SVT rapporterade · Hur är det att vara ung och åka kollektivtrafik?

06.58
Har haft två barn som när vuxna men kan bara konstatera att då det begav sig så var "barn" allt annat än intressanta för kollektivtrafiken. Tyvärr. Bor i Bålsta så vi hamnade i kläm mellan UL och SL.
07.21
Bor utanför Örebro i mindre samhälle och när barnen/ungdomarna använder rabatterade resor så kostar det 22kr enkel att åka till skolan, drygt 900kr/månad (inget busskort från kommunen utan behöver betala själva). Resan tar 22min med bil och med buss mellan 48 min och 2,5 timme på vardagar så de kommer hem strax innan 17 på skoldagar. På helgen går det inte alls. Önskar att landstinget kunde satsa mer på bättre samordning mellan turer/linjer, fler alternativ eller åtminstone något alternativ på helgen.
07.37
funderar om detta kommer att funka rent praktiskt.... som gymnasieelev kanske man ibland har lektion som kanske börjar vid lunch, kommer man inte till skolan då? Eller måste man åka tidigare (mycket tidigare för vissa) å hänga på stan i flera timmar? Eller på em om man har aktivitet efter skolan, då stannar man ju kvar efter skolan i mora och hänger på stan igen. Detta betyder att vi kommer ha många ungdomar som bara väntar å väntar på stan....Visst kan man ju köpa ett extra busskort åt sina ungdomar eller skjutsa, men alla kan inte skjutsa eller köpa busskort. Lika skola för alla? Eller hur var det?Har mailat ansvarig på Mora kommun, svaret där var att de inte har beslutat detta. Har även mailat ansvarig chef på region dalarna, kollektivtrafik dalatrafik. Inte fått svar därifrån än
07.47
Jag sitter på bussen just nu och det var en överraskning att dalatrafik har höjt priset på biljetterna. Jag började åka buss i dalarna i mars 2018 då kostade en biljett 18 kr, i oktober förra året så hade priserna höjts återigen till 20,80 kr. Nu hoppade jag på bussen igen och en biljett kostade 22,40 kr!
Är detta normalt att inom loppet av 1 år och 2 månader höja priserna i etapper från 18kr till 22,40?
08.15
22 kronor är dyrt. Man ska ju tillbaka också och för att komma till mina aktiviteter måste jag betala för två zoner så det blir ännu dyrare. Det hade kännts mer ok om det fanns fler bussar att välja på.
08.23
Hade gärna åkt buss om det gått nån
08.32
I Örebro har man valt att inte ha busslinjer som når ut till alla bostadsområden trots att gränsen för antal hushåll uppnås i området. Så det hjälper liksom inte att det är billigt.
08.53
På Orust kostar enkelbiljett 30 kr och månadskort 580 kr....Det har ni missat
08.53
Kan ni även ta upp frågan: Hur är det att vara pensionär och åka kollektivtrafik?
08.54
Jag minns en gång i tiden användes biltullarna i Stockholm till att subventionera kollektivtrafikspriserna, och att ta bort zonerna så samma pris överallt. Då var det så billigt att man betalade biljetter utan att blinka istället för att överväga eller till och med att aktivt planka som var och varannan som inte hade månadskort gjorde åtminstone förr.
08.55
Märklig fokusering på avtalet. Har inte regionen utformat det så för att bussbolaget ska arbeta för ökat resande? Sedan klagar man på att ungdomarna reser för mycket...
Bussbolaget behöver ju få betalt för sina kostnader på något sätt, så hade de inte fått betalt per resenär så hade väl istället den fasta ersättningen behövt höjas motsvarande?
08.56
Det kostar 66kr att åka enkelbiljett från Knivsta till Uppsala med tåget (SL Pendel). Det tar ca 8 minuter. De gånger jag ska till Uppsala tar jag bilen i nio fall av tio. Det är billigare.

