SVT rapporterade · Varför använder så många bälten i bil men inte buss?

07.21
Åker mycket buss och i de bussar som har bälten använder jag dem. Men jag känner mig unik i detta. På 80-90-talet körde jag själv buss, då fanns inga bälten. Men jag bad personer med barnvagn att spänna fast dem i handtaget som fanns monterat i väggen men nej. I dag finns fasta remmar, men trots det spänns de inte fast.
Många med två barn varav ett i barnvagn, lämnar vagnen med barnet i och sätter sig en bit ifrån med andra barnet.

Kan inte förklara fenomenet men när det blir för vagnar och rullatorer så frågar jag chauffören om han tänker på turymningsmöjligheter. Får jag inget tillfredsställande svar har det hänt att ja gått av bussen och tagit en annan.

Jag känner mig långtifrån tillfredsställd när det gäller säkerheten på bussar.
07.21
Många upplever stora bussen säkrare än bil. Man tänker inte att även stora fordon är farliga i krock. Det är svårt bevaka att alla använder bälte och inte lossar under resan. Kanske varje sätet borde ha varningslampa som skulle blinka då bältet inte är på.
07.22
Jag tycker att man måste ha på sig bälten även när man sitter i bussen, tycker det är mer viktigt då bussarna kör i kurvor etc och barn är också involverade.
07.22
Tror många lurar sig att de sitter säkrare än de gör. Sen kan det ju vara ren lathet med.
07.23
TRV:s nollvision innefattar nästan helt och hållet biltrafikanter. Till exempel cyklister och busstrafikanter ingår inte i någon omfattning. När det gäller bältesanvändning i buss krävs omfattande Informationskampanj (kompletterat med resurser för kontroll och böter). De flesta bussar har tv-skärmar där ofta nästa station visas lämpliga för korta informationsklipp. Titta på Norges trafiksäterhetsaffischer, men ta framför allt tillbaka bilbälteskampabjen “Elefanterna i baksätet” från 70-80-talet och anpassa till buss.
07.29
En lathet och inget annat tror jag. Sen är det ju inget som piper om det inte används heller, som i bil.
07.31
Visa statistik på hur många som klarar en bussolycka om de är bältade eller inte.
Inför en ibndikator lampa som lyser hos chauffören när någon inte är bältad.
07.33
Jag tror att det långsamt blir bättre. För egen del går det automatiskt att bältet åker på när jag sätter mig i bil och buss. Jag tycker det blir lite bättre när jag ser passagerare runt om mig. Sedan har det ju blivit vanligare att chauffören eller auto-röst uppmanar alla att använda bältet. Dessutom står det ofta på skyltarna som visar kommande stationer att bälte ska användas.
07.37
För att det inte är särskilt farligt att åka buss. Enligt statistiken så sker i stort sett alla olyckor med stadsbussar på väg till och från bussen (halkolyckor). Och det förstår ju lagstiftaren eftersom stående passagerare inte förbjudits...
07.41
Jag tror att det både hänger ihop med lathet men även av okunskap vad som gäller. Inte alla har förstått att lagen ändrades för några år sedan gällande bälte även på bussen. Det räcker inte med att endast låta en liten lampa lysa upp om det här med att sätta på bältet. Tydligare information behövs. Åkte till Stockholm med buss i vintras och föraren informerade klart och tydligt innan avresan vad som gällde utöver annan information. Alla som inte hade tänkt på det med bältet satte genast på sig den. Hans kollega som jag körde med tillbaka några dagar senare gjorde inte detta och då slarvade många med bältet.
MP
07.42
Man är ju säkrare i en Bus, den väger mer och krockar en bus och en bil så borde de som sitter i bussen klara sig rätt bra även utan bälte väl?. kör bussen av vägen eller krockar med annan bus/lastbil är det en annan historia. I Göteborg får man vara glad om man ens får sittplats dock.
07.46
Jag tror att det bara är gammal vana och bekvämlighet. Det är ju först på senare år som vissa bussar utrustats med bälten. Jag tror inte heller att folk känner till att det är lag på att använda bälte när det finns. Buss är säkrare än bil men om det händer en bussolycka så kan bältet vara skillnaden mellan liv och död.
07.49
Jag kör skolbuss. Vi har säkerhetsgenomgång varje läsår. Jag hoppas att mina busselever kommer ta med sig, behålla, både vanan och förståndet att alltid använda bälten. De har förstått att det gör skillnad. Mina busselever behöver aldrig påminnas. De kan det här med att använda bälten i skolbussen. Jag tror och hoppas att den vanan kommer fortsätta i vilken buss de än åker..
08.21
Jag tror att allt hänger på busschauffören. Är hen tydlig och påminner brukar de flesta göra som chauffören säger.
09.08
Psykologisk inverkan av att det inte är man själv som kör, och att det sitter
fler personer ombord på en buss. Det känns inte helt givet att ta på bältet.
Förra vintern körde bussen jag åkte med, i diket pga extremhalka. Bussen riskerade välta.
Det kunde gått mycket värre. Jag gick med kryckor efter en fotoperation. Ingen hjälpte mig ur bussen och ut på åkern intill, och inte fram till vägen då ersättningsbuss skulle komma.
Det var - 20 grader och väntan på ny buss blev lång. Chauffören informerade inte alls via högtalarsystemet, bara personligen till vissa resenärer. Det kändes bedrövligt, minst sagt.
09.08
För att personer inte är lika rädd om sina liv som dom var för i tiden.
09.08
Det är ju lite si och så med bälte. Börjar bussen brinna, så vill man ju bara rusa ut och inte sitta fast i ett bälte. Sedan så är det krångligt om det sitter en resenär bredvid. Det är trångt och man kommer inte åt alltid utan att störa resenären bredvid. Nä, det är inte lika lätt att ta på bälte i bussen som i bilen. Men jag sitter alltid bältad i bussen om jag sitter ensam och inte har någon bredvid.
09.08
Detta är tragiskt och borde inte hända men men ... Det belyser dock en fråga som kommit i skymundan. Hur utrymmer man en buss som kört av vägen/vält till höger i färdriktningen ? Dörrarna där man gått ombord är naturligtvis blockerade, rutor på höger sida lika så... Sidorutor på motsatta sidan är 2,5 m upp och blir svåra att nå ... Vindrutan är laminerad så den går inte att slå sönder/ut vad blir då kvar ...? Bakrutan på fordon som har bakruta, den går över hela fordonets bred och ger dig som passagerare en ganska bra utrymning till marken när ryggstöd i stolar i sista raden fälls fram och rutan krossas med lämplig hammare !! Takluckor då säger säkert vän av ordning, jo dessa går förmodligen att använda, dessa sittermitt i fordonsbredden så de är väl 1,5 bort för den som ligger i det välta fordonet, när passageraren väl kommer ut är det dock ett "hopp" ner till marken
Allt detta under förutsättning att brand inte utbrister, då blir det med ens mycket allvarligt ...
Finns det utmärkning vart brandsläckarens är placerad ?

