SVT rapporterade · Hur är personalsituationen på er förskola?

Stort tack för ert engagemang i den här chatten, nu stänger vi för denna gången. Förskolan är ett viktigt ämne som vi kommer att fortsätta rapportera om.
09.53
Det är helt okej. Det finns ett par vikarier som tas in vi behov. Så det är skönt. Men någon gång har vi mötts av ett liknande sms när det har varit kräksjuka.
Tack för ditt inlägg! Låter ju ändå okej? Mvh, Shohreh reporter 
10.03
Om en förälder blir mer stressad över att kanske vara tvungen att hämta sitt barn från förskolan än över hur barnens situation i förskolan faktiskt ser ut många dagar så är det ju helt galet.
Ja, alla har ju olika situationer. Förstår hur du tänker, men en tex ensamstående pappa eller mamma med flera barn kan nog lätt bli stressad, tänker jag. Och såklart är det enormt viktigt hur ens barn har det i förskolan. Mvh Shohreh, reporter
10.14
Vikariestopp i Mariestad och Skövde kommun
Hej BB! Vet du varför det ser ut så i Mariestad och Skövde?
Mvh Shohreh, reporter
10.15
Det är ofta brist på personal. De blir tvugna att ha alla barn i ett rum (torg) för att hjälpas åt. Där blir ljudvolymen outhärdlig. Trötta pedagoger som säger upp sig en efter en. Vi ska byta till privat föräldrakooperativ.
Hej Emma!
Låter inte som en bra situation. Var är detta? Känns det bra att byta till privat föräldrakooperativ?
Mvh Shohreh, reporter
10.45
Senaste året har vi fått liknande uppmaningar ett par gånger, att lösa barnomsorg på annat sätt om vi kan. En liten förskola i Marks kommun.
Hej K! Vad tänker du om det?
Vänligen, Shohreh reporter
10.47
Ofta vikariestopp, avdelningar får slåss ihop med många barn som ger väldigt hög ljudnivå och ofta på litet utrymme. Eller som min situation jag och min kollega har 17 barn själva och fick inte vår tredje kollega efter sommarsemestern .. (malmö)
Hej H!
Vad beror vikariestoppet på? Ekonomi? Vad hände med tredje kollegan?
Vänligen, Shohreh reporter
10.51
När min kompis var timvikarie på förskolor i Göteborgs stad för mer än 10 år sen så lämnades hon ofta ensam på eftermiddagarna och fick jobba stängning och visste knappt vad barnen hette än mindre om de hade några sjukdomar eller allergier. Då kunde hon komma till en förskola hon aldrig varit på förut och börja sitt arbetspass klockan 15 för att sen jobba till förskolan stängde och sista timmarna var hon ofta ensam kvar på grund av personalbrist. Hon fick hoppas att hon lämnade ut barnen till rätt person som påstod sig vara förälder. Hon påpekade detta flera gånger till vikariepoolen men fick inget gehör hon skulle jobba där det behövdes folk. Hon har gått vidare för många år sen men man kan ju undra om det ser något bättre ut idag?
Hej Lina! Det låter ju inte alls bra. Jag vikarierade själv på förskolor för över 10 år sedan, men fick inte alls de mandaten, och var aldrig ensam. Det är ju ett enormt ansvar med andras barn. Det är verkligen intressant att höra om det ser likadant ut någonstans, det får vi inte hoppas. Vänligen, Shohreh reporter
10.56
Under förra hösten jobbade jag med 11 olika vikarier mellan oktober-december, jobbigt både för personal och barn. Men vi har ju iaf haft tur som fått vikarier..
Hej Maja! Det låter som en stor personalrullians. Hur ser det ut idag? Vilken kommun är vi i?
Vänligen, Shohreh reporter
11.00
Vi har alltid personalbrist, kommunen sparar in på personal så att vi alltid har låg personaltäthet - samtidigt sätter de sparbeting och säger att vi inte ska ta in vikarier vid sjukdom osv så då går vi ännu mer underbemannade när pedagoger saknas vilket är ofta dels pga alla smittor som går i förskolan men också pga sjukskrivningar ryggvärk stress osv av arbetsmiljön. Men kommunen ser bara kortsiktigt och förstår inte att de kör förskolan i sank när de drar in på personal.
Vi har 16 1-2åringar på 3 pedagoger och är såklart inte tre hela dagen utan enbart mellan 9-14 då även raster tas ut osv. Medan barnen ofta går heldagar alltså är vi ofta 2 personal på full barngrupp. Det är ingen rimlig arbetsmiljö varken för barn eller pedagoger. Men ekonomin och snålhet styr vilka resurser förskolan får tyvärr.
Hej My! Det låter inte som en bra sits ni är i. Vad får dig att orka vidare? Lyssnar cheferna på er? Vad säger föräldrarna?
Vänligen, Shohreh reporter
11.00
Örebro kommun. Vi är tre pedagoger på 21 barn. På eftermiddagarna går en pedagog hem, men barnen har långa dagar och är kvar. Ibland kan vi inte ta rast. Några barn utsätts för slag och kränkningar. Vi pedagoger hinner ofta inte emellan. Jag kan inte garantera barnens säkerhet. Hade aldrig haft mitt barn i Örebro Kommun. Det är inte säkert
Hej! Det låter inte bra. Har ni tagit upp situationen med ansvariga - vad säger de i så fall?
Vänligen, Shohreh reporter
11.01
På många förskolor är personalsituationen redan från början bedrövlig. Lika så på mitt barns förskola. På en avdelning var de 25 barn på 3 pedagoger förra året. Det vill säga långt över Skolverkets rekommendationer. I år, på sonens avdelning, är de 24 barn på 4 pedagoger men ingen av dessa pedagoger har heltid i barngrupp. Har aldrig mötts av lapp eller liknande men jag vet att personalen på sonens förskola många gånger går på knäna. Det är för stora barngrupper, för dålig grundbemaning och för mycket besparninga och effektiviseringskrav från kommunen. Personalen försöker pyssla om i scheman så gott det går när någon/några är sjuka med resultatet att personalen inte får ut sina raster, får inte ut sin planeringstid och/eller måste jobba över en massa timmar. Den här förskolan ligger dessutom "ute på landet", d.v.s. inte i stadskärnan, vilket gör att chansen att få en vikarie minskar avsevärt.
Det behövs en mer pengar till förskolan så att våra barn kan känna sig trygga och säkra. Även när en av deras pedagoger är frånvarande.
Hej Johanna! Du är inte ensam om att beskriva den här bilden. Det är många som vittnar om att det behövs fler pedagoger. I vilken kommun är vi? Vänligen, Shohreh reporter
11.09
Självklart har vi tagit upp det med vår chef! Vår chef är också bedrövad. Chefen gör allt hon kan, men det finns inga resurser. Det finns inte pengar. Vi har inte råd att ringa vikarier. Vi får inte. Det tar stopp. Vi får välja mellan att gå in i väggen eller säga upp oss
Jag misstänkte det, att ni tagit upp det. Ouff, låter inte alls bra. Var står du? Hur mår du, och vill du säga upp dig?
Vänligen, Shohreh reporter
11.10
