SVT rapporterade · Snöröjning i Stockholm

Välkomna till chatten. Om ni har tips får ni gärna skriva med kontaktuppgifter så att vi kan nå er. Du kan självklart även mejla oss på stockholm@svt.se. 
08.33
Direkt usel. Cykelvägar sopas bara där helldens väljare bor och inte alls på Norrmalm. Trottoarerna sopas inte alls. Försäljning av icebug-skor har ökat med 1000%...
När man plogar citygator lägger man snön i mitten, inte som ni mot parkerade bilar, men det är nog oxå på order från hellden
08.48
Jag tycker snöröjningen fungerar på ett jättebra sätt
08.48
Dom körde snabbt förbi i vårt villa område och plogade när det endast var några centimeter med snö - har hänt flera ggr.. Detta arbete kunde dom sparat tills det blev mer snö. Provisions lön?
08.48
Den görs slarvigt. Den görs för sent.
Den är respektlös när det kommer till datumparkeringar.
Först snöröjs det när snön kommer. Vilket är rätt.
Sen kommer det ingen för att ta bort ordentligt bär gatan är fri utan få ligger vallar och högar kvar.

Dåligt sandat/saltat.

Sällan hyvlat där det behövs.

08.48
Jag bor i Vällingby/Grimsta och har påpekat via mail till stadsdelsförvaltningen den minst sagt undermåliga snöröjningen och halkbekämpningen efter den stora snömängd som kom i början av februari. Jag påpekade att vissa gångbanor blev nästintill oframkomliga pga att snön från vägarna hamnat där i vallar. Jag rekommenderade att kontroll skulle göras på de av mig angivna gatorna. Jag fick svar efter en längre tid och det svaret jag fick var allt annat än förstående och ursäktande, tvärtom. Svaret kändes mer som ett ifrågasättande av mina uppgifter.
09.17
Kan bara yttra mig om Solna, men där körs snöröjarna när det börjat snöa nätterna igenom flera gånger med skopskrapningar som för ett jäkla oväsen. Förbannat trams är vad det är. Som gammal norrlänning skrattar man ju åt hanteringen i största allmänhet. Lite snö hanterar ju stockholmarna inte eftersom uppstår trafikproblem vid minsta lilla. Men att ploga innan det lagt sig känns som ett sätt att ta betalt för något som inte hänt. Det finns olika nivåer att vid olika centimeterdjup så ska man ploga på si eller så vis beroende på gatutyp. Varför inte införa dynamik och flexibilitet så att snöröjarna kör grussopning när gruset ändå inte binds av snön (som smällt bort för länge sedan)? Kommer det mer snö gör gruset som ligger ändå ingen nytta. Att man får arbeta för ersättningen menar jag alltså. Kommer det snö så plogar man som vanligt.
09.18
Var uppe i Umeå under vintern, där körde stora grävmaskiner och plogade konstant, åt vilket håll jag än tittade. Flygtrafiken gick och bussarna kom fram hur bra som helst. När jag kom ner till Stockholm så var dels flygen inställda samt i princip alla bussar. Såg inte en enda plogbil förutom en liten pickup-bil med påhängd plog.
Tyckte det var så konstigt att det kan se så olika ut här i Sverige. Tycker Stockholms stad kan lyssna på kommuner som t.ex. Umeå när det gäller just snöröjning
09.36
Visst har snöröjningen varit väldigt dåligt. Samtidigt så beror det också på att bilarna parkerar ivägen för plogbilen. Det jag reagerar mest på är framkomligheten på trottoarer och till busshållsplatser. Samma problem här i nynäshamn där man nu i vinter har skött plogningen uselt. Känns som våra skattepengar slängs i snöhögarna.
09.36
Den har varit under all kritik. I Hagsätra har man plogat igen parkeringsplatser. Dumpat snön framför ingångar till gångvägar och cykelbanor och struntat i sandingen. Skärpning!
09.37
En fråga man kanske borde ställa till Daniel Hellden är om vad de summor som kanske dras av fakturorna ska användas till? Kanske kompensera de som inte kom iväg till sina engagemang eller kanske betala halkskydd för Stockholms invånare? Oavsett ålder?

