SVT rapporterade · Dela med dig av dina erfarenheter om busstrafiken

11.01
Linje 1 är en bra linje men inte anpassad för tabellerna och trafiktempot. Förarna är stressade och dundrar fram så man flyger i bussen. Framförallt på Råbyvägen och Österleden. Har fått kliva av tidigare för jag blivit så åksjuk!
11.01
Jobbar ute i Löten och åker buss 3 från centralen och busschafförerna har ingen lätt uppgift på den sträckan. Men man blir ju lite fundersam hur man har tänkt när det gäller vissa busshållplatser efter den sträckan. Helt galet på många ställen.
11.02
Ingen skugga över chaufförerna! Och att de får löneavdrag om det är för trångt för bussen och den repas, är sannerligen inte deras fel!
11.08
De som sätter tidtabell. Borde åka med bussen och se hur det funkar. Det går inte titta på en karta och sätta tiden. Alternativt köra sträckan i personbil. Chaufförerna gör ett bra jobb.det tar tid att få på och av barnvagnar kort kan strula och folk ska betala. Kontorsnissarna på Ul behöver komma ut i verkligheten och se hur det funkar. Uppenbart vet inte de som gör tabellerna det.
11.24
Jag vill bara ge tacka Alla busschaufförer som orkar kämpa på och har ett varmt bemötande! Ni gör ett toppen jobb! Trevlig dag på er!
11.28
Även när det inte är vägarbeten är tidtabellerna väl optimistiska - ofta får man lägga på minst 5-8 minuter på UL:s fantasitider, vilket skapar problem vid t.ex. byten när man försöker använda deras reseplanerare.

Sedan var det inte speciellt god framförhållning av UL att lägga om 3:an och tvinga hela norra Gottsunda att åka 7:an, när de visste hur struligt det skulle vara på Norbyvägen närmsta tiden. Vägarbeten plus dubbla vänstersvängar på Vårdsätravägen resp. Hugo Alfvéns väg gör det helt omöjligt att passa några tider...
11.40
Jag vill tacka alla busschafförer för att dem oftast är glada och positiva trots omständigheter. Oavsett hur stressad man är så blir man ändå glad om busschaförrerna är positiva och glada.
12.29
Bussarna har en tendens att svina hårt i trafiken enligt principen störst går först samt även missbruka sina privilegium. Vad gäller att blinka ut från busshållplatser så tycks de ha två alternativ. Det ena är att de börjar blinka vänster i samma ögonblick som de stannar och sedan stå still i två minuter medan bakomvarande bilar enligt lag måste vänta. Eller så blinkar de vänster efter att de börjar gasa och i samma ögonblick som de svänger vänster från sin hållplats i ena filen och över till nästa fil, helst så att de prejar bil under påbörjad omkörning in i refug eller brofundament.
Väarbetena i staden påverkar alla fordonsförare, som bussförare får man se till att förstå att man inte kan hålla tidtabellen alla gånger. Som trafiktjönsteman är ditt ansvar gentemot lagen, trafiksäkerheten, dina medtrafikanter, dina passagerare trygghet och dina passagerare komfort. Sedan är det passageraren ansvar att ta trafiksituationen i beaktande när de väljer sin avfärdstid. Som bussförare är ditt ansvar gentemot tidtabellen enbart att inte avgå från/passera en hållplats före utsatt tid. Resten är inte i dina händer.
Den som inte insett det inom två år i yrket bör byta yrke.
12.34
Vägarbeten irriterar alla. Som bussförare måste du förstå att ditt ansvar inte är att hålla tidtabellen. Ditt ansvar är gentemot lagen, trafiksäkerheten och dina passagerare komfort.
Ditt enda ansvar gentemot tidtabellen är att inte avgå från eller passera en hållplats före utsatt tid. I övrigt så skall du körs säkert, bekvämt och med generositet mot dina medtrafikanter.
Detta kräver ett mått av fatalism som man bör ha tillskansat sig inom två år i yrket, annars bör man byta yrke.
