SVT rapporterade · Liverapportering: Åtalade busschauffören hörs

God morgon. I dag liverapporterar vi direkt från Borås tingsrätt då den åtalade busschauffören ska höras.
08.57
Hej och välkomna till dagens liverapportering från rättegången om bussolyckan i Härjedalen. Idag är det den femte dagen på rättegången och busschauffören ska höras. 
08.59
Vi är på plats i Borås tingsrätt och väntar på att bli insläppta i rättssalen. Det är fullt med folk - många ungdomar och anhöriga till offren i olyckan som spänt väntar på att få komma in i salen. Om några minuter börjar förhandlingarna.
09.04
Nu har alla tagit plats i salen och förhandlingarna inleds.
09.05
Busschauffören inleder med att berätta om sin erfarenhet som busschaufför. "Jag kör mest skoltrafik" säger han.
09.07
Han berättar att han även har gjort en del "beställningstrafik", så som bussresan till Härjedalen var. Fyra-fem gånger om året brukar han köra denna typen av resor, berättar han.
09.09
Han får frågan om hur stor erfarenhet han har av att köra dubbeldäckare. "Nästan sedan jag började köra buss har det varit mycket dubbeldäckare" svarar han.
09.10
Busschauffören berättar att han även har kört just den dubbeldäckaren som gick av vägen vid olyckan tidigare.
09.12
Nu berättar han om händelseförloppet inför resan. "Det är ingen lätt resa, så man vilar lite extra. Jag sov lite extra inför resan" säger han.
09.13
Han berättar att han kände sig pigg inför resan.
09.17
 
"Vi åt innan vi åkte iväg" säger han. Sedan var det meningen att han skulle ha ätit på en besinmack i Filipstad som han känner till. Men den var stängd just den här kvällen. 
"Jag hade tänkt att äta på vägen. Dricka en kopp kaffe, som man brukar" säger han. 
 
09.18
Han berättar vidare om förberedelserna: Att han packade väskan, men inte med mat.  "Jag brukar inte äta nattetid" berättar han.
09.23
Nu berättar han om händelseförloppet inför avfärden vid skolan i Mark. Först blev det strul med nycklarna, så han blev sen och hann aldrig gå igenom bussen som han brukar. "Packa så långt fram i lastutrymmet tänkte jag" säger han om hur de skulle packa för att få jämn viktfördelning.
09.26
Efter tre timmar stannade de en första gång, i Filipstad. 
"Kände du dig trött då?" frågar åklagaren 
"Nej, nej, nej" svarar han. 
 
09.26
Han passade han på att sträcka på benen, berättar han.
09.27
Sedan fortsatte färden norrut. "Efter Mora började det hoppa och gunga lite grann. Det var mycket tjälskador, men de syntes mycket bättre" säger han.
09.28
Han var därför tvungen att anpassa hastigheten, till 50-60 km/h, under vissa sträckor.
09.28
Mellan fyra och fem mil norr om Mora blev vägen svårare.
09.29
"Man får passa bussen bättre när det hoppar hit och dit"
09.31
Därefter var vägen inte bra, men ok, säger han.
09.32
Sedan tog de ytterligare 15 minuters paus.
09.33
Nu till när bussen gick av vägen: "Bussen gungade till på höger sida. Sedan kom framhjulet utanför asfaltskanten. Sedan försökte jag få tillbaka bussen. Men det gick inte att få upp den. Det är vad jag kommer ihåg"
09.33
"Jag kände hur det gungade till bak. Det kände jag. Jag försökte styra upp från kanten, men det gick inte" säger han.
09.35
PÅ frågan om varför bussen gungande till säger han att han inte kan svara: "Det kan jag inte, men det var ju de tjälskadorna som var innan."
09.36
Förhöret väcker känslor: flera gråter och tittar bort från skärmen.
09.38
Han berättar vidare att man inte tror att det ska vara hål i vägen där det är tillåtet att köra i 100 km/h.
09.38
"Jag drar i ratten så mycket som möjligt uppåt. Sen svartnar det. Sen minns jag inte något förrän jag hänger i bältet" berättar han.
09.40
Åklagaren återgår till om han var trött vid olyckstillfället."Jag var inte trött. Det går inte att vara trött när man måste parera hela tiden. Man kan inte koppla av alls" säger han.
09.40
Chauffören berättar vidare att han tyckte att vägen var för smal för hastigheten.
09.42
Han säger också att den skidboxen som satt monterad på bussen gjorde den baktung.
09.43
Men att den inte varit så baktung att han behövde packa om.
09.43
Nu har målsägandebiträdena ordet.
09.51
Målsägandebiträde Marcus Josefsson anmärker på att busschauffören i tidigare förhör har gett olika uppgifter från i tingsrätten. Han anmärker på att han i förhör har sagt att bussens framhjul lättade från marken i guppen. Det vill målsägandebiträdet ha en förklaring på. Busschauffören berättar det känns som om bussen lättar, men inte att den lämnar asfalten.
09.56
Josefsson frågar om när bussen gick av vägen. Vad han gjorde när han kände att bussen började gå av vägen. "Det svartnar för ögonen. Jag ser ju vägen, men känner att bussen börjar gå ut utanför kanten" berättar han. 
"Vad gör du då?" frågar Josefsson. 
"När hjulet går utanför kanten försöker jag få upp det igen" svarar han. 
09.57
Han berättar vidare att han inte är säker på att han bromsade när bussen gick av vägen, men att han borde gjort det.
10.01
Nu har målsägandebiträde Scholander ordet. Hon läser ut ett tidigare förhör med busschauffören. Hon säger att han i förhör har sagt att vägen var sämre före Orsa, men idag säger han annorlunda. Hon säger att han idag säger annorlunda om tjälskotten än vad han gjort tidigare i förhör. Busschauffören berättar att han inte kan svara på varför det har blivit så.
10.03
Nu frågar hon om avåkningstillfället. 
"Bussen går ju inte av vägen av sig själv. Hur gick det till?" frågar SCholander
"I och med att den gungar till. Jag ska sedan parera det, och det gick inte" svarar busschauffören. 
10.09
"Var försvinner minnet och var återkommer det? frågar Scholander.
"Det kan jag inte säga, jag har varit borta en stund" svarar han. 
"Vad är det som gör att du tror att du varit borta en stund innan bussen välter? Kan det vara att du somnade in?" frågar Scholander. 
"Nej, nej, nej" svara han. 
 
