SVT rapporterade · Vad skulle få dig att åka mer kollektivt?

07.55
Sänk priset så.det lönar sig att åka även kortare sträckor !
07.55
Jag har börjat åka buss och det är supersmidigt. Men eftersom familjen har en bil som bara står hemma på vardagarna blir det billigare att köpa bensin än busskort. Är det rimligt? Jag åker buss för miljöns skull men har egentligen inte råd🙄
07.55
Tätare trafik så att du inte behöver vänta och snabbare turer.
08.03
Billigare och förmånliga priser. Det lockar flera. Plus tätare trafik
08.03
Sänk priset och tätare turer även under helgen. Forsheda.
08.03
Lägre pris så det blir billigare för mig att ta bussen än att ta bilen, vilket det inte är idag. Det hjälper inte att bara göra det bökigare att ta bilen, man måste samtidigt locka folk att ta bussen, t.ex. med lägre priser och tätare turer om man vill att folk ska välja kollektivtrafik.
08.08
Smärtgränsen för hur länge man har lust att vänta går vid 10 min. Sedan är 30-40kr per resa alldeles för dyrt.
08.08
Jag ska åka buss från Kalmar till Öland bara om det ska kosta 10-15 kronor enkel resa. Sedan det ska inte ta dubbelt så mycket tid att åka med buss. Det ska vara tvärtom. Plussar man tiden för att cykla till busshållplats och väntetid på bussen, då tar det 1,5 timme hela resan istället för 30 min med bil. Det blir ju 2 timmar om dagen bortkastad tid. Nej tack.
Och så vill man känna sig trygg på bussen när man åker på kvällen.
08.08
Finns bara ett sätt att få mig och de jag känner att åka kollektivt och det är genom att göra det kostnadsfritt för resenären, genom att lägga kostnaden på skattsedeln.
08.08
Sänk priset den är super HÖG ! Och det behövs tätare buss trafik i städer annars är det inte
lönsamt eller blunda sig till miljö vänlig klotet...o.s.v
08.09
Lägre priser så att det skulle löna sig att ta bussen!
08.13
I Skövde åker pensionärer utan kostnad.
08.15
I princip alla vill ha billigare resor så att de ska välja buss framför bil. Med politikers logik så kommer det istället innebära höjda bensinpriser.

Kan man inte åstadkomma hyffsat bekväma och billiga resor när man har monopol på stadstrafiken så är något fel.
08.16
Billigare och tätare trafik för just nu är det propp fullt
08.52
Bättre trafiksäkerhet! genom tydligare regler för lastutrymmet. Idag blir det bråk o förseningar mellan resenärer då vissa tror att rollatorer o barnvagnar har företräde till lastutrymmet o kräver att shoppingvagnar ska staplas på säten eller ställas i gångarna o blockera utrymnings vägarna! Ytterst få chaufförer tar ansvar för denna säkerhets risk. Det är helt orimligt att tro att man ska åka kollektivt med livet som insats, eller riskera att bli avslängd längs vägen då fler barnvagnar vill kliva på.
08.53
Fler bussar på helger. TVÅ bussar på en hel dag mellan jönköping och gislaved på en lördag eller söndag???????
08.53
I Göteborg och flera andra områden åker seniorer gratis vissa tider dagtid Det är en bra idé tycker jag Tomma bussar är inte bra
08.53
Våga testa nya linjedragningar. Anpassade linjer så att de inte behöver stanna vid alla HP. Studera potentiella resenärer och målpunkter. Tät trafik utan tidtabell på vissa linjer där bussen anpassar sig efter framförvarande buss (GPS). Anpassa tidtabeller så att de stämmer överens med tågtider. Planera förbi flaskhalsar i centrala Jönköping (alla ska inte dit).
08.53
Förr var det busstrafik mellan plats A till B. Det berodde på att mer människor bor där. Plats C var inte intressant, de fick nöja sig med en mjölkbuss som kom ibland. Pendeltåg byggdes ut och med tiden allt mer frekvent för platserna A & B. Allt fler människor flyttade ut till plats C. Vid plats C går än idag mjölkbussen med ungefär samma schema. Förutsättningar finns inte att åka kollektivt.
