SVT rapporterade · Tyck till om ordningsomdömen i skolan
absolut , det behövs verkligen!
Vill ni göra skillnad i skolan?
Sätt betyg på lärarna och sparka dom som får underkänt
Sätt betyg på lärarna och sparka dom som får underkänt
Sluta tycka så mycket
Forskarna brukar ha rätt bra koll på vad som fungerar.
Forskarna brukar ha rätt bra koll på vad som fungerar.
Inte alls bra. För hur ska det bedömas? Det skapar bara utanförskap. Isåfall borde det vara betyg på föräldrarna som uppfostrar barnen.
Tycker det är bra. Få lite ordning på ungarna.
Tycker att lärarnas arbetsbörda är den viktigaste faktorn att ta hänsyn till. Läraryrket är redan väldigt pressat, och då blir det bara kontraproduktivt att i den situationen att tvinga fram ordningsbetyg. Lärarna förtjänar mer kärlek både i ord och i praktisk politik!
Att man stör ordningen i skola kan bero på man har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, t.ex. ADHD eller något inom autismspektrat och att skolan inte ger eleven den hjälp den behöver och har rätt till. Oftast handlar detta om att skolan inte har råd. Ska eleven straffas för detta med ett dåligt ordningsomdöme? Kommer ett dåligt ordningsomdöme få eleven att övervinna sina svårigheter och sluta störa ordningen i skolan?
Efter 38 år som lärare tycker jag att det är PÅ tiden med ordningsbetyg.
Nej till ordningsbetyg. Det lär bara öka spänning och oro i skolan och därmed försämra resultaten.
Se istället till hur Finlands skolsystem är byggt och ta efter det finska undret som gör att de rankas högst i världen.
De fokuserar på lek och studenters välmående, och inte på att de ska rätta in sig i strikt raka led.
Se istället till hur Finlands skolsystem är byggt och ta efter det finska undret som gör att de rankas högst i världen.
De fokuserar på lek och studenters välmående, och inte på att de ska rätta in sig i strikt raka led.
Ordningsbetyg är bara ett meddelande av många till föräldrar. Betyget kommer för sent också. Ska de elever med ADHD betygsättas på samma sätt? På vilka grunder sätter man F?
Hade Björklund varit lite insatt i den forskning som finns kring elever och prestationer så hade han kanske tagit del av förväntningarnas betydelse för inlärning och beteende. Ett ordningsbetyg riskerar att i än större utsträckning sätta en stämpel på elever att de är på ett visst vis, många men absolut inte alla kommer förmodligen också att ta till sig denna stämpel och eventuellt börja leva upp till det som ordningsbetyget säger. På samma vis fungerar egentligen betygssystemet också att elever anpassar sig och lever upp till det betyg de brukar få/till det som läraren förväntar sig. Nej ordningsbetyget riskerar endast att sätta elever i än tydligare "fack" än de redan idag sitter i!
Låter bra, för att få mer lugnt i klasserna,
Lyssna på lärarna, låt dem bestämma!
Skulle inte lärarnas administration minska?
Perfekt skolan måste ha en viss uppfostran.
Ungjäklar som stör bör märkas
Ungjäklar som stör bör märkas
Det var ordningsbetyg för ordning och uppförande när jag gick i skolan från årskurs 1 till gymnasiet och det var inget som betydde något. Det kunde till och med vara en sport att få dessa betyg sänkta. Kom senare i livet att bli ansvarig för lärarutbildning under flera år. Om man ser till forskning och teorier för inlärning är ordningsomdömen inget som främjar varken inlärning eller ordning i skolan.
Tycker att det är ett steg i rätt riktning. Det största problemet idag är att det inte finns någon respekt för lärare i skolorna. Barnen får härja hur de vill utan konsekvenser, samtidigt som föräldrarna inte tar ansvaret för barnuppfostran hemma. Det är dit vi måste komma att ansvaret för uppförande ska komma hemifrån. Se till att förbjuda mobiler under skoltid och ge lärarna rätt att skicka ut barnen ur klassrummet om de stör undervisningen.
Vi kan inte lämna det till att det blir en subjektiv bedömning av barnens uppförande. Att det finns underlag till betyg i de andra ämnena genom tester är oerhört viktigt, därför borde även ett betyg i uppförande inte vara godtyckligt och upp till den enskilda läraren. Ett sådant betyg måste göras rättssäkert, då det inte lika självklart går att få fram grunden till betyget som i de andra ämnena.
Borde alla arbetsgivare för unga kräva. Som arbetsgivare vill man inte jobba med ordning och reda, det skall bara finnas där och dokumenterad.
Klart dom ska ha. Och det ska väga tungt när man söker vidare till gymnasium.
Läraren kan faktiskt ringa till föräldrarna när eleven pratar för mycket under lektionstid eller är gapig. Kommunicera med föräldrarna för att få eleven att ta in informationen bättre.
Absolut inte, ett godtyckligt maktverktyg. Vilken elev är hjälpt av att få skriftligt att de inte kan sköta sig? Vad som dock kan behövas är fler verktyg för lärarna i form av kvarsittning eller assistentstöd för de elever som inte klarar ordning.
Det skulle knappast hjälpa min son som både har autism och ADHD utan skulle snarare bli ett straff för att han är den han är. I betyget står det redan nu hur mycket frånvaro han har vilket är frustrerande eftersom vi alla är glada för all tid han klarar av att komma iväg till och vara i skolan. Hela det nya betygssystemet lägger fokus på misslyckanden och inte det man faktiskt klarat av och kan, vilket inte skapar motivation utan bara frustration och stress. För att komma ut med bra betyg får man inte ha en svag period under tre år. Ett "misslyckande" går inte att reparera eller kompensera. Vi ställer högre krav på våra barn än oss själva och man behöver inte ha en neuropsykiatrisk diagnos för att bli knäckt i dagens skola. Det är inte lärarnas fel, det är ett systemfel.
Lärare behöver utbilda sig i hur de ska ta itu med elever som pratar med under undervisningen. Elever med ADHD/autism har rätt till extra lärare. Skolan är en myndighet och är skyldig till att eleven får tillräckligt med stöd som bättre böcker och fler undervisningstimmar.
Det är bra, verkar behövas idag
Det behövs för att få eleverna att förstå hur viktigt det är för deras framtid.
Nej, nej och nej! Skolan är till för utbildning, att någon med mer kunskap ska passeras av en elev som är mer lugn/lydande bidrar till att skolan inte längre anpassas efter kunskap som vidare skulle utveckla samhället, utan istället efter lydnad och lugnhet vilket skulle skapa en platt värld utan drama
Jag tror inte på ordningsbetyg. Vissa politiker vill införa det, men vad vet de om skolan. De flesta lärare tycker inte att det är en så bra id’e och vad vet de om skolan.
Vi hade betyg i både uppförande och ordning.
Inget problem om man lydde läraren.
Bra signal till frånvarande föräldrar.
Men i Sverige får vi inte ställa krav.
Då hamnar man på den "onda" sidan.
Inget problem om man lydde läraren.
Bra signal till frånvarande föräldrar.
Men i Sverige får vi inte ställa krav.