 
 
10.12
Nu läser hon upp vad han svarade i tidigare polisförhör. Hon anmärker på att han då har svarat att han inte vet om han har somnat till när bussen gick av vägen, men att han idag är bergsäker. 
"Jag vet att jag inte somnade" svarar han.
10.13
Han får flera frågor kring hur han idag kan vara så säker på att han inte somnade. Han svarar att han vet att han inte har somnat.
10.14
"Du visste det inte då - 2017. Men 2019 vet du det?"
"Ja," svarar chauffören.
10.17
Nu är det sista målsägandebiträdet Lars Engstrands tur att ställa frågor.
10.19
Han ställer frågor om om det var ett stressat körschema. Engstrand menar att det kan påverka körförmågan och trötthet.
"Nej, det var ingen stress eller press" svarar busschauffören. 
 
10.21
Målsägandebiträde Josefsson vill ställa ytterligare frågor. Han frågar om hur chauffören upplevde hastigheten. 
"När det blev lite guppigt då sänkte jag ju hastigheten. Men jag tyckte det va konstigt att det var 100 km/h på den sträckan" svarar busschauffören. 
10.21
Nu bryter vi för paus. Förhandlingarna återupptas om 20 minuter.
10.44
Nu släpps vi in i rättssalen igen. Strax börjar förhandlingarna igen.
10.45
Sist in är den åtalade busschauffören som nu sitter på sin plats.
10.46
Nu är det busschaufförens försvarsadvokat Ulrik Smedberg som har ordet.
10.51
Han frågar busschauffören om han brukar ha med sig matsäck vid den här typen av resor. Och om han var hungrig under resans gång. 
"Kände du dig hungrig? Var du törstig?" frågar Smedberg. 
"Nej" svarar chauffören.  
 
10.52
"Upplevde du att du var trött vid något tillfälle av resan?"  frågar Smedberg. 
"Nej" svarar chauffören.
10.53
Busschauffören svarar vidare att han inte vet varför bussen betedde sig som den gjorde. "Den bara gungade till" säger han. 
"Drog den liksom åt höger" frågar Smedberg. 
"Ja" svarar chauffören. 
10.54
Försvarsadvokaten frågar om det kan vara så att han nickade till. 
"Nej, det märker jag med en gång" svarar busschauffören. 
10.55
Nu tar Åklagare Mikael Bäckström ordet.
10.57
Han frågar om att chauffören i förhör har sagt att hjulen ska ha lättat från marken. Och att busschauffören idag säger att bussen inte lämnade marken.
10.57
"Så bussen har inte lättat marken?" frågar Bäckström. 
"Nej, den har inte lättat från vägbanan" svarar busschauffören. 
11.01
Nu blir det paus igen och efter lunch kommer det att bli förhör med den sakkunnige.
11.05
Efter lunch kommer en sömnexpert att höras. Det är utifrån en modell som sömnexperten har tagit fram som åklagaren menar på att han kan visa att busschauffören varit trött.
11.11
Vi är tillbaka vid klockan 13.15.
13.04
Vi är tillbaka i Borås tingsrätt där den åtalade busschauffören idag hörs. Utanför rättssalen börjar det bli fullt med folk som väntar på att bli insläppta.
Om tio minuter drar förhandlingarna igång igen.
13.18
VI har precis blivit insläppta igen och folk tar plats i rättssalen.
13.21
På videolänk från Stockholm har rätten kontakt med professor och sömnforskare Torbjörn Åkerstedt.
13.23
 
Kammaråklagare Mikael Bäckström börjar ställa frågor till sömnforskaren kring vad sömnhet och trötthet är.
 
