SVT rapporterade · Håller du med? Vad ska Västtrafik göra åt fuskåkningen?

Tack för alla era kommentarer ikväll, den här chatten är nu stängd. mvh Cecilia, SVT Nyheter Väst
18.04
Var tionde resenär åker utan tror jag inte en sekund på. Bor i Backa och jag tror minst var fjärde resenär åker utan färdbevis mellan centrala Göteborg och delar av Hisingen. Det har blivit fler som inte stämplar biljetten och man har en känsla då att fler åker utan med utökad trafik och fler resenärer. Man kommer behöva ha fler kontroller ute på hållplatserna vid påstigning för att lösa detta på sikt.
18.06
Lös fri kollektivtrafik och bli en del av lösningen.
18.06
Det är en del i det alltmer uppluckrade samhällskontraktet och en nedåtgående trend anser jag. ”Varför betala när det inte får några konsekvenser för tjuvåkarna”. Samma sak händer på bred front i Sverige. Skuldsanering.. CSN mygel.. mm mm
18.15
Problemet är appen tror jag. Alla sitter ju med den öppen och kikar efter kontrollanter. Det är för enkelt att tjuvåka helt enkelt
18.18
Vara tydlig med att tala om vad vi kollektivresenärer går miste om för att inte alla betalar.
Vad skulle vi få för pengarna?
18.25
Sätt kameror med ansiktigenkänming på bussarna och debitera i efterskott.
Om inte detta sköts så slutar folk betala skatt och då har vi inget samhälle kvar.
18.25
Det är bra att Västtrafik tar itu med gratis åkande, viktigt att det inte normalisera. Aggressivt beteende gentemot förare och tågvärdar är heller inte acceptabelt. Viktigt att hitta effektiva sätt att bryta det mönstret.
18.29
Kontrollanter kostar väl också en hel del pengar? När priset ökar så drastiskt så börjar väl fler se över andra transportmedel. Köpa bil kan ju plötsligt bli intressant men dåligt för miljön.
18.29
Fler buss- och tåg-värdar som sköter trivsel, ordning och kontroller.
Låga böter första tjuvåkningen, men höga böter vid andra gångens tjuvåkning på ett år.
18.33
Subventionen försvinner helt men när folk plankar så är det "vi skattebetalare som får betala".
Exakt hur går det till?
18.33
Det kan aldrig vara acceptabelt att tjuvåka
18.33
Revolutionerande förslag: Sänk priserna.
18.34
till janne ''Var tionde resenär åker utan tror jag inte en sekund på. Bor i Backa och jag tror minst var fjärde resenär åker utan färdbevis mellan centrala Göteborg och delar av Hisingen. Det har blivit fler som inte stämplar biljetten och man har en känsla då att fler åker utan med utökad trafik och fler resenärer. Man kommer behöva ha fler kontroller ute på hållplatserna vid påstigning för att lösa detta på sikt.''