Jag bor på Katarina Bangata, nedanför Ringvägen. Isbanor. När jag kom hem utan att ramla satte jag mig ned och grät.
09.37
Bor i Solhem, Spånga och där plogas trottoarerna knappt alls därför att man kör med riktigt stora jordbrukstraktorer som inte kommer åt. Man låter ena delen av plogen gå in några decimeter på trottoaren medan resten av bladet ligger nervinklat på körbanan vilket gör att kantstenen är snöfri men resten katastrof. Väldigt få använder därför trottoaren utan går i vägbanan. Fram för mindre, smidigare traktorer ( men det är väl status att sitta i en stoooor) och förare som orkar gå ut ur hytten och slänga lite grus manuellt där det verkligen behövs!
09.37
På Den del av enskedefältet där jag bor har kompensation för den dåliga snöröjningen skett genom att man en kväll snöröjde fast det inte fanns något att röja/ploga
09.46
Daniel Helldén borde avgå, år efter år sitter han kvar men misslyckas hela tiden. Han säger varje år att nästa år blir det nog bättre för då har vi hittat på något nytt, som antagligen inte fungerar heller.
Avgå Daniel Helldén!!
09.46
Den här Feministiska plogningen har varit under all kritik.Utom kanske cykelbanorna.Framför allt där den där jävla Hellden bor verkar det som.Cykelbanorna är rena och torra som det vore sommar medans trottoarerna bredvid ser ut att vara ifrån norra norrland innerskogar.Vägbanorna orkar jag ens inte skriva om.
09.46
Det bästa med årets snöskottning av bl a trottoarer har varit att man har sluppit cyklisterna!! Alldeles för svårt att hålla balansen för dessa stackare. Men nu kommer dom farande igen och då kommer jag sakna vintern när man "tryggt" kunde halka fram utan att vara rädd för att bli påkörd! Dessutom undrar jag vad som menas med feminin snöskottning!
09.47
Rapport från Skarpnäck med omnejd, vintern 2018 - 2019. Snöröjningen var UNDER all kritik! Jag bor i ett bostadsområde som ligger en bit avsides, med 3 bostadshus tillhörande Stockholmshem, vid vägen som går genom skogen mellan Skarpnäck och Bagarmossen. Första snöfallet skedde ett par dagar före julafton, och vägen plogades exemplariskt efteråt. Under följande helgdagar förekom alls ingen snöröjning, trots omväxlande snö/regn, man inte ens sandade. Vägen ner från bostadsområdet till T-banan Skarpnäck förvandlades till en skridskobana med ett tunt snötäcke ovanpå. Resten av vintern fortsatte på samma sätt. Nere i själva Skarpnäck plogades genomfartsgatorna, medan trottoarerna lämnades utan åtgärd.
09.47
Usel snöröjning
Usel pendeltågtrafik
Usel politik...
Listan kan göras lång här i stockholm. Jag tror att ska man få till en förändring på dessa saker så behövs en stor manifestation på sergels Då tror jag att politikerna tar oss skattebetalare mer på allvar.
För politikerna vill ju bli återvald nästa val!
09.47
Här i Farsta har det varit under all kritik. Gångbanorna åtgärdas ej, gångtrafikanterna får själva trampa upp små gångar att gå i. Saltning sker ej, man halkar överallt vid isig väderlek. Snövallar placeras mitt över trottoarer så man tvingas gå på bilvägen. De s.k. städdagarna på gatorna utnyttjas inte heller alltid. Cykelbanorna längs de stora stråken är emellertid fina och sopsaltade.
09.59
Vilken snöröjning??
09.59
