SVT rapporterade · Vad tycker du om trafikläget i Göteborg?

21.10
Ombyggnationer och flera byggprojekt påverkar trafiken. Hur upplever du trafikläget? Chatta med oss!
21.13
Jag kör lastbil med bensin till mackarna nästan varje dag genom göteborg och på ett sätt e de la gött för att det står typ still och jag får betalt, men det är också förbannat tråkigt! Tur att det finns go radio att lyssna på! /Göran
21.14
Fyfan
21.15
Kommer bli bra sen när allt är klart.
21.16
Vad kommer att hända runt Haga framöver och hur påverkas buss- och spårvagnstrafiken där?
Hej Erik,
Vasabron kommer att fortsätta att vara stängd fram tills sommaren så bussarna kommer att fortsätta att välja alternativa vägar. Även Rosenlundsbron kommer att stängas ner för bilister. Läs mer här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sa-lange-kommer-de-nya-byggprojekten-paverka-goteborgstrafiken
/Andreas, reporter
21.19
Detta är bara början, kul att folk har börjat vakna...
O kul att vår lokala press har börjat vakna, det är väl på tiden!!!
Jag undviker centrala Göteborg, är egen företagare o började välja bort jobb i centrala stan för fem sex år sen, det har ju knappast blivit bättre.
Det finns jobb för mig utanför centrum, dom som bor där?

Lycka till...
21.19
Kaos
21.19
Bedrövligt
21.19
Det känns ju verkligen som att någon har tappat bollen när all broreparation görs samtidigt.
21.20
Experterna och andra som vill ha detta spektakel pratar gärna hur det blir Senare, men bryr sig inte nämnvärt hur det blir på vägen dit.. Hur det drabbar vanligt folk i deras vardag. Rätt trött på det.
21.20
Planering?
21.20
Det är ju förstås lite segt men klart värt om det blir bättre i slutändan.
21.20
Man gör sitt bästa för att sänka små företagare och döda staden
21.23
Hoppas att den där förbannade linbanan blir klar snart så att vi på Hisingen slipper slösa bort våra liv på att vänta i brunnsparken eller den där ständigt avstängda götaälvbron.
21.23
Jag tycker att det är helt förkastligt på många sätt.
Att starta upp så många delprojekt kräver en stor mängd medverkande människor och företag. Att göra det i en pågående högkonjunktur innebär att kostnaderna blir orimligt höga. M a o dyrare än nödvändigt.
Att samtidigt se en glatt flinande tjänsteman från Trafikverket, som inte ha sig förstått trafikanters besvär med ombyggnationen, är skrämmande. Han borde kanske fingera på sitt yrkesval!!!
21.23
Kan bara beundra dom som tycker att det blir bra när det är klart....