Jag stämplar sällan, men de är för jag har månadskort som är aktiverat. Ibland byter man och sällan orkar man bry sig. de förbetalt. kan vara samma med många. man satsar på att hitta sittplats
18.35
Det blir ju dessutom fel uppgifter om hur många som åker varje tur då flera inte stämplar. 60 bussen är alltid fullproppad och jag hör hur vissa inte tycker det är värt att betala när det är så trångt. Kanske vore bra om folk fick förstå hur saker hänger ihop?
18.35
Ordna fri transport, och lägg på en skatt per invånare, den kommer bli så låg när alla betalar att alla kommer acceptera den.
18.35
Gör som i London, alla passerar bussföraren där biljetten känns av elektroniskt.
18.40
Helt ok att inte betala! Kommunen måste betala sin del till varje invånare.
18.40
Finns inget försvar för tjuvåkning!!!!!!!!
18.42
I Lund måste man skanna koden i biljetten när man går på om man åker på mobilbiljett, kan ju vara ett sätt att stoppa "ögontjänarna" som bara köper biljett när dom ser en kontrollant. Om alla visar upp biljett när dom går på blir det konstigt om någon inte gör det.
18.42
Byt idiotsystemet man betalar på. En avgift, läs av elektroniskt.
18.43
Kollektivtrafiken är redan subventionerad. Att då tycka det är för dyrt och inte betala retar då mig som inte klarar livet utan bil, vilket gör mig högbeskattad. Vill man inte betala är man bortskämd och risken med det beteendet är att man kan få slut på någon annans pengar.
18.43
Absolut inte okej! Men det lär finnas bättre system att registrera biljetten på.
18.43
Sänk priset på periodkorten
18.44
Håller med David. Lägg en kollektivtrafikavgift på kommunalskatten och gör åkandet ”gratis”. Samarbeta med grannkommunerna.
Bra kollektivtrafik berör alla, även de som inte utnyttjar den (bättre miljö för alla).
18.44
Lägg ner busstrafiken
18.44
Varför ska man betala mer för sämre kvalite? Har upplevt sämre kvalite på chaufförer och fordon de senaste åren, sämre arbetssituation för chaufförer och färre linjer. Antalet som åkte kollektivt ökade markant efter betalstationerna sattes upp men det tog Västtrafik ca 2 år att utöka linjerna därefter. SLUTA SLÖSA PÅ VÅRA PENGAR OCH SLUTA HÖJ PRISERNA HELA TIDEN. Om det hade kostat hälften så mycket som det gör nu så hade jag definitivt tyckt att det var värt priset.
18.45
Sänka priset kanske? Dyrt med 1 kort i månaden, har man även barn som går i skola i Göteborg men bor i annan kommun måste man stå för kostnaden själv. Så att betala närmre 3000kr i månaden är inte alltid lätt
18.45
Lägg inte en massa pengar på kontrollsystem - sänk priserna istället.
18.46
All kollektivtrafik ska vara gratis. Inte minst med tanke på mijön.
Sen tycker jag inte att man ska "planka".
18.46
Tillbaka från semester på kontinenten. Det finns fler synliga poliser och vakter samt det hålls ordning.

Det var tydligt utmärkt precis vad det kostade att bete sig illa på spårvagnen samt vilka beteenden som bötfälls och vad det kostar. Vi har för mycket oskrivna regler.

Det är mycket enkelt, ge högre böter. 1000kr för första tjuvåkningen, 3000kr för andra tjuvåkningen, 9000kr för tredje gången du åker fast, sedan 18000kr, 36000kr.