Gå gärna med i fb gruppen Förskoleupproret eller ta kontakt med oss i ledningsgruppen om ni vill få veta mer om situationen ute på förskolorna. Vi har just nu över 32 000 medlemmar som kämpar för en bättre situation för barn och personal runt om i landet. forskoleuppror@gmail.com
11.17
Tack och lov jobbar jag på en förskola där vi aldrig har haft vikariestopp! Sedan kan vi föra ärliga dialoger med våra föräldrar och säga hur dagen/veckan ser ut. De föräldrar som har möjlighet att stanna hemma/hämta tidigare väljer oftast att göra det. Man måste våga bryta tystnadskulturen och visa föräldrarna och politikerna vår verklighet!
Hej! Det låter ju ändå bra, att ni inte har vikariestopp och att ni har en öppen dialog.
Var är detta? Vänligen, Shohreh reporter
11.17
4 pedagoger på 24 yngre barn. Vi är uppdelade 2 på 12 under hela dagen och kan dela på oss till två avdelningar. Men morgon och eftermiddag bara 3 pedagoger. Man känner sig maktlös, hur mycket vi än lyfter frågan med chefer. Jag kan inte ge det jag vill till alla barnen och det gör mig så ledsen för barnens skull.
Hej! Det låter inte kul. Vad tänker du att du kan göra?
Vänligen, Shohreh reporter
11.18
Tillägg till mitt tidigare inlägg:
Uppsala kommun är detta.
Ska tilläggas att personalen på sonens förskola är fantastiska på alla sätt och vis. Dom är duktiga på att informera om det går olika sjukdomar på förskolan, så att man som förälder kan göra ett aktivt val om huruvida man vill/kan ha sitt barn på förskolan just den dagen.
Det är högre upp i kedjan som man måste förstå att det inte går att göra fler besparingar och effektiviseringar av förskolan. Det finns inget mer att spara på och förskolan är ingen fabrik som du kan effektivisera med bättre maskiner. Det är människor, vuxna och barn i förskolan som blir lidande.
Jag är både förälder och förskollärare och ser problemet från flera perspektiv. Har redan bytt förskola en gång för sonens del då det inte fungerade med personalsituationen. Hoppas att det ska bli bättre innan dotterna ska börja.
11.18
Föräldrar! Hur tänker ni göra för att förbättra era barns arbetsmiljö?? Vi som arbetar har skyddsombud, vi kan gå på rast (oftast ) vi kan även vara hemma när vi blir sjuka. Det är mkt svårare för era barn.
Hej Susanne! Ja, det är ju svårt. Flera i tråden här skriver ju om att de bytt förskola.
Vad tänker du att man kan göra för att förbättra situationen?
Vänligen, Shohreh reporter
11.20
Ytterst ansvariga i kommunerna är politikerna. Det är de som bestämmer hur pengarna ska fördelas. Vi behöver välja politiker som kan och vågar fördela resurser till förskolan.
Hej Eva! Det har du självfallet rätt i. Hur tycker du att politikerna sköter det där du bor?
Vänligen, Shohreh reporter
11.31
Jag håller på att leta privata alternativ. Jag har hört med vikarier, vilka kommunala förskolor är dåliga och vilka är bra? . Tyvärr verkar många kommunala förskolor i Örebro Kommun ha liknande arbetsmiljö. Jag tycker att det är tråkigt att sluta, undrar också vad som kommer hända med barnen. Det märks att de mår dåligt.
Hej! Vad tråkigt att höra, att du känner så och att situationen verkar vara likadan på de andra kommunala förskolorna.
Hoppas verkligen det blir bra både för dig och barnen! Önskar dig en fin söndag. Vänligen, Shohreh reporter
11.34
Jag orkar genom att jag kämpar i förskoleupproret och gör allt jag kan för att stötta kollegor, finnas för barnen och försöker påverka kommun och ledning för bättre villkor. Föräldrarna står bakom oss. Chefer hänvisar till att kommunen styr då det är de som sätter budget och ger oss förutsättningar, vi har flera gånger försökt påpeka personalbrist lokalbrist och för stora barngrupper men det görs tyvärr för lite då kommunen svarar att det kostar eller gör beräkningar till budget som inte stämmer och därmed faller redan tidigt.
Ta gärna kontakt med förskoleupproret för mer information i ämnet.
Hej igen My! Ja du låter ju onekligen engagerad. Vilken kommun jobbar du i?
Vänligen, Shohreh
Skulle du vilja ställa upp på en telefonintervju och berätta mer? 
Jag finns på 031-837260 och shohreh.zare@svt.se
11.39
Som svar på SVT s fråga om vad jag tycker föräldrar bör göra säger jag: ställ politiken till svars för era barns skull !!! Förstår att de byter förskola och ”ägare” men problemet kvarstår och det kommer nya barn som hamnar i samma lika. Lika så personal. Och med det är inte sagt att alla är förskollärare eller barnskötare. Efterfråga rätt utbildad personal på era förskolor!
11.40
Det är mer än en gång som man gått till jobbet trots man egentligen borde ligga hemma i sängen för man vet kollegorna får ingen vikarie om kollega saknas. Barngrupperna är stora och ofta är barnen hela dagen vilket innebär att man är kanske bara två trots full barngrupp innan kollegor är på plats eller har gått hem för dagen.
Hej Tess! Var jobbar du?
Vänligen, Shohreh reporter
11.57
Min dotter har precis börjat förskolan. Vi valde en privat förskola med små barngrupper. Bland de yngre barnen 6 barn på två pedagoger och de äldre 8 - 10 barn på två pedagoger. Förskolan har funnits länge och haft ett gott rykte. Två dagar efter vi börjat fick vi en lapp att förskolan ska stänga i december. Vi vet fortfarande inte varför och styrelsen har kommit med lögner och bortförklaringar.
Så oron är stor var vi hamnar i december. Vet att redan att de finns stora barngrupper och nu behöver kommunen pressa in ytterligare 30 barn, någonstans i kommunen i till december/januari.
Hej Bettan! Och oj, det var konstigt och tråkigt. Var är detta? 
Vänligen, Shohreh reporter
11.58
Vi måste få politiker som håller i pengarna att förstå att de måste satsa på barnen från grunden, i förskolan. Investera på att barnen får trygg start i skolsystemet så de inte behövs en massa dyra insatser senare i skolan. Förskolan har en läroplan och går under skollagen, inte många som förstår vikten av detta. Ge förskollärare och arbetslag förutsättningar att utföra sitt uppdrag. I nuläget känner många personal sig otillräckliga och vänder ut och in på sig själv för att åtminstone barnen ska få en trygg tillvaro. Men utbildningen som nu står i läroplanen får stå tillbaka. Krav och förutsättningar måste väga jämt vilken är en utopi på dagens förskolor. Det gör personal sjuka. Effektiviseringar överallt är ingen annat än besparingar och lägre budget. Förskolan är ingen fabrik.
Hej Annlott! Jobbar du själv på en förskola?
Vänligen, Shohreh
12.01
Hej allihopa! Ett otroligt engagemang i denna fråga. 
 