Dom har inte fattat att det är 20-30 år dit 😂😂😂😂
21.23
Sa han verkligen så, personer med kompetens behöver kunna ta sig till arbetet?
21.23
Jag behöver bo i Gbg pga mitt jobb. Men jag har skrivit mig i en kranskommun. Tänker inte betala mer än trängselskatten till Gbg.
21.24
”Personer med kompetens måste kunna ta sig till sina arbetsplatser”? Åka Västtrafik som alla andra är inte aktuellt ? Känns som planeringen på allt kommer bli en klassisk tankevurpa och alla Göteborgare som pendlar och rör sig i staden får betala priset.
21.24
Kommer buss 100 (Borås-Göteborg) att påverkas framöver? Tänker på tider och eventuellt ändrade turer ....
Hej, i dagsläget har vi ingen information i den frågan, men eftersom vissa delar av Delsjövägen kommer att stängas ner mellan feb - juli 2019, samt att 100-bussen passerar korsvägen där det byggs mycket nu så går det ju självklart att spekulera i detta. Är nog en bra idé att kontakta ditt bussbolag för mer information. Vänligen, Andreas, reporter.
21.24
Näringslivet i city kommer att rasa och de som inte flyttat sin verksamhet kommer att förlora.
Har Gbg råd med ett sådant fall. De skall väl tjäna pengar för att dra in skattepengar. Föreslår att bygga en del i taget, så taxi och ambulanser och de som måste använda bil kan ta sig fram.
All verksamhet är viktig om en kugge i hjulet går av fungerar inte maskineriet.
21.24
Det finns utmärkt kollektivtrafik i Göteborg och massor av cyklar om man inte har någon egen.
21.24
Tyvärr bor jag söder om staden och jobbar norr om staden. Det har redan varit kaotiskt i flera år och de känsligaste delarna såsom älvsborgsbron och tingstadstunneln är högt belastade. Minsta lilla olycka eller lite sämre väder än vanligt (det regnar ju en del i gbg) gör att hela trafiksystemet blir drabbat samtidigt. Tyvärr görs för lite för sent i denna bilistfientliga stad. Jag tror inte heller på stadens satsningar där västlänkens placering (bla Haga) och höga kostnad känns omotiverade och feltänkta. Vi behöver mer bilvägar, fler filer som tar mer kapacitet och rejäla satsningar på att bygga bort det faktum att alla bilar måste in i centrala gbg och vända för att komma på någon av de större lederna. Cyklar löser inte dessa problem.
21.24
Om politikerna bara kunde inse att Västlänken är ett helt onödigt projekt, skulle mycket kunna räddas för såväl trafiken som för medborgarna och näringslivet i staden
21.27
Linbana över älven känns som ett PR jippo och inget som de flesta vill ha. Det som behövs är fungerande älvförbindelser.
Ignorera invånarnas önskemål om andra alternativ än Västlänken är ett svek emot invånarna. Gårda alternativet är ett klart bra alternativ.
21.30
Ruttet
21.31
Det är ganska talande att Herr Hallman skrattar hjärtligt 40 sek in i inslaget när han meddelar att det kanske blir bättre 2017.
21.31
Vissa arbeten är viktiga, men vissa arbeten är fullständigt meningslösa.
Haga-stationen i VL är helt vansinnig på så många sätt. CO2 utsläppen från VL-bygget kommer inte att tjänas in under den eventuella tunnelns livslängd.
Det finns enormt många argument mot VL och Hagastationen, inga argument för (förutom argumentet att den är beslutad).
Felaktiga beslut måste kunna ändras, annars är vi illa ute.
21.36
"Vad tycker du om trafikläget i Göteborg?" Jag: RÖTT LJUS! Cykeln är inget alternativt då det är 2,5 mil mellan arbete och barnhämtning. Är det utmärkt kollektivtrafik när det tar ca 1 timme från ena änden av stan till den andra? Med bil utan kö tar det 26 minuter!
21.36
Måste bygga för våra barn
21.36
Bedrövligt, vi får väl semestra söderut istället för norrut
21.36
Genialiskt med linbana så att man slipper slösa tid på att ta sig in till brunnsparken för att komma över till hisingen och vice versa. Man slipper den typiska väntan och matchandet eftersom turerna är mindre och tätare. Hoppas den blir klar snarast!
21.36
Det är hopplöst att ta sig genom stan. Det verkar som trafikplanerare i Göteborg nöjer sig med att bara titta på kartor och aldrig tar sig ut på stan. Trafiksituation på vissa ställen var oacceptabel redan innan ombyggnad - ta Korsvägen till ex. där alla slags trafik korsar varandra - gående, bilar, bussar, spårvagnar härs och tvärs. Till råga på allt har man byggt en mur där tydligen i syfte att skymma sikten. Och nu är det riktigt inferno där och miljöfarligt med långa köer av nästan stillastående bilar som spyr ut avgaser.
21.36
Bor också söder om staden och jobbade 4 år norr om staden. I enstaka fall tog jag bilen men eftersom det ofta gick snabbare att cykla 12km eller åka kommunalt gjorde jag det i stället. Framförallt slapp jag irritera mig på bilköer.
21.37
Det måste väl kännas skönt för trafikverket att problemen som uppstår passar visionen om att minska bilismen mot 2020.
Detta får nog cheferna rejäla bonusar för.
21.39
Asså, det här suger. Jag arbetar som taxichaufför och ingen vill typ längre åka taxi på dagarna för att det är kö hela dagarna, särskilt centralstationområdet, bara kaos. inga pengar. Fyfan
21.42
När ska de börja bygga det som behövs mer än allt annat, EN RINGLED!
21.43
Bygg tunnelbana! NU😱
21.43
Är det någon som kan skaffa ett passande jobb till herr Hallman? Gärna någonting som inte har med trafik att göra. Och gärna långt från Göteborg
21.43
Jag är en av de som flyttat till en kranskommun från vår fina lägenhet i Vasastan.
Undviker nu Göteborg. Har någon räknat på hur mycket detta kostar företagen i Göteborg i uteblivna intäkter och skattekronor?
Ulf
21.47
Pendlar till jobbet 4 dagar i veckan i snitt. Har ca 6-7 km enkel väg. Även dessa dagar när det är lite ”moddigt” ute. Fantastisk känsla! Kommer pigg till jobbet! Inga stressande köer, frisk luft, ”motion” och låg pendlingskostnad. Rekommenderar alla att se över denna möjlighet och ta sig ur ”bekvämlighetsläget” för de som kan! Ni kommer bli gladare! :)
Hej Christian, vad för slags fordon använder du? Eller promenerar du?
21.47
Vi skulle ha byggt den där ringleden redan för 50 år sedan!
21.48
Tycker det är lustigt att dagligen möta försenade patienter på jobbet som alltid skyller sin sena ankomst på att ”Det var mycket trafik idag!”... som om det finge vara ett nytt fenomen i Gbg *fniss*
21.51
En ringled runt Gbg hade varit en framtidstanke
som hade lönat sig.
21.52
Ta bort trängsel avgiften. Lägg ned bygget av Västlänken. Hämta in Hultén och Nyhus och ställ dom tillsvars för eländet dom har ställt till med.
21.59
Dåligt. Alldeles för många olika infrastrukturprojekt på gång samtidigt. Kollektivtrafiken måste stärkas under högtrafik med högkapacitetsbussar och fler stombussar. Järnvägsnätet måste underhållas bättre och störningarna bli färre.
21.59
Politikerna som beslutar om Västlänken förstår inte vad de sätter igång. Om man stannade upp några sekunder och istället funderade på hur man skulle kunna få störst nytta för kollektivtrafiken så skulle man kunna få så mycket större nytta för kollektivresandet för samma pengar. Redan nu så ser man att det blir försenat och fördyrat, liksom alla andra projekt. Vasabron, Engelbrektslänken, busstation vid Hagakyrkan skall byggas för kommunala pengar, men är föranledda av Västlänken.