Gäng som beter sig illa sammma visa, 1000kr första gången, 3000kr andra gången, 9000kr tredje gången. Samt obligatorisk kurs för barnetes föräldrar I det fall det är barn. I princip skall vi göra det olagligt för gäng som beter sig illa.
18.47
Sänk priserna så kommer fler att köpa månadskort och årskort...
18.47
Sänk priset!
18.47
En tjuvåker inte! Då höjs taxan för alla.
18.48
Ta bort dom vita kepsarna på kontrollanterna.
18.48
Om det drabbar skattebetalarna att många tjuvåker borde det ju rimligtvis drabba även tjuvåkaren själv. Givet att denne betalar skatt då. Så indirekt betalar ju tjuvåkarna för den skada de orsakar dock tillsammans med övriga göteborgare.
Som någon skrev tidigare, gör kollektivtrafiken ”fri” och lägg på en liten slant på skatten. Ett bra sätt för turister som besöker staden, då slipper de krångliga lösningar och kan enkelt ta sig runt och njuta av diverse byggarbetsplatser i vår vackra stad...
18.49
Som gammal göteborgare har jag aldrig fuskåkt då min pappa var busschaufför på spårvägen.Det sitter i fortfarande.Tiden har fostrat en massa egoister som bara skall ha men inte ge!
18.49
Har mailat både Västtrafik och GP om detta flera ggr. SÅ vanligt och borde stävjas mer än det gör. Folk stiger av så fort dom ser "de vita kepsarna". Folk samlas oxå vid utgången för att snabbt komma av.
Många ggr har jag även sett att kontrollanterna bara accepterar att folk inte har färdbevis.
18.49
Det finns ett enkelt sätt att få ner tjuvåkningen till noll: Gratis kollektivtrafik!!
Jag betalar gärna via skatten, trots att jag inte åker själv pga funktionshinder.
18.50
Gör som bla Skånetrafiken, studentrabatt och tillsammansrabatter. Förstår ärligt inte hur Västtrafik resonerar. Med tanke på prissättningen västtrafik har så förstår jag att studenter inte har råd. Sanningen är den att biljetterna är så dyra att man tjänar på att planka även om man åker fast någon gång i månaden.
18.50
Det är helt enkelt för dyrt. Det gör inte fuskåkning ok men många blir tvungna. Det ska inte kosta 50+ kronor för att ta en sväng ner på stan och hem. Flerbarnsfamiljer klarar inte det.
18.51
Skaffa spärrar på pendeltågsstationerna (som i Stockholm) och ha en policy att man ALLTID ska gå in i framdörren på bussarna och visa upp sin TO GO biljett eller blippa sitt busskort framför busschauffören. Hur man ska lösa problemet med plankning på spårvagnarna är en annan nöt att knäcka. Där är nog den enda lösningen fler kontrollanter.
18.53
Skippa kontrollen och lägg hela budgeten för det på att sänka priserna. Biljettkontrollanter är inte dom som får folk att stämpla. Men låt ingen veta att biljettkontrollen lagts ner eller annonsera att betalning numer sker via kameror. Panoptikon.
18.54
Håller med tidig talare, gör kollektivtrafiken helt skattefinansierad. På så sätt sparar vi pengar på kontrollanter och byråkrati.
18.55
Det är för dyrt! Måste vara ekonomiskt möjligt för ALLA att använda kollektivtrafiken. Låt det vara gratis och bekosta det via skatten.
18.59
Biljettpriserna är för dyra. Om man vill att fler ska åka kollektivt så är det helt fel att priserna hela tiden höjs. Höj istället trängselskatterna och låt denna höjning öronmärkas till Västtrafik, så de istället kan sänka biljettpriserna. Då blir folk mer motiverade att åka kollektivt och inte tjuvåka.
19.00
Fungerar att gå på genom framdörrarna och av genom bakdörrarna utanför Göteborg, därmed också mindre fuskåkande. På Stenungsund Express ser man förare som stoppar de som ite har biljett och enligt dem har fuskåkande minskat rejält.
19.00
Gratis buss! Utgår då ifrån att landsbygden får gratis bil och bränsle!
19.01
Sänk priset på månadskorten och alla andra kort folk köper . De vill att folk ska åka mer kollektivt men de höjer priset hela tiden så det är inte alls konstigt att folk inte betalar för sig . De säger emot sig själva och tänker helt fel !
19.02
Som vanligt hänger fusk ihop med hur prisvärt något är. Sänk priserna rejält så kommer fler att betala för sig. Nu är det alldeles för dyrt - det är _billigare_ att ta bil!
Det är ett logiskt feltänk att satsa enorma pengar på spärrar och kontrollanter för att driva in en rätt liten summa. Sänk priserna och fler kommer att åka och betala för sig.

Nu är det bara en principsak för politiker, att sätta dit små människor för småsaker. Men själva slösar de bort otaliga miljoner på rena fantasierna som tex linbanor....
19.03
Eftersom biljetterna är så dyra nu har jag börjat planka sedan ungefär ett år. Har åkt på en bot under tiden, 1500 kr, och alltså sparat många tusen. Moraliskt försvarbart är det kanske inte, men privatekonomin väger faktiskt tyngre.
19.03
För dyrt !!
19.03
Galet dyrt för vad man får, otrevlig stämning med kontrollanter, och idiotiska prestigeprojekt som linbanor, en kollektivtrafik i kaos, och ett bolag som verkar avsky sina resenärer. Sätt det på skatten omgående.
19.03
Gör det gratis att åka kollektivt och att det kan betalas via skatten, då behöver man inte lägga något krut på att ha samma biljettsystem över hela landet som även det kommer att kosta jättemycket pengar och det samma gäller kostnader för alla kontroller som finns.
19.04
Ta bort biljetterna helt. Då slipper man dyra biljettsystem, kontrollanter och försäljnings ställen. Låt trängselskatten betala resten. Så blir det omöjligt att fuskåka och problemet med bilköer kommer försvinna eller reduceras kraftigt.
19.06
Politikerna pratar ofta om att vi inte ska ta bilen korta sträckor, framför allt inte i innerstaden. Ändå är det i många fall både billigare, snabbare och tryggare att ta just bilen.