Tur och retur 132kr för 16minuter tåg.
09.03
Jag vet inte om jämförelsen träffar helt rätt, men en biljett i Oslo kostar 35 kr. En barnbiljett 18kr. Jag måste alltså betala 106 kr för att åka in till stan och tillbaka med min son.
09.19
Jag höll på att spotta ut kaffet. 22 kr för en biljett? 17 kr? Då ska man inte klaga. Senaste jag betalade en enkelbiljett på Västtrafiks linje mellan Härryda och Landvetter (8 minuters resa) fick jag betala 40 kr! En månadskort som gäller i hela Västra Götaland går på 1700 någonting jämfört med 890 i Stockholm.
09.19
I örebro gäller biljetten i 3 tim i stadstrafik.
Alltså går det att byta mellan olika bussar.
09.19
Priserna är ofta helt omotiverade. Och efter återkommande höjningar blir politikerna förvånade över att färre åker kollektivt och måste höja priserna igen för att kompensera. Idiotiskt. Lägg detta helt på skatten i stället så transport blir en sorts rättighet. Det många inte förstår är allt man sparar när fler åker kollektivt. Färre olyckor, mindre slitage på vägar, folks hälsa etc.
09.20
I Uppsala så gjordes en ny stadsdel med radhus och villor (Lindbacken), avsed för familjer. Den ligger 8 km från centralen och tar 15min med buss eller bil. Däremot har man valt allt lägga den i zon 2 så att åka dit med enkelbiljett (barn) kostar 54kr enkelresa. I jämförelsen med om man åker till Sävja som är 9km och tar 15min och kosta 27kr för barn enkelresa. Eller vad sägs om 27 kr för att åka hela 40 min från buss start till slutstation på stadsbussen? För att göra saken värre så är busshållplatsen i Lindbacken vid motorvägens viadukt för att stadsplaneringen glömde planera in att bussen ska köra in bostadsområden så vägen är för smal för bussen. Vi pratar alltså om en stadsdel med skola, förskolor, parker, 700 bostäder och "familjeorientering". För långt för att låta barnen cykla. För farligt och dyrt att ta bussen. Bil är ett krav.
09.20
Håller med Lilla:

Tullarna i Sthlm skulle se till att subventionera till att det skulle vara billigare att åka med SL. Det politikerna isället ha gjort är att isället från 06:30 ökat tiden till 06:00 för att få in mera skattepengar. Där NOLL går till subventioner för SL.
09.26
I Göteborg kostar det 28kr för vuxen vilket är sanslöst dyrt. och biljetten gäller bara i 90 minuter dessutom.
09.28
Där jag bor kan jag inte ens åka buss. Vi bor nästan en mil från närmaste busshållplats. Innan fanns det hållplatser och man kunde boka att bussen skulle stanna men allt det är borttaget. Som det är nu så cyklar jag in till byn. Och om vi behöver åka längre för att storhandla eller gå till läkare och sådant så får jag be min bror köra oss.
09.45
I södra Sverige kan man med sitt Jojokort åka från Blekinge till Köpenhamn. I centrala Sverige är man nöjd att man kan åka mellan Stockholm - Uppsala med bara en app. Helt magiskt att vi samarbetet mellan regionerna fungerar så dåligt. Köper man ett månadskort spelar det då någon roll om hur långt jag åker? Tänk om man på sitt månadskort kunde ta bussen till släkt och vänner som bor långt bort.
09.48
I Stockholm kostar det 32 kr för en vuxen vilket är oförskämt dyrt och biljetten räcker bara i 45 min.
09.48
Det är möjligt att Örebro är billigast för en enkelbiljett med stadsbuss men lånsbuss är något annat. Jag bor ca 3 mil från stan och betalar 46kr (är 21år) enkelresa, men om jag åker buss från mina föräldrar till stan vilket också är ca 3 mil så kostar det mindre för att det är färre zoner. Jag kan inte hjälpa att min buss måste åka en omväg till stan och behöva betala mer för det. Övergången på hur länge en biljett gäller har också förkortas så då bussen tar närmre en timme till stan så hinner man sällan hem på samma biljett. När jag studerade på Allévux så hade jag oftast en lektion om dagen och var tvungen att betala två biljetter för det vilket blev på 72kr om dagen vilket är dyrt för någon som studerar. Att det blir dubbelt så dyrt att åka buss när man fyllt 20 år är sjukt, de allra flesta 20 åringar studerar. Om man dessutom är 2 eller 3 som ska in till stan så är det faktiskt billigare att ta bilen, trodde det skulle vara lönsammare att åka kollektivt.
09.49
Varför görs det inte fler försök med gratis kollektivtrafik eller sänka priset rejält? Är bara mindre städer som provar något nytt som Avesta. Tror politikerna i Stockholm fortfarande att kollektivtrafiken är något man ska tjäna pengar på?
09.49
Redan nu är till exempel SL 45% subventionerat av skattepengar.
Varför inte göra det till 100%? Då kan fler välja att ha bilen hemma vissa dagar.
Om vi vill att fler åker kollektivt är nolltaxa det enda alternativet.