08.53
Vi på Bymarken som pendlar till Habo måste ta oss till Stationen eller Strandängen detta gör att man tar bilen istället. Det finns en ficka på Korteboägen ( innan Mäster Gudmundsparken) som än gång har varit busshållplats varför används inte den? Då skulle trafikstockningar på Korteboägen från City iallafall underlätta.
Sänk priset, stanna på de busshållplatser som finns. Gör det enklare för att vi ska åka kollektivt.
08.53
Jag skulle åka buss om det var billigare. Just nu är det alldeles för dyrt och inte lönsamt att åka buss. Sen skulle jag önska att bussarna gick lite oftare, för dom är ofta fullproppade så man får stå upp! Sä billigare och oftare.
08.53
På landet finns inget alternativ till egen bil vilket många inte förstår. När jag ska åka längre sträckor fungerar tåg bra från Aneby. men varför ska det vara så skitigt ombord? Att stå och vänta på en svinkall blåsig perrong är heller ingen höjdare. Politiker och högre tjänstemän åker nog aldrig tåg, Dom har ju skattesubventionerade tjänstebilar.
08.53
Om det gick bussar där jag bor med. Har nu 6 km till närmsta hållplats.
08.53
Vore lättare om det gick några bussar
09.15
Om det vore helt Gratis, som det finns andra länder som har och som prioriterat det för miljöns skull, så skulle det bli en stor förändring !
09.15
Halverat pris skulle öka resandet.
09.15
Bättre kommunikation till och från småorter även på helger. Anropstrafik.
09.15
Under senaste åren har jag åkt buss till jobbet, funderar starkt på att ta bilen framöver. 725kr för 20 gångers kort sjukt
10.11
Hela nya Bränninge området i Habo saknar bussförbindelse. Något för politikerna att ändra på.
10.11
Billigare resor, det är hela grejen
10.11
Att studentkorten fortfarande är så dyra är skamligt!
10.11
Avskaffa månadskorten. Inför maxpris per dag när man betalar löpande som motsvarar månadskortet.
10.11
Direkt buss från Habo till Ryhov.
10.11
Skulle aldrig åka buss med dessa dyra månadskort,billigare o ta bilen,halvera kostnaden så ska jag tänka på det!
10.11
Gratis är gott
10.11
Om det vore gratis och att det fanns småbussar som gick i skytteltrafik.
10.11
Du kan inte äga och köra bil fram och tillbaka till jobbet för 715kr p/månad. Om du räknar med allt är bilen dyrare.
Och visst, bussen kommer inte överallt men man kan också kombinera. Mer och mer kommuner anlägger nya pendelparkeringar.
Att åka kollektiv beror mest på viljan. Vill man inte då finns det alltid bortförklaringar.
//Rob
10.12
Att seniorkortet gäller från det år man fyller 65
Alltså bli folkpensionär
Det skulle bli klimatsmart
Fler skulle låta bilen stå eller rent av sälja den
Hoppas det kan bli så
10.12
Tätare och billigare ska det vara om jag ska välja åka buss(bor inte i stan föredrar bilen framför bussen just nu) och dessutom ska inte en 7åring betala 18kr lika mycket som en ungdom på 18år (18kr ) för enkel resa 😱, visst finns ungdomskort (månads kort 190kr för ungdomar) men vi väljer bilen före bussen. Sen ska priset för 65+ och 70+ också vara lika pensionärer som pensionär eller finns det skillnad ja på åldern men överhuvudtaget tycker det får inte kosta mer än 400-500kr /månadskort, billigare priser åt alla och förstör inte staden för att bussarna ska komma fram för att hålla tiderna, ( det gör de inte ändå alla gånger)alla väljer ändå inte åka kollektivtrafik tyvärr. Sen ska alla få samma möjlighet stadsfolket,folk som bor på landet tätorter m.m bygg fler hållplats tillgängliga för alla och tättare turer
10.28
Kör borde ta efter andra kommuner som tex: Göteborg där åker alla över 65 alltså pensionärer gratis när det inte är högtrafik.