Om jag ska åka tre hållplatser in till centrum, så kostar det mig 56kr tur och retur. Dagens biljettsystem tar extremt dålig hänsyn till hur långt man faktiskt åker.
19.06
Om alla betalar så behöver man inte höja priserna.
Men som vanligt åker somliga snålskjuts på andras bekostnad, fy skäms.
19.08
Beklämmande. Tror inte 10% räcker utan det måste vara mer. Västtrafik har tillåtit den här förskjutningen i värderingar iom att man slipper visa upp sin biljett. De skulle införa en obligatorisk biljettavisering under en vecka på samtliga fordon och jämföra utfallet med veckan innan givet att båda är normalveckor. Då skulle de få klart för sig omfattningen av fusket. Varför de idag tillåter stöld är helt ofattbart.
19.08
Eftersom Västtrafik är det enda alternativet för många när de behöver ta sig in till stan så bör väl deras priser sättas så att alla kan ha råd. Självklart tjuvåker många av "egoistiska" skäl, men många helt enkelt för att de inte kan betala.
19.09
Citerar Andreas:
Subventionen försvinner helt men när folk plankar så är det "vi skattebetalare som får betala".
Exakt hur går det till?
19.11
Fler kontroller utan vita kepsar.
19.23
Det märks att det är Göteborgare som vill ha fri kollektivtrafik. Då måste man ställa upp att denna trafik skall gälla hela regionen och med samma turtäthet, annars är det diskriminering. Om det skall läggas på skatten så skall det vara Götebors kommunalskatt och jäklar vad dyrt det kommer att bli.......
19.23
Det är klart att vi ska betala. På samma princip som vi betalar skatt, endast då kan vi förvänta service och hjälp.
19.23
Inför storkontrollerna igen.
19.25
Varför lyfts inte frågan att många har faktiskt inte råd!?? 640 kr i månaden eller 60 kr tur och retur är MYCKET pengar! Och tänk vad många familjer som tar bilen in till stan på helgen (ingen trängselskatt och gratis parkering i Nordstan om jag inte minns fel) för att det blir mycket dyrare att ta det kollektiva! Tänk vad de skulle gynna miljön om det kollektiva hade sänkts rejält och det skulle gynna alla företagare i stan om deras kunder kom oftare. De hade också varit hälsofrämjande för alla sjuka och arbetslösa och andra som lever i ett stort utanförskap att kunna röra på sig och inte isolera sig för det är för dyrt att gå utanför dörran!
19.25
Högre böter.
19.26
Västtrafik chockhöjer biljettpriserna men va fan gör det när GAIS leder efter första halvlek ikväll COYG
19.26
Kontrollanterna skall vara anonyma i sin yrketsutövning.
19.26
Till er som inte betalar.Hur tänker ni? Alla måste betala men inte jag.
Gäller det en massa andra regler också?
Regler är till för att följas av alla.
19.27
Det är stor skam att man tjuvåker! Ett tecken på det moraliska sönderfall vi ser i Sverige idag.
19.27
Inför storkontroller tillsammans med polis.
19.27
Jag gillar att många pekar fingrar mot varandra i stället mot Västtrafik som är boven i detta.
19.27
Stat och kommun är de största parasiterna av dem alla. Om man parasiterar på en parasit är man per definition en nyttoorganism.
19.28
Information på respektive språk kanske kan hjälpa något !?
19.28
Det är ju känt hos dom flesta, är att ha en del civila biljettkontroller skall ju göra fuskarna osäkra. Enl. Uppg. Fuskåks det för 100 mil." SKÄRPNING VÄSTTRAFIK"
19.28
Det fins en ganska enkel lösning på det hela. Ingen får komma ombord utan att visa biljett. Kan lösas genom att man helt enkelt måste bevisa att man betalat när man går på en buss. Vid tåg och spårvagnar så ordnar man med slussar innan man stiger ombord där man visar giltligt färdbevis. Använd alla dessa kontrollanter att sitta vid dessa slussar istället. Vid tider då det är få resande kan man även ordna så att man måste visa biljett innan man går på en spårvagn eller tåg. Kanske en alldeles för enkel lösning? 😃
19.28
Jag tycker det är för dyrt, för familjen så ar en hurda lapp lika mycket som en miljon!
19.38
Om Västtrafik sänker sina priser har fler råd att köpa biljetter. Jag förstår att man inte har råd att köpa ett busskort för tusenlappen när det är ungefär det man har över att leva för per månad... Sänkta priser = fler betalande = problemet minskar = winwin. Och om kollektivtrafiken skulle vara helt gratis för resenärerna så skulle pengar ändå.sparas genom tex att inte behöva hyra in kontrollanter eller behöva byta ut/köpa in kortläsare. Titta på de kommuner som faktiskt har gratis kollektivtrafik och lär av dem!
19.38
Jag förstår att folk tjuvåker. Sänk priserna rejält så blir det fler som åker och ställer bilarna.
19.38
Det kan väl knappast överraska om attityden till tjuvåkning ändras i samband med att moderat-styret höjer kostnaden? Lägg hela kostnaden på skatten istället så får alla betala efter förmåga!
19.38
Benny: jag tänker på pengarna jag sparar. Regler är bara meningsfulla i den utsträckning de efterlevs.
19.38
Att man tjuvåker behöver inte innebär sönderfallen av moralen, vrfr tjuvåker människor från början, undersöka och ta beslut utifrån studier, är människor egoistiska, då kan man kanske inför kontroller, tjuvåker människor för att de inte har råd, gör det billigare!!!!!!!
19.38
Jag har inte råd!!!
19.38
Det tror sjutton, att det är frestande för många att "tjuvåka".....biljettpriserna är alldeles för höga!
Det är även för "lätt", att stiga på spårvagn utan att någon har koll på, om du betalar eller inte....