Vi har uppenbarligen inte politiker som klarar av sin samhällsuppgift. Att man de senaste åren har misslyckats så kapitalt med sin uppgift avseende trafik och kollektivtrafik är ynkligt, men att prioritera framkommligheten för en absolut minoritet framför den breda massan och framkommligheten för samhällsfunktioner som sjukvård, polis, brandkår osv borde klassas som samhällsfarlig verksamhet. Krasst sett så skördar denna idioti fler offer i Sverige än gängmord och terrorism, bör väl kanske ge någon politiker åtminstone något att reflektera över...
09.59
I Årsta har det fungerat utmärkt ! alla fall där vi bor.
09.59
Här i Bredäng var snöröjningen under all kritik.
10.22
Jag vill uppmana alla fotgängare att gå ut i vägbanan eller cykelbanan tills vi får bättre snöröjning av trottoarer/gångvägar. Den här vintern har det varit medeltids-känsla för oss fotgängare nästan överallt, vi har pulsat i snösörja eller halkat omkring med livet som insats medan gatorna varit torra och cykelbanorna sopsaltade. På många håll både i innerstan och förorterna har det gått max en cyklist på hundratals fotgängare, så prioriteringen är ju helt fel. De som beställer snöröjning borde prova att ta sig fram med barnvagn eller rollator. Och alla ni som köper in tjänsten snöröjning/sandning eller fuskar med uppdraget för att tjäna en rejäl hacka: Skäms på er!
10.23
Daniel Helldén borde avgå. Snöröjningen på Östermalm var en katastrof. När man tittade ut över snöfallet så var det enda som röjts CYKELBANAN på Strandvägen. Bredvid denna finns en bred trottoar som inte röjts överhuvudtaget. Det är ju inte första året som MP försvarar sig med "vi skall göra en översyn" . Det enda positiva med att MP sitter vid makten nu är att man kan hänvisa till tidigare uttalanden några år bak i tiden. MP´s "svängning" från det "rödgröna" blocket till "alliansen" säger väl allt om partiets inställning. "Det gäller att vara flexibel i alla lägen".
10.27
Jag önskar att Stockholms Stad (och Farsta Stadsdelsnämnd) lägger ut upphandlingsunderlaget på deras hemsida. Så att vi medborgare TYDLIGT kan se exakt vad vi kan förvänta oss av snöröjningsuppdraget. Där till önskar jag ett tydligt telefonnummer dit jag kan ringa om entreprenören inte levererar uppdraget som det är tänkt, och därmed orsakar mig besvär. Då kan vi tillsammans hjälpas åt med att göra dessa "stickprovskontroller".
10.27
Vissa stadsdelar är större än många kommuner ute i landet. Ändå har man ingen lokal koll på att entreprenörerna sköter vad vi betalar dem för. Inför lokala kontroller, det funkar inte att alla klagomål går till en central instans som tar flera dar på sig att reagera! Då är skadan redan skedd.
10.40
Den är under all kritik. Tycker mest synd om äldre som har svårt att gå och skadar sig på de glashala gatorna, men också de som kör våra bussar på gator som ser ut som de gör. Vad gör ansvariga?
10.40
Under all kritik . Som äldre person blev jag isolerad inneomhus och kunde knappt ta mej till affären för att handla mat / med risk för att ramla och skada mej svårt/ upprörande !
10.43
Man skulle kanske tvinga Daniel Helldén att gå på de värsta trottoarerna i tex Östermalm samt trapporna på Liljeholmen. Då kanske han förstår när han kommer ut i verkligheten.
10.43
Det verkar som om Stockholm har hamnat i Norrlandsnivå. Vad är den egentliga orsaken undrar jag? Hur kan man övh. tillåta från kommunens ansvariga att sn, is och slask förhindrar framkomlighet och förorsakar olyckor? Jag vill se en granskning av dels vad andra kommunala fakturor gäller (vad/vem pengarna går till), dels vilka huvudmän som egentligen står bakom snöröjningsentreprenaden?
