SVT rapporterade · Vad är ditt bästa minne från kabinbanan?

Tack för alla era historier och minnen om kabinbanan genom åren. Nu stänger vi igen chatten för den här gången.
14.40
Kabinbanan i Åre har blivit en stor symbol för Åre. Men efter drygt 40 år har den blivit ”gammal och ineffektiv”, vilket gör att Skistar har bestämt att den ska rivas – troligtvis efter nästa säsong. Dela gärna med dig av dina minnen från ”Sveriges största hammock.”
 
09.17
Jag åkte den på 80-talet. Tyvärr under den veckan vi var upp, så var det alltid så "dåligt" väder på Åreskutan, så den var mer stängd än öppen...Sista dagen så var den öppen men då skulle vi åka hem...

Så jag förstår Skistars beslut om att den är "ineffektiv"...
09.17
I lov u cabinbahn
09.17
När frugan fastnade i dörren och satt kvar där hela vägen upp. De var en rejäl resa hahaha
09.17
Att skiten stängdes ner
09.17
När jag åkte upp där för första gången redan när jag var 14 år gammal. Det var en rejäl syn.
09.17
När liften stannade mitt i vägen och vi satt där i 30 minuter
09.18
Vårt bästa minne från kabin var när vi den 30 juni 2018 gifte oss i kabin, hängandes mellan stötta 2 o 3. Tack till alla som var med och alla som gjorde detta möjligt. Ni vet vem ni är.
09.18
Kabinbanan, enda sättet för alla icke-skidåkare att ta sig upp på åres topp?..
09.18
Har haft vigsel på skutan.Då åkte vi kabinen upp.Det var trevligt.Tråkigt att den ska bort,den är en symbol för Åre....
09.23
Så tråkigt att de inte ersätter den i så fall. Har åkt till Åre hela mitt liv och kabinbanan är en så klassisk symbol för Åre. Tur den står en säsong till!
09.34
Jag var där på sportlovet och åkte, och tycker det är fruktansvärt tråkigt att de inte tänker ersätta den med en ny. Väldigt mysigt att åka upp till Åreskutan med kabinbanan.
09.34
Att den aldrig är öppen men jag och min fru lyckades åka en gång med bra väder!🙂
09.52
Lägg ner högzon. Knappt aldrig öppet ändå...
09.52
Sista åket för dagen, solnedgång, rimfrost på stolparna och sedan en röd kabin som dyker upp bakom krönet och gör en redan vacker vy helt magisk.
09.53
"Den är ineffektiv och den är gammal så den måste tas bort, säger Niklas Sjögren Berg, destinationschef Skistar."

Nere i alperna tycks de ha en annan syn på det hela. Den nya 3s gondolbanan i Zermatt går i parallell sträckning med den gamla kabinbanan. Deras kommentar om vad som händer med den gamla liften är följande:

"It’s been a long journey since the first lift to Klein Matterhorn opened in December 1979, and those two 100-person cabins still operate to this day. The old lift will continue alongside the new lift to ensure access to the Matterhorn Glacier Paradise, even during maintenance periods and high winds."

www.matterhornchalets.com
10.06
Av alla otaliga gånger jag knökat mig in i denna härliga klenod minns jag speciellt en gång, när jag till min förvåning insåg att jag stod tajt ihopklämd med hans majestät själv, & 78 andra glada skidåkare, brukar skryta med att ”tafsat” på kungen efter det :)
10.55
Åre är en plats med mycket entreprenörskap och framåtanda. Mot den bakgrunden känns det här beslutet extremt konstigt. Banan som går från byn till toppen är ju själva symbolen för Åre som skidort och turistort. Det som ger en känsla av att vara i Alperna? En möjlighet för turister att ta sig till toppen?

Äldre anläggningar av den här typen bör betraktas som ett kulturarv - som något som man är stolt över och arbetar för att bevara. Om tekniken är gammal och dålig kan den såklart bytas ut.
Det är inte vajrarna och skruvarna som är det viktiga, utan att det går en bana från byn till toppen. Det är märkligt att Skistar inte inser värdet av detta. Finns det plats för kulturarv i kvartalsrapporterna?

