SVT rapporterade · Följ vår granskning - ställ frågor här

Tack!
Idag ställer vi frågan till justitieminister Morgan Johansson (S), ”Hur får vi stopp på det här” och med det så avslutar vi den här granskningen som pågått med er hjälp under hela våren. Vi vill rikta ett stort tack till alla läsare och tittare för frågor, synpunkter och egna berättelser som drivit arbetet framåt. 
 
 
Och vad svarare Morgan Johansson då? Jo, han säger att han själv har ställt sig frågande till varför det i svensk lag är så låga straff för rattfylleri och olovlig körning att polisen har svårt att ingripa.
– Polisen kommer att få skärpta straff att utgå från och ökade möjligheter att gripa de här personerna vi talar om. Vi kommer också att få se en expansion av polisverksamheten de kommande åren, säger Morgan Johansson. 
 
14.02
Under åren före polisomoranisationen arbetade man under måttot 0 dödsolyckor i trafiken.
Vi lyckades med att på ett årtionde halvera dödsolyckorna. Efter omorganisationen har dödsolyckstalet ökat markant.
Polisomorganisationen försvaras endast av de polismän som blivit befordrade, och måste försvara det dom inte själva tror på.
12.27
Problemet med Polisen är att man aldrig får tag på dem när man kan hjälpa dem. De svarar inte om man har tips. Jag kör mycket och ser mycket som kan vara värt för dem att veta, men efter tio minuter brukar jag lägga på. Visst kan man ringa 112 men det känns överdrivet ibland, t.ex. om knarkartyper sitter i en skruttig oskattad bil i ett prydligt villaområde, eller om hårda föremål ligger mitt på en väg där det kör fordon i hög hastighet, om en bil kör med märkliga typer helt utan registreringsskyltar, om ett lånsamtgående elfordon utan kupé körs av barn på motortrafikled, om man ser att någon byter registrerinsskyltar på en bil och snabbt kör vidare... osv. Jag har gett upp!
11.10
Varför skall han slippa få bilen förverkat för att den är dyr? Jag skulle tro att just det kanska skulle få slut på hans beteende. Det andra verkar ju som det är olika regler för välbeställda än för vanligt folk med bil i mera normal prisklass.
11.10
Det är inte helt rätt att påstå att minskade alkoholutandningsprov beror på att antalet trafikpoliser har minskat. Från 2009 och framåt hade polisen som arbetsmål på enheter i yttre tjänst att utföra ett fastställt antal utandningsprov. Det var sålunda ordningspoliser som utförde de flesta utandningsproven och då antalet prov som skulle göras var väldigt högt satta så valde man att ställa sig på dagtid utföra proven då det var mycket trafik i rörelse och lätt att utföra många prov. Träffprocenten blev dock låg då chansen att träffa på en rattfull förare är betydligt mindre på måndag än sen fredagkväll. Det är sålunda ingen bra metod att jämföra den gamla statistiken på antalet prov med dagens antal prov.
10.16
Fler kontroller kan vara bra, men löser det verkligen problemen? Kvaliteten på de kontroller Polisen gjort har som jag förstått det varit låg. Alltså, man har valt att göra sina kontroller på fel plats vid fel tillfälle bara för att kunna bocka av jobbet. En torsdagseftermiddag vid en vältrafikerad väg. Gissar att rattfyllon är mer förslagna än så och att insatserna hellre skall göras med "kvalitet" än med kvantitet?

När det gäller återfallsförbrytare måste samhället bli tuffare. Det handlar mindre om att straffa och mer om att skydda "vanligt folk" från individer som skiter i att följa regler och utsätter andra för livsfara.

Det gamla systemet med första resan, andra resan och tredje resan är värt att fundera över. Första gången ett mindre straff, andra gången ett hårt straff, tredje gången ett betydande straff.

I exemplet "Orsamannen" som dödade en 14 årig flicka hade denne enligt SVT Dalarnas statistik dömts för 46 brott varav rattfylla 14 gånger under de senaste 20 åren. För en person som så fullkomligt skiter i lagar, i andras väl och ve måste vi skydda oss. Tyvärr måste det oftast ske genom att personen inte längre rör sig fritt bland oss. Självklart måste en sådan individ tvångsvårdas och inte släppas ut för än han kan bedömas vara fri från återfall.