09.49
Kollektivtrafiken är inte något som finns till för oss om vi vill använda det, vi måste använda oss av det för att ta oss dit vi behöver. Utan kollektivtrafiken så går det inte att bo i en stad, och att sätta ohyggligt höga prisspärrar sätter krokben för de allra mest utsatta och fattiga. Kollektivtrafiken byggs av oss, men den finns inte riktigt till för oss.
09.49
I Stockholm kostar det 45kr och räcker bara 75 min...
09.50
Det är ju alltid någon som betalar det som är "gratis" eller subventionerar mer eller mindre kraftigt det som är billigt. Denne "någon" är jag och alla andra skattebetalare. Jag förstår inte att det skulle vara någon sorts mänsklig rättighet att resa från punkt A till punkt B med hjälp av skattebetalarna. Det är väl rimligen upp till var och en om man anser sig behöva resa in till centrum på fredagskvällen för att festa loss.
09.51
I Göteborg är det många som åker utan biljett eftersom det är öppen påstigning på bussarna bak samt spårvagnar. Tänk om alla de som inte betalar skulle betala, det skulle få ner priserna. annars tycker jag inte de är dyrare i Göteborg när man jämför med andra städer och för den goda turtätheten.
10.05
Barn och ungdom skall åka gratis
10.06
I Stenungsunds kommun 2 hållplatser, 2.5km, 30kr för barn. 40kr för vuxen. Svindyrt!!!
10.06
Totalt missvisande att jämföra priset för en zon. I Stockholm finns inga zoner så för de 21 kronorna kan man åka Norrtälje-Stockholm-Södertälje (eller var man än kommer inom 75 minuter) medan man i många andra län bara kommer till grannbyn och knappt det. Det rimliga vore att jämföra vad en ”normalresa” kostar. Typ en resa på 2 mil och in till närmsta länshuvudstad. Då blir nog Stockholm bland de billigaste i landet.
10.06
Varför betalar vi inte för kollektivtrafiken genom skatten istället för att hålla på med olika sorters biljetter, kortläsare och kontrollanter? Tv-licensen finansieras numera med skatten. Gör likadant med kollektivtrafiken
10.18
Varför ska alltid barnen drabbas? Är väl bra med gratis resor så dom kommer ut. Vart går all skatt jag betalar? Barnen får inte ens äta sej mött på skolan. 100gr biff är max och då äter lärarna hur mkt dom vill
10.18
Det är dumt att dra in bussturerna i juli månad i stan (Sollefteå ) många med mej åker till o från jobbet....Många semestervikarier som kanske varken har bil eller cykel
Sätt in en mindre buss som kanske tar ca 15 passagerare. Bussen behövs för alla..tex sjukhusbesök mm
10.19
Titta på Sundsvall där har det kostat 42-45 kronor enkel resa i flera år om man bor i Kvissleby (Juniskär). Fast det inte är lång till stan. De kan bli någon krona billigare om man åker varje dag. Nu har vi äntligen fått tillbaka efter alla år 30 dagars kort som är mer lönsamma, men de är dyrt att åka buss en då. Och de lär bli ännu dyrare när man höger bensin och diesel priset. Så är man förundrad att folk tar bilen när bussen även inte går hem efter 19.00. Priset gäller vuxen men nog dyrt för ungdomar har det varit. Men nu kommer hundra kortet under sommaren för dem, det är bra
10.19
Ingen rättvis jämförelse. Man kommer från Stockholm till Norrtälje på en laddning med SL. I Göteborg kan du inte ens till Mölndal utan att byta zon.
Jag skulle tro att Stockholm nog är det billigaste alternativet i landet med tanke på vad du får för pengarna.
10.19
All lokal kollektivtrafik borde verkligen vara gratis
Tandvården bör ingå i vanliga sjukvården

