SVT rapporterade · Följ rättegången här

Eftersom media inte längre får närvara vid dagens förhandlingar avslutar vi vår direktrapportering. 
Förhandlingarna i Borås tingsrätt fortsätter i morgon.
08.52
Välkomna till dagens liverapportering från rättegången om bussolyckan i Härjedalen. 
Vi är nu på plats i tingsrätten i Borås. Det är fullt med folk som precis har släppts in i rättssalen. 
09.05
Olyckan ägde alltså rum för snart två år sedan. Här kan ni snabbt ta del av det som hänt sedan dess.

Bussolyckan i Härjedalen – detta har hänt

SVT NyheterDet var den 2 april 2017. Bussen var på väg till fjällen med elever från Ängskolan i Skene när den körde av vägen och välte söder om Sveg i Härjedalen. Tre ungdomar omkom och flera skadades. Olyckan skakade en hel bygd.
09.06
 Det är första dagen av åtta på rättegången där busschauffören står åtalad för vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppsskada.
09.13
Nu är kammaråklagare Mikael Bäckström och den tilltalade på plats i rättssalen. Strax inleds förhandlingarna.
09.18
Längst ner i salen sitter åhörarna - de flesta är ungdomar.
09.19
Nu börjar rättegången.
09.25
Kammaråklagare Mikael Bäckström har precis framfört sina yrkanden, där han menar att busschauffören har gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppsskada.
09.36
Nu fortsätter han att gå igenom händelseförloppet av bussolyckan. Det är många målsägande att gå igenom - totalt är det 36 målsägande gällande åtalspunkten vållande till kroppsskada.
09.39
Vad har haverikommissionen dragit för slutsats beträffande bara ett bromsspår? Från samma höger framhjul som bussen tidigare fått anmärkning på?
Haverikommissionen har inte hittat några tekniska fel på bussen. Här är en artikel om vad de kom fram till:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/trott-chauffor-orsaken-till-bussolyckan
Haverikommissionen fann heller inga brister på vägbanan i sin utredning. 
09.56
Kammaråklagare Mikael Bäckström framför sin sakframställan där han går igenom bakgrunden till olyckan. Det är en omfattande utredning med flera inblandade.
10.00
Och hur stor andel av passagerarna använde bilbälte vilket man enligt lag även ska göra i buss?
Sannolikt som vanligt är, dvs ca 5%.
36 av de 59 ombord hade bälte på sig vid olyckstillfället. Läs mer om det här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/manga-utan-balte-vid-bussolyckan-i-sveg
10.05
Vad är chaufförens förklaring till olyckan? Om han nu förberett sig ordentligt och inte var trött som han säger, och det inte var fel på bussen eller vägen som haverikommissionen kommit fram till borde ju allt varit frid och fröjd, ändå hände det?
Han har tidigare bland annat nämnt att ett kraftigt gupp i vägen kan vara en trolig förklaring. Läs gärna mer här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/busschaufforen-forvanad-over-atalet
10.12
Hur förklarar man då varför bara ett kraftigt bromsspår fanns på olycksplatsen?
@Hans - Det finns en teknisk utredning gjord av polisen där man konstaterar att det inte var något tekniskt fel på bussen. Bromsspåret kommer som vi förstår från haverikommissionens utredning från däcken på vänster sida medan däcken på högra sidan redan var utanför vägbanan.
10.13
Ni visas bilder och film från olycksplatsen. Det väcker känslor hos åhörarna - en del gråter.
10.17
Sänder bara ett stort hav med styrka till er inblandade som miste ett barn,en vän ,en elev. Men också framför allt till er som lever vidare med minnen,sår,sorg och förtvivlan.
Håll i varann,håll om varann och släpp inte taget.
10.18
Man bromsar väl inte om man sover? Hur förklarar åklagaren bromspåren?
Åklagaren menar att busschaufförens koncentration och vaksamhet har varit sänkt på grund av svår sömnighet. Samtidigt har han tidigare sagt att det inte går att slå fast att han har somnat.
10.19
Har offren någon advokat? Har de några krav och vilja?
@Catrin - alla offren har en tilldelad advokat, ett målsägarbiträde. Kraven skiljer sig förmodligen åt beroende på hur allvarliga skadorna var. Vi har inte de exakta anspråken tillgängliga just nu.
10.25
"Jag förstår om det väcker känslor" säger åklagare Mikael Bäckström i samband med att bilderna och filmen visas.
10.26
Hur många av de skadade respektive de omkommna satt bältade ?
@Tony - Se svar nedan. (36 av 59 ombord hade bälte men vi vet inte exakt hur det låg till med de omkomna)
10.27
Detta är ju en resa på nästan 10 timmar, han hade kört i 8 timmar när olyckan hände. Finns det någon undersökning om busschauffören har sovit tillräckligt före resan.
@IngmarAlbinson - Haverikommissionen konstaterar att föraren med största sannolikhet var påverkad av trötthet, läs mer här : https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/trott-chauffor-orsaken-till-bussolyckan
