SVT rapporterade · Svårt att nå vårdcentraler via telefon

Stort tack för alla frågor som kommit in under dagen. Vi avslutar nu chatten och kommer under eftermiddagen publicera en artikel om hur områdeschef Ewa-Lena Sjöberg tänker kring de frågor och funderingar som kommit in. Det har varit ett stort intresse och vi beklagar att alla frågor inte hunnit besvaras. Vänligen, SVT Nyheter Örebro
06.56
Mellan klockan 09 och 13 idag kommer Region Örebro län att svara på frågor om primärvårdens tillgänglighet. Redan nu kan du skriva till oss om dina erfarenheter eller om du har frågor.
09.01
Upplever en ovillja samt hopplöshet vid kontaktförsök med vårdcentralAldrig blivit bemött med sådan nonchalans från en annat serviceyrkeDet måste till mer och bättre fördelade resurser snarast.
Regionen svarar: Hej! Vi beklagar din upplevelse av kontakten med vårdcentralen, så ska det förstås inte vara. Om du har klagomål eller synpunkter kan du kontakta verksamhetschefen på din vårdcentral eller så kan du använda klagomålsfunktionen som finns på https://www.regionorebrolan.se/sv/Halsa-och-vard/Synpunkter-pa-varden/.
09.18
Hej!
Jag har otroligt bra kontakt med vårdcentralen. både genom att jag ringer en även via 1177.se då de kontaktar mig direkt samma dag. Jag har till och med fått tid samma dag hos både läkare och kurator. så jag är supernöjd! fortsätt göra bra jobb Karla Vårdcentral! /Emil
09.27
Hej, jag har ringt till Lillåns VC varje morgon denna vecka och fått svar att det inte finns några lediga telefontider. Hur kan det inte finnas någon ledig tid klockan 07:05 under en hel vecka?
Regionen svarar: Hej! Tack för din fråga. Antal telefontider påverkas av bemanningen för dagen. Prova gärna att ringa lite senare, då det kan tillkomma tider när vårdcentralen vet om det kommer att vara full bemanning eller om det uppstått sjukfrånvaro, vård av barn mm. När det gäller just Lillåns vårdcentral har de under en tid haft vakanser och vi arbetar för att anställa ny personal. Prova gärna att besöka deras drop in mottagning eller att ta kontakt via e-tjänsterna på 1177.se.
09.30
Vissa vårdcentraler klarar ju detta galant. Utnyttjar ni deras erfarenheter i hur de har löst frågan eller får alla uppfinna hjulet själva?
Regionen svarar: Ja, vi delar med oss av erfarenheter och lär oss av varandra om exempelvis schemaläggning och hur vi kombinerar telefontillgänglighet med drop in-mottagning och övrig verksamhet.
09.33
Jag har erfarenhet av Karla sjukgymnastik där jag fick en tid samma dag som jag blev uppringd. Överallt är trycket hårt, men jag tror att bemanningen måste öka för att klara vårdgarantin.
09.39
Man vet inte längre vem Vården är till för! Ringer man Vårdcentralen är alla telefontider slut och det kan man förstå ibland men det här upprepar sig dag efter dag. Går man ner till Vårdcentralen för att få en tid eller framföra sitt ärende möts man bara av personal som säger att man ska ringa och beställa tid. Sedan om man är akut sjuk orkar man inte sitta på en stol på akuten i 10 - 12 timmar. Ingen verkar bry sig om något längre!
Regionen svarar: Jag beklagar att du upplever det så. Alla vårdcentraler erbjuder drop in-mottagning för nytillkomna akuta besvär. Efter kl. 17.00 vardagar samt på helgen finns jourvårdcentralen öppen. Tyvärr räcker inte alltid resurserna till och då prioriteras de mest sjuka.
09.45
Hej! jag är så nöjd med Karla sjukgymnastik. Jag har artros i båda knän och fått träffa karlas sjukgymnaster flera gånger. Jag har fått telefontid och fått tid samma dag.
09.47
Varför stängs inte telefonbandet av att det ej finns några lediga tider efter att VC stängt? Kan t.e.x låta så här istället: VC stänger kl ??? Återkom i morgon kl ??? Så kanske turen tillfaller dig. Gäller iallafall OP VC. Ingen ordning alls.