09.52
Lika inför lagen pyttsan. Ju mer status du äger ju lindrigare slipper du undan. Man ska inte stjäla stort eller smått. Idag är det fulare att snatta på Ica än att fiffla undan miljoner från skattebetalare. Och nu ju dyrare bil ju större chans att få behålla den. Fy bubblan. Är det underligt att föraktet stiger.
13.50
Under söndagsmorgonen stoppades en man i 50-årsåldern som körde bil utan körkort i centrala Borlänge. När polispatrullen pratade med mannen fattade de misstankar om att han var drogpåverkad och han togs med för provtagning och förhör.
 
I bilen fanns och en kvinna i 50-årsåldern som står som ägare till bilen. Hon förhördes på plats misstänkt för tillåtande av olovlig körning.
09.10
Läste artikeln om återfallsförbrytare och undrar om jag dödar någon med en kniv och kniven är dyr!får jag mildare straff?Eller om jag druckit dyrare sprit och åker fast,får kan jag få nedsatt straff?Det makthavarna som underlättar för missbruk av många brott som begås som tillåter hända utan riktiga påföljder.
Tack!
@Zeljko - Hej! Nej, mildare straff får du nog inte, men du har större chans att få behålla kniven. Vilken sprit man dricker spelar heller ingen roll. Problematiken jag ville belysa i artikeln var just att brottsverktygets värde (och affektionsvärde) spelar roll när tingsrätten avgör om man ska få behålla brottsverktyget eller inte. 
Mvh, Henrik Kilefors
09.31
En anonym tittare har hört av sig med sin berättelse. Vi har ändrat lite i texten för att undvika utpekanden.
 
Jag följer ert nyhetsprogram och hur ni granskar rattfylla.
En anhörig togs för rattfylla och erkände. Fick några hundra i böter och samhällstjänst en period.
Sen kunde personen få en alkoholmätare i bilen, som inte startar om personen har druckit. Och körkortet tillbaka i och med det.
Men det finns andra bilar som inte har mätare.
 
Hur kan rättssystemet se så lindrigt på dessa återfallsförbrytare?
11.58
I sociala medier finns grupper där det varnas för poliskontroller. I Dalarnas största grupp för detta hittade vi flera av de återfallsförbrytare som gång på gång döms för rattfylleri och för att köra utan körkort. Polisen är kritiska till det som sker i gruppen. Lyssna på en intervju med en av personerna bakom gruppen i klippet ovan.
11.41
Vår granskning går vidare och vi har nu hunnit berätta att av 45 000 domar för rattfylleri av normalgraden under åren 2010-2017 har endast 39 fängelsestraff dömts ut. Trots att fängelse finns i straffskalan.
 
Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, menar att den rådande lagstiftningen är otillräcklig.
 
Erik Svensson, universitetslektor i straffrätt vid Uppsala universitet tycker dock inte att det är konstigt alls att så få döms till fängelse för rattfylleri av normalgraden. Rattfylleri av normalgraden är tänkt att vara ett bötesbrott. Trots att straffskalan sträcker sig till 6 månaders fängelse. 
20.24
Hastighetskontroll och nykterhetskontroll är inte samma sak. I en hastighetskontroll ingår alltid en nykterhetskontroll men i en nykterhetskontroll i sig ingår ingen hastighetskontroll.

Att som Sofia skrivit nedan påstår ”överdrivet fokus på hastigheten” är för mig ofarbart. Det finns inget som heter överdrivet fokus. Ska man då också strunta i att stanna lagbrytare på stan (som är kända för polisen) för att kolla om de har kniv på sig eller droger på sig.

Sedan så är det ju så att hastighet har en direkt koppling med dödsfall i trafiken, skyddad eller oskyddad trafikant.

Håll hastigheten och var nykter när du kör. Då kanske polisen hade kunnat lägga mindre fokus på idioter i trafiken och mer av sina resurser på annat.

