SVT rapporterade · Tar du hänsyn till klimatet när du planerar din semester?

07.16
Semestrar endast inom Sverige, skulle dock semestra inom Europa om tåg fungerade bättre. På slutet av 80-talet kunde man ta tåget direkt från Stockholm till Berlin, varför inte nu?
07.16
Nej. Miljönissarna ska inte bestämma hur och var jag ska resa.
07.16
Enligt Greta går ju jorden under , så vad är vitsen?
07.16
Nej, men jag bidrar mer än de flesta till skatten, så riksdagens föräldralediga ledamöter kan gå in och "jobba" under sommaruppehållet. Eller få ersättningar för resor eller boenden som de inte gör eller har. Det kommer köras både bil, mc och båt under semestern och det ska bli jättehärligt! Och sen blir det flygresa till utomeuropeiskt land, med hyrbil för rundresa, till hösten. Helt utan det nya ordet flygskam. Ska bli fantastiskt trevligt! Lilla Sverige påverkar inte ens på marginalen, så länge inte Kina, Afrika, Indien, m.fl, ändrar sina beteenden/utsläpp. Tänk om, tänk realistiskt. Var transparent och visa vad som finns forskat på området. Både för och emot påståenden. Driv inte agendor som baseras på känslor eller rädslor.
07.41
Absolut! Slutat flyga!
07.41
Härlig attityd bland er 50+ män. Jag gissar att ni är det... ”Jag gör som jag vill och ingen ska komma och säga till mig något annat...”
@Lars: Forskningen är entydig, du har uppenbarligen valt att inte ta till dig detta.

Självklart gör vi i vår familj vad vi kan för att semestra på ett mer klimatsmart sätt, men ändå ha en fantastisk upplevelse!
07.42
Ja, vi semestrar i Sverige och i Europa och tar tåg och bil i stället för flyget. Jag har också halverat mina tjänsteresor med flyget.
07.42
Svårt ta tåget om man ska till Kanarieöarna. Gran Canaria är bättre grönare alternativ än Thailand; kortare flygning. Hoppas det blir direkt tågförbindelse till spanska solkusten. Kanarieöarna är bättre semester ställe. Man borde på allvar utveckla miljövänliga flygplan utan att skippa flyget.
07.47
@The JT tyvärr så är det i princip omöjligt att bygga miljövänliga flygplan. Det går att tanka med biobränsle men det finns inte tillräckligt med plats på jordens yta för att odla tillräckligt med biobränsle för att ge bränsle till så mycket flygande som sker idag.

Jag har slutat flyga, har ingen bil och planerar en tågsemester till nästa sommar.
Hej @Lina! Spännande - vart ska du åka? Här kan du kolla in en film som visar hur man kan åka från Goteborg till Paris.
07.47
Ja, jag tycker att det är mycket positivt att man nu börjar ordna bättre och bättre tågresor, även internationellt. Jag tänker om och undviker flyg för miljöns skull. Det är också praktiskt att slippa ta sig till och från flygplatser. Med tåg hamnar man ju mitt i centrum.
07.55
Nej
07.55
Tänk om alla vore som Lars, bara tänkte på sig själva. Vilket skitland Sverige skulle vara.

Att 8000 personer dör i förtid av luftföroreningar varje år i bara Sverige är något som Lars bortser ifrån, att den totala dödssiffran i Europa är cirka 800 000 per år kan vi väl också bortse ifrån. Men Lars lever i tron att bara för att han bidrar mer än de flesta till stadskassan så kan han med gott samvete flyga och köra hur mycket bil han vill. Lars verkar vara en riktig drömkille. Jag önskar att jag tjänade lika mycket så att jag kunde slippa min klimatångest.
07.57
NEJ, aldrig och kommer aldrig att göra det heller
Hej @Anne! Intressant - berätta gärna mer om varför!
08.09
@Marit Jag ska tågluffa till Spanien med min faster. Det blir med interrailkort så slipper vi krångla med bokningen :)
@Lina - kul, lycka till!
08.12
Tidigare tog jag tåget till Paris men då fanns det natt tåg från Köpenhamn till Köln. Byte till höghastighets tåget Thalys där och var framme i Centrala Paris pigg och utvilad. Men tyvärr så lade man ner natt tåget från Köpenhamn -Bern och fick upp oss på flyget vilket vi hade undvikit tidigare.