Regionen svarar: Nya telefontider kan tillkomma hela dagen och därför är telefonen öppen fram till kl. 17.00. Just på OP vårdcentral har vi haft vakanser där vi nu nyanställt flera sjuksköterskor som är under introduktion.
09.54
För mig har det fungerat väldigt bra. Jag har kommit fram på telefonen till OP Vårdcentral varje gång. Någon gång har jag fått svaret att alla tider är upptagna. Men då har jag provat igen efter några timmar och kommit fram. Fått bra bemötande. Fått råd av sköterska eller tid hos läkare. De har okså sett till att jag kommit till specialist den gång jag behövde det. Jag kan inte vara ensam om den upplevelsen !?
09.59
Om man, mot all förmodan, fått en telefontid och sedan lyckas med att inte hinna svara, vad föreslår ni att man gör då? Det hände min 90åriga pappa som inte är så fingerfärdig med mobiltelefonen. När han ringde på nytt fanns inga telefontider kvar.
Regionen svarar: Om man inte hinner svara så provar vi att ringa upp 4 gånger, med lite tid mellan försöken. Om så inte har skett i det här fallet, önskar vi att du eller din pappa kontaktar verksamhetschefen på den aktuella vårdcentralen så att de kan följa upp vad som hänt och vid behov se över sina rutiner.
10.04
Har aldrig upplevt att man inte kommer fram så den biten är jag inte missnöjd med, däremot undrar jag hur många läkare kan sin sak? Att gissa fram diagnoser, det är inte ok som läkare att sitta och säga Jag tror du har... Det är för mig ingen riktig läkare, finns mycket brister i vården men att man gissar och tror kan vara farligt. Tack för mig!
Regionen svarar: Inom primärvården finns duktiga och kompetenta specialistläkare i allmänmedicin. Primärvården är första kontakten med vården, och om symtomen kan orsakas av olika sjukdomstillstånd så kan flera besök, vidare utredning och konsultation/remiss till andra specialister inom vården vara nödvändigt. Självklart är det viktigt hur man formulerar sig i patientmötet – vi tar med oss dina synpunkter!
10.07
Vårdgaranti med kontakt samma dag... Den har inte infriats under många år. Ofta måste man ringa i 3-4 dgr innan man får en telefontid. Rekordet är när min man försökte få en telefontid i två veckor. När han till sist lyckades hänvisades han till drop in. Han gick dit och fick en utskällning av läkaren för att han inte tillhörde den kategori patienter som ska komma på drop in. Tydligen skulle man boka ordinarie läkartid för, men sådana tider fanns inte. Min man gav upp, har fortfarande stora problem med axeln. Vem orkar.
Regionen svarar: Vi beklagar att din man har haft svårt att få kontakt med vårdcentralen och att han har blivit dåligt bemött. Om ni inte redan har gjort det rekommenderar vi att ni tar direktkontakt med sjukgymnast på vårdcentralen. Där kan du få hjälp om du har besvär med smärta, stelhet eller andra problem från muskler, leder och nerver. Du kan söka direkt hos sjukgymnasten, utan remiss från läkare. Vissa vårdcentraler erbjuder möjlighet att boka tid till sjukgymnast via e-tjänsterna på 1177.se
10.14
Tas Region Örebro läns dåliga ekonomi upp som en anledning? Har ni ens råd att bedriva den vård som krävs av vårdgarantin? När personalkostnader ses som negativt i en vårdcentralsbudget är det svårt att uppfylla den tillgänglighet som krävs.
Regionen svarar: Personalen är vår viktigaste tillgång. Ett problem är dock att det är brist på många yrkeskategorier som finns på en vårdcentral.  Därför behöver vi vara extra noggranna med att använda vår personal på bästa sätt.  
10.17
Jag ringde i somras klockan 7 till Karla men ingen tid fanns. Jag gick dit för dropin men den var stängd och blev otrevligt bemött och uppmanad att gå hem och ringa. Hur kan man säga det när det inte finns ringtider. Nu har jag bytt till Mikaela och där är i alla fall personalen trevlig.