Tack för mig
08.20
Det är polisens överdrivna fokus på hastigheten som gör att folk varnar för poliskontroller. Det ligger inte i nivå med det allmänna rättsmedvetandet. Om en poliskontroll ALDRIG betydde hastighetskontroll, men ALLTID betydde nykterhetskontroll, skulle "vanligt folk" troligen bli mindre benägna att varna för polisen.
08.20
Kanske ge dessa återfallsförbrytare ett busskort. Att servera dom alternativ är ju en chans att ändra beteenden som kan vara livsfarliga för andra. Även inför fotboja. Färdas dom över en viss hastighet så måste dom ringa och meddela vem som kör.
17.57
Otroligt slapphänt, från samhällets sida. Den här mannen skulle ha varit utan möjlighet att köra bil före länge sedan.
Straffet är dessutom löjligt tamt. Vad spelar hans intentioner för roll när han uppenbarligen är totalt likgiltig i förhållande till andras väl och ve?
13.05
Idag kom domen från Svea hovrätt som fastställde tingsrättens dom mot 49-åringen. Han får 2,5 års fängelse, dömd för bland annat grovt vållande till annans död. Här i klippet kan du höra vad politikerna vill göra för att få bort återfallsförbrytarna från vägarna. 
09.59

Den här veckan har vi intervjuat politiker om hur de tycker att lagen fungerar, och frågat om de skulle vilja se en förändring.
Vi jobbar också på att reda ut hur de behandlingar ser ut, som man kan dömas genomgå vid missbruksrelaterade trafikbrott. Har ni frågor eller förslag på vart vi bör söka oss vidare? Hör gärna av er till dalarna@svt.se.
 
13.24
Att dömmas till vård är att slussas till tvångsboende eller arbetsmarknadsprojekt som är fyllda med missbrukare. Om man inte är missbrukare så blir man det i samband med domen. Vet av egen erfarenhet. Fotboja livet ut som registrerar i realtid om förövaren kör motorfordon eller livstid fängelse. Allt annat är utopiska drömmar.
@MS - Hej! Tack för din kommentar.  Hör gärna av dig om du vill berätta mer om vad just du varit med om. Mejla då till dalarna@svt.se.
13.18
Hej! I och med vår granskning så skulle vi vilja komma i kontakt med fler som har erfarenheter i det här. Kanske har du råkat ut för någon som kört onykter, och kan uttala dig i rollen som brottsoffer. Eller så kanske du själv har varit rattfyllerist. Hör gärna av dig om du vill berätta mer om vad just du varit med om. Mejla då till dalarna@svt.se.
09.00
I vår granskning så har en fråga från er läsare varit återkommande: "Går det inte att döma en person som kör ihjäl någon för mord eller dråp?" - Här kommer svaret. 
05.30
Om man blir attackerad och råkar i självförsvar döda angriparen kan man dömas för dråp till mellan 6 och 10 års fängelse.
Kör man ihjäl någon med bil slipper man undan med 2 1/2 år. Även om man har ett kriminellt förflutet sen tidigare med liknande brott.
Helt horribelt !
Slutsats : ska du döda någon - använd bilen !
Då räknas det som olyckshändelse.

Christer
Hej Christer, här vet jag inte om jag kan ställa mig bakom ditt resonemang hela vägen. För att det ska kunna räknas som dråp (eller mord, som vissa har föreslagit), så krävs det att påkörningen görs med "vett och vilja", som tingsrättens lagman Lars-Erik Bergström uttrycker det. Hör honom berätta här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/domaren-besvarar-lasarnas-fraga-varfor-raknas-det-inte-som-mord-eller-drap

Här har inte åklagaren lagt fram några omständigheter som visar på att mannen ska ha försökt köra på flickan vid vägkanten, och mannens berättelse har inte heller pekat mot ett sådant händelseförlopp.

Enligt lagmannen är det ovanligt att trafikbrott över huvud taget går till åtal under den rubriken, men ett exempel där det faktiskt har hänt är i Avesta i fjol där en man har åtalats för försök till mord. Då fanns det dock (enligt brottsoffret) en tidigare konflikt mellan männen som skulle kunna ligga bakom ett motiv att köra på personen med flit. Artikel: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/korde-pa-man-med-bil-atalas-for-mordforsok
05.20
Ämnet är viktigt att ta upp. Måste vara frustrerande för polisen i sitt vardagliga arbete. MEN......jag tycker det ser ut som du (som intervjuar polismannen under färd) INTE har bilbältet på dig! Ni blir mindre trovärdiga när ni inte själva lever efter de lagar vi har.
Hej Ann-Mari. Det gläder oss att du tittar så noggrant på videoklippen och jag håller med dig om att det i många vinklar är svårt att se bilbältet. Men här har jag hittat det väldigt tydligt, längst ned till vänster i bild. Tumme upp för bilbältesanvändning, det kan vi ta en extra chans att propagera för! /Alfred, webbreporter.
 