Då hamnar man på den "onda" sidan.
Skolans omdömen om en elev, alltså betygen, är en tung faktor som jag och varje arbetsgivare tar hänsyn till. Förmågan att uppföra sig och hålla ordning är ett lika viktigt betyg som de övriga.
Lärarna protesterar för att omdömet inte förbättrar skolsituationen. Föräldrarna protesterar för att det inte förbättrar barnens självförtroende. Men arbetsmarknaden, som representerar resten av livet, protesterar inte.
Lärarna protesterar för att omdömet inte förbättrar skolsituationen. Föräldrarna protesterar för att det inte förbättrar barnens självförtroende. Men arbetsmarknaden, som representerar resten av livet, protesterar inte.
Detta är bara ett sätt för politiker att visa att dom gör något och det får samtidigt inte kosta något. Det kommer såklart inte fungera. De få elever som står för större delen av stöket bryr sig inte om betygen och kommer bara få det sämre. Ge eleverna som har större behov av hjälp den hjälp dom behöver i stället.
Förstår att många tycker detta låter bra men tänk efter lite hur detta faktiskt skulle fungera i praktiken.
Förstår att många tycker detta låter bra men tänk efter lite hur detta faktiskt skulle fungera i praktiken.
Den dag ordningsbetyg införs är den dag jag slutar som lärare.
Ordning och reda är alltings moder. Ingen verksamhet blir särskilt gammal utan att ha ordning och reda. Skolan skall förbereda eleverna för arbetslivet och delvis själva livet. Då gäller det att förstå vikten av ordning och reda. Vilken arbetsplats kan fungera om personal eller för den delen kunder får göra precis som de vill? Om man får störa sina arbetskamrater, vara ofokuserad på uppgiften eller komma och gå som man vill? Så varför "lura" eleverna? På arbetsmarknaden och i högre studier är ordning och reda en självklarhet. Den elev som av något skäl inte kan ta till sig det kan inte vara kvar i en klass lika lite som han/hon kommer att kunna få och behålla en anställning.
Det är inte preussisk exercis det handlar om utan som vanligt sunt förnuft. Fokusera på uppgiften, hålla mun när andra talar, respektera lärarens ledande roll och ha ordning på sina prylar. Så om betyg kan hjälpa elever och skolan på väg är det mycket välkommet. Alternativet att vara utan fungerar ju inte i alla fall, därom råder ingen tvekan.
Det är inte preussisk exercis det handlar om utan som vanligt sunt förnuft. Fokusera på uppgiften, hålla mun när andra talar, respektera lärarens ledande roll och ha ordning på sina prylar. Så om betyg kan hjälpa elever och skolan på väg är det mycket välkommet. Alternativet att vara utan fungerar ju inte i alla fall, därom råder ingen tvekan.
Det är bra med att införa ordningsomdömen men jag skulle helst se att det fanns två: ett för ordning och ett för uppförande. Då kan eleven vid dåligt rycka upp sig och arbeta med mål att bli bättre, vid gott omdöme stärks elevens självkänsla och får ett mål att sträva för att behålla.
Det var bra när jag gick i skolan för över 50 år sedan. Då vågade man inte komma hem till föräldrar med underkänt i ordning. Idag är en annan tid.
Självklart skall det finnas ordning i skolan, så att undervisning kan ske under ordnade former.
Om inte förutsättningarna för undervisning finns, blir vistelsen i skolan meningslös.
Om inte förutsättningarna för undervisning finns, blir vistelsen i skolan meningslös.
Jag tycket att det är väldigt bra idé, det ska bli lugn och ro i klassrummet, och de som bidrar till positiv stämning ska belönas. Om inte - straffas. Det ska finnas respekt för lärare och klasskamrater.
Att hålla ordning är ett måste när man kommer ut i arbetslivet, likaså att kunna uppföra sig.
Dessutom är det inte fel att umgås med barn och ungdomar som är artiga och trevliga.
Kan man inte få bra betyg i matte och svenska kan man alltid få bra betyg i ordning och uppförande vilket kan höja poängen vid framtida intagningar till gymnasium etc.
Dessutom är det inte fel att umgås med barn och ungdomar som är artiga och trevliga.
Kan man inte få bra betyg i matte och svenska kan man alltid få bra betyg i ordning och uppförande vilket kan höja poängen vid framtida intagningar till gymnasium etc.
Inför ordningsomdömen i Sveriges Riksdag först.
”De få elever som står för större delen av stöket bryr sig inte om betygen och kommer bara få det sämre.” Stämmer alls inte med min erfarenhet. Den störigaste killen i klassen var bäst på matte och definitivt angelägen om ett bra betyg. Gjorde färdigt sina uppgifter på tio minuten och störde sedan alla andra. Gick vidare på Chalmers och hamnade på ett utmärkt jobb. Ordningsbetyg. Varför inte. Stärker lärarens roll.
Jag tror att för vissa kan det fungera, men då som ett maktverktyg läraren kan ta till när eleven missköter sig. Det skulle nog mest drabba de som missköter sig mest då de ofta kanske inte heller bryr sig så mycket om betyg heller. Största delen av ansvaret ligger hos föräldrarna.
Till alla äldre som tycker att skolan va lugn och fin när dom själva gick i skolan kanske missat att det numera är olagligt att slå barn. Det vi står inför nu är hur man får lugn utan att hota med våld.
En mycket dålig idé. Jag har inga som helst problem med ordning och reda, varken i privatlivet, på arbetsplatser eller under mina eftergymnasiala utbildningar (där jag bland annat har läst åtskilliga HP juridik). Jag har svårt att tro att någon som mött mig i något av dessa sammanhang skulle säga annorlunda.
Om jag hade fått ordningsbetyg när jag gick i grundskolan så skulle situationen helt säkert varit annorlunda, eftersom de utan tvekan hade sett dåliga ut. Inte för att jag inte skötte mig eller mina studier (jag var en av klassens "toppelever" genom hela skolgången) men för att vissa lärare hade problem med mig och att jag inte "rättade mig i leden" och svalde allt de sa. Jag blev ibland utslängd från klassrummet eller fick "skarpa" tillrättavisningar av läraren, och blev till och med inkallad till rektorn en gång. Dessa händelser hade säkerligen givit mig ett dåligt ordningsbetyg, som sedan skulle förfölja mig i vuxenlivet och jag hade aldrig tagit mig dit jag är idag, med snart dubbla högskoleexamen och lång arbetslivserfarenhet. Jag är helt säker på att jag är långt ifrån ensam om detta.
Skolans roll ska vara att uppmuntra unga till lärande och förbereda dem för livet, inte lära ut lydnad och blind tilltro till auktoriteter. Problemen med stök och oordning i skolan måste bemötas med andra sätt än fyrkantiga regler och betyg, med metoder som har vetenskaplig grund och inte bara baseras på tyckande och känslor.