Jag vill gärna skriva en artikel utifrån förskollärarnas upplevelser. Så hör gärna av er till mig direkt om ni vill svara på några frågor per telefon. Då jag jobbar för SVT Nyheter Väst så söker jag personal i området, alltså Västra Götaland.
 
Vänligen, Shohreh reporter
shohreh.zare@svt,se
031-837260
12.01
Vi har 15 barn på 2 pedagoger varv ett barn med autism och 2 barn med särskilda behov. När vi ska ha planering så kan vi vara själva i 3 timmar. Vilket leder till att man inte kan slappna av då man vet att sin kollega har fullt upp.
Vi får sällan ta in vikarier då vi måste se över på huset och pussla i hop dagen!
Har tröttnat på att vara helt slut varje dag man kommer hem. Så nu söker jag mig vidare till något annat yrke!
Hej! Tråkigt att höra om er situation på förskolan. Var jobbar du?
Vänligen, Shohreh reporter
12.02
På min förskola / avd har vi i dagsläget 23 barn på 4 personal, varav en utav arbetar deltid. I januari får vi troligen 2 barn till. Vi öppnar 6.30 och stänger för närvarande kl 17.30. Vi har 2 avd på vår fskl. Barnens åldrar är 1-5 år. Kl 8 på morgonen kan vi ha 18-19 barn på två personal fram till sena skiftet börjar kl 9. På e-m kan vi ha upp lika många barn efter kl 15.30 på två personal. Efter kl 16 är vi enbart en vuxen kvar / avd, dvs 2 pers / hus. En av dessa går hem 16.45 och den som stänger är ensam fram till 17.30. Mellan 9.00-14.30 arbetar vi 4 vux/ avd. Då ska vi ha aktiviteter och ibland våra egna planeringar. Från kl 11-12.15 ska vi byta blöjor, ha nån liten samling/sångstund, duka bord och äta vid 4 olika bord. Efter det ska vi klämma in raster samt ha 3 olika vilor för barnen. Utöver aktiviteter, utflykter så ska vi tillgodose barnens behov av tröst, lek, omsorg, stötta vid konflikter, hjälpa med toabestyr, ordna med kläder som ev behövs bytas, duka/ duka av och göra rent bord vid alla måltider, tömma sopor, sopsortera, svara i telefon, göra felanmälningar till LF / vaktmästare eller IT service. Vi har extremt dålig IT utrustning och dålig uppkoppling dessutom, detta till trots ska vi alltså planera, utvärdera och mejla in pedagogisk dokumentation regelbundet, skriva ut eller mejla div information till alla föräldrar samt även göra visuell dokumentation för att synliggöra vår pedagogiska verksamhet för och med barn, samt för föräldrar. Vi ska även läsa in div litteratur till månatliga lärsamtal med andra kollegor. Och vi ska erbjuda utvecklingssamtal till alla föräldrar, ha föräldramöten och bjuda in till Lucia. Sist men inte minst har vi 3 barn i behov av särskilt stöd. Tur man har bra kollegor. Problemen / utmaningarna som finns är inte våra att lösa. De är resultat av politiska beslut och ska lösas av politiker. Många inom yrket börjar prata om strejk och struntar i fackets förbud. De som är äldre har inget att förlora på det, de ska snart gå i pension.
Hej Alexandra! Det var inte lite att göra. Var jobbar du?
Vänligen, Shohreh reporter
12.03
Situationen inom Sveriges förskolor är allvarlig och behöver förstärkning från grunden för att inte helt raseras. Ökad bemanning är en absolut nödvändighet!!!
Vi tappar dagligen leg. Förskollärare och utbildade barnskötare som väljer att lämna för att behålla hälsan.
När föräldrar ombeds att hämta sina barn tidigare om möjligt och föräldralediga att inte lämna alls är det inget annat ett rop på hjälp från verksamheten. Detta är en signal till vårdnadshavare att reagera på och sedan agera. Gå med i förskoleupproret på FB och Kontakta politiken!!!
Hej! Var jobbar du?
Vänligen, Shohreh
12.10
Vi är en mindre förskola med 2avd. 1 yngrebarn (1-3år) med 18 barn på 3 pedagoger och 1 äldrebarn (3-5år) med 34 barn på 5 pedagoger (+1 resurs)
Långt ifrån skooverkets rekommendationer.
I norra Sthlm Sollentuna
Vi får inte ta in vikarie om det bara är en pedagog borta och inte första dagen, samtidigt ska verksamheten ska fungera...
Hej Stina! Hur tycker du det fungerar?
Vänligen, Shohreh reporter
12.22
Den svenska förskolan kommer inte överleva länge till så som den missköts idag. Förskollärare flyr yrket eftersom vi inte ges hållbara förutsättningar att utöva vårt yrke så som läroplanen kräver att vi ska arbeta. Några av de brister som drar ner oss är: 1. TOTALT outbildad personal tillåts arbeta med våra barn - personer utan kunskap om så basala ting som hur man tilltalar barn. 2. Åt hel*ete för stora barngrupper. 3. Förskolan (liksom skolan) har blivit en bricka i det politiska spelet där nya idéer avlöser varandra på rullande band och förändringar genomförs utan minsta förankring i verkligheten och där vi som faktiskt arbetar i förskola inte fått något att säga till om. Tyvärr. Förskolan är på väg åt helt fel håll - snart har all utbildad personal fått nog.
12.31
Vi har på "min" förskola uppmanat föräldrar som vi vet är hemma att om möjligt hämta sina barn tidigare vid något enstaka tillfälle. Jag tycker egentligen det är helt galet att föräldrar skall ha sina barn på förskola när de går hemma med syskon. Jag har hört föräldrar säga att det är ohållbart att ha båda barnen hemma samtidigt. (Tänker inte ens gå in på vad de tänkte när de skaffade barn) Detta bidrar till större barngrupper än nödvändigt, personal blir sjukare då arbetsituationen är mer ansträngd. Inom förskolan jobbar vi numera mycket med grundläggande färdigheter som barn förr hade med sig hemifrån, sitta på en stol, hålla i bestick, hur vi talar till varandra, tvätta händer, gå på toaletten, hur en uppför sig vid matbordet, klä på sig och mycket annat. Många pedagoger slutar och jag själv har efter snart 30 års arbete med barn börjat fundera på vad jag ska söka för annat jobb. Det hjälper inte hur mycket vi förskollärare än klagar, det är ni föräldrar som måste agera. Läget är ohållbart. En annan del som ökar stressen är att alla barn skall integreras men inga extra pengar kommer för det. Barn som inte mår bra eller fungerar i "vanliga" verksamheter skall till varje pris gå där då det inte finns alternativ. Detta på bekostnad av övriga barn i gruppen och personal som sliter med dessa barn med väldigt särskilda behov. Då menar jag inte barn med behov av särskilt stöd utan de som har behov som sträcker sig längre än så. Detta skapar utbrändhet och större oro i barngruppen då de inte hinner få någon uppmärksamhet annat än när det händer något oönskat. Pedagogik har hamnat i skymundan. Våra politiker fortsätter att planera denna destruktiva barnförvaring trots rapporter om att allt yngre barn i dag mår dåligt. Skolorna kämpar med följderna av detta med unga som mår ännu sämre, inte orkar med skola och livet. Trots att alla föräldrar säkert vill sina barns bästa så lämnar de över ansvaret på en redan utmattad grupp inom skola och förskola för både lärande och numera också uppfostran.
12.48
Håller så med dig, Emma. Att arbeta inom förskolan krävs inte mer än att du fyllt 18 år och ingen prick i brottsregistret. Finns inga förskollärare till tjänsterna vi behöver, och istället för att ta in barnskötare så går outbildade timvikarier före, pga LAS. Vi måste va rädd om den personalen med utbildning som finns om vi ska kunna hålla en hög starndad inom Förskolan
12.48
Arbetar på en 3-5 avd. 6 pedagoger på 40 barn!! På tok för stora grupper, men på papperet ser det ut som att vi är 2 avd!! Allt för att det ska se bra ut i statistiken. Känns som att förskolan i dag bara är en förvaringsplats där vi får lära barnen de grundläggande som de hade med sig tidigare. Det pedagogiska hamnar i andra hand. Ljudnivån ska vi inte tala om hur den är, under all kritik, men ingen lyssnar på oss pedagoger.
12.48
Hej! Just nu har vi en bra bemanning men det är tack vare statsbidraget, som gör att vi kan ha resurs personal. Vi har barn med behov av stöd som behöver en pedagog och det fungerar så länge vi har resurserna. Om vi inte skulle få statsbidraget vet jag inte hur verksamheten skulle gå ihop!
Varje kvart är betydelsefull för att vi ska få ut våra raster, planeringstid och reflektions tid. Vid sjukdom och om vi inte får någon vikarie så blir det ingen pedagogisk verksamhet utan bara överlevnad och ”barnpassning”.
Vi behöver bättre och tryggare grundbemanning och fram för allt mindre antal barn i våra barngrupper. Vi har 15 barn på 1-3 års avd, 19 på 3-5 års avd. På tok för stora grupper med tanke på vårt pedagogiska uppdrag. Ska vi hinna med vad vi är ålagda bör barngrupperna sänkas omgående och bibehålla den nuvarande personaltätheten. Men sänker de barngrupper vill de även sänka personaltimmarna och då rasar allt.
Falkenbergs kommun.
13.26
Jagr en förskollärare som har hunnit jobba 5 år inom branschen och är på väg att gå in i väggen.