Föraren själv har sagt till kommissionen att han hade sovit bra natten innan och även vilat på dagen innan resan. Det är väl förmodligen svårt för någon annan att kontrollera dessa uppgifter.
10.43
Den tilltalade tittar med spänd blick på bilderna som visas.
10.45
Nu är det 15 minuters paus. Efter pausen fortsätter åklagaren med sin sakframställan.
10.48
Finns det någon tanke över huruvida straffet för den åtalade kommer att bli?
@A - Nej, åklagaren har ännu inte sagt vad han kommer yrka på för straff. Straffet för enbart vållande till annans död kan ge upp till två års fängelse.
10.55
Var i bussen satt lärarna/ledarna? Har dom något ansvar för att folk sitter bältade?
@Johan - Bussföraren är ansvarig för att passagerare som är under 15 år använder bälte. För personer över 15 är det individens eget ansvar.
10.55
Att det handlar om trötthet är väl en spekulation?
Det lär inte gå att bevisa. Hur var vägens skick vid okyckstillfället?
@Bosse - Det är utrett av haverikommissionen, inga allvarliga brister på vägbanan.
10.56
Svårt att med dagens teknik fastslå att det inte var något fel på bussen. Många fel kan åtgärdas med att bryta strömmen till diverse datorer och efter omstart, fungerar allt igen. Har försvaret sagt något om detta?
@Per - Oklart om försvaret tar upp denna möjliga aspekt.
10.57
Hur är det med bestämmelser om hur många timmar en chaufför får köra utan avbytare och när chauffören först måste köra till bussen? Har det brutits mot regler här är det väl bussbolaget som ska ställas till svars?
@Kriss - Det verkar inte som att gällande regler har brutits, föraren har bland annat tagit en 45 minuter lång paus under resan.
11.02
Nu släpps vi in i salen igen.
11.03
Ser nu i en tidigare artikel att föraren varken ätit eller druckit på åtta timmar - jag vill verkligen veta mer om bussbolagets ansvar!
Åklagaren menar att bussbolaget har planerat resan så att den ska rymmas inom ramen för vad lagstiftningen anger om kör- och vilotid samt arbetstid.
11.06
Åklagare Mikael Bäckström fortsätter nu med sin sakframställan.
11.11
En del av åhörarna skruvar på sig, suckar och lyssnar på när åklagare Mikael Bäckström går igenom vad Haverikommissionen kommit fram till i sin rapport gällande vägbanan.
11.14
Busschauffören håller sig för munnen, nickar och tittar på skärmen där man ser ett foto av hur bussen åkte av vägen.
11.20
Åklagaren läser nu upp Haverikommissionens tekniska rapport.
11.23
@Axel Håkansson Varför skulle föraren ha haft ansvaret för att personer under 15 använder säkerhetsbälte? Den bestämmelsen gäller, så vitt jag vet, bara i fordon som INTE har fler än 16 passagerarplatser...
@Torkel - Jag vet inte mer än det här jag hittar hos NTF: Passagerare som färdas i en buss på en sittplats som är utrustad med bilbälte skall använda bältet. Ansvaret åvilar den enskilde passageraren. Bussföraren är dock skyldig tillse att passagerare som är under femton år använder bilbälte eller annan särskild skyddsanordning, i detta fall är bussföraren ansvarig.
11.23
Skriv gärna mer vad som sägs i stället för åhörarnas reaktioner.
11.23
Kriss Företaget kan planera så att det går att käka efter 4,5 timmar då han måste ha 45 min rast. Går det inte ihop med planerad rast pga trafik mm är det upp till föraren att ha mat med sig
@Per - Det är möjligt att du har rätt, jag hittar följande information hos NTF, där det inte står det du nämner: Passagerare som färdas i en buss på en sittplats som är utrustad med bilbälte skall använda bältet. Ansvaret åvilar den enskilde passageraren. Bussföraren är dock skyldig tillse att passagerare som är under femton år använder bilbälte eller annan särskild skyddsanordning, i detta fall är bussföraren ansvarig.
11.23
Vore det inte klokt om folk hade undvikit att åka buss när de ska på skidresa eller annan form av utflykt? Om man skall åka till fjällen på skidresa så tycker jag det är mycket säkrare och t.o.m. miljövänligare att åka tåg dit. De där skoleleverna i bussen hade väl kunnat åka tåg istället.
11.24
Ansvarsfrågan: Entreprenören har i allt väsentligt 100%, ansvar för resan. Inkluderar sträckan, tiden, chauffören, passagerarna säkerhet i bussen parat med bussens tekniska slitage för att klara vägnätet beskaffenhet. Allt handlar om att göra det rätta. Något brister av helheten.
11.24
Om en grupp barn/ungdomar som är under 15 år som reser med någon/några ansvariga ledare,då ligger ansvaret om användande av bältet över dom och inte bussföraren...
11.26
De har inte kunnat fastställa den exakta punkten där bussen gick av vägen, men det första däckspåret i slänten syns 141 meter före där bussen till slut stannade.
Enligt Haverikommissionens beräkningar har de kommit fram till att bussen kan ha gått av vägen tio meter före den så kallade nollpunkten, alltså 151 meter före punkten där bussen stannar. 
 
