SVT rapporterade · Osäkra vägar

17.08
Hej och välkommen till SVT Nyheters chatt om osäkra vägar. Vi vill gärna höra dina synpunkter på hur vägarna ser ut i Kalmar och Kronoberg. Vilka vägar tycker du att vi bör titta närmare på?
08.12
Södra avfarten mot Gamleby från e22 i norrgående riktning. Riktigt skarp avfart där det skett olyckor på vintern där bilar kommer över i fel körfält! Prova hålla 70 genom den avfarten. Ponera sedan att man är fartblind av att köra på e22 och kommer in i avfarten med för hög fart innan 70 skylten
08.13
Vägen mellan högsby blomstermåla är livsfarlig på flera ställen och det är en tung trafikerad väg med många skarpa kurvor samt mycket vilt
08.13
Sen har vi alla små vägar på Öland.. Otroligt farliga vägar
08.18
Vet ni om det vid något tillfälle har påtalats för väghållaren att det finns brister på de här vägavsnitten?
08.26
Problemet på Öland är inte vägarna utan för höga hastigheter och att alltför många ligger mitt i vägen. Håll till höger och sänk farten så fungerar det.
08.26
E22 vid påfarten från Vimmerby. Där har jag mött en bil på fel körbana. 80 km är för hög hastighet.
08.28
Rv 23 Växjö (norrgående riktning) avfarten mot Sandsbro södra.
08.37
Det fins inget krav att man ska hålla den hastigheten som skyltarna visa sunt förnuft gäller alltid.
08.39
Detta är ingen kurva utan ett T kors där många bilar kört rakt ut under vintertid snart händer något otäckt.Väg 23 norr om Åseda avfart Virserum Linköping.
08.39
Per ang Öland.. Karumsvägen ifrån rälla strax innan sättra har du nästan en kurva som är 90 grader och intill vägen är det inte ens 2 meter innan en jordkällare är.. Det är 70 där
08.54
RV25 mot Kalmar där vägen svänger skarpt högre ut på E22. Kan ju försöka ta den svängen i 100km.
@Pierre - gärna lite mer beskrivning av av platsen. Vi som inte bor i närheten har svårt att orientera oss.
09.13
Väg 30, kurvan som är i en nerförsbacke och som finns direkt efter att man kört ut från Lammhult om man kommer från Växjö. Min vän omkom i den kurvan då hon fick möte av en lastbil som kommit över på fel sida av vägen. Visserligen var det halt men det pratades mycket då om att det var en olycksdrabbad kurva och att den borde ses över.
@Marina - Ingenting har hänt på den platsen? Ny skyltning?
09.20
Ingenting har ändrats vad jag vet, men jag bor en bit ifrån.
09.26
När jag tog körkort fick man lära sig att anpassa hastigheten efter rådande väg/väglag.Har synt förnuft försvunnit eller har folk så jäkla bråttom så dom inte bryr sig?Sen kan jag hålla med om att det finns vägar som är farliga.
@Jerry - Kan en bilist ursäktas om vägförhållandena hastigt ändras?
09.38
Anpassa farten bara. Kan du inte hålla koll på hur vägen ser ut framför dig så kör du för fort. Svårare än så är det inte. Skyltarna visar bara MAX hastighet, inte att du kan hålla den hela tiden.
09.58
Kommer man till en Rondell är det sällan sänkt hastighet i rondellen men ingen kör väl fortsatt 80 km i rondellen, anpassa farten bara.
10.00
Hastighetsskyltarna talar ju om högst tillåtna hastighet och den som kör ett fordon måste ju anpassa farten efter vägen. Att börja dosera kurvor för högre hastighet är ju helt onödigt. Utbilda bilförare bättre och lär dem ansvar!
Bo
10.01
Jag skulle vilja återknyta till frågan om det finns vägavsnitt eller kurvor som är osäkra eller farliga?
10.01
Många vägar i bl.a Småland med farliga kurvor var förr grusvägar som man helt plötsligt asfalterade men inte byggde om innan och dessutom fick 70-skylt. Men även kvarvarande grusvägar har trots farliga kurvor och smal vägbana fått 70-skyltar! Det finns sällan varningsskyltar om just kurvorna så att bilister ska bli varse om att ändra hastigheten. Så de som sällan kör på dessa vägar inser inte faran förrän de har fått problem.
10.59
Ni som hänvisar till bilistens ansvar att anpassa hastigheten - kan det inte finnas situationer där det är väldigt svårt att göra rätt bedömning? Och att förhållandena då är sådana att väghållaren bör vidta någon form av åtgärd? Det ena behöver ju inte utesluta det andra.
11.22
Det är klart att väghållaren har ett ansvar också, men hur stor trafik skall en väg ha för att detta skall ske. Men på mindre vägar blir det väl svårt. Möjligen skall bashastigheten sänkas på vägnätet till 60 km/tim.
11.22
Vi har fått mail från en person som säger att det finns forskning som visar att 5 - 20 % av befolkningen inte klarar av att läsa av vägen. En del har insett sin bristande förmåga och har lärt sig vara försiktiga. Vad ska vi göra med dem som har brister i sin förmåga, undrar mailskrivaren. Vilket ansvar har samhället?
11.46
Om vägförhållandet plötsligt ändras till det sämre ankommer det på en välutbildad förare att läsa av orsak och verkan av det, gäller även miljön i vägens omedelbara närhet, siktförhållanden m m.
Men var finns dom idag?
@KalleSundmark - Är det de välutbildade förarna du efterlyser, eller?
12.45
Man kan ju skylta med kurvskylt på många ställen istället för att sänka hastigheten på hela vägen. De farligaste platserna med flera olyckor behöver dock byggas om.
13.09
Trams 70 väg betyder max 70 det innebär att man anpassar hastigheten efter förhållande.
Man har tex sänkt väg 125 på de rakaste bitarna från 90 till 80 trots moderna bilar med allt vad det innebär. Om Trafikverket hade pengar ut med elektroniska skyltar där man tex vid gynnsamma förhållande kanske 110 på tex de bra bitarna på icke vintertid. På vintern i halka sänk till 70.
Att köra hårdare lagar eller rakare vägar hjälper inte.
14.13
En 70-skylt betyder att man får köra så fort som är lämpligt med hänsyn till aktuella förhållanden dock max 70. Inte att man hela tiden kan köra i 70. Grundläggande.
Det hade ju blivit konstigt om hastigheten skyltades om inför och efter varje kurva, utfart eller backkrön.
@Anders - inte vid varje kurva, utfart eller backkrön men kanske ändå på olycksdrabbade platser? Vi har vittnesmål om upprepade olyckor på samma ställe. Där skulle det kanske vara motiverat med exv förstärkt skyltning?
14.45
Nu stänger vi chatten. Tack alla för engagemang och kloka synpunkter!