Jag och många kollegor i den nuvarande förskola har en jättebra rektor men på grund av de nedskärningar, begränsningar, administrativa uppgifter, kraven från politikerna på både rektorerna och pedagogerna mår många sämre och sämre.
-Arbetsmiljön blir sämre.
-Större barngrupper.
-Mer arbetsuppgifter med en marginell minimalt lönehöjning.
-Lönegapet mellan erfarna förskollärare och nyexaminerade skapar frustration. Frustration för de erfarna lärare att de inte är bra nog. De måste handleda nyexaminerade, ta på sig mer ansvar men får sämre lönhöjning.

Jag bland andra som har jobbat flera år inom branschen börjar tröttna på hur dagens skola(alla skoltyper upp till gymnasium) faller längre och längre ner i i pyramiden. Det är som att vi inte är viktigt längre i samhället, vi och barnen-vår framtid.

Det är många som försöker och kämpar för att förbättra situationen. Men det spelar ingen roll hur mycket vi än gör känns det som. För ingen av dem som sitter med makten vill lyssna eller förstå oss.

Förskolelärare och barnskötare flyr från förskola till förskola, kommun till kommun, i hopp om att hitta en trygg plats att arbeta på.

Det enda vi vill är bara att få vara en lärare i en bra arbetsmiljö, där barn och vuxna mår bra. Men hur det ser ut idag, så ser det mörkt ut.

Tiden räcker inte till för mer ansvar, mer administrativ arbete, fler barn.

Idag arbetar jag i en barngrupp av 22 barn, varav ett barn kräver en heltids verksamhetsstöd(vilken hen endast fick 20 timmar, sedan ska vi klara oss själva genom att trixa och hyra in vikarie), barnen är där från morgonen 7/8 till 16.30/17.30 varje dag och vi ska hinna dokumentera varje barns utveckling, reflektera, hinna med de administrativa uppgifter, ta emot lärarstudenter, trixa med plattform, lösa tekniska problem, städa, leva upp till de kraven vi har på oss från politikerna och vårdnadshavare och hinna må bra och inte gå in i väggen och alltid ha ett leende mot omvärlden.

//en av de trötta förskollärare i Stockholm stad.
13.27
Jag är ytterst tveksam till att sätta mina barn i förskola. Vid två tillfällen har jag frågat två olika förskolelärare (varav den ena arbetade på ortens mest välrenommerade förskola) vad de skulle tänka på om de sökte förskola till sina barn. Eftersom de är proffs tänkte jag att de kunde ge mig goda råd. Döm om min förvåning när båda två (vid skilda tillfällen) uppger att de aldrig skulle sätta sina barn på förskola. Varför? Förutom det som kommer upp i medier och är allmänt känt så förstod jag det även bero på bristen på insyn i hur barnen agerar mot varandra i skymundan.
Hur ska man tänka då som förälder?
13.47
Det fattas personal hela tiden. Personalen får pussla med att hjälpa varandra och byta avdelning om någon är sjuk, ledig eller på kurs. Aktiviteter ställs ofta in, och det blir "barnpassning" där 2-3 personal tar hand om 40 barn på gården istället. Vikarie får inte sättas in annat än i nödfall. Två tjänster "försvann" efter sommaren men det är lika många barn. Personalen är underbar men kommunen bestämde sig för att spara och dra åt budgeten i våras. De så att barnen inte skulle påverkas, men det märks att det påverkar både barn och personal.
Jag märker att mitt barn är mycket mer otrygg och inte får samma verksamhet som förut.

Hej Me! Tråkigt att höra att ditt barn blivit mer otryggt och får det sämre på förskolan.
Vilken kommun pratar vi om?
Vänligen, Shohreh
13.48
Lund. Här byggs jätteförskolor med hemvist och storarbetslag (fina ord som sparar pengar). Barnen ska "delas i grupper under dagen" men i realiteten slås ihop för att det saknas personal. Dessutom dessa torg! Hur tänker man att det ska låta med femtio (!) barn i samma rum? De små ska sedan sova i inglasade uterum. Fint kan man tro men det är ju drivhus! Vem pratar med arkitekterna? Valde med omsorg detta föräldrakooperativ i baracker. Där kan man inte ha torglunch eller storarbetslag.
Ja, 50 barn i ett rum låter inte optimalt. Hoppas du blir nöjd med föräldrakooperativet!
Vänligen, Shohreh reporter
14.29
Göteborg. Budget och kö till förskolan är det enda som upplevs betyda något. Håller med i stort sett allt som skrivits här nedan från de som arbetar inom förskolan. Politiken förstår inte(bryr sig inte?) om att de förutsättningar som (inte)ges skapar en ohållbar arbetsmiljö samt stora svårigheter att utföra uppdraget.
Barnens första år i utbildningssystemet prioriteras inte utan det är mer fokus på att beredas/ges en plats. Många barn med särskilda behov, vilket också till viss del skapat/skapas av att grupperna är FÖR STORA !!
Brist på utbildade vikarier(finns knappast) leder till att vem som helst med ett registerutdrag kan komma in och arbeta på en förskola.

Likvärdig förskola? Anser inte det eftersom de barn som "klarar sig själva" får göra det då pedagogfokus oftast måste ligga på de barn som kräver/skriker mest och högst.

