SVT rapporterade · Vilken tycker du är den farligaste vägen i Västra Götaland?

Nu stänger vi chatten för den här gången.
Tack alla för era kommentarer och synpunkter om farliga vägar.
07.13
Finns säkert flera vägar som är farliga men när jag tog körkort lärde vi oss att anpassa farten efter de förhållande som råder och då går det bra. Läser skyltat som en max hastighet och inte som en hastighet som måste uppnås.
07.16
Marstrandsvägen (Ytterby - Instöbron)
07.18
E45 mellan Frändefors och Brålanda, borde skyltas 70 istället för 80. Högt belastad vanlig väg med massor av anslutande grusvägar, ofta Långsamtgående fordon (jordbruk). Skedde en dödsolycka nyligen mellan Lastbilar och Personbil. När det snöar är det en dödsfälla även i 70.
07.19
Kurvan som UG filmade i, närmar stod och pratade. Det ligger bilar i diket där med jämna mellanrum, bussen vill inte mötas där utan står och väntar och hoppas att ingen ska komma. Och längs den vägen tänker sig viavest att bygga en schaktmassedeponi, vilket ökat den tunga trafiken med 1 lastbil med släp var 5:e min... inte undra på att man vill skjutsa barnen med bil till skolan.
07.19
Härskogsvägen, mellan Lerums och Härryda kommun. Riktigt slingrig 70-väg med skarpa kurvor som kräver sänkt fart (som inte alla förstår). Den är dessutom rätt hårt trafikerad av tunga lastbilar. Dödsolycka senast för något år sedan, mellan en lastbil och två bilister. Alltid obehagligt att köra här!
07.19
Riksväg 49 Skövde Karlsborg
E20 efter Alingsås
07.19
Övergången från den nya motorvägsdelen, norr Alingsås, till den gamla och befintliga E20, Minst 2 långtradare som mejat ner vägräcke mm.mm.
07.19
Vintertid är Romelandavägen vid Tvibotten, i Kungälv, såphal. När man kommit ur det kurviga området vid Aleklätten, så har tung trafik tryckt ner vägkanten så att många får sladd på raksträckan.
Jag har själv fått några överraskande sladdar och jag har filmat när en Golf fick sladd i 45km/h på raksträckan och slog runt i diket och blev liggande på taket. Ryggont, nackont och chock blev resultatet.
När räddningsfordonen kom, höll några av dessa på att också köra av vägen.
07.22
Härskogsvägen. Flera dödsolyckor har skett när t ex lastbilar kör över på andra sidan. Här hjälper inga skyltar.
07.44
Härskogsvägen. I mitt arbete inom Räddningstjänsten har jag vid ett stort antal olyckor påtalat detta för Trafikverket utan åtgärd, nyligen efter en dödsolycka kom det upp skyltar.
08.02
Härskogsvägen utan tvekan, en av de få vägar som förbinder E20 och R40 gör att den tar oproportionerligt mycket trafik, samtidigt som den är alldeles för smal och slingrig, den går mellan Lerum och Härryda.
08.33
Riksväg 180
08.33
Det är bedrövligt, att det inte finns en förbindelse mellan E6 Kungälv, E20 Lerum, R40 Landvetter, E6 Lindome.
Alla som bor vid Lerumområdet och skall till Landvetter, kör genom Härskogen. Och den vägen är inte lämplig alls.
08.34
Avfarten från E6 mot Orust-Tjörn söder om Stenungsund. En feldoserad snäv kurva där lastbilar brukar ligga i diket. Det gäller att veta om att man måste hålla 40-50 km/Tim istället för skyltade 70.
08.34
Hastigheten skall anpassas efter bl. a. vägen och andra yttre förhållanden. Inte efter den skyltning som finns. 70 innebär att 70 inte får överskridas. (förbudsskylt)
Det innebär inte att du skall köra i 70.
Du får köra i 70 om förhållandena så medger. Inte annars.