Göteborg kommer att bli ett nytt Detroit, med en död stadskärna. Kommunalskatten kommer att gå till kranskommunerna.

Inte ens området kring Stenpiren, stadens mest attraktiva område har man lyckats få ordning på trots att Götaleden har varit klar i en evighet. Bygger man där med förlust så lyckas kommunen inte med någonting.

Vasabron byggdes på ett år när man hade handkraft och hästar, men lyckas inte bli färdig på flera år med dagens teknik. Det är obegripligt.
22.18
Det är ju så dålig planering att göra alla projekt samtidigt!! En del av byggerna är ju berättigade men inte att bygga alla samtidigt! Åker aldrig in till gbg och handlar längre. Hur länge klarar sig egentligen alla handlare/affärer om det nu ska bli ändå värre att ta sig fram, dvs ännu färre kunder?
22.19
Har ni kalkulerat med LERAN denna gången. All korkade byråkrater blir ju så FÖRBANNAT förvånande varje gång.
En "LITEN" påminnelse. Leran var här FÖRE Göteborgs grundande.
Försök även om ni är byråkrater att förstå det.
22.19
Trafikläget nu är ingenting mot vad som planeras, utöver det som nämns i inslaget. På Korsvägen ska en fil till stängas av, senare spårvägen mot Mölndal. Rampen till E6 vid Liseberg tas bort. En eller två filer på E6/E20 i Olskroken och Almedal kan stängas av.

Dessutom stängs Rosenlundsgatan av i första etappen, därefter Sprängkullsgatan mot Allén/Parkgatan. Hela sträckan mellan Stora Hamnkanalen bort till Skansen Lejonet ska grävas upp. Götatunneln ska enkelriktas igen och den här gången är det ett mer komplicerat arbete som ska göras än förra gången. Räkna med minst ett halvår till, kanske ett år.