22.20
 Vi har träffat rättssexperten och före detta överåklagaren Sven-Erik Alhem. Han är starkt kritisk till att samhället inte lyckas stoppa de notoriska trafikbrottslingarna. Fler delar ur intervjun kommer att publiceras framöver.
07.41
Lagarna, polisen och hela rättsväsendet behöver förbättras så att ALLA bilar ska kunna omhändertas omedelbart från varje kotte utan körkort. Och även varje bilmålvakts registrerad bil måste också kunnas bärgas på plats. Dessutom borde polisen/ rättsväsendet kunnat sälja bilarna på auktion etc. och sen använda pengarna till fler poliser och löner till personal i rättsväsendet.
21.47
Ni bad mig komma med mera idéer om skärpta straff.
Återfallsförbrytare som dessutom kör ihjäl en person måste få ett långt straff, MEN om (vilket är vanligt förstås) det handlar om missbruk så måste kriminalvård, missbruksvård (läs sjukvård) och socialtjänst ha en gemensam plan för straff, behandling och en plan för att få den dömde att integreras i samhället och därmed minska risken för återfall!
@Anne-Lie - Hej och tack för din kommentar!
Kloka ord om att missbruk botas bäst med vård och det är ett område som vi ska försöka ta en titt på under det här arbetet. Hur väl fungerar vården? Vad säger de som arbetar med de här personerna om möjligheterna till bättring?
17.23

Berit har skrivit och berättat om en självupplevd händelse i höstas. Jag kommer att återge hennes berättelse här men jag tar bort vissa delar eftersom de tyvärr blir för utpekande. Hoppas att du, Berit, inte misstycker:

”I höstas var jag ute och körde med min svägerska då mötande bil plötsligt svänger tvärs över vägen, mitt framför oss. Jag försöker väja och bromsa men en kollision går inte att undvika. Föraren i den andra bilen visar sig vara en av polisen välkänd person. Han hade inget körkort, ingen försäkring, rattfull och drogpåverkad. Vi klarade oss i stort sett utan allvarliga skador tack vare bälte och krockkudde. Min bil blev totalt ramponerad. Föraren i den andra bilen brydde sig inte om att fråga hur det gick för oss utan försökte komma iväg med sin bil. Det gick inte eftersom bilen inte var körbar. Jag har fått brev från åklagaren och han är stämd för 14 åtalspunkter. Man blir både frustrerad och livrädd att det finns ett klientel som inte tycks bry sig ett dugg om lagar och människor. Och kommer undan med det.”

14.03
Skärp straffen!!!
Hej Anna-Lie!
Imorgon kommer vi att träffa en domare och prata om detta. Om du har några frågor om juridiken som du vill att vi tar med oss till domaren, skriv gärna ner dom här. 
 
12.29
Vi får in många berättelser, tips och beskrivningar av sådant ni möter på vägarna. Vi tackar för allt engagemang, men kan inte publicera allt. Däremot bär vi med oss det ni säger och kommer att använda det framöver i vår granskning.
Imorgon möter vi en domare som får förklara hur juridiken ser ut. Skriv gärna om ni har några frågor ni vill att vi ska ställa dem under intervjun.
Till nästa vecka söker vi intervjuer med politiker, och möter bland annat Carl-Oscar Bohlin (M) på måndag. Vi tar gärna emot förslag på frågor till den också. 
10.09