Eftersom jag anpassar hastigheten, så vet jag inte om någon farlig väg direkt.
Men feldoserade kurvor är mer regel än undantag i sverige. Men även i bostadsonråden är häckar som skymmer sikten, ett problem.
08.34
Käłlhagsgatan i Borås är en livsfarlig genomfartsgata, där många bilister inte anpassar hastigheten i den skarpa kurvan.
Det händer att bilister kör upp på trottoaren då farten är för hög i den skarpa kurvan.
Med ett dagis i närheten !
08.34
Väg 45 mellan Dykällan o Mellerud torde vara landets sämsta väg i relation till trafik mängden.
08.34
Härskogsvägen
08.48
Här i Hisings Backa kör det bilar dagligen på gångvägarna och är man inte snabb att hoppa undan så blir man påkörd.
09.05
Vägverket påstår att nybyggda vägar byggs säkert. Fel! I sommar öppnades en ny sträcka mellan Källby och Lidköping, väg 44. Flera avåkningar redan. Uppförsbacke där man inte ser att vägen svänger vänster där backen slutar. Dessutom feldoserad.
09.06
Bengt 08:34 Mycket bra
09.30
Härskogsvägen/ Lerum-Härryda
09.30
Alla vägar är farliga om inte hastighet och körsätt anpassas efter omständigheterna. Hänsyn och regelefterlevnad är många gånger en bristvara bland dagens trafikanter.
09.47
HÄRSKOGSVÄGEN (Härryda - Lerum)
10.00
Väg 2879 Hjo-Korsberga, håller man 70 där så är det snart tack o hej, sen har vi den vägen uppe vid Mellerud nånstans där man både möter sig själv i kurvorna och blir åksjuk av berg och dalbaneåkningen...kommer tyvärr inte ihåg vägnumret
10.24
Med all respekt för att farliga kurvor skall åtgärdas...så är det väl ändå föraren som har ansvar för att anpassa farten till rådande förhållanden.
En förare utan ansvar kan, som vi vet, hamna i diket på vilken raksträcka som helst!!
Varför är det så vanligt t ex att långtradare välter....i rondeller? Är det möjligen hastigheten?
10.26
Tänk om alla lärde sig anpassa hastigheten ska det va så svårt annars läs vanligt trafikvett
10.36
Trottoarerna i Göteborg känns inte säkra längre med alla elscooters och även cyklar.
12.53
90-graderskurvan på väg 200 mellan Hova och Gullspång.
12.53
Kustvägen Fjällbacka till Grebbestad.
12.53
Väg 675 från Ljungskile-Ulvesund! Smal, kurvig, risk för bergras och instängning av oskyddade trafikanter pga avbäraräcken! Lägre hastighet till 50 km behövs för hela sträckan!
12.53
Kanske inte farligast men mest irritetande att köra på E 20! Trist med alla fartkameror på en väg som oftast är bra och kan hålla högre hastighet än den skyltas med.
12.53
Från Partille mot centrum. Röde orm nedför lutar åt fel håll farlig vid minsta halka
13.06
Ulvesund Ljungskile är smal, risk för ras men ffa oerhört dåligt underhållen
13.16
Har kört på de flesta vägarna i Sverige under 35 år och under besvärliga förhållanden och har aldrig råkat ut för några olyckor men det kan ju bero på att jag inte håller den hastigheten som står på skyltarna utan anpassar farten efter väder och väglag,så om det står 70 på skylten så kanske jag väljer att hålla 50 pga rådande väderförhållanden då jag av erfarenhet vet att det är omöjligt att hålla ett ekipage på 60 ton kvar på vägen när det råder ishalka dvs en "slipad" vägbana.Trafikverket kan inte ta allt ansvar för att folk kör ihjäl sig men skall givetvis rätta till vägar som är farliga av olika anledningar men till sist är det du som bilförare som avgör hur länge du lever i trafiken.
