SVT rapporterade · Vad tycker du om elsparkcyklarna?

Knasiga parkeringar, en olycksrisk eller ett smidig sätt att ta sig fram på? Dela med dig av dina åsikter och erfarenheter av elsparkcyklar här!
Vi tackar för era kommentarer här! Nu stänger chatten.
18.51
De susar ljudlöst genom staden. Lämnas vind för våg i princip överallt. I slottsbacken och på gågatorna i Engelska parken hör man de inte komma. Säkrast är man som gångtrafikant om man går ute på kanten. De är nog här för att stanna så det är inte mycket att oja över. Däremot skulle etikettregler för hur man går och trafikerar cykel och gångvägar uppdateras i hela landet.
18.51
Mest är det elscootrarna fantastiskt smidiga som transportmedel i stan, som komplement till andra kommunikationer. Så är det ju skoj att köra också - bara lite knepigt med hjälm och åldersgräns då... :-O
18.51
Vilket problem löser de?
De ersätter inga bilresor, inga cykelresor.
Rimligen ersätter de kollektivtrafikresor och promenader.
Detta till priset av en hiskelig miljöförstöring (kort livslängd, mycket batterier.) och ett förfulande av staden.
Samt en risk på cykelbanorna pga vingel och slängda kickbikes.
18.53
Tycker det funkar väldigt smidigt! Dock kan det ibland vara svårt att hitta dem då det inte finns tillräckligt många.
18.57
Rätt onödig pryl som fyller få behov
90 minuters kollektivtrafik motsvarar ca 20 minuters sparkcykel om alla uppstartsavgifter medräknas.

Ohållbart nöje
18.57
Onödigt påfund. Lånecyklar i ställ finns överallt, jättebra! Men sparcyklar är för barn, känns som en hypad modegrej. Går lika fort att promenera. Dessutom slängs de lite härodär till fara för synskadade m fl. Fixa fler cyklar istället, även med fotbromsar!
18.57
Nu ställs de lite överallt o ofta mitt på trottoarer med risk för att gamla, synskadade o även alla andra snubblar över dem. Annars verkar det vara ett smidigt sätt att ta sig genom stan.
19.09
Varför förbjuder de inte skiten? Leksaker har inte på cykelvägarna att göra.
19.09
I HOLLAND BELGIEN ÖSTERIKE har de ingen biltrafik i innerstan därför kickbikes vios veons eller vad nyteknik heter vet man att de måste kopplas till androidapp skulle folk inte köpa dem i så stor utsträckning i svenska städer tror jag ungdommar skulle gå istället för att lagra FETMA Skamligt att inge unga kan gå istället för att åka på allt eller skjutsas av föräldrataxi !!! ser hellre att pensioner åker kickbikes deras knän skonas jämfört att trampa cykel , ha det gött , hälsning Susan Göteborg.
19.10
LIVSFARLIGA varför går inga ungdommar längre kör in på Ullared med sådana kör in fiaten i butken snart inga elbilar in i butikerna räcker med permobilen som skadat mig i mina ben fick skadestånd kan inte folk gå längre inte ens på TOA ? Skamligt man hör inte veon permobilen elcykeln sparken jag menar att polisen skulle även DEM gå vad tog de vägen ingen klagan på våra ungdommar POLISEN värre VUXNA barn föredömme men de värre beteende tar bilen sparken veon leksaken även på toa SKAMLIGT min välsignelse Susan
19.14
Mkt svårt att få igång, gav upp, taskiga instruktioner trots hjälp från ungdomarr
19.26
Idiotiskt! Med tanke på överbeläggningar på akuten och alla personskador det för med sig. Det blir dyrt för samhället.
19.27
Jag undrar om företagen betal staden för att ställa ut sin varor på våra trottoarer eller om deras affär är subventionerad av staden ? typ jämför med om jag skulle öppna en affär på gatan och sälja något.
19.27
Fungerar jättebra för mig. Tar mig till jobbet med en elscooter istället för att köra bil, i vart fall när vädret e bra och det inte finns grus. Cykla kan man ju oxå göra men jag vill inte vara svettig och trött när jag kommer till jobbet.
19.27
Helt för tidsandan🤩
19.27
Dessa prylar är inga problem. Med min offroad motorcykel kör jag bara över dem varhän de blivit slängda=)
19.27
Det känns alldeles för mycket som att den avgörande tanken är att lämna ekipaget på samma sätt som riktigt små barn lämnar leksaker mitt på golvet när de grips av en ny impuls. Riktigt små barn har dock inget ansvar. Undantaget att dessa sparkcyklar knappast löser ett viktigt transportbehov för många människor, enbart göder företagen bakom iden, knappast är ett gott miljöbidrag, är det möjligen ytterst hajpat för en 21- åring, eller ett mycket litet barn som ännu inte skall förstå ...
19.43
Borde förbjudas .
19.43
De står på alla möjliga och omöjliga ställen, en del slängda mitt på vägen så det kan vara svårt att passera på cykel. Varför har de inte stationer med ställ som cyklarna har? Då skulle de inte skräpa ner så utan stå trevligt som cyklarna gör.
19.43
Olyckor sker för att elsparkcyklarna rör sig på trottoarer och cykelbanor bland fotgängare och cyklister. Avsätt en del av bilvägen för elsparkcyklarna och låt dem färdas där istället.
