentral fungerar suveränt. Inga som helst problem att få tid hos läkare.
Har testat digitalt två gånger. Båda gångerna hänvisade de mig till ett fysiskt besök istället.
10.06
Om det går att se till att patienter inte söker läkare i onödan är det perfekt med nätläkare. Har använt Doktor 24 och där får man först chatta med en robot som också kan ge gratis sjukvårdsrådgivning och om det behövs får man kontakt med läkare, inte gratis! Också det i chat vilket jag tycker är smidigt. Kunde ordna remiss till hudläkare, otroligt smart ju att slippa köa på vc för sådana ärenden när man vet att man behöver remiss.
10.25
Jag föredrar VC, men tycker att det är bra med alternativ. Har ibland övervägt nätläkare, då snittväntetiden till min VC är 2 mån och akuttider är oerhört svårt att få. VC måste få mer resurser!
10.31
Jag har använt digitala läkartjänster när jag inte haft tillgång till offentlig vård - t.ex. vid akutare ärenden på helgen eller när jag varit hemifrån. Det känns rimligare att kontakta dem och snabbt få ett recept för tydliga symtom än att åka till en akutmottagning åtskilliga mil bort och sitta där i flera timmar. Efterfrågan på e-tjänsterna visar att den befintliga primärvården behöver se över sina tjänster. Om 1177 och vårdcentralerna kunde erbjuda samma service så skulle kostnaden kunna stanna inom landstinget och vårdcentralerna avlastas med ärenden som kan klaras av snabbt. Som det är idag är det på många vårdcentraler omöjligt att få en tid inom den utlovade tidsramen och de stänger dessutom tidigt,1177 på telefon upplevs inte som lika kunniga som en läkare du möter i ett videosamtal även om de skulle kunna göra en adekvat triagebedömning, och att besöka akuten för mindre ärenden är väl inget som någon rekommenderar.
10.31
Jag har ingen erfarenhet av nätläkare men vid ett personligt läkarbesök kollar läkaren ändå huvuddelen av tiden i sin dator så då kan man väl lika gärna använda nätdoktorn
10.39
Hade vårdcentralerna skött sitt jobb bättre så hade inte behovet av nätläkare funnits. Helt enkelt lagen om tillgång och efterfrågan.
10.40
Sökte hjälp för inflammation i armen av nätläkare.
Fick först Diklofenak utskrivet och sedan Arcoxia men ingen av medicinerna hjälpte.
Fick sedan en kortisonspruta hos en hälsocentral som inte heller hjälpte.
Därefter gjorde jag ett nytt besök hos hälsocentral och fick remiss till röntgen men på röntgen syntes inga fel.
Jag besökte även sjukgymnast som sa att jag hade inflammation i armen och kunde därför inte hjälpa.
Efter några månader läkte inflammationen ut av sig själv och smärtan försvann.

Nätläkare ger likadan hjälp som hälsocentraler i de fall det är åkommor där det räcker med kontakt via nätet.
Fördelen med nätläkare är att man inte behöver besöka en hälsocentral och vänta där istället väntar man på läkarens bedömning via mail som tar ett antal minuter.
10.51
Sjukvården i sverige måste blir bättre, det händer för många fel inom sjukvården och äldreboende
10.51
Man kan inte ha förtrående, eftersom man inte vet 100% att man kommit rätt, jag personligen skulle inte använda detta system, då tittar jag hellre i mina läkarböker vad det kan vara, men bättre är att man tar sjukvården i anspråk och åker till sjukhus eller läkare,
11.12
Jag kan talar om för er, att jag vet vad jag talar om, lita på er själva och tror på er, låt er inte skicka hem utan att någon har sett till er och sagt vad det är ni har, även läkare kan stella fel diagnos
11.12
Det janne har skrivit10.39 är sant, vi behöver bättre sjukvård, läkare som tar ansvar och riktigt utbildade sjuksköterskor, och man måste titta på betygen om de inte är falska!!!!
11.28
Thomas skriver 10.31, jag skriver svar: kanske måste man kontrollerar om han verkligen är läkare
11.28
Det är inte bra att alltid ta till tabletter, har man ont i huvudet finns det tex olika ursaker, måste man gå oftare på toiletten, samma sak, därför rekomendera jag att alltid uppsöka läkare först och låter henne/honom ställa diagnos, alla råd som man ser på media, tv, tidning osv tycker jag att man inte ska lita på, tex en babis har feber:varför ska man ge babisen medicin, det första är väl att ta kontakt med min barnläkare!!!! Also tänk efter vad ni gör
11.36
Hej igen, jag vill gärna fråga maritha hur hon viste det att hon hade inflamation i armen
11.36
Jag personligen har inget förtroende mer till läkare och sjukhus, men ibland är man ju berående av dem,
12.34
Träffar hellre en läkare personligen, än digitalt. Digitaliseringen blir så avsocialiserad.