Det byggs för lite förskolor och samtidigt fattas det pedagoger då arbetsmiljön..och den låga lönen...inte är något vidare incitament till att satsa på yrket.. Det måste börja med att yrket blir attraktivare för att få in nya ( och kanske återfå gamla) pedagoger.
= Färre barn i gruppen. Bättre "stödfunktioner". Mindre kringuppgifter. Högre löner etc etc

Ofta upplevs det tyvärr som att svenska medier fokuserar mer på det som föräldrar klagar på än hur pedagogerna har det ! Värt att betänka är ju också att bristerna uppstår pga allt det som här beskrivs av slutkörda pedagoger! Förskoleupproret "skriker ut" sanningar.
14.35
Budgetunderskott
14.52
Jag tycker att man ska börja med att slopa förskoleplats för barn vars föräldrar är föräldralediga. Har en familj särskilda behov får de ansöka om max 15 timmar/vecka. Eg. är det HELT sjukt att föräldrar som är hemma ska få ha barnen på förskola när det råder så'n grav brist på förskollärare och kompetens överlag på många ställen.
Hej! Ja, det är ju ett alternativ. Vet dock inte hur populärt det skulle vara bland berörda föräldrar.
Vänligen, Shohreh reporter
14.52
Hej!
Enligt min åsikt sviker vi barnen totalt i dagens samhälle! Både det att många föräldrar är ”tvungna”/väljer att jobba heltid och att det är på tok för stora barngrupper på förskolan.
Vi pedagoger hinner omöjligt se och bekräfta alla barn! Det är sorgligt att inse i slutet av en arbetsdag när mamma eller pappa frågar hur dagen varit, att man inte över huvudtaget kan komma på vad detta barn egentligen pysslat med under dagen..
Man har jäktat runt, stoppat konflikter, försökt hålla situationerna fungerande.
Idag är det illa ställt med den psykiska hälsan bland barn och ungdomar - men om några år pratar vi garanterat om betydligt större problem! Detta att barnen inte får den TID de behöver med vuxna NÄRVARANDE människor kommer få stora konsekvenser om några år och det är sorgligt att se att de styrande i Sverige håller detta så lågprioriterat!! Barnomsorgen idag är förvaring och inget annat!
/A
Hej A! Jag tycker mig se en trend i hela samhället, där många av oss springer.
Förstår att det är tufft som pedagog att inte hinna med och känna sig otillräcklig. Var jobbar du?
Vänligen, Shohreh reporter
15.33
Göteborg:
Jag jobbar på en enhet med fyra olika förskolor och har arbetat på alla fyra. Läser till förskollärare med 1,5 år kvar av utbildningen.
Under perioder då förutsättningarna har sett (hyfsat) bra ut och jag varit omgiven av utbildad personal som tar sitt uppdrag på allvar, har kompetens för att möta olika barns behov och en respektfull barnsyn; då har jag känt hopp. Då har jag sett fram emot en framtid inom yrket.
Men förutsättningarna tycks bli sämre. Barnen i grupperna blir fler - samtidigt som kraven blir större. Den nya läroplanen (och de tidigare versionerna) låter så bra på papper. Jag önskar att vi hade haft möjlighet att uppfylla målen utan att vända ut och in på oss själva. Jag önskar att vi hade tid för reflektion, kompetensutveckling, individuella loggböcker, att identifiera varje individs behov och skapa en verksamhet där alla barn mår bra och utvecklas optimalt.
Men,
22 barn till mellanmål vid kl 14.30 är inte ovanligt. Och för att få ihop schemat för 3 pedagoger på 24 barn så har den med det tidiga skiftet gått hem vid 13.30. Innan dess ska de andra i personalen ha fått ut sina raster. Mellan 9 och 12.30 är det alltså ”full bemanning”. 3 pedagoger på 24 barn, 3-6 år. Innan kl 9 och efter 13.30 är man 2 personal. Efter kl 16 är man själv. Och hur många blir hämtade innan kl 16? Tänk er att vårdnadshavarna arbetar till kl 16, eller kl 17, det är inga orimliga arbetstider. Med restid till förskolan inräknad så är det många som inte kan hämta innan kl 16. Eller kl 17 heller för den delen. Jag vet att de pusslar så bra de kan, vårdnadshavarna. De gör vad de kan för att korta ner barnens vistelsetider. Men ska vi verkligen bygga vår verksamhet på hoppet att vårdnadshavare har så pass god ekonomi och förutsättningar att lämna sina barn sent och hämta tidigt? Bara för att vi ska kunna garantera barnens säkerhet? Det blir inget annat än barnpassning där pedagoger sliter för att ens kunna möta barnens basala behov. Det är för sårbart. Det är för ansträngt.
Tänk så mycket kompetens vi sitter inne på. Tänk vilken verksamhet vi hade kunnat erbjuda barnen om gruppstorleken minskade men personaltätheten inte ruckades på. Tänk vilken trygg, rolig och lärorik start i livet som förskolan hade kunnat erbjuda. Tänk vilken grund barnen hade fått att utgå ifrån när de ska vidare till skolan.
För att inte tala om vilken kvalitetsutveckling som hade kunnat ske i förskolan. Den ska ske, enligt läroplanen, men hur? Om en kollega går på ett givande och lärorikt möte med andra kollegor, så kallat nätverk, så kvarstår ändå faktum: alla barn är på förskolan och verksamheten ska fortlöpa ändå, med en personal borta. Det blir för sårbart som sagt.
Tänk så mycket forskning, teorier och metoder vi får lära oss om på universitetet. Det är spännande och otroligt lärorikt. Men när ska vi hinna använda våra kunskaper? När ska vi hinna sitta tillsammans och planera, reflektera, utveckla och utvärdera verksamheten? Vi gör det ändå, för vi vet att vi måste enligt vårt uppdrag, men faktum kvarstår: barnen är på förskolan, barnen är kvar när en personal går för att planera. Barnen är kvar när en personal vidareutbildar sig till handledare, för att kunna ta emot blivande förskollärare under sin praktik. Det är fantastiskt att viljan finns kvar hos många, att utvecklas. Men det känns alltid som att det är på bekostnad av barngruppen, kollegorna och hela verksamheten. Om vi är på plats jämt så går inte vårt schema på 40h/v ihop. När vi inte är på plats - när vi är på utbildning för att öka vår kompetens eller möte för att ta del av gemensam information eller utvecklas tillsammans - så går det ut över barnen. För vi är inte där hos dem.
Men utan kompetensutveckling och i allt för stora barngrupper blir resultatet: barnpassning.
Matematiken är enkel och det borde inte vara svårt för politiker, som skriver under på vilka styrdokument som ska gälla, att räkna ut hur ohållbart det blir.
Följ varje individs utveckling, dokumentera, utmana, reflektera, involvera, samverka och utvärdera, utan barnet, med barnet och med vårdnadshavarna. Varje individ. Jag önskar att jag kunde. Jag måste kunna, det ligger i mitt framtida uppdrag. Men, när jag står där själv med 22 barn och min kollega rusar iväg för att hinna ta fram mat till alla... då undrar jag om det verkligen där och då förväntas av mig att jag ska kunna möta varje barns behov. Hur skulle det vara möjligt? Hur ska jag möta barns basala behov och hjälpa någon på toaletten när jag är själv kvar med ca 13 barn efter kl 16? När ska jag använda mina kunskaper annat än fragmentariskt i vardagen när tillfälle ges? Hur ska jag hålla för en framtid inom detta yrke?
15.33
Hej!
Det är så hemskt i dagens förskola. Barnen mår dåligt och personalen mår dåligt. På min dotters förskola går det 12st 1-3 åringar på 2 pedagoger. När någon behöver byta blöja eller gå och duka eller vad som helst så blir den andra pedagogen själv med 12 stycken 1-3åringar. Det handlar bara om att få barnen att överleva dagen utan större katastrofer. Personalen vänder ut och in på sig själva och blir sjuka som följd. Och in kommer vikarier som aldrig bytt en blöja tidigare. Hur kan detta få fortgå? Varför gör ingen politiker något?
15.33
Arbetat 35 år i förskolan och den stora skillnaden är antal närvarande barn idag mot för några år sedan. Dessutom har vi nu mycket större förskolor vilket innebär många fler möten för både barn och vuxna vilket känns både psykiskt och fysiskt genom att man blir oftare smittad av olika bakterier och virus. När man blir sjuk orkar man inte på samma sätt när den psykiska arbetsbelastningen är så hög. Många barn har längre dagar på förskolan än vad vuxna har på sin arbetsplats. Flera av barnen har heller ingen semester på hela året. Om barnen är sjuka har de väldigt få dagar på sig att få bli friska då man stannar hemma för vård av barn färre dagar än förut. Får man inte bli helt frisk innan man ska vara tillbaka på förskolan blir det såklart ett större behov av omvårdnad från pedagogerna som verkligen vänder ut och in på sig för att alla barn ska ha den bästa förskolan.
Jag undrar ofta om det är såhär vi vill leva vårt liv eller har alla hamnat i ett ekorrhjul som man inte får stopp på./
Förskollärare som fortfarande älskar mitt jobb men önskar att någon pratar om barnens rätt till sin familj också.
Hej Stina! Tack för ditt inlägg. Skönt att höra att du fortfarande älskar ditt jobb. :)
Mvh Shohreh, reporter
16.27
Vi är fyra förskolor på min enhet. Två rektorer ansvarar för dessa. Pedagogerna har olika ansvarsområden och går på möten varje vecka. På dessa sitter båda rektorerna med varje gång, ofta också specialpedagogen och ibland annan personal från ledningen. Dessa möten är så " viktiga" att det inte spelar någon roll att det är för lite personal kvar hos barnen. Vi får då försöka pussla ihop det med hjälp av en annan avdelning, gå ut med barnen för att orka med eller bara stå ut så länge tills mötet är slut. Är inte rektorerna redan utbildade eller varför sitter de med på alla möten? Tänk Vad det kostar med dessa välbetalda rektorer. Kanske kunde de hippa in och hjälpa till i barngrupperna när det fattas personal istället.
Hej Maria! I vår artikel så var det faktiskt en rektor som själv hoppade in och jobbade.
Vänligen, Shohreh reporter
16.32
I förskoleklassen och i klasserna hos oss är det samma sak. Vikariestopp första dagen när ordinarie personal är sjuk. Omfördelning av personal gäller då. Biträdande rektor, specialpedagog, övrig personal på skolan får gå in och täcka upp. Vikariekostnader är för höga. Sker det sällan är det ok, men blir det för ofta blir det ett hälsoproblem för de som omfördelas ofta.
Hej Catherine, det är många i liknande situation när man läser i tråden. Hur fungerar det tycker du - med rektor och övrig personal som hoppar in? Vänligen, Shohreh reporter
16.34
Sant o tråkigt allt som sägs!!
Det är nu viktigare än någonsin att ta gemensamt ansvar för våra barn/ungdomar problemet går inte att lösa genom att be oss jobba med flera barn / större barngrupper o att dokumentera mera... det finns som många fantastiska pedagoger som jobbar i olika kommuner men... tyvärr är orken slut. Vi orkar inte klaga o lyfta våra problem i arbets miljön. Våra chefer tar inte emot det och skickar inte frågan uppåt. Alla problem som finns nu är upp till oss att lösa?? Ni får ”hjälpa varandra” ni får ”samarbeta ”lite mera ! Ni får ”stanna lite längre ”idag! Vem kan komma ”tidigare” imorgon.” Slå ihop ” barn grupperna mm. Barnen som behöve hjälp med att lada i leken o få lekro rycks hela tiden upp med ett nu måste vi plocka ihop för att gå vidare till??? Det är väldigt stressande för barnen och oss. Ingen vuxen skulle ställa upp på det våra barn tvingas göra.
Tips till politiker !!
Ped måltider ska inte kosta för pedagogerna. Äter vi mat med våra barn är det en undervisnings situation som jag INTE ska betala för.
Vi vill inte vara vikarier för oss själva när vi tar ut komp o semester. Respekt för barn o förskolans alla pedagoger!!
16.34
Ja situationen är trist hemsk.. man undrar vart det är på väg?? Försöker engagera mig i förskoleupproret, dela artiklar.. påverka.