19.48
Ett väldigt praktiskt fordon att åka till och från affär eller vänner där avstånden är korta. Häng ICA-kassen på styret inga problem.
20.07
En gåta att de är tillåtna.
Är ju inget annat än leksaker att slå sig på.
Det finns ju både cyklar och elcyklar när det är för långt att promenera, som dessutom är bra för hälsan och miljön!
Mer prylar och batterier, köp och slängsamhället.
Myndigheterna är inkonsekventa som vanligt.
20.34
Jag skakade mig rejält idag när jag använde en elsparkcykel, trillade när jag åkte ned för en backe, skadade mina händer och fick min fina jacka och mina Jeans förstörda
20.34
Absurt att de kan förekomma på alla platser i stadsmiljön idag ! Vad säger Synskadades Riksförbund om alla slängda/ställda elsparkcyklar precis överallt i stadsmiljön ? Eller är det bara s k modern marknadsföring ?
Varför är det tillåtet idag att åka två stycken på en elsparkcykel i gångbana/cykelbana/vägbana ? Blir det dubbdäck efter den 1 oktober ?
20.35
Jag använde en elspracykel idag som slutade att fungera precis på samma sätt som för honom i artikel, men det inträffade dock när jag var stilla.
Startade Scootern igen och åkte ned för en backe bromsade och det blev en kraftig inbromsning vilket resulterade i att jag slog mig på mina båda händer och ett knä, samt att min jacka och mina jeans blev förströrda detta var en väldigt jobbigt händelse.
20.44
Säkert jättepraktiskt men trots att de vad jag förstår inte ska gå att hyra ut till minderåriga ser jag ungdomar i yngre tonåren fara runt på dem. Två killar, kanske 13-14 år, blev näst intill överkörda av en buss eftersom de inte såg sig för ordentligt. Ställer mig tveksam till säkerheten.
21.15
Har inte använt någon men ser hur de snabbt förvandlar lugna områden till stökiga. När ett flertal sparkcyklar ligger på gatorna eller lutade mot väggar så blir området fulare (i min mening). Dessutom störigt att vara tvungen att gå ner från trottoarer på grund av dessa cyklar när man går med barnvagn.
21.15
Ett ofog i trafiken, precis som alla cyklar, mopeder och motorcyklar. Förbjud dessa hemskheter omedelbart!
21.15
Helt onödigt. Det ligger och står sparkcycklar lite över allt. Både hela och trasiga. Dessutom är det nyttigare att gå.
21.36
Har två stycken upphittade!
Det går inte att nå någon på företaget, har mailat till flera olika mailadresser men det händer ingenting. Finns inget telefonnummer och support
t ex svarar inte. Första gången jag mailade var för en och en halv vecka sedan. Vet att det finns fler upphittade i samma område.
Verkar tyvärr som att företaget inte bryr sig.
21.36
Är sjukt irriterad över scootrarna som ligger och dräller överallt, ofta mitt på gång- och cykelbanan.
21.36
Förstår inte hur man kan tillåta dessa elsparkcyklar att ligga slängda över allt, på gångbanor, cykelbanor, i gräskanten, på trottoarer etc. Vem åker runt och hämtar upp dessa och hur? Är det miljövänligt om det är bilar som åker runt och plockar upp dem för att ta dem till någon laddstation? Ser inte nyttan med dem!
22.09
Förbjud dessa livsfarliga Elsparkcyklar! Livsfarligt att promenera på trottoarerna nu när dessa vildar kommer farande helt hänsynslösa! Gäller inte några trafikregler för dem? Är det trottoarer som gäller för deras framfart? Var ska gångare vara?

22.30
Jag - som fotgångare- blev nästan påkörd av en idag. Tar bort dessa från Göteborg! De tillhör inte till trottoaren!
22.30
Scootrarna har gps där företaget kan se vart de befinner sig och dess batterikapacitet. De ska åka runt och ta bort scootrar från platser där de inte ska vara, hur nu det bestämts, samt byter scooter med utladdat batteri till en med nyladdat. Funkade ypperligt i Madrid. Där kunde folk sköta det bättre för inte låg de slängda överallt utan parkerade lite off... Om svenskar lärde sig hantera nya saker så borde detta vara ett icke-problem... Fantastiskt skoj sätt att ta sig fram tycker jag.
22.30
Har precis varit i Malaga så nu vet jag hur det kommer att se ut i Göteborg till sommaren, nämligen ännu fler sparkcyklar! Det man ser nu är ingenting mot det som kommer. En cykel som går på el, dvs ännu mer elproduktion i världen som måste skapas för att människor som tidigare gick, åkte buss eller cyklade med vanlig cykel nu väljer en sparkcykel, för det är knappast f.d. bilister vi ser överallt på sin sparkcykel. Man undrar vilka mekanismer som ligger bakom denna lansering, 10 kr för att starta och sedan 1:50 kr per minut, någon håller på och gör sig en förmögenhet, grattis!
22.30
Oss ett gäng såg några i Lindholmen och bestämde för en rolig kvällstur. 3 vi, 6 elsparkskycklar. Ingen av dom fungerade, betalade och dom inte fungerande. Besvikna 15 minuter av krångel och tappat pengar, ju bara 15 kronor, men sånt service ska inte betalas för alls.