10.49
Ja men inte är den som då nä Stockholm funkade , alltså på 60 talet,då vi hade den sk. Snösvängen som alltid skötte gatorna överallt och inkl. Sk förorterna utan snack,,
10.56
Trots påtalande brister med rena isgator i Älvsjö hände inget på just dom gatorna. När man ska ta sig fram till bussen är gatorna inte plogade för framkomlighet, får kryssa över en ganska biltät gata. Ringt upprepade ggr. Så dålig sandning dessutom.
10.57
Jättebra ni granskar den undermåliga snöröjningen!! Ett tips är att granska den lika undermåliga städningen av gatorna. Oändligt antal fimpar, skräp mm ligger på gator och trottoarer. Ofta även efter sk städdagar som alltså inte sköts. En annan sak är att nuvarande rutin att städa en gång per vecka håller inte längre då nedskräpningen av olika skäl har ökat extremt mycket.
11.09
Jag bor och arbetar på Östermalm och här har snöröjningen varit katastofal! Gatorna (speciellt Nybrogatan där jag bor) har varit livsfarliga isgator, utan sand eller salt. Knöggliga trottoarer överallt. Nu är städningen av trottoarer och gator lika dålig! Vid T-banan uppgång Stadion är det höghus av skräp. Själv ramlade jag och slog mig rejält när jag fick ett "buntband" om båda benen. Har ringt och klagat flera gånger, inget händer ! Men cykelbanan i Lill-Jansskogen är fin...Jag är så ARG!
11.28
Bor på Ljusnevägen 2-6 i Bagarmossen där snöröjning av trottoar framför husen är obefintlig.
De har valt att röja trottoar på motsatta sidan och hävdar att det är där gatubelysningen finns.
Vet inte hur de planerar snöröjningen men något fel ovanför axlarna är det
11.49
Jämförelsen med hur mycket som läggs per stadsdel säger ju inte. Så mycket om ni inte redovisar hur stor yta som snöröjs för den summan. Dvs kr/m2.
11.49
Jag bor i Sthlm och har aldrig varit med om bra snöröjning
de senaste 5 åren. Samma Trafikborgarråd (DH) har varje år
sagt att nästa vinter kommer det fungera bättre. Samma sak i år.
Min känsla är att man inte tar detta på stort allvar. Man
kontrollerar inte att entreprenörerna faktiskt utför det som
faktiskt står i avtalen. Värst är det för fotgängarna.
Cykelbanorna däremot är soprena.
Arrogans är ett bra ord.
11.49
Snöröjning, sandning, renhållning, bortsopning av sand - allt är under all kritik! År efter år kommer politikerna undan med att ”det blir bättre nästa år”. Stockholms stads politiker och beställarorganisation förefaller inte ha den beställarkompetens som krävs utan förefaller gå i entreprenörernas ledband och lita på deras ord. Ni journalister får inte släppa detta, alla behöver ställas till svars. Be region Stockholm om det belopp de ”extra” ben- och armbrotten kostar, så siffran blir offentlig. Hur kan detta få fortgå?
11.54
Bor i Sundbyberg på Högklintavägen och där vi har boende parkering Varje år när snön kommer så plogas det snövall mot bilarna och det blir i princip omöjligt att komma ut från parkerings fickan förstår inte varför detta ska ske varje år Precis som de som kör i snösvängen vill jävlas ,det finns utrymme att ploga undan snön!!
13.00
Ett tipps är att fråga efter bilder på den dåliga snöröjningen. Jag har exempelvis ett flertal bilder på hur man skiter i att röja snön förutom på cykelvägarna.
Hej Felix,
Skicka gärna bilderna till stockholm@svt.se.
Vänligen
13.00
Hej,