Allt handlar om vilket samhälle vi vill bygga
10.32
I Kiruna kostar det endast 100kr per år för kommuninvånare att åka all bussbaserad lokal-/länstrafik. Billigt och bra!
10.32
Stackars ensamstående mamma med 7 årigt barn som spelar fotboll i Stockholm. Tre träningsdagar och en matchdag i veckan. 130 kronor för barnets resa i veckan. Och man frågar varför barnen inte idrottar!
10.55
I hela Avesta Kommun är det avgiftsfri lokaltrafik😎👍
10.55
Unga är inte fattiga, sluta dalta! Minst en förälder brukar alltid jobba! Gratis biljetter till fattig-pensionärer och oss med sjukersättning istället tack!
10.55
Unga har det bra ställt när de kan välja att åka bil istället - de har ofta föräldrar som jobbar. Tänk på oss sjuka som inte kan jobba, vi har varken har råd med bil eller bussbiljetter. Vi blir isolerade och sitter hemma och blir allt mer deprimerade. Vi skapar klassklyftor, göder fördromar om fattiga och sjuka och låter bussarna gå halvtomma, på bensin som skadar miljön. Gratis bussar och elbussar tack!!
10.55
Ska det verkligen kosta 40~54kr att åka 8minuter, 1 station inom UL för ungdommarna
10.56
I Uppsala bara höjer och höjer dem priset, 20~27kr/zone, 580kr månadskort, orimligt. 880kr för vuxen månadskort.
13.16
Klart att barn och ungdomar ska kunna utnyttja sitt busskort även på fritiden! Lokaltrafiken måste bli billigare. Allt i vårt samhälle blir dyrare och drabbar då de som har dålig ekonomi. Såsom barn, ungdomar och pensionärer.
Varför görs det inte fler försök med gratis kollektivtrafik eller sänka priset rejält? Mindre snack och mer verkstad behövs av våra lokala politiker!
13.16
Östergötland kostar enkel biljett för ungdom 18kr och vuxen 26kr.. 30 dagarskort ungdom 420kr lite dyrt tycker jag..
13.16
När jag provar söka resa på SL, för stockholm, (är inte där ifrån så jag kan inte alla linjer och liknande). så verkar det som att det är biljettpris, oavsett avstånd, om man räknar till att det inte är byten åtminstone.