Hej @Leif! Låter väldigt smidigt. Många är nog besvikna over att nattågen lades ner. Nuvarande regeringen satsar dock på en tåglinje till kontinenten nattetid.
08.20
Självklart, och inte bara inför semestern, utan i det mesta. Jag försöker minimera den räkningen vi skickar till framtiden, inte minst för mina barnbarns skull.
08.20
Ja lite, men att t.ex. påstå att en tågresa till Italien skulle vara så klimatsmart är att ta i. Istället för två asfalterade remsor för start och landning för flyget så går det åt miljontals kilometer räls, broar, viadukter, färjor, stolpar, ledningar, stationer o.s.v som ska tillverkas, byggas och underhållas.
Hej @Nicklas! Så kan man självklart också se på saken. Hur tänker du - väljer du kanske att stanna hemma för klimatets skull? "Hemester" kallas det tydligen.
08.21
Beror lite på syftet. Tur o retur till Paris tar 3 dygn med tåg. En weekend blir således 3 dygn med tåg + 3 dygn i Paris. Det blir fyra semesterdagar istället för en. Du flyger ner torsdag kväll och hem söndag kväll. Total restid - 7-8 timmar.
08.35
Förr, innan avregleringen, så kunde man boka tågresor i hela Europa. Vi åkte tåg 1976 från Göteborg till olympiaden i Innsbruck. Man åkte Göteborg - Köpenhamn - Hamburg. Nattåg Hamburg - München. Dagtåg München - Innsbruck. Bokningen gjorde vi i biljettluckan på Göteborg central. Men av någon anledning så försvann denna möjligheten vid avregleringen av järnvägen. Men för så fanns det en europeisk tidtabell.
Hej @Bengt! Jo, många tycker nog att det var bättre förr. Men även idag finns nattåg, även om de inte går från Sverige. Titta på den här filmen om hur man kan åka från Göteborg till Paris - delvis med nattåg!
08.43
Jag och sonen väljer tåget till Krakow i sommar. Tar längre tid, kostar mer än flyg men känns bra för miljön! Och resan i sig blir ett eget äventyr. 😊
08.50
Hoppas att frågan kommer på bordet i EU-parlamentet snabbt, så att det blir enkelt och smidigt att resa med tåg inom EU.
Hej @Kristina! Det finns faktiskt lite diskussioner om det här i Europaparlamentet. Till exempel vill man ändra reglerna så att det går att ta nästa tåg om man missar ett byte.
08.50
Nej ,har inte råd att ta tåget , det är dyrt
Hej @Inger! Javisst, så kan man resonera. Tåget är ofta dyrare än flyget om man reser längre sträckor. Vart är det du planerar att åka?
09.15
Jag och sambon har bokat nattåget mellan Malmö och Berlin så nattåg från Sverige finna allt. Sen blir det södra Europa. Tar tåget för det äventyrliga, klimatet har inte varit någon anledning till beslutet att ta tåget.
Hej @Axel! Rätta mig om jag har fel - men jag tror att de nattågen inte går året runt utan bara under sommarsäsongen? Sen finns det ju fler nattåg utanför Sverige. Kolla in vår film om hur man kan resa från Sverige till Paris.
09.15
DB har bra Reseplanerare
Hej @HAS! DB - du menar Deutsche Bahn? Intressant, men om man inte kan tyska då?
09.42
Självklart tar jag hänsyn till klimatet och miljön i övrigt vid semesterplanering. Jag tycker också att resorna blir bättre, blir liksom större äventyr. Enda försvarbara flyget gäller nödsituationer.
10.12
Jag flyger fortfarande långa sträckor till exempelvis Thailand och Kambodja under vintersäsongen men klimatkompenserar genom att välja direktflyg istället för flyg med mellanlandningar.
10.30
Jag har åkt två gånger utomlands med flyg i hela mitt liv. Nu ska jag och familjen åka utomlands igen nästa sommarn till Grekland men jag har försökt att övertala mina föräldrar att jag inte vill åka flyg. Men dom säger att det är för krångligt att åka utomlands på något annat sätt då vi är 6 st i familjen. Så jag är inte så himla taggad på det.
