SVT rapporterade · Skolplattformen Stockholm

Dela gärna med er av era egna tankar och erfarenheter av Skolplattformen. Under dagen hoppas vi kunna ställa frågor till ansvarig politiker.
11.38
Klumpigt och trögt system med mycket klickande för även de enklaste saker. Exempelvis åtkomst till veckobrev kräver flera steg och äldre information ligger inte kvar. Svårt att hitta rätt snabbt vilket ofta krävs i vardagen.
11.38
Jag tycker mest att den är fantastiskt dålig både långsam och ointuitiv. Det finns stora aktörer som har färdiga plattformar som funkar för miljoner av studenter. Varför tar man inte tex Google Classroom? Superbra och superenkelt att använda. Det finns andra också om man nu inte vill ha just denna. Snart är det 2020 och vi ska inte längre nöja oss med dåliga webappar!
11.38
Dåligt gränssnitt, svårt att hitta info som lärare hänvisar till när olika benämningar används i lärar- resp. vårdnadshavares versioner.
11.39
För mig som lärare är den väldigt seg och trög. Tar för lång tid för allt. Det är krångliga menyer och massor av klick för att kunna göra de mest grundläggande sakerna (och då är jag mycket datorvan). I det stora hela onödigt krånglig. De vill kunna göra allt på en gång utan att, som det verkar, ha någon som helst kompetens om UI eller hur lärarna arbetar. Att sedan tro att den ska ersätta e-post och dylikt i kommunikationen mellan elever, föräldrar och kollegor är bara sorgligt. Kostnaden sen.. är det rimligt att så extrema kostnader ska läggas på en plattform som inte underlättar alls utan bara skapar frustration. Varför inte bygga småskaligt med ett antal lärare som referensgrupp innan man genomför en förändring som denna? Och sen lägga pengarna på verksamheten i skolan istället. Det hade nog betydligt fler mått bättre av.
11.39
Detta är ett gigantiskt prestigeprojekt från början till slut. Det finns inte en sportmössa att någon ansvarig varken TAR ansvar eller backar och gör-rätt-gör-om. Allt sopas under mattan, och ännu några årskurser med elever missar, precis som Stockholms Stad, riktig digitalisering i skolan.
11.39
Ett av de sorgligaste infrastrukturprojekten i Stockholms historia. Det har gått från dåligt till värre. Att man dessutom kör det samtidigt som migreringen från GSIT(1) till GSIT2 gör det ännu värre. Kostnaden på 700+ miljoner är garanterat i underkant då detta inte täcker produktionsbortfall, tid som måste spenderas på att arbeta i krångliga lösningar, applikationer som inte är nåbara, mm. Att en stor del av detta också hamnar i Microsofts fickor är bedrövligt. Vi har otroligt många kompetenta och erfarna utvecklare, projektledare, systemförvaltare, mm i Sverige. Tyvärr verkar ingen av dem vara inblandad i Skolplattformen, GSIT2 eller något annat som Stockholm Stad försöker sig på för att bli "världsledande på IT" och/eller "En skola i världsklass".
11.58
Otroligt krånglig navigering, olika typer av gränssnitt för olika delar, vilket känns rörigt och förvirrande. Svårt att överblicka och snabbt få tag i den information som man som förälder behöver. Något som egentligen skulle kunna vara ganska enkelt har blivit tidskrävande och komplicerat. Fel att lärare ska behöva lägga tid där istället för i klassrummet.
11.58
Det finns för många inställningar som skolorna kan göra själva. Det märks tydligt om man har barn på olika skolor och bara ett barn kommer upp i några menyer och ett annat i några andra, samt två i någon meny.

(En del skolor har inte ens öppnat översiktssidan, men kräver samtidigt ledighetsansökan via skolplattformen. En annan skola gör precis tvärt om och så vidare.)

Hur skall man någonsin kunna lära sig hitta något, när plattformen beter sig helt olika beroende på vilket barn det gäller?
13.10
Otroligt dålig kravställning och en projekt sikt som bidragit till ett förfärligt system.