10.48
20-dagarskortet är nu dyrare än parkering i stan 20dagar (på 35kr-områdena). Kändes som de nyss kostade runt 600kr, hur hänger prisökningen ihop med (obefintliga) inflationen?
10.49
Skattad busstrafik så att en åker med helt enkelt. Annars öka standarderna! Ska en åka buss i jkpg vill en framförallt komma fram hel!!! Busschsufförerna, många av dem, kör ryckigt och fort. Ibland verkar de förvånade över att när en tryckt också vill gå av.
Känns osäkert, särskilt med barnvagn att åka med stadsbussarna. (I regel är långfärdsbussarna mer chill.) Jag menar, de är aldrig i tid så varför köra så fort när det inte hjälper?
Kanske minska press på chaufförerna så att de känner sig mindre stressade?
10.49
The ticket price is really expensive, at least for Zone 1. While the whole country urges for environmental friendly solutions for transportation, I think, it would make more sense to reduce the bus ticket prices and encourage everyone to take public transports.
10.52
Byt bussen mot spårvagn i Jönköping så skulle det kollektiva resandet öka. Det är inte främst priset som gör att folk tar bilen istället utan det handlar om bekvämlighet och turtäthet men mer buss ökar inte resandet i en stad som Jönköping utan det är spårvagn som behövs, spårvagn är ett attraktivare sätt att resa på än buss.
10.52
Kul att det är så många som tycker till och spännande med nya förslag på färdmedel.
11.33
Värme i busskurer på vintern.
11.33
Bor i Forserum och jobbar i Eksjö. Det är helt omöjligt att pendla. Tar alldeles för lång tid och har för få avgångar!
11.33
Det nya pensionärskortet, blir inte billigare om man inte åker varje dag. Och jag tror inte att pensionärerna åker varje dag, då ligger det ju bara där och pengarna brinner inne. G-B Palm
11.33
Billigare busskort
11.33
Vågar inte åka buss från jobbet (Ryhov) på kvällarna. Ökad närvaro av tex väktare på kvällar och helger så man som ung kvinna får vara ifred på bussen.
11.33
Nolltaxa är det enda rätta.
11.59
Varför är det 2 zoner i Jönköpings kommun på Länstrafiken? Vi i Gränna, Visingsö och Ölmstad kan bara åka inom Jönköpings kommun på 2 zoner men de som bor i Bottnaryd kan åka ändå till Mariannelund på 2 zoner varför är det så? Det borde vara så att en kommun delas inte i 2 zoner det måste Länstrafiken ändra på.
11.59
Väntar på att reskassa skall nli billigare för 70+.Tror inte busskort är attraktivt för pensionärer som inte åker varje dag och alltså inte får lägre kostnad för resorna.
11.59
Nolltaxa för pensionärer
12.08
Billigare priser för pensionärer. Inte månadskort. Vi åker inte dagligen.
12.08
Fixa busskurer på alla hållplatser! Det saknas på många ställen idag. Det är ganska jobbigt att vänta på bussen utan väderskydd, särskilt på vintern.
12.09
Nolltaxa för pensionärer
12.09
Många som efterlyser nolltaxa, men inget är gratis. Det som behövs är snarare flexiblare biljettsystem, fler direktbussar, fler prioriterade filer för bussar så att det blir ett konkurrenskraftigt färdmedel till bilen.
12.33
Att det var låga priser och mer direktbussen mellan Tranås och Eksjö och mellan Tranås och Jönköping morgon och kvällstid så att fler kan pendla till och från sina arbeten och studier.
12.33
Om det gick. Ingen kollektiv trafik kvällar och helger där vi bor.
12.33
Nolltaxa för pensionärer
12.33
Jag har månadskort för hela regionen för 1200 kr och det är billigt jämfört med att ta bilen.