12.35
Jag kan förstå att bussförare blir irriterade på bilister - ex när fler körbanor blir in vid Betthågainfarten - om bilister samarbetade med övrig trafik och backade ifrån "först-till-varje-pris"-starategin skulle alla bli gladare
12.39
Jag är bussförare. Det är ett omänskligt jobb. Med så långa pass, ibland 10-11 timmar. Ibland 5 timmar utan ens kunna gå på toan. För den skamliga lönen. Medans vd:n sitter o plockar näst högsta lönen i landet.
12.42
Jag har lärt mig efter flera år i den här staden att inte lita på UL att komma fram i tid. Jag har extremt sällan varit med om att de bussar jag tagit kommer fram enligt tidtabell (det är inte en överdrift) och det gör att för att vara säker på att komma i tid måste jag ta en buss som går så pass tidigt att det hade i princip tagit lika lång tid att gå.
Det är ju dock inte busschafförernas fel någonstans. Gör bättre tidtabeller och slopa det utdaterade systemet med att alla måste gå på längst fram och bilda kö!
12.42
Undrar om spårvagnar påverkas av vägarbeten...
12.47
Åker inte buss.
13.12
Busschaufförerna gör ett strålande jobb. Förseningar får man räkna med. För mig uppstår de flesta problemen i UL:s app.

Det som inte går att räkna med är vad jag har börjat kalla "spökavgångar" – avgångar som inte finns med i appen. Jag åker linje 4 dagligen, och varje dag finns det 4:or som inte finns med i appen.

Det går inte heller att räkna med linje 1, "ringlinjen". Enligt appen tar linjen slut antingen på Fredrika Bremersgatan eller på Gränbystaden. Problemet är bara att många av avgångarna på 1:an fortsätter vidare på ringlinjen efter de stationerna. Men inte alla. Det gör det väldigt svårt att veta om man kan hoppa på 1:an åt det "närmare" hållet och komma dit man vill, eller om man måste byta buss någonstans på vägen.
13.21
Hej! Jag har aldrig upplevt nåt problem med bussarna! Förseningar visst, men det kan man leva med. Chaufförerna gör så gott de kan!!!
13.38
Hej!
Jag har upplevt flertalet problem med bussarnas framfart i innerstaden. De verkar ha någon slags förakt för trafikregler och kör väldigt ofta för fort i tätbebyggda områden. Detta säger jag som både gångtrafikant och bilförare.
14.21
Tidtabellerna är under all kritik! Tiderna hålls aldrig och UL:s försvar är att tiderna är ungefärliga. Att skylla på vägarbeten är konstigt då det inte är något nytt. UL tar verkligen inget ansvar, slöseri på skattepengar. Händer flera gånger i veckan att bussen åker innan avsatt tid. Dags att göra om systemet helt. Lär av tex SL bussar.
14.21
Inte chaufförernas fel utan förvaltningen som efter alla dessa år fortfarande inte kan lägga en ordentlig tidtabell med luft för chaufförer. Ingen nyhet att UL är värdelösa på att lägga tidtabell.
14.22
En eloge till chaufförerna. De gör ett strålande arbete. Arbetsmiljön lämnar mycket övrigt att önska. Även om de gör sitt jobb bra så får de sällan beröm men så fort något krånglar så ska folk i allmänhet gnälla även om de inte förstår att det inte är chaufförens fel !
14.40
Viktigt att tänka på som resenär är att läsa på vad som gäller. Till exempel när och var det är okej att kliva på genom bakdörrarna, det står även på alla tidtabeller på hållplatserna att " alla tider är ungefärliga. Bussen kan avdå både både före och efter utsatt tid" och att biljetten ska vara köpt och klar innan man kliver på bussen om man ska köpa med kontantkort eller reskassa på ul kort hos föraren.