Till detta kommer ett stort antal lastbilar, ca 500 per dygn beräknat på åtta år. Pendeltågen kommer periodvis att få vända i Mölndal respektive Gamlestan eller stängas av helt.

Även om man prompt vill bygga världens mest onödiga tågtunnel borde man begripa att det är helt orimligt att bygga hela sträckan på en gång och dessutom samtidigt som övriga mastodontprojekt.
22.19
Man gör inte det bästa av situationen utan lägger fler avspärrningar etc än de som krävs. Även om vi boende påtalar detta och kommer med konstruktiva förbättringsförslag viftas det bort av ansvariga.
22.19
Fantastiskt att Göteborg äntligen har blivit en stad i vilken något händer. Det är helt rätt att kickstarta flera stora och välbehövda projekt samtidigt hellre än att ta dem en i taget. Det är bara att hoppas på att utvecklingen inte stannar av när de är klara utan att politikerna fortsatt vågar satsa på viktiga projekt.

Jag är så trött på alla 50-plussare som bara klagar. Det är så uppenbart att det inte är fler motorvägar som behövs när allt fler inser det orimliga i att i en stad som Göteborg äga en egen bil. Det som behövs är stora investeringar i bussar, spårvagnar och järnväg för att göra användandet av kollektivtrafik till självklarhet för alla och föra in Göteborg i 2000-talet.
22.19
Jag är så trött på att ta mig fram i Göteborg. Det
positiva är att jag har 2 år kvar till pension. Och då flyttar
jag från stan.
22.19
USELT och en massa omvägar, samt att på kuppen bli tvungen att betala trängselskatt. DET VI RÖSTADE NEJ TILL.
22.19
Jag undviker Göteborg så mycket som möjligt !
22.19
Börja bygg en ringled nu så att vi kan få bort all trafik som nu tvingas att knö ihop sig mitt i stan även om man bara vill passera goa Göteborg.
22.19
Gnäll Gnäll.... Superbra att man satsar i Göteborg! Ta nu bort mer biltrafik i centrum så bussarna kommer fram.
22.25
Glad att jag bor och arbetar söder om stan och har 3 km till jobbet. Har slutat åka in till Gbg på vardagar p.g.a trafiken, dyra parkeringar och trängselaavgift, även dyrt att åka kollektivt.
VL kommer vara omodern innan det är klart, framtiden är mindre förarlösa eldrivna bussar som tar sig fram överallt.
22.38
Jag skäms över hur Gbg vansköts
22.45
Känns som man vill orsaka maximalt med störningar för trafiken. Född och uppvuxen i Göteborg, men överväger att flytta från stan. Känns inte gött längre.
22.45
Har inte tagit bilen till city på över ett år. Åker spårvagn, cyklar eller promenerar.
Fungerar hur bra som helst. Billigare med tanke på p-avgift bränslepris.
Prova ni andra också.
22.57
Trafiken i Gbg suger!
22.57
Att riva Masthuggstorget, Landala och Annedal tyckte den tidens politiker var en bra idé. Resultatet finns att beskåda. Nu ska vi stänga staden i åtta år för att få en tågstation i Haga. Tror att dagens politiker kommer att dömas minst lika hårt.
22.57
Förvånad att man bara pratar om att det påverkar biltrafiken. Det påverkar givetvis kollektivtrafiken också, med överfulla turer, köbildning och kaotiska byten vid knutpunkter. Och det redan nu. Det måste gå att ta sig fram på rimligt sätt.
22.58
Jag bor i stan men jobbar utanför och behöver bilen då det inte går att få garanterad sittplats på spårvagn. Pendeln funkar bra men sedan finns det inget sätt för mig att åka till sjukgymnast eller handla på lunchen. De har byggt om vid Svingeln så vi som inte kör bussfilen som många bilister gör måste åka längre väg via Olskroken och därmed mer utsläpp och mer trafik för de boende i Olskroken. Står heller inget skyltat om hur man kommer ut på E20 norrut så jag vet många som kört omkring länge i området utan att hitta.
22.58
Nu kommer chatten vara omodererad i några timmar under natten.
Skicka gärna in era tankar ändå så kommer dessa publiceras under morgondagen! 
14.53
Problemet med trafiksituarionen i Göteborg beror på största delen på dålig planering. Man ska bygga ny tunnel under älven, ny bro över älven, tunnelbana för spårbunden trafik allt på en gång. Till detta planeras större underhållsarbeten på Älvsborgsbron i sommar. Det är väl endast de som har sitt arbete som måste åka in i smeten varje dag, för övriga finns ett antal köpcentrum runt Göteborg, men ett otal antal fordon kör E6 an norr eller söder ut och måste därmed köra igenom Tingstadtunneln och hamna i alla dessa plåtrondeller som ändras var gång man passerar (en gång i veckan eller oftare?} Osäkerheten om att hitta rätt väg bromsar ner hastjgheten ordentligt. Mitt på dagen kan det ta en timma mellan Kungälv och Tingstadtunneln på E6, på morgonen är det totalstopp på Marieholmsleden in mot stan och bilister vänder tii motsatt körfält vid den enda järnvägsövergången för att köra tillbaka till Hjällbo och ta Gamlestadsvägen eller vägen över Kortedala
14.53
Och vi handikappade som måste kunna parkera i omedelbar närhet av stället vi ska till?

