SVT rapporterade · Vad tycker du om bärgningen av restaurang Båten?

Stort tack för era åsikter! Nu stänger vi den här chatten. Fortsätt följ vår bevakning om Båten, på svt.se/varmland eller i vår app: SVT Nyheter --> lokalt --> Värmland
08.12
God morgon! Är det rätt eller fel att kommunen tagit på sig att bärga Båten? Hur genomförs en båtbärning bäst? Välkommen att delta i vår chatt om den förlista restaurangen.
08.26
Bärgning av båten bör täckas av försäkringsbolaget, inte av kommunen. Har man inte tecknat försäkring så bör ansvarig för båten själv stå för kostnaden, för varför ska alla andra kommunens invånare stå för kostnaden? Hade kommunen gått in och gjort samma för mig som privatperson? Allas lika RÄTTIGHETER. Gäller även i detta fall.
08.31
Naturligtvis ska ägaren av båten stå för kostnaden, kommunen ska vara rädd om sina pengar så den räcker till att serva kommuninnevånarna.
Hur kunde den sjunka man kanske skulle tillsätta en haveriutredning?
08.33
Jag har tyvärr inget tips hur.bärgningen ska gå till, däremot kan jag tipsa om att Uppsala kommun har ett liknande problem. Som kommuninnevånare är jag lite orolig att det blir vi som får står för notan.
Enligt vad vi kan se har vår kommun för avsikt att vitesförelägga ägaren med 1/2 miljon kr om båten inte forslas bort senast i maj.
Ni kanske kan ha nytta av varandra!?
08.41
Ett stort skämt är vad ja tror. Att anlita ett rivningsbolag Varit bättre om dom demonterar den på plats
08.45
Naturligtvis är det ägaren som ska stå för kostnaden. Kommunen bör dessutom sätta ett senast datum för bärgning med ett vitesbelopp om det överskrids.
08.53
Börja montera ner båten på plats bit för bit ner till skrovet bott, att hålla på och lyfta och ha sig är inte lönt, sen är det bara att starta pumparna och täppa igen läcka utifrån tills den flyter och bärga bort det ner för älven
08.58
Har denna skräphög så stort nyhetsvärde,att det
är befogat,att ha den med i tidningar och tv varje
dag? Personligen tycker jag man kan ta den i grip-
klon på en grävmaskin, och åka till återvinnings-
stationen.
09.53
Hade kommun full koll på "Båtens" skick? Är den kanske fylld med ballast som väger 10-tals ton har den flyttats på sig, jag är rätt säker på att den inte kommer att kunna bogseras ut utan hjälp av en flytdocka
09.53
Det är som vanligt med Karlstads kommun Så skamligt att använda vår gemensamma plånbok till detta. Ägaren har väl ett försäkringsbolaget Och har han inte det så får man stå för kostnaden själv för bärgning av båten Ska det inte vara lika för alla
10.00
Karlstad kommun agerar målvakt och gör över med mycket av kommunens pengar som skulle behövas betydligt bättre på andra ställen. Varför ska Karlstad kommun betala för bärgning av en privat båt ?
10.09
Problemet är väl att det inte funnits krav på att båten skulle vara bärgningsbar i händelse av att den sjönk, vilket också nu resulterat i att det är som att försöka fiska upp blött papper.
Lite mer exotiska lösningar kanske skulle kunna vara att ta inspiration av Mythbusters, och fylla båten med pingisbollar, för att få den flytande. Kanske en variant är kanske att fylla kraftiga ballonger med luft i lämpliga utrymmen i båten, risken är väl den att restaurangen inte är förankrad i skrovet på båten, så man får bara upp innanmätet.
10.12
Ett vrak är ett vrak och aldrig fint! Bort med det!!
Dock inte med kommunens pengar. Lisa
10.22
När i tidslinje vart detta karlstad kommuns budget/problem?? Varför kan inte ägaren betala själv som alla andra får göra ??? En lösning är att spränga skxxen och iomd. Skulke det vara mindre miljöpåverkan än att försöka lyfta upp den för 10gången
10.23
Ytterst amatörmässigt. Både gällande upphandling och entreprenörsagerande. Hoppas parken kan vara återställd inför sommaren.
10.32
Finner det märkligt att kommunen tar över ägandet så fort.
Andra båtar som sjunkit har kommunen processat om i åratal.
En ful tanke: hur kunde båten sjunka som fort?
Varför tar kommunen över ägandet så fort?
10.35
Man skulle börjat med att applicera lyftband runt skrovet med hjälp av firma som gör hål under vägar mm. Sedan använda två kranar för att balansera båten och lyfta.
Båten som togs upp vid Lambergskajen gjorde man samma fel en jättestor kran, när man lyfte rann vattnet förut eller akterut med obalans som följd. Då byttes kranen ut mot två kranar då gick lyftet bra.
10.40
Hans t 🙂 ..tanken har slagit mig också flertal gånger varför den köptes och hur kunde den sjunka .. men men snart är den mindre fina båten ett minne blott
12.22
Ett förslag från en lekman :-) : Lägg lyftband runt för och akter, ta sedan upp ett antal hål i botten på båten så att vattnet kan rinna ur båten under ett långsamt lyft (varför försöka lyfta båten med vattnet)..När sedan båten lyfts och fixerats så kan man reparera de upptagna hålen och tömma resterande vatten innan man låter den flyta igen.. Allt under förutsättning att båten är ett ett skick som tillåter detta förfarande.. Bara en enkel idé
13.01
Man har tydligen valt att anlita bärgare som inte håller måttet. Bärgare, lyftkransförare osv förlitar sig nästan uteslutande på erfarenhet, många har kanske inte ens gymnasiekompetens. För standarduppgifter fungerar det oftast bra men när något är lite mer komplicerat sker just det vi har kunnat konstatera i fallet Båten. Ju mindre kunskap desto mer brukar man förlita sig på auktoritet och stöddighet. Dags att kalla in erfaren konsult med t.ex civilingenjörsutbildning. Känner dock inte till några specifika detaljer gällande detta fall utan uttalar mig endast i generella termer.
13.31
De gånger jag sett bärgningsfirman försöka sig på bärgning har det sett ut som att skrovet inte kommer palla för trycket p.g.a. allt vatten. Pumpa läns går förvisso, men hur vore det att fylla Båten med ballonger och blåsa upp dem samtidigt som man pumpar läns? Även ett barn vet att luftfyllda ballonger flyter och det skulle underlätta en bärgning avsevärt.
13.37
Efter att läst flera missnöjda inlägg av kommuninvånare som inte tänker längre än mäsan räcker, ska jag göra ett försök.