Har 15 barn under två år på 3 personal, 23 stora på 3, över rekommendationen alltså . Som på många ställen. Vi har 4-5 stycken som inte går, flera ledsna nu under inskolning. Man räcker inte till. Alla ska ha hjälp med allt, alla ska kläs på, läggas etc.

Man är 2 personal på frukost och mellanmål (3 st 9.30-13).. man kan ha nästan alla vid frukost å mellis, då ska man på två personal klä på och gå ut. Någon bajsar- en blir själv med barnen..

Man lider med bannern, ljud, vikarier, inte alltid få närhet å trygghet som de behöver.

Barnen har längre å fler dagar men resurserna har inte följt med och ökats.. snarare tvärtom.

Vart är vi på väg? Vad skapar vi för framtida medborgare i den ofta ljudliga å röriga, stressiga miljön många förskolor är?

Jag gick ut 2012 och Har redan hunnits med att vara sjukskriven .. och då är jag singel utan barn..
16.47
Som nyexaminerad förskollärare fick jag mig en chock trots att jag hade insikt i att de allra flesta barngrupper är för stora. Jag hade ändå samlat på mig tillräckligt med erfarenhet som tidigare barnskötare tänkte jag. Jag kunde aldrig tro att en förskola skulle få vikariestopp tredje veckan in på höstterminen och att det skulle bara förbjudet att nämna det till föräldrarna! Trots att vi var två personal på 15-18 st 1-3åringar varenda gång en kollega var sjuk/vab/semester. Trots pusslande med schemat så var man alltid ensam med 10-tal barn innan kl 8 och efter 16. Bara det faktum att man inte kunde garantera säkerheten tärde på mitt samvete, ökade på stressen och ledde till slut att jag gick in i väggen och sa upp mig efter sjukskrivningen. Utan att för den delen ha fått göra det jag hade utbildat mig till i 3,5 år. Ge oss rätta förutsättningar att orka ett helt arbetsliv!
17.18
Jag skrev ett inlägg för 5 tim
12.22.
Fick frågan vart jag arbetar.
Hammarö kommun Värmland.
En kommun som i nuläget har en god bemanning jämfört med många kommuner i Sverige.
Vi är dock inte skonade vad gäller minskad bemanning av gäller utbildad personal.
Även i vår lilla kommun planeras byggen av stor-förskolor i syfte att samverka kring vikarier och bemanning. De stora förlorarna i dessa lösningar är barnen som kommer vistas i stora grupper när personal fattas och avdelningar slås samman.
Vårdnadshavare bör vara observanta på hur förskolan ”löser” vikariebristen helt klart.
17.28
Hej!
På den förskolan jag arbetar på är vi 24 barn 2,5 - 5 år på 3 personal på de flesta avdelningarna. Ca 18 barn / avdelning på småbarnsavd. Vi är 2 till frukost (mellan 17-21 barn) sedan är vi 3 st mellan 8.30 - 15 MEN efter kl 15 är vi 2 personal på ca 20 barn. Det tråkiga är att vi inte räcker till, vi vet aldrig när man kan börja eller sluta då det känns som om man ska vara tillgänglig 24/7. Vi trollar med våra tider men nu finns det ingen mer tid att trolla med. Nu måste det få ett slut! Vi kan inte tillgodose att vi ska kunna ha dessa stora barngrupper eller kunna ha öppet 6.15 - 18.45. Man är helt slut! Kan aldrig ha en planerad fritid då man aldrig vet hur läget ser ut för den dagen och ska bara ställa upp. Man får aldrig klaga utan man ska bara le och ge. Vi är så trötta på det! Vi är helt slut direkt efter bara 3 veckor på arbetet efter semestern.