Sänk biljettpriserna!
Anställ "konduktörer" som det fanns förr, för många år sedan och låt dessa sköta biljetthanteringen.
Låt påstigning även ske endast i främre dörrar!

Finansiera detta genom att avskaffa kontrollanter!
19.38
Hej,

Jag har åkt buss och spårvagn hela livet hela 82 år har aldrig betala och kommer inte betala framöver

Puss och kram Ulla-Britt
19.39
En resväg inom stan oavsett sträcka motsvarar en limpa bröd eller 3 liter mjölk... Det är alldeles för dyrt för många. Sänk biljett priset och betala antal hållplatser eller inför zoner....
19.39
Håller med; kontrollanter utan vita kepsar och öka antalet kontroller stort. Dock får man räkna med att hårdare tag gällande tjuvåkandet kan leda till att hotfulla och våldsamma situationer uppstår, då vissa vill frigöra sig från kontroll, vi har ett hårdare klimat i samhället. Det innebär att de som kontrollerar behöver kunna hantera sådana situation vilket lutar mer åt väktarutbildade för uppdraget vilket i sin tur innebär högre kostnader för att kunna utföra dessa kontroller.
Håller med tidigare inlägg om att man borde periodvis testa att låta alla visa upp godkänd biljett/kort vid påstigning och på det sättet får en avvänjningseffekt på tjuvåkandet.
19.39
Jag åker tåg varje dag o ser detta bekymmer ideligen. En begynnande ny samhällstrend överlag är att "man gör som man vill". Igår var det en kille som tjuvrökte på SJ tåget. En del av problemet är att när man poängterar olika upplevda bekymmer så ignoreras man av tågkonduktören eller blir utstirrad som om det vore mitt fel. Problemet ligger ligger hos oss själva, i "Flathetens land" som kallades Sverige.
19.39
Att kolla biljett vid avstigning istället hade varit effektivt för fuskåkandet. När jag mailade Västtrafik fick jag till svar att man inte vill sätta dit nån. Utan vara hjälpsam. Jag svarade att jag har heller ingen lust att snällt bet mina mån kort varje månad.
19.45
Jämfört med övriga storstäder i Europa tex Berlin, Rom, Barcelona och Prag kostar det dubbelt till tre gånger så mycket att åka kollektivt i Göteborg. Sänk priserna så kommer fler att betala.
19.45
Det är för dyrt. Ett flerkommun månadskort för skolungdom kostar över 800 kr och har man då föräldrar som bor i olika städer där det inte finns tid att skjutsa/eller ens körkort på båda parter kostar det för mycket. En enkel resa i samma zon för skolungdom om man betalar på bussen kostar runt 25 kr. Skolungdomar har inte råd med detta.
19.45
Hjälper inte att sänka priserna, de som fuskåker kommer ändå inte betala. De har andra prioriteringar där de vill lägga sina pengar.
19.50
"Vad sjutton får vi för kommunalskatten egentligen"? 😉

Dessa numera "bevingade" ord, finns det all anledning att ställa!

