SVT rapporterade · Följ vår granskning - ställ frågor här
Vi lyckades med att på ett årtionde halvera dödsolyckorna. Efter omorganisationen har dödsolyckstalet ökat markant.
Polisomorganisationen försvaras endast av de polismän som blivit befordrade, och måste försvara det dom inte själva tror på.
När det gäller återfallsförbrytare måste samhället bli tuffare. Det handlar mindre om att straffa och mer om att skydda "vanligt folk" från individer som skiter i att följa regler och utsätter andra för livsfara.
Det gamla systemet med första resan, andra resan och tredje resan är värt att fundera över. Första gången ett mindre straff, andra gången ett hårt straff, tredje gången ett betydande straff.
I exemplet "Orsamannen" som dödade en 14 årig flicka hade denne enligt SVT Dalarnas statistik dömts för 46 brott varav rattfylla 14 gånger under de senaste 20 åren. För en person som så fullkomligt skiter i lagar, i andras väl och ve måste vi skydda oss. Tyvärr måste det oftast ske genom att personen inte längre rör sig fritt bland oss. Självklart måste en sådan individ tvångsvårdas och inte släppas ut för än han kan bedömas vara fri från återfall.
Tack!
Att som Sofia skrivit nedan påstår ”överdrivet fokus på hastigheten” är för mig ofarbart. Det finns inget som heter överdrivet fokus. Ska man då också strunta i att stanna lagbrytare på stan (som är kända för polisen) för att kolla om de har kniv på sig eller droger på sig.
Sedan så är det ju så att hastighet har en direkt koppling med dödsfall i trafiken, skyddad eller oskyddad trafikant.
Håll hastigheten och var nykter när du kör. Då kanske polisen hade kunnat lägga mindre fokus på idioter i trafiken och mer av sina resurser på annat.
Tack för mig
Straffet är dessutom löjligt tamt. Vad spelar hans intentioner för roll när han uppenbarligen är totalt likgiltig i förhållande till andras väl och ve?
Den här veckan har vi intervjuat politiker om hur de tycker att lagen fungerar, och frågat om de skulle vilja se en förändring.
Vi jobbar också på att reda ut hur de behandlingar ser ut, som man kan dömas genomgå vid missbruksrelaterade trafikbrott. Har ni frågor eller förslag på vart vi bör söka oss vidare? Hör gärna av er till dalarna@svt.se.
Kör man ihjäl någon med bil slipper man undan med 2 1/2 år. Även om man har ett kriminellt förflutet sen tidigare med liknande brott.
Helt horribelt !
Slutsats : ska du döda någon - använd bilen !
Då räknas det som olyckshändelse.
Christer
Här har inte åklagaren lagt fram några omständigheter som visar på att mannen ska ha försökt köra på flickan vid vägkanten, och mannens berättelse har inte heller pekat mot ett sådant händelseförlopp.
Enligt lagmannen är det ovanligt att trafikbrott över huvud taget går till åtal under den rubriken, men ett exempel där det faktiskt har hänt är i Avesta i fjol där en man har åtalats för försök till mord. Då fanns det dock (enligt brottsoffret) en tidigare konflikt mellan männen som skulle kunna ligga bakom ett motiv att köra på personen med flit. Artikel: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/korde-pa-man-med-bil-atalas-for-mordforsok
Återfallsförbrytare som dessutom kör ihjäl en person måste få ett långt straff, MEN om (vilket är vanligt förstås) det handlar om missbruk så måste kriminalvård, missbruksvård (läs sjukvård) och socialtjänst ha en gemensam plan för straff, behandling och en plan för att få den dömde att integreras i samhället och därmed minska risken för återfall!
Berit har skrivit och berättat om en självupplevd händelse i höstas. Jag kommer att återge hennes berättelse här men jag tar bort vissa delar eftersom de tyvärr blir för utpekande. Hoppas att du, Berit, inte misstycker:
”I höstas var jag ute och körde med min svägerska då mötande bil plötsligt svänger tvärs över vägen, mitt framför oss. Jag försöker väja och bromsa men en kollision går inte att undvika. Föraren i den andra bilen visar sig vara en av polisen välkänd person. Han hade inget körkort, ingen försäkring, rattfull och drogpåverkad. Vi klarade oss i stort sett utan allvarliga skador tack vare bälte och krockkudde. Min bil blev totalt ramponerad. Föraren i den andra bilen brydde sig inte om att fråga hur det gick för oss utan försökte komma iväg med sin bil. Det gick inte eftersom bilen inte var körbar. Jag har fått brev från åklagaren och han är stämd för 14 åtalspunkter. Man blir både frustrerad och livrädd att det finns ett klientel som inte tycks bry sig ett dugg om lagar och människor. Och kommer undan med det.”