22.30
I Benidorm, Barcelona och Madrid, är det förbjudet att framföra El-cyklar på trottoarer. Man måste också ha hjälm och gul väst Man måste var över 16 år för att få köra!
Böter på 430 Pund utdöms om man ej följer reglerna!
22.30
Folk åker var som helst med dem, på gångbanor där det är tätt med folk, i stora trafikkorsningar utan att se sig om alls. Har flera gånger fått hoppa undan då det kommit sparkåkare farande rakt emot en utan att se sig för.
Sedan ligger de slängda överallt och det ser ganska skräpigt ut. Hönder det dessutom olyckor, vet jag inte alls om jag gillar dem. Själv föredrar jag att gå.
22.30
Har byggt om en, den funkar utan betalning, kul grej...
22.31
Kör på trottoarer och ligger och ligger och skräpar överallt. Har ännu inte sett nån som har hjälm.
22.31
Sparkcyklarna ligget slängda överallt. Vi kommer att snubbla på dem. De måste ha cykelställ.
22.31
Elsparkcyklarna ökar inte vår hälsa. Önskar att kommunen ser till att gångbanorna finns tillgängliga för alla invånare.
22.31
Lite vet ska man ha när det gäller att parkera dem, cyklarna ligger mit på gångvägar och jag har sett dem också på spårvagnhålplatser
22.31
Livsfarliga. Hur svårt kan det vara att förstå det? Förbjud innan allvarliga olyckor sker!
22.31
Säkert bra för den som behöver förflytta sig snabbt. Men för oss övriga så är det inte så kul. De körs på trottoarer, ligger slängda eller parkerad både här och där vilket försvårar för äldre, handikappade och synskadade att ta sig fram. Behövs ett regelverk ang. dessa elsparkcyklar och då också gärna en åldersgräns. Mer leksak än nyttopryl!!
07.03
Regel: Om 50-talisterna upprörs, då är fenomenet nödvändigt. Fler scootrar!
07.03
Hur fungerar elsparkcyklar med trafikreglerna? Hur visar användarna att de ska svänga om det måste hålla en hand på körknappen? Håller man rätt avstånd? Kör man på rätt sida på gemensamma gång- och cykelbanor? Flera insändare vittnar om att de körs på trottoarer och lämnas där människor kan snubbla på dem. Vem tar ansvar för detta? Vad gör polisen?
07.03
Bra med alternativ.
Men lite ordning och reda skulle behövas, som styr och ställ. De hör inte hemma på trottoar och gångbanor. Ställ krav på entreprenören! Vi ställer höga krav på västtrafik och annan kollektivtrafik, varför är denna form fri från krav?
07.03
De är inte farligare än vanliga cyklar. Fram med ett tydligare regelverk bara, kör man på cykelbanor så är detta ett fantastiskt fordon för att ta sig snabbt mellan två platser. För oss som har problem med folksamlingar och därför inte kan åka tunnelbana är det här ett bra alternativ som matchar prisbilden för enkelresor med kollektivtrafiken i Stockholm.
07.04
Mycket negativt som listats. Kan inte någon lista typ 8 punkter med fördelar med att ha/tillåta/expandera elsparksanvändningen?
07.04
Nog för att de inte alltid är så bra parkerade, men nu går det iaf väldigt mycket fortare stt ta sig runt i stan! En svettig, rask, promenad om 60 minuter går nu enkelt på 10 minuter istället! - Det verkliga problemet är ju bilarna, och hur normalt vi upplever både deras antal, platsen de tar i stan, bullret, avgaserna, och att de ständigt är tätt parkerade överallt.
07.04
Så länge det inte körs på trottoarerna så bryr jag mig inte. Tyvärr verkar dock förarna av dessa bikes samt cyklister inte fatta att dom ska hålla sig därifrån. Varje dag kommer folk på dessa fordon i hög fart utan en tillstymmelse till att visa hänsyn till dom som går på trottoaren. Om det inte redan har smällt, är det bara en tidsfråga...
07.04
2020 finns de inte längre, på grund av att varken uthyrare eller kunder sköter det snyggt. Kommer att regleras bort på ena eller andra sättet. Mest troligt genom snävare tolkning av trafikregler. Påverkar tyvärr även de som äger sitt fordon, då reglering slår brett.
07.05
Med tanke på ett alltmer ökande hemmaodlande av grönsaker och bär är det nya som kommer, en elektrisk skottkärra. Maxhastighet är satt till 15 om/h så hemmaodlaren får möjlighet att jogga samtidigt. Vissa modeller är utrustade med barnsits, mobilhållare och plats för vattenflaska. Om detta faller väl ut, kommer det medföra ökad trängsel på trottoarerna men minskning av klimatångest och ökad folkhälsa. Det finns inga begränsningar på fiffiga funktioner.
07.06
De är säkert roliga att åka på, men jag känner en stor oro för trafiksäkerheten då vi är många som ska samsas på gång- och cykelbanor. Jag bor i Stockholm och cykelpendlar till jobbet, jag kör också bil i stan och är fotgängare ibland, så jag har erfarenhet av alla transportsätt i en storstad. Med tanke på hur aggressiv Stockholmstrafiken är så anser jag att dessa fordon ska bort, då jag befarar att de förutom den ”nedskräpning” som de tillfört stadsbilden kommer att ställa till med allvarliga personolyckor. Hoppas jag har fel. Tack för ordet, och var försiktiga i trafiken!