Om jag hade fått ordningsbetyg när jag gick i grundskolan så skulle situationen helt säkert varit annorlunda, eftersom de utan tvekan hade sett dåliga ut. Inte för att jag inte skötte mig eller mina studier (jag var en av klassens "toppelever" genom hela skolgången) men för att vissa lärare hade problem med mig och att jag inte "rättade mig i leden" och svalde allt de sa. Jag blev ibland utslängd från klassrummet eller fick "skarpa" tillrättavisningar av läraren, och blev till och med inkallad till rektorn en gång. Dessa händelser hade säkerligen givit mig ett dåligt ordningsbetyg, som sedan skulle förfölja mig i vuxenlivet och jag hade aldrig tagit mig dit jag är idag, med snart dubbla högskoleexamen och lång arbetslivserfarenhet. Jag är helt säker på att jag är långt ifrån ensam om detta.
Skolans roll ska vara att uppmuntra unga till lärande och förbereda dem för livet, inte lära ut lydnad och blind tilltro till auktoriteter. Problemen med stök och oordning i skolan måste bemötas med andra sätt än fyrkantiga regler och betyg, med metoder som har vetenskaplig grund och inte bara baseras på tyckande och känslor.
Lärarförbundet argumenterar utifrån den som riskerar få dåliga omdömen. Låt oss vända på frågan, om jag uppför mig exemplariskt men har svårt för det akademiska varför ska jag inte kunna få ett papper på att mitt uppförande är oklanderligt när jag samtidigt får papper på hur dåliga mina studieresultat är?
Jag hade visserligen hellre sett ett centralt antagningssystem med inträdesprov, i stället för betyg, till högre utbildning men så är inte systemet utformat. Elever som stör ordningen borde givetvis avvisas från klassrummet och därefter borde föräldrarna anmodas tillse att elevens beteende skärps, det ska inte vara skolans uppgift. Men att vara för kunskapsbetyg och mot ordningsbetyg för att det riskerar att sortera in elever i bra och dåliga är hyckleri!
Jag hade visserligen hellre sett ett centralt antagningssystem med inträdesprov, i stället för betyg, till högre utbildning men så är inte systemet utformat. Elever som stör ordningen borde givetvis avvisas från klassrummet och därefter borde föräldrarna anmodas tillse att elevens beteende skärps, det ska inte vara skolans uppgift. Men att vara för kunskapsbetyg och mot ordningsbetyg för att det riskerar att sortera in elever i bra och dåliga är hyckleri!
Nej tack! Jag hade ordningsbetyg så tidigt som i mellanstadiet. Jag har alltid varit en praktstudent, gjort oerhört bra ifrån mig i klassrummet och aldrig varit en bråkstake. När mitt ordningsbetyg dock inte var godkänt pga. att jag hade dålig ordning på mina saker höll mitt självförtroende på att rasa fullständigt. Ordningsbetyget togs sedermera bort pga. protester från föräldrarna i skolan.
Att ha ett betyg som egentligen bara baseras på klasslärarens subjektiva bedömning om vad som är "god ordning" är inte en bra idé - särskilt inte om det hänger med en i framtiden. Ni som talar om att det var bättre förr, när eleverna tuktades till lydnad och gick hem med skräck för vad föräldrarna skulle säga eller göra, kanske ska fundera ett varv till. Är den bildliga piskan verkligen den enda nyckeln till ordningsamma individer? Vad betyder egentligen ordning..?
Att ha ett betyg som egentligen bara baseras på klasslärarens subjektiva bedömning om vad som är "god ordning" är inte en bra idé - särskilt inte om det hänger med en i framtiden. Ni som talar om att det var bättre förr, när eleverna tuktades till lydnad och gick hem med skräck för vad föräldrarna skulle säga eller göra, kanske ska fundera ett varv till. Är den bildliga piskan verkligen den enda nyckeln till ordningsamma individer? Vad betyder egentligen ordning..?
Skolan skall vara fostrande för ett kommande arbetsliv. I arbetslivet förväntas du kunna passa tider och inte störa på möten när andra har ordet till exempel. Det kan finnas medicinska orsaker till att man har svårt för att klara av att sitta stilla, hålla tyst och iaktta god ordning men det känns lite som att en fyrbokstavskod numera har blivit en enkel och många gånger förväntad utväg för de som hävdar att deras barn har svårt med detta. I väldigt många fall handlar det om brist på engagemang från föräldrarnas sida när det gäller deras barns uppfostran och det finns definitivt en kulturskillnad gentemot andra europeiska länder. I t ex Frankrike och Storbritannien som även de har problem med ordningen i skolorna finns ändå en helt annan acceptans och samstämmighet för att det skall vara ordning i skolan. Det är bara att besöka ett museum samtidigt som en skolklass så märks denna skillnad tydligt. Spring och störigt uppförande tillåts inte av lärarna i dessa länder och vid guidning sitter ungarna stilla och hör på guiden. Jag tror inte att det finns färre andel med fyrbokstavssyndrom i dessa länder, snarare är det så att det stora flertalet iakttar större disciplin än i Sverige.I dessa länder har religionen fortfarande ett stort inflytande och "i tukt och Herrans förmaning" är fortfarande ett rättesnöre.
Till er som tycker att läraren ska ringa hem, det handlar om utbildning i skolan och att ringa hem 10 ggr per kväll är slöseri med lärartid, som lärare är man maktlös efter första samtalet då ingen bättring sker. Tyvärr får man svar hemifrån som förklarar elevens dåliga uppförande. Det finns ofta inga krav hemmavid och låg moral. De elever med diagnos är det synd om då man som lärare fortbildat sig om AdHd men skolan inte ger resurser då inget får kosta något. Det är inte fel på lärarna utan oftast föräldrarna. Skolan är inte ett dagis! Dessutom har man som lärare en omöjlig uppgift då eleverna ska utbildas men måste uppfostras istället/ AnnBritte fd lärare
Det finns så många hysteriska vuxna som uttalar sig i denna fråga, de flesta med noll insikt i skolans värld. De flesta begriper inte heller skillnaden på betyg (A-F) eller omdömen (som kan uttryckas i löpande text). Jag har inget emot att sätta ordningsomdömen på mina elever, tvärtom välkomnar jag det, däremot skulle jag önska dessa oftare än i bästa fall en gång per termin så de faktiskt gör någon nytta. Föräldrar måste involveras mycket mer i sina barns skolgång, det är först då vi kan få skillnad i klassrummet!
Absolut ett bra förslag!
Tag i beaktande den rådande kunskaps bristen som tyvärr präglar skolan i dag. Detta beror på flera faktorer.
Tänk nu till... om du ska få kunskaper för livet och nå till ditt dröm yrke, hur många störande elever krävs det då för att dina drömmar ska raseras???
Det är tyvärr denna ” stabila grund” våra elever befinner sej i dag.
Detta är inte rett mot våran framtid..
Tack för ordet.
Tag i beaktande den rådande kunskaps bristen som tyvärr präglar skolan i dag. Detta beror på flera faktorer.
Tänk nu till... om du ska få kunskaper för livet och nå till ditt dröm yrke, hur många störande elever krävs det då för att dina drömmar ska raseras???
Det är tyvärr denna ” stabila grund” våra elever befinner sej i dag.
Detta är inte rett mot våran framtid..
Tack för ordet.