under trafikborgarrådet Daniel Hellden har snöröjningen blivit sjukt dålig. Man har prioriterat cyklister över gående och detta har lett till att många har skadats. Daniel Helldens svar med att "Det brukar inte snöa lika mycket" är inte acceptabelt, därför att detta sker i princip varje år. Det är pinsamt att man inte lyckas befria vägarna från snön. Det enda man lyckas med är att sopa bort snön från cykelvägarna, helst flera gången om innan man ens tar bort snön från bilvägarna och gångvägarna. Vad är detta för konstig prioritering? Nyttjandet är ju mycket större för bilvägarna samt gående som använder sig av kollektivtrafik i jämförelse med cyklister!
13.00
Snöröjningen har i stort sett varit katastrofal sedan Daniel Hellden började prioritera cykelvägar över alla andra trafikslag. Han tom prioriterade cykelvägar framför gående. Ett exempel är gång och cykelvägen som går förbi Albano och Stockholms universitet. Där är det enda som skiljer gående från cyklister en vit linje. Det är alltså samma asfalt. Trotts detta röjdes snön endast på den delen som tillhör cyklister. De sket helt enkelt i att röja bort snön för gående. Jag har fina bilder på detta. Flera av Stockholms delade gång och cykelvägar ser ut såhär, men ursäkten har alltid varit att man inte kan ta bort snön med "sopsalt" tekniken, men det stämmer inte därför många av dessa vägar har exakt samma delade gång/cykelbana med en linje emellan.
13.07
Det händer att de plogar på vår gata men då är snön redan bortsmält. Vi får istället en störd nattsöm när plogbilen skramlar fram på den rena asfalten.
Tack så mycket Stockholms stad!
Vi rapporterade om detta fenomen för en tid sedan: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/har-plogar
13.44
Vid Brommaplan var det i vintras länge eländigt att gå, med massor av is. Jag var mycket rädd att ramla och skadas. Snöröjningen och halkbekämpningen fungerade inte
13.45
Snöröjningen har tyvärr inte varit bra alls under senaste 6-7 åren. Is och snöpucklar överallt på trottoarerna i stora delar av innerstan. Livsfarliga trappor med is och sen röjda cykelbanor... Tänker också på äldre person som har lite svårare med balansen, eller personer med funktionshinder. Helt omöjligt för de att känns sig trygga på trottoarerna i Stockholm.
13.45
Om inte politikerna fattar att snöröjning kostar pengar. Och bara ser till ven kan lägga det lägsta budet den får jobbet. Vi har de politiker vi valt
13.45
Jag tycker det är viktigt att belysa att kommunala hyresvärdar alltid drar fram höga kostnader för snöröjning, när man vill komma undan nödvändigt underhållsarbete och upprustning av hyresrätter. Det finns aldrig pengar till något pga snöröjning och vissa andra fenomen som sker i samtiden. Men när snöröjning inte utförs så kan den ju knappast kosta något heller, eller hur? Då borde det finnas pengar kvar till att rusta upp hyresrätter - utan att höja hyran.
Snöröjning måste kunna ske på dagtid. När resenärer inom kollektivtrafiken kontrolleras och bötfälls, varför gör man inte samma sak med snöröjarna?
13.47
Nu är det så här att Trafikborgarrådet Daniel Helldén tyvärr fått detta i sitt knä, detta har pågått sedan upphandlingarna av driftskötseln införskaffades av finansborgarrådet Carl Cederschiöld när han hade makten (19år), problemet är att de som ska kontrollera att entreprenörerna följer kontrakten, kommer från dessa entreprenörer, och du får då en jävsituation, läser man igenom driftskötselanvisningarna som är offentliga handlingar, som ni kan hämta ut och läsa igenom, så står det med klartext hur det ska skötas om, så hämta ut dem läs igenom, sedan är det er skyldighet att antingen ringa in till Trafik Stockholm 08 651 00 00 eller använda appen Tyck till och lämna in felanmälningar, då Stockholm Stad (Trafikkontoret) går efter statistik, och ju fler som går på Stadsdelsnämndemötena stadsdelarna har och klagar på driftskötseln, ju mer makt får ni, för sitter ni bara och klagar här eller på andra sociala medier, så kommer det inte hända någonting alls, så enda sättet är att organisera er och gå till stadsdelsnämndemötena som de har 1 gång i månaden.
14.27
Anders!