I sundsvall där jag bor, så har vi grannkomunen ca 20-30minuter bort, om man åker buss, och jag vet att så fort man korsar kommungränsen så ökar priset markant.
I listan står det "västernorrlands län" 13kr för barn-biljett.
men om man tar samma resa från timrå kommun, och in till sundsvall ligger barnbiljetten på 21kr. så tycker inte listan stämmer helt, då priserna inte stämmer när olika län verkar räkna zonerna olika.
13.36
Ska man värna miljön borde både unga och pensionärer få lägre priser i Lokaltrafiken.
13.36
Som tonåring i Dalarna hade jag "Upp till 20"-kortet. För 300 kronor per månad reste jag då fritt i hela Dalarna men använde det nästan enbart till att hälsa på min far i grannstaden. Jag betalade det själv. Det är ju småpengar precis som Ulf Berg (M) konstaterar. I dag har jag tvåzonskortet mellan Falun och Borlänge för att jobbpendla, eftersom jag är under 25 år får jag det för 575 kronor per månad. Jag klagar ändå inte men de kunde gärna återinföra enhetliga zoner som innan Keolis tog över. Dagens system med olika zoner beroende på destination är förvirrande.
13.39
Tyvärr visar Ulf Bergs pizzajämförelse på ytterligare en person som saknar kontakt med verkligheten. Det är lätt att köpa pizza när lönen är +50 000. Vi har köpt en pizza i år - tillsammans. För vi har inte heller råd.
Tre enkla förslag :
1. För samhälls- och miljöklimatets skull, gör kollektivtrafik skattefinansierad och därmed avgiftsfri.
2. Inför en vecka om året där politiker och beslutsfattare lever i verkligheten på lika villkor som dom de bestämmer över. Ekonomiskt och socialt.
3. Återinför ansvar, dvs. när uppenbara fel begås bör både avsked, (med indragen fallskärm), och möjlighet till åtal ges möjlighet till en oberoende instans.
13.39
Det blir alltid billigast att ta bilen om man åker ensam. Åker vi flera tjänar vi massor på att åka bil! För att motverka trafiktrycket i innerstaden byggs staden om för att hindra bilar och uppmuntra gång och cykeltrafik. Resultatet bir att stan är tom och parkeringarna på alla köpcentrum utanför stan är överfyllda. Bingo Helsingborg!
13.39
Tråkigt att ni bara räknar städer då landsbygdstrafiken är dyrast. Ett busskort som täcker Värmland en månad för en vuxen ligger på 1600 avrundat nedåt. Höj bensinskatten på det och låt oss låtsas som att alla har råd med en ny bil.
13.40
Precis därför det är bättre att satsa på biltrafiken i ett glesbefolkat, ner med bensinpriset så har ungarna råd att köra epa. 👍
13.41
Jag vet inte om jag känner så många ungdomar som har råd att äta 2,5 pizza i veckan, förutsatt att man bara åker buss på vardagar, och bara två resor om dagen. Konstigt sätt att försöka få det att låta mindre dyrt. Gissar att det är 1 Zon han pratar om också. Eftersom Ulf verkar gilla pizza så kör vi vidare på det spåret.
Om du råkar vara begåvad med en ålder som tillåter Upp till 20-kort, som blir alternativet om man inte bor i centralorten, så blir det fortfarande minst fem pizzor på en månad. Är du äldre än så landar man ganska snabbt på 10+ pizzor i månaden om man kan hitta ett lämpligt månadskort. Men köper man periodkort gäller inte 10km-regeln, så bor man då lite utanför centralorten och jobbar eller studerar i Borlänge, vilket inte är ovanligt, landar man på ett Länskort. Det är 23+ pizzor det, så Ulf hänger med.

Men, kollektivtrafik kostar pengar och de måste komma någonstans ifrån. Matematiken är ganska enkel, det här är enbart en ideologisk fråga.
Ska pengarna tas från annan verksamhet, i så fall vilken? Ska vi höja skatterna? Eller ska vi höja biljettpriserna? Värt att fundera på.
13.41
Cykla ist och tänk på miljön som Greta säger...På köpet får ni motion också o inte va så bekväma av er! När jag var ung så var det cykeln som gällde :-)
13.42
Folk kan väl göra budget? Man kanske bara ska få en iPhone som kostar 5000 och inte 8000 till julklapp? Många pizzor eller biljetter kan köpas för 3000 kr.
13.43
Det spelar ingen roll om man är ung, gammal alla ska betala lika mycket när man åker kollektivt. En del kan gå eller cykla. Människor börjar bli lata när det ibland åker en hållplats som är 500 meter bort. Alla ska betala för sig. Det kostar bensin/diesel, städa och reparerar och köra bussen också så tänk på det nästa gång ni sätter er på en ren plats. Sluta klaga. Fler fick man gå flera mil.