Hej @Hanna! Intressant att höra. Gissar att du är ganska ung? Jag kan tänka mig att man har lite annan syn på flyget om man växt upp och tidigt fått lära sig om klimatförändringarna. Berätta gärna mer!
10.36
Tåg långa sträckor är inte så lockande när man lider av åksjuka. Går bra att på korta sträckor ta åksjuketuggummin/-piller, men inte genom hela Europa...
11.37
Det pratas om att det är krångligt med tågen utomlands. Visst kan mer göras, men det är ändå enklare än när jag tågluffade på 80- och 90-talet. Man kan söka upp tågen på respektive nationellt tågbolags hemsida och se avgångar, boka biljetter och platsbiljetter mm. DB, SNCF, mfl. Och ja, sidorna finns även på engelska. Med en smartphone i handen kan man ju fixa allt varsomhelst och närsomhelst.
11.51
Dags för en Rosling på detta mediaspinn: fram med siffror, kontrollera vad som förklaras av valutakurs, hur många som väljer BIL, osv.
11.51
Det var mycket varmare tex under bondestenåldern då Norrland hade hassel och björkskogar med klimat som dagens södra England då Arktis var isfritt sommartid utan problem för isbjörnen.
Fjällkedjan saknade helt glaciärer ,nu är det krigsrubriker om en glaciär i fjällen minskar 2 cm.
11.51
Flyg och bil är det enda alternativet i min bok. Att åka tåg i 36 timmar för att ta sig någonstans i europa bara för ett överdrivet klimatsnack. Mig får ni aldrig med på detta och något dålig samvete har jag inte heller. Fortsätt flyga säger jag bara. Det är så bekvämt. bryr mig inte om klimatet öht.
12.27
Har blivit en självklarhet för mig de sissta två åren.
12.27
@Jan Lind Det stämmer att det har varit så varmt innan, dock var också vattennivån på stenåldern ca 25 meter högre än vad den är idag. En sådan höjning av vattennivån idag skulle vara katastrofalt för stora delar av världens befolkning som bor nära kusten.
12.27
Mig får ni inte heller på ett tåg. Kanske funkar för er i Göteborg och Malmö. Vi då, som bor norr om Sundsvall, Umeå, Piteå, Haparanda, Kiruna? En stor del av semester går junåt bara för att ta sig till Malmö. Nej jag forsätter flyga utan Dåligt samvete
12.27
Ska man till Tyskland borde man kolla bahn.de - funkar utmärkt för att boka internationella resor via tyska järnvägens hemsida. Hittade biljet från Hamburg till Dalarna för € 69,-
Hemsidan finns på engelska.
12.27
Nej ,av den enkla anledningen att majoriteten atmosfärsfysiker eventuellt ser en viss påverkan men inte ett hot.
Kolla med Judith Curry, William Happer .Niv Shaviv ,Richard Lindzen mfl mfl mfl
12.28
Under tidigare geologiska perioder har atmosfären hållt 10-20 ggr mer koldioxid än idag med omväxlande kallare och varmare klimat än idag.
12.28
Ja, jag tänker cykla och åka tåg i år. Klimatet är den viktigaste frågan nu.
12.28
Sverige motsvarar med sina 52 miljoner ton i koldioxidbidrag 12 % av Kinas årliga ökningstakt.
Vid svenskt noll koldioxidbidrag from idag så nås 560 ppm i atmosfären (fördubbling mot förindustriella 280 ppm) 16 dagar senare år 2080 vid fortsatt ökning från fossila bränslen vilket är troligt enligt de flesta studier.
12.50
Ja, jag har alltid försökt ta tåg och båt där så är möjligt. En tågresa i Schweiz för ett antal år sedan, var en av de finaste resor jag gjort - lugnt, underbart vackert, smidigt och utan krångel. I år ska jag ta tåget till Berlin, har jag tänkt, med övernattning i Köpenhamn först.
Nästa år då jag fyller jämt ska jag unna mig en lite längre resa, då är det mer troligt att jag flyger. Jag har inte någon slags ’klimatångest’ tror att klimatet går i cykler, så det är inte därför jag primärt skippar flyget. Jag gillar att färdas långsamt, utan stress. Men strul med tågförseningar och dålig standard ombord på tågen (Sverige) det är sådant som skulle kunna få mig att flyga mer. Det är t ex inte acceptabelt att toaletter är ur funktion på tågen, att det är smutsigt, och att de sk tysta avdelningarna inte är tysta i praktiken.