10.55
Åkte m kabinbanan så långt vi kunde
vandrade sen till toppen av Åreskutan
där vi bytte ringar 1977😊
11.51
Har aldrig åkt med den här kabinbanan däremot med en urgammal korglift för 46 år sedan.Antar att det var föregångaren till nuvarande kabinbana.Den byttes ut när den var för gammal och ny teknik fanns att tillgå.Varför kan man inte göra det nu med?Att skylla på kostnaden är inte hållbart om man istället tänker bygga underjordsgarage,torg,bostäder m.m.Det lär inte bli billigare...Dessutom håller jag med övriga kommentarer som påtalar att denna bana är själva varumärket för Åre som ort.Tar man bort den försvinner en stor del av den attraktionskraft orten har och då kan nysatsningen på parkering,torg,bostäder kvitta.
11.51
En viktig symbol för hela Åre och skidåkningens historia!! Tragiskt att ett landmärke som Kabinbanan ska behöva försvinna.
11.51
Var på Kalle Anka cup final i Duved 1976 och en träningsdag i Åre parkerade vi samtidigt som Stenmark vid dalstationen och fick en pratstund med honom. Åkte sedan kabinbanan till träningsbacken👍
11.52
Alla vårdagar med skidåkning - alla turer upp och vandra ner på sommaren. Jag tycker Skistar borde ha ett ansvar för gamla och icke skidåkande gäster att ta sig upp på Skutan, låt den vara. Kör den när vädret tillåter
12.07
Den stod alltid stilla så fort det blåser. Den går långsamt och är alltid sardinburkspackad. Utsikten från kabinen såg man för sällan eftersom man hamnade i mitten i burken.
Bravo Skistar! Bygg ut systemet upp längs Tväråvalvet och Stendalen så att det är snösäkert större delen av hela säsongen istället.
12.30
Då jag gjorde lumpen 1978-1979 blev vi i min pluton frivilligt kommenderade upp till ÅRE för att hjälpa till vid världscuptävlingarna. Passade då på att åka upp EN gång bara för att ha gjort det. Tyvärr var inte vädergudarna på bra humör den dagen. TJOCK dimma gjorde att utsikten var något begränsad... Man såg ungefär fram dit första fästet för vajern slutade, cirka 10-20 meter...
13.45
Skönt,den går ju inte när det blåser och Åre är ju känt för sin lugna vindmiljö
14.09
Hur ska man nu komma ner man har vandrat fyra timmar för att komma upp på berget? Skonar både knän och ben att kunna åka ner istället för att behöva gå hela vägen tillbaka...
14.09
Var där feb 78 första gången, magisk upplevelse då det även var så mkt snö att hela ”skutan” var som en enda bred nedfart (utan sten). Att inte bygga en ny Gondol när Kabinbanan rivs gör mig närmast chockad. Fina dagar när det kommer många besökare till Åre märks idag att Tusenmetern revs, den gjorde att många kunde stanna uppe i högzon.
Idag står dessa i lång kö till Gondolen. Att då bygga fler lägenheter, och låta dessa och även de som tog Kabinbanan stå i kön till WC eller VM6an+Hummeln, skida till kön i VM8an och sen igen till Gondolen för att komma upp till högzon blir tyvärr ”kom till Åre och stå i liftkö”
Här hoppas jag verkligen SkiStar tänker om och satsar på en ny Gondol med ”vindskyddad sträckning”.
17.18
Jag har många bra minnen särskilt på våren med kabinbanan. Det kommer bli en stor brist att man inte kan åka från foten av skutan till toppen men en lift. Som tidigare inlägg beskrev, ”kom till Åre och stå i liftkö” blir nog tyvärr en effekt av att man inte ersätter den. Varje seriös större skidort har en kabinbana.
20.57
Att ta bort den är ett dåligt beslut. Att inte ersätta den med en gondol är ett VÄLDIGT dåligt beslut.
20.58
Kommer ihåg en helgmorgon när det var knökat med folk i kabinen på väg upp på skutan. Det var strax efter öppning och det var alldeles tyst trots att var fullsatt. Plötsligt öppnar min kompis Jocke käften och säger högt. "Men Anders!! Vad vax du har har i örat" Då vänder sig 78 personer på sina huvuden emot mig och flinar. Gissa om det blev pinsamt. 😊
20.58
Otroligt trist att ta bort den viktigaste Åre symbolen! Dessutom den enda kabinen i sverige. Dessutom behöver man absolut ersätta den med nån annan lift!!
20.58
Frågan är om det är kabinbanans ineffektivitet eller hägrande vinster på att hårdexploatera marken som frigörs när Skistar beslutar. En gång fanns det starka krafter som stred för att Åre skulle behålla bykänslan och utvecklas på ett sätt som även den fasta befolkningen skulle trivas med. Det ör länge sedan nu och kabinbanans rivning är spiken i kistan!
21.11
I mitten av 80-talet jobbade min kompis som 'karbinjär'. Kunde följa med honom kl 7 på morgonen när de körde upp proviant. Nypistat, tyst och hela skutan för mig själv..
07.07
Massor av bra minnen från kabinen men inget är för evigt. Dock undrar man hur Skistar tänker, dom rev 1000 meters liften men igen ersättare och nu kabinen och inga planer på ersättnings lift!
Kanske bäst man köper stighudar och börjar gå upp.