Det är ockerpriser hos Västtrafik!
Vi har även "kalabalik" i trafiken, på grund av politikernas verklighetsfrånvaro, med uppgrävda gator och avstängningar över hela stan!
DÅ ser Västtrafik, sin möjlighet att tjäna "storkovan", genom att "ha mage" att dessutom höja sina redan höga biljettpriser!

19.50
Själv brukar jag aldrig tjuvåka men förstår dem som väljer att göra det.
19.55
Kommer tjuvåka tills måndans kortet kostar 400kr, allt annat är överpris.
19.55
Det är folk från samhällets alla skikt som tjuvåker. Jag är för idéen som Leif Pagrotsky kom med för flera år sen med nolltaxa. Gör kollektivtrafiken gratis i hela Sverige! Gör det för miljön, för ungdomar, för studenter, för pensionärer och alla som ändå är påväg till jobbet för att göra så att Sverige fungerar!
20.02
Höj kommunalskatten med 1 kr så kan det bli gratis att åka buss och spårvagn i Göteborg. Men se då till att bussar och spårvagnar m.m. är i sådant skick att fe fungerar klanderfritt för då kommer många att ställa bilen och åka kommunalt..
20.02
Herregud, klart det kostar att åka kollektivt, så länge månadskortet inte kostar 3000 spänn är det ändå billigare än att ha bil :) allt i livet handlar om prioriteringar!
20.18
Det är Västtrafik själva som infört detta. att inte behöva stämpla och man springa ut och in hur som helst. Det är politikerna som beslutat detta och mängder av intäkter försvinner.
Styrelsen och dess VD bör avgå.
20.18
Problemet är utan tvekan att det är för lätt att komma undan med det hela! Det är ju ett skämt att kontrollanterna ska ha på sig vita kepsar. Alla som inte betalat kan ju i lugn och ro stiga av när de ser det vita skenet som kepsarna utstrålar vid hållplatsen. Sen är det ju bara att hoppa på nästa spårvagn. Fler kontrollanter kostar bara ännu mera pengar och löser inte problemet! Sluta köpa vita kepsar!!!
20.18
Sänk priserna!! E de billigare kommer mer köpa månadskort, men går inte betala 1500kr i månaden när man e student tex..
20.20
Det är fullt förståeligt, att många väljer att tjuvåka, om de inte har ekonomi för att betala Västtrafiks höga biljettpriser.
Själv har jag som vuxen föredragit bil och inte kollektivtrafik. Det har varit ENKLARE, TREVLIGARE, TRYGGARE och mer EKONOMISKT, för att kunna åka till jobbet, skjutsa och hämta barn och allt annat. Men alla har inte den ekonomiska möjligheten!!!
Först NU som pensionär åker jag en del med Västtrafik! Detta eftersom jag är ålderspensionär och då fått förmånen, att kunna åka kostnadsfritt vissa tider.

Men alla andra? De som har en "liten" ekonomi...?Ska de då tvingas att sitta hemma, för att de helt enkelt inte har råd att betala Västtrafik höga priser? Det är förståeligt om de "tjuvåker", även om det är fel att göra det.....
20.20
Skärp er som beslutade höja att priset. Jag vill helst att vi höjer skatten för att alla ska åka fri.
20.22
Busskortet är för dyrt.. men.. en mobil för 10.000:- är en rimlig summa..? Och en laptop för 12.000:-
Allt handlar väl om prioriteringar i livet, helt enkelt.
Nästan oändligt mycket musik för 100:-/månad.. mängder med filmer och serier för typ samma summa per månad.
Förrut kostade en skiva 150-200:-, en skiva. Jag tror vi just nu lever i en samtid där vi på många plan får väldigt mycket för en förhållandevis väldigt låg summa pengar.
Självklart måste kollektivtrafiken kosta pengar.. Nolltaxa betyder bara att någon annan betalar, dvs på skatten.
Om fler betalade för sig och skadegörelsen slutade (sönderslagna busskurer osv) kanske biljettpriset kanske skulle kunna sänkas.. vad vet jag..
20.22
Alla ska betala för sig! Annars riskeras försämringar. Borde vara en självklarhet.
20.22