Troligen har kommun tagit över det hela då vraket ligger mitt i staden, turistsäsongen är påväg med stormsteg och det blir inga vackra bilder av staden som smutsas ner med denna våta skamfläck. Som på så många andra ställen i Sverige så lägger man ner tid och pengar på sånt som syns och kan påverka andra intressen negativt ekonomiskt, det är värt det i längden.
14.53
En rejäl grävmaskin och riv bort överridet sedan löser det sig!
15.00
En fråga: Går det inte att få under ett par riktiga lyftband UNDER Båten?
Och på så sätt säkra den?
Detta måste ju va steg 1.

Vänligen Sten
15.17
Hoppas det kommer en ny båt på plats så fort som möjligt.Ingår i stadsbilden.
15.30
Ballonger och pingisbollar är ju kul, mindre båtar har man kunnat få upp med storsäckar som man fyller med luft både invändigt och utvändigt, men denna "båt" är ju inte en båt och alldeles för klen. Tyvärr är det nog så att den får brytas upp och tas upp i delar. Problemet är ju att den fått tillstånd att ligga där den ligger i ett första skede
16.07
Kanske är detta inte världens största händelse? Anar en viss nyhetstorka trots att detta rör sig om en blöt historia.
16.10
En sommardag för flera år sedan observerade jag att pråmen redan då hade uttalade rostangrepp i skrovet utefter vattenlinjen.
Eftersom "fartygets befälhavare" aldrig har kunnat ta upp pråmen på varv för någorlunda regelbundna skrovunderhåll (eller åtminstone kontroller av skrovet), så har väl korrosionen i skrovet fullständigat haveriet med genomrostning av plåten efter alla dessa år som pråmen stått förankrad vid kajplatsen. Gissningsvis betyder väl detta att skrovet, som låg under vattenlinjen, nu är mycket skört pga. rostangrepp och kanske inte längre klarar lyftband eller liknande med risk för fullständig sönderdelning.
Enligt sjölagen är "fartygets befälhavare" ensamt ansvarig att hålla båten i sjövärdigt skick, vilket tydligen inte har skett och nu får bärgningen betalas av oss skattebetalare. Märkligt!
16.57
Båten har cirka 70-100 ton småsten som ballast. Det gör att vikten på den är över 200 ton.... segt.
16.59
Världsklass!
07.09
Varför ska man bry sig om saker man inte har med att göra