 
13.25
Professorn förklarar det tekniska kring hur människan somnar.
13.27
Han skiljer på trötthet och sömnighet och trötthet. Han menar att sömnighet går att mäta. Trötthet däremot är svårare att mäta.
13.28
Han berättar vidare att hjärnan måste stänga av i 3-4 sekunder för att köra av en väg.
13.29
Nu ställer Bäckström frågor kring självskattningsskalan för trötthet, Karolinska Sleepiness Scale. Den går från 1-9, där man vid 7 får svårare att uppfatta sin omgivning.
13.30
Haverikommissionen har genom modelleringar fått fram att chaufförens trötthetsnivå varit över sju på skalan vid olyckstillfället.
13.35
När man använder sig av trötthetsskalan tar man hänsyn till olika variabler - tid på dygnet och sömnkvalité. Med det menas vilken sömn man har fått dagen före man ska nattköra. Även mörker och raksträckor tas det hänsyn till.
13.44
Det har framkommit att chaufförens trötthet varit på över sju på skalan. Professorn förklarar att de flesta förare kör av vägen när de är på en nivå över åtta på skalan.
13.44
Nu tar målsägandebiträde Josefsson ordet. Han ställer frågor kring hur professorn bedriver sin forskning. Han frågar också om hur viktigt det är med föda när man ska köra.
"Man brukar klara en sådan här körning om man får i sig koffein. Det viktiga här är koffeinet" säger professorn. Mat är inte lika viktigt. Om man äter för mycket kan man bli tröttare, enligt forskaren. 
 
 
13.47
"Vid den här tidpunkten på dagen kommer man vara mindre uppmärksam, och tröttare" säger sömnforskaren. Han pratar alltså utifrån genomsnittliga värden för trötthetsskalan.
13.50
Nu tar målsägandebiträde Scholander ordet och ställer frågor kring trötthetsstudierna. 
"Alla människor kommer vara ordentligt trötta vid den här tidpunkten, är det så?" frågar hon forskaren. 
"Ja" svarar han. 
13.52
Vidare frågar hon om att det är möjligt att chauffören inte har känt sig trött under resan, som han har uppgett. 
"Det ytterst ovanligt, extremt ovanligt" svarar han. 
13.53
Nu är det försvarsadvokat Smedbergs tur att ställa frågor kring hur professorn kommit fram till busschaufförens trötthetsnivå.
13.59
Han frågar utifrån vilka faktorer som modelleringen utgått ifrån. 
Smedberg frågar professorn  om dagsljus påverkar vilken trötthetsnivå man befinner sig på. På det svarar professorn att ljus skulle göra föraren mindre trött. Samtidigt framkommer det att professorn inte är säker på om det varit mörkt eller ljust vid olyckstillfället.

 
14.02
Smedberg frågar om hur en smal väg påverkar tröttheten. Professorn svarar att en smalare väg skulle göra en förare mindre trött.
 
 
14.02
Det går inte att slå fast att insomning har skett: "Det finns inga direkta bevis för insomning" säger sömnforskaren.
 
14.03
Smedberg: "Hur påverkar en rast trötthetsgraden?" 
"Man blir piggare av en rast, men snart återgår man till sömnighet igen" svarar forskaren. 
14.06
Sömnforskaren bedömer att busschauffören befann sig på 7.2 på trötthetsskalan vid olyckstillfället.
14.15
"Han man nedsatt koncentration och vaksamhet om man befinner sig på 7 på skalan?" frågar målsägandebiträde Josefsson. "Ja" svarar professorn. 
 
 
14.15
Samtidigt säger sömnforskaren att den stora risken att somna är vid åtta på trötthetsskalan.
14.20
Målsägandebiträde Engstrand frågar om det har betydelse om man brukar köra dagpass plötsligt kör ett nattpass. Och på det svarar sömnforskaren att det har det.
14.22
Nu avslutas förhöret med sömnforskaren, och förhandlingarna är slut för i dag. Därmed avslutar vi vår liverapportering för i dag. 
Rättegången fortsätter på måndag igen klockan nio, då bland annat fler sakkunniga ska höras.