SVT rapporterade · Vilken tycker du är den farligaste vägen i Värmland?

07.15
RV 62 Deje -Forshaga Viltolyckor
07.15
Väg 26 från Kristinehamn söderut mot Gullspång.Mycket tung trafik,extra mycket trafik under skollovsveckor. Väldigt mycket vilt , framför allt älg, väldigt många viltolyckor , upprörande är att det inte finns varningsskyltar för älg ! Vilket är mycket märkligt , många olyckor hade förmodligen kunnat undvikas . MYCKET dåligt av Vägverket
08.32
E45 Fagerås - Sunne har partier med smala vägbanor så man måste hålla koll på sidospeglar så inte man smäller i mötande fordon. Att länsvägar inte har så bra vägstandard är inte hela världen, för då hade man behövt göra en tunnel mellan Västra Ämtervik och Brunskog.
08.32
Vajer räcken nej tack!
08.32
En farlig väg tycker jag är väg 241 mellan Sunne och Munkfors .
08.32
E18 genom Karlstad
08.51
Väg 246 som går mellan Filipstad - Hagfors .Sträckan Filipstad - Fogdhyttan ,den byggdes om runt 10 år sen ca ,många kurvor har fel dosering , en olycka då lastbil i en feldoserad kurva krängde och tappade en stor tung rulle med stålband som rammade en personbil med svåra personskador ,räddningstjänsten har synpunkter på vägsträckan, många sladdar in snövallar ,och när det blir typ svartis och fryser på händer många olyckor , Bla har Buss med ungdomar vält i en feldoserad kurva ,dåinte ens skyltat ,
08.59
Med tanke på trafikintensitet så är E45 farligast, framför allt mellan Fagerås och Sunne. Den är smal och går delvis genom bebyggelse där folk går, cyklar och rastar hundar. Detta är ju huvudstråket norrut genom Värmland med både tung trafik och turister, inte minst skidturister mot fjällvärlden.
10.21
Kanske bör ni uppmärksamma bristande infrastruktur för oss boende i skärgården som fått gå på dåliga isar, hålla isränna och köra småbåt 34 meter när det stormar.

Berör samma problem som i Krokums kommun gällande vägupproret.

Trygg, säker och tillgänglig infrastruktur behövs i hela Sverige
10.21
Tyvärr missförstår SVT det här med hastigheter. Bara för att en viss hastighet gäller på en väg betyder det ju inte att man alltid kan köra den hastigheten - man måste anpassa hastigheten efter bland annat vägens utformning. Detta gäller ju särskilt på vägar som har hastigheten 70 km/h som är bashastigheten utanför tätorter.
10.21
Torsby-Östmark: mycket trafik, många kurvor, mycket bebyggelse med många utfarter samt att det finns trafikanter som inte är i närheten av att respektera gällande hastighet.
Dessutom vintertid upplever jag att vägunderhållet inte är det bästa.
10.21
Alla vägar där det finns bilister. Problemet sitter oftast bakom ratten. Förvånad att det inte sker fler olyckor. Man måste inte köra alldeles för fort och göra omkörningar där sikten är dålig. Sluta jäkta och tänk på miljön. Sänkt fart betyder mer pengar i plånboken istället för i tanken.
10.24
Det är ju oxå full möjligt att stänga av bilens fartkontrollen och koppla in hjärnan och lätta på gasen lite före kurvorna. Vilket tycks blivit allt ovanligare att folk gör.