07.06
Hjälm o väst borde vara obigatoriskt.
07.06
Står i användaravtalet att hjälm skall användas för att få bruka dem.. Plocka bort dem eller kräv att företagen ska ha tillsynsmän som tittar till sina scootrar så de ser snyggt och prydligt ut för just nu ställs dem huller och buller
07.06
Tyvärr följ inte åldersgränsen. Barn använder dem utan hjälm och de har inte kontroll på kostnaderna som snabbt blir tusenlappar.
07.06
En mer meningslös pryl får man väl leta efter.....Skapar oreda, egoism, ökar risk för olyckor, skapar restprodukter.....i en tid när vi ska dämpa oss på många sätt. Löjligt och ett hån mot alla rön om fysisk aktivitet, miljö, etc.
07.07
Ska man åka på ett sådant färdmedel får man ha insikt i risker och respektera människor runt omkring sig, kör försiktigt och säkert. Håll er till cykelbanor, kör i lägre hastigheter och kör inte i folktäta områden.
07.08
Fan va alla är bittra o anti nya saker här haha..
Nää jag tycker det är en bra grej att de finns! T.ex. om man vill ta sig till en plats snabbt men inte har tid att stå o vänta på en spårvagn o de e för långt att gå om man har bråttom så är en elsparkcykel perfekt ju :)
07.08
Ansvarslöst skräp i stan.👎
07.08
Upplever att många är väldigt hyperboliska när det pratas om el-cyklar. Självklart finns det problem men jag upplever inte alls att de slängs och felparkeras i den utsträckning som folk här påstår. Cyklister och bilister är inte mycket bättre!
07.09
Jag tycker inte dessa nymodigheter är bra!
Folk behöver mer motion för hälsan!
07.22
Bra initiativ med elspark.Buss, tåg, spark skapar bra transportledare. Behöver dock reglering. SAN Fransisco har organiserat sparkföretagen....
@Anders - Intressant! Hur tycker du att det ska regleras?
07.23
De är läskiga! Tyst kommer de svischande bakom en i hög fart på trottoaren. Ett steg i sidled och man blir påkörd. Sedan ligger de slängda överallt och förfular staden. Hur svårt kan det vara att parkera dem någon annanstans än på gångbanor?
07.26
Ta bort dom, står överallt där dom ej skall vara
07.27
Det är otroligt dåligt skött av scooter uthyrarna. Dom har noll koll på hur deras kunder ”parkerar” efter användning. Mitt i cykelbanan flera gånger. Rent livsfarligt. Hoppas Malmö kommun förbjuder eländet.
07.27
Mångt mycket fler sparkcyklar som står i vägen än vad jag ser folk som använder dem. På hållplatser, på cykelbanor, på gångbanor. Väldigt irriterande!
07.27
Helt galet med dessa cyklar . Inga hjälmar, inga skydd. Kommer på trottoaren med full fart. Gamla o rörelsehindrade har inte en chans. Jag trodde svenska folket behövde motion.
07.38
Bör i ett område med mycket pensionärer som går med rollator. När unga slänger elscootern på trottoaren orkar och kan inte pensionären flytta på den, utan måste lyfta ut din rollator i gatan för att gå förbi. Väntar bara på att någon blir påkörd...
07.38
Hur bra idén med elsparkcyklar än må vara, om den nu är det, är det en katastrof med alla dessa totalt omdömeslösa användare!

Deras framfart på trottoarer, gångbanor, m.m.,där man inte får framföra dem, och inte minst deras sätt att parkera dem, är under all kritik!
07.39
De hör hemma på inhägnat område. Allmän väg bör vara till för etablerade fordon som länge varit en del av stadsbilden. Det är bara en tidsfråga innan den första allvarliga olyckan sker.
07.39
Det är nog ett bra sätt att transportera sig i centrum. Har sett att det är väldigt populärt även i Christchurch, New Zeeland. Det verkar vara ett smidigt sätt att ta sig fram.

Givetvis måste det tas fram regler hur och var man får köra en elspark cykel
07.41
Jobbar i centrala Göteborg, bil är en omöjlighet, blir genomsvettig av att cykla till jobbet (= också omöjligt). Köpte egen elsparkcykel, tycker den är helt fantastisk. Kan ta mig till jobbet & hem på ordentligt under halva tiden jmfrt med spårvagn/buss, ännu större tidsvinst i rusningstid och senare på kvällen. Förstår inte problemet med trottoaråkning, cykelvägar finns ju överallt. Elsparkcykeln är mycket säkrare för både förare och fotgängare än cykel (som att ramla ur sängen jmfrt med att ramla ur en högsäng), och i Göteborg cyklas det i mycket högre hastigheter än man kommer upp i med en elsparkcykel. Har aldrig använt en hyr-elsparkcykel, men rent allmänt båda tummarna upp för mojängen...
07.46
Är verkligen förvånad över att denna affärside plötsligt släpps in i städerna. Står staden bakom detta? Är någon risk- eller konsekvensanalys gjord?