14.14
Jag tycker vi borde kolla på vad det kostar att åka en zoon till. för så länge man håller sig i en zoon kan det ofta vara cykelavstånd. jag kan tycka att 20 kr i en zoon där man kan cykla inte är några problem, men om man ska till nästa zoon så läggs det ofta till 15 kr. då blir en enkelbiljett 35 kr, fram och tillbaka till en träning eller vad men nu ska på blir då 70 kr vilket är en hel pizza, om vi ska prata pizzor.
14.14
Barn och pensionärer borde åka gratis. Falköping åker 65+ gratis och det är bra men ungdomar får betala.
14.15
Tack för det kloka beslutet att INTE låta kollektivtrafiken vara gratis för ungdomar. Allt kostar. Fråga en fattigpensionär, som betalat mycket skatt. Han eller hon vill säkert också åka gratis.
14.15
Fun fact: Kollektivtrafiken är idag redan subventionerad med ca 50% (dvs. din biljett hade varit dubbelt så dyr om du betalade hela kalaset själv).
16.09
Stockholmarna ska pungslås på allt, biltullar & kollektivt är bara ett par exempel. Så undrar man över segregationen, vanligt folk har inte råd att bo i staden.
16.10
Vad har ”operatören Keolis” för argument för att begära 14 kronor ”för varje ungdom som kliver på bussen”? Tyvärr förvånar det inte längre när offentlig verksamhet ingår usla avtal, pga beställarkompetensen verkar vara obefintlig. Men någonstans handlar det ju även om motparten i avtalet, dvs leverantören av tjänsten. Har ni intervjuat dem? Vinstintresse i all ära, men vart har anständigheten tagit vägen? Och rimligheten.
16.10
Var vaksamma politiker! Det är precis sånt här, att nödvändiga saker i samhället inte har rimlig prissättning även för låginkomsttagare, unga med ensamstående föräldrar och sk fattigpensionärer (dvs ekonomiskt diskriminerade äldre samhällsbyggare) som skapar otrygghet, lägre tillit i samhället, polarisering, förakt och misstänksamhet mot andra än din egen grupp. Ytterligare saker att uppmärksamma för politiker: sjukersättning som ej ges till läkarfastställt sjuka, oöverkomligt dyr tandvård, indragen eller minskad personlig assistans vilket skapar psykisk ohälsa och inlåsta liv. Samhället är på väg att gå sönder. Vakna upp och förstå hur verkligheten ser ut för de som ej tillåts delta!
16.16
Bra om det talas om ”priset” för biljetten i stället för vad resan ”kostar” (som rubriken anger). Det är ju två helt olika saker. Har inget emot tanken att hårdsubventionera ungdomars biljetter för att stimulera en vana att ta kollektivtrafiken. Vore dock nyttigt om den här typen av rapportering någon gång redovisade egentliga kostnader också, som jämförelse. Informeras vi som läsare om det blir det lättare att se om prioriteringen är vettig.
16.24
Att dalarna betalar 22kr stämmer inte för 5öre utan detta är 28kr bara en enkel så tycker ni kan ta å skriva fakta i stället
@Linda - Hej! 22 kronor kostar det om man köper mobilbiljett, 28 kronor om man köper ombord på bussen. 
Mvh, Henrik Kilefors, reporter
16.27
Detta är ett svårt problem, med många olika aspekter att titta på, framförallt i form av kostnad, dels resorna men dels i t ex förlorad arbetstid, sjukvårdsresor. Om all kolletivtrafik var gratis hade vi kunnat sparka massor av människor som jobbar med olika biljettsystem, appar, kundtjänster och kontrollanter. Redan där sparar man in massor av pengar. Om fler åkte kollektivt hade det (förhoppningsvis) inneburit färre bilar på vägarna vilket i sin tur reducerar kostanden på vården (olyckor, avgaser etc) och vägunderhållet då 1 buss troligtvis sliter mindre än 20 bilar. Detta hade kanske gjort att vi hade behövt fler bussarna och fler chafförer och mekaniker vilket ger nya arbetstillfällen.