12.52
Jag slutade flyga för 19 år sedan. Åker varje år till Medelhavet med tåg.
@Ulla - Hur löser du tågbokningen när du gör dina resor till medelhavet?
12.58
Försökte åka tåg till Amsterdam 2016 men på SJ sa dom: åk till Köpenhamn o boka biljetter vidare, okänt till vilket pris. Att inte veta vad det kostade totalt eller hur många byten det skulle kräva kändes ohållbart. Det blev flyget helt mot min vilja, hatar att flyga pga utsläppen och dessutom flygrädsla. Nu har jag bestämt att det blir hemmester i Sverige tills järnvägen funkar som den ska.
12.59
Varför är det ett sådant stort fokus på flyget när det bara står för ett par procent av utsläppen? Varför talas det inte om att satsa mer på miljövänliga bilar? Eller på att införa propellerplan på kortare distanser som släpper ut långt mindre avgaser men har en jämförbar restid med jetplan?

Eller är allt det här en chans för flygbolagen att höja biljettpriset samtidigt som de påstår att de för en god kamp? För de allra flesta svenskar kommer inte att åka tåg varje år de ska på semester För några år sedan började de med att ta betalt för varje resväska, nu kanske det är dags för klimattillägg per rest mil.
13.25
Jag investerar i träd i Afrika sedan några år och det klimatkompenserar mina val tycker jag. Flyger bör det fungerar och åker gärna tåg inrikes vilket är smidigt
13.26
Har inte så många semesterdagar så att jag kan tänka mig att sitta på tåg några dagar för att åka på semester. Jag bryr mig inte om flygskammen. Jag flyger på semester max en gång om året. Jag har inget problem med att betala för klimatkompensering.
13.27
Nej. Flyger varje år utomlands. Råder det verkligen klimatångest? Är det inte så att flygandet har ökat också? Är flyget sådan stor bov? Ett par procent av världens koldioxid utsläpp. Det är för stort fokus på att individen är dålig för klimatet pga flyg, kött m.m. hur är det med kolkraften, industrierna?
15.41
Jag försöker göra det och särskilt det senaste året har jag blivit mer miljömedveten och ska försöka låta blir flyget helt de närmaste åren.
15.44
Intressant att SvT Hanna svarar på ett inlägg och försöker påverka den som skrev ett inlägg. Är det det som frågan handlar om eller det frågan om man tar hänsyn till klimatet när man planerar semestern
15.44
En flygresa på semester gör ingen skillnad, det är vad man gör resten av året, förr bodde, arbetade och framför allt handlade där man bor, idag finns detta inte längre nästan. Man bor på ett ställe, jobbar på ett annat, handlar på det tredje, och detta pågår året runt. Där har samhället fallerar totalt. Dom som bor i glesbygd undantagna, dom få som finns kvar.
15.44
Absolut! Det är helt ohållbart att flyga i den omfattning som genomsnittssvensken gör idag. Om vi med hänsyn till klimatfrågans lösning och med solidaritet till mindre välbemedlade världsmedborgares resetörst så måste vi i västvärlden flyga mindre per capita. Att det tar längre tid får vi helt enkelt svälja om vi vill att våra efterkommande skall kunna njuta en beboelig planet. Försöker just nu ordna tågbiljetter till Barcelona i höst.
15.45
Då jag mestadels semestrar utanför Europa så tar jag inte tåg. Båt till USA är minst 10,000kr en väg så jag tar flyget. Det är så mkt mer att tänka på än bara utsläpp. Ja, jag tar flyget när jag reser. Men sen får du ju tänka på miljön o förhållandena på stället du reser till. Ex, i Kalifornien eller Tanzania så tänk på hur mkt vatten du använder. Vad köper du för mat? Jag brukar titta på att det är närproducerat. Även hemma köper jag mestadels bara svenskodlat. Är vegetarian men försöker få familjen att äta svenskt kött. All import och export påverkar också miljön. Tänk på all plast som produceras och allt som slängs i naturen. Valen som hittades för ett bar veckor sedan hade 40kg plast i magen! Så nej, jag tänker inte sluta flyga (det forskas mkt på alternativa bränslen). Jag tänker på miljön på andra sätt, ie närproducerat, inget kött, mindre plast, miljötänk i landet man semestrar, köpa begagnat.