Vad är syftet med dessa leksaker? Minska biltrafiken? Det tror jag inte på. Möjligen minskar den korta buss-, cykel- och gångtrafiken i de fall man är utan bagage.
Vi lär nog få se mer av olyckor nu på våra trottoarer och torg. Nedskräpningen av dessa ofta liggande leksaker är redan ett faktum då de saknar fungerande stöd som förhindrar vältning. Ser fram mot höststormarna.
07.46
Skräpet står ju precis överallt så man tvingas sicksacka sig fram.
07.46
Läste att cyklarnas livslängd endast är 1-2 månader. Sen är de färdiga för tippen.
Dessa cyklar är alltså ytterligare en produkt som är farlig för miljön. Att de som kör dem dessutom oftast är folk som annars skulle ha promenerat eller åkt kollektivt gör dem ännu mer onödiga.
För det tredje, de ligger slängda överallt på de mest olämpliga ställen, vilket kan vara farligt för andra.
Totalt sett en miljöfarlig onödig pryl!
07.47
Bort med elsparkcyklarna från gångbanor. Blev påkörd häromdagen.
@Lena - Oj! Hur gick det för dig, Lena?
07.50
Farliga för cyklister när dem ligger slänga som hinder över cykelbanor.
07.50
Skräp och en tillfällig hype
07.51
Tråkig olycka. Gör det bra mycket dyrare att parkera i stan och bort med subventionerade boendeparkeringar så får vi gott om plats för fler cyklar av alla slag
07.51
Tror människor idag att allting funkar perfekt? Att ingenting kan hända? Mig veterligen så lever vi inte i en perfekt värld.. Små hjul, hög hastighet och en människa som styr = Klart som fan att olyckor kommer att ske !!!!
07.51
Min hund och jag blir rädda när det plötsligt är en sparkcykel som kör förbi oss tätt inpå. Hon hoppar till och det är olycksrisk.
07.52
Mycket smidiga för att ta sig fram snabbt och enkelt. Tyvärr låste jag upp en scooter i förrgår som inte ville starta (13 kr bortkastade, inget svar från Voi). Lite för dyrt för att använda ofta. Kanske man skulle införa böter för de som parkerar fel?
@Maria - Berätta mer! Hur tänker du att bötessystemet skulle se ut?
07.52
Fantastiskt och smidigt fordon! Men dem står eländigt utslängda och uppställda ute på trottoarer, utan för portuppgångar, folkmassor. Ansvariga eller politiker som har gett tillstånd till den här nya flugan borde få ordning på oredan. För nu har det blivit som med kinesiska EU-bikes (gröna hyrcyklar i Sthlm) att det ligger utslängt på gatan.
07.52
Saker händer i livet. Klart att det kan bli fel på alla typer av fordon. Verkar vara en uppfattning att allt ska vara säkert. Så ser ju inte livet ut.
07.54
Är det verkligen en sparkcykel om den går på el?
@christinaeneroth - Hej Christina! Cykeln måste sparkas igång, sedan rullar de på el. Se hur det går till här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/se-nar-svt-s-reporter-testar-elsparkcykeln
07.54
Tar plats överallt på stan
08.04
Förstår inte att man får köra dom utan hjälm
08.05
Jag ogillar starkt att man ställer de överallt dessutom är de farligt och tycker de är en väldigt dålig sak.
08.05
Roligt med folk som tycker de förfular Malmö, då det är väldigt få platser där det ens är möjligt. Jag ser fler och fler som använder scootrarna och tycker de är ett perfekt alternativ när man har lite bråttom och bussarna inte går dit man vill.
08.05
Idén är god men tyvärr sköter sig inte användarna. Jag har sett det köras både på trottoar och mot trafik. De ställs dessutom på ställen mitt i vägen på trottoarer, hållplatser och i cykelbanor. De behöver lösa problemet med parkeringen.
08.05
Miljöförstöring. Ser massvis med sparkcyklar som dräller runt om i stan, folk lämnar dom i högar lite varstans. Det är knappast så att vi behöver dom, bussarna och trottoarerna är inte fulla. Det är de kinesiska riskkapitalbolagen som vill göra en snabb vinst som behöver oss.
08.05
Förbjud elendet nu står dom överallt
08.05
Tycker det fungerar jättebra! Man kanske borde ha lite koll på var och hur man kör dessa elsparkcyklar.
08.12
Det borde styras upp hur de får stå på trottoaren. Nu står de så att man lätt snubblar över den när man kliver ur em port eller svänger runt ett hörn. Snart finne det knappt ngn plats att gå på pga av allt annat som tar plats på trottoaren
08.13
Fluga. Skaffa en riktig cykel istället. Lata människor.
08.13
Ett smidigt och roligt sātt att transportera sig - har själv endast provat VOI - men min erfarenhet stämmer väl med kritiken. De gånger jag fått problem och skrivit till dem har jag aldrig fått någon återkoppling! Allvarligaste situationen var när jag lyckades tappa min mobiltelefon efter att resan påbörjats och det visade sig att det var tekniskt omöljligt att lämna tillbaka sparkcykeln utan att mobil och sparkcykel åter hade direkt bluetooth kontakt med varandra! Vad händer om mobilens batteri blir urladdat under färd? Eftersom sparkcykeln hyrs per minut och avtalet inte kan stoppas utan telefonen kan det bli väldigt dyrt - och i ett sådant lāge förväntae man sig att kunna få hjälp av Voi direkt. Jag skrev till dem efter att jag tillslut lyckats låsa voi-en men fick aldrig någon återkoppling. Svag service och vāldigt otryggt fôr mig som kund!