Höj kommunalskatten med upp till en kr så kan det bli gratis att åka buss och spårvagn i Göteborg.
20.23
Det är inte priset utan MORALEN hos kunden som avgör frågan. Vill man inte och ingen kontrollerar, så gör man det billigaste och enklaste för sig själv. Det blir ändå ingen påföljd. Tyvärr är det de snälla i samhället som får stå för "notan". Betalningssystemet är FEL från grunden - det inbjuder kunden att undvika sitt ansvar, i och med att man bara "glider med" utan att något händer.
20.32
Det är svindyrt att åka kollektivt i Göteborg!! Och vad får man för pengarna? Smutsiga spårvagnarna, arroganta förare, dåligt luft osv. Vi betalar för misslyckade affärer, svågerpolitik, odugliga upphandlare och rent av tjuvar. Det skulle aldrig kosta mer än en tia att åka spårvagn som i andra större städer i Europa. Skäms!!
20.32
Jag bor i innerstan. Ibland behöver man åka en eller två hållplatser för att få hem tunga matkassar. Det blir för dyrt att betala 28kr/resväg. För att få bort biltrafik i innerstan borde man göra kollektivtrafiken gratis. Jag betalar gärna lite mer i skatt för det.
20.32
Gör kollektivtrafiken gratis! Avsätt pengar för det! Det bör sannerligen prioriteras för att det ska bli möjligt att minska antalet resor med fossila bränslen.
20.44
Är väl inte så konstigt att så många idag fuskåker? Hade priserna inte varit så fruktansvärt höga hade fler betalt för sin resa! Många har inte råd att ha ett månadskort eller så, då fuskåker man! Hade priset varit liknande som i tex Skåne hade mycket fler känt att det är ett rimligt pris!
20.45
Vaddå? Har åkt samma busslinje 2 ggr om dagen 5 dgr i veckan sedan 1995. Betalar VARENDA gång! Blivit kontrollerad EN gång. Om det är så dålig koll, klart att de som inte vill betala ”tjuv-åker”. Inför mer kontroller Västtrafik! Uselt!
20.45
Sänka priset... inte höja
Med den dåliga kvalitén på bussarna å spårvagnarna så borde det sänkas en hel del.
20.48
En del skriver att alla borde hjälpa till att betala. Jag håller med. Alla borde betala för kollektivtrafiken genom skatten. Bäst för miljön och mindre slöseri på biljettsystem och kontrollanter. Tills det sker fortsätter jag planka.
20.48
Ja, alltså om det är billigare att köra bil än att ha ett periodkort är det något som är skevt. Tycker inte att man ska tjuvåka, men förstår att folk gör det.
20.52
Självklart ska det kosta att åka kommunalt. Att lägga det på skatten hjälper inte. Då blir det Göteborgarna som betalar för alla som besöker staden. Nej det är nog bara så att det ska finnas fler kontrollanter och frågan är varför de måste ha de vita kepsarna? Kan de inte legitimera sig istället när de kontrollerar. Jag har rest 5 dgr/v i snart 2 år och bara blivit kontrollerad 1 gång!
20.52
Ni som skriver att priserna skulle gå ner om alla tjuvåkare skulle betala för sig behöver vakna. Inga priser har någonsin sänkts med högre intäkter; det innebär bara att det finns pengar att bränna på annat - oftast sånt som inte gagnar invånarna. Folk tjuvåker för att det är sjukt dyrt, punkt. Sänk priserna. Tills dess kör jag bil.
20.52
Kan aldrig acceptera tjuvåkning. Alla ska passera en spärr för att komma ombord. Biljett köps på hållplatsen.Kan arrangeras vid hållplats medan man väntar på vagn eller buss. Kontrollanter ska vara neutralt klädda.
20.58
Sänk priset!!!
20.59
Bästa lösningen skulle vara nolltaxa, alltså att kollektivtrafiken finansieras via skatten och därmed av alla. Det skulle bli billigare för de allra allra flesta, och så skulle vi slippa betala väktarbolag en massa pengar för att sätta dit "fuskåkare". Det är ett oerhört resursslöseri och går dessutom inte sällan ut över personer som faktiskt har betalt för biljett. Det har åtskilliga händelser visat på.
20.59
"..ett stort brott som växer "
Det stora brottet är deras priser lol
20.59
Västtrafik gör det enkelt att tjuvåka genom att envisas om att tillåta att man går ombord genom alla dörrar.