08.48 skrev en kvinna att hon via mail klagat till stadsdelsförvaltningen. Svaret hon fick kändes, enligt henne, som ett ifrågasättande av hennes uppgifter!

10.56 skrev en person att hen ringt upprepande gånger!

11.09 Även denna person har ringt och klagat flera gånger, men inget händer!

Det finns säkert fler som ringt men gett upp då det uppenbarligen inte hjälper!

14.28
Vad har man för människosyn när man prioriterar cyklister framför handikappade, äldre och gående? För att inte tala om allt lidande som orsakas av den mängd frakturer som skett i vinter. Dessutom, inte en chans att som enskild bevisa slarv med sandning och snöröjning.
14.28
Angående sandningen av trottoarer, så fanns på många ställen bara en liten mängd sand fläckvis, där snöröjaren hade åkt upp på trottoaren på några ställen i all hast, och så ner till bilvägen igen. Nu när det inte är halt, ligger det grus i lager på lager på många trottoarer och gårdar som ett öken, och gruset luktar illa och dammar jättemycket vid torrt väder. Dessutom halkar man lätt på de stora grusbitarna. Känns som om man har använt förra årets grus till sandning, grus som man samlat från smutsiga och avgasfyllda bilvägar eller något liknande.
14.40
Med den väderlek vi har i Stockholm är det svårt att göra alla till lags. Jag tycker snöröjningen skötts väldigt bra i Sthlm. Jag är bilist och gångtrafikant, hade inga problem att komma fram. Man får ju hålla nere hastigheten och köra försiktigt. Som gångtrafikant får man välja vart man sätter ner foten och se till att ha bra skor på sig. Lag om dubbfritt på vissa vägar försvårar ju också då dubbdäck tar bättre i halkan. Det tråkiga är väl att politiker (MP) lägger så mycket energi och pengar på att hålla cykelbanorna helt snöfria istället för att fokusera på gångbanor och bilvägar. Sen finns det ju alltid folk som bara ska gnälla istället för att se på det hela med förnuft. Snön kan ju omöjligt trollas bort på en kvart.
14.45
När Daniel Helldèn prioriterar cykelbanorna så blir det klagomål. Folk blir irriterade över att de ser helt snöfria cykelbanor, men gångbanor och bilvägar kommer i andra och tredje hand. Det är så illa att en politiker ska göra en sådan prioritering för att vara miljövänlig. Det går åt många liv och benbrott på den miljövänligheten. Jag tycker man ska granska hur mycket pengar som går till cykelbanorna och underhåll på dessa och sedan jämföra med hur mycket man avsätter till övrig snöröjning, då kanske alla får upp ögonen på vad som är fel.
14.52
Hej Coco!

Jag skrev även detta

"och ju fler som går på Stadsdelsnämndemötena stadsdelarna har och klagar på driftskötseln, ju mer makt får ni, för sitter ni bara och klagar här eller på andra sociala medier, så kommer det inte hända någonting alls, så enda sättet är att organisera er och gå till stadsdelsnämndemötena som de har 1 gång i månaden.,

Det är enda sättet att påverka politikerna, ta bilder så det finns bevis, hämta ut driftskötselanvisningarna som är offentliga handlingar, där står det exakt hur hela driftskötseln ska gå till, gå på nämndemötena då de har 1tim för allmänheten att ställa frågor till politikerna, lägg fram er frågor och klagomål till dem, visa upp bildbevisen, ju mer ni är som går till dessa möten och ställer politikerna till svars, ju mer får ni att säga till om, det hjälper fortfarande inte att sitta och klaga på sociala medier hur dåligt allt är, engagera er, att gå på dessa möten 1 gång i månaden som är 1tim att ställa frågor till politikerna är inte mycket begärt.

För så länge som allt sker på sociala medier, kommer ingenting att hända, därför måste medborgarna engagera sig för att få en förändring i samhället.