En uråldrig diskussion igen.....Det är så märkligt att några politiker har så mycket åsikter om skolan, som de inte besökt på många år och ska lösa problemen med betyg, betyg, betyg. Lyssnar inte på de som befinner sig i verkligheten, lärare och annan skolpersonal som har aktuell erfarenhet och kunskap. Ge skolan en chans genom att ge de resurser som behövs. Avskaffa friskolor alt. tvinga överskott tillbaka till skolan. Så viktigt att ge alla barn samma chans.
När jag var ung fanns betyg i ordning och uppförande. Hade man inte godkänt i dessa, fick man gå om läsåret,
Jag ser både för- och nackdelar. Det kommer underlätta för arbetssökande som skött sig i skolan, men det kommer försvåra för de som inte skött sig i skolan. Oftast har dessa personer redan svårt att komma ut på arbetsmarknaden. Ju fler skattebetalare, desto bättre för oss alla.
Man kanske skulle rikta resurser mot att bilda särskilda grupper/klasser för problematiska elever istället? Då slår man två flugor i en smäll. De som sköter sig får en lugn miljö att utvecklas i, och de som har svårt för att sköta sig får den extra satsning de kanske behöver. Jag kan tänka mig att en majoritet av dessa "problemelever" har det svårt hemma, vill man då verkligen göra skolan till ytterligare en plats där de inte känner sig bekväma? Varför skulle de bry sig om ordningsbetyg om de inte bryr sig om sina ordinarie betyg?
Nja, jag tror det här förslaget ser bättre ut på pappret. I praktiken ser jag inte att det kommer göra någon riktig skillnad. Vad blir konsekvensen av ett dåligt/underkänt ordningsbetyg? Relegering? Det kommer ju vara ett fantastiskt recept för utanförskap och en kriminell livsstil.
Man kanske skulle rikta resurser mot att bilda särskilda grupper/klasser för problematiska elever istället? Då slår man två flugor i en smäll. De som sköter sig får en lugn miljö att utvecklas i, och de som har svårt för att sköta sig får den extra satsning de kanske behöver. Jag kan tänka mig att en majoritet av dessa "problemelever" har det svårt hemma, vill man då verkligen göra skolan till ytterligare en plats där de inte känner sig bekväma? Varför skulle de bry sig om ordningsbetyg om de inte bryr sig om sina ordinarie betyg?
Nja, jag tror det här förslaget ser bättre ut på pappret. I praktiken ser jag inte att det kommer göra någon riktig skillnad. Vad blir konsekvensen av ett dåligt/underkänt ordningsbetyg? Relegering? Det kommer ju vara ett fantastiskt recept för utanförskap och en kriminell livsstil.
Det är ett gammaldags, förödmjukande och ineffektivt verktyg.
Ordningsbetyget var ointressanta redan förr i världen. Däremot är ordning och reda grundbulten i allt lärande och ordning får man först när eleven känner framgång och gensvar. Spännande, moderna redskap för undervisning krävs. Mindre klasser i dynamiska arbetsgrupper. Skolan måste få kosta och lärarna likaså.
Ordningsbetyget var ointressanta redan förr i världen. Däremot är ordning och reda grundbulten i allt lärande och ordning får man först när eleven känner framgång och gensvar. Spännande, moderna redskap för undervisning krävs. Mindre klasser i dynamiska arbetsgrupper. Skolan måste få kosta och lärarna likaså.
Frågan är om det inte är betyg i uppförande man egentligen är ute efter. Elever som stökar, inte följer regler och inte visar hänsyn och inte bidrar till arbetsron är de man hoppas komma åt. Då är det elevens uppförande som inte är acceptabelt. I Spanien pratar man om social utbildning, man har inte lärt sig hur man uppför sig eller man är "dåligt utbildad" alltså underkänd i "social kompetens". Här är ett utvecklingsområde inom svensk skola. Arbeta med social kompetens från det barnen är riktigt små, såväl hemma som i förskola och skola. Och varför inte ge betyg i detta? Hela samhället skulle må bra av människor som är utvecklade socialt, följer regler på allmän plats, visar hänsyn och omtanke.
Fullständigt onödigt. Om en elev inte sköter sig i skolan idag kontaktar ju skolan vårdnadshavarna ändå. Blir bara en massa onödig administration.
Principiellt viktigare: SVT ska inte publicera riggade "opinionsundersökningar" från särintressen; hade den visat annan majoritet hade LF aldrig offentliggjort den. Idag, samtidigt med inslaget om AF, blir SVT:s politiska obalans alltför uppenbar och gynnar i slutänden bara KD, M och SD som motreaktion.
Jag går i skolan och jag tycker att vi ska ha ordningsbetyg. Det räcker inte med det utan man ska ha hårdare bestraffning för elever som inte uppför sig. Jag vill kunna lägga min skoltid på undervisning och inte skrik på lektionerna.
Tror detta skulle vara extremt gynnsamt för att få någon form av ordning i klassrummen. Går själv i högstadiet just nu, och åtminstone halva lärotiden går åt till att säga till andra elever om att vara tysta, att plocka bort mobilerna eller att stänga datorerna. Lärare är dessutom för fega att göra något åt det, och då tar inga elever till sig när lärare säger till.
Tycker att det behövs ordningsbetyg i skolan, men då inte på eleverna, utan på skolan!
Den ska presenteras i en öppendatabas så att alla elever, föräldrar och huvudmän kan se ordningsbetyget i sin lokala skola.
Betygen ska ges av elever, anonymt och säkert, varje termin.
Den ska presenteras i en öppendatabas så att alla elever, föräldrar och huvudmän kan se ordningsbetyget i sin lokala skola.
Betygen ska ges av elever, anonymt och säkert, varje termin.
Vi kan väl införa aga också, eftersom skolan var så bra förr som de flesta äldre tycker. Det blir billigare än att tillföra mer resurser för att hjälpa svaga elever.
Oerhört korkat och meningslöst beslut. Finns ingen evidens för att detta skulle förbättra skolmiljön. Det är meningslös symbolpolitik. Istället för att ge skolan de resurser den behöver så att man kan anställa mer vuxna och se till att socialtjänsten har de resurser den behöver för att hjälpa familjer med problem så inför man istället ett system som ytterligare kommer att stigmatisera barn. Tänk om det missbrukas av lärare?
Det vittnar om dåligt omdöme att ge lärare ännu en omöjlig uppgift. Vi går ju redan på de knä som vi förväntas trolla med.
Ska vi sätta ett ordningsomdöme per kurs på gymnasiet, eller ska alla undervisande lärare sammanträda för att komma överens?
Ge gärna stöd och tillit till lärare. Men detta förslag är helt fel väg att gå.
Ska vi sätta ett ordningsomdöme per kurs på gymnasiet, eller ska alla undervisande lärare sammanträda för att komma överens?
Ge gärna stöd och tillit till lärare. Men detta förslag är helt fel väg att gå.
Utmärkt förslag att införa betyg i ordning och uppförande! Förr, då de fanns, vore det fasa att komma hem till föräldrar med dåligt betyg i dessa ämnen. De skulle dessutom skriva på de tidigare omdömena. Föräldrarna har ett ansvar, och ska ha det i fortsättningen också.