Regionen svarar: Vi ber om ursäkt för det som hänt dig, så ska det inte vara. På grund av vakanser, föräldraledigheter och semestrar har Karla vårdcentral haft en extra tuff sommar vilket är anledningen till att man tyvärr behövde stänga drop in-mottagningen under en period. Vi kommer att följa upp sommaren med alla verksamheter för att förbättra inför nästa års sommarplanering. Tack för att du delar med dig, vi beklagar att du upplever att du blivit otrevligt bemött.
10.22
Therese Jämthed tycker det är svårt som småbarnsförälder att passa telefontid på morgonen 
10.54
Undrar hur det ens är möjligt att telefontiderna kan vara slut när man ringer 7.05. Ni borde allvarligt se över detta systemet för det fungerar verkligen inte bra.
Regionen svarar: Hej! Antalet telefontider påverkas av bemanningen för dagen. Prova gärna att ringa lite senare, då det kan tillkomma tider när vårdcentralen vet om det kommer att vara full bemanning eller om det uppstått sjukfrånvaro, vård av barn mm. Om personalen får tid under dagen – till exempel om ett besök tar kortare tid än den planerade besökstiden – så hjälper de till att besvara inkommande samtal, vilket också gör att det kan tillkomma tider löpande under dagen.
10.58
Här är det jättesvårt att få en tid. Även när man ringer direkt när telefonen öppnar så säger svararen att tiderna är slut. Så fortsatte det i en vecka innan jag provade en doktor-app och fick hjälp samma dag med bokad tid till rätt person på min vårdcentral. Nu senast så fick jag en kallelse för möte med läkare på en ort en timme bort, inte på den vårdcentral där jag är inskriven. Så det är en heldag som kommer gå åt till det fram och tillbaka eftersom jag inte har körkort.
Regionen svarar: Hej! Vi beklagar din upplevelse, prova gärna att ringa igen lite senare då fler telefontider kan tillkomma under dagen. Det framgår inte var i länet du bor, men om du har möjlighet och det finns en annan vårdcentral nära din bostad eller ditt arbete kan du också byta vårdcentral – du har rätt att byta vårdcentral när du vill. Här hittar du mer information: https://www.1177.se/orebrolan/sa-fungerar-varden/varden-i-orebro-lan/valja-vardcentral-i-region-orebro-lan/
11.06
Det svåraste med vården är inte att få kontakt (det fixar 1177 galant).Det svåra är att få dem att lyssna och skriva intygen så övriga myndigheter, mer eller mindre medvetet, misstolkar dem.
Regionen svarar: Tack för att du uppskattar 1177 och 1177.se, här finns kvalitetssäkrade egenvårdsråd och möjlighet att logga in på e-tjänsterna för att boka, avboka och omboka tider. När det gäller olika intyg skriver våra läkare sin bedömning ur ett medicinskt perspektiv.  Hur andra verksamheter och myndigheter gör sina bedömningar kan vi tyvärr inte påverka.
11.08

Så bra är din vårdcentral på att svara i telefon

SVT Nyheter Enligt den nationella vårdgarantin ska alla som ringer vårdcentralen få kontakt samma dag. Här kan du se hur stor andel av telefonsamtalen som varje vårdcentral besvarar varje dag.
11.16
Blev glatt överraskad när vi vid två tillfällen i början av augusti kontaktade Adolfsbergs vc! Tack o lov har vi inte behövt söka vården så ofta, med när vi nu gjorde det blev vi uppringda samma dag, möttes av intresserade och hjälpsamma sjuksköterskor i andra änden samt fick läkarkontakt inom rimlig tid! Guldstjärna för bemötandet! Det är SÅ viktigt när man söker bård- att bli tagen på allvar!
11.18
Hur jobbar ni för att rekrytera och behålla sjuksköterskor på vårdcentralerna?
Regionen svarar: Rekrytering av sjuksköterskor sker med hjälp av HR-enheten inom Region Örebro län och vi samarbetar med bland annat med Örebro Universitet. Det finns bland annat möjlighet att specialistutbilda sig med bibehållen lön. Genom att arbeta systematiskt med arbetsmiljön tillsammans på varje enhet vill vi skapa ett hållbart arbetsliv – med balans mellan arbete och fritid. Vi erbjuder ordentlig introduktion, kompetensutveckling, och möjlighet att påverka arbetstider. Vårt mål är att använda sjuksköterskornas kunskaper rätt och att man ska  jobba på toppen av sin kompetens.  