Pendlar 14 dagar i månaden och resten så använder frugan och familjen det när dom ska någonstans
14.08
Ett billigare månadskort helt enkelt. Nu åker jag på barnvagnskort då jag är FL och det har ett mycket rimligt pris. Men när jag börjar jobba igen är det helt orimligt att lägga drygt 600kr/månaden för att åka 3-4 gånger i veckan. Då blir det bilen, tyvärr.
Önskvärt att ha snabbare/fler bussar mellan Jönköping och Habo.
14.08
Sänkta priser. Jobbar oregelbundet så svårt att utnyttja kortet tillräckligt och kontantkort lönar sig inte heller
14.08
Mycket lägre biljettpriser, helst gratis, för alla! Jag saknar en ordentlig utredning på vad olika rejäla prissänkningsnivåer för alla skulle innebära för skatten. 100%, 50%, 10%. Kombinerat med högre p-avgifter i centrum och fler p- möjligheter utanför centrum förstås.
14.08
Åker buss till jobbet varje dag till Anderstorp ifrån Värnamo. Kostar 725 kr för 20 dagsrsesor. Räcker mer än en månad för mig. Helt ok.
14.08
Att buss 13 i Jönköping synkas bättre med buss 1 vid Elmia och tågen vid Huskvarna station. En snabb koppling av 13 mot buss 1 vid Sanda Gymnasiet. Pålitligare bussar.
14.20
Buss 18 går bara 1 gång/timme fram till ca 20.00. Ännu tidigare slutar lördagsbussarna att gå men värst är det på söndagarna. Då går det inte en enda busstur!!! Man skulle kunna låta bussen till Samset gå en liten extra sväng. Då får man i alla fall 2 turer/timme.
14.35
Nu är ju inte busskorten dyra öht. Obegränsade resor för 6-700 är billigt. Det som behövs för att öka attraktiviteten är tätare avgångar, finare bussar och bussar som går i tid
14.53
Bor man lite utanför en större stad, är det fullkomligt omöjligt att någon buss passar så man kan åka Både Till jobbet och Hem från jobbet. Helger går det överhuvudtaget ingen alls. Häst kanske?!
16.10
När man bor i Habo så är det dyrt att åka fram och tillbaka. Man skall ju tänka på miljön. Men är det dyrt så tar man ju bilen tyvärr.
16.10
Om det vore billigare, o att man som sjukpensionär skulle få åka för samma pris som seniorer.
18.08
Jag bor i Göteborg här kostar månadskortet inom Göteborgs kommun 640 kr.
18.08
Snabbussarna från Värnamo/Skillingaryd borde ha ett stopp vid Ryhov/A6
18.08
Billigare månadskort och bättre (pålitliga) förbindelser. Många gånger väntar inte busschaufförerna på varandra trots att jlt-appen själv rekommenderar vissa sträckor och byten.
19.30
Det är alldeles för dyrt att åka buss i Jönköping. Månadskortet har man inte råd att köpa och därmed bli det mindre kollektivtrafik. Som sjukpensionär blir man isolerad när man inte har råd att ta sig runt i kommunen.
Ni som kan ta bilen så kommer ni fram i tid.
19.30
Jag tycker att bussar ska vara bekvämare när det gäller bussar som åker längre sträcka än en zon.
19.30
Billigare månadskort. Trevligare chafförer och fräschare bussar. Men prio ETT sänk priset på månadskort!
19.31
Många i chatten verkar jämföra busspriset enbart med bränslekostnaden för bilen o ev parkeringsavgift. Kostnaden för bilen är långt mycket större än så, det vet alla bilägare. Köper man ett årskort för en zon av Jlt blir dagskostnaden ca 18 kr. Tycker inte att det är dyrt, men ska man dessutom ha bil, så blir det ju dyrt.
19.54
Att det går bussar.
19.54
Billigare resor
19.54
Bättre samordning vid bussbyten så att anslutning mellan olika linjer väntar in nästa buss
19.54
Billigare busskort!!!!
21.45
Orimligt höga priser på buss från Habo till Bankeryd 67kr från en zon till nästa, sträcka 4km. Åker man däremot från Bankeryd till Jönköping kostar det bara 30kr !! Vad ligger bakom denna prispolitik-orättvist och inte seriöst....