Vart är politikerna och vad ser dom? Vad gör dom?
Ändra öppettiderna! Lagstadga barngrupperna och ändra till 6 timmars arbetsdag samt att friskvårdsbidraget ska höjas så vi orkar mer och hinner få återhämtning. Vi pedagoger kan inte göra mer utan vi står bakbundna och inte konstigt att många slutar efter några år.

Barnen är vår framtid - men vad är vi pedagoger för politikerna???
17.29
Som svar på din fråga hur det fungerar när biträdande rektor, specialpedagog, annan ordinarie personal på skolan hoppar in?

Självklart är det bra för eleverna på skolan att de känner igen personalen på skolan. Det skapar trygghet, men jag tror inte på att de som utbildat sig till ex rektor, kurator, specialpedagog etc vill jobba som vikarie i den egna verksamheten i längden.
17.31
Hej. Jag arbetar på en förskola i Göteborg, miljön för både barn och vuxna är ohållbar!! I min barngrupp är det 21 barn och tre pedagoger i barngruppen har vi också FLERA barn med särskilda behov. Vi räcker inte till och kan knappt garantera säkerheten. Ofta bryter jag och mina kollegor ihop pga av stress. För att skapa en hållbar förskola behövs ett flertal åtgärder införas snarast •Höj maxtaxan • Höj skatten och genom detta förskolornas budget • inför 6 timmars arbetsdag (med 8 timmars lön) för personal i förskolan detta gör arbetet i förskolan mer eftertraktat och mer hållbart • gör det lättare att få stöd (resurs)för barn i behov av särskilt stöd • lagstadga max 4 barn per 1 pedagog • öka planeringstimmar för all personal i förskolan
Det är bråttom nu, vi orkar inte mer /desperat förskollärare i Göteborg
@Förskollärare - Hej! Vi tycker det här är en väldigt intressant och viktig fråga. Skulle du kunna mejla oss så kan vi ställa fler frågor till dig gällande det här? vast@svt.se /Anna
18.50
Håller med allt tidigare kollegan skrivit (17:31) allt stämmer men detta att man är tre personal på 21 barn stämmer delvis. Förskolorna är öppna från kl 06:30 till 18:00 eller 18:30. Det gör att under många timmar per dag finns det bara 2 personal eftersom den personal som öppnar slutar tidigare (14:00) och den personal som stänger börjar senare. Flera dagar i veckan ”försvinner” en personal några timmar pga, planering, dokumentation, utbildning eller div möten, hämta mat/ frukost i köket, städa, raster osv. så barnen har sällan tillgång till tre personal samtidigt i barngruppen.
Detta gör att till ex vid lunch på en småbarns avdelning då det finns tre pedagoger närvarande, en personal byter blöjor på löpande band medans en annan ser till att barnen inte far illa och den tredje, dukar och hämtar mat, köket ligger för det mesta en bit ifrån. Till mellanmål oftast kl 14:30-15:00 finns bara två pedagoger.
Det stämmer att personal är förtvivlade och de har all anledning att vara men, som personal kan man byta jobb, sjukskriva sig ett par dagar, ta semester, gå ner i tid, klaga, kontakta fackförening osv , barnen däremot har inte samma möjligheter, det är en mycket stressande miljön barnen befinner sig varje dag.
Personalen vågar inte ta upp alla problem och allt som händer och/eller inte händer med ledningen för då blir man klassad som antingen besvärlig eller inkompetent, det påverkar lönen och stämningen.
Mvh
LAP
@Angelica - Hej! Vi tycker det här är en väldigt intressant och viktig fråga. Skulle du kunna mejla oss så kan vi ställa fler frågor till dig gällande det här? vast@svt.se /Anna
18.51
Jobbar på en förskola i umeå kommun
Förskolan är projekterad för max 60 barn
I nuläget har vi 72 och måste ev ta in fler under vårterminen.
Man undrar varför det ens görs undersökningar och skrivs rapporter då det ändå inte verkar spela någon roll. Max antal barn på en viss yta etc. Dom lägger ju ändå bara ihop allas resultat och slår ut ett snittresultat som inte är realistiskt hos någon.
18.51
I varje avdelning brukar jobba två barnskötare och en förskollärare detta gör att barnskötare tar över båda administration och pedagogiska ansvaret. Det är väldigt stressad och ohållbar.
Det är alltid en eller två pedagoger som är sjuka eller vabbar. Det är ofta att man hjälpa varandra för att visa samarbetet . Det finns alltid ett eller flera barn som behöver extra stöd. Vi som pedagog hinner inte knappt med allt ,inte äns att gå på toaletten.
Jag som har jobbat 10 år på förskolan fick redan nu många arbets skada på grund av stress och arbetsbelastning.
Det är inte bara förskollärare som har stora det ansvaret det är barnskötare också som tar stora ansvar . Det är 6 barn per 1 pedagog och det är inte alls ållbar.
Man vill att alla barn ska bli bekräftad och det är oerhört viktigt att det nya lpfö ska genomföras i praktiken (utbildning och undervisning i förskolan) .
Vi kan jobba den nya lpfö i praktiken om det blir mindre barn grupp, mer resurser, mer tid till planeringen.
@N -  Hej! Vi tycker det här är en väldigt intressant och viktig fråga. Skulle du kunna mejla oss så kan vi ställa fler frågor till dig gällande det här? vast@svt.se /Anna
18.51
Har arbetat på förskolor i 13 år. En undran, varför vill inte föräldrar ta hand om sina barn?? Ordet egentid fanns inte förr i tiden. Nu lämnas barn in kl 7 för att man måste träna innan jobbet. Har varit med om att en pappa hämtade sin dotter sist av alla en fredag kväll för att han hade varit på After Work!! Botten. Sen finns det föräldrar som har fått ett barn till och i stället för att njuta av att vara hemma med sina barn lämnas det äldsta på förskolan. För det mesta 15 timmar i veckan, men det finns kooperativa förskolor där man får lämna in sina barn 30 timmar och det görs!
Föräldrar; njut av Era barn tiden går så fort, snart tar de studenten och ränner ute om nätterna och då ångrar Ni att Ni inte har njutit när det fanns tid.
Sen tycker jag att det är för stora barngrupper, för få personal och ynkliga mellanmål.
Tack för ordet.
20.23
Idag är det söndag och hela dagen har jag gått med ångest inför morgondagen. Börjar kl 06.15 imorgon och slutar kl 19.00. Det är tufft nu, med inskolningar och sjuka kollegor. Jag går sönder! Och barnen mår dåligt! Sverige VAKNA! Vad fan håller vi på med? Barnen är våran framtid!
@Förskollärare - Skulle du kunna mejla oss till vast@svt.se . Det här är en fråga vi gärna vill rapportera mer om. 
20.23
Förstår det som att man i första hand ber föräldralediga att hämta tidigare och inte de som arbetar. Tycker det är självklart om det är en krissituation på förskolan. Kanske har barnet det bättre hemma just de dagarna?
20.23
Det är en stor belastning på pedagoger i förskola nu. Inga vikarier eller outbildade. Det borde vara naturligt att vårdnadshavare som är hemma med yngre syskon, kan ha det äldre barnet hemma när det saknas personal på det barnets förskola. Och en vädjan till alla vårdnadshavare som använder förskolan som barnvakt! De handlar, joggar, går till frissan, reser på semester när de har barnen på förskolan. Borde bli en rejäl uppstramning av detta! Då skulle pedagogerna hinna med de barn som verkligen har behov Sv omsorg. Alltså de vars föräldrar arbetar el. studerar.
20.23
Hej, jag arbetar som förskollärare i Göteborgs stad och här är läget absolut kritiskt! På min avdelning har vi 19 st 3 åringar och är 3 personal och med tre personal menar jag 3 personal under kanske två timmar mitt på dagen annars är vi två och ibland är man själv. Varje dag när jag kommer hem måste jag sova en stund för att jag är så slut både fysiskt och psykiskt. Det är inte konstigt att mitt yrke är det mest sjukskrivna i hela Sverige, vi påminns hela tiden uppifrån om hur vi måste spara in på vikarier (helst skulle de se att vi inte tog in någon alls), hur budgeten är så pass dålig så nej återigen kan vi inte beställa in material och hela leksaker till barnen. Jag är så fly förbannad över att politikerna låter denna situation fortgå och jag märker tydligt på många barn hur stressade de är över situationen och många kämpar febrilt till att få våra pedagogers uppmärksamhet. Kan även tillägga att väldigt många av barnen på min förskola går 9 - 10 timmar om dagen... Finns så mycket mer att säga men jag lämnar det vid detta just nu. Ps. tycker absolut detta är ett fall för uppdrag granskning!