08.19
Inför sparkcykelställ där de måste låsas fast för att betalningen ska sluta. Sen på med GPS så kan man se om de åker tex mot enkelriktat och då kopplas elen ifrån sparkcykeln så den stannar sakta om man inte sparkar. Sen är jag emot emot idiotkörningar i största allmänhet, men allt går inte att förbjuda då blir livet tråkigt. Klassa dem som moped utan körkort men med samma hjälmlag som cykel alltså 15 år vilket gör att barn bara kan åka sparkcykel utan el....
08.19
Halv galet, folk åker utan hjälm i 20 km i timmen på ett fordon som knappt kan bromsas, är bäddat för olyckor!
09.28
Jag ser ett alternativ.

Kommunen säljer ETT tillstånd till den leverantör som erbjuder mest för kommuninvånarna. Ex. lägst priser m.m. Övriga företag får inte placera ut sina sparkcyklar i kommunen. Så slipper vi att det ser så satans stökigt ut överallt med fyra olika leverantörer som sprider ut sparkcyklar överallt, som förfular stadsbilden.
Är det även tillståndsbaserat kan tillståndet återkallas om leverantören inte följer reglerna.

Krav:
1. Redan nu är alla sparkcyklar utrustade med GPS och kommunen har kartor över var alla områden där det inte är tillåtet att framföra cyklar och sparkcyklar. Användare som bryter mot detta och kör på dessa ytor blir av med sina konton.
2. Samma sak gällande cykelställ. När användaren avslutar sin runda ska cykeln vara i ett cykelställ. Antingen ungefärligt verifierat genom GPS eller att användaren fotograferar sparkcykeln och någon granskar manuellt förr eller senare. Användare som ej följer blir av med sitt konto.
3. Kontot ska vara verifierat med personnummer.
4. Endast tillåtet att låna en sparkcykel åt gången.
09.28
Helt onödig produkt som prackas på oss. Har plockat upp sådana som legat slängda i buskage. Livslängden beräknas till ett par månader. Bojkotta genom att gå istället om du vill planeten väl.
09.28
Ett bra , smidigt , tyst, prisvärt och bekvämt sätt att komplettera kommunal trafiken med ! Grymt bra
09.28
Problemet är oansvariga förare, inte sparkcykeln i sig. Bygg in GPS-sändare som stänger av cykeln när den befinner sig på gångbanor och trottoarer osv. Större skräp som ligger mitt på gatan brukar jag plocka upp och slänga i närmaste container innan någon blir skadad. Gäller även sparkcyklar.
09.29
Det sämsta som har uppfunnits och används av de lata. Folkhälsan får sig en knäpp på näsan. Använd cykel istället!
09.29
Var är myndigheterna sitter dom på läktare och tittar på regler måste finnas
09.31
Ett roligt inslag i trafiken , men: Det är alldeles för lätt att introducera ett fordon som detta! Saknas ju regler för var och hur de kan användas. På trottoarerna? På gatan? På höger eller vänster sida? Hjälm eller inte? Ljus när det skymmer? Parkeras var utan att stå mitt i vägen? Försäkring som täcker ev. olycka. Servicetelefon med direktsvar!
09.33
Hade en liknande upplevelse där Voi-scootern fällde ihop sig som en fällkniv och hela styret försvann nedåt. Lyckades parera och stanna men fullständigt livsfarligt.
09.33
F A N T A S T I S K T uppfinning - Gratulerar ! SMART också i våra storstäder . Stor TACK
09.38
Ett fordon som inte ersätter något annat än en fotgängare, som främst används av egoister som tycker det är bra att ställa eländet precis där man känner för det. Som säljs in som något för miljön men är en slit och slängprodukt som är gjord av plast och lithium som kunde avänts till bättre saker. Som inte är avsedd att göra vinst utan endast blåsa investerare på kapital.
09.38
Vi människor försågs med fötter, för att gå med, en del av människans evolution...
09.42
Vansinnigt irriterande, och en ögonplåga.
Folk vinglar runt över cykelbanor och trottoarer. Fattar att vi inte blir av med dem men det borde ställas ordentligt höga krav på Leverantörerna direkt.

Och hur i hela världens namn kan det vara ok att de har så dålig livslängd som två månader?!
09.43
Kul att de används mycket. Tyvärr verkar det behövas någon form av trafikutbildning. Ungdomar som antagligen är för unga för att ens få åka drar omkring rakt över gatan i 20 knyck utan att se sig om, kör om mig som cyklist på min högra sida, vilket också är trafikfarligt om jag ex. skulle få mötande. Inget fel på cyklarna egentligen, det är ju användarna som behöver lära sig använda dem på ett sunt sätt. Kanske att man inför körkort för att få köra dem?