Trött på Ansvars friheten vi har här, också trött på tjänstemän som lever i en föråldrad värd där de inte förstår sig på IT system och hur de best utformas.
13.10
Att använda plattformen är tålamodskrävande. Mycket klickande innan du kommit dit du ska, många buggar, plattformen kopplar fortfarande inte upp tillfredsställande från mobiltelefon. Hur kan en så simpel sida kosta så mycket. Medborgarna är grundlurade och eländet fortsätter.
13.10
Det är fantastiskt att en lyckas göra det så otroligt krångligt och superdyrt att distribuera veckobrev till oss föräldrar. Så mycket mer har vi inte kunnat använda plattformen till.
Och knappt det...
13.10
Har flertalet gånger haft svårigheter med att logga ut från Skolplattformen när jag frånvaroanmält mitt barn med BankID. Känns inte optimalt rent säkerhetsmässigt.
13.11
Jag spelade in en film förra året vilka steg som behövs göras för att sjukanmäla ett barn i Skolplattformen. Jag gjorde den en kväll om jag minns rätt, för oftast på morgonen fungerade inte inloggningen: www.youtube.com

Intressant film Peter. Tack för att du delade med dig.
13.11
Teams är hemskt. Efter att vi haft Google Drive i åratal blev vi påtvingade detta åbäke från Stockholm Stad. Det måste ordnas en demonstration mot skolplattformen
13.12
Om jag loggar in för att se min dotters schema så måste jag varje gång välja skola, årskurs och klass för att få fram schemat. Inte bra jag är ju redan inloggad på mitt barns profil.
13.14
Undviker att NÅNSIN behöva använda denna fruktansvärt dåliga sida, eftersom man man blir skitfrusterarad och arg varje gånga som man gör det! Den är så dåligt upplagt och totalt ologisk! Ofta krävs det minst 6 klick innan man kommer fram till det man ville göra, när det egentligen inte borde ha varit mer än 2 klick. Man hittar nästan aldrig det man söker efter utan man ger väldigt ofta upp och RINGER skolan istället, och OM man söker i sökfältet så kommer man bara till en lista artiklar som innehåller det ordet man just skrivit, inte till själva funktionen man letar efter. Hatar, hatar, HATAR den här plattformen! Det känns som att den är programerad av kommunalanställda FAS-3 excel-tanter i 60-årsåldern, som inte fattar hur sidor skulle kunna vara uppbyggda på ett enkelt och användarvänligt sätt. Som tur är så är mina barn väldigt sällan sjuka, så jag behöver inte få ångest av tanken att Åh nej, nu måste jag in där och hålla på och sen bara bli arg...
13.22
Jag har haft turen att inte behöva använda mig av Skolplattformen utan har bara hört från både elever och anställda vilket totalt värdelöst system detta tyvärr är. När man sitter på en IT-avdelning så har man inte så mycket att göra inne på Skolplattformen men jag tror inte att jag har hört något positivt sägas om plattformen alls.