Det fungerar säkert i många sammanhang så som för äldre, men. Ibland blir det lite väl överdrivet. Är man allvarligt sjuk, så söker man sjukvården, men har man lättare feber mm. Så kan man lösa det själv.

Kroppen har funktioner för att läka sig själv.
15.58
Har bara bra erfarenhet av digital läkarbesök. Har använt mig av dom när min tidigare VC tappat bollen. Har nu bytt VC och kommer där av nog inte behöva använda mig av digitala läkarbesök.
Men dom är ett bra alternativ i stället för att söka sig till akuten när inte VC är öppen eller inte gör sitt jobb.
18.30
Det är fantastiskt för min hypokondri, den har nått helt nya nivåer! Dessutom kan jag sjukskriva mig med minsta lilla symptom utan att behöva träffa en läkare ens! Nä, skadligt för båda individen, sjukvården och våra gemensamma plånböcker.
19.19
Med den orimliga överbelastning som råder idag skall alla vara mycket glada över att folk söker sig till denna nya funktion. Det måste ses i ljuset av att avlastningen av den fysiska vården ger fler möjligheter till besök när man faltiskt behöver det och inte för en massa mindre småsaker som annars skapar enorma köer. Att pengar flyter ut är inget problem eftersom det inte skapar tomrum i köerna, dvs det är överbelagt som det är.
19.50
Toppen! Snabb hjälp! Billigt! Inga köer!
19.50
Snälla! Förklara för befolkningen i VG- regionen skillnaden mellan att använda Närhälsan Online och övriga ” nätdoktorer”!!! Förklara även pengaflödt utförligt!
21.17
Det är inte bara "sjukt" när det gäller den Svenska Sjukvården som inte fungerar fysiskt, utan nu skall vi också slänga bort dyrbara pengar till en ännu mer eftersatt och mindre fungerande sjukvård - vart i självaste f-n är detta landet på väg?
21.25
AnnChalotte Bäckman: Jag läser till medicinsk sekreterare inom VG-regionen och har fått det förklarat som så att Närhälsan Online är VG-regionens bidrag till nätläkarutbudet. Som det beskrevs i inslaget på Västnytt ikväll så kostar det en massa extra pengar för regionen, då nästan alla av de digitala läkartjänster som erbjuds idag ligger i ett annat landsting. Vad det betyder är att varje "besök" som görs hos en av dessa faktureras och att det är dessa pengar som kunde använts till läkarbesök i vår region istället. Ett sätt att försöka få tillbaka de pengar som skickas utanför landstinget är just Närhälsan Online.
22.06
Min erfarenhet är att det är snabbt, smidigt, enkelt och tillgängligt. Att användningen ökar är förmodligen ett symptom på närhälsans otillgänglighet (omöjligt att ens få prata med någon på vårdcentralen om man inte ringer redan kl 7 på morgonen) och att vården lokalt inte funkar tillfredsställande.