09.51
Att säga att dessa scootrar som får en besiktning varje gång de ska laddas är mer farliga än alla möjliga varianter på cyklar är ju löjligt. Med ett nytt och fler transportmedel kommer nya och fler olyckor. Jag har för övrigt haft bra erfarenhet med vois kundservice som alltid hjälpt mig på minuten vid problem. Det är dessutom ruskigt skoj!
09.51
Bort med dem!
Pinsamt att se vuxna människor åka runt på dessa. Folk borde skämmas.
Sluta var så bekväm och gå istället, eller skaffa en cykel.
09.58
Haha Lanberg är riktigt kränkt av denna nymodighet XD
10.22
Folk vill tydligen hitta på allt fler möjligheter att ta sig fram utan att anstränga sina muskler. Det blr allt ”sjukare”. Dessutom tillkommer nya risker för olyckr och kollisioner med oskyldiga medtrafikanter.
10.22
En del av de här håller sig inte på cykelbanor och trottoarer utan beger sig även ut på gatorna. Jag väntar bara på den dagen en förare av de här sparkcyklarna far ut som en projektil framför bilen. Sen syns de inte något vidare när det blir mörkt såvida inte "föraren" har reflexer. Kort och gott! De här "fordonen" är livsfarliga och borde förbjudas.
10.22
Man skall ju inte generalisera, men var har hänsynen till andra tagit vägen? Dessa sparkcyklar ställer man precis där den stannar. Det finns, i bla Lund, massor av exempel på egoistiska sätt att bara sätta ”cykeln” på direkt farliga platser. Sen moral; tänk på mer än dig själv!! Det finns mer än DU i världen!
10.30
Ett otyg. På trottoaren ska man gå. Och i trafiken är de inte säkra. Sen dräller man dem hur som helst så att folk kan snubbla. Därtill en helt onödig pryl vars tillverkning är miljöförstörande
11.10
Varför behöver vi fler leksaker som ofta dumpas här och där? Dagslända någon?
11.17
Ingen av de som klagar här verkar ha provat någon sparkcykel. Klagar bara för klagandets skull. Mycket av det som skrivs här kan även gälla barnvagnsförare, vanliga cyklister, mopedförare och gående. Även dessa slänger sig ut framför andra körande fordon på gatorna.Det viktiga i sammanhanget är att det finns klara regler som folk förstår för framförandet och hur man ställer dem efter användning. Alla kommer definitivt inte följa dessa regler men det gör inte cyklister och gångtrafikanter heller, ingen av dessa vet heller hur man beter sig på ett övergångställe, cykelpassage och cykelöverfart. Gångtrafikanter har inge ögonkontakt med fordon och cyklar när de kastar sig ut på övergångstället och förväntar sig att alla kan bromsa och stanna omgående. Cyklister kastar sig ut på cykelpassage utan att varken se sig för eller ge tecken och TROR att de även har företräde på en cykelpassage.
11.19
Vad jag förstår så klassas föraren som fordonsförare av elcykel och har därför samma skyldigheter. Detta borde uthyraren informera om då man dels kan få böter för olika saker samt åka på skadestånd vid en eventuell olycka.
@Dan - Hej Dan! Vi håller på att titta på vilka regler som egentligen gäller för dessa elscooters. 
11.52
Håller med ett tidigare inlägg om att det är en onödig pryl. Man kan ta bussen, cykla, gå och springa istället. Elsparkcyklarna skräpar bara ner staden. Dessutom är de dåliga för hälsan då de flesta av människorna annars hade gått eller cyklat men nu står de still på en elsparkcyklar. Även krävande för miljön att tillverka sparkcykeln.
12.57
Enligt alla undersökningar om vår hälsa så rör vi på oss alldeles för lite. Nu skall allt vara motordrivet. Hela påhittet med elmotordrivna sparkcyklar, hoverboard och andra märkliga skapelser är befängd. Nu rör vi på oss ännu mindre. Varför inte promenera eller cykla på vanlig cykel? Vilket är betydligt bättre för hälsan. Det är väl ok med elcykel för jobbpendlare eller att skjutsa ungarna till dagis, på så vis undviks ju bilkörning. Dessutom är väl en vanlig trampcykel betydligt säkrare, då genomsnittscyklisten inte kommer upp så höga hastigheter och dessutom är stabilare gyroeffekten när hjulen snurrar.
12.57
Skräpar ner då det inte finns fasta parkeringsplats. Som fotgängare riskerar man att bli påkörd. De går för fory
12.57
Jag håller med alla bakåtsträvare.. Förbjud elsparkar, elcyklar, cyklar, rullskridskor, bilar, tåg och flyg! Människan fick ben av en anledning!
12.57
Man blir helt ställd är det verkligen godkänt i trafiken ? Det är en leksak för i hängnat område inget annat!
14.38
De ligger överallt i stan bara lämnade var som helst, ibland mitt på gatan! Det gör inte staden vackrare, minst sagt. Man kan gå, eller åka buss om man vill vara framme snabbare.
15.19
Har egentligen inget emot dem så länge de framförs med hänsyn och enligt trafikregler. MEN. Att de lämnas liggande på trottoarer och framför trappor borde vara åtalbart. Seende kan gå runt (kanske ställa dem åt sidan) synnedsatta däremot snubblar över dem och riskerar att allvarligt skada sig. DET tycker jag är (ursäkta uttrycket) förjä.....