Ett betyg följer med dig livet ut. Har du som elev varit bra i matte så kan du visa det när du säker ett jobb där arbetsgivare tycker detta är fördelaktigt. Och detta oavsett att du kanske har glömt allt de mesta som du lärt dig.
Så är det med ordningsbetyg, det följer med dig livet ut, oavsett att ditt uppförande gäller ungdomstid. Alla för eller senare mognar och börjar anpassa sitt beteende till gällande normer. Men då har man ett ordningsbetyg som visar att du är en riskperson som ingen arbetsgivare vill ha.
Jag har haft ordningsbetyg under min skolgång och tycker inte det hade någon inverkan på mitt beteende.
Ett klart "NEJ"!
Så är det med ordningsbetyg, det följer med dig livet ut, oavsett att ditt uppförande gäller ungdomstid. Alla för eller senare mognar och börjar anpassa sitt beteende till gällande normer. Men då har man ett ordningsbetyg som visar att du är en riskperson som ingen arbetsgivare vill ha.
Jag har haft ordningsbetyg under min skolgång och tycker inte det hade någon inverkan på mitt beteende.
Ett klart "NEJ"!
Naturligtvis skall/bör det införas betyg i ordning och uppförande både Ht och Vt. Det har ingen dött eller tagit skada av. Ordning och reda har man nytta av hela livet.
Jag har arbetat som lärare och lärarbildare i nästan 50 år...elever med "ordningsproblem" blir inte " mer ordningssamma" genom att brännmärkas med ett ytligt omdöme. Observera att läroplan och andra styrdokument inte anger vad god ordning är. Jan Björklunds okunnighet om skolans värld och lärares arbete är välkänd. Den f d militären borde veta mer om modernt ledarskap.
Socialpsykologiska problem och barns oro kan, och bör, inte straffas bort eller förenklas till ett omdömessystem, som saknar stöd i forskning, praxis och hos flertalet lärare
Socialpsykologiska problem och barns oro kan, och bör, inte straffas bort eller förenklas till ett omdömessystem, som saknar stöd i forskning, praxis och hos flertalet lärare
När jag gick i skolan hade vi betyg i både uppförande och ordning. Det fungerade alldeles utmärkt.
Tyvärr är skolan fortfarande åsiktbaserade och inte evidensbaserade Och Björklund förstört skolan från 2006- 2014 värst är ändå GY 11
Många bland kommentarerna vill ha mer stöd till elever med olika diagnoser istället för ordningsomdömen. Man kan ju se till att få båda kanske. Men speciallärare med sina löner på 45-50000 kr/mån och ibland mer är inte billiga i drift precis. De arbetar med få elever åt gången och det hela blir en kostnadsfråga. Specialpedagoger/speciallärare är eftertraktade samtidigt som dessa tjänster inte sällan befolkas av ytterst empatiska (medberoende?) stödjare utan utbildning och legitimation för sitt speciella jobb.
Ordningen eller dess motstats är till stor del en konsekvens av samhällets och de vuxnas värderingar vad gäller barnuppfostran. Värderingsbyte och ordningsomdömen i kombination kan underlätta i ett första skede. Då är det enklast att införa omdömena förstås.
Ordningen eller dess motstats är till stor del en konsekvens av samhällets och de vuxnas värderingar vad gäller barnuppfostran. Värderingsbyte och ordningsomdömen i kombination kan underlätta i ett första skede. Då är det enklast att införa omdömena förstås.
Jag gick i tysk skola• jag fick betyg i ordning från första klass• där står att edels början är glädjande• det gick sämre när jag kom i högstadiet för jag var ifrågasättande detta har inte påverkat mitt arbetsliv senare• lite mera ordning i skolan skadar inte• åttiotalets skola var förödandet•
Sätt ordningsbetyg på politiker istället!
Jag tycker de som uttalat sig missar en viktig sak. Vi som nu är pensionärer fick betyg från första klass även ordningsbetyg och det har inte gjort oss sämre som människa. Ingen av de som inte vill införa ordningsbetyg är pensionärer. De har alltså ingen erfarenhet av det de pratar om. Jag vill nog påstå att det är på grund av att vi fick betyg tidigt som vi har lyckats så bra i livet.
Det är märkligt hur sällan vi pensionärer får komma till tals. Det är ändå vi som gjort Sverige till ett välfärdsland. Fast vi bara gått i skolan i 8 år så har vi klarat av att läsa och skriva och bilda företag och mycket annat. Men så fort det skrivs om skolan och uppförandet där så blir det nästan upplopp. Varför? Det är en ganska märklig debatt om skolan numera.
Jag är pensionär och jag fick betyg från andra klass. Jag har sparat alla betygen.
Vi var ca 30 elever i varje klass och alla kunde läsa och skriva när vi gick ut åttan.
Vi fick betyg i uppförande och ordning. Vilket gjorde att vi skötte oss.
Vi har nu arbetat i över 40 år och betalat skatt till skola, vård och omsorg, men hur har det blivit?
Varför är skolan idag ett problem, när det inte var det på vår tid? Med den lärarkår som då fanns.
Jag vet inte var felet sitter, men hur kunde vi lära oss så mycket då, som vi sen kunde omsätta i praktiskt arbete och ändå må bra, mot hur barn mår idag?
Kamprad fick säkert betyg från andra klass.
Marcus Wallenberg fick det nog också.
Julas grundare Lars-Göran Blank fick nog också ordningsbetyg.
Biltemas grundare Sten Åke Lindholm fick nog också betyg tidigt. Honom minns jag särskilt eftersom jag var en av de första kunderna i den lilla källarlokalen i Linköping. Jag skulle köpa ett par extraljus till min Volvo duett.
Jag kunde fortsätta räkna upp flera som fått ordningsbetyg tidigt och som skapat nåt bestående, men det verkar som att just detta inte får komma fram i debatten om betygen.
Varför?
Barnens ohälsa kanske börjar i familjen och dagis och förskola och att inga föräldrar har tid med sina barn numera. Ja, det var bara en tanke! Men jag efterlyser lite mera fakta om varför barn mår så dåligt idag och inte bara skriva om att de mår så dåligt på grund av skolan. Samhället har förändrats på 40 år, men tyvärr inte till det bättre.
Vi pensionärer vet ... så varför inte låta oss också komma till tals?
Det är märkligt hur sällan vi pensionärer får komma till tals. Det är ändå vi som gjort Sverige till ett välfärdsland. Fast vi bara gått i skolan i 8 år så har vi klarat av att läsa och skriva och bilda företag och mycket annat. Men så fort det skrivs om skolan och uppförandet där så blir det nästan upplopp. Varför? Det är en ganska märklig debatt om skolan numera.
Jag är pensionär och jag fick betyg från andra klass. Jag har sparat alla betygen.
Vi var ca 30 elever i varje klass och alla kunde läsa och skriva när vi gick ut åttan.
Vi fick betyg i uppförande och ordning. Vilket gjorde att vi skötte oss.
Vi har nu arbetat i över 40 år och betalat skatt till skola, vård och omsorg, men hur har det blivit?