Vägskyltning indikerar max tillåtna hastighet men betyder ju inte att man måste köra så fort och omdömeslösa förare är det gott om. Att anpassa farten efter vägens utformning och väggrepp, mötande trafik etc är grundläggande i bilkörningen.
Den som är av annan uppfattning får gärna åka bil så länge hen är passagerare....
10.44
Om nu vägarna är så dåliga och farliga är det för mig en gåta att det kan då kan gå att köra så fort. Har jobbat med intermittent arbete i norra Värmland under många år och är förundrad över att bussarna från värmlandstrafiken kör så hiskeligt. De minskar ju inte ens farten fast det är någon som jobbar på vägen. Sedan Ingen regel utan undantag.
10.54
Med tanke på skattetrycket i Sverige borde vi ha världens bästa vägar.
Vart tar pengarna vägen?
10.54
Ser inte det stora problemet. sänk hastighetsbegränsningen bara?
10.54
Vag 61 mellom Norska gränsen ock mot Charlottenberg ock Åmotfors.
10.54
Mellan vägsjöfors-värnäs vid ruskåsen denna väg är tot livsfarlig vintertid och alla skidturister feldoserade kurvor och dyligt den är farlig turisterna fattar inte detta så mycket trafik efter denna tot livsfarliga väg så gör om gör rätt ☹☹bygg om hela sträckan är 2mil lång
10.54
Jag har saknat en uppföljning efter TV-programmet om mutor inom Vägverket. Där visade de bla att de betalade för att måla linjer på en grusväg!
11.06
Väg 26 Kristinehamn - Sjötorp. Svackig väg, många gör farliga omkörningar.
12.53
Väg 246 som går mellan Filipstad - Hagfors
12.54
Håller med "Bergfast" nedan. Det är faktiskt inget fel på vägarna, man måste anpassa farten efter gällande förutsättningar,dvs: sikt, grepp (hey, snart är det vinter!) fordonets beskaffenhet och dina egna förutsättningar (syn, hörsel mm). Farthållare funkar bra på mötesseparerad motorväg, men oftast direkt dåligt på mindre vägar. En stor del av olyckorna beror också på att man inte har tillräcklig uppmärksamhet framåt, istället pillar man på sin telefon eller sitter vänd mot passageraren intill. Oavsett en kurvas dosering gör det inte att komma ifrån att orsaken i mer än 90% av alla olyckor sitter mellan ratt och ryggstöd. Det är också där man behöver sätta in insatser för att minska skadade och döda i trafiken.
12.55
Riktigt kasst att göra en sådan här artikelserie och inte överhuvudtaget verka förstått vad friktion är. Den ändrar sig inte i en skarp kurva.
Den ändrar sig inte om det lutar.
En Lastbil välter om det är friktion - den välter inte om friktion saknas.
Gör mig helt tveksam om alls rätt slutsatser är dragna av teamet (även om de nog har det men inte alls förstått varför). Dåligt av SVT för det sänker trovärdigheten helt. Annars intressant & kanske viktigt.
Bara för att det är 70 eller 90 km/h på en sträckning betyder ju inte att man kan köra det överallt hela tiden....
Hej Fredrik! 
Om du undrar över SVT:s kartläggning och vad man syftar på med osäkra kurvor rekommenderar jag dig att kolla här: 
https://www.svt.se/datajournalistik/sveriges-osakra-kurvor/
13.47
Skyltning 70 betyder ju inte att du SKA köra i den farten, du får MAX köra 70. Du ska aldrig köra fortare än att du kan stanna om ett hinder dyker upp i ditt siktområde.
Reportrarna verkar tro att staten ska fixa allt!!
15.28
Vägen mellan Sulvik och Glava, där bilisterna håller alldeles för höga hastigheter. Värst är det i kurvorna i Brandsbol, är förenat med livsfara att gå på vägen då ingen hänsyn tas. Nuvarande hastighet är 70 km men ingen respekterar det.
15.30
Några kurvor borde det gå att rätta på denna väg som har betydelse för företagen i Västra Värmland och Sveriges export det går en hel del virke här både sågat, osågat och flisat från Edane såg,Hilmer Andersson Lässerud, virke till Årjängs såg och lastmaskiner från Arvika för export till Norge via E18 och sen via denna väg genom Gustavfors nå E6 mot Göteborg vid Uddevalla.
15.48
E18 mellan speciellt Töcksfors - Årjäng och vidare mot Valnäs om några år sänker Trafikverket farten till 80 km/ h för att vägen saknar vägräcken det är det enda som händer med denna väg i TÖCKSFORS finns en livsfarlig vägkorsning vid kyrkan ingenting händer när det gäller ombyggnationer. Varför görs ingenting Trafikverket ?
16.31
Det finns faktiskt ingen lag som säger att man måste köra i den aktuella rådande hastighetsbegränsningen! Däremot har de allra flesta som innehar körkort fått lära sig att man ska anpassa hastigheten till rådande omständigheter vilket innefattar både vägens, väglagets, bilens, trafikens och förarens skick/förmåga! Det som kanske vore viktigast med tanke på prioriteringen av de ekonomiska medlen till vägunderhållet vore kanske att förbättra varningsskyltningen både för kurvornas utformning och väglagets påverkan nu i kommande vintertider. Skyltningskomplettering vore önskvärt på flera länsvägar såsom: 172, 175, 177
17.21
I Tyskland finns det flera bra initiativ med skyltning! Exempelvis finns det särskilda varningar för hur tex. regn påverkar väglaget med varningar för halka vid våt vägbana (bei Nässe) och även alternativ skyltning för max. hastighet vid regn/ väta. Det kanske vore något även för oss?
18.00
Riksväg 61 mellan Åmotfors och Eda( Riksgränsen) speciellt mellan Charlottenberg och (Riksgränsen) Eda....
18.00
Tycker att man kan köra lite saktare när det är för kurvigt behöver ju inte köra tex. 70 km bara för att det står det på skylten
19.16
Jag anser att ni lastbilschaufförer .Bör försöka hålla ner hastigheten när ni kör tomma på smalare vägar.Jag har märkt att en del av er kör väldigt nära mittsträngen i kurvor.Försör lära er att hålla mer till till höger i västerkurvor , genom att sänka farten!Har sett hur släpkärran kan se ut efter för hög hastighet i vänster kurvor när den tappar fästet.
19.17
Den väg det handlar om är väg 772
19.41
Det är rent ut sagt löjeväckande att höra allt gnäll om dåliga vägar. På 70 talet var E18 lika krokig som 172an är idag, för att inte tala om Norska vägar. Felet sitter ALLTID bakom ratten!
Yrkeschaufför sedan 1965 varav 46 år på Norge.
19.50
61:an
21.31
Som många innan skrivit, alla vägar när folk inte kan hålla avstånd eller kör som dårar/sniglar. Annars E18 till 61/62 kl 16-17 en vardag.
10.36
Hej!
Nu öppnar vi chatten igen. Vilken väg tycker du är farligast i Värmland?