15.23
För resor som tar ca 20-30 minuter att gå, men då man inte hinner det, är de perfekta (så länge det är uppehåll). Billigare och snabbare än 16 med alla dess stopp. Bra med flexibiliteten att slippa behöva stå och vänta på bussen, och dessutom roligare.
Sen att vissa inte har vett att ställa dem ur vägen är trist, men då får man jobba med det istället för att kritisera hela företeelsen. Att de skulle gå för snabbt är ju bara skrattretande, de går ungefär som en normal cykel, tycker man att det är för snabbt så kan man ju sitta hemma med stängda fönster för att inte drabbas av slag när fartvinden tar tag i håret.
19.00
Har en sådan här själv men privat (Segway ES4) Det tar inte tvärstopp varken om telefonen kopplar ifrån eller batteriet skulle ta slut. Något har fastnat i hjulet eller att han körde på något. Tycker det är ett perfekt färdmedel men visst borde det styras upp lite kring användandet och parkeringen av dessa. Skapas ett oförtjänt dåligt rykte för detta färdmedel när det inte sköts. Sett barn åka runt på dessa utan hjälm och uppe på trottoarer mm. Tråkigt för oss seriösa åkare som nyttjar dessa i vardagspendlingen.
19.00
Gjorda för att användas på trottoarer och annan slät mark. Men på trottoarer bland gående är deras framfart både farligt och störande. Börja bötfälla så kanske det blir bättre.
19.00
I en liten storstad som Göteborg utan fungerande kollektivtrafik så är det hur bra som helst! Vi Göteborgare tar oss fram snabbare än någonsin!
19.00
Jag ser ofta två ungdomar på en elsparkcykel. Är det godkänt?
10.01
Ett större säkerhetsproblem än själva spark cyklarna är väl ändå cykelövergången vid stenpiren. Dags att göra reportage om denna livsfarliga övergång för både cyklister och alla andra som ska till och från båtarna till bussar och spårvagn.
Tack för tipset Fredrik!
10.01
Om elsparkcyklar tycker jag inte.
10.02
Vilken typ av behörighet krävs för att framföra en sånt här fordon? Räknas det som någon moped eller något?
För det ser ju främst ut att vara en leksak för barn om man ser till vilka som främst brukar dessa fordon.
@Voine - Hej Voine! Här kan du läsa om hur en elsparkcykel klassas: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sa-far-du-kora-med-el-scooter
10.07
De skall förbjudas
10.12
Jag tycker att dom som är under 18 år ska kunna åka på elsparkcyklarna.
@Edvin - Intressant! Varför tycker du det?
10.14
De som åker verkar ha roligt. Det tycker jag inte om. Jag vill förbjuda allt som är roligt. De ska förbjudas
10.29
Ett bra alternativ till cykel i citymiljö, om det framförs enligt gällande lagstiftning.
10.31
I Göteborg är det laglöshet med elsparkcyklar. Större delen som jag har sett är det ungdomar garanterat under 18 år och ibland åker 2 personer på samma elsparkcykel. Jag har stått framför två olika spårvagnar som fick tvärbromsa, då en ungdom korsade rälsen med el-scootern i all hast. Att dessa elsparkcykelförare dessutom kör på trottoarer och gångbanor bor förbjudas.
10.30
Jag har inga problem med elcyklarna som sådana, det är folks sätt att framföra dem som irriterat. Håll dig till reglerna, kör inte på gångbanor och parkera dem ordentligt (inte slängda på marken utan på stöd). Svårare än så är det inte.
10.31
De ligger och står överallt.Ingen höjdare.Annars bra som transportmedel.
10.56
Visst hade det varit bättre med fler elbilar istället. Eller?
11.14
En kul idé och en ingenjörsmässigt intressant lösning på problem med urban transport. Men, som ofta tyvärr sker, används denna teknik på sätt som det inte är tänkt. I Göteborg är det ofta man ser att reglerna inte följs, som en del redan påpekat här. Inga hjälmar, mindreåriga förare, fler än en passagerare och förs fram på ett vårdslöst sätt. Om en olycka väl sker under sådana förhållanden blir det nog väldigt svårt att övertala försäkringsbolaget att stå för skadorna.
11.24
Alltför ofta möter jag dessa körandes på trottoaren.
Även i gallerior forsar de fram.
I US ser fler och dessa som en trafikfara där de prövats.
Mig veterligen pågår en tillståndstvist i NYC om dessa
skall tillåtas. Idag är de inte tillåtna.
Ju fler brukare i tätorten desto större krav på infrastruktur.
I Sthlm får väl bilisterna finansiera den också...
13.07
Har inte testat dom än men det ser både smidigt och kul ut. De parkeras kanske inte perfekt alla gånger, men... big deal?!
13.07
Det skulle absolut vara hjälmtvång på dessa fartmonster. Tänk er om cyklister också skulle komma farande på trottoarer.
13.16
Bra m alla alternativa sätt att ta sig fram i stadens centrum med mål att minska biltrafiken. Men verkar vansinnigt att det går att lämna dem varsomhelst! Hur mycket trafik blir det av att hämta upp dem? Har hittat dem mitt i Slottsskogen, långt från gångvägar tex. Måste gå att organisera bättre. Vad är problemet?!