16.04
Hej. Varför belyser ni inte även den andra sidan? Dom som ska göra jobbet för inga pengar alls borde åxå få komma till tals. I samma stund som snön är på marken vill folk att den ska vara borta. Dom sliter dygnet runt för lite pengar. Inte många människor som vill jobba så mycket för så lite pengar. Visa uppskattning för dom som ställer upp och sliter med snön varje år.
16.04
Snöröjningen Undrar om Daniel Helldén vet om vad det innebär i praktiken.Säkert håller han sig förmodligen t sina cykelbanor
SPELAR TYDLIGEN INGEN STÖRRE ROLL VEM MAN ANLITAR T UPPDRAGEN VINTERTID.SISTAÅREN ÄR SNÖRÖJNINEN OBEFINTLIGGÄLLER SÖDERORT Frågor på de????
16.05
Svar till T.F.
Det är väl en självklarhet att man ska återanvända grus man slängt ut året innan! Hur tänkte du där? Hur miljövänligt är det att forsla bort årets grus och dumpa det någonstans för att sedan använda nytt grus? Man kan inte heller klaga på att det ligger mycket grus på gångbanor efter att snön töat bort. Som redan sagt, allt har sin tid. Det tar tid att snöröja för man kan inte trolla bort snön på en kvar och det tar tid att sandsopa. Om du inte märkt det så har sopbilarna redan börjat sopa bort gruset. Använd sunt förnuft och gå försiktigt så klarar sig alla. Jag vill verkligen berömma alla bönder som är ute i tid och otid med plogning och sandsopning. De ska ha en stor stjärna i himlen från mig och säkert många fler. De är borta massor av timmar från sina familjer för att försöka göra gatorna rena för oss andra. Skulle sitta med lite mer beröm till dessa tre bolag i Stockholm som sköter snöröjningen och även till bönderna som utför arbetet. Stort tack till er.
16.29
Stor skillnad mellan hur snöröjningen sköts i olika stadsdelar. I Fredhäll i stort sett obefintlig medan i Vasastan sköts den oklanderligt. Åtminstone på de gator jag besökt. En annan sak är att om röjning ev sker så vallar man in bilar på handikapprutorna. Både från trottoarsidan och gatusidan. Omöjligt för t ex en rullstolsbunden eller person med grava rörelsehinder att ta sig in i bilen.
17.09
Jag bor inte i Stockholm, men tycker det är intressant att läsa alla inlägg här. Mitt intryck är att cykelbanorna plogas/sandas oftare/bättre till skillnad från trottoarerna. Om det inte hjälper att säga till politikerna/tjänstemännen på mötena, så kanske alla fotgängare ska börja att gå på cykelbanorna istället. Lite civil olydnad, tänker jag. Då blir ni kanske tagna på allvar om cyklisterna ska tvingas att dela med sig av cykelbanorna. Bara en tanke, har ingen bättre idé. Lycka till alla stockholmare!
17.09
Heders Susanne Ang "Vem vill ta jobbet,håller m Dig snacka om att slita ont.Detta måste vi bilister vara tacksamma för eller hur???
17.09
Jag tycker att de som upphandlat avtalen också ska följa upp att de får vad som avtalats. Allt för ofta sker inte det. Ett annat skräckexempel på misskött kontroll är upprustningen av Söderledstunneln. Ofattbart!
17.09
Likadant i Tyresö... Det är MÅNGA gånger man sett att maskinerna kört in en snabb sväng i området med plogbladet uppe... Är det månne för att samla så många GPS-blippar som möjligt...
17.26
Karina: Många av oss går redan både på cykelvägar och gator. Det har vi gjort de senaste fem åren, och för vart år som går sker det allt oftare, tyvärr. Självklart inte på de stora bussgatorna, men på mindre gator.
17.26
Usel och inbjuder till fusk med skattemedel
17.27
Förr så utgick snöröjningen från den kommunala etableringen och dom hade god framförhållning och följde väderleksrapporteringen. När snön kom så sattes plogbladet ner direkt. Nu för tiden så får Börje köra från Åkersberga och ner till Högdalen innan han börjar ploga, och Arne som bor i Bandhagen kör med sin traktor upp till Åkersberga med bladet uppe innan han börjar ploga. Det är den stora nackdelen med att lägga ut det på entreprenad i stället för att lokalt ta hand om snöröjningen. En massa fordon som åker staden kring med bladet uppe. låt det återgå till kommunalt ansvar igen så kommer det att fungera utmärkt, som det gjorde för 30 år sedan.
17.27
Här I Katarina/ Sofia har snöröjningen försämrats årligen de senaste fyra åren .
Holder maskiner för gångbanor , övergångställen mf har kommit sent eller uteblivit. Grusning kom sent , bilvägagar sent och när det är städ dag så han inte all tagits bort . Brist på saltning också!
Katastrof 🤬🤬🤬🤬‼️
17.36
Snöröjning? Gator med städdatum varken plogade, sandade eller sopade. Trist att upprepa " det var bättre förr" och det var det!