Det jag däremot tycker är det mest konstiga med det hela är att det fanns ett företag som hette Skolplattformen AB som i sin tur blev tvugna att byta namn till Admentum för att deras namn förstördes av Fujitsu som skapade den Skolplattform som Stockholm använder sig av. Deras betyg och rykte är helt förstört pga detta...
13.22
Fruktansvärt tidskrävande och förvirrande för lärare, elever och föräldrar. Dessutom utan moraliskt stöd från skolledare och tjänstemän eller leverantör, vilket måste vara hemskt för lärare framförallt - att instrueras att använda plattformen i undervisningen med god min. Och studieböckerna försvann innan detta ens fungerar vilket skapar ytterligare segregation i skolan för barnen klarar inte detta själva - måste få mycket hjälp av föräldrar. Vi köper alla böcker privat tex. Naturligtvis skulle inget specialbyggts utan staden borde valt en befintlig plattform som redan testats.
13.29
Min son började på gymnasiet. Varför ser jag fortfarende info från grundskolan?
13.49
Förskolan kräver att en tillfällig schemaändring, exempelvis en senare hemgång, om det så rör sig om 10min. ska anmälas i plattformen. Det går ej då schemaändringen bara får ske under ordinarie schematid. Det går således inte att anmäla hemgång 15:40 om den ordinarie hemgången är 15:30....
13.49
Min son kom från en friskola i Sollentuna som installerade programvara från företaget Skolplattformen. Ett modernt användargränssnitt med bl a alla kunskapskrav som lärare kunde färgmarkera efter prov. Det tog en termin att att fixa in alla data från skolan. Nu går han på Norra Real och det är som att gå tillbaks till 70-talet då jag utvecklade datasystem för staten. Sthlms stads Skolplattformen platsar på Tekniska museet.
14.39
Jag är vårdnadshavare till barn i stockholms stad och använder skolplattformen både på webben och appen. Det fungerar bra tycker jag! Igår skrev jag ut schema, kolla på planeringar som lärare lagt in, fick brev från rektorn och hittade all information om mentor, lärare etc. Bra jobbat! Jag fick även chans att bestämma nivå på hur jag vill dela mina egna kontaktuppgifter med andra vårdnadshavare, så bra!
Den första positiva kommentaren om Skolplattformen hittills. 
14.39
Den är katastrof! Har aldrig fungerat, supporten hänvisar till skolan och tycker att deras IT-kille ska lösa problemet. Vi har gått miste om viktig information från skolan (utflykter, ändrad tid för idrott etc). Inte kul för en 7 åring att komma utan matsäck eller idrottskläder. Lärarna har fått göra dubbelt arbete och maila oss vad som läggs ut på skolplattformen. Hur kan den kosta så otroligt mycket pengar??!! Hur gick upphandlingen till??
Gör om och gör rätt!
14.43
Jag är lärare i staden. När jag loggar in med jobblösenord kommer även mina egna 2 barn o deras betyg mm fram. När jag loggar in med Bankid som vårdnadshavare kommer även mina elever fram. Det känns väldigt osäkert. Vad säger GDPR om det?
14.48
Skolplattformen kan sammanfattas i ett ord. Usel. Jag jobbar inom IT och jag har aldrig någonsin använt ett sämre system. Fullständigt ologiskt. Ett klick öppnar ett annat fönster med en helt annan adress. Man får ingen översikt. Informationen är gömd i laget efter lager av ologiska klick och fönster efter fönster öppnas. Vår skola har knappt ens lagt in någon info så man har ingen aning om var man ska leta och om informationen ens finns där. Det faktum att detta har kostat, och kostar, oss skattebetalare enorma summor är hårresande. Någon borde ställas till svars för detta totala misslyckande!!
15.16
Det har inte funnits avisering via mejl när något nytt lagts in. Svårnavigerat.
15.17
Kommunallagen ger kommunala tjänstemän och kommunpolitiker total ansvarsfrihet för gränslös oskicklighet. Detta har påpekats många gånger bla av Riksrevisionsverkets tidigare generaldirektör. Naturligtvis vägrar politikerna att frivilligt ändra på lagen. Kanske kan vi väljare påverka och kräva detta!
15.41
Skolplattformens design ser till en början väldigt modern ut med små rutor med ämnesnamn på. Jag klickar på NO för att ta del av alla inlägg som handlar om NO.... men vad händer? Jo när man klickar på ett ämne få försvinner det blocket från vyn och hamnar längst ned. Fullständigt tvärtom mot vad det borde vara. Om jag vill veta mer så klickar jag - om jag vill ta bort svajpar jag. Inte tvärtom.