11.28
Under de senaste 10 åren har enda möjligheten att få telefontid på vårdcentralen varit att ringa prick 07.00, då får jag alltid en tid men ringer jag efter 07.15 är de slut. Jag vet om detta och har därmed oftast fått en tid. För att sedan få en bokad tid måste symptomen alltid mer eller mindre överdrivas, annars får man svaret att avvakta- det upplevs av mig som att jag måste vara "hysterisk mamma" för att mitt barn ska få träffa läkare och jag ringer endast när det behövs, har aldrig gått därifrån utan åtgärd och flera gånger fått veta att vi borde kommit tidigare... Jag upplever att det inte finns någon sjukvård att få om du inte är dödssjuk (och då antar jag att du inte orkar stå i kön).Jag uppskattar inte att behöva vänta till ett symptom är akut när man ändå vet att läkarhjälp behövs.

(Den här kommentaren har kortats ner av SVTs redaktion)
Regionen svarar: Hej! Vi beklagar att du inte har blivit tagen på allvar – du ska självklart inte behöva överdriva symptom, du ska bli lyssnad på och du och ditt barn ska få vård när ni behöver det. Det är viktigt för oss att ta del av dina synpunkter och vi önskar att du tar kontakt med verksamhetschefen på den aktuella vårdcentralen så att vi kan förebygga att du och andra upplever kontakten med vården på detta sätt. Du kan också använda klagomålsfunktionen som finns på https://www.regionorebrolan.se/synpunkter.
11.30
Helén Berglind - "Ibland har jag blivit bortkopplad. Man får ringa igen och jag har blivit bortkopplad igen" 
Regionen svarar: Angående Heléne Berglinds kommentar så vill Region Örebro län förklara att man inte har något system i primärvården där man hamnar i en telefonkö. Antingen får man en telefontid eller också ett meddelande om tiderna är slut. 
12.15
Förra sommaren tog det en månad innan jag fick telefontid, detta efter att jag mejlat och påpekat att det var omöjligt att få telefontid och blev då uppringd. Försökte boka online på OP men fick till svar att mitt ärende krävde först telefontid, jo tack lätt det när det inte finns några. När jag sen fick telefontid blev jag ombedd att återkomma efter sommaren då det inte fanns några läkartider. Från första kontaktförsök i början på juni fick jag läkartid i oktober. En går bara runt och hoppas att aldrig behöva vård för det är ett helvetesprojekt att ens komma i kontakt med vården.
Regionen svarar: Hej! Vi beklagar att du har haft problem att få kontakt med vårdcentralen. Under sommaren tar vårdcentralerna bara nybesök av patienter som har ett akut vårdbehov som inte kan vänta. Detta för att personalen ska ha möjlighet att ta ledigt. Därför blir väntetiden längre under sommarperioden. Vi beklagar att det har varit svårt att kontakta OP vårdcentral. Vi arbetar för att det ska bli lättare att få kontakt och OP har nyligen nyanställt flera sjuksköterskor som är under introduktion.
12.22
En utveckling av 1177.se, där det enkelt går att svara på meddelanden, vore bra. Att få kontakt med vårdcentralerna är hopplöst. Hur tidigt man än ringer så får man ofta till svar att det redan är fullt i kön.
Regionen svarar: Hej! Jag tolkar ditt önskemål som en önskan om en svarsfunktion som bemannas av 1177.se. I vår region är det en distriktssköterska/sjuksköterska på vårdcentralen som tar emot ditt ärende och förmedlar detta till den eller de det berör – exempelvis läkare, fysioterapeut eller annan vårdpersonal. På 1177 sjukvårdsrådgivningen finns endast sjuksköterskor som svarar i telefon och webbplatsen 1177.se är en ren informationssida. 
12.29
Olaus Petri VC är alltid bäst , alltid trevliga , ringer upp o s v ... Dom gör ett mycket bra jobb.