City är stängt för oss de närmsta åren!!!
14.53
Tur man inte bor I Göteborg. Men samtidigt så skriver läkarna på vc remisser till praktiker inne i Göteborg, så man måste ändå ta bilen när man bor utanför stan. För inte vill man åka kollektivt när man är sjuk. Miljösnubbarna skjuter sig själv i foten hela tiden. Dom tror att alla är så friska att man kan åka kollektivt. Sedan har jag sagt till vänner och bekanta, kom inte till Göteborg dom närmaste åren. Det är ingen trevlig stad just nu. Uppgrävt överallt.
14.53
Axel. Jag är inte 50+ men jag väljer att gnälla ändå. Det som händer nu är vansinnigt!
14.53
Tänk om flera vore mer uppmärksamma och vänligare i trafiken (kanske sluta prata i telefonen,sminka sig hemma, åka 15 min före sista chansen att komma i tid till jobbet, inse att i trafiken kan man dö om man gör fel,sluta stressa, går ju inte fortare ändå, och sist men inte minst, lär er att planera med lite mer marginal) Pröva att åka kollektivt, och njut av resan, och den minskade stressen. Plugga, jobba, eller varför inte ta en liten nap och få mer energi att bygga Göteborg bättre.
14.53
Jag åker kollektivt med spårvagn och buss. Spårvagn Redbergsplatsen-Korsvägen, Grön express tor Korsvägen-Mölnlycje varje dag. Bussen har bussfil i vissa delar. Inga problem alls, märker ingenting av störningar på mina sträckor.
14.53
Göteborg finns inte kvar längre, enda anledningen att vi bor kvar är att vi har turen att bo billigt och ha nära till Delsjön/Skatås och påfarter ut fr Gbg. Västra och centrala Gbg besöks bara om vi måste pga av allt strul.

Och är det inte fel när det är billigare att ta bilen till centrala Gbg än att åka kommunalt om man är mer än 2? Tom när jag kör själv dagtid!?! Inkl parkering om det gäller 1-3tim besök!
14.53
Bor några mil utanför Göteborg. Åker aldrig , utan mycket sällsynta och tvingande skäl ,vare sig kollektivt eller bil till "stan". Kollektivt dyrt för enskilda resor och taxorna är svårnavigerade minst sagt. Med bil är det svårt att hitta , nya omvägar varje gång och parkeringsavgifterna är minst sagt betungande och med lite otur så funkar inte apparna i mobilen utan man måste skaffa EN till. Roligare kan man ha. Ärenden av kommersiell art kan man göra annorstädes, på platser som är lättare att nå med bil och med gratis parkering alternativt via internet.
14.54
Glömde. Förstår inte hur de tänkte vid Svingeln där det bara är väldigt smalt med kullersten att gå medan cykelbanan är jättebred. De som har barnvagn, rullstol el liknande får inte plats att gå på den utan att komma ut i cykelbanan för att inte tala om de skulle möta någon eller någon vill förbi