Men det värsta är att man tar bort ett fungerande infosystem och ersätter det med nåt där ingen av pedagogerna vet hur man lägger in nåt... och i över ett halvår - sista viktiga terminen i 9-an - så får man lita på en strulig tonåring snarare än adekvat info från Skolplattformen om läxor och inlämningsuppgifter. I bästa fall fick vi utskrivna papper o mejl om vad s skulle ske ...
15.49
Här är delar av upphandlingen, en av de svagaste jag sett vad gäller IT säkerhet, inkl. penetrationstester. Är detta vad man krävde?
www.stockholm.se
16.28
Har haft mina barn i Stockholmsskola i 3 år nu och har aldrig gillat plattformen, så trist gränssnitt, man hittar aldrig informationen man behöver och loggar bara in i nödfall, för att ändå inte hitta det jag letade efter..
16.28
Mkt komplicerad o opedagogisk sida. Lärarna helt beroende av att den funkar. Ett prov fick ställas in. Orsak: datorsyst funka ej. Vad sägs om att skriva frågorna på tavlan o ungarna får skriva svar på ett papper. Funkade fint på 70-talet
17.12
Har använt Skolplattformen sedan våren 2018 eftersom skolan var en av piloterna. Jag håller med tidigare inlägg om att den är ologisk och det öppnas upp nya fönster för nästan varje sak man vill göra vilket blir rörigt. Dessutom är den seg och den verkar vara instabil för det är ofta problem att logga in, eller så kommer man in men får bara upp en röd ruta med ett utropstecken i en varningstriangel. Instabiliteten har varit ännu värre nu runt skolstarten än den var under vårterminen.
Vet inte hur många som sett det men det finns en en beta-version på en app. Den påminner mest om en egen webbläsare för Skolplattformen för den ser exakt likadan ut som webbplatsen men utan webbadressfält
17.13
Jag är lärare i Stockholms stad. Det finns mycket att säga om Skolplattformen när det gäller svårigheter att administrera eller navigera. Det som jag ser som en ren säkerhetsrisk är frånvarorapporteringen. För mig som medarbetare i staden är verktyget många gånger ur funktion eller extremt långsamt, vilket gör att elevers frånvaro inte alltid rapporteras i god tid. Det kan alltså uppstå situationer då varken vårdnadshavare eller skola, vet var eleven befinner sig. I andra änden har vårdnadshavare ofta haft svårigheter att frånvaroanmäla sitt barn via verktyget i Skolplattformen, av en rad olika tekniska anledningar, varpå vi som mentorer för eleven, via mejl eller telefon, får ta in uppgifter om frånvaro och föra in den själva vid tillfälle, vilket ger extrajobb för både skola och hem.
18.08
En sak är ju att det inte fungerar, men en annan är alla kostnader. Varför betala för alla förskoleklassbarn t.ex. de använder knappast onedrive och excel....... Vem får betala? Jo, den enskilda skolan som knappt kan anställa pedagoger för att det inte finns pengar.
18.08
Använt skolplattformen i ett år, den krashar ofta och det är svårt och osmidigt att hitta det man ska. Först efter sommarlovet kunde man se betygen från förra läsåret. Mina föräldrar har använder det aldrig och var inte ens inlagda som mina vårdnadshavare. Information från lärare finns i andra appar och tjänster, då de är lättare att använda.
18.53
Låter horribelt med summan! Men på min tid fick man ett schema när terminen började och var det något annat fick vi lappar att ta med hem! Varför göra allt så svårt??
18.53
Det hade varit klädsamt om någon från Stockholms stad hade bett alla barn, föräldrar och pedagoger om ursäkt för den obefintliga säkerheten kring personuppgifter. Istället skyller man på leverantören och fortsätter att hävda att skolplattformen fungerar bra. Alla som har använt den vet att den har stora tekniska brister och är väldigt dåligt anpassad för användare. Förtroendet för Stockholms IT-projekt och säkerhet ligger nu i minuslandet.
18.54
Jag är lärare på en skola som har lyckats komma långt med Skolplattformen. Det har lyckats tack vare att vi har följt stadens riktlinjer i hur man ska implementera Skolplattformen (tyvärr inte så många skolor som gjort detta). Vi har tagit oss tid att utbilda vår personal och också även våra vårdnadshavare. Vi ser till att de som har problem med inlogg mm. har möjlighet att få hjälp. Den interna kommunikationen i skolan sköts nu helt via skolplattformen och det fungerar utmärkt.

Vi har förmånen att ha en-till-en datorer på vår skola. Teams blir vårt digitala klassrum. Här får elever uppgifter, kan se sina pedagogiska planeringar, kan kommunicera via chatten med undervisande lärare, de har tillgång till det digitala läromedlet och andra webbsidor och appar som de använder i skolan. De kan läsa veckobrev. De får feedback. Detta fungerar riktigt bra och då har vi bara använt det i ett år ännu.

Den externa kommunikationen är på väg i rätt riktning. När vi inte har kunnat lägga ut veckobrev på Skolplattformen så ordnar vi det genom att maila föräldrar. Det är inte en katastrof på vår skola, det är bara en tillfällig lösning. De flesta av våra vårdnadshavare accepterar detta.