Trafikpolischefen Johan Alm om att återfallsförbrytarna i trafiken är ute alla dagar, året om.  
08.27
Tyckte polisen i dagens program/nyheter beskrev verkligheten så bra jag känner igen beskrivningen ser den nära mig pga av en anhörig, polisen fick bla en fråga om verktyg i sitt arbete det var inte mycket, dom kör ändå och i väldigt dåliga bilar dessutom, bara dom är en trafikfara, skulle behövas en lagändring och högre straff för dessa återfalls förbrytare efter våra vägar fruktansvärt att inget görs bara att se på jag kan nämna att jag har anmält till olika myndigheter(soc,polis,frivården) och jag har inte varit anonym men det får bara fortgå🤔😢
22.19
Jag skulle vilja se ett ansvar för de som gång efter gång hjälper till att hålla återallsförbrytare utanför fängelse.
Mannen i detta fall är kriminell, har varit sen ungdomen, kommer alltid att vara men tillåts av samhället att själv avgöra sina straff.
Det kan vara försvarsadvokater, sociala myndigheter, ja kort sagt alla i hela kedjan som tycker att en stor kram är bättre än ett rejält straff.
I dagens samhälle döms du för varje separat brott du begår även om du gång efter annan visar att du inte kommer att ändra dig.
Du kan alltså oavbrutet svika sammhällets förtroende gång efter gång efter gång men inte lagföras mer för det.
En gång, ja kanske två, eller till och med tre gånger kan vara tillåtet för mindre brott.
Men sen....
Skulle inte en tanke vara att efter det döms du inte längre bara för det du gör nu, utan även med "ränta" för det du gjort förr om du inte bättrar dig.
På så vis skulle inte din femte rattfylla eller annat brott bara vara ännu en villkorlig dom. Det skulle innebära att du riskerade helt andra och mycket strängare straff i ökande skala i takt med ditt leverne. Sen tycker jag att brottet som begåtts även skulle döma lagens strängaste straff till rättsstaten som lyckats hålla sådana individer utanför lås och bom.
Ett skyhögt skadestånd skulle åläggas staten att betala till de efterlevande då det till syvende och sist är samhället som tillåtit detta att fortgå och på sätt och vis hållit mannen flytande i en gråzon.
Ett kapitalt misslyckande av staten alltså därav ska det ställas till svars.
Din kommentar om att mannen i det nu uppmärksammade fallet "alltid kommer att vara kriminell", är inte en syn som vi vill ställa oss bakom.

Samhällets och lagstiftarnas mål är ju att personer som har begått brott ska få sådana straff- eller stödinsatser så att fler brott ska undvikas. Men här har ju uppenbarligen inte de tidigare utdelade straffen varit tillräckliga för att vända mannens beteende, det är jag beredd att hålla med dig om.

Frågan om straffrabatt - eller i omvänd tanke förlängda straff vid upprepade brott - ska vi absolut ta med oss till exempel när vi ska prata med en erfaren domare längre fram i vår granskning.

/Alfred, webbreporter
22.09
Om möjligt, lämna en låda på missbruksenheten där personer kan lägga anonyma svar på exempelvis "har du någon gång kört bil påverkad?", "om tidigare dömd för drograttfylla/olovlig körning, har du kört bil efter domen innan återfått körkort".
Personer som tidigare är /blir dömda för någon form utav narkotikabrott bör omedelbart bli av med körkort samt inte få äga bil. Granskas dessa personer emellanåt?
Tack för din kommentar Angelica. En fysisk tipslåda ska vi fundera på om vi hinner ta fram inom ramen för vår granskning. Men vi vill gärna lyfta fram att den som vill lämna en egen berättelse till våra reportrar är garanterad full anonymitet av oss, om personen så önskar. Sådana upplevelser skulle vi väldigt gärna vilja ta del av, det är ett perspektiv av rättssystemet från en sida som vi väldigt sällan får insyn i.

Förutom vår redaktionsmejl kan ni vända er till våra två granskande reportrar via henrik.kilefors@svt.se eller anders.hansson@svt.se 

