SVT rapporterade · Hur ser trafiksituationen ut vid din skola?

09.34
Finns väl andra faktorer än trafiken som skrämmer mig mer när min dotter går ensam till skolan, men drogade och onyktra bilförare är livsfarliga förare så jag hoppas på fler kontroller.
09.35
Kaos på morgonen! Inget riktigt markerat övergångsställe och busshållplats som stoppar upp trafiken. Bilister gör galna omkörningar. Ungdomarna måste chansa när de ska över bilvägen. Idiotiskt!
09.35
Under tiden kan trafikverket sätta upp en ljudsignaltavla, vilket innebär att tåget tutar två ggr. En gång vid tavlan och ytterligare en gång på en plats mellan tavlan och övergången. Första gången tåget tutar, så är det ca. 30 sekunder innan tåget når övergången.
09.35
30 sträcka utanför Noleredsskolan men bilarna kör väldigt snabbt och hänsynslöst.
NTF har varit och gjort mätning på platsen trots stort antal bilar som passerade per dygn väljer Göteborgs kommun att inte göra några fartreducerande åtgärder, både skola och föräldrar har uppmärksammat kommunen.
09.36
Rondellen på Långströmsgatan i höjd med Jättestensskolan på Hisingen är konstruerad så att bilar och bussar kan i södergående riktning kan köra rakt igenom utan att föraren behöver röra vid varken ratt eller broms. Även om det är en 50-sträck håller många högre fart än så. Jättestensskolan är en F-9-skola och det ligger ytterligare en förskola i nära anslutning på västra sidan av Långströmsgatan. På östra sidan ligger ett stort bostadsområde med många barnfamiljer och dessa korsar Långströmsgatan ett par meter söder om rondellen på ett obevakat övergångsställe utan trafikljus. Området är hårt trafikerat på morgnarna och den rondellen är bara en trafikolycka som väntar på att inträffa. Detta har påtalats flera gånger men Trafikkontoret hänvisar till att bussarna måste kunna passera rondellen, varför den inte kan byggas om. Farthinder är inte aktuellt på grund av markens beskaffenhet, samt bussförarnas arbetsmiljö. Trafikljus är inte förenligt med cirkulationsplats och inte heller är ett övergångsställe norr om rondellen aktuellt med hänvisning till att det finns en gångtunnel (som inte används i tillräckligt hög grad av de barn som ska korsa Långströmsgatan).
10.52
Bilkaos vid Näsetskolan varje morgon!
Farligt för barnen utan vettig infrastruktur med parkering och koncentration av småbarn på en skola. Åk dit 7.55-8.15 och se själva
12.16
Vi är bosatta på Vrångö och barnen går därför på Donsös skola från årskurs 0/ förskoleklass då Vrångö enbart har en förskola. För att ta sig ifrån båten till Donsös skola så passerar dem Donsös mest trafikerade gata, trots att det normalt inte är tillåtet med bilar så körs det dagligen sopbilar, flakmopeder och andra väldigt tunga arbetsfordon i löjligt höga hastigheter när det är 30-40 km/h på hela ön. Tidigare har det fungerat hyfsat då barnen haft en ledsagare från skolan som varit med dem på båten och följt dem den dryga kilometern upp till skolan. Fr.o.m skolstart denna terminen så valde ledsagaren att plockas bort av Göteborgs Stad, vi fasar nu inför säkerheten för barnen. Inte bara säkerheten på båten då Styrsöbolaget avsäger sig allt ansvar som ledsagaren tagit (tex att barnen inte går ut på däck utan vuxen). Utan också över att lågstadieeleverna ska ta sig över den trafikerade vägen på Donsö vid färjeläget nu i vinter när det kommer vara becksvart vid den tiden.
12.40
"Går man med headset eller tittar i sin mobil så är det inget som hindrar att man går rätt ut i spåret. Och tåget kommer väldigt snabbt, säger han".

Men sluta, vad hände med eget ansvar? Titta inte ner i mobilen när du vistats i trafiken!
13.21
Jag jobbar själv på järnvägen, och kan påpeka att varken signaler eller bommar är en garant för att bilar eller gående passerar framför näsan på en när man kommer med tåget. Har varit med om människor som bokstavligen talat skiter i bommarna, för att dom ska över innan man passerar. Är det vägskydd med signaler, fast utan bommar, så stannar (i bästa fall) bilarna först när man har fronten i höjd med vägen. Både jag och mina kollegor har haft bilar som varit decimeter från att braka rakt in i tåg och vagnar vid fler tillfällen än jag kan räkna.