21.45
Billigare priser
21.45
Billigare busskort!!
21.45
Inkomsten sjunker ju drastiskt när man får pension så betydligt billigare för pensionärer
21.45
Gratis buss som dom har i Kiruna kommun
21.46
Billigare resor naturligtvis. Det måste ju löna sig att åka kollektivt.
21.46
Priset är helt okej, det motsvarar ungefär en tankning för en bil. Hur länge, både i tid och sträcka (framför allt om man tänker stadskörning), räcker en full tank? Definitivt långt ifrån en månad i alla fall.
Bilen är mycket dyr i drift, ändå väljer vi den framför kollektivtrafik. Flexibiliteten? Friheten att inte vara styrd (av tider/tabeller)?
21.46
Billigare busskort för vuxna!
21.46
Tyvärr kommer det aldrig att fungera när jag bor långt ut i skogen och har 5 mil enkel väg till jobbet. Om bränsle priset stiger så mycket så att jag går back av att jobba får jag tänka i banor om att sluta arbeta. I dagsläget kostar bränslet till bilen ca 4000 i månaden. Klaga inte över ett busskort runt 1000 med fritt antal resor.
21.46
Det borde vara billigare! Tycker dessutom att det är bedrövligt att en enkelbiljett i mobilen kostar mer än en enkelresa med kontoladdning. Dessutom borde bussarna gå oftare, exempelvis endast en gång i halvtimman på kvällar och söndagar upp till mig på Dalvik, vilket väl får räknas som relativt centralt. Och live-tiderna på hållsplatserna stämmer oftast inte, irriterande.
21.46
Hade kunnat tänka mig att betala mer, men eftersom det inte satsas på sydöstra delen av länet så finns det ingen lokaltrafik att åka med.
21.46
Det är ju rätt sjukt att Jönköpings kommun som helst vill förbjuda biltrafik i city gör så att det blir dyrare att ha ett busskort än att hyra en mellanklass bil samt betala över 500kr i månaden i parkeringsavgifter! Dessutom är det så krångligt att åka kollektivt med tex dumma restider så fler väljer bilen även om det bara är någon kilometer dit man ska!
22.14
Jag vet inte om jag kan åka mer kollektivt än jag gör. Jag gör det nu och har gjort det i hela mitt liv. Och jag vill alltid betala för mina resor. Därför blir jag smått upprörd när kortläsaren inte fungerar och busschaufförer viftar en vidare in i bussen. MEN MEST UPPRÖRD BLIR JAG NÄR JÖNKÖPINGS LÄNS KOLLEKTIVTRAFIK INTE HAR FUNGERANDE TOALETTER PÅ TÅGRESA MELLAN JÖNKÖPING OCH VÄXJÖ - och jag tvingas betala fullt biljettpris. Förseningsersättning kan man få men inte ersättning för nerpissade byxor och förstörd kväll i Växjö (fredagen den 22 mars 2019 med avgång Jönköping 15.31.)
Och den trevliga personalen som tar emot en på tåget i Jönköping nämner inget alls om att toan är avstängd trots att resan är 2 timmar lång. Nää - det får man besked om först när man är i Moheda- och inser att toaletten inte är upptagen hela tiden UTAN UR FUNKTION. Det är för djävligt.
22.14
Bilen har bekvämlighet, frihet, avskildhet, oberoende... Och bussen har - ja vadå?
22.14
Senior borde vara från 65 år
22.14
Gratis stads o länstrafik för 65+. Finns bl a Göteborg, Kalmar. Då finge bilen stå
22.14
Galet vilka priser det är för att åka buss i Jönköping. Jag övervägde att vara utan bil när jag flyttade till Jönköping, men när busspriserna är så dyra är det värt att lägga bara lite lite mer pengar per år för att få den friheten man får med bil.
22.14
Busskortet är alldeles för dyrt, speciellt när man har låga inkomster. Man kan bli isolerad!!!