13.16
Prästvägen Kareby-Romelanda i Kungälvs kommun är rent livsfarlig om man kör i 70 km när det är kurvigt och backkrön och man inte ser vad vägen är någonstans när det är mörkt och dessutom är det mycket tung trafik och bussar som trafikerar den smala vägen.
13.31
E20
13.31
Som yrkeschaufför kan jag inte annat än häpna över att folk i allmänhet har så bråttom idag och tar så stora risker och chansar med helt idiotiska omkörningar för att komma före mig med timmerbilen och många gånger så har jag blivit omkörd av en stresspelle och några kilometer längre fram ligger samma bil i diket eller har voltat runt men som tur är så har dom klarat sig med skärsår och blåmärken men så onödigt för det kunde gått hur illa som helst om det hade velat sig riktigt illa.
13.44
Anpassa farten efter vägen och väglaget så tror jag att dödsolyckorna minskar rejält och det är väldigt konstigt att vissa kan köra ett helt liv utan att råka ut för avkörningar eller olyckor och andra åker av vägen eller skadas och avlider till följd av olyckor på samma vägsträcka.
Övning ger färdighet och som med allt annat så krävs det att man är lugn och sansad i trafiken och tänker sig för innan man trycker på gaspedalen oavsett vilken standard vägen håller för till sist är det bara den bakom ratten som avgör hur fort man kan köra och inte polisen eller Trafikverket.
14.04
Tycker att väg 180 mellan Borås-Alingsås är farlig. Det sker väldigt farliga omkörningar vid krön och i kurvor, vägen är väldigt smal. Som tur är så håller ju vägens beskaffenhet ner hastigheten, det går kort och gott inte att köra speciellt fort nånstans. Att säga att "vägar är farliga" är dock en ganska konstig fråga. Snarare är rattsurfande, kaffedrickande och sånt som tar uppmärksamheten från trafiken och vägen som är den stora trafiksäkerhetsboven. Hastigheten påverkar förstås för när det går illa och farten är för hög blir konsekvenserna förödande, trots det skulle jag ändå säga att det är bättre att jaga rattfyllerister än fartmarodörer.
14.04
Håller helt med Långtradaren och det är väl många gånger dessa chaufförer som skiljer agnarna från vetet dvs kunskap och trafikvett inpräntat sedan många år som gör skillnaden mellan "vanliga" bilister och vägens riddare.Strunta i vad som står på skylten vintertid och använd sunt förnuft så går det betydligt bättre på våra vägar och att skylla på Trafikverket tycker jag är magstark för bevisligen så kör många alldeles för fort och är man inte känd på vägarna så är det ännu viktigare att hålla en lägre hastighet i snö och halka.
14.04
Det är väl så att en del inte vet hur man kör i kurvor. Och då blir det mer eller mindre farligt både för föraren och mötande. Möts två som inte har koll...då slutar det illa.
15.17
Det finns hur många vägar som hest i Bohuslän som är livsfarliga om man inte kan köra bil men om man kan hantera sin bil och har körvana vid olika väderförhållanden så finns det väl knappt någon väg som jag tycker är farlig så sänk farten om ni är osäkra på väglaget och inte kända i området.
15.19
Vi satt många gånger på Rasta i Håby Munkedal och diskuterade vägnätet och standard med yrkeschaufförerna och hade det trevligt tillsammans och ibland mindre trevligt om det hade hänt någon olycka med tragisk utgång.Men vi var alltid överens om en sak och det var att flertalet bilister kör för fort och flera gånger så hände det att lastbilschaufförerna fick gå av vägen för att inte orsaka en frontalkrock vilket hade fått förödande konsekvenser givetvis.Men dom räddade livet på många människor som annars hade omkommit omedelbart pga sin kompetens och sinnesnärvaro och i inget av fallen så kunde vi komma fram till att vägen var orsaken till olyckorna utan hastigheten av bilisten som varit för hög i förhållande till väglag och sikt så jag tycker nog att ni silar mygg och sväljer kameler i vissa fall.