Nej, allt är inte dåligt med Skolplattformen, verkligen inte!
19.34
Finns bara ett sätt att beskriva skolplattformen på: Urusel. Det är bara problem så fort man loggar in eller försöker logga in för det är inte alltid det ens går att logga in.

Vid några tillfällen hade min sons skolan lagt ut nyheter men när jag loggade in så såg inte jag dem, kunde läsa dem först efter det de informerade om skulle hända hade hänt. Jag kontaktade skolan som hänvisade till supporten för skolplattformen och de hänvisade tillbaks till skolan, moment 22, tillslut var det bara att ge upp, missade sonen nått viktigt så fick det vara så.
19.58
Kan inte egentligen uttala mig. Jag har aldrig kommit in på skolplattformen. Det har vid otaliga försök bara meddelats tekniskt fel..
En annan sak är att ju mer som sker via nätet - desto större spridning i riskzonen. Värt att tänka på.
10.53
alltid något fel med plattformen, när man väl kommer in så finns det något annat strul
10.54
Det är verkligen inte användarvänligt och som förälder har man mycket sämre funktionalitet än när man man fick ett mess när det fanns viktig information att ta del av- ljuva tid! -veckobrevet kom direkt i inkorgen eller till mobilen. Jag är nyfiken på hur det ursprungliga uppdraget och visionen såg ut. Vem är ansvarig? Ytterst var det väl Sten Nordin som var borgarråd och Edholm som var skolborgarråd. Men sedan kan jag tycka att föräldrar verkligen går bärsärkagång och är o t r o l i g t arga nör det ibland handlar om att klicka 2 ggr extra:) Många trådar på Facebook och delande av information, frustration och nöd för samman människor- alltid nå't:)!
11.11
Jag gick sista året på gymnasiet när dom införde detta system. Det funkade otroligt dåligt från dag ett då många gånger man blev utslängd från teams rum, att man inte hade tillgång till schema, inlämningar som inte kunde göras då det blev "fel", man hade inte tillgång till vissa sidor på skolplatformen m.m.
12.59
Sannolikt det mest misslyckade IT-projektet någonsin inom svenska skolvärlden. Extra frustrerande att Stockholms Kommun tvingar skolorna att använda Skolplattformen innan den fungerar och t ex lägga upp veckobrev som lärarna kan mejla ut istället.
13.00
Är förälder till barn som går i 2an och ett av de största problemen under förra året var att det inte gick att logga in samt när man väl var inne så försökte dokumenten ladda så länge att det tog timeout. ett av de sämst skötta It projekt och visar på hur stor inkompetens det finns på högsta nivå i Stockholms stad.
13.00
Hur kan man så totalt ha missat att ställa grundläggande krav på användarvänlighet? Utan kontakt med slutanvändarna... 2019...Att det ska vara både en push-pull funktion, att det inte gick att enkelt skicka ut information, alltså ingen push-använding för lärarna, och uruselt, långsamt gränssnitt=ingen attraktion, pull-funktion för användarna, föräldrarna......Några föräldrar testade att lägga ut info på en FB-grupp, det tog sju sekunder, medan det tog 11 minuter att hitta informationen på Skolplattformen....Därför bytte alla till antingen mail, lärare och föräldrar, enkelt, lätt, funkar, gratis, bara lägg adresserna i BBC; eller Facebook. Hur kunde ni låta er luras att skaffa ett dyrt, onödig, komplicerat och oönskat system, när det fanns fungerande, gratis, enkla system. Tro inte blint på IT-konsulternas lockrop! 700 miljoner-av skattebetalarnas pengar. Vad kommer ni att göra för att se till att det här inte händer igen?
13.01
Förra läsåret hade jag ett extra barn i min lista som förälder när jag loggade in på skolplattformen. Enligt namnet var det min exfru. Uppenbarligen ingen koll på vilka relationer av personobjekt som är rimliga.

Vid flera tillfällen har frånvaroanmälan klickat. Trots bekräftelse vid anmälan har lärarna sen inte kunnat se den och istället ringt och frågat var barnet är. Vi kommunicerar mest via mail numera.