11.28
Rapporten slår fast att vägen var i gott skicka och att den inte ska ha varit orsaken till olyckan.
11.28
Hemskt det som hänt. Jag tycker ändå att det är något märkligt att busschauffören som ska ha full koll på trafiken, samtidigt ska gå runt i bussen för att kolla bältesanvändning. Om han inte gjort det blir han åtalad, om han gör det blir han sannolikt av med jobbet. Tur man inte är busschaufför.
@J-O - Men det är inte frågan om bältesanvändningen som prövas av rätten, det är andra saker. Åklagarens tes är att föraren var för trött och därmed orsakade olyckan. Men föraren nekar och hoppas bli frikänd.
11.32
Åklagaren fortsätter läsa ur Haverikommissionens rapport. Mycket teknisk information för åhörarna. En del skruvar på sig, andra gäspar.
11.33
Inga ojämnheter fanns vid avkörningspositionen, läser åklagaren ur rapporten.
11.36
Slutligen slår rapporten fast att inga skador på vägen ska ha orsakat eller bidragit till olyckan.
11.39
Det har gjorts en rekonstruktion på olycksplatsen med en likadan buss, som nu visas.
11.40
Åklagaren svor innan filmen gick igång, som fick åhörarna att fnissa till.
11.42
Nu visas sekvensen i rekonstruktionen från när bussen kör förbi olycksplatsen.
11.43
Jag förstår inte hur man ska kunna visa att ett fel har begåtts.
11.43
Anna-Mari Holmgren, Trafiksäkerhetsverket har en annan syn på bältesanvändningen och jag tror mer på den.

"Informationskrav i bussar i beställningstrafik och i linjetrafik med få stopp

Bussresenärer ska informeras om att de ska använda bälte under resan. Det är bussens förare, annan ombordpersonal, ledsagare eller den som utsetts till ledare för en grupp som är ansvariga för att information lämnas. Informationen kan lämnas genom direkta utrop, men även genom förinspelade meddelanden. Transportstyrelsen råder ombordpersonal, ledsagare eller gruppledare att komma överens med föraren om hur informationsskyldigheten ska uppfyllas."
11.44
Försvaret vill att sekvensen spelas upp igen.
11.46
Filmen väcker känslor. En del av åhörarna gråter igen.
11.48
Åklagaren menar, och vill genom rekonstruktionen visa att det går att köra buss på sträckan utan problem.
11.52
Nu går åklagaren vidare med att prata om den tekniska undersökningen av bussen.
11.56
 
I rapporten konstateras att några tekniska fel eller bister på bussen som ska ha bidragit till olyckan inte har konstaterats. 
12.01
När kommer man höra chaufförens försvar o tankar kring detta? Just nu verkar ju allt handla om mot chauffören,
Nästa onsdag hörs busschauffören. 
12.02
När slutar rättegången? Och kommer det då bli en presskonferens?
Den pågår i totalt åtta dagar. Slutpläderingar äger rum 27 mars. 
12.02
Var inte bussen felanmälan av andra förare?
12.03
Hur kunde man plannera en sådan rutt son inte innefattar nattöppna rastplatser så som bensinmackar/livs med möjlighet till inhandling av förtäring?! Vidare, hur kan man planera en sådan körning utan backupförare, dvs 2st som kan avlösa eller vara med.. Sen oxå att är man van att köra dagtid är det svårt att klara en körning av den kalibern ensam, i synnerhet på morgon timmarna och framför allt utan förtäring.