Varför är skolan idag ett problem, när det inte var det på vår tid? Med den lärarkår som då fanns.
Jag vet inte var felet sitter, men hur kunde vi lära oss så mycket då, som vi sen kunde omsätta i praktiskt arbete och ändå må bra, mot hur barn mår idag?
Kamprad fick säkert betyg från andra klass.
Marcus Wallenberg fick det nog också.
Julas grundare Lars-Göran Blank fick nog också ordningsbetyg.
Biltemas grundare Sten Åke Lindholm fick nog också betyg tidigt. Honom minns jag särskilt eftersom jag var en av de första kunderna i den lilla källarlokalen i Linköping. Jag skulle köpa ett par extraljus till min Volvo duett.
Jag kunde fortsätta räkna upp flera som fått ordningsbetyg tidigt och som skapat nåt bestående, men det verkar som att just detta inte får komma fram i debatten om betygen.
Varför?
Barnens ohälsa kanske börjar i familjen och dagis och förskola och att inga föräldrar har tid med sina barn numera. Ja, det var bara en tanke! Men jag efterlyser lite mera fakta om varför barn mår så dåligt idag och inte bara skriva om att de mår så dåligt på grund av skolan. Samhället har förändrats på 40 år, men tyvärr inte till det bättre.
Vi pensionärer vet ... så varför inte låta oss också komma till tals?
Ordning i skolan är en självklar förutsättning för att undervisningen ska fungera för alla elever.
Skolan behöver mer resurser så att man kan fånga upp alla elever. En stämpel kommer inte leda något vart. De som är stökiga bryr sig inte om betygen. Desutom kan ett ordningsbetyg ge dålig själv känsla till dem som ändå försöker. Därför säger jag NEJ till ett ordningsbetyg.
Jag har rekordet på antalet kvarsittningar på Skansenskolan 1986. Om man inte skötte sig fick man gå på bok. Ett gult häfte som läraren skulle bocka i för den lektion man skulle ha. Om man var i tid, penna Suddgummi, Läromedel osv. Vid körkortsteorin vid 19år ålder. Kom man på att jag va Dyslektiker. Ofta med "problembarn" finns det något bakomliggande. Styr upp
med stöd och professionella människor som förstår. Och kan se allt ur ett barn ögon. Inte någon dåre som läst till Beteendevetare. Utan en människa som alltid jobbat med barn och fått den erfarenheten. Och inte läst sig till erfarenhet. Det märker ett barn. Och blir ännu värre. //Tomas Närholm
med stöd och professionella människor som förstår. Och kan se allt ur ett barn ögon. Inte någon dåre som läst till Beteendevetare. Utan en människa som alltid jobbat med barn och fått den erfarenheten. Och inte läst sig till erfarenhet. Det märker ett barn. Och blir ännu värre. //Tomas Närholm
Lös lärarbristen innan det införs några som helst ytterligare arbetsuppgifter. Dessutom är ju ordning extremt relativt, vems ordning är det vi som lärare ska bedöma? Vem ska sätta de kriterierna och hur ska en sådan bedömning vara rättvis? Dessutom har vi föräldrar som hänger över våra axlar i varje bedömning, kommer det bli mindre av den varan med ordningsomdömen? Knappast.. Finns alldeles för många frågor att reda ut innan det ens kan diskuteras seriöst. Dessutom kommer ordning av att lärare får tid att prata med elever och vårdnadshavare, se till att vi har rimlig arbetsbelastning istället. Till er som hade ordningsbetyg, fint för er att ni inte tog skada, men det betyder inte att det kommer bli som då med ordningen, det är en tid som flytt och aldrig kommer tillbaka, hur mycket än Björklunds nostalgi önskar det.
Fråga eleverna, hur dom ser på saken. Lätt för oss att säga ditt och datt om politiker, lärare, elever och skolinspektion. Men faktum är att det finns 1000 olika varianter på skolgångar i Sverige. Jag och du kan omöjligt veta hur varje elev upplever ordning och reda. Vem vet dom kanske bara rycker på axlarna och tycker det är skönt att lärare signalerar/samarbetar till hemmen. Eller så slår dom bakut och tycker det är jobbigt. Men det vet ju inte vi, som inte jobbar; i den lilla byskolan, i förortens skola, i innerstadens gymnasium etc.
Gör en rejäl studie där man lyssnar i olika typer av skolor. Sedan kan man ju alltid ha några pilotskolor.
Det kan ju vara så att ordningsbetyg fungerar bättre i vissa åldrar? Finns det forskning i området? Ta lärdom där.
Gör en rejäl studie där man lyssnar i olika typer av skolor. Sedan kan man ju alltid ha några pilotskolor.
Det kan ju vara så att ordningsbetyg fungerar bättre i vissa åldrar? Finns det forskning i området? Ta lärdom där.
en synpunkt som kommit i skymundan: Ordningsbetygen skulle avlasta ännesbetygen från ordningsrelaterade inslag, därför är jag för ordningsbetyg. Jag har själv hört lärare hävda att om en elev slatvat eller varit mycket frånvarande på lektionerna då skall det synas i ämnesbetyget, t.ex. i matematik. Detta är helt feltänkt, ämnesbetyget ska återspegla kunskaper och färdigheter i ämnet, inget annat, det hörs ju på namnet. Att B i ordning skulle följa en hela livet och ligga en till last är väl att ta i, även arbetsgivare kan väl tänka själva, flera av dom manliga sådana kan nog ha ett liknande bagage om inte annat :-)
Att införa ordningsbetyget är verkligen på tiden. Som redan sagts har man nytta av det för resten av livet. I USA talar man om "organisation skills" vilket är ytterligare ett förtydligande, kanske något att fundera över. Förutom ordningsbetyg borde man även införa uppförandebetyget igen vilket förutom att kanske få eleverna ta av sig mössan inomhus, torde stärka lärarnas auktoritet.
Vet inte om jag tycker det är rätt väg att gå, däremot tycker jag att lärare skall kunna slänga ut elever handgripligen om de förstör för de andra utan att riskera konsekvenser. Det daltas allt för mycket i dagens samhälle.
Hur vore det om majoren och dom andra trähattarna lyssnade på professionen istället för att hitta på sina egna lösningar?
Det enda alternativet till stökiga barn är inte lydiga barn. Vad sägs om lyckliga barn? Det hade varit något att eftersträva det. Men det kan man ju inte få betyg i?
Tänker att det vi lär våra barn syftar till att de ska bli ”bra” vuxna.... Tittar jag runt i världen så ser jag inte särskilt många vuxna föredömen vare sig offentligt eller privat.
Med det sagt tycker jag det är helt förkastligt att ge omdömet uppgörande till någon. Galet och kommer aldrig fungera över tid. Tack ! Har fö 2 vuxna barn ett barnbarn och rest runt jorden många gånger, att jämföra med ordningsbetyg fr andra länder saknar helt grund tycker jag. Kämpa på
Med det sagt tycker jag det är helt förkastligt att ge omdömet uppgörande till någon. Galet och kommer aldrig fungera över tid. Tack ! Har fö 2 vuxna barn ett barnbarn och rest runt jorden många gånger, att jämföra med ordningsbetyg fr andra länder saknar helt grund tycker jag. Kämpa på
Jag tänker såhär: Låt lärarna bestämma. Det är de som står där dag ut och dag in med eleverna, så de borde veta bäst.
