SVT rapporterade · Vilken väg tycker du att vi ska titta närmare på?

Här kan du läsa hur många vägar i länet som är med i SVT:s undersökning och hur många osäkra kurvor det handlar om: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/561-osakra-kurvor-i-lanet
10.54
Ta gärna en sväng uppöver Liden, 86:an är bedrövlig. Man blir fan åksjuk😂 och i baggböle har ni världens jävla hål som man slår sönder bilen varje morgon och kväll
Hej Erik! Tack för din respons. Är det någon speciell kurva du tänker på?
11.02
Väg 320 (V-norrl) finns inte med i listan som SVT presenterat, det har ju trots allt skett en del olyckor (även dödsolyckor i kurva) längs denna väg... Sen kan man ju fundera ikring om just kurvor är den stora orsaken till olyckor, rimligtvis borde underhåll och kanske främst hastighet spela en stor roll?
Roger T
Hej! Du har helt rätt i att orsakerna till olyckor kan vara många, t ex väglag och hastighet, som du nämner. Även om det finns felkonstruerade kurvor längs en väg behöver inte det betyda att just det är orsaken till att det ofta sker olyckor på vissa partier. Den här granskningen fokuserar på kurvor och SVT har valt ut vägar där det skett minst fem olyckor de senaste fem åren (2015-01-01 till 2019-08-09). Vi granskar bara statliga vägar. På dessa vägar väljer vi sedan ut vägavsnitt där hastigheten är 70 km/h eller högre – och vi väljer endast de vägavsnitt som har mötande trafik, utan mitträcke eller annan avskiljning. Därför saknas vissa vägar. Men din information är intressant och vi noterar att det finns fler vägar med problem som kan vara värda att uppmärksamma.
Fredrik Israelsson, reporter SVT 
11.05
På vår facebooksida nämner flera väg 331 "Bara åk efter 331an så hittar ni massor", skriver Katrin, och får medhåll av Ulf: " Instämmer. Riktigt illa på vintern för de ligger i skugga också."
11.10
Här kan du själv se vilka vägar som finns med i SVT:s undersökning.  
11.14
Lars-Erik delar en bild och skriver på vår facebooksida: "Denna lägstapunkt med kurvor i anslutning bör man passa när vid vissa temperaturer"
 
11.24
Maud skriver: "Viksjövägen och källerskurvan mot Junsele från Sollefteå"
11.25
Arne skriver: "Ja Nysäter mot Holm.
Där må man ner i 60 med virke. Där en gick av för övrigt för nåt år sen. Även mot Sodalen finns en besvärlig."
11.55
Det finns två kurvor i Söråker, en i början vid OKQ8 som det då och då sker avkörningar. Men speciellt ut mot skäggsta/tynderö.. där har det ju skett flera allvarliga olyckor med dödlig utgång
Hej! Ja, den vägen (684) finns med i granskningen och med tanke på att den inte är så lång så är de 12 osäkra kurvor som identifierats en ganska hög siffra. Man kan också se att det skett fyra olyckor på det granskade partiet av vägen de senaste fem åren, så det stödjer din rapportering.
12.03
När man läser SVT's reportage får man intrycket att man ska köra i maxhastighet. Om vägen svänger kanske man ska anpassa hastigheten...
Hej! Du har helt rätt i att man som bilförare alltid ska anpassa hastigheten efter omständigheterna. Samtidigt ger hastighetsbegränsningen på en vägsträcka en indikation på vägens beskaffenhet, finns ingen begränsning i ett kurvigt parti kan man, åtminstone rent teoretiskt, förledas att köra för fort. Dessutom kan hastighetsbegränsningen 70 km/h i en kurva vara relevant på barmark medan kurvan blir svår eller omöjlig att klara i den farten om det är halt väglag.
Fredrik Israelsson, reporter SVT  
12.03
Hej! Det spelar ingen roll. Kör försiktigt och sakta och har tid när du kör från A till B. Här i Sidensjö finns vägen där man kör max 60 och de mästa kör 90. Varför?
Hej! Jag håller med! Jag är ofta är ute på vägarna och förvånas över att så många bilister kör långt över hastighetsgränserna. Extra upprörande är när det sker på 30- och 50-sträckor genom samhällen där begränsningen finns eftersom människor och många gånger barn rör sig längs vägen.
12.19
Rv 86 är livsfarlig, speciellt delen ovanför Järkvissle by.
Hastigheten är 90 km/h med många kurvor utan några som helst skyddsräcken.
Direkt utanför kurvorna finns stup på 5 - 20 meter nedåt.
På vissa ställen landar man rakt ned på gårdsplaner och rakt in i bostadshus.
Vill inte tänka tanken vad som händer när en fullastad timmerbil halkar av någon av kurvorna i vinterhalkan, far nedför branterna och kör rakt in i ett bebott hus.

Dessutom är hastighetsgränserna för denna del av Rv86 obegripliga: t.ex. i riktning mot S-vall så sänks hastigheten efter Järkvissle till 70 km/h samtidigt som kurvornas "farlighet" minskar och det finns skyddsräcken (om än trasiga och icke reparerade under de senaste 2 åren.....)