Men i detta Sverige så ska BARA den lilla människan hängas..... Lägg mer ansvar på Bergkvara alternativt Mekka Traffic som får se över hur man planerar rutter, resurser mm

12.03
Men hur kan en busschaufför veta att alla har på sig bälte.? Även om han nu sagt till, så gör man ju själv som man vill om man inte väljer att ha det på sig det eller inte.
12.03
Åklagaren har precis gått igenom bussens besiktningsprotokoll. Där framgår att vid tidigare besiktning har bussen haft missljud på ett hjullager, men att den var godkänd att framföras i trafik när olyckan inträffade.
12.09
Man har undersökt om det fanns fel på styrningen av bussen, men inte funnit några fel eller brister.
12.14
12.14
Bland annat undersöktes servopump och slangar i styrsystemet, men där hittades inga fel eller brister.
12.16
Sammanfattningsvis har det inte hittats några tekniska bister som kan ha bidragit till olyckan.
12.16
Efter flera timmar i rättssalen börjar flera av åhörarna skruva på sig.
12.16
Nu meddelar åklagaren att det blir lunchpaus om tio minuter.
12.21
Varför talas det då lite om säkerhetsbältet i alla reportage. Ni journalister duckar för viktiga inslag
@IngemarJohansson - Hej, vi har rapporterat flera gånger om olika aspekter av bältesanvändning, senast härom dagen: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ministern-baltesanvandning-i-bussar-maste-oka
12.23
Nu bryter vi för lunch. Förhandlingarna fortsätter klockan 13.30.
13.32
Har ingen ställt frågan vad de vuxna, medföljande ledarna/ föräldrarna gjorde under färden för att kontrollera att ungdomarna använde bälte?
@BjörnKarlsson - Åklagaren har tittat på frågan men kommit fram till att varken chaufför eller ledare brustit i att uppmana ungdomarna att använda bälte. Läs mer här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/andrade-regler-efter-bussolyckan-i-harjedalen
13.33
Nu återupptas förhandlingarna.
13.38
Skulle gärna vilja höra hur busschauffören ställer sig till rättegången när han blir förhörd. Kommer det finnas ljudupptagning från när han berättar själv hur olyckan inträffade. Och varför stannade han inte till på en parkeringsficka och kunde somna till en stund innan han fortsatt att köra. Hade chauffören gjort det då hade den här olyckan inte inträffat.

@Anneli - Busschauffören kommer att höras på onsdag nästa vecka. Han förnekar helt brott och har i förhör uppgett att han inte kände sig trött.
13.42
Åklagare Mikael Bäckström fortsätter läsa ur Haverikommissionens rapport. Han prestenterar information som visar att chauffören inte har använt sin mobiltelefon under tiden han körde.
13.44
Busschauffören har lång erfarenhet. Det har inte framkommit några bevis på att hans psykiska eller fysiska kondition har varit nedsatt i samband med resan.
13.48
Nu presenteras en självskattningsskala för trötthet, Karolinska Sleepiness Scale. Den går från 1-9, där man vid 7 får svårare att uppfatta sin omgivning.
13.57
Haverikommissionen skriver om hur nattarbete påverkar trötthet. 
Samma vecka som olyckan inträffade hade chauffören jobbat dagtid, men under fredagen hade han jobbat tre timmar och kunnat vila inför resan till Härjedalen.
13.59
Haverikommissionen har genom modelleringar fått fram att chaufförens trötthetsnivå varit över sju på skalan vid olyckstillfället.
14.02
Sammanfattningsvis föreligger stor sannolikhet för svår sömnighet vid olyckstillfället, men det går inte att slå fast att insomning har ägt rum, fastslår rapporten.
14.09
Haverikommissionen  anser att med tanke på tiden på dygnet, att resan varit monoton och att det varit mörkt, har chauffören sannolikt haft nedsatt medvetandegrad på grund av trötthet.
 
14.11
Även att han inte har ätit eller druckit under resan kan ha påverkat tröttheten, enligt Haverikommissionen.
14.12
Nu har målsägandebiträdena ordet.
14.13
"En tragedi som inte kan lämna någon oberörd" säger en av dem.
14.18
Ett av målsägandebiträdena säger också att samtliga klienter har skadats både psykiskt och fysiskt. 
 
 
14.20
Ingen skadeståndstalan kommer att föras, eftersom det handlar om en trafikolycka och hanteras av ett försäkringsbolag.
14.20
Media och åhörare får nu gå ut ur salen,eftersom det nu ska visas obduktionsrapporter och journalanteckningar.
14.21
Resten av dagens förhandlingar hålls bakom lyckta dörrar.
14.27
När får man följa chaufförens förhör i rätten?
@Izabelle - Chauffören hörs på onsdag nästa vecka.