Angående huruvida tidigare dömda personer för narkotikabrott får ha sina körkort och bilar kvar ska vi definitivt försöka följa upp och undersöka det, tack för idén Angelica! /Alfred, webbreporter.
20.59
Ge polisen mer resurser att vara ute på vägarna och i bostadsområden...finns tyvärr många bilar som inte borde vara ute på vägarna och i våra bostadsområden
Skärpta lagar måste ju ändå vara ett måste,går i blixtens hastighet att skaffa en annan bil som inte ska vara ute i trafik...
Jag har tyvärr sett för mycket när det gäller dessa olämpliga förare i bilar som inte ska vara ute i trafik
Det är absolut sannolikt att polisen skulle kunna observera fler påverkade eller olämpliga förare i praktiken om de hade fler patruller ute på vägarna, men frågan är vad som krävs för att förhindra att förarna över huvud taget stoppar in nyckeln i tändningslåset? Vi ska ta din tanke med oss i vår granskning, tack för ditt inspel. /Alfred, webbreporter
14.56
Om jag tjuvfiskar blir jag av med redskapen om jag ertappas, kör jag upprepade gånger påverkad eller på annat sätt bryter mor trafikreglerna kan jag ändå fortsätta att köra... Visst är det märkligt. Beslagta bilen, gör det svårare för vederbörande att köpa/äga bil, inför hårdare straff till återfallspersoner. Bilen blir ett mordredskap i händerna på dessa och straffet borde bli därefter.
@Edgar - Hej! Det finns en möjlighet att ta bilarna genom att polisen beslagtar dem och att de sedan förverkas. Men i de flesta fall kan personen som har det här beteendemönstret bara gå och köpa en annan obesiktigad bil för någon tusenlapp och så är de ute på vägarna igen.
14.13
I polisens händelserapporter från morgonen finns en händelse som är lite speciell och som jag tänkte dela med mig av här:

Under natten mot onsdagen, vid 02-tiden, stoppas en bilist i centrala Borlänge. Föraren, en man i 25-årsåldern, visar tydliga tecken på att han är påverkad av narkotika och han medtas för provtagning. Han saknar dessutom körkort.
Bara en timme senare stoppas samma bil igen men nu sitter en annan förare bakom ratten. Också denne, en man i 35-årsåldern, visar tydliga tecken på att vara påverkad och han tas med för provtagning. Två misstänkta drograttfyllerister inom loppet av en timme alltså, i samma bil.
13.35
Hej, ni borde undersöka hur straffskalan används av domstolarna avseende återkommande brottslighet och där det blir uppenbart att förövaren struntar i påföljderna. Hur ser domstolen på sin tolkning av lagen och straffskalan?
@Anders - Tack. Vi tar med oss din fråga och ställer den på fredag när vi ska träffa en domare som dömt i otaliga sådana här fall.
13.08
 Trafikpolis Johan Alm: ”Det här kommer hända igen” • Imorgon kommer vi att publicera vår intervju med Johan Alm. I sitt arbete träffar han i princip dagligen på återfallsförbrytarna i trafiken som kör påverkade, utan körkort och ofta i skruttiga bilar. 
13.05
Lag och trubbighet - nej sanningen är nog att notoriska alkoholister, vissa, går inte att bota. Trots kriminalvårdens Rattfälleprojekt med framgångsrik behandling. Hjälper inte ens att från ta dessa människor körkortet. De kör i alla fall. Sedan är individer olika - det är bara att inse.
13.00
Hur många personer kör påverkade i trafiken dagligen?
 
Det är en fråga som är svår att svara på men Trafikverket har gjort en uppskattning.
Utifrån sitt underlag har de kommit fram till att ungefär var 500:e bilförare är påverkad av antingen alkohol eller narkotika.
12.36
Stort tack för alla era kommentarer. Så här ser det ut hos mig där jag sitter och tar emot det ni skriver samt jobbar vidare med granskningen. Jag vill passa på att tacka "Susanna" för ditt inlägg som vi tyvärr inte kan publicera (det var lite för detaljerat kring en persons privatliv) men innehöll tänkvärda frågeställningar som vi absolut tar med oss.
 
12.19
Tack för allt engagemang!
Många skriver till oss och vi ser gärna att fler bidrar med frågor eller förslag på vilka vi bör tala med.
Ämnet berör, och vi tar med oss det ni skriver.
Vi hoppas också på förståelse över att alla inlägg inte kan publiceras av hänsyn och respekt till de inblandade.
Fortsätt följa vår granskning.
Har du förslag eller information du inte vill skriva öppet går det bra att maila: dalarna@svt.se
 