Jag har pendlat kollektivt i hela mitt liv och tycker det fungerar bra för det mesta, idag ger jag 1200kr för mitt månadskort vilket tar mig runt i hela Skåne obegränsat. Och nu är det snart dags för sommarbiljetten vilket gäller i två månader för 699kr vilket känns väldigt överkomligt nu när en fulltank på bilen kostar drygt 1100kr.
16.27
Har man råd att köpa energidrycker dagligen så är det inte dyrt att betala en biljett som kostar 22 kr. Hörde en ungdom uppe i mitt län som beklagade över att det blev så dyrt att åka buss en enkelsträcka på ca 60 km t.o.r. under en helg. Han skulle få betala ca 100 kr sammanlagt. jag tänkte för mig själv att han får väl cykla då istället eller ta tåget....som är ännu dyrare.
16.28
I Norge betalade jag ca 400nkr i månaden som ungdom, men då ingick resor för hela "länet" (fylket) vilket var väl värt det då mina hemresor kunde kosta några hundra. Men nu som student betalar jag nån krona mer och får bara åka i staden. Oavsett så tycker jag att det är ett ganska bra pris.
16.28
Kollektivtrafik bör vara gratis för alla! Då skulle folk ställa bilen och luften och miljön bättre!
16.28
Lika dant för oss med sjukpension. Vi får betala 30 enkel resa. Vi har inte rätt till pensionärs rabatt trots att vi är sjukpensionär.
17.59
Läser här att många tycker det borde vara gratis att åka buss för ungdomar men då borde kanske alla äldre sjuka arbetslösa med få åka buss gratis . Men det blir nog svårt att genomföra för inget är gratis i samhället . Tror inte de som ej kan åka buss vill få höjd skatt för man lär ju ta pengarna någonstans kan tänka mig att det skulle bli minst 1kr i skattehöjning för alla både fattig och rik. Ser ju bara här i Stockholm att många med barnvagnar utnyttjar att åka fritt ,många åker ca 500 m till nästa hållplats. Själv bor jag i en mellanstor stad och där drar man in busslinjer för det är för dyrt att hålla busstrafiken igång.
17.59
Skabman då behöva betala ett månadskort för att man då kanske behöver åka kollektivt ett par ggr i månaden då eller?
17.59
60:- kostar det för mig fram och tillbaka från skolan. "Det tror jag man har råd med". Ja, du kanske, Ulf Berg (M), du har ju ändå 18 olika betalda politiska uppdrag.

Är man ensamstående förälder med tre barn och måste betala hyra, el, internet, mobilräkningar, mat, kläder, pensionssparande, osv. så kanske det inte blir 1050 kr per månad, eller 60 kr per barn, per resa kvar.
19.42
Det är rena ynkedomen att ta bort gratis busskort. Tycker Timrå kommun ska skämmas riktigt...
19.43
Dra ner på skräpmaten och energi dryckerna och sätt er på hojen istället för att bara gnälla på höga biljettpriser!
20.15
Ta cykeln säger många miljöpartister här inne. Tackar för tipset, det är 6 mil till närmsta stad och jobbet för min del. Härligt med sympatiska människor.
20.15
Politiker pratar ju mycket om att utveckla kollektivtrafiken, borde inte en del vara att sänka priserna då? Lite mindre snack och mer handlingskraft Ulf.
20.16
Eftersom jag bor i Sthlm kan jag bara svara för SL:

- Om vi skall åka mera kollektivtrafik bör SL:

Billigare
Se till att Pendeln fungerar
Se till att tunnelbanan fungerar
Se till att Bussar kommer överhuvudtaget

Varje månad förlorar samhället enormt mycket resurser tack vare politikerna i Sthlm, för det är DEM som har yttersta ansvaret att det bara skall fungera.
"Vi skall välja kollektivtrafiken före bilen" enligt Mp i STHLM.
Men hela samhöllsaparaten står till med SL, det fungerar inte!
Men inte en enda politiker kan räkna vad vi förlorar i produktion, varje månad!
21.10
Först ska det bli dyrare att åka bil och nu blir det dyrare att åka kollektivt. Trodde att politikerna skulle arbeta FÖR folket inte mot men nu jag börjar undra om jag hade fel...
21.11
Kollektivt i Gävleborg är iaf bedrövlig, Skrivit till X-Trafik men dom behagar inte ens att svara på mail. 3 bussar en Lördagkväll kl 9-12-16, perfekt för den som vill ta en kväll på stan eller BIO eller inte.
21.40
Nisses inlägg var suveränt.Cykla är billigt och dessutom miljövänligt.Energidrycker är dyra!