14.51
Trafiksituationen vid Norbyvägen är under all kritik, speciellt nu under vintern när det låg körplåt i nedförsbacke med betongfundament på båda sidor, lägg på lite snömodd och så är det inte svårt att förstå varför chaufförerna känner att det är jobbigt att köra i området, ni som inte förstår varför kan ju försöka att ratta en dragspelsbuss på isbana med. Åker själv med 7:an dagligen och det har varit nervöst bland passagerare när bussen glider runt på plåten.
15.10
Många körtider skulle säkert funka men trafiken ser inte likadan ut hela dygnet. Det är många saker som måste klaffa. Vänta in resenärer. Långsamma rödljus m.m
15.12
Bra att det var just linje 804 som är i bild. Den bussen ska möta buss 895 i Örsundsbro för oss som ska vidare till Bålsta. När 804 är försenad så har 895;an åkt och vi får stå LÄNGE och vänta på nästa 895. Jag brukar försöka ta en tidigare 804 från Uppsala för att veta att jag hinner till mitt byte. (804 går ofta). Bussen mot Bålsta måste vänta tycker jag. Den som skriver tidtabellan skulle kunna lägga upp tidtabellen så att det framgår att det är säkrare att ta den tidigare bussen som alltså avgår 15 min tidigare från Uppsala. (men jag kan förstå att folk som inte tänker som jag skulle bli irriterad då också)
16.52
Till simon åslund vill jag säga att jag tänker som så att den som är mest i vägen för andra går för jag som sitter i en kloss på 12 gånger 3meter ibland 19X3 meter hindrar mer trafik än en bil på 2x5meter. Och att jag som kör linjetrafik inte kan välja vilken väg jag ska köra, kör jag från vaksala torg mot gamla uppsala tillexempel så måste jag över i vänster körfält helst med. Hela busse som alltid är ledbuss. Där måste jag ta för mig för att inte vara i vägen för andra vid trafik lysena
19.00
Jag har mestadels positiva erfarenheter av själva bussförarna. Men att göra om ett redan fungerande busslinjer till nån tafatt blå,gul,grön och grå linje är så värdelöst att jag finner inte ord. Den som kom på den fina idén lär inte åka buss,den saken är säker.
19.00
Sluta anställa kreti och pleti som chaufförer så fungerar det kanske bättre , många av dom äldre erfarna duktiga chaufförerna har gått i pension , jag har varit med om en del komiska incidenter där chauffören glömmer stanna vid hållplatsen elr har kört fel väg och fått vända och köra tillbaka lite roligt faktiskt
19.00
Alltför få chaufförer som kör bra! 99% av ggr jag åker buss far jag som en vante, ännu värre blir det när jag tvingas stå i en överfull buss, grrrr!
Den återstående 1% ja då får chauffören ett ”Tack! Va bra du kör!” av mig.
19.01
Jag känner mig för det mesta helt trygg med att åka buss i Uppsala däremot dom där unga stolpskotten som lagt om hela bussnätet till det sämre !!!!! Borde skaffa sig ett annat yrke...sämst !!!!
19.01
De västra stadsdelarna (Norby / Eriksberg) har för dålig angöring till centralstationen. Det kräver numera en promend från stora torget ( alt tidsmässigt likvärdigt med att gå från vaksala torg). Från stora torget är det två trista möten med stressad och snabb cykeltrafik - och väl långt - i alla fall med bagage.
Via hållplatsen vaksalatorg känns det inte heller angöringen särskilt trygg - det är ödsligt, dåligt belyst och flera prång att passera.
Bygger omdragningen av den gamla 6:ans linje verkligen på en rimlig trafikanalys?
19.01
Håller med det som någon annan sa att det verkar finnas spökavgångar dvs bussar som inte syns i appen
19.01
Upplever precis som någon annan att det finns bussar i verkligheten som inte finns med i appen "spökavgångar". Tycker det är dåligt att man inte kan se var stadsbussen befinner sig det kan man exempelvis i Västerås.
Skulle vilja kunna bevaka vissa tider som man kan i SJ-appen ex bevaka en viss hållplats vissa klockslag då tidtabellen sällan stämmer tycker jag