11.35
Lagen verkar vara ett "trubbigt" vapen med fullt av brister när det gäller att stoppa vansinnet i trafiken. Lägg sen till att advokater är mkt skickliga på att hitta kryphål/särskilda omständigheter och undantag.. Så har vi resultatet. De grova brotten är mkt svåra att komma åt. Klart är att det behövs en förändring.
10.46
Sverige är på tok för flata mot dessa brottslingar, vid olovlig körning, upprepade rattfyllor ta omedelbart bilen spärra personen så hen inte kan registrera en bil på sig.
10.46
Till o börja med rattfyllon ett bra straff mista kortet minst 2 år sedan måste dom ta nytt nu kan ju dom få tillbaks kortet inom ett år utan att ta ett nytt skandal
Hej Bengtsson, 
Det finns också många som helt struntar i att de inte har körkort och därför återkommande döms för grov olovlig körning. Ofta bakas brottstillfällena samman när det väcks åtal och tiden från brott till straff är i många fall upp emot ett år, eller mer.
Mvh, Henrik Kilefors, reporter
09.57
Han gömde sig i 2 dygn o vänta på att alkoholen gick ur kroppen då döljer man nåt
09.35
Hur skall vi medborgare visa att vi inte accepterar den här typen av återkommande brott, vart har civilkuraget tagit vägen? Tittar vi med olust åt sidan när den notoriske rattfylleristen kliver in i sin bil och tänker att det här får någon annan ta tag i, någon i Stockholm?
Hej Mattis, 
I vårt samtal med trafikpolis Johan Alm (publiceras imorgon) pratar han om att folk verkar se på trafikbrott på ett annat sätt än annan kriminalitet. Att lite andra spelregler verkar gälla i trafiken. En sak han speciellt ställde sig frågande till är fenomenet där folk varnar varandra för polisens nykterhets- och fartkontroller i grupper i sociala medier. Och att många av de här återfallsförbrytarna återfinns i de här grupperna.
Mvh, Henrik Kilefors, reporter
09.27
Försvaret vill att han ska gå fri man börjar undra om dom är köpta helt sjukt
Minst 20 år ska han ha
Hej Roffe,
Försvarets uppgift är ju att företräda sin klients intressen på bästa möjliga vis. Att det som ligger i klientens intresse kanske inte överensstämmer med allmänhetens intresse är inte mycket att göra åt.
Mvh, Henrik Kilefors, reporter
09.27
Dom flesta i Orsa kände till honom, dåligt att ingen gjorde något. Det finns något som heter Civilkurage.
09.09
Sveriges rättssystem måste ändras. Helt fel att man ska få rabatt på strafftiden, komma ut efter 2/3, några få månader för grova brott osv. Börja använd hela straffskalan för de olika brotten och gärna maxstraffet så förstagångskriminella får sig en tankeställare. Har du ett missbruk ska det erbjudas vård och sköter du inte den så direkt in i finkan på lång tid. Som drabbad får du kämpa för dina rättigheter medans brottslingen får allt serverat.
Hej Jessica, tack för din kommentar.
Hur väl vården av missbrukare fungerar kan mycket väl bli något vi undersöker framöver.
Mvh, Henrik Kilefors, reporter
07.59
inte alls konstigt ,vilket otroligt daltande med alla missbrukare dom är det synd om ,men dom som drabbas får skylla sig själv
07.32
Han har kört här i Mora o Orsa som om han var själv på vägen o kört som en dåre . Det är mord när man kör ihjäl någon som han har gjort ...
Hej Stickan, 
Och han är inte ensam om det här beteendet. Vi har kartlagt fem av Dalarnas farligaste bilförare, den artikeln kommer senare under dagen.
Mvh, Henrik Kilefors, reporter
07.24
Detta är en skymf mot de anhöriga till flickan.
07.15
Höj straffen! Nu! Kör man ihjäl någon på fyllan ska man åtalas för mord. Det daltas för mycket med brottslingar i detta land.
Hej Marie, 
Tack för din kommentar. Vi tar med oss den synpunkten framledes. Vi har bokat in en intervju med en domare som har dömt i otaliga sådana här mål och det ska bli intressant att höra vad han säger.
07.07
Hur kan man få äga bilar när man inte har körkort och åkt fast för så mkt rattfylla??
Hej Sally,
Det är en mycket bra fråga. Flera av de här notoriska trafikförbrytarna äger dessutom väldigt många fordon så det är bara att sätta sig i en ny bil när ett fordon förverkats. Jag träffade trafikpolisen Johan Alm häromdagen och frågade honom bland annat om det du frågar. Imorgon publicerar vi flera intressanta delar ur den intervjun här på svt.se/dalarna.
Mvh, Henrik Kilefors, reporter