Tack!
@LinaFörskollärare - Skulle du kunna mejla oss till vast@svt.se . Det här är en fråga vi gärna vill rapportera mer om!
20.23
Vi har i nödläge också bett föräldrar hämta och då endast de som går allmänn förskola och är föräldralediga. SvT visar en mamma med en så liten bäbis på armen som inte möjligtvis kan gå i förskolan. Troligen gick det äldre syskonet på fsk. Snälla nån så bedrövligt att behöva hämta tidigare eller ha alla barnen hemma. Nej lämna till redan överfulla förskolor där föräldrar skulle kunna tillgidose barnens behov bättre än någon förskola idag kan göra.
20.23
Jag tycker oerhört synd om personalen på min sons förskola som aldrig kommer att ”hinna” se alla barnen. Vikarier byts ut hela tiden och min son har ingen kvar av dom ordinarie idag som fanns när han började för ett år sedan. Kommunen måste prioritera förskolan. Nu.
20.24
Vi fick också mejl i veckan där vi blev ombedda att hämta tidigare pga sjukdom bland personal/vikariebrist. Det som förvånar mig mest är att chefen inte är det mista ödmjuk i sina meddelanden
20.24
Vad ska man säga....
Det är bara katastrof och blir bara värre och värre.
Folk som sitter högre upp säger ofta ”jag vet hur det är att jobba med barn, jag har ju själv gjort det” - JA, men kanske när det var goa tider... kom och jobba med oss nu så hade dom sjukskrivit sig efter en vecka om inte tidigare...
Vad är det som är så svårt och förstå...
Okej om en, två eller tio stycken tycker det är en jobbig miljö MEN när nästan hela arbetsstyrkan säger samma sak så måste man väl reagera 😡😡🤯
20.24
KORTEDALA BERGSJÖN ANGERED INGA PROBLEMAS, här hoppar ungdommar in som reserv 60 % arbetssökande , kristna samfund inga problem vi har fullt med ungdommar mellan 16-40 som inte har tillvidareanställning . Vänliga hälsningar SIMONA S
20.24
Förskola i Göteborg. Ofta sjuk personal och outbildade vikarier. Det blir hög arbetsbelastning för de som är friska att jobba. Arbetsmiljön blir således värre och stressen för att fixa dagen hög. Jag hör kollegor runt mig ofta som mår dåligt men försöker själv hålla huvudet ovan vattenytan för att inte själv få stresspåslag.
Politiker måste vakna! Det är barnen som är framtiden!
@Förskollärare - Skulle du kunna mejla oss till vast@svt.se . Det här är en fråga vi gärna vill rapportera mer om. 
20.25
10 i barngrupp gamelstans friskola och dagis bara kvinnor i pedagoggrupp tillhör KRISTNA SKOLAN jättebra från kindergarten upptill 9 klass. varför söker NI inte ni som har problem ?
20.25
Har jobbat som timvikarie sedan 2017 och har sett ett och annat när jag jobbat ute i Stockholm. Bland annat en förskola i Åkeshov där 80% av alla som jobbade där var från en vikariepool, och där vikarierna förväntades göra det som en förskollärare/barnskötare gör och ”ta extra ansvar”. Tydligen ville ingen jobba på det stället för att det var så kaotiskt (knappt att jag orkade..) Jag kände mig inte alls bekväm med det eftersom jag inte är utbildad utan ”bara” har erfarenhet som vikarie, mer hjälpreda än att organisera aktiviteter etc.
20.25
varför betalar NI inte ungdommar 100 SKR i timmen de passar arbetade själv som barnpassare mellan mina studier alla borde göra likadant nu när man inte bor som på 70 talet med farmor mormor som barnvakter, VI tre syskon passade varandra på 70 talet men det var 2 tider mindre teknik och utbrända föräldrar ! Varför införs inte de trevliga tanterna på gården som var kollektiva barnvakter eller använder ER av katolska kyrkans barnpedagoger nunnor som är GRATIS om man tillhör katolska kyrkan .
20.25
Nej, men jag skulle uppskatta den uppmaningen om det inte fungerade!

Hellre vara medveten om en dålig situation än en förskola som mörkar och där pedagogerna inte kan garantera vare sig barnens eller pedagogernas säkerhet eller att läroplanen följs pga att deras dagar enbart går ut på att släcka bränder!
20.47
Barnen betalar priset för kvinnans frigörelse från hemmet.
20.48
Läs på Förskoleupprorets hemsida eller på FB, där märker man ganska så snart att det inte är ett isolerat problem i ngn enstaka kommun med sjukskriven personal, stress pga stora barngrupper vs förskolans uppdrag. Det är ett systemfel och kommunens budget räcker inte till att få bukt på alla problem inom förskolan.
20.48
Om fler föräldrar hade sina barn hemma när de får syskon skulle krisen inte finnas. Förstår inte varför så många tror att förskolan är en bättre miljö än hemmet för 1-3åringar. Vi hemmaföräldrar finns men är tyvärr få!
20.58
Det är ju katastrof! Sådan personalbrist måste också innebära att barnen får möta alltför många vuxna. Hur ska de bli trygga och få god anknytning?