15.20
I Borås har jag alltid hört massa klagomål av folk på Knallelandsrondellen, och att man inte borde köra Alingsåsvägen vintertid eller ofta.
15.28
Jobbar som yrkeschaufför och kör farligt gods vanligtvis men kör ju personbil med familjen till fjällen varje år dvs Sälen eller Åre och ett tipps är att trycka på bromsen på en raksträcka i bland när man sänkt farten för att känna responsen från vägbanan om det ser lurigt ut.
Halkvarnaren kan ju inte bedöma väglaget exakt så en egen test är ren fakta så mycket ansvar ligger på bilföraren och hur alert han eller hon är när det är besvärligt väglag och okända vägar.
15.30
Ingen väg är speciellt farlig om man använder sunt förnuft......
15.37
Jag har kört plogbil och saltat vägnätet i norra Bohuslän under många år och kan konstatera att det råder en stor inkompetens bland våra trafikanter som inte anpassar hastigheten efter väglaget så att skylla på vägen och dess beskaffenhet gör mig förbannad men visst finns det undantag men då pratar vi om kanske 2-3 st vägar som inte är optimala när det gäller kurvor och backkrön men om man ser sig för och tar det försiktigt så är det inge problem heller.
15.39
Arnebovägen i Kareby behöver byggas om nu när det skall bli en bergstäkt i området och det skall gå oerhört mycket tung trafik dagligen så provkör gärna den sträckan och håll 70 km i timman så får vi se vad ni hamnar i terrängen.
15.43
I körskolan fick man lära sig att anpassa hastigheten till rådande omständigheter, det gäller än. Alla vägar kan bli "farliga" med bl a för hög hastighet.
15.48
Anser Härskogsvägen är väldigt farlig framförallt då man tillåter lastbilar med släp. Det blir inte mycket plats kvar i kurvorna vid möte.
15.57
Det märks att vi inte längre har några trafikpoliser ute längs vägarna och att tro att dessa fartkameror skall ersätta en poliskontroll är ju så dumt så det är inte sant för dessa kameror stoppar inga bilar och vad jag vet så kollar dom inte nykterheten heller så det är fritt fram att gasa på nu för tiden och följden blir ju att vi får många skadade och avlidna pga för få trafikpoliser som syns och har regelbundna kontroller.
Det är få jag känner som vill gå över en bro utan räcke med mössan neddragen över ögonen då risken att ramla ner är stor och det är väl samma med vägnätet dvs är man inte känd i området man kör och det är halkigt så får man sänka farten oavsett vad det står på skyltarna för att försäkra sig om att det inte är halt men det verkar många helt strunta i tyvärr.
16.30
Hedbergs vägen från Sparsör till Brämhult folk kör för fort. Det samma med gamla skogrydsvägen till Borås eller till frufällan. Det är 50km. Men vissa bryr sig ej om det. Vissa klipper ej sina buskar eller häckar, på sett försämra utfarten
16.31
Väg 162 är oerhört olycksdrabbad med många dödsolyckor under åren och visst dom har satt upp fartkameror vid Brodalen och på några ställen till men mellan dessa kameror så går det undan och vid Hallinden skulle gissa på att många kör långt över 150 km i timman och det är bedrövligt med tanke på hur många det är som redan mist livet på 162:an
Polisen lyser med sin frånvaro och när man påtalar problemet så kommer alltid samma svar och det är att dom har inga resurser längre att kontrollera hastigheten pga personalbrist.
16.32
Visst kan trafikverket sänka hastigheten på många vägavsnitt men frågan är ju vem som skall kontrollera att hastigheten efterlevs om man inte enbart satsar på kameror.
16.39
I flera andra länder i Europa har man variabel hastighetsbegränsning på vägar, både fasta skyltar med tilläggskylt för dåliga förhållanden, och även skyltar som byter hastighet efter väderlek.
Detta har funnits i över 30 år utomlands, liksom nedräkning vid trafikljus.
När ska Sveriges myndigheter vakna?