Res väl och tänk på din och dina medresenärers säkerhet.

Hälsningar Nils
09.08
Av ren vana så missar jag ofta bälte i buss men använder det kanske en gång av 10 när jag får sittplats. Men eftersom att man ofta får stå upp så skapas ingen vana. Det känns också konstigt att behöva sitta och ha på sig bälte för att vara säker om det nästa dag är helt ok att jag står upp och håller i mig med en ynka hand?!
09.11
Har man med bältes användandet helt lagt fokus på olycksorsaken och vill anklaga chauffören för olyckan. Är det ingen som har sett BROMS-SPÅRET från vänster framhjul och lite teknlst kunnande lätt förstår att det orsakats av ett tekniskt fel på bussens högra framhjul ,ev hjullager, hoppas att det finns någon i rätten som har lite teknlst kunnande o inte bara paragrafryttare , som kan förstå att det INTE är förarens fel till olyckan.
,/ En som vet hur det känns när framhjulslager låser sig.
Hej Klas, det är dock värt att nämna att polisen gjorde en teknisk utredning av olycksplatsen samt bussen. Även Statens Haverikommission gjorde en många månader lång utredning. Först efter att dessa utredningar vara klara åtalades föraren. Så här skriver haverikommissionen bland annat: "Utredningen har inte kunnat påvisa några brister i vägbanan eller tekniska brister på fordonet som kan ha bidragit till att bussen körde av vägen." Men självklart återstår det fortfarande att se vad rätten kommer fram till angående skuldfrågan.  Med vänlig hälsning Axel SVT Nyheter Väst.
09.16
Använder alltid bälte om det finns men ofta är de urfunktion ibland har jag bytt plats två gånger tre gånger är en för mycket sitter då kvar på obältad plats, gäller bussar i Göteborg främst Hisingen dem jag åker med.
09.33
Jag kan tänka mig att många upplever en större säkerhet när de åker buss, och därför också skippar bälte. De anser att risken för att skadas i en olycka är närmst obefintlig i en buss, till skillnad mot vid en bilolycka.
Själv pendlar jag med buss flera gånger i veckan och använder alltid bälte, både för min egen och andras skull.
09.36
Jag brukar ibland använda bälte. Men visa förare är så snabba att man har känslan att man inte hinner av om man använder bälte. När man stiger på hinner man inte sätta sig heller. Visa förare behöver lugna ner sitt tempo.
Susann
10.21
Då jag överlevt frontalkollission i bil känns det fullständigt SJÄLVKLART att använda i bussen när det finns. Inte alltid i lokalbussen.
10.21
Stolarna sitter för tätt ihop, så man får inte plats om det sitter någon bredvid en.
10.21
Använder alltid bälte på buss om det finns bälten, vilket det tyvärr inte alltid gör. Anledningen varför är enkel, jag känner inte föraren och kan därför inte veta hur hen reagerar i de olika situationerna som kan uppstå i trafiken. Sen bör man alltid ha bälte oavsett hur väl du känner föraren, för många olyckor inkluderar ytterligare trafikanter och bilar. Jag känner inte alla medtrafikanter och kan tyvärr säga att mitt förtroende för allas körstil inte är 100%.
10.34
Jag använder alltid bälte, men det händer ofta att jag inte hinner sätta mig ner förrän bussen börjar köra så det är mycket stressigt att bälta sig både vid på- och avstigning, i synnerhet på morgonen till jobbet när chauffören är stressad.
11.10