Tyvärr är respekten i trafiken totalt obefintlig, det märker man även som bilist. De flesta håller för höga hastigheter, blinkers verkar vara tillval, man verkar inte kunna vad som gäller vid trefilig väg, man ligger och sniffar bilen framför i baken osv osv.. Listan kan göras lång.
13.22
Har försökt i 13 år att få busshållplatsen på väg 180. Trafikverket skyller på Alingsås Kommun och de får prioritera om pengarna till förbättringar. Men det är så att det är Västtrafik som beställer hållplats och alla skyller ifrån sig. Svaret man få när man överklagar är att det inte på många år kommer bli någon hållplats. Kan konstatera att alla vill att man ska åka kollektivt men det görs inga förbättringar på landsbygden utan bara för städernas behov och prioriteringar för respektive instans. Att promenera längs väg 180 och få kasta sig i dikena hela tiden och få kläder smutsiga och förstörda eller bli påkörd är något man tvingas till. Trafikverket/Västtrafik/Alingsås kommun....ingen av dessa tar sitt ansvar. De har säkerhetsansvariga personer men hänvisar bara mellan varandra. I samhället Närsbo finns över 80 villor och många andra hus i nejden som behöver kollektivtrafik men det vill inte förbättra för fler ska åka kollektivt. På helgerna finns så dålig kommunikationer så bilen är ett måste. Det är verkligen dåligt för ett säkrare och mer miljövänligt tänk av dessa parter som inte främja säkerhet samt förbättringar för fler ska åka kollektivt
15.28
Nästan helt genomtänkt. De som väljer en liten omväg kan alla ta sig till skolan utan att behöva samsas med bilar eller tåg. Vill man så kan man.
15.28
Det finns ju tillfälliga lösningar för att höja säkerheten vid obevakad järnvägsövergång. Bygg upp en provisorisk gångbro. Det finns färdiga moduler som inte tar mer än drygt en vecka att sätta upp.
15.28
Det är ju farligt som borde sett upp en bo över så man kan gå över
16.14
Håller helt med Helen tidigare. Är man i trafiken är det den som man ska bry sig om. Att säga att det kan enkelt ske en olycka om man går med headset och tittar på mobil, är inget skäl. Gör man det så ska man inte vistas i trafiken.

Sen tycker jag iofs det är dåligt att barn tvingas korsa en obevakad järnvägsövergång.
17.27
Föräldrar har ett ansvar att lära sina barn hur man beter sig i trafikmiljö. Oavsett om man passerar en gata eller en tågövergång gäller det att vara uppmärksam. Vi måste lära oss att ta eget ansvar för våra handlingar och inte förvänta oss att andra ska lösa alla problem.
19.21
Fem år?????
19.32
Lena Holmberg och Helen Nilsson, vad är för fel på er? Föräldrar kan inte ledsaga sina barn och tonåringar 24/7 i trafiken. Och det spelar ingen roll hur mycket trafikvett och ansvarstagande föräldrar lär sina barn, barnen kommer ändå inte ha samma förutsättningar att klara sig själva i trafiken som vuxna. De kommer att läsa på mobilen eller brista i uppmärksamheten på annat sätt förr eller senare. Alltså måste vi självklart försöka anpassa trafikmiljön efter dem så gott det går.
19.45
Vid alla skolor kör bilarna för fort. Det handlar om barn och de kan inte alltid bedöma hur fort eller nära bilarna kommer. Håller med Martin. Det ska inte behöva hända en olycka innan bommar sätts upp. Är inte våra barn prio ett???
19.59
Här har man byggt mycket cykelvägar samt gupp och hastighets begränsning till 30km vid skolorna så det känns rätt tryggt jämfört med förr, det finns tunnlar under järnvägen (stambanan) samt ny gångbro över järnväg vid stationen där man även kan leda cykel, så jag tycker det hänt mycket positivt för barn. Däremot är det ett ofog med BARN som cyklar på fel sida av trafiken dvs mot trafiken och INTE använder cykelbelysning detta har ökat dramatisk och ingen varken föräldrar eller polis verka bry sig . Skärpning
20.10
Föräldrar klagar ofta på mycket biltrafik och hög hastighet vid skolan.Tyvärr är den bistra sanningen att det oftast är föräldrarna själva som står för överträdelserna av trafikreglerna.
21.21
Tack för alla era kommentarer! Nu stänger vi chatten för ikväll. /Amanda, reporter