Jag har varit lärare i hela arbetslivet och jag tycker att det vore BRA med ordninsbetyg.
Men inte i de första årskurserna.Utan tex fr.o.m åk 6
Men inte i de första årskurserna.Utan tex fr.o.m åk 6
Som vanligt politiker som tror sig veta något om verksamheten som tar/vill ta beslut "över huvudet- på ej fungerande lärare/skolor". Det är inte där skon klämmer för att få ordning. Ge skolor/rektorer mandat att ställa elever som uppför sig illa till svars. Som det är nu är ALLA rädda för skolpengen och därmed budget, och således sitter skolor och rektorer i knät på alla föräldrars viljor/oviljor.
Även lärarna måste få mycket tydligare rätt och tydlighet att beivra och stävja dåligt uppförande och rent våld. Och då - JA- måste man kanske använda fysisk närvaro genom att lyfta/föra undan elever. Som det är nu riskerar och döms lärare som helt enkelt försöker upprätthålla ordning medelst de metoder man rimligen kan begära att en myndighetsperson (som ju en lärare är) ska/ kan få använda.
Denna oförmåga vet ALLA elever och föräldrar om och utnyttjar till max. Ett ordningsbetyg skulle bara bli ännu en koloss på lerfötter- som ALLA lärare ska betingas med.
Även lärarna måste få mycket tydligare rätt och tydlighet att beivra och stävja dåligt uppförande och rent våld. Och då - JA- måste man kanske använda fysisk närvaro genom att lyfta/föra undan elever. Som det är nu riskerar och döms lärare som helt enkelt försöker upprätthålla ordning medelst de metoder man rimligen kan begära att en myndighetsperson (som ju en lärare är) ska/ kan få använda.
Denna oförmåga vet ALLA elever och föräldrar om och utnyttjar till max. Ett ordningsbetyg skulle bara bli ännu en koloss på lerfötter- som ALLA lärare ska betingas med.
Det är inte skolans ansvar att uppfostra barnen till vettiga människor som förstår uppförande i Sverige 2019. Föräldrarna MÅSTE ta sitt ansvar. Gåt inte att ge tusan i sina barn.
Jag har jobbat som lärare i 20 år.
Jag tror att det är bra med ett omdöme i ordning och uppförande.
Men visst finns det en stor risk att elever med neuropsykiatriska svårigheter kommer i kläm men då får man väl bedöma dem utifrån deras förutsättningar. Ett ordningsomdöme tror jag skulle få betydelse för de vanliga eleverna som bara behöver"skärpa sig".
Och låt den ogiltiga frånvaron stå i betyget. Om du har ett företag och ska anställa en person och har att välja mellan en med bra betyg men hög frånvaro och en med OK betyg men full närvaro, vem väljer du då?
De elever som är stökiga tar övriga elevers rätt till utbildning genom att de tar mer lärartid. Det ser man även på de inlägg som elever skrivit här.
Sen hur det ska genomföras vet jag inte eftersom en elev kan uppföra sig bra på en lektion men inte på en annan. Kanske om alla lärare sätter ett omdöme 1-5 och sen skrivs ett medelvärde ut på betyget.
Men eftersom de flesta länder verkar ha detta så kan vi väl se hur det funkar där.
Jag tror att det är bra med ett omdöme i ordning och uppförande.
Men visst finns det en stor risk att elever med neuropsykiatriska svårigheter kommer i kläm men då får man väl bedöma dem utifrån deras förutsättningar. Ett ordningsomdöme tror jag skulle få betydelse för de vanliga eleverna som bara behöver"skärpa sig".
Och låt den ogiltiga frånvaron stå i betyget. Om du har ett företag och ska anställa en person och har att välja mellan en med bra betyg men hög frånvaro och en med OK betyg men full närvaro, vem väljer du då?
De elever som är stökiga tar övriga elevers rätt till utbildning genom att de tar mer lärartid. Det ser man även på de inlägg som elever skrivit här.
Sen hur det ska genomföras vet jag inte eftersom en elev kan uppföra sig bra på en lektion men inte på en annan. Kanske om alla lärare sätter ett omdöme 1-5 och sen skrivs ett medelvärde ut på betyget.
Men eftersom de flesta länder verkar ha detta så kan vi väl se hur det funkar där.
Vi hade en obehörig matematik lärare på min förra skola där jag arbetade som kallades pingispedagogen. Han gav eleverna högsta betyg i matematik och lät dem spela pingis på mattelektionen. På nationella provet fick eleverna max godkänt och föräldrarna blev vansinniga. Betänk att det är dessa "kollegor" som kommer sätta ordningsbetygen.
Det saknas 10´000 tals utbildade och professionella lärare i svensk skola. Det borde vara förbud att införa nya pålagor på skolan tills lärarbristen är ordnad. Alla reformer kommer vara totalt verkningslösa så länge outbildade privatpersoner får komma in i skolan och ta hand om våra barn. Det är skrämmande att vi inte ger våra barn bättre förutsättningar i det här samhället. Pensionären nedan som hade så bra skolgång kan ju gärna fundera på hur många behöriga och utbildade lärare hen hade. Det kanske var det som gjorde skolan bra förr i tiden. Läraryrket var status, gav rimligt betalt och arbetsmiljön var 100ggr bättre.
Det saknas 10´000 tals utbildade och professionella lärare i svensk skola. Det borde vara förbud att införa nya pålagor på skolan tills lärarbristen är ordnad. Alla reformer kommer vara totalt verkningslösa så länge outbildade privatpersoner får komma in i skolan och ta hand om våra barn. Det är skrämmande att vi inte ger våra barn bättre förutsättningar i det här samhället. Pensionären nedan som hade så bra skolgång kan ju gärna fundera på hur många behöriga och utbildade lärare hen hade. Det kanske var det som gjorde skolan bra förr i tiden. Läraryrket var status, gav rimligt betalt och arbetsmiljön var 100ggr bättre.
För vem är ett offentligt betyg viktigt? För barnet?
Om ett barn har sociala bekymmer och/eller koncentrationssvårigheter behövs insatser som gör skillnad på riktigt, oavsett om det handlar om skolan, hemmet eller på fritiden.
Ett omdöme skulle lika gärna kunna hållas dolt och tillgängligt enbart för skolpersonal, föräldrar och sociala myndigheter eftersom att det är där arbetet med att hitta lösningar som hjälper barnet måste ske.
Om ett barn har sociala bekymmer och/eller koncentrationssvårigheter behövs insatser som gör skillnad på riktigt, oavsett om det handlar om skolan, hemmet eller på fritiden.
Ett omdöme skulle lika gärna kunna hållas dolt och tillgängligt enbart för skolpersonal, föräldrar och sociala myndigheter eftersom att det är där arbetet med att hitta lösningar som hjälper barnet måste ske.