Om det finns bälte sätter jag på det för det känns skönast och tryggast! Endast knäppgökar skippar bältet!
12.28
Kört buss i linjetrafik i flera år. Det har blivit bättre med bältesanvändningen, men fortfarande många dåliga bortförklaringar. Har du tänkt på att det är samma tidtabell som gäller året om? Oavsett väder så ska vi köra samma sträcka på samma tid. Det går självklart inte. Tyvärr måste vi därför köra innan alla satt sig för att spara tid. Men glöm inte att det är lag på att använda bälte även i buss. Varför skylla på bussföraren? Det är ditt eget val.
13.20
Till Marianne. Jag skuldbelägger inte på något sätt busschauffören med mitt uttalande. Både bussbolagen och resenärer behöver helt enkelt förstå att det inte går att sätta tid framför säkerhet.
13.20
På vissa bussar är det trögt att få fram bältet och speciellt i vintertider med tjockjacka räcker inte bälteslängden till.
13.20
Har alltid bälte där det finns. Känns som en självklarhet precis som i bilen. Däremot undrar man ju varför så många bussar saknar bälte, särskilt dem i stadstrafik? Har det något med hastigheter att göra? Och som någon skrev tidigare; ibland finns inga sittplatser och man hänvisas att stå med handen i ett snöre (även på rv40 i t.ex Röd Express) men ändå finns kravet med bälte. Hur går det ihop?
13.21
Uppvuxen med ordinarie buss till skolan där många stod i gången. Självklart är det bälte både i bil som buss. Billig livförsäkring. Hårdare regler uppifrån krävs!
13.21
Åker ibland Grön Express mellan Göteborg och Mölnlycke och brukar använda bältet om möjligt. Har dock förvånats över hur besvärliga dessa bälten ofta är att använda. De löper oftast väldigt trögt, ibland till den grad att jag gett upp försöken att rulla ut och få på mig dem. Varför är det så svårt att få till fungerande bälten i dessa bussar, när nästa alla personbilar har smidiga bälten?
13.21
Det är mycket respektlöst mot medpassagerare att inte använda bälte. Vem vill att en stor, tung obältad
människa ska hamna ovanpå dig om bussen skulle välta. Detta har hänt med ödesdigra följder.
13.48
Det är väldigt respektlöst mot sina med passagerare att inte använda bälte
13.48
Varför köra innan alla satt sig? Bättre att ta det lugnt även om man är sen. Hur vet du annars att de inte trillar och skadar sig. Trafiksäkerhet före tidtabell körde jag efter när jag körde buss och lär nu ut till nya chaufförer istället.
16.06
Om det är obligatoriskt att vara bältad i bussen, så ska förstås alla passagerare ha en sittplats. Vilket vissa tider är mer undantag än regel. Löjligt att bli moraliskt upprörd över att f
16.07
Det beror på att alla inte får plats att sitta. Sitter på Grön express just. Om jag förstår skylten ovanför framdörren i bussen rätt så får det finnas 33 eller 39 stående i bussen. Bussen kör på rv 40, motorväg, 100 km/h. Väldigt många ungdomar står upp. Det är många ungdomar som pendlar mellan Göteborg och Mölnlycke för att komma till sin gymnasieskola.
16.07
Åkt buss bara vid några fåtal gånger och då fått stå i gången, alla sittplatser upptagna. Kanske med haft spännband o fästa sig fast i stolpen.
16.27
Detta tror jag inte på. Kraven på att använda bilbälte skiljer sig mycket i olika länder. Sverige har varit ett föregångsland, tack vare Volvo som uppfann bilbältet. Se till att bussåkare på landsväg använder bälte. Punkt