Spårvagnar och 16-bussen (dubbelled) - Gå in genom alla dörrar, rikta kontrollerna hit.

Övriga bussar (som i nästa hela Sverige eller Europa) - Gå på fram och stämpla eller visa din biljett. Bättre flöde av resenärer med avstigning bak och påstigning fram
21.00
I min hemort finns det inga kontrollanter och inga fuskåkningsproblem. Varför? Busschaufförerna vägrar köra om någon inte betalar. Ibland slipper vissa personer betala, om busschauffören anser att de har goda skäl. Detta inom Västtrafiks område. Funkar bra.
21.01
Allt snack om att öka kontroller hit och dit. Tänker ni på vad det kostar att avlöna ännu fler människor som ska vara kontrollanter? Lär knappast sänka biljettpriserna!
21.01
Har någon hört det gamla talesättet (från en kuplett med Karl Gerhard):
"Att tjäna in på gungorna, vad man förlorat på karusellerna"?

Med andra ord - även om Västtrafik skulle förlora inkomster, på att sänka biljettpriserna, så TÄNK då på, hur mycket bättre miljö vi skulle få i Göteborg om många fler skulle vilja/kunna åka kommunalt !!!
VÄSTTRAFIK - ge ERT bidrag till bättre luft att andas i Göteborg!
21.01
Folk skriver att de tjuvåker pga höga priser och får det att låta som att det blir okej för det. Det är dock ingen mänsklig rättighet att åka kollektivtrafik. Om det ska inkluderas i skatt kan ju diskuteras, men nu är det inte så. Det kostar pengar och då betalar man, som man gör i t ex matbutiker.
21.07
Ja, jag har själv plankat de senaste 2 åren då Västtrafiks periodkort bara blev dyrare och det känns för dyrt, samtidigt vill jag att alla ska ha samma möjlighet till att åka med kollektivtrafiken och tycker att det ska vara gratis, om fler börjar planka kan det förhoppningsvis leda till att staten betalar för kollektivtrafiken istället :)
21.07
Alla Måste köpa biljett, ingenting är gratis.
21.08
Kollektivtrafiken är redan till stor del betald av skatten, tycker inte att ännu mer skattepengar ska gå dit utan betalas av de som faktiskt nyttjar det.
Varför vill folk inte betala och göra rätt? Varför är just kollektivtrafik så förhatligt att betala för? Varför inte införa gratis mat från staten? Gratis sjukvård? Suck.
21.08
Städer så som det "fattiga" Tallinn har råd med avgiftsfri kollektivtrafik. Det uppmuntrar folk till att ta arbeten längre från sin bostadsort, minskar "bidragsfällan" genom att låginkomsttagare får mer i plånboken även vid dåligt betalda tjänster och är ett starkt argument för att skippa bilen.

Avgiften är problemet, inte plankare.
21.09
Bort med kepsarna och jobba smartare så blir det resultat.
21.14
Nuvarande taxa för dyr och för krånglig. Skattefinansiera kollektivtrafiken!
21.27
Stanna hemma...
21.28
Jag gör rätt för mig genom att betala när jag åker med Göteborgs kollektivtrafik. Men det retar verkligen gallfeber på mig att gång på gång bevittna hur vagnarna töms på tjuvåkare så snart det är dags för biljettkontroll. När kontrollanterna står med sina vita kepsar på hållplatserna bokstavligen strömmar det folk ut ur vagnarna, det är så himla tragikomiskt se. Och min moral har dessvärre börjat svikta - ett månadskort är dyrt för den med låg inkomst, men att tjuvåka är lätt.
21.28
Västtrafik uppmanar till fusk på en hel del av linjerna där det aldrig eller sällan förekommer biljettkontrollanter. Enligt VT är dessa linjer "inte prioriterade" för kontroll.
Detta innebär att flertalet av resenärerna på dessa linjer fuskåker - även om det blir kontroll lönar det sig i längden.
Sedan kan man undra varför VT envisas med fri på- och avstigning i samtliga dörrar. Även detta uppmanar till fusk.
Det svårbegripliga och tekniskt instabila biljettsystemet är även det en orsak till fusk.