Standardmeddelandet som går ut som SMS vid olovlig frånvaro antyder att hela klassen varit frånvarande.
13.39
Katastrofalt dåligt ur ett användarperspektiv. Har ett barn inom kommunala skolan och ett i privatskola. De använder Schoolsoft som funkar väldigt bra. Min 14-årige son har stenkoll på schema, tider, provresultat och kommentarer från lärare via Schoolsoft-appen. Galet att Sthlm stad kan lägga så mycket pengar på ett egettillverkat verktyg när det finns andra fungerande på marknaden. BYT BYT BYT!!!
15.05
Det är en skandal utan dess like! Stackars lärare (som om de inte redan har nog med administration), föräldrar (som får psykbryt vid varje inloggning - känns som en tidsresa till 90-talet) och sist men inte minst, stackars barn som i slutändan blir lidande. Lägg ner detta prestigeprojekt och hitta en fungerande lösning NU!
15.05
Att Stockholms stad utvecklar egna system i stället för att köpa in system som redan finns är fel. Hjulet är redan uppfunnet...
15.05
Det är något märkligt med Stockholm och IT. Under årens lopp har man satsat på att utveckla eget personalsystem och bokningssystem trots att färdiga funktionsdugliga sådana redan funnits på marknaden. Inget av dem blev bra, dock dyrt! Så nu en havererad skolplattform. Dags att uppgradera kompetensen.
15.05
SchoolSoft!
15.05
Vad det handlar om är inte bara inkompetens, utan det värsta av allt är arrogansen mot medborgarna. Ursäkta ordvalet nu, men man skiter fullkomligt i skattebetalarnas pengar. Om jag som privatperson slarvade med andras pengar som så här, skulle jag få allvarliga bekymmer. Skulle ett privat företag bete sig på detta viset, skulle de ganska så snart bli åtalade, ellrr i bästa bli sin egen undergång. Vem vill ha med sådana personer att göra???
15.06
För att kunna ta del av veckoinformation från vår skolas fritidsverksamhet var vi även tvungna att installera Word samt Powerpoint på telefonen.Detta då skolan av någon outgrundlig anledning valt att endast informera genom att publicera info via Officefiler på skolplattformen. Dubbelfel.
15.06
Mina barn får i skolor med Schoolsoft och det är inte heller något vidare.
15.06
Rösta bort inkompetenta politiker,det är det enda som hjälper i längden.
15.06
Oerhört krånglig och det är svårt att hitta den information man söker. Den såldes in till föräldrar som enkel och överskådlig och det är den INTE. Mycket onödig investering och kontrollerar man inte innan man lägger ner så mycket pengar, pinsamt!
15.06
När min fru loggade in med sitt bank-id hamnade hon på hennes kompis konto, som hade varit inloggad på datorn tidigare. Detta hände gång på gång. Kritiken verkade inte tas på allvar.
15.06
Har försökt hitta information om skolstarten. Men den är omöjlig att hitta. Senaste inlägg är från i våras. Det finns inget schema, ingen tid eller plats. Lärarna säger att det ska finnas nånstans men kan inte referera till var. Min son fick gå tidigt på chans och sätta sig på skolgården och vänta. Under all kritik.
16.05
Saknar funktionen att det inte finns en matris i varje ämne som visar elevens sammanlagda kunskap istället finns det textmassa som inte ger samma tydlighet som en matris
16.05
Borde inte politiker ha insyn redan från början i ett sådant stort projekt där känslig information finns? Nu får det räcka med dålig IT inom stat, kommun och myndighet.
17.11
Hur motiverar man ett system som egentligen inte behövs, får kosta en miljard kronor? En miljard!
17.12
En stor del av lärarnas tid går nu åt till administration som är oerhört tidskrävande, krånglig och ofta fungerar inte systemen. De är dessutom inte ändamålsenliga. Lärarna hinner inte förbereda och efterarbeta lektioner som tidigare. Gissa vad som ökar elevernas kunskaper mest...?
17.37
Att använda inköpta SchoolSoft är också rena eländet, kravspecat, designat och tillverkat av djävulen själv.
17.43
Politikerna drev igenom beslutet om att lägga ut IT på entreprenad trots starka protester. Tveksamt om det förfarandet skulle klara av en granskning.
Ett år senare finns en rapport klar som visar på enorma brister. Den rapporten tystades ner. Varför?