17.47
På flyget är det ingen som kan strunta i bältet. Finns säkert många arbetslösa som skulle kunna vara bussvärdar och kolla att alla har bältet på.
Att bussar får köras på motorväg med stående passagerare är en stor skandal.
18.26
Bussresenärer i Coach /Resebussar uppfattar att innandömet och busskelettet är en väldigt trygg och säker plats, då bussen oftast är producerad i stålmaterial samt att man sitter högt. Men merparten av resenärerna glömmer att vid en avåknings olycka där buss välter eller tangerar mark eller träd, så går oftast sidorutor sönder, och obältade passagerare kan då hamna i kläm eller rent av hamna utanför buss. Sidorutor på buss idag upptar procentuellt en relativ stor yta av bussens totala kaross sida. Vidare så är det idag tillåtet att röra sig i buss under färd.
18.53
Jag använder gärna bälte. Men när jag åker bussarna. Så när jag tar på mig bältet. Så räcker det inte eller så strammar det hårt på kroppen. Vid en olycka så gör ett strammande bälte värrr skada. Än rätt passande bälte.

Busstillverkarna och även bussbolag får se till så att bälten passar alla.

Vill sitta bältad mer än jag kan nu. För bältrn passar inte mig. Samma är det i bil.
20.09
Jag har stått upp i mittgången tillsammans med ca 20 personer från Uddevalla-Torp till Göteborg. Vi hade ’legat pyrt till’ om bussen kört i diket.
Borde inte vara tillåtet på motorvägskörningar att ha resenärer utan sittplats och bältade.

Varför är busschauffören åtalad men inte bussbolaget?
@Anitha - Hej Anita! Det är den som framför ett fordon som är ansvarig för det. Därför är busschauffören i detta fallet åtalad då trötthet tros vara orsaken till olyckan, enligt Statens haverikommission.
20.16
Det rimmar ju inte riktigt med bälteskrav på buss om flertal passagerare får stå upp. Har själv varit med om detta då bussen kör på motorväg, jag har turen att få sittplats och har alltid bälte, men det hjälper ju föga om bakomvarande passagerare inte är bältade. Detta måste ju bli en ändring på!
21.18
Pendlar dagligen med Svart Express och använder alltid bältet, men uppskattningsvis 90% av medpassagerarna struntar i det, och vissa väljer frivilligt att stå upp trots att det finns lediga sittplatser. Det verkar som att många totalt lämnar trafiksäkerhetsdelen av hjärnan hemma när de åker buss, för jag har svårt att tro att alla dessa personer struntar i att använda bälte i bil. Kanske vore dags för SVT att i sann gammal Trafikmagasinet-anda köpa loss en gammal utrangerad buss, fylla den med obältade och stående krockdockor och live-sända ett krocktest?
@Rickard - Intressant idé. Vi får se om det är görbart. Tack för tipset!