15.45
Jag bor i Nederländerna och behövde åka hem till Stockholm men ville inte flyga på grund av flygrädsla. En resa från Haag till Stockholm tog två dagar med övernattning i Köpenhamn. Jag Googlade InterCity Europa och hamnade då på deras hemsida där jag lätt kunde boka biljett från Haag till Köpenhamn. Från Köpenhamn till Stockholm fick jag boka genom SJs hemsida. Resan från Köpenhamn och Stockholm var betydligt dyrare än resan Haag - Köpenhamn. På InterCitys hemsida fick man veta pris samt alla tågbyten som skulle ske. Resan gick ypperligt smidigt då jag inte behövde vänta länge mellan tågbytena. Jag gjorde precis samma sak för att resa tillbaka till Nederländerna. Min slutsats är att det går att boka resor med tåg och även buss inom Europa.
15.46
Jag tar hänsyn till det och ska minska min flygning framöver. Tänker ta tåget till Norge i sommar och semestra där. Förra året körde vi cykelsemester. Visst kan det bli någon flygsemester framöver men jag tänker se till att inte göra det lika ofta som tidigare.

Jag tror att det inte bara handlar om att byta färdmedel till tåg, man behöver också tänka om lite hur man genomför resan. Istället för att resa i ett svep hela vägen kan man istället göra fler stopp längs vägen och på så sätt få en bättre upplevelse, tror jag. Med tåg hamnar man ju också mitt i en stad direkt istället för på en tråkig flygplats.
15.46
Hade jag haft pengar till ett eget flygplan hade jag inte tvekat 1minut att köpa ett, två eller fler. Sänk flygskatten NU och när vi ändå håller på Sänk bensinskatten också.
16.02
Går det tåg till Mallorca, frågar åt en kompis, ja jösses vad har är kulig, hehe
16.08
Ja, absolut! Har inte flugit de senaste 10 åren. Och det är ingen uppoffring. Finns så mycket vackert att se och njuta av i Sverige och Norden bara. Flygresor släpper ut alldeles för mycket koldioxid , särskilt i kombination med höghöjdseffekten. Det är hög tid att vi vaknar upp och ändrar vår livsstil. Människan har genom världshistorien kunnat anpassa sig till nya livsvillkor många gånger. Det som är utmaningen nu är att vi har relativt sett kort tid - 10 år att drastiskt minska våra CO2-utsläpp på. Och jag tänker göra allt jag förmår för att minska mina. Semestern är det minst svåra att ändra på!
16.45
Ja jösses vad man får folk att bete sig med falsk vetenskap. CO2 är livets gas som vi bör omfamna istället för att hetsa upp oss för.
17.03
Det är intressant att alla springer på samma boll. Går det inte att ha flera tankar igång samtidigt? Den disruptiva teknologiska utvecklingen samt kärnvapenhotet är sannolikt viktigare för mänskligheten än klimatförändringar, som vi alltid haft. Miljön är viktig men vi bör ha fler dimensioner i åtanke när vi pratar om vår framtid.
17.12
Helt klart superbra att folk tänker till och väljer bort flyget! Själv har jag slutat flyga, semestrar istället i närområden eller tar tåget längre bort. ALLA behöver hjälpas åt med klimatfrågan.
17.38
Sverige står för 0,2% av all världens CO2-utsläpp och flyget står för ca 2 % av detta dvs svenska flyget (totalt) står för 0,004 % eller 0,4 promille av världens totala utsläpp. Det känns som att fokus är felriktat to say the least.
18.21
Jag tänker på miljön när jag handlar och reser som säkert många andra i vårt land gör. Undrar hur dem tänker i t ex USA, Kina, Indien med flera?
19.19
Nej, intresse, tid och plånbok är det intressanta
19.19
Absolut! I sommar blir det tåg med familjen. Via tyska hemsidor har vi lyckats boka riktigt billiga biljetter! Går att boka hela vägen till Sverige bara Tyskland ingår resan.