Vilka politiker drev igenom beslutet och vilka politiker kritiserar ett system som aldrig fungerat?
19.16
Någon borde granska våra beslutsfattare. Ann Hellenius lyftes som en IT-guru, förra utbildningsdirektören Tony Mufic fick gå när han försökte bromsa utrullningen av vad som är en icke fungerande lösning.
Våra politiker är väl medvetna om problemen. Hyckleri av Lotta att ge sken av att hon inte vetat. Man har slarvat bort massor av skattepengar för att stora egon skall ge glsns åt Stadens ledning.. Tysnadskulturen fortsätter med ny utbildningdirektör. Sorgligt!
19.16
Vår tekniska plattform kan absolut börja fungera bättre i vissa delar, men helt allvarligt vilket stort system har fungerat smärtfritt från start? Vilket företag har fått det att fungera direkt ? Vem vill kasta den första stenen i glashuset?
Tråkig eftersmak över hur vi medskapare till medborgare i Stockholm vill medskapa genom att
” kräkas” . Var finns den konstruktivitet i samtalet som krävs i dagens samhälle? Eller ska vi bli serverade allt? Vem är samhället? Vi? De?
19.19
Hela projektet har varit ett prestigeprojekt från början.Det handlade om att några tjänstemän skulle bygga sin karriär. Nuvarande IT-direktören var en av de pådrivande för att detta skulle byggas! Då i en roll från utbildningsförvaltningen Den förra It-direktören (som fick pris som årets CIO) började som konsult på utbildningsförvaltningen och lyftes till avdelningschef och sedan till It-direktör i staden. Nuvarande utbildningsdirektör har också varit och i styrgrupp sedan projektet startade. Börja med att intervjua dessa! Samtliga har suttit i ledningsarbetet för hela projektet sedan 2013.
21.17
Budgeten är nu uppe i 953 miljoner och det finns fortfarande ingen funktion som skickar ut ett automatiskt mail med info om att läraren lagt ut något nytt på skolplattformen. Sunk cost fallacy!
21.18
Har barn i 2 olika skolor med SchoolSoft som plattform, de båda skolornas egna implementering och användning skiljer sig markant åt. Extremt användarfientligt interface, man misstänker nästan att det är avsiktligt, eftersom om minsta mått av bondförnuft skulle ha tillämpats vid programutvecklingen skulle resultatet vara väsentligt bättre. Otroligt att Stockholms stad ska ha godkänt ett så uselt CMS.
21.19
Så bra att det finns en skolplattform. Att vi kan frånvaroanmäla våra barn i en app istället för att behöva ringa till dagis och skola. Tur att staden valt att digitalisera på detta område.
Tyvärr tenderar det att bli en onyanserad och negativ bild i ett sådan här forum, de är bara det negativa som alla lyfter fram.
21.33
Systemet är urusel. Den har aldrig fungerat bra. Mängder av bristerna från början. Som lärare blir man förbannad när man behöver göra saker två gånger, dvs skicka info via plattformen. Sedan får man en del mail från arga föräldrar med frågan varför finns det ingen info rörande deras barn. Så man ber om ursäkt och skickar igen via mail. Skolan haft återkommande kontakt med ansvariga - det sorgliga är att de inte svarar. Undviker all kontakt. Ibland får man veta att de jobbar på saken. Det finns brist på kunskaper. I över ett år har ansvariga för Skolplattformen inte fattat att inom skolväsendet finns olika läroplaner. T.ex grundsärskolans läroplan visste de inte att den finns. Vi kan inte skriva några omdömen eller sätta betyg, det är svårt att förstå att eleverna kan läsa efter ämnen eller ämnesområden. Vem ansvarar för en sådant kaos ? som lärare och mentor har man inte alltid rätt elever i sina grupper. Kaos, kaos, kaos. Gör om gör rätt
21.55
Jag var väldigt positiv till detta och många av funktionerna var bra, men dessvärre har det varit på tok för mycket problem att komma in, hitta information och nästan oanvändbart från mobil/platta. Man missar viktig information från skolan, och det tar tid från lärarna som är väldigt frustrerade.