17.56
vem är förvånad ... degen styr gör då lite som möjligt 😇😇
17.57
Tycker snöröjningen på Östermalm varit riktigt bra iår. Sen kan man ju förstå det här med cykel vs gångbanor. Utökad saltning av gångbanorna kanske vore något?
18.33
Det som är så konstigt i sammanhanget är att när man som medborgare försöker rapportera in brister via stadens fina app "Tyck till", som man ständigt hänvisas till, så händer precis ingenting. Trafikkontoret får in massor med information och varningsflaggor från allmänheten om att verksamheten inte sköts, men trots det fortgår fusk och slarv. Väldigt konstigt. Tills media uppmärksammar det hela (tack SvT!).
18.44
Med tanke på allt elände som inläggen här vittnar om kanske det vore dags att i betydligt större omfattning börja lägga värmeslingor i vägbanor och trottoarer som kan slås på när temperaturen går mot noll och därunder. Det finns forskningsrapporter som visar att det kan vara samhällsekonomiskt försvarsbart så Stockholm Stad, börja lägg värmeslingor så minskar förhoppningsvis en hel del av här nämnda problem. Dyrt, ja säkert men det ska ställas i relation mot dagens alla problem och kostnader och kanske kan några intelligenta personer hitta lösningar med nyttjande av ev. överskottsvärme etc som kan bidra till värmeslingornas verkan och kanske rentav div. försäkringsbolag, landstinget och div. företag kan ha intresse att medverka i finansieringen då man säkert kommer att få betydligt färre personer som råkar ut för benbrott, armbrott osv. tack vare värmeslingornas effekt.
19.00
Var och hälsade på min son i Stockholm i vintras och stod på balkongen och studerade upplägget snöjröjarna hade. Först kom en traktor och plogade vänster sida av vägbanan mycket slarvigt eftersom han inte la an skopan ordentligt mot vägen. (Det sliter skopstål) sen åkte han vidare trots halva vägbanan oplogad. Efter nån timme kom en sandbil och sandade över hela skiten, halvplogat som oplogat. Till sist efter en stund kom en bil och sopade vägbanan. Aldrig sett nåt värre. Okordinerat, slarvigt och i helt fel ordning! Min son sa att detta är vardagsmat. Själv lägger jag alltid snöskyffel i bilen när jag åker till Stockholm då snöröjning är så sjukt dålig och staden har noll uppföljning. Bedrövligt dåligt.
19.10
Jag går på cykelbanor eftersom de är helt snöfria (nästan som golv) i stället tör att pulsa och halka på gångbanor och trottoarer. Var rullstolsburna, äldre personer och de med barnvagnar tar vägen är för mig en gåta. Snöröjning i Stockholm borde kallas något annat eftersom det inte lever upp till namnet.
19.10
Som nyinflyttad på Rinkebyterassen så har jag och flera till klagat på det totalt bristande snöröjning o halkbekämpning sen mitten av januari. Inte mycket som hänt! Har det plogat så har de plogat vall mot bilarna. Städdagar fanns inte en snlröjare synlig heller.
Nu är det vinterns sopor och skräp som vi brottas med utan framgång!
19.27
Den kommunala snöröjningen kostade väsentligt mer. Man får vad man betalar för. I Huddinge har snöröjningen fungerat mycket bra.
20.32
Om fuskarna fick betala tillbaka hela det årsfakturerade beloppet + en straffränta istället för att få ett "fy skäms" skulle det nog skötas bättre....
21.46
Eftersom cykelbanorna är isfria medans trottoarer och gator är oröjda från snö, is och slask, så kan man ana att det är de sk ’miljökämparna’ som är i farten. Samma slags varelser som förordar att städning inte behöver ske på hotellrum och vandrarhem, och att det inte ska finnas spolvatten i toaletter. Jag har ingen som helst respekt för dessa, och de flummiga tramsiga budskap de ska tvinga på folk. De ser hellre att folk ska bryta armar och ben än att det får finnas vägsalt på gator och vägar, och inget grus på trottoarerna. Varför är snöröjning i ett land som Sverige så svårt att få att fungera, jag frågar återigen, vad är den egentliga orsaken? Har pengarna gått till något annat, och har vi medborgare tillfrågats om prioriteringarna?
22.01
Attention MP
Ni jobbar på Kungsholmen, eller hur? Hur svårt kan det vara att ta en promenad runt stadsdelen och se hur det ser ut ??
Jag led med alls äldre med rullatorer som försökte ta sig över Drottningholmsvägen vid Fridhemsplan, Ni borde skämmas över hur behandlar invånarna.
Sänker ni kommunalskatten till hångtrafikanter för som jag förstår går alla pengar till cyklisterna.
Jag hoppas innerligt att du DH avgår frivilligt!