Gick i skolan när man fick betyg i både uppförande och ordning och tror ingen av oss tog någon skada av det. Å andra sidan hade vi respekt för lärare och andra vuxna, till skillnad från många elever idag. Det är egentligen mest svaga, mesiga föräldrar som är problemet. Uppförande och ordning kan väl återföras - det kan väl knappast skada någon av dagens elever heller?
Om man inte får lära sig tidigt som barn vad som är rätt och fel och hur man skall bete sig så är det rätt kört när man växer upp.söka jobb någon säger till dig vad du skall göra.om inte samarbetet mellan lärare och föräldrar fungerar har man svikit barnet att få en chans att lära sig.då är tyvärr chansen att komma snett i livet vad gäller kriminalitet. Mycket enkla saker att tänka på.jag hoppas att det inte är bara jag som ser helheten hur man formar en människa till det bättre.barnet kommer säkert att vara tacksam när man blir vuxen.jag själv säger bara,tack mamma och pappa.
Vi har ordningsomdömen här i Finland. De har ingen effekt på stökiga elever och deras föräldrar. De orsakar bara extra arbete för lärarna.
För vem ställs omdömes betyget? Om en elev är stökig så är det insatser och stöd som behövs. Skolan saknar resurser och utbildade lärare. Satsa hellre på en trivsam miljö och en stimulerande och meningsfull utbildning!
Jag är definitivt för ordningsomdömen i skolan.med tydliga direktiv vad som är betygsgrundande. Detta ger ansvarsfulla föräldrar ett verktyg att jobba med för att för att förbättra uppförande, ordning, etik och moral, och föräldrar som inte tar sitt ansvar kan inte säga "Jag visste inte". In med ordningsbetyg de ska spegla vem vi är eller
Vad vi kan bli. Sverige har blivit för lättkränkt så vi vågar/behöver inte stå för vad vi gör och vem vi är.
Vad vi kan bli. Sverige har blivit för lättkränkt så vi vågar/behöver inte stå för vad vi gör och vem vi är.
Betyg hjälper inte stökiga barn, inga barn överhuvudtaget. Det behövs andra insatser. Straff, betyg och tester är inte vad barn behöver. De behöver kreativa uppgifter där hela kroppen är med och skapar. öppna frågor som föder nya frågor och lust att hitta svar. Det finns forskning i vad kunskap är och det som provas genom tester är det vi kallar döda kunskaper. Ordningen sköter sig själv om barnen har vettiga uppgifter. Fram för mindre grupper, utbildade lärare och en skapande pedagogik! Sluta spara på skolan!
fd lärare
fd lärare
Jag tycker det är självklart med ordningsbetyg. Kommer man t.ex. för sent till skolan eller
skolkar bör detta synas i betyget.
skolkar bör detta synas i betyget.
Föräldrar måste vara just föräldrar och inte kompis. Våga ta konflikter med sina barn och lära dom vett och etikett.
Helt fel att försöka lägga ordningsfrågan i skolan på enskilda elever. Bättre att satsa mer resurser, med mindre klasser och då mer tid för varje elev.
Vad barn med svårigheter behöver är kunniga pedagoger inte ytterligare ett nedtryckande.
Vi lärare har redan fullt upp. De som vill införa ordningsomdöme får gärna ta sig till skolan och skriva det själva. Eftersom det inte kommer stå med på slutbetyget är det totalt onödigt också.
För mig är det självklart att det vore bra. Skolan är en arbetsplats och huvudsyftet är att man ska lära sig saker. Skolplikt innebär att man måste vara där. Varför ska stökiga personer inte straffas när det förstör för övriga? Detta är ett bra exempel på en flummig inställning där man inte klarar av att ställa krav på eleverna, vilket inte gynnar någon. På de flesta andra arbetsplatser är lugn och ro en självklarhet och en förutsättning för bra arbetsresultat - varför ska skolan vara ett undantag?
Som fd lärare med ca 40 tjänsteår på högstadiet kan jag inte se någon som helst anledning till ordningsomdöme. Det är skrämmande att låta några politiska diletanter utan några som helst insikter i skola av idag föreslå det ena dumma förslaget efter det andra i tron att det ska förbättra vår skola.
Det här är ovetenskapligt för att plocka politiska poäng. Ist för mer pappersarbete bör man jobba på personaltäthet och lokaler, så att alla barn hinns med. Då gör man ju något också. Dessutom blir bedömningarna lätt ytliga. Om en elev ofta opponerar sig mot fel i skolmiljön el tom en specifik lärare, kommer det bedömas olika beroende på förmåga i språkbruk osv? Nä, det finns anledning att lyssna på lärarkåren själv om man vill ha lösningar, och fler betyg är väl knappast deras önskemål. Mer tid i klassrummet är det dock.
Helt nödvändigt. Mycket bra. Måste testa olika vägar och möjligheter för att alla elever skall nå kunskapsmålen.
Om man ska ha omdöme eller betyg behöver man väl också utbildning. Vad är ordning? Det kanske låter självklart men det som jag tycker är ordning kanske inte andra håller med om och omvänt. Gör i så fall ordning till ett riktigt ämne med undervisning. För i vilket annat ämne förutsätts att eleverna kan saker av sig själva eller att man förlitar sig på att föräldrarna lär dem det? Japp, det krävs resurser förstås, men som bekant finns det inga gratisluncher.
Känner att det enbart kommer öka arbetsbördan, för att sätta betyg krävs underlag. För en heltidsarbetande lärare betyder detta i snitt att underlag för ytterligare 180 betyg ska samlas in och värderas.
Idag finns med stöd i skollagen både möjlighet att visa ut eleven och ge kvarsittning, trots dessa två välbeprövade instruments närvaro används de inte utav lärarna i klassrummet. Ett ordningsbetyg eller ordningsomdöme kan därför inte ge effekt. Börja med att använda såväl utvisning som kvarsittning så kanske vi kan få till en förändring!
Behövs det ett ordningsbetyg om alla elever sköter sig? Nä, det är bättre att gå till botten med varför vissa elever inte klarar av att sköta sig, än att acceptera ett dåligt uppförande och sedan gradera det på en betygsskala.
Tror ni verkligen de mest bråkig kommer bry sig om ett betyg? Lägg resurser på att gå till problemen varför vissa barn/ungdomar inte är ordningsamma. Och framför allt vem avgör vad som är ordningsammt? Är pratglada barn det?
Tyvärr behövs det någon form av sätt att hantera den stökiga miljön i skolan. Jag blir chockad när jag hör hur det går till och att en eller några få elever får förstöra för en hel klass. Vet inte om detta är bästa sättet dock. Lärarna behöver någon form av ”verktyg” eftersom allt för många föräldrar inte tar sitt ansvar.
Ordningsbetyget skulle aldrig varit borttaget det var ett stort misstag.
Helt i rätt riktning. Bara att införa.
Vi människor tolkar det skrivna ordet mer strikt än motsvarande muntlig framställning. Föräldrar till barn med ordningsproblem har inte sällan själva vissa ordningsproblem. Ett muntligt besked om elevens ordning kan tolkas mer positivt än vad som avses, det skrivna ordet mer tydligt.