Imorgon kommer vi att träffa en domare och prata om detta. Om du har några frågor om juridiken som du vill att vi tar med oss till domaren, skriv gärna ner dom här.
Imorgon möter vi en domare som får förklara hur juridiken ser ut. Skriv gärna om ni har några frågor ni vill att vi ska ställa dem under intervjun.
Till nästa vecka söker vi intervjuer med politiker, och möter bland annat Carl-Oscar Bohlin (M) på måndag. Vi tar gärna emot förslag på frågor till den också.
Mannen i detta fall är kriminell, har varit sen ungdomen, kommer alltid att vara men tillåts av samhället att själv avgöra sina straff.
Det kan vara försvarsadvokater, sociala myndigheter, ja kort sagt alla i hela kedjan som tycker att en stor kram är bättre än ett rejält straff.
I dagens samhälle döms du för varje separat brott du begår även om du gång efter annan visar att du inte kommer att ändra dig.
Du kan alltså oavbrutet svika sammhällets förtroende gång efter gång efter gång men inte lagföras mer för det.
En gång, ja kanske två, eller till och med tre gånger kan vara tillåtet för mindre brott.
Men sen....
Skulle inte en tanke vara att efter det döms du inte längre bara för det du gör nu, utan även med "ränta" för det du gjort förr om du inte bättrar dig.
På så vis skulle inte din femte rattfylla eller annat brott bara vara ännu en villkorlig dom. Det skulle innebära att du riskerade helt andra och mycket strängare straff i ökande skala i takt med ditt leverne. Sen tycker jag att brottet som begåtts även skulle döma lagens strängaste straff till rättsstaten som lyckats hålla sådana individer utanför lås och bom.
Ett skyhögt skadestånd skulle åläggas staten att betala till de efterlevande då det till syvende och sist är samhället som tillåtit detta att fortgå och på sätt och vis hållit mannen flytande i en gråzon.
Ett kapitalt misslyckande av staten alltså därav ska det ställas till svars.
Samhällets och lagstiftarnas mål är ju att personer som har begått brott ska få sådana straff- eller stödinsatser så att fler brott ska undvikas. Men här har ju uppenbarligen inte de tidigare utdelade straffen varit tillräckliga för att vända mannens beteende, det är jag beredd att hålla med dig om.
Frågan om straffrabatt - eller i omvänd tanke förlängda straff vid upprepade brott - ska vi absolut ta med oss till exempel när vi ska prata med en erfaren domare längre fram i vår granskning.
/Alfred, webbreporter
Personer som tidigare är /blir dömda för någon form utav narkotikabrott bör omedelbart bli av med körkort samt inte få äga bil. Granskas dessa personer emellanåt?
Förutom vår redaktionsmejl kan ni vända er till våra två granskande reportrar via henrik.kilefors@svt.se eller anders.hansson@svt.se
Angående huruvida tidigare dömda personer för narkotikabrott får ha sina körkort och bilar kvar ska vi definitivt försöka följa upp och undersöka det, tack för idén Angelica! /Alfred, webbreporter.
Skärpta lagar måste ju ändå vara ett måste,går i blixtens hastighet att skaffa en annan bil som inte ska vara ute i trafik...
Jag har tyvärr sett för mycket när det gäller dessa olämpliga förare i bilar som inte ska vara ute i trafik
Under natten mot onsdagen, vid 02-tiden, stoppas en bilist i centrala Borlänge. Föraren, en man i 25-årsåldern, visar tydliga tecken på att han är påverkad av narkotika och han medtas för provtagning. Han saknar dessutom körkort.
Minst 20 år ska han ha
Det är en mycket bra fråga. Flera av de här notoriska trafikförbrytarna äger dessutom väldigt många fordon så det är bara att sätta sig i en ny bil när ett fordon förverkats. Jag träffade trafikpolisen Johan Alm häromdagen och frågade honom bland annat om det du frågar. Imorgon publicerar vi flera intressanta delar ur den intervjun här på svt.se/dalarna.
Mvh, Henrik Kilefors