Fattigare länder än Sverige har råd med detta, så vart tar våra skattepengar vägen?
18.30
Alla vägar är farliga om man inte använder sunt förnuft i trafiken. Att det är tillåten hastighet på ex,vis 70 km är et inte detsamma som att denna hastighet kan användas i alla situationer.
Det vore en bra sak om man använder huvudet till någonting mer än att sätta mössan på.
18.30
Det gäller att titta på vägen och bedöma vilken hastighet du kan köra. Det är inte alltid det går att köra den hastighet som står på skyltarna. Du som förare ansvarar för din egen säkerhet.
18.31
Staten får väl snart in närmare hundra miljarder via bränsleskatt och skatter på fordon plus vägtullar men inte f-n räcker pengarna till att reparera och bygga om gamla vägar och göra dessa mer trafiksäkra och med tanke på att trafiken ökat något enormt sista 30 åren så är det beklämmande att inte mer pengar går till Trafikverket utan tas till helt andra saker i samhället.
Många av våra vägar är byggda på 50-talet och har inte anpassats till dagens trafik och hastigheter och om några år så kommer det att behövas enorma belopp för att hålla vårat vägnät i farbart skick då mycket som gör idag är akututryckningar för det finns inga pengar.
18.31
När man pratar med Trafikverket ang vägarna här på Tjörn så säger man att det inte finns pengar till några större reparationer och att deras budget är ansträngd så vi får försöka hålla ut i några år till och undvika dom värsta hålorna.
18.32
Påfarten norrut på E6:an från Stenunsunds norra mot är otäck. Den lutar åt helt fel håll.
18.40
Kurvan som man får köra runt i för att komma från centrum och upp på Älvsborgsbron. Har alltid upplevt den som feldoserad.
18.40
Vägen mellan Lerum och Härryda via Härskogen. Flera dödsolyckor senaste åren. Numera mycket tung trafik och lastbilarna klarar inte kurvorna utan att komma över på andra körbanan.
19.31
Vägen mellan Olofstorp -Lerum smal ock slingrig med många utfarter och skymda kurvor. Hänt flera olyckor med både mc och bilar. tillåten fart 70 km trots att man bara kan hålla 50 km för att köra säkert. Mycket tung trafik till Hultets återvinningscentral dagligen på denna smala väg . Kontaktat både vägverk och kommun men ingen bryr sej .
20.02
Härskogsvägen mellan Härryda och Lerum. Mycket trafik och mycket tung trafik. Jag har själv krockat med en långtradare i en skarp kurva. Långtradaren var långt över på min sida av vägen. Är mycket glad över att jag klarade mig med livet i behåll. De som några veckor tidigare krockade med en långtradare i samma kurva klarade sig inte.
20.13
Riksväg 45 mellan Mellerud och Vänersborg är helt förkastlig, livsfarlig och periodvis full av traktorer och tröskor. Smal och besvärlig att köra om på. Ett antal personer har fått sätta livet till genom åren!
Ombyggnationen skjuts på framtiden hela tiden.
Hur många fler ska dö på den vägen?
20.14
Härskogsvägen!
20.25
Jag kör ca 6000 mil om året och levererar byggmaterial från GBG till Strömstad och ofta på småvägar till kunder som skall bygga hus ute på landet vilket gör att jag kör med lastbil och släp på de flesta vägarna runt om i västra Sverige och har gjort detta senaste 15 åren och utan några som helst problem med kurvor så man tar sig för pannan och undrar vad det är för människor som sitter bakom ratten och som inte kan känna i bilen när det är en bekväm hastighet oavsett vad det står på skylten.Om det är utbildningen på trafikskolorna som brister eller något annat fel så är det dags att ta tag i detta snabbt för vägarna håller normal standard och är ofta bra plogade vintertid så vi är många som förvånas över alla "farliga kurvor" som vi hanterar dagligen.