-
Hej! Vi har med 86:an i granskningen och uppmärksammar att det finns problem. Låter som om det finns anledning att titta närmare på de partier du nämner.
12.19
Håller med Arne. Hastighetsbegränsning är just en begränsning. Det är ingen som tvingar en att köra i den farten. Jag känner många 70 och 90 vägar där det inte ens går att köra i 50 hastighet. Kör man framförallt på en okänd väg får man dra ner och anpassa farten till dem rådande förhållandena.
Hej! Kloka reflektioner som alla som är ute på vägarna bör ta till sig.
13.19
I Gussjö, Härnösands kommun, väg 738 finns en kurva som har en väldigt brant slänt. En lastbil välte förra vintern och trots detta kommer inget räcke upp. Går inte att mötas i kurvan.
Hej! Låter inte alls bra. Kan vara något att ta upp med Trafikverket alltså.
13.54
# Gålåbrons nedre del med utfart. Kurvan blir mycket hal vintertid pga svackan och utfarten där bilar gasar upp.
# E4:an över Skuleskogen och den norra kurvan innan Skule. Där har många kört rakt fram och idag har vägverket satt upp betongsuggor som skydd för frontalkrockar men istället blir södergående bilar bländade
# Skulnäs / Bölen finns en infart som byggts om men som tyvärr fortfarande är farligt skarp, har en svacka och dessutom mycket vindkänslig
# Men farligast enligt mig är krönet / bron vid Olstorp på E4:an vid Husum. En utfart går rakt ut i skymd sikt i norrgående körfält, aj aj aj...
# På Gålsjöbruksvägen väg 335 vid Hannsjön finns en 90 gradig feldoserad kurva
# Väg 352 vid Peresjö finns två kraftiga kurvor efter varandra varav den västra är så konstigt byggd. 90 graders vinklad !?! kurva. Jätte nmärkligt..
# När ni ändå är inne på att kurvor har fel hastighet kan ni också prova att köra 40km/h i en rondell, skratt.. Hastigheter handlar om biltyp, skicket på bildäcken, väglag, väder och förare. Jag har ett exempel där jag körde 70km/h på en 90-väg på vinterväglag medans mina arbetskamrater knappt kunde köra 30km/h. En körde också ner i diket. Detta pga mycket gamla och dåliga vinterdäck..
Hej! Tack för mycket intressant information. Flera av de vägar du nämner finns med i SVT:s granskning, bland annat väg 335 och 352 varav den senare har ett högt antal problematiska kurvor (35 st) och förhållandevis hög olycksstatistik med 21 olyckor på den granskade sträckan de senaste fem åren. Också intressant och viktig information som alla bör ta till sig gällande de farliga utfarterna men det ligger utanför vår granskning den här gången. 
18.58
Titta på väg 331
Stavreviken Åsäng Höglandsbodarna Tunbodarna
Det finns hur många som helst innan vägen slutar i Backe.
 
Hej! Tack för informationen. Vi noterar det.
21.11
Titta på vägen från Alnö kyrka till Hörningsholm (Pottängsvägen). En 70 väg med tvära kurvor i en följd, samt utfarter från flera fastigheter, längs vägen. Endast de mest självmordsbenägna försöker köra 70 på sträckan. Enligt Trafikverket så är det en väg där man skall få köra 70km/h.
21.12
Väg 348 i Gala nedanför avtagsvägen till Moliden
21.12
Soptippskurvan några kilometer norr om Strömsund, ökänd sedan 20 år tillbaka och det gäller alltså Inlandsvägen E45 med omfattande tung och långväga trafik.
Dan före Julafton för mer än 15 år sedan, en Multivan med biltestare från Arvidsjaur "kultade" 5 varv och försvann in i skogen. Postbussen fick också sladd vis samma tillfälle!
På denna väg som i närheten har väldigt långa raksträckor, är extra skyltning och sänkt hastighet inte tillräckligt.
Vi tipsar kollegorna i Jämtland om den! 
07.51
Hela väg 322 mellan staa och norska gränsen är ett enda långt slinger och så smal att det är hopplöst för den tunga trafiken att hålla släpets sista axel på rätt sida i kurvorna, ekipagen skär gärna långt över i innerkurva. De sista kurvorna närmast norska gränsen är riktigt vidriga.
07.51
E 45 mellan Siljansfors-Johannisholm, mycket kurvor och säkert en del feldoserade. Mycket olycksdrabbad sträckning.
07.40
Väg 331 från avfarten från E4 till avfarten mot Sollefteå är felkonstruerad.Smal väg,inga vägrenar, djupa diken och starkt trafikerad av timmerbilar som sneddar genom kurvorna. Gör om och gör rätt!
Hans Hellerstedt
07.40
Väg 314 som går mellan kölsillre och Ytterhogdal har varit dålig i många år. Från kölsillre räknat är det i början en feldoserad kurva. Hela vägen är smal och har svaga vägkanter. Den har ett spektrum på alla möjliga ojämnheter hela vägen mot Ytterhogdal .
07.40
Vägen mellan Östeforse och Helgum.
07.40
Tycker ni ska ta med mitt inlägg att det är vi förare som ska ta ansvar hur vi kör inte vad som står på skyltarna.
12.22
Väg 86 Bergsåker-Bispgården och väg 320 Kovland-Sandnäset. Farliga kurvor och ytterligare eftersatt underhåll som trasiga vägräcken, obefintliga vägmarkeringar etc.
12.40
Väg 331, Viksjö till viksmon/Graninge.
12.40
Väg 335 Gärdal-Butsjöböle. Nybyggd väg som har flera på- och avfarter som är skymda och där det saknas omkörningsförbudsskyltar vilket gör att så fort det kommer snö så kommer man inte se dom heldragna linjerna och olycksrisken kommer vara stor. Hur man kan bygga en helt ny väg och inte göra vägen säkrare är skandalöst.