12.39
Varför möts man oftast av pessimism när man vill få en tid på vårdcentralen? Sköterskor som bokar tider är inte läkare och äventyrar patientsäkerheten med att göra egna bedömningar och ställa diagnoser. Två alvedon och en Ipren verkar vara lösningen på allt. Man får nästan lite ångest varje gång man behöver ringa till vc.
Regionen svarar: Hej! Tråkigt att du upplever det så. Distriktssköterskorna som svarar i telefonen på vårdcentralen är medicinskt kunniga och erfarna samt ska och kan i sin roll göra bedömningar om behov av vård samt ge egenvårdsråd. När du ringer till vårdcentralen får du alltså en medicinsk bedömning och rådgivning – det är inte i första hand ett tidsbokningsnummer.
Utbildningen för att bli distriktssköterska är drygt 4 år och många som väljer att läsa till distriktssköterska har flera års erfarenhet av att arbeta kliniskt som sjuksköterska.
12.40
OP vårdcentral verkar ju helt ha tagit bort möjligheten att beställa tid via 1177 också. Du kan bara boka tid där för sjukgymnast. Förut fanns det, men hittar inget nu sedan en vecka tillbaka. Telefontiderna är alltid slut. Enda möjligheten är att ta ledighet ifrån jobbet och gå på dropin tiderna. Har varit i kontakt med 1177 supporten och de säger att vårdcentralerna självs bestämmer vad för typ av bokningar man kan göra via sida.
Regionen svarar: Hej! Beklagar att du har svårt att få kontakt med vårdcentralen. OP vårdcentral bedriver just nu ett arbete för att kunna erbjuda fler webbokningsbara tider till flera yrkeskategorier – förhoppningsvis är det klart under senhösten. När det gäller telefonkontakt vill vi uppmana dig att ringa vid lite olika tider, då telefontider kan tillkomma löpande under dagen. OP arbetar för att det ska bli lättare att få kontakt och  har nyligen nyanställt flera sjuksköterskor som är under introduktion.
13.06
Hej! Skulle önska tidsbokning på 1177.se likt Folktandvården har där. Jag skickade ett meddelande till dom där förra veckan, fick svar inom ett par timmar och kunde gå in och enkelt boka om min tid själv! Toppenbra, men saknar detta för vårdcentralerna. Har man dessa planer även för primärvården?
Regionen svarar: Tack för din fråga! Vi tittar på lösningar för att du som patient själv ska kunna boka tid via e-tjänsterna på 1177.se till flera yrkeskategorier. Vissa vårdcentraler har redan denna möjlighet till exempel till fysioterapeut/sjukgymnast. Detta ligger i linje med den utveckling som sker nationellt. Folktandvården har redan gjort denna förändring och vi hoppas kunna ta med oss bra exempel därifrån.
13.07
Inga problem på min vc om man ringer tidigt. Det som däremot inte nämns är att alla vc är skyldiga att ha en drop in mottagning för lättare akuta åkommor. Man träffar först en distriktssköterska för en bedömning. De brukar vara flera sköterskor på drop in. Även det måste påverka telefontillgängligheten det säger sunda förnuftet.
Regionen svarar: Det stämmer – alla ska ha en drop in-mottagning för lättare akuta åkommor. Vi ser dock marginell inverkan på telefontillgängligheten och det innebär att fler hittar ett sätt att kontakta oss som passar dem.
13.08
Jag undrar hur ni tänker betr oss som förvärvsarbetar? Alla är inte pensionärer, arbetslösa eller föräldralediga. Alla har inte ett arbete som tillåter att man sitter i telefonkö eller måste ta läkartider när som helst. Ibland måste man ersättas av en vikarie! Hur säkerställer ni att ert system är användarvänligt för ALLA inte bara vården själva?
Regionen svarar: Hej! Jag förstår ditt problem - och nej, alla har inte möjlighet sitta i telefon på arbetstid. Dock finns rådgivning via 1177.se och 1177 Vårdguiden på telefon dygnet runt. Vi tittar också på lösningar för att du som patient själv ska kunna boka tid via e-tjänsterna på 1177.se till flera yrkeskategorier. Senare i höst kommer vi även att testa en digital mottagning som är öppen kvällstid.