Man blir bedrövad när man hör hur dumt folk resonerar ibland och det är inte konstigt att det händer olyckor men det beror inte på kurvor utan på inkompetenta förare som kör alldeles för fort och inte anpassar farten efter vägen och skylten visar maxfart på berörd väg och inget annat så kommer det en snäv kurva och man fortsätter i samma hastighet när det är vinterväglag så får man skylla sig själv om man åker i diket.
20.31
Tydligen så funkar inte det med att ta körkort en gång i livet när så många bilförare följer en skylt i stället för att titta på vägen och se hur den ser ut.
En van bilförare känner direkt om det går för fort oavsett vad det står på skylten dvs det blir obekvämt att köra och ingen behaglig känsla i bilen så det ger sig själv vilken hastighet man kan hålla och till er som har problem med dessa kurvor så tycker jag att det är bättre att ni låter bli att köra på dessa vägar så ni inte skadar er själva och andra trafikanter.
21.09
Vi som kör yrkesmässig trafik får gå kurser för få fortsätta köra tung trafik och det kallas YKB och det gäller i hela EU och jag undrar minsann inte om det skulle behövas till vanliga bilister också för om alla bara kör efter skyltarna så är vi illa ute och många kanske skulle behöva en uppdatering av hårddisken efter några år så man vet vad som gäller och kanske köra på halkbanan igen för att kunna bemästra bilen i snö och is.
21.10
Hade någon sagt detta för 30 år sedan så kanske jag hade kunnat köpa resonemanget men idag har vi mycket bättre bilar med en väghållning ljusår från bilarna på 70-80 talet så sänk farten i stället för då är chansen ganska stor att ni stannar kvar på vägen i stället för hamna i diket eller krocka med en annan bil och titta på vägen i stället för skylten.
21.11
Det är nästan så man drar sig för att åka ut på vägarna efter att ha sett på Västnytt i kväll då det finns folk som tydligen bara kör efter skyltarna och det är ju helt livsfarligt och särskilt nu på hösten då man måste köra sakta pga av älgar och annat vilt som springer ut på vägarna även om det står 70 på skylten,så det krävs mer utbildning tydligen av våra bilförare i Sverige.
21.12
Anpassa hastigheten efter väg och väglag det är förarens ansvar. Skyll inte på annat.
21.12
Finns bara farliga förare
21.18
Jag kör mellan Munkedal och Lysekil varje dag och inte f-n kan jag hålla samma hastighet nu på hösten som på sommaren när det finns vildsvin och älg som huserar vid vägen men jag kanske ska följa hastighetsskyltarna i fortsättningen och klaga till trafikverket om jag kör på en älg givet att jag överlever då så klart för det är samma sak som alla kurvor ni pratar om och dessa djur struntar i skyltarna som varnar för älg och springer där dom tycker det passar dom bäst själva så jag måste vara uppmärksam och läsa av vägen och vid sidan av vägen för att om möjligt kunna få stopp i tid.
21.19
Skicka bilförarna på utbildning vart femte år så dom lär sig hantera sin bil i annat fall låt bli bilen!
21.21
Vägen mellan Öxnevalla och Torestorp
21.28
En höna av en fjäder tycker många med mig så sänk farten och titta på vägen i stället för att anklaga trafikverket för kurvorna som usla bilförare inte klarar av att ta utan att åka av vägen
21.30
Har kört bil i alla väglag året runt, i 65 år man måste läsa vägen, och anpassa hastigheten, nu blir jag alldeles förskräckt när jag är ute på vägarna, massor med vetvillingar, bättre man lär sig köra bil, skitsnack om kurvor, bara en enorm tur att det inte händer mer olyckor! Att trafiken har ökat, och vägarna inte anpassatde, är en annan sak!
21.35
Bor i Hedekas och här är det gott om kurvor och mycket älg och rådjur så här års så att följa aktuell hastighetsskyltning är inte på världskartan givetvis.
21.47
Tycker att SVT ska åka med mig i plogbilen när det är snö och is så dom kan se live hur det går till i trafiken och